Metsästyskoira kerrostaloon

akka, ase ja koira?

Harrastan metsästystä aktiivisesti, erityisesti hirveä ja peuraa. Kovasti kiinnostaisi hankkia metsästyskoira. Roduista minulla ei ole mitään käsitystä suuntaan tai toiseen. Kyseessä olisi ensimmäinen koirani.

MUTTA: asun kerrostalossa keskustan laitamilla. Voinko ottaa minkään sorttista hirvikoiraa kaksiooni, vaikka kerrostalo olisi kuinka rauhallinen?

17

3267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eri mieltä

Koiran ottaminen kerrostaloon pitäisi lailla kieltää. Saavat hikoilla lämmössä kesäkuumina ja sit kun ei ehditä työ-ja muiden kiireiden takia ulkoiluttamaan niin tekevät tarpeensa asuntoon . Ihan kun ne pystyis pidättää tarpeitaan tuntitolkulla. Sitte kun tullaan himaan niin ruvetaan raivoo sille paskantelusta. Seinäntakana on just yks. Metsä koira voi vielä alkaa haukkuu kun kulee metelii rapussa ja muukin koira ,se kuuluu niitten luonteeseen. Siintä voi tulla naapurin kanssa kinaa. Tämä on mun mielipide koiran otosta kerrostaloon. En puutu sinun hankintaasi. Meillä oli kotona lapsena mäyräkoiria useita . Kiva kaveri. Asun kerrostalossa ei koiraa.

• 54687uol

Peesi tälle. Vähänkään isomman koiran (tai oikeastaan minkä tahansa koiran) pitäminen kerrostalokämpässä pitäisi kieltää lailla. Kukaan ihminen tuskin haluaa vankilaan. No, sielläkin saa ihminen ite päättää sentään koska käy paskalla. Toisin on koiraparoilla. Mä en ymmärrä miksei koiran omistajilta löydy sen vertaa inhimillisyyttä, etteivät ymmärrä näin yksinkertaista asiaa!

• vanginvartijako?
        54687uol kirjoitti:

Peesi tälle. Vähänkään isomman koiran (tai oikeastaan minkä tahansa koiran) pitäminen kerrostalokämpässä pitäisi kieltää lailla. Kukaan ihminen tuskin haluaa vankilaan. No, sielläkin saa ihminen ite päättää sentään koska käy paskalla. Toisin on koiraparoilla. Mä en ymmärrä miksei koiran omistajilta löydy sen vertaa inhimillisyyttä, etteivät ymmärrä näin yksinkertaista asiaa!

Asumme tilavassa kerrostalohuoneistossa kahden ison, rauhallisen koiran kanssa. Emme asu vankilassa. Lenkkeilemme n. kaksi tuntia päivittäin, kolmessa erässä. Lisäksi on iltapäivisin ja viikonloppuisin pyörälenkkejä, metsäreissuja, koirapuistoilua, tottista ja juoksutreenejä. Kotona koiramme lepäävät rauhallisina, eivätkä kaipaa touhottamista. Sisälle eivät myöskään tee tarpeitaan. Ovat ohutturkkisia, eivät ole sisällä kuumissaan.
        Mikä tässä nyt on niin kauheaa, että lailla kiellettävä???

• koiran pitäminen kerrostalossa vaatii paljon, siinä kaikki. kuten koiran pitäminen maallakin vaatii paljon. romantisoituneet kuvitelmat maalla asuvista koirista ovat helppoja. on kauheaa kun vieläkin löytyy ns. pihakoiria jotka ovat kytkettyinä tolppaan kiinni eivätkä ne pääse milloinkaan lenkille. toisin kuin aktiivinen kerrostalossa asuva koiraihminen pitää koiran ulkoilusta huolta. on ihan höperöä tarkistella asiaa pelkästään siltä kannalta missä koira asuu. lailla pitäisi kieltää alkujaankin sellaisten ihmisten koiran hankkimismahdollisuudet, joilla ei ole mahdollisuuksia taikka edes kiinnostusta pitää eläimestä asianmukaista huolta. tämä on niin ikivanha jankutus etten tajua miksi tätä pitää vieläkin toistaa. koira, varsinkin metsäkoira, tarvitsee ulkoilua n. 4 tuntia päivässä. tämän lisäksi muuta oleilua ja sosiaalista elämää. rakkautta ja laadukasta ruokaa. huolenpitoa ja vielä kerran rakkautta. pitää olla myös rahaa. yllättävät eläinlääkärikulut on pystyttävä hoitamaan. jos nämä kaikki edellä mainitut jutut kykenee hoitamaan, koiran asuinpaikkana kerrostalo on mitä parhain elinympäristö ja koiralle hyvä koti.

• Näkee kun katselee
        jennypaju510 kirjoitti:

koiran pitäminen kerrostalossa vaatii paljon, siinä kaikki. kuten koiran pitäminen maallakin vaatii paljon. romantisoituneet kuvitelmat maalla asuvista koirista ovat helppoja. on kauheaa kun vieläkin löytyy ns. pihakoiria jotka ovat kytkettyinä tolppaan kiinni eivätkä ne pääse milloinkaan lenkille. toisin kuin aktiivinen kerrostalossa asuva koiraihminen pitää koiran ulkoilusta huolta. on ihan höperöä tarkistella asiaa pelkästään siltä kannalta missä koira asuu. lailla pitäisi kieltää alkujaankin sellaisten ihmisten koiran hankkimismahdollisuudet, joilla ei ole mahdollisuuksia taikka edes kiinnostusta pitää eläimestä asianmukaista huolta. tämä on niin ikivanha jankutus etten tajua miksi tätä pitää vieläkin toistaa. koira, varsinkin metsäkoira, tarvitsee ulkoilua n. 4 tuntia päivässä. tämän lisäksi muuta oleilua ja sosiaalista elämää. rakkautta ja laadukasta ruokaa. huolenpitoa ja vielä kerran rakkautta. pitää olla myös rahaa. yllättävät eläinlääkärikulut on pystyttävä hoitamaan. jos nämä kaikki edellä mainitut jutut kykenee hoitamaan, koiran asuinpaikkana kerrostalo on mitä parhain elinympäristö ja koiralle hyvä koti.

Totta haastat.Ei maaseudun koirat todellakaan saa liikuntaa,ainakaan kaikki,muuta kun metsästys aikana,ikävä kyllä!! Tottakait on kunnon koiran omistajiakin.itte lenkitän jokapäivä.

• So what the problem?

Itse asun kerrostalo kaksiossa Irlanninsusikoiran kanssa. Lenkkeilyä arkisin puoltoista tuntia päivässä & koirapuistoilua ja viikonloppuisin koira saa juosta irti metsässä niin kauan kun haluaa.

• akka, ase ja koira?

Kiitoksia kaikille vastanneille. Tuumin lisää tuota mäyriksen hankintaa, ensiksikin pitää tutustua rotuun, ja vasta sen jälkeen tehdä päätöstä puoleen tai toiseen.

• laumaeläin

mie olen sitä mieltä että koira ku koira sopii parhaiten lähelle ihmistä eikä mihinkään hemmetin HÄKKIIN!! sinne ne koirat jäävät häkkiin uimaan omaan paskaansa ku häkkiä ei viitsitä edes siivota.. koira on laumaeläin ja se tarvii rakkautta ja ihmisen läheisyyttä.. on väärin telkeä koira häkkiin..

• maalla & kaupungissa

Itse omistan metsästyskoiran ja asun kerrostalossa. Koira on ajokoiran ja pystykorvan risteytys. Perheessäni on aina ollut koiria, aikaisemmat koirat on kasvatettu maaseudulla. Nyt opintojeni vuoksi asun kaupungissa ja tästä syystä olen koirani kasvattanut kaupunkioloissa.

Paljolti on kyse siitä mihin olosuhteisiin koira oppii. Tarhassa olemaan tottunut koira on varmasti vaikea saada sopeutumaan ns. "kaupunkikoiraksi". Oma koirani oli koko pentuvaiheen kaupungissa, toki kävimme metsällä kotipaikkakunnallani. Koira siis tottui pienestä pitäen asumaan kerrostalossa ja kuulemaan vieraita ääniä rappukäytävästä. Tänä päivänä nuo äänet eivät haittaa koirani jokapäiväistä elämää, eikä ylimääräiset äänet saa koiraa haukkumaan tai tekemään muita häiritseviä asioita.

Negatiivisia tai kasvatusta vaikeuttavina seikkoina kerrostalossa voidaan nähdä sisäsiistiksi oppiminen. Ulos on pitkä matka verrattaessa omakotitalo-asumiseen. Tässä punnitaan omistajan aktiivisuus ja viitseliäisyys. Oma koirani oppi sisäsiistiksi n. 5 kk:n ikäisenä, joka on aikaisempien kokemusten mukaan melko nopeasti. Luovutusiän aikana ja jälkeen pentu kasvaa kovaa vauhtia ja vaatii paljon lepoa.
      Pennun kanssa on mentävä ulos aina kun se näyttää siltä, että se aikoo tehdä tarpeensa. Oman koiran oppii tuntemaan melko nopeasti ja näkemään koska hätä on. Tässä vaiheessa koiran kanssa saattaa joutua käymään ulkona jopa kymmeniä kertoja päivässä, mikäli haluaa koirastansa sisäsiistin mahdollisimman nopeasti. Pentuvaiheessa täytyy siis omistajallakin olla aikaa mikäli haluaa, että koira oppii tavoille.
      Unien jälkeen on aina päästävä ulos tai tarpeet tehdään sisälle. Tässä vaiheessa pentua on kuitenkin helppo hoitaa myös kerrostalo-oloissa. Pennun kasvaessa aktiivisuus lisääntyy ja leikkimisen ja ulkoilun tarve kasvaa, jotta energiaa saadaan purettua muuhun kuin huonekalujen ja esim. kenkien järsimiseen.

Usein olen kuullut ettei alle puolivuotiasta koiraa saisi lenkittää. Itse olen kuitenkin koirien kohdalla seurannut niiden omaa jaksamista. Jos pentu jaksaa touhuta ulkona ja ihmetellä uusia asioita en ole ulkoilua keskeyttänyt. Olen suosinut rauhallista kävelyä ja tutustumista ympäristöön. Juoksulenkkejä/kuntolenkkejä kannattaa kuitenkin välttää, sillä pennun kasvun ollessa kiivaimmillaan raskas liikunta voi aiheuttaa häiriöitä kasvussa ja myöhemmällä iällä tuottaa esim. nivel- ja lonkkavikoja.

Ennen koiran hankkimista kerrostaloon kannattaa tutkia asunnon lähiympäristöä ja kartoittaa ulkoilumahdollisuudet. Jokin laajempi viheralue (lenkkipolkuja, puistoja, taajamametsiä) olisi hyvä olla lähietäisyydellä, jotta kynnys koiran ulkoiluttamiseen olisi omistajalle mahdollisimman matala ja täten vaivatonta. Koiran täytyy päästää liikkumaan laajemminkin kuin vain pienelle nurmikolle kerrostalon sisäpihalla.

Ihmiset jotka tänne palstalle kirjoittavat unohtavat useasti että koira on ollut riippuvainen ihmisestä niin kauan kuin koiria on ollut olemassa. Siksi tarha ei ole kerrostaloa parempi, eikä kerrostalo tarhaa parempi. Kyse on omistajasta ja siitä, millaiset mahdollisuudet koiralleen luo. Tarha on koiralle hyvä paikka, mikäli se pidetään siistinä ja koira pääsee tarhasta ulkoilemaan metsästyskauden ulkopuolellakin. Kerrostalo on koiralle hyvä paikka, mikäli koira pääsee asunnosta ulkoilemaan säännöllisesti ja sille annetaan ainakin yksi pidempi lenkki päivässä.

On liikaa ilmoituksia, joissa koira annetaan pois. Syynä sanotaan usein olevan se että koira ei sovellu ympäristöönsä. Todellinen syy on kuitenkin se, että koira ei alunperinkään soveltunut omistajalleen. Koira vaatii aikaa ja liikuntaa. Liikunnan avulla puretaan koiran ylimääräistä energiaa ja näin vältytään tuhoilta asunnossa. Jos koira ei pääse ulos liikkuumaan, siitä tulee yliaktiivinen ja energia puretaan asunossa oleviin asioihin.

JATKUU SEURAAVASSA VIESTISSÄ

• maalla & kaupungissa

Metsästyskoiran kasvatuksessa on tärkeää että koira pääsee metsään työskentelemään ja oppimaan. Kasvatusvaiheessa on siis päästävä USEIN metsälle, mikäli haluaa että koira toimii käyttötarkoituksessaan.

Tämä oli ensimmäinen ja luultavasti viimeinen kirjoitukseni tälle palstalle. On vain hieman vituttanut nämä kirjoitukset, joissa sanotaan että koiraa ei voi ottaa kerrostaloon, koska se kuuluu tarhaan. Tai että koira paskoo sisätiloissa seinille. Olen kasvattanut koiria maalla, jolloin tarha on osa koiran elämää. Olen kasvattanut koiran kaupungissa, jolloin kerrostaloasunto on ollut osana koiran elämää. Kasvatus ei ole koirilla ollut muutoin erilainen, eli liikunnan määrä ja koiran kanssa oleminen on molemmissa tapauksissa sama, kunhan koira jo pentuna saadaan sopeutumaan ympäristöön.

Omistajasta tämä homma on kiinni eikä koirasta. Koirallani on ikää n. 8 kk ja jänisajoa on jo plakkarissa tammi- ja helmikuulta. En siis näe että kaupungissa asuminen olisi vaikuttanut koirani metsästysvaistoon millään tavoin. Metsällä olemme silti käyneet säännöllisesti, vaikka matka metsästysmaille onkin kaupungista pidempi kuin kotipaikaltani. Aikaa tämä homma siis vaatii, mutta on silti joka hetken arvoista. Mikäli et ole valmis sitomaan aikaa koirasi kasvatukseen ja kouluttamiseen, en voi suositella koiran ottamista kaupunkiin tai tarhaan.

• harmaan omistaja

Minusta koira sopii paremmin reippaalle ihmiselle kerrostaloon kuin laiskalle ihmiselle omakotitaloon. Kerrostaloasukaskin pääsee aina viikonloppuisin maalle ja metsiin. Metsästyskoirat ovat rohkeita, sisukkaita ja periksiantamattomia, eikä koira täytä näitä piirteitä, jos se stressaantuu kaupungin melusta. Minulla on harmaa norjanhirvikoira kerrostaloyksiössä, eikä tule mitään sellaista mieleen, minkä takia pitäisi täältä muuttaa maalle ja omakotitaloon, sinne pääsen kumminkin aina viikonloppuisin ja täällä joka päivä mm. koirapuistoon. Minun harmaa narttuni on erinomainen metsästyskoira. Lisäksi tyttäreni harrastaa sen kanssa agilitya oikein kurssimuotoisesti, joten liikuntaa ja aktivointia se saa metsästyskausien ulkopuolellakin.

• jämttin kanssa yksiössä

Kannattaa ihan tosisaaan miettiä sitä rotua. Itselläni on jämtti jonka kanssa olen asunut kerros- ja rivitalossa ilman ongelmia. Ja nyt olen tekemässä aluevaltausta ja ottmassa vizslaa jämttini kaveriksi. Kumpikin rotu vaatii perehtymistä, aikaa ja liikuntaa muta ei se mitään. Suurin kysymys ei ole asumismuoto tai huoneluku tai neliömäärä vaan omistajan ja koiran yhteiselämä. On hyvä muistaa että se on omistaja joka muovaa koiran mieleisekseen eikä se joka kolistelee yöllä rapussa. Ota rotu joka vastaa sinun ajatustasi hyvästä metsästyskoirasta ja jonka kanssa tulisit pärjäämään. Älä ota koiraa jonka toiset käskevät tai kieltävät sinulta. Tee oma päätös sen mukaan mitä haluat tulevalta koiraltasi. Järkejään kaikki metsästyskokrarodut, tarvitsevat liikuntaa ja virikkeitä. Jos haluat kotiisi röhkivän lapamadon hanki bulldoggi joka ei jalostuksellisista syistä kykene lyhyen kuononsa ja väärä asentoisten jalkojensa takia liikkumaan kuin ruokapaikalta nukkumaan.... :/

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6144
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3172
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2456
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2118
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      351
      1772
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1646
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1541
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1384
    Aihe