Ensimmäinen jyrsijä

2134

Mikä jyrsijä sopisi minulle? Koska jyrsijä olisi minulle ensimmäinen sen pitäisi olla helppohoitoinen.. Mutta hieman isokokoinen jota voi silittää ja pitää kädessä ja antaa sen temmeltää rauhassa. (mm. olen kuullut että Gerbiileillä on heikot luut, eli jalat voivat murtua/katketa. Ja sitä en todellakaan halua tapahtuvan..)

ja tosiaan, infoa ja vinkkejä olisi kiva kuulla myös =)

7

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GerbutOnEkoiksHyviä

Itselläni on 5vuoden kokemus juuri gerbuista!
      Minulla ei koskaan ole ollut jalkojen kanssa ollut ongelmia paitsi kerran..

Silloin gerbu oli innoissaan hyppinyt kukkaruukkujen päällä ja jäänyt koivestaan jumiin. Ei siinä sitten mitään kun laskettiin juomapulloa ja ruokakuppia ''purutasolle'' että pääsi syömään (ei päässyt kunnolla liikkumaan tai hyppäämään). Gerbu jäi yhteen paikkaan 3päiväksi söi ja joi normaalisti, sitten jalka parani.

Gerbiili on helppohoitoinen lemmikki, sen jalat eivät oleniin heikot kuin väitetään.. Gerbiilini eivät ikinä ole näykkineet, karanneet tai muutakaan. minulla on 3gerbullani nyt semmoinen 100cmX100cm leveä/pitkä ja 50cm korkea terra. Sinne mahtuisi ainakin jopa 15gerbua muta kolmelle menee hyvin :) Kai tiedät että gerbulle ei sitten kelpaa häkki ja dunasta jyrsii itsensä pois joten vanha akvaario tai terraario on HYVÄ!

Gerbiilien hännästä ei saa pitää kiinni!!! Häntä on herkkä ja jos siitä pitää kiinne ja gerbiili liikkuu tai vetää se jää useasti käteen.. Sitten pitääkin mennä lääkäriin hakemaan antibioottia!

MUTTA! Jos kiinnostut voit tässä samassa keskustelussa kysellä gerbiileistä jos kiinnostuit! Vastaan mieluusti, seurailen tätä keskustelua.

Onnea jyrsijän hankintaan!

• AnteeksMitä

"..(ei päässyt kunnolla liikkumaan tai hyppäämään). Gerbu jäi yhteen paikkaan 3päiväksi söi ja joi normaalisti, sitten jalka parani."
        Öö.. Et voi tietää varmasti onko jalka parantunut, sillä gerbiili on saaliseläin eikä näytä helposti kipua. Jos gerbu oli _kolme päivää_ liikkumatta, niin tilanne vaikuttaa kyllä olleen aika paha...

"..Sinne mahtuisi ainakin jopa 15gerbua muta kolmelle menee hyvin :)"
        Toivottavasti tää oli vaan tommonen heitto... 15 gerbun lauma ei todellakaan ole mahdollinen.

Sori takerruin näihin, vähä ohi aiheen mutta kuulostaa aika oudolta...

• 2134

Täytyy tarkkaa miettiä minkä jyrsiälajin ottaisin, en aio hätäillä tämän asian suhteen :) (Tällähetkellä Degu olisi mielenkiintoinen laji, sen helppohoitoisuuden takia)

Kumminkin mietityttää kannattaako jyrsijää vielä tässä vaiheessa hankkia, olen vielä ainakin vuoden opiskelemassa sen jälkeen alkaisi työt :S

Tuleeko mm. jyrsijän hoitaminen kalliiksi ? (heinät/purut yms.), Ruuat?

• GerbutOnEkoiksiHyviä

Itseasiassa..

Minulla ei mene paljoa rahaa gerbujeni hoitoon purut menevät omassa terrassani heti eli siis joudun ostamaan 2täyttämörttiröpö-pussia. Mutta ennen piti ostaa vain joka toinen kuukausi lisaa purua ja ruokaa gerbuille kun olivat pienemmässä häkissä. Gerbuthan EIVÄT tarvitse henää ;) .. Gerbiilit pärjäävät jopa 5päivää yksin jos vettä,ruokaa ja tekemistä on tarpeeksi. Deguista olen kuullut valitettavasti vain huonoa.. Itselläni on degu ollut, mutta sehän tuhosi kaiken ollessaan vapaana.

• 2134

No sepä hyvä =) Ettei tule kalliiksi.
        Heinällä tarkoitin mm. muita jyrsijöitä.

Täytyy tutustua lajiin ja kierellä eläinkauppoja :)

• Niinpä niin

"Gerbuthan EIVÄT tarvitse henää ;)"
        Ei heinä tietenkään pakollista ole, mutta se on gerbiileille oivallista virikettä. Auttaa myös ruuansulatusta.

• Sedä

Itse ehdottaisin rottia. Ne ovat luultavasti jyrsijöistä sosiaalisimpia ihmisiä kohtaan, etenkin urokset viihtyvät sylissä vaikka nukkumassakin ja hakevat huomiota oma-aloitteisesti. Poikasena hyvin käsitellyt rotat ovat melko takuuvarmasti kesyjä eivätkä pure. Ovat niin suuria, että niitä voi pitää vapaana melko helposti, vaikka menevätkin läpi yllättävän pienestä raosta. Rotta vaatii kokonsa ja aktiivisuutensa puolesta suuren häkin (mielellään yli metrin korkuinen), ja vapaana pitoa, ja vapaana mielellään jyrsii tavaroita ja pissaa ja kakkaa huoneen nurkkiin. Perushoito on kuitenkin aika helppoa: häkki siivotaan ainakin kerran viikossa täysin, kakkoja saa keräillä pois useamminkin, juoksutustilaa täytyy siivoilla, kynnet leikata ja häntä pestä säännöllisesti. Rotat ovat hereillä pääasiassa iltaisin ja aamuisin, jolloin niitä olisi hyvä pitää vapaana ja samalla silitellä.

Suurin menoerä on häkin ja tarvikkeiden hankkiminen heti aluksi. Suuri häkki voi maksaa yli 200e, mutta halvemmalla pääsee jos löytää käytetyn, tai yhdistää useamman hieman pienemmän häkin tai alle vaikkapa kanihäkin. Suurimpia häkkejä voi myös olla vaikea saada pesuun, ja tällainen yhdistelmä pilkkoutuu käteviksi kuljeteltaviksi palasiksi. Toisaalta täytyy varmistaa että häkki pysyy turvallisesti kasassa. Lisäksi tarvitaan pölyämätöntä kuiviketta, ei tavallista purua. Esim mörtti-röpöä tai pellettiä kannattaa ostaa kerralla isoin mahdollinen säkki jonka saa kulkemaan, niin litrahinta tulee halvimmaksi. Ruokinnaltaan rotta on edullinen. Omat kolme naarastani syövät kympin Suparat-pellettipussia kolmisen kuukautta. Tuoreruuaksi voi antaa oman ruuan maustamattomia tähteitä (salaattia, tomaattia, makaronia, jauhelihaa jne.), ja toisinaan kuivan leivän paloja jyrsittäväksi. Virikkeeksi kelpaavat tyhjät pahvilaatikot, vessapaperi ja kulmistaan häkkiin ripustetut pyyhkeet toimivat riippumattoina.

Kuluina pitää huomioida, että rotat saavat herkästi esim. hengitystiesairauksia, kasvaimia ja paiseita, joiden hoito lääkärissä voi kerralla syödä yli satasen. Varalle pitää siis laittaa rahaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3680
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1934
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1224
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      66
      1042
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      988
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe