Mikä on multi-power? (MF-165)

MF35/165

Hei!

Traktori on MF-165 multi-power, ilman hyttiä.

-Kiinnostaisi tietää millä periaatteella tuo multi-power toimii ja milloin sitä kannattaa käyttää? Olen itse käyttänyt sitä ihan vain vaihteena ja kun tarvii moottorijarrutusta.

Kiitos.

28

26618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekko

      ylivaihde!

    • Fergunisti

      Ei oikeastaan ylivaihde, vaan hydraulinen pikavaihde, joka nostaa kaikkia välityksiä (nopeus) noin 30%. Hitaalla puolella ei ole moottorijarrutusta, nopealla puolella on.

      • entinen ferguisti

        Ei oikeastaan nosta, vaan laskee. MP on alennusvaihde.

        Multipowerin idea perustuu siihen, että kytkettäessä pienempi vaihde päälle moottori ei jarruta isommalla vaihteella mahdollisesti saavutettua kovempaa vauhtia pois.

        Käytännössä tämä hyöty on aika olematon, mutta kytkinpolkimeton vaihto alaspäin on sinänsä ihan hyvä ominaisuus.

        Multipowerin (lisävoiman) ollessa päällä, välitys on pienempi. Lisävoimaa tarvitaan ylämäissä, aurojen vedossa ym. tilanteissa, joissa moottorijarrutusta ei tarvita, kun ei ole pelkoa, että kone karkaa alta.


      • Fergunisti
        entinen ferguisti kirjoitti:

        Ei oikeastaan nosta, vaan laskee. MP on alennusvaihde.

        Multipowerin idea perustuu siihen, että kytkettäessä pienempi vaihde päälle moottori ei jarruta isommalla vaihteella mahdollisesti saavutettua kovempaa vauhtia pois.

        Käytännössä tämä hyöty on aika olematon, mutta kytkinpolkimeton vaihto alaspäin on sinänsä ihan hyvä ominaisuus.

        Multipowerin (lisävoiman) ollessa päällä, välitys on pienempi. Lisävoimaa tarvitaan ylämäissä, aurojen vedossa ym. tilanteissa, joissa moottorijarrutusta ei tarvita, kun ei ole pelkoa, että kone karkaa alta.

        Oikeastaan ihan kuten edellä on todettu. Ei siihen ole mitään lisäämistä.


      • olikos

        kyseistä konetta ei saanut hinata vai hinata
        käyntiin. ja vaihteita oli 6 eteen ja 2 taakse
        multipower joka vaihteella. eikös ollut jo vuoden
        1966 jälkeen olevissa ferguissa hytittömässä sekä pentti palmun valmistamissa hyttimalleissa.
        itsellä vähäinen kokemus mulitpoverista vaikka
        nuorempana käytinkin ferkua paljonkin mutta se
        olikin "normaali"laatikolla.täsmennä jos muistan / tai tietoni ovat vääriä.


      • MF 178 MP ex.
        entinen ferguisti kirjoitti:

        Ei oikeastaan nosta, vaan laskee. MP on alennusvaihde.

        Multipowerin idea perustuu siihen, että kytkettäessä pienempi vaihde päälle moottori ei jarruta isommalla vaihteella mahdollisesti saavutettua kovempaa vauhtia pois.

        Käytännössä tämä hyöty on aika olematon, mutta kytkinpolkimeton vaihto alaspäin on sinänsä ihan hyvä ominaisuus.

        Multipowerin (lisävoiman) ollessa päällä, välitys on pienempi. Lisävoimaa tarvitaan ylämäissä, aurojen vedossa ym. tilanteissa, joissa moottorijarrutusta ei tarvita, kun ei ole pelkoa, että kone karkaa alta.

        MP:n päällä ollessa oli suurempi nopeus, kuin perusvaihteella. Kun kone oli kuuma, saattoi MP:n pakka luistaa kovassa vedossa, johtuen alhaisesta pakkaa puristavasta paineesta. Perusvaihteella ei luistanut.

        Nyt voidaankin sitten keskustella, milloin MP oli päällä ja oliko se ylennys vai alennusvaihde.


      • MF35/165
        entinen ferguisti kirjoitti:

        Ei oikeastaan nosta, vaan laskee. MP on alennusvaihde.

        Multipowerin idea perustuu siihen, että kytkettäessä pienempi vaihde päälle moottori ei jarruta isommalla vaihteella mahdollisesti saavutettua kovempaa vauhtia pois.

        Käytännössä tämä hyöty on aika olematon, mutta kytkinpolkimeton vaihto alaspäin on sinänsä ihan hyvä ominaisuus.

        Multipowerin (lisävoiman) ollessa päällä, välitys on pienempi. Lisävoimaa tarvitaan ylämäissä, aurojen vedossa ym. tilanteissa, joissa moottorijarrutusta ei tarvita, kun ei ole pelkoa, että kone karkaa alta.

        Siis alennusvaihde? Olin ymmärtänyt homman ilmeisesti väärinpäin? Eikös vivussa lue että "shift to high for engine braking" tjsp. Eli etuasennossa MP on siis "off" ja moottorijarrutus päällä ja suurempi vaihde, alennusvaihde vipu "taaksepäin" jolloin ei moottorijarrutusta.

        No huh ...Pitää mennä vielä tallille tutkimaan..

        !-Lisäkysymys: Onko 165:ssa kytkinjarrua, eli kytkintä ei liikkeessä vaihdettaessa saa painaa pohjaan asti? Kuinka on 35:n laita? Voiko näillä traktoreilla vaihtaa ilman kytkintä? Ovatko kaikki vaihteet suorahampaisia kun tuntuu että pitää kierrokset olla niin hemmetin tarkasti että saa vaihteen ilman rutinoita paikalleen?


      • Ex-Valmet
        olikos kirjoitti:

        kyseistä konetta ei saanut hinata vai hinata
        käyntiin. ja vaihteita oli 6 eteen ja 2 taakse
        multipower joka vaihteella. eikös ollut jo vuoden
        1966 jälkeen olevissa ferguissa hytittömässä sekä pentti palmun valmistamissa hyttimalleissa.
        itsellä vähäinen kokemus mulitpoverista vaikka
        nuorempana käytinkin ferkua paljonkin mutta se
        olikin "normaali"laatikolla.täsmennä jos muistan / tai tietoni ovat vääriä.

        Saahan sitä yrittää hinaamalla käyntiin, mutta kun moottori ei pyöri kun sitä hinaa, joten ei se lähde käyntiin. Jos multi-Powerille sais painetta, moottori pyörisi ja kone lähtisi käyntiin, pitäis laittaa pitkällä hydrauliletkulla paineita toisesta traktorista niin homma onnistuis.

        Viimeksi tänään ajelin -68 mallisella 165 multi-powerilla.


      • tom
        MF35/165 kirjoitti:

        Siis alennusvaihde? Olin ymmärtänyt homman ilmeisesti väärinpäin? Eikös vivussa lue että "shift to high for engine braking" tjsp. Eli etuasennossa MP on siis "off" ja moottorijarrutus päällä ja suurempi vaihde, alennusvaihde vipu "taaksepäin" jolloin ei moottorijarrutusta.

        No huh ...Pitää mennä vielä tallille tutkimaan..

        !-Lisäkysymys: Onko 165:ssa kytkinjarrua, eli kytkintä ei liikkeessä vaihdettaessa saa painaa pohjaan asti? Kuinka on 35:n laita? Voiko näillä traktoreilla vaihtaa ilman kytkintä? Ovatko kaikki vaihteet suorahampaisia kun tuntuu että pitää kierrokset olla niin hemmetin tarkasti että saa vaihteen ilman rutinoita paikalleen?

        kaikkea mitä täällä puhutaan,mp on todellakin ylivaihde ja sitä ei tarvi käyttää olenkaan jos ei tarvi,se ei vaikuta vaihteiston voiteluun vaikkakin täällä on monet sanoneet toisin.kytkimessä ei ole jarrua se loppuosan liike on voan kytkinlevylle joka siis vapauttaa ulosotto akselin.olen rakentanut muutamille kaksois kykkimillä varustetuihin mf jarrun samalle polkimelle on aika kätsä esim perälevyllä lykkiessä.välikaasun käyttöä kandee harjoitella se auttaa vaihtamisessa ja kyllä se kytkin pitää painaa pohjaan.


      • janne
        tom kirjoitti:

        kaikkea mitä täällä puhutaan,mp on todellakin ylivaihde ja sitä ei tarvi käyttää olenkaan jos ei tarvi,se ei vaikuta vaihteiston voiteluun vaikkakin täällä on monet sanoneet toisin.kytkimessä ei ole jarrua se loppuosan liike on voan kytkinlevylle joka siis vapauttaa ulosotto akselin.olen rakentanut muutamille kaksois kykkimillä varustetuihin mf jarrun samalle polkimelle on aika kätsä esim perälevyllä lykkiessä.välikaasun käyttöä kandee harjoitella se auttaa vaihtamisessa ja kyllä se kytkin pitää painaa pohjaan.

        mf 165:n käyttöohjekirjasta s. 30:

        VAROITUS: Käytettäessä traktoria pitkiä aikoja Multi-Power vipu ala-asennossa, on vipu aina silloin tällöin vietävä yläasentoonsa vaihteiston laakerien voitelun varmistamiseksi.


      • janne
        tom kirjoitti:

        kaikkea mitä täällä puhutaan,mp on todellakin ylivaihde ja sitä ei tarvi käyttää olenkaan jos ei tarvi,se ei vaikuta vaihteiston voiteluun vaikkakin täällä on monet sanoneet toisin.kytkimessä ei ole jarrua se loppuosan liike on voan kytkinlevylle joka siis vapauttaa ulosotto akselin.olen rakentanut muutamille kaksois kykkimillä varustetuihin mf jarrun samalle polkimelle on aika kätsä esim perälevyllä lykkiessä.välikaasun käyttöä kandee harjoitella se auttaa vaihtamisessa ja kyllä se kytkin pitää painaa pohjaan.

        mf 165:n käyttöohjekirjasta s. 30:

        VAROITUS: Käytettäessä traktoria pitkiä aikoja Multi-Power vipu ala-asennossa, on vipu aina silloin tällöin vietävä yläasentoonsa vaihteiston laakerien voitelun varmistamiseksi.


      • Multikka
        tom kirjoitti:

        kaikkea mitä täällä puhutaan,mp on todellakin ylivaihde ja sitä ei tarvi käyttää olenkaan jos ei tarvi,se ei vaikuta vaihteiston voiteluun vaikkakin täällä on monet sanoneet toisin.kytkimessä ei ole jarrua se loppuosan liike on voan kytkinlevylle joka siis vapauttaa ulosotto akselin.olen rakentanut muutamille kaksois kykkimillä varustetuihin mf jarrun samalle polkimelle on aika kätsä esim perälevyllä lykkiessä.välikaasun käyttöä kandee harjoitella se auttaa vaihtamisessa ja kyllä se kytkin pitää painaa pohjaan.

        ...Tompan jutut pomppaa.

        Sillä nyt ei ole käytännössä juurikaan väliä, onko MP ylennys- vai alennusvaihde, pääasia on, että kaksi aluetta löytyy.

        Jos ruvetaan saivartelemaan, niin MP on kuitenkin alennusvaihde, joka on tarkoitettu lisävoimaksi tiukan paikan tullen. Jatkuvasti sitä ei kannata käyttää a) turvallisuussyistä (moottorijarrutuksen puute) ja b) jottei se kuumene liikaa.

        Sen verran Tompelokin on oikeassa, että Massikassa kytkinpolkimen pohjaliike pysäyttää voimanulosoton. Jarru on omissa polkimissaan.

        Marionia mukaellen: tom, tom to-tom-tom-tom, nyt huhun kuulen, tom, tom, to-tom-tom-tom, sen oikaisen.


      • Massikka
        Multikka kirjoitti:

        ...Tompan jutut pomppaa.

        Sillä nyt ei ole käytännössä juurikaan väliä, onko MP ylennys- vai alennusvaihde, pääasia on, että kaksi aluetta löytyy.

        Jos ruvetaan saivartelemaan, niin MP on kuitenkin alennusvaihde, joka on tarkoitettu lisävoimaksi tiukan paikan tullen. Jatkuvasti sitä ei kannata käyttää a) turvallisuussyistä (moottorijarrutuksen puute) ja b) jottei se kuumene liikaa.

        Sen verran Tompelokin on oikeassa, että Massikassa kytkinpolkimen pohjaliike pysäyttää voimanulosoton. Jarru on omissa polkimissaan.

        Marionia mukaellen: tom, tom to-tom-tom-tom, nyt huhun kuulen, tom, tom, to-tom-tom-tom, sen oikaisen.

        on ylentävä vaihde,jos MP-vivun siirtää ala-asentoon,ollaan perusvaihteella pienemmällä puolella.Työssä tulisi käyttää nopeampaa puolta(MP päällä)jolloin tiukan paikan tullen saa voimaa lisää
        vivun alas siirtämisellä. Eikä se kuumene,ajaa kummalla nopeudella hyvänsä.
        Olen aikoinaan omistanut useita MP-Massikoita (65-590).nim kokemusta on


      • tipola
        tom kirjoitti:

        kaikkea mitä täällä puhutaan,mp on todellakin ylivaihde ja sitä ei tarvi käyttää olenkaan jos ei tarvi,se ei vaikuta vaihteiston voiteluun vaikkakin täällä on monet sanoneet toisin.kytkimessä ei ole jarrua se loppuosan liike on voan kytkinlevylle joka siis vapauttaa ulosotto akselin.olen rakentanut muutamille kaksois kykkimillä varustetuihin mf jarrun samalle polkimelle on aika kätsä esim perälevyllä lykkiessä.välikaasun käyttöä kandee harjoitella se auttaa vaihtamisessa ja kyllä se kytkin pitää painaa pohjaan.

        .. nyt aivan varma asioistasi? viestissä johon olet vastannut on kysytty onko kys. traktorissa kytkin pohjaan painettaessa KYTKINJARRUA, jolla ei ole käyttöjarrun kanssa mitään tekemistä! ei se pysäytä traktoria, jos niin luulet! eikä kytkinjarru varmaan myöskään auta perälevyhommassa sen kummemmin?!?!?


      • tom
        tipola kirjoitti:

        .. nyt aivan varma asioistasi? viestissä johon olet vastannut on kysytty onko kys. traktorissa kytkin pohjaan painettaessa KYTKINJARRUA, jolla ei ole käyttöjarrun kanssa mitään tekemistä! ei se pysäytä traktoria, jos niin luulet! eikä kytkinjarru varmaan myöskään auta perälevyhommassa sen kummemmin?!?!?

        tiedän kyllä mikä on oikea kytkinjarru,mutta kysyjä tarkoitti varmaankin nimen omaan käyttöjarrua vastaavaa jarrutusta poljettaessa kytkintä.sitä en kommentoi enempää et onko se hyvä käytössä,mutta monta olen tehnyt ja tulen tekemään.minkään valtakunnan kytkinjarrua ei ole vakiona ko. mf


      • tom
        Massikka kirjoitti:

        on ylentävä vaihde,jos MP-vivun siirtää ala-asentoon,ollaan perusvaihteella pienemmällä puolella.Työssä tulisi käyttää nopeampaa puolta(MP päällä)jolloin tiukan paikan tullen saa voimaa lisää
        vivun alas siirtämisellä. Eikä se kuumene,ajaa kummalla nopeudella hyvänsä.
        Olen aikoinaan omistanut useita MP-Massikoita (65-590).nim kokemusta on

        näin.en ole ehtinyt tänne vastailemaan,koska juuri sain korjattua 265 MP pakan joka luisti sen takia koska malja päästi liikaa öljyä.perus välitykset ovat miltei samat ilman MP pakkaa olevissa vaihdelaatikoissa verrattuna niihin jossa on MP ja kun vivun kääntää jänis asentoon niin AINA nopeus nousee.noihin voitelu asioihin en vaivaudu vastaamaan jos ei ole muuta tietoa kuin ohjekirjasta lainattua.


      • MF35/165
        tom kirjoitti:

        tiedän kyllä mikä on oikea kytkinjarru,mutta kysyjä tarkoitti varmaankin nimen omaan käyttöjarrua vastaavaa jarrutusta poljettaessa kytkintä.sitä en kommentoi enempää et onko se hyvä käytössä,mutta monta olen tehnyt ja tulen tekemään.minkään valtakunnan kytkinjarrua ei ole vakiona ko. mf

        ...nimenomaan kytkinjarrua, joka pysäyttää vaihteiston jotkut (?) akselit jolloin esim. vauhdissa kytkimen pohjaan tällätessä joutuu pysäyttämään ennenkuin saa mitään vaihdetta silmään.

        Kiitos kuitenkin kaikista vastauksista! Vielä tuntuisi olevan eripuraa siitä, milloin MP on päällä, siis silloin kun vipu etuasennossa ja mennään kovempaa, vai vipu taka-asennossa ja ilman moottorijarrutusta, eli ylennys- vai alennusvaihde, ja mikä on toimintaperiaate mekaniikan tasolla. Vähän hiuksien halkomista, mutta kiinnostaa kumminkin tietää.

        ***Sitten vielä tärkeä kysymys! : mistä saisin korjaamokäsikirjan ja/tai käyttäjän käsikirjan noihin 35/165 -massikoihin? Englanninkielinenkin tai ruotsi/saksakin sopii jos ei suomenkielistä materiaalia löydy.


      • Anonyymi
        entinen ferguisti kirjoitti:

        Ei oikeastaan nosta, vaan laskee. MP on alennusvaihde.

        Multipowerin idea perustuu siihen, että kytkettäessä pienempi vaihde päälle moottori ei jarruta isommalla vaihteella mahdollisesti saavutettua kovempaa vauhtia pois.

        Käytännössä tämä hyöty on aika olematon, mutta kytkinpolkimeton vaihto alaspäin on sinänsä ihan hyvä ominaisuus.

        Multipowerin (lisävoiman) ollessa päällä, välitys on pienempi. Lisävoimaa tarvitaan ylämäissä, aurojen vedossa ym. tilanteissa, joissa moottorijarrutusta ei tarvita, kun ei ole pelkoa, että kone karkaa alta.

        Tuo oli myös Multipowerin hölmöin ominaisuus, eli moottorijarrutuksen katoaminen.
        Kuinka monta kertaa Multipower vaihteistolla varustetulla Massey-Ferguson traktorilla laskettiin ns.kuivakoski tai persemäki mäkisillä pelloilla työskenneltäessä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli myös Multipowerin hölmöin ominaisuus, eli moottorijarrutuksen katoaminen.
        Kuinka monta kertaa Multipower vaihteistolla varustetulla Massey-Ferguson traktorilla laskettiin ns.kuivakoski tai persemäki mäkisillä pelloilla työskenneltäessä ?

        Ei ole takaperin laskettu! Sen sijaan tieajossa useasti laskin alamäet vapaalla...MP vipu hitaalle pistäen. Multi-Power on päällä nopeammassa asennossa, koska silloin oljynpaine puristaa monilevykytkimen kiinni.
        Joskus pellolla MP hitaalla alamäessä rehu savotassa oli haittaa nopeuden lisääntyessä.
        Ajo kokemusta löytyy MF 35-399 Multi-Power malleista useammalta vuosikymmeneltä.
        Maahantuoja toi ainakin 1963 MF 35:sta Multi-Power askilla.


    • Käytä sentään

      Multi-Power nopealla! Ei sinne muuten voitelua mene!

    • Johannes

      Tekipä mitä tahtoo onko normaalia ylös tai alas on todella hyvä saa kaiken tehon käytettyä hyväksi HUOM.Tämä keksintö on vuosikymmeniä vanha ja silloin ja tänäpävänäkin on kilpailukykyinen.

    • MF35/165

      Kylläpäs on paljon herättänyt keskustelua näinkin fundamentaali kysymys, kiitos kaikille, silti erimielisyyksiä tuli yllättävän paljon muutamista seikoista. Joka tapauksessa homma selkisi aika lailla tarpeeksi.

      PS. Muutamia pyytäisin ystävällisesti lukemaan kysymyksen kunnolla ja vastaamaan ainakin siihen mitä on kysytty, ja mielellään perustelemaan kantansa jollain tavalla.

    • Anonyymi

      Massikassa on pikavaihde ja Fordeissa on alennusvaihde, ainakin 7700 mallissa.

      • Anonyymi

        Fordin Dual-Power eroaa Massikan MP:stä, jotta Dual-Powerissa on kaksi monilevykytkintä, kuten ainakin Internationalin TA (Tourque-Amf...) ja ehkä Deeren Hi-Lo.
        Enti aikaan kertoivat, jotta tuollaisen monilevykytkimen kiinnipitäminen kuluttaisi noin 1kW tehon. Jos jossakin -80 luvun traktorissa oli kolme hydr. pakkaa...pikavaihde, PTO ja nelivedon kytkennän hydr. pakka...niin niiden saman aikainen kiinnipitäminen vei noin. 3 kW tehon.
        Tuollaisen tehon "hävikin" saattoi tuntea jossain 50 kW kokoisessa traktorissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fordin Dual-Power eroaa Massikan MP:stä, jotta Dual-Powerissa on kaksi monilevykytkintä, kuten ainakin Internationalin TA (Tourque-Amf...) ja ehkä Deeren Hi-Lo.
        Enti aikaan kertoivat, jotta tuollaisen monilevykytkimen kiinnipitäminen kuluttaisi noin 1kW tehon. Jos jossakin -80 luvun traktorissa oli kolme hydr. pakkaa...pikavaihde, PTO ja nelivedon kytkennän hydr. pakka...niin niiden saman aikainen kiinnipitäminen vei noin. 3 kW tehon.
        Tuollaisen tehon "hävikin" saattoi tuntea jossain 50 kW kokoisessa traktorissa.

        PTO= Power Take-Out eli voiman ulosotto.


    • Anonyymi

      Multi Power on todellakin ylivaihde. MF 65 vm.-64 mp pakka oli herkkä kulumaan, n. 8000 tunnnin aikana jouduin vaihtamaan kolmet (3) levyt. Nykyisessä 165 MP vm. -69 ei ole ollut tarvetta MP remonttiin, tunteja n. 18000 ja traktori oli tukkikärryn edessä Hiap 173 selässä aktiiviaikoinaan.Kuormat oli kokoa 20-35 pinomottia, maksimissaan 18-20 kiintokuutiota. Ajot olivat puutavaran ajoa niin metsässä kuin maantiellä ns. rautatievaunujen täyttöä. Verku on eläkkeellä, mutta käytössä edelleen.

      • Anonyymi

        MP ei ole ylivaihde vaan toinen massikan kahdesta kertojasta vaihteesta. Ylivaihde vaikuttaa rajoitetulla määrällä vaihteita. MP vaikuttaa kaikilla.


    • Anonyymi

      Mistä johtuu että multipower ei mene aina päälle tai ei pysy päällä? Silloin kun tarttuu myös pitää eikä luista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3774
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1861
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      951
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      900
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe