Onko oikesti väliä nouseeko lentokone myötä- tai vastatuuleen?
Sillä eikös iso lentokone vaadi lähtöön noin 300km/h nopeuden ilmaan nähden.
Eikö siis kone vaadi aivan yhtäpaljon tehoa nousi se sitten myötä tai vastatuuleen, ainut ero on että myötätuulessa on nopeus maahan nähden kovempi, mutta pyörien kitka on varmaan niin pieni, ettei se haittaa vaikka kone menisikin maata pitkin esim 330km/h
Lentokoneen nousu
39
11498
Vastaukset
- Lnetäjätär
Tietenkin myötätuuleen nouseminen vaatii hieman enemmän tehoa, koska kyllä pyörissä sitä kitkaa on hieman, ja kun pyörät pyörii kovemmin, vaatii se hieman enemmän tehoa, mutta aika mitätön ero kuitenkin
Tietenkin myötätuuleen lähdettäessä tarvitaan myös kiitotietä hieman enemmän, mutta ei oleellisen paljon, eli ei silläkään ole merkitystä
Eli periaatteesa kone pystyisi nousemaan paikallaan ollessa tarpeeksi kovassa tuulessa, ja pienillä taitolentokoneilla pystyy ilmassa kovassa vastatuulessa pysymään paikalla maata nähden, tai jopa peruttamaan, vaikka ilmanopeus onkin noin 70km/h
Tietenkin laskeutuessa on asia sitten eri, koska lentokonetta jarrutetaan myös pyörien kanssa, jolloin nopeus maahan nähden on oleellinen asia - ei merkitystä
eritäin harvoin on tuulen suunta sama kuin kiitoradan....mutta yleensä pyritään nousemaan vasta kuin myötätuuleen. On myös lentokenttiä missä nousu voi tapahtua vain yhteen suuntaa...tuuuli sitten mistä tuuli.
- 37
Tehot lentoonlähdössä on aina täysillä, ei niitä himmailla. Se mikä on merkityksellistä on kiitorata. Kaikilla konetyypeillä on määritelty maksimi myötätuulikomponentti jolla lentoonlähdön tai laskun voi tehdä. Ajattele yt, jos myötätuulikomponentti olisi vaikkapa tuo 30 km/h, niin se tarkoittaa 60 km/h eroa kiihytyksessä, myötätuulessa lentoon päästään 330 km/h nopeudessa, vastatuuleen riittää 270 km/h (oletuksella, että tarvittava ilmanopeus olisi tuo 300 km/h). Tuo on sen verran suuri ero, että siinä loppuu herkästi kiitotielle kesken ...
Muitakin tekijöitä on. Esim myötätuulessa nopeuden äkillinen muutos (tuulenpuuska) voi merkitä ero lentämisen ja sakkaustilan välillä. Vastatuulessa tuo riski on pienempi. Samoin suunta vaikuttaa pyörien pyörimisnopeuteen, jarrujen kykyyn pysäyttää kone jne.
Laskeutumisessa myötätuuleen, lähestytään suuremmalla maanopeudella. Vähemmän virhemarginaalia ja suurempi nopeus kosketushetkellä. Vaikuttaa myös tarvittavan kiitotien pituuteen .
Siksi koneet nousevat mieluummin vasta- kuin myötätuuleen. - 15+17
37 kirjoitti:
Tehot lentoonlähdössä on aina täysillä, ei niitä himmailla. Se mikä on merkityksellistä on kiitorata. Kaikilla konetyypeillä on määritelty maksimi myötätuulikomponentti jolla lentoonlähdön tai laskun voi tehdä. Ajattele yt, jos myötätuulikomponentti olisi vaikkapa tuo 30 km/h, niin se tarkoittaa 60 km/h eroa kiihytyksessä, myötätuulessa lentoon päästään 330 km/h nopeudessa, vastatuuleen riittää 270 km/h (oletuksella, että tarvittava ilmanopeus olisi tuo 300 km/h). Tuo on sen verran suuri ero, että siinä loppuu herkästi kiitotielle kesken ...
Muitakin tekijöitä on. Esim myötätuulessa nopeuden äkillinen muutos (tuulenpuuska) voi merkitä ero lentämisen ja sakkaustilan välillä. Vastatuulessa tuo riski on pienempi. Samoin suunta vaikuttaa pyörien pyörimisnopeuteen, jarrujen kykyyn pysäyttää kone jne.
Laskeutumisessa myötätuuleen, lähestytään suuremmalla maanopeudella. Vähemmän virhemarginaalia ja suurempi nopeus kosketushetkellä. Vaikuttaa myös tarvittavan kiitotien pituuteen .
Siksi koneet nousevat mieluummin vasta- kuin myötätuuleen.Muuten oikein mutta jos kiitorata, lentoonlähtöpaino ja olosuhteet antavat myöden, voidaan käyttää ja käytetäänkin alle maksimitehoja. Suihkuturbiinien käyttöikä on sitä pidempi mitä vähemmän niitä huudatetaan täysillä.
- Liike suhteellista
Juurihan sinä sanoit että "ilmaan nähden". Mitä hemmetin väliä sillä on miten nopeasti maa liikkuu koneen alapuolella. Kaikki verrataan ilmaan nähden.
Jos lähdössä on myötätuuli, niin se tarkoittaa sitä että kone liikkuu oikeasti tuulen nopeudella taaksepäin - siis ilman kannalta. Lähdössä tarvitaan ensin energiaa niin paljon että kone pysätyy - ilmaan näden. Ja sitten vielä lisää sen kiihdyttämiseen.
Vastatuulessa kone liikkuu eteenpäin jo valmiiksi ennen kuin se on edes käynnistänyt moottoreita.- Liike suhteellista
Lisäys: Eli jos kiitorata liikkuu nopeasti koneen alla myötötuulen takia, niin se loppuu myös nopeammin kuin vastatuulessa.
Mihin ihmiset ovat kadottaneet visuaalisen ajattelukyvyn? - Mitä väliä
Liike suhteellista kirjoitti:
Lisäys: Eli jos kiitorata liikkuu nopeasti koneen alla myötötuulen takia, niin se loppuu myös nopeammin kuin vastatuulessa.
Mihin ihmiset ovat kadottaneet visuaalisen ajattelukyvyn?Niin, ja meinaatko että koneet nousee aina vasta viime hetkellä ilmaan?
Uset koneethan kiihdyttää tiellä alle 20 sekuntia ennenkuin se nousee ilmaan, eikä sitä ilmaan nousu nopeutta (esim 300km/h ilmaan nähden) tarvitse ajaa siellä kiitotiellä montaa metriä, vaan koneen voi heti kammeta ylös kun nopeus on saavutettu - Liike suhteellista
Mitä väliä kirjoitti:
Niin, ja meinaatko että koneet nousee aina vasta viime hetkellä ilmaan?
Uset koneethan kiihdyttää tiellä alle 20 sekuntia ennenkuin se nousee ilmaan, eikä sitä ilmaan nousu nopeutta (esim 300km/h ilmaan nähden) tarvitse ajaa siellä kiitotiellä montaa metriä, vaan koneen voi heti kammeta ylös kun nopeus on saavutettu"Niin, ja meinaatko että koneet nousee aina vasta viime hetkellä ilmaan?"
Myötätuulessa kiitorata on ikäänkun lyhyempi kuin vastatuulessa. Eli marginaali myötätuulessa jää vähäisemmäksi. Joillakin vinkuintian vuoristokentillä sillä on paljonkin merkitystä. - JaMaLe
Ilmanopeus on se mikä nostaa sen koneen ilmaan ja pitää siellä.Eli riittävä virtaus aerodynaamisesti.Periaattessa kone voi nousta ilmaan paikallaan kunhan vasten tulee riittävä virtaus.Pyörien nopeudella ei tietenkään ole mitään merkitystä.Eikä maanopeudella.Tietysti tässä tilanteessa pitäisi puhaltaa jo aika helvetinmoinen vastatuuli,että tämä tapahtuisi.Onneksi ei kai sellaista myrskyä olla vielä kohdattu...
- Anonyymi
Äiskän ja Iskän kanssa kun mentii Finnairin koneella Kanarialle, niin lentäjä kuulutti, että ollaan puolituntia aikasemmin perillä, kun on niin hyvä myötätuuli. Takasin lennettäessä tuli kauhea turbulenssirintama vastaan, että piti vyöt kiinnittää ja vessat meni lukkoon. Minulle tuli kauhea kakkahätä, että melkein meni housuun.
- Matkaismisnsis
Herää kysymys, muuten miksei kiitotiellä käytetä "kiskoa" joka vetäisi lentokoneen esim 400km/h vauhtiin käyttämällä esim paineilmaa, jolloin kulus putoisi rajusti, ja koneetkin kestäisi pidempään, kun ei tarttis huudattaa niitä täysillä
- vitsietmuutontyhmii
ja lennettäis saman tien purjekoneilla niin polttoainetta ei kuluis ollenkaan. paineilmalla bongautettaisiin muutama sata ihmistä bangkokkiin yhdellä laakilla
- Lentäjätär
Kyllähän noita kiskoja käytetään, ei tosin maissa mutta merellämonesti kun ei ole mahdollisuutta tehdä pitkää kiitotietä, tosin silloin käytetään voimana höyryä, eikä paineilmaa.
Saattaaisi vaan tommonen lähtö olla aikas tukala isolle matkustajakoneelle.
Samaten noi pienet hävittäjät laskeutuu usein laivan kannellee niin että koukku ottaa kiinni vaijeriin, ja kone saadaan pysähtymään todella lyhyellä matkalla.
Mutta ongelmaan on niin helppo ratkaisu, että tehdään pitkä kiitotie, esim 5 kilometriä, jolloin sen voi kiihdytellä pikkuhiljaa kaikessa rauhassa - lapsukaiset..!
Voisitko perustella ruokotonta tekstiäsi. Tai onhan tuossa tuo "Ilmoita asiaton viesti"-linkki. Sitäkö seuraavaksi.
Kaikkea porukkaa sitä on vapaalla netin päässä. Ajokortti nettiin? Ei huono idea. - iljettää
Lentäjätär kirjoitti:
Kyllähän noita kiskoja käytetään, ei tosin maissa mutta merellämonesti kun ei ole mahdollisuutta tehdä pitkää kiitotietä, tosin silloin käytetään voimana höyryä, eikä paineilmaa.
Saattaaisi vaan tommonen lähtö olla aikas tukala isolle matkustajakoneelle.
Samaten noi pienet hävittäjät laskeutuu usein laivan kannellee niin että koukku ottaa kiinni vaijeriin, ja kone saadaan pysähtymään todella lyhyellä matkalla.
Mutta ongelmaan on niin helppo ratkaisu, että tehdään pitkä kiitotie, esim 5 kilometriä, jolloin sen voi kiihdytellä pikkuhiljaa kaikessa rauhassajos tarkoitat lentotukialuksia niin taas meni pieleen...ei todellakaan ole mitään kiskoja laivankannella...lopeta jo asioiden kommentit josta et mitään tiedä...posliinimaalaus ja virkkaus on lähempänä sinun taitoja.
Voi luoja että voi typerä akka...jos nyt akka edes on mutta tyhmä on.... - Lentäjätär
iljettää kirjoitti:
jos tarkoitat lentotukialuksia niin taas meni pieleen...ei todellakaan ole mitään kiskoja laivankannella...lopeta jo asioiden kommentit josta et mitään tiedä...posliinimaalaus ja virkkaus on lähempänä sinun taitoja.
Voi luoja että voi typerä akka...jos nyt akka edes on mutta tyhmä on....Hmm, on se kummaa kun MINULTA tulee aina edes JONKINÄKÖINEN vastaus, esim siihen miten automaattiohjais toimii, tai miten lentokonetta ohjataan, kun muilta ei tule edes AUTTAVAA vastausta.
Monelle tuntuu olevan vain ongelmana se, että selitän asiat LIIAN yksinkertaisesti, ja esim lentokoneen ohjaamisesta pitäisi kirjoittaa vähintään 10 sivua miten sitä ohjataan. - just joo...
iljettää kirjoitti:
jos tarkoitat lentotukialuksia niin taas meni pieleen...ei todellakaan ole mitään kiskoja laivankannella...lopeta jo asioiden kommentit josta et mitään tiedä...posliinimaalaus ja virkkaus on lähempänä sinun taitoja.
Voi luoja että voi typerä akka...jos nyt akka edes on mutta tyhmä on....Sinun olisi kyllä paras olla ihan hiljaa jos et TODELLAKAAN tiedä asiasta yhtään mitään.
Tuo tyrmäämäsi "kisko" kun todellakin on ihan vakiokalustoa käytännössä jokaisella nykyisellä lentotukialuksella.
Nykyaikainen hävittäjä kiinnitetään nokkapyörästään/-laskutelineestään tukialuksen "kiitotiehen" upotetussa kiskossa olevaan vetolaitteeseen (tätä kokonaisuutta kutsutaan katapultiksi) joka kiskaisee koneelle riittävän lentoonlähtönopeuden yhdessä hävittäjän moottoreiden kanssa. Aikaisemmin esim. F-4 Phantomin kanssa katapulteissa käytetiin myös tietynlaista vaijeriviritystä ilmeisesti siksi että raskaan koneen 'ampuminen' vauhtiin nokkatelineestä ei olisi kestänyt vaan katapultista lähtevät vaijerit kiinnittyivät koneen runkoon.
Teknisesti katapultti on 'perinteisesti' toteutettu höyryvoimalla mutta uudemmissa tukialuksissa (esim. jenkkien Gerald R. Ford -luokka) katapultti toteutetaan sähkömagneettisesti ilman mutkikasta höyryvoimaa. Toiminta-ajatus kuitenkin molemmissa sama, lyhellä matkalla kone vedetään/kiihdytetään varsin rajulla tempauksella lentoonlähtönopeuteen.
Matkustajakoneen laukaisu katapultilla taivaalle vaatisi varmasti erilaisella toimintaperiaatteella toimivan katapultin, esim. tuollainen reilut 200 tonnia painavaa A330-konetta ei ihan nokkatelineestä vetämällä pysty taivaalle ampumaan...
Ihan yleissivistyksen vuoksi voit vaikka vilkaista tuolta videonpätkää:
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=94333&c=11
Kisko näkyy hyvin esim. alkaen videon kohdasta 1min 24s.
- Nostovoimaa
Mieluiten vastatuuleen, näin maanopeus hieman pienempi lähdössä ja nousussa.
- EPÄTOIVOINEN IHMINEN
eikai se nousu vahingoita vedenpitävän puhelimen tiivisteitä ku on siinä nousussa niitä g-voimia? . 1.6 pitäs lähtee helsinkiin enkä tiiä uskaltaako sitä puhelinta ottaa mukkaan ku on aika uus puhelin VASTATKAA ÄKKIÄ!!!!!!!!!!!!!!!!
- Kiireinen bisnesmies
Tottakai vahingoittaa, jos puhelin painaa normaalisti 100grammaa, niin kiihydtyksen aikana se voi painaa puoli kiloa, joten se voi hajottaa herkkiä komponentteja.
Samaten jos sinä painat 80 kiloa, niin kiihydytyksen aikana painat 400 kiloa, joten kannattaa nojata tukevasti penkkiin ettei napsahda kuut poikki - Kiireinen bisnesmies
Kiireinen bisnesmies kirjoitti:
Tottakai vahingoittaa, jos puhelin painaa normaalisti 100grammaa, niin kiihydtyksen aikana se voi painaa puoli kiloa, joten se voi hajottaa herkkiä komponentteja.
Samaten jos sinä painat 80 kiloa, niin kiihydytyksen aikana painat 400 kiloa, joten kannattaa nojata tukevasti penkkiin ettei napsahda kuut poikkisiis piti kirjoittaa ettei naphsada Luut poikki kun painat 400 kiloa, ei Kuut ;)
- epätoivoinen ihminen
kiitos noppeesta vastauksesta:)
- Nousuun nousuun
Muutama pointti, nousu yritetään aina tehdä vastatuuleen. Sitten väärät tiedot pois moottoreista ei koskaan oteta täysiä tehoja irti nousussa vaan 40%, miksikö ? Ei ole mitään järkeä työntää konetta kaasupohjassa koska se nousee 280 km/h vauhdilla jo ylös, siiven päälle muodostuu alipaine ja taivas ikään kuin imaisee koneen ylös, siiven muodolla tehdään myös tämä nousu. Moottorin tehoilla ei säädellä matkavauhtia juuri ikinä vaan pyritään etsimään virtauksia jotka edesauttaa matkantekoa ja on vähäistä pomputusta :)
- ilmaillu jo 15 vuott
Hei älä nyt kerro satuja.....
Lähtökiihdytyksessä tehot ovat todellakin lähellä sataa prossaa, mutta ne pudotetaan aika nopeasti ilmaan päästyä alle 90 prossan loppunousun ajaksi.
Kyllä todellakin moottorin tehoilla säädellään matkavauhtia, ei reittikoneet mitään virtauksia hae, se kuuluu pujelentoon
kone lentää lennonjohdon anatmalla lentopinnalla, mutta turbulenssin kiusatessa, kapteeni voi pyytää kyseiseltä aluelennonjohdolta uutta lentopintaa. Lennojohto voi antaa uuden pinnan, jos tilaa on - lentäjän kaveri
ilmaillu jo 15 vuott kirjoitti:
Hei älä nyt kerro satuja.....
Lähtökiihdytyksessä tehot ovat todellakin lähellä sataa prossaa, mutta ne pudotetaan aika nopeasti ilmaan päästyä alle 90 prossan loppunousun ajaksi.
Kyllä todellakin moottorin tehoilla säädellään matkavauhtia, ei reittikoneet mitään virtauksia hae, se kuuluu pujelentoon
kone lentää lennonjohdon anatmalla lentopinnalla, mutta turbulenssin kiusatessa, kapteeni voi pyytää kyseiseltä aluelennonjohdolta uutta lentopintaa. Lennojohto voi antaa uuden pinnan, jos tilaa onKyllä nuo matkustajakoneet pyrkivät myötäisiä suihkuvirtauksia käyttämään, jos sellainen on sopivan lähellä. Mutta sillä ei ole tehojen kanssa mitään merkitystä, koska niissäkin lennetään tasan sillä teholla että ilmanopeus on taloudellisin mahdollinen. Virtauksen ansiosta maanopeus nousee, ja matka-aika sekä siten polttoaineen kulutus laskee.
Nousussa tehot ovat lähellä täyttä, mutta pyritään silti säästämään tehoja niin paljon kun mahdollista moottoreiden ja polttoaineen säästämiseksi. Teho lasketaan kiitoradan pituuden, lentoonlähtöpainon ja sääolosuhteiden mukaan niin, että sillä pääsee vielä ilmaan, vaikka päätöksentekonopeudessa (v1) yksi moottori hajoaisikin. Joskus se vaatii täyttä tehoa, mutta useimmiten ei. Tosin ei todellakaan puhuta mistään 40% tehoista. - Lentäjä6500
lentäjän kaveri kirjoitti:
Kyllä nuo matkustajakoneet pyrkivät myötäisiä suihkuvirtauksia käyttämään, jos sellainen on sopivan lähellä. Mutta sillä ei ole tehojen kanssa mitään merkitystä, koska niissäkin lennetään tasan sillä teholla että ilmanopeus on taloudellisin mahdollinen. Virtauksen ansiosta maanopeus nousee, ja matka-aika sekä siten polttoaineen kulutus laskee.
Nousussa tehot ovat lähellä täyttä, mutta pyritään silti säästämään tehoja niin paljon kun mahdollista moottoreiden ja polttoaineen säästämiseksi. Teho lasketaan kiitoradan pituuden, lentoonlähtöpainon ja sääolosuhteiden mukaan niin, että sillä pääsee vielä ilmaan, vaikka päätöksentekonopeudessa (v1) yksi moottori hajoaisikin. Joskus se vaatii täyttä tehoa, mutta useimmiten ei. Tosin ei todellakaan puhuta mistään 40% tehoista.737-800 koneen cheklistit muistan melkein ulkoa
- Totuusmjjfdf
Lentäjä6500 kirjoitti:
737-800 koneen cheklistit muistan melkein ulkoa
Niin ja ei ne 100% laita tehoja yleensä se rasittaa moottoreita se on 98 ehkä
- 87k
"siiven päälle muodostuu alipaine"
Olipas hauskasti selitetty, sun mielestä varmaan pölyilmurin ulkopuolelle syntyy myös ylipaine, ja se työntää roskat sinne putkeen xD - poju 01
87k kirjoitti:
"siiven päälle muodostuu alipaine"
Olipas hauskasti selitetty, sun mielestä varmaan pölyilmurin ulkopuolelle syntyy myös ylipaine, ja se työntää roskat sinne putkeen xDKu me lähettiin kreikkaan ni nousus se otti aika paljon vauhtii.Ja sillon ku me noustiin ni tuli painetta korviin paljon. Tuntu ihan siltä et ois tärykalvo puhjennut osaisko joku selittää tämän?
- tarkennuksia
87k kirjoitti:
"siiven päälle muodostuu alipaine"
Olipas hauskasti selitetty, sun mielestä varmaan pölyilmurin ulkopuolelle syntyy myös ylipaine, ja se työntää roskat sinne putkeen xDSiiven noste itse asiassa perustuu juuri tuohon siiven ylä- ja alapuolen väliseen paine-eroon. Paine-ero puolestaan syntyy siiven muodon ja ilmavirran ja siiven kohtauskulman vaikutuksesta (plus siiven laippojen ja solakoiden vaikutuksesta yhtään isommissa koneissa).
Nousut pyritään aina tekemään vastatuuleen koska tällöin riittää aina lyhyempi kiihdytys maan pinnalla kun riittävä ilmanopeus (siipien noste) saavutetaan pienemmällä maanopeudella.
Moottoritehoihin liittyvät "Nousuun nousuun" -kommentit olivatkin sitten ihan puuta heinää. - 17+16
Totuusmjjfdf kirjoitti:
Niin ja ei ne 100% laita tehoja yleensä se rasittaa moottoreita se on 98 ehkä
jos googlaa "flex temp", saa vastauksen. eikä vastaus ole prosentteina.
- Anonyymi
17+16 kirjoitti:
jos googlaa "flex temp", saa vastauksen. eikä vastaus ole prosentteina.
Juu sieltä se vastaus kuumemittareiden välistä löytyi...
- JOUPOJU
ANTAKAA PEUKKUJA VITUN PASKAPÄÄT
- KJSDFH
OO HILJAA JOUPOJU
- 8+8=?
Niin riippuu myös tietenkin koneesta.
Eihän Atr kone , vaadi hirvittää vauhtia kun taas esim. airbus 321 - 3+11
On myös huomattava että lentokoneella "kiihdytyskäyrä" on erilainen kuin esim. autolla, jolla vakioteholla kiihdytettäessä on kiihtyvyys karkeasti kääntäen verrannollinen nopeuteen. Lentokoneella kiihdytyskäyrä on paljon tasaisempi nopeuden suhteen ja siksi esim. kiihdytys 0-20 m/s, joka autolla vie muutaman sekunnin, kestää lentokoneessa huomattavasti kauemmin vie paljon polttoainetta. Mutta sitten suuremmissa nopeuksissa lentokoneen kiihtyvyys päihittää auton.
- Anonyymi
Normaalinopeus on noin. 200km/h. Kun kone saa vastatuulta, nopeus pitää olla nopeampi, ja tuulen suunta vaikuttaa nokan suuntaan. Esim. Funchalin lentokentällä kirjoittamispäivänä tuuli oli/on 36km/h. Tuo määrä vaikuttaa siihen, että Funchaliin laskeutuvat koneet saattavat joutua kääntymään takaisin, koska monet lentokoneet eivät kestä 20km/h+ tuulta. Oma tieto
- Anonyymi
Perseelleen meni, tuulen nopeus oli 36m/s, 130km/h. Funchalin lennot peruuntuis melkein joka päivä sun tiedollasi.
Ja Airbus A321:n jolla Finski Funchaliin lentää ylösvetonopeus on tyypillisesti 146-152 solmua, eli minimissään 270km/h, laskeutumisnopeus mionimissään 150 solmua.
- Anonyymi
Aloittajan fysiikan lakien tuntemus on samalla tasolla kuin demari Mäkysen taloustuntemus.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057