Kustannus kriisi?

mistä tämä kertoo

Juttelin eilen setäni kanssa, jolla on 42 lypsävän karja. Hän oli sitä mieltä, että koko kustannus kriisi on pelkkää järjettömiä investointeja tehneiden laajentajien itkua. Sanoi myös, että viime vuonna tulot olivat suuremmat kuin koskaan kustannuksien noususta huolimatta.
Toisena ihmetteli lehmien rehustuksen valtavia kuluja joillakin tiloilla. Hän itse viljelee lehmillensä kaiken evään, eikä käytä mitään ostolaista kivennäisiä lukuunottamatta. Siellä ruokintaresepti on säilörehu, ohra/kaura jauho, vähän hernettä ja kivennäiset. Tällä reseptillä keskituotos on 9700l E-luokan maitoa ja parhaan tuotos on 10845l. Tässä valossa ei voi kun ihmetellä, minkä takia monilla vastaavilla tiloilla menee ostorehuun jopa 100000€ vuodessa.

17

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan posketon väite

      Ei muuten mene noin paljoa ton kokosessa karjassa, vaikka ostaisi kaiken rehun.

    • tarkista nyt edes

      Juuri muutama viikko sitten katselin viime vuoden rehulaskuja. Meillä 21 lypsävää ja käytetään täysrehua. Rehu lasku oli 24250€. Tuo mukaan laskien 42 lypsävän karjassa rehukulut ovat 48500€. Olisikohan sinulle tullut pieni virhe ja nuo kulut ovat kaikki kulut yhteensä.

      • Noita--

        pikku virheitä voi aina tulla kun tarinan vetää hatusta:)


      • jåånasjussi
        Noita-- kirjoitti:

        pikku virheitä voi aina tulla kun tarinan vetää hatusta:)

        Niintai kaveri on vaan ymmärtänyt väärin sen, mitä setä kertoi.
        Liikevaihto 200 000, kulut 100 000, ehkä jotain tommosta ....


    • mistä tämä kertoo

      Korjaus tohon aloitukseen. Menot kokonaisuudessaan 100000€ paikkeilla vuodessa.
      Varsinaisesta asiasta vielä. Sedältäni menee kuluihin vajaa 50000€ vuodessa, joka on aika hemmetisti vähemmän mitä keskimäärin menee.
      Hän puhui myös laskelmista ja sanoi että proagrian laskelmien mukaan laskien kaikki maatalous on kannattamatonta. Enkä yhtään ihmettele kun katselen sen mallilaskelmia.

      • sen se kertoo

        No tämä kertoo ainakin siitä, että sinä aloitit keskustelun josta et itse tiedä kovin paljoa.
        Olen jutellut vain yhden henkilön kanssa ja sekin on oma setäsi.


      • varmari
        sen se kertoo kirjoitti:

        No tämä kertoo ainakin siitä, että sinä aloitit keskustelun josta et itse tiedä kovin paljoa.
        Olen jutellut vain yhden henkilön kanssa ja sekin on oma setäsi.

        Juuu, samajuttu kuin esim. lääketieteestä ja sen ongelmista puhuisi sellainen, jonka setä on lääkäri.
        Ja vielä suurta asinatuntijuutta esittäen.


      • mistä tämä kertoo
        sen se kertoo kirjoitti:

        No tämä kertoo ainakin siitä, että sinä aloitit keskustelun josta et itse tiedä kovin paljoa.
        Olen jutellut vain yhden henkilön kanssa ja sekin on oma setäsi.

        Enpä varmaankaan maataloudesta mitään ymmärrä. Enhän ole vasta kun parisenkymmentä vuotta ollut päätoimisena viljelijänä. Eipä kai setänikään tiedä mitään maitotaloudesta vaikka on koko ikänsä pitänyt maitokarjaa.

        Mitä noihin laskelmiin tulee, niin katsoppa nyt itse vaikka proagrian kalenterin laskelmia. Tuolla tavoin laskien joutuisin joka vuosi ottamaan velkaa.
        Miten siis selität sen, että elätän viljelyllä kuuden hengen perheeni ja aina tilaisuuden tullen olen ostellut lisämaita, jos työ tuottaisi tappiota vuodesta toiseen?


      • siiitä tämä kertooo
        mistä tämä kertoo kirjoitti:

        Enpä varmaankaan maataloudesta mitään ymmärrä. Enhän ole vasta kun parisenkymmentä vuotta ollut päätoimisena viljelijänä. Eipä kai setänikään tiedä mitään maitotaloudesta vaikka on koko ikänsä pitänyt maitokarjaa.

        Mitä noihin laskelmiin tulee, niin katsoppa nyt itse vaikka proagrian kalenterin laskelmia. Tuolla tavoin laskien joutuisin joka vuosi ottamaan velkaa.
        Miten siis selität sen, että elätän viljelyllä kuuden hengen perheeni ja aina tilaisuuden tullen olen ostellut lisämaita, jos työ tuottaisi tappiota vuodesta toiseen?

        No jos sinulla olisi oma tila, niin mitä ihmeen sopertelua toi sedästä puhuminen oikein on, kulutkin olet ymmärtäny päin vitttua ....
        Vaikee kyllä enää uskoo, tohon "omaan tilaan" ....


      • mistä tämä kertoo
        siiitä tämä kertooo kirjoitti:

        No jos sinulla olisi oma tila, niin mitä ihmeen sopertelua toi sedästä puhuminen oikein on, kulutkin olet ymmärtäny päin vitttua ....
        Vaikee kyllä enää uskoo, tohon "omaan tilaan" ....

        Tämä kertoo juuri siitä, että minä viljelen VILJATILAA ja setäni on maidontuottaja. En siis ole aiemmin pahemmin perehtynyt maitotalouden kustannusrakenteisiin ja siihen, kuinka täydellisesti eri tavoin maitotiloja voi hoitaa.
        Miten olen ymmärtänyt kulut väärin? Kuten asian korjasinkin, niin yleensä vastaavilla tiloilla menee kuluihin vuodessa jopa 100000€, kun vastaavasti setäni tilan menot luokkaa 50000€ vuodessa, joka on siis noin puolet siitä mitä keskimäärin vastaavilla tiloilla menee tuotantopanoksiin vuodessa.


        Mutta vastaa nyt kysymykseeni, miten pystyn aina tilaisuuden tullen laajentamaan tilaani ja elättämään perheeni, jos tappiota tulee joka vuosi? Elikä selvyyden vuoksi! Tein oman viljelyni pohjalta laskelmia proagrian laskentamallien mukaisesti. Niitten mukaan tilani tuottaa tappiota joka vuosi noin 21000€. Vaikka tuloni ovat yli nelin kertaiset. Miten tämä on mahdollista?


      • siiitä tämä kertooo
        mistä tämä kertoo kirjoitti:

        Tämä kertoo juuri siitä, että minä viljelen VILJATILAA ja setäni on maidontuottaja. En siis ole aiemmin pahemmin perehtynyt maitotalouden kustannusrakenteisiin ja siihen, kuinka täydellisesti eri tavoin maitotiloja voi hoitaa.
        Miten olen ymmärtänyt kulut väärin? Kuten asian korjasinkin, niin yleensä vastaavilla tiloilla menee kuluihin vuodessa jopa 100000€, kun vastaavasti setäni tilan menot luokkaa 50000€ vuodessa, joka on siis noin puolet siitä mitä keskimäärin vastaavilla tiloilla menee tuotantopanoksiin vuodessa.


        Mutta vastaa nyt kysymykseeni, miten pystyn aina tilaisuuden tullen laajentamaan tilaani ja elättämään perheeni, jos tappiota tulee joka vuosi? Elikä selvyyden vuoksi! Tein oman viljelyni pohjalta laskelmia proagrian laskentamallien mukaisesti. Niitten mukaan tilani tuottaa tappiota joka vuosi noin 21000€. Vaikka tuloni ovat yli nelin kertaiset. Miten tämä on mahdollista?

        Onhan se mahdollista, laskelmisssa laitetaan palkkatavoite ja korkotavoite sijoitetulle pääomalle, jos tavoite ei toteudu, niin tulos on tappiollinen, riippumatta siitä että miten sinä sillä tilalla elät.
        Jos omaisuuden arvo on korkea, niin tila näyttää jo korkovaatimuksen perusteella helposti tappiota.

        Toisaalta omalla pääomalla toimien, ei silllä laskennallisella korkovaatimuksella ole niin paljon merkitystä, oikeastaan se riittää, että omaisuuden arvo nousee, joka maaomistuksessa on aika todennäköistä ja investoinnit pystyy kattamaan tilan tuotoilla.


    • Summa summarum.

      Eli kaikkia maataloustukiaisia olisi varaa vähentää n. 50%.

      • mummasummarum

        Joo, siinä toinen joka ei tajua maatalouden asioista hevonhelvettiä.


      • Summa summarum.
        mummasummarum kirjoitti:

        Joo, siinä toinen joka ei tajua maatalouden asioista hevonhelvettiä.

        Veronmaksajana tajuan kyllä maataloustukien vastikkeettomuuden.
        Pennies from heaven?


    • naapurin elli

      Eläinten ruokinta on jokaisen oma valinta jokaisen omista lähtökohdista. Meillä 32 lypsävän ruokinta hoidetaan säiliksellä ja täysrehulla, vaikka ruokinta näin maksaakin huomattavasti enemmän. Syyt ovat rehuviljan viljelyyn nykyisin riittämätön pinta-ala, ruokinnan helppous ja ostorehun tasalaatuisuus.
      Yksi syy on tietenkin myös se, että kun velat on maksettu, niin ei ole enää pakko elää kädestä suuhun.
      Tuo kannattavuus yleensäkin on niin tila ja viljelijä kohtaista, että siihen on vaikea ottaa kantaa. Mutta on se selvästi näillä nurkillakin havaittavissa, että ne isojen pihattojen rakentajat on niitä jotka valittaa ettei kannata. Eipä se ole kyllä ihmekkään, kun katselee naapurin toimintaa. Pari vuotta sitten rakensi uuden pihaton, vaikka pellot ei riittänyt vanhallekkaan karjalle. Otti vielä muutaman työntekijän ja siirtyi itse pirttiin töihin. Valittelee joka välissä hirveitä kustannuksia ja kannattamattomuutta. On näköjään monta luottotietomerkintääkin tullut, mutta ei siitä huolimatta enää itse nöyrry menemään navettaan töihin.

      • näin se on

        Kysymyshän on samasta asiasta kuin on yritystoiminnassa. eli käytetään ostopanoksia ja alihankintaa, kun keskitytään siiihen mikä on omassa toiminassa se oleellinen juttu, niin pääomat ja työmenekki pysyy balansissa.

        Ostorehuilla korvataan omaa rehuntuotantoa, joten ei tarvita sitä työpanosta ja konekantaa yhtä paljon kuin itse kaiken tekemällä.


      • --------------------

        Täysrehu on just laiskojen ja osaamattomien maitokarjanpitäjien ruokinta tapa.
        Järjetöntä pistää toista tonnia vuodessa lehmää kohti täysrehuihin. Jää sitä rahaa vaan aika paljon enemmän vuodessa itselle, jos hoitaa appeet kokonaan itse.

        Mutta tohon yhdyn täysin, et ne valittajat on ainoastaan niitä isojenpihattojen rakentajia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe