NF 30

Nöffekö?

Terve!

Voisiko joku ystävällisesti kertoa kokemuksiaan
kyseisestä veneestä. Kiinnostaa esimerkiksi kuka sen on piirtänyt, LYS, purjehdus ominaisuudet, rakenteelliset heikkoudet, salongin seisomakorkeus, vesi-WC&septin rakennusmahdollisuudet yms. tiedot. Sekä mielipiteet veneestä ihan yleiseti verrattuna esimerkiksi Helmsman 31 jne...
Kiitoksia jo etukäteen.

27

14490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.n.

      Ruotsalainen Sailguide on tosi hyvä tietopankki eri purjevenetyypeistä. NF:stä (lienee sama vene) löytyy juttua linkin http://sailguide.com/NF.htm alta.

    • Arc

      Nämä ovat molemmat sellaisia, että on hinta-laatu-suhde parhaasta päästä. Helmsman on satamamanöö-vereissä helpompi ja vähän modernimpi. En tiedä Helmsman 31 meriominaisuuksia, mutta NF menee kuulemma ulapalla kuin Juna.

      • FINiLAND

        jos tuulet yltyvät globaalisesti niin NF ei ole se vene.
        muuten se om varsinkin botnialta kaunis ja viihtyisä pienvene. keveillä tuulilla tosi kiva. Ei ole liian suuri, oikrastaan jollamainen. Nainen RAKASTAA KYYDISS'. LEIF ALIas life


    • exnöf

      vene on suunniteltu vuosina 1975-76,protot ovat purjehtineet jo 1976,valmistus alkoi varsinaisesti 1977.sunnittelijat tanskalaiset Paul Elvström ja Jan Kjaerulff.Edellämainittu on SE Elvström elikkä eräs maailman kuuluisimpia kilpapurjehtijoita ja jonka mukaan on nimetty tämä purjeneulomo.jälkimmäinen heppu on taas aikansa sekonero joka on suunnitellut aikanaan erittäin radikaaleja kilpa-,ja matkapursia ja mm.ensimmäisenä kokeillut bulbia,tosin laivojen tapaan-keulaan!
      NF:ää sai aikoinaan koko-,ja puolivalmiina (sisustamattomana).Vene on aikansa mittapuun mukaan erittäin nopea ja nykyisinkin taitaa LYS-kerroin olla pitkänmatkaa yli 1.10.
      Pohjarakenne syvän v-pohjan ansiosta melko vahva kivilleajoja ajatellen,pohjan takaosan v-pohjan syvyyden ja skegin ansiosta vene on erittäin suuntavakaa ja "käsissäpysyvä",mutta myös melko hidas kääntyjä,etenkin kevyen kelin vendoissa.purjehdusominaisuuksiltaan loppujäykkä,eli kallistelee melko helposti,retkipurtena ehkä hieman ylirikattu,riippuen tietysti keulapurjeista joita käytetään,ja niitä vaihtoehtojahan nf:ssä riittää.on fokista erikokoisiin genoapurjeisiin (mm.ykkösgenoa on 70-luvun tyyliin hyvin pitkä alaliikiltään,siis keulastaagi on hyvin vino,eli staagin kiinnityspiste kannessa sijaitsee melko kaukana maston tyvestä)kun taas isopurje on profiililtaan melko kapea ja korkea.myös valtavia reacher-purjeita on nf:ssä käytetty.
      sisätiloja olisi ehkä voitu suunnitella paremminkin,ja seisomakorkeus veneessä on vain melko lyhyille aikuisille.
      avotila on tuonkokoiselle veneelle valtava,joskin melko suojaton,ja vettä voi tulla kovissa kallistuksissa istumalaatikkoon,tosin tyhjennys toimii kyllä hyvin.
      keula on pitkä ja terävä,ja on sanomattakin selvää että se leikkaa aaltoja kuin veitsi.myös kryssiminen kohtalaisen kovassa kelissä onnistuu vielä hyvin.
      suosittelen venettä omakohtaisen kokemuksen perusteella.

    • Luxu

      NF suunniteltiin alunperin yksityyppiluokaksi varsin tiukoin säännöin.
      Venettä valmistettiin niin Suomessa kuin Tanskassa ja Ruotsissakin. Ainakin Ruotsissa toimii vireä luokkaliitto, jonka kotisivujen osoite on: hem.passagen.se/nfboat/ .
      Suomessa Birka Marin teki nöffejä satakunta kappaletta (omani on järjestynumeroltaan 84) kunnes muotit menivät Botnialle, joka teki muutamia käsittämättömiä muutoksia veneeseen, minkä vuoksi Botnia NF 30 ei sovi luokkaan (muunmuassa siirsi vantit ruffin reunalle eli heikensi takilaa ja siirsi konetta taaksepäin ja päälaipiota eteenpäin)
      NF:ään on suunniteltu alunperin vain yksi keulapurje, itseskuuttaava fokka, eikä se sillä ole ylirikattu, mutta kulkee ihan kivasti kevyessäkin tuulessa.
      Lys on 1.10, rakenteellisia heikkouksia ei ole ilmennyt niinä 15 vuotena, minä Nöffi on minulla ollut. Alunperin veneessäni oli vesivessa, mutta siirryin kemssaan heti veneen ostettuani. Septi on kohtuullisella vaivalla asennettavissa.
      Salongissa en mahdu seisomaan (185), mutta puolisoni voi vaikka hyppiä (160).

      Hyvä ja helppo purjehdittava, monikaan vene ei nouse paremmin tuuleen.

    • kyllä lähtee

      Tee riuku mesaaniin. Sieltä pska poistuu nyötäisessä näyttävästi.

    • On se hieno!

      Oltiin juuri viikonloppu NF:llä seilaamassa. Ikivanha fokka (jo kerran revennyt), mutta silti mentiin lujempaa, kuin jotkut purjeveneet, joissa oli genuat.

      Ostaisin itse ehdottomasti moisen, jos olisi varaa!

    • NF kiinnostaa

      Onko 2013 vuodelle päivitettyjä mielipiteitä?

    • -Mika-

      Kulkee yllättävän hyvin. Jopa kevyellä tuulella. Silti ei ole levoton tai herkästi kallistuva.
      Sisustus suunnittelultaan vanhahtava: pentteri on osittain kulkuaukossa (tiskiallas).
      Heikoin kohta: Keulaharuksen tuenta. Se pitää olla korjattu jo kaikkiin yksilöihin tai ongelmia tulee kelin vähänkin kovetessa. Sen voi tosin helposti itse tarkistaa keulaboxin kautta.
      Useimmissa on jo septi ja vesi-WC.
      Levanki on alunperin sitootan pohjalla -> liian lyhyt. Joissain on jo siirretty kajuutan kulkuaukon eteen täysleveänä-> riittävä ja käyttökelpoisempi.
      Sitlootan valumavesien järjestelyt voi olla omituiset ja toimimattomat -> ei haittaa "kesäkelissä".
      Tässäpä näitä mietteitä keverin nöffillä seilaamisen jälkeen....

      • Tahmeata menoa

        No ei kulje, oma veneeni (saman kokoinen) 3m/s tuulessa nousi kryssillä paremmin ja meni kovempaa, vaikka ajoin pelkällä genualla.


      • oma veneesi
        Tahmeata menoa kirjoitti:

        No ei kulje, oma veneeni (saman kokoinen) 3m/s tuulessa nousi kryssillä paremmin ja meni kovempaa, vaikka ajoin pelkällä genualla.

        Olisi mielenkiintoista kuulla merkkinen saman kokoinen on?


      • Harva edes kokeilut
        oma veneesi kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista kuulla merkkinen saman kokoinen on?

        Oletteko muuten kokeilleet miten oma veneenne kryssii pelkällä keulapurjeella, ja onnistuuko halssinvaihdot yhtä helposti kuin jos olis iso mukana, ja onko nousukulma sama.


      • jopa jotakin
        Tahmeata menoa kirjoitti:

        No ei kulje, oma veneeni (saman kokoinen) 3m/s tuulessa nousi kryssillä paremmin ja meni kovempaa, vaikka ajoin pelkällä genualla.

        Että nousi ylemmäs ja kovempaa? Noin voisin sanoa ties kunka monesta omaa venettä paljon isommasta. Pääsen vielä myötiksiäkin kovempaa. Mutta kun en sano ennen kuin ollaan kisassa ja vielä niin, että tietää toisessa veneessä olevan jotain muuta miehistönä kuin ensimmäistä tai satunnaista kisaansa purjehtivia.

        Oikeassa elämässä olen nähnyt nöffin liikkuvan maineensa mukaisesti. Ei sitä tahmeaksi ainakaan voi sanoa. Miksi ihmeessä itse tahmailit tuolla purjevarustuksella noissa oloissa?


    • Nöffe-setä

      Neljä vuotta olen nyt NF:llä purjehtinut, ja voin kyllä lämpimästi suositella täkäläisiin olosuhteisiin. Purjepinta-alaa on kokoon nähden mukavasti, eli kulkee purjeilla jo kevyellä kelillä. Kovemmalla kryssillä kyllä kallistelee reilustikin, mutta peräsin pitää otteen hyvin, eikä se lapasesta kovin helposti lähde. Reiviraja tulee vastaan n. 7-8 m/s tullessa, mutta ei se ainakaan itseäni ole haitannut kun vaan varautuu ajoissa. Syväys sopii saaristoon hyvin, samoin kuin veneen keulan muoto, joka helpottaa luonnonsatamiin rantautumista.

      Toki kaikki NF:t alkaa olla sen ikäisiä, että korjattavaa on, mutta sama juttuhan on kaikissa vanhoissa veneissä. Seisomakorkeuden puute on miinusta, mutta siihenkin ajan mittaan tottuu. Sisätilojen suhteen tietty joutuu tekemään kompromissin, mutta ikä- ja kokoluokassaan ne ovat kyllä mielestäni kohtuulliset, vaikka sisätiloiltaan parempiakin samanikäisiä ja kokoisia veneitä löytyy. Mutta kyllä NF:ssäkin neljä hyvin keskenään toimeen tulevaa aikuista pärjää useamman päivän reissussa.

      Keulaharuksen tuentaan liittyviin ongelmiin en ole itse törmännyt, eikä omassani ole tietääkseni tuentaa missään vaiheessa vahvistettu. Toki ongelmia voi siinä olla, koska tuenta on toteutettu melko yksinkertaisesti. Peräsimen kiinnitykseen liittyviä ongelmia noissa yleisesti on ollut, joten kannattaa peräsimen kiinnitys tutkia erityisen tarkasti ja jos peräsimessä tuntuu purjehtiessa klappia, niin se on hyvä korjata.

      Septin tarpeellisuus on mielestäni lähinnä makuasia, mutta tilaa tankille löytyy keulapunkkien alta ja sellainen on kohtuullsella vaivalla asennettavissa jos veneessä ei septiä valmiina ole ja sellaisen haluaa. Mulle on kemiallinen riittänyt mainiosti ja säästyy tilaa tavaroiden säilytykseen.

      Ruotsissa toimii edelleen aktiivinen luokkaliitto (www.nfseglare.com) ja tutustumisen arvoinen sivusto on myös http://nf.broach.se/ vaikka sinne ei enää päivitettyä sisältöä ole pitkään aikaan tullutkaan. Facebookista löytyy ryhmä nimeltä Nordisk Familjebåt - NF, josta saa hyviä vinkkejä toisella kotimaisella jos tulee tarvetta fiksailla venettä.

      Kaiken kaikkiaan koko-, ikä- ja hintaluokassaan varsin varteenotettava vaihtoehto jonka paras puoli on nimenomaan hyvät purjehdusominaisuudet.

    • nöhf nöf

      Olen seilailut kaverin Nöffillä joitain viikkoja. Kulkee mielestäni helposti LYS-lukunsa mukaisesti (1,12 jenualla tai 1,10 fokalla), mukava ajaa. Purjehtii johdonmukaisesti ja loogisesti. Ei ole luokkasäännön pilaama vene, toisin kuin moni muu aikalaisensa. Normaalisti edessä itseskuuttaava fokka,mutta mahdollisuus vaihtaa isoon genoaan kevyellä kelillä.

      Itseäkin kiinnostaa tämä vene, sillä tarjoaa mielestään luokassansa ihan hyvät tilat, vaikka ehkä vähän vanhanaikaiset, mutta silti parammat kuin esim. Express tms. Hintapyynnöt NF:istä kuitenkin ovat näköjään alle 20 000 €, eli mahdollisuus saada kohtuullisen paljon venettä rahallensa vastikkeeksi, jos hyvä yksilö löytyy. Ruotsissa tarjonta parempaa ja yksilöitä enemmän, siellä toimii vielä luokkaliittokin?

      Aiemmin ei ollut vielä mainittu että istuinlaatikko on tämän kokoiseksi veneeksi todella iso, tästä plussaa, ulkona kuitenkin tulee vietettyä suurin osa ajasta!

      Samat varotoimenpiteet kannattaa tehdä kuin muutenkin vanhempia veneitä ostaessa, tarkista yleinen kunto, älä osta pommia...

    • Antilla36

      Varmasti hyvä vene, mutta on nöffeissä rakenteellisia heikkouksiakin.
      Yhdestä nöffistä katkesi masto Hki-Tallinna Racessa vaikka tuuli ei ollut mitenkään erityisen kova. Etustaagin rustin kiinnitys oli pettänyt. Kun tutkimme asiaa, niin siellä oli poikittainen vaneri laminoituna runkoon, johon etustaagin rusti oli kiinnitetty. Tuo vaneri oli haljennut edellä mainitun seurauksin. Mielestäni ainakin tuo kohta on vähintäänkin kyseenalaisesti ratkaistu Nöffissä.
      Muuten vene on ihan mukava ja suhteellisen hyvä purjehtimaan. Aikoinaan nöffi oli jopa erittäin nopea kokoisekseen, mutta nykyveneisiin verrattuna ei enää mitenkään erityinen. Ei hidas, mutta ei kovin nopeakaan.

      • FF 27 Charlotta

        No johan on rakenne. Itselläni on 3 jalkaa lyhyemmässä pitkä ja kapea metallilevy rungon ulkopuolella ja rusti on muistaakseni usemmasta kohtaa teräksisin rakentein tuettu tuohon levyyn. Hyvä että ostajilla on tuo heikkous tiedossa. Itselläni heräisi kuitenkin kysymys; mitä muita kriittisiä rakenteellisia heikkouksia löytyy?


      • -Mika-

        Juuri tuota etustaagin vanerilevyä myös tarkoitin omassa postauksessani. Se vaneri on monessa veneessä jo lähes kukkamultaa ja se on melkonen riski.
        Mutta kuten kirjoitin aiemminkin, tuon asiantilan voi ostajaehdokas itse tarkistaa keulan köysi/ankkuriboxin kautta.


      • Nöffe-Setä

        Onko tietoa olisiko ollut mahdollisesti puolivalmiste? Noitahan myytiin tee se itse -miehille jonkin verran.

        Mulla ainakin Birka Marinin tekemässä veneessä on 6 cm paksu teräslevyllä vahvistettu tukki etustaagin tuentana. Toki saattaa olla että on jälkeenpäin korjattu, jos siellä kerran on alunperin ollut vaneria... Kuulostaa kyllä oudolta jos se on alunperin niin ollut.


      • Vertailu ontuu

        Miksi 40 vuotta sitten suunniteltua venettä pitäisi verrata nykyveneeseen???


      • Antilla-36
        Vertailu ontuu kirjoitti:

        Miksi 40 vuotta sitten suunniteltua venettä pitäisi verrata nykyveneeseen???

        Ei tarvitse verrata, mutta vertaamalla kysyjä saa asiasta jonkinlaisen kuvan, jos on käynyt purjehtimassa eri aikakausien veneitä. Täällä kun hehkutetaan Nöffin nopeutta, niin täytyyhän sitä olla joku vertailupohja. Eli nopea aikalaisiinsa verrattuna, mutta ei nykyveneisiin. Ihan yhtälailla sisätilat ovat ihan normalin kokoiset aikakauden veneisiin nähden, mutta ahtaat saman mittaisiin nykyveneisiin. Ei niitäkään kannata suoraan ruveta vertailemaan, mutta kuitenkin vertaus antaa jonkinlaisen kuvan nöffin sisätiloista.


    • NF 81

      Kyllä taitaa olla Birkan tekemissä nöffeissä keulaharuksen rusti alunperin vaneri/tiikkipuu tuennalla toteutettu. Hirveää rakettitiedettä ei tarvitse että saa tämän vaihdettua metalliseen. Itse laitoin menemään staagin kannen läpi, vanttiruuvilla kiristys runkoon joka tuettu molemmin puolin n. 90 cm pitkällä rosterilla. Toimii samalla pienenä törmäyssuojana, tosin pieni visuaalinen haitta on.

      Toinen ongelma mikä on hieman vaivannut on kannen sandwichin mullaksi muuttuminen. Pehmeät paikat maston etupuolella, pienellä alueella. Tämä korjaus olisi nyt keväällä ajankohtainen.

      Muuten purjehdusominaisuuksilta aivan mainio. Helpoimpia yksin käsiteltäviä tämän kokoluokan veneitä mitä olen purjehtinut. Broachin onnistuminen vaati hieman urheiluhenkeä (tai hulluutta).

    • nöf nöf

      Olisiko kenelläkään kuvia noista parannelluista keulaharuksen tuennoista? Teittekö itse ja millanen huomma oli?

      Mun Birka Marinin NF:ssä taitaa olla vielä vanha konstruktio. Ankkuriboksista kun tähystää niin näkyy n. 20 cm pitkä rosterilaatta, josta keulastaagi lähtee. Kaikki muu on lasikuitua eikä kannella ole mitään, eli tämä on varmaankin se alkuperäinen rakenne?

      Erinomainen vene kyllä muuten eikä ole mitään suunnitelmia vaihtaa...

      • NF 81

        Saattaa mulla jotakin kuvia olla jos oikein kaivelen. Ja jos kiinnostaa tulla katsomaan, on vene verkkosaaressa (hki) ylhäällä.

        Laita sposti osoitteesi niin palaan asiaan tai postia mulle [email protected]


    • nöf nöf

      hups, aiemmaan viestiin selvennykseksi että ei siellä ankkuriboksin sisällä taida rosteria olla, joku metallilaatta kuitenkin ;)

    • halpa ei hyvä

      Halpa vene ja noita saa alkaen 9000 eurolla varusteltuna, ainakin nettiveneen ilmoituksia selattaessa.

      • kommentti ei hyvä

        Halpa verrattuna mihin? Totta kai yli 30 vuotta vanha vene on halvempi kuin uusi. NF:n pyynnit on kyllä ihan linjassa saman ikäisten ja -kokoisten veneiden kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5656
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2849
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      155
      2606
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2359
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1684
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1565
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      134
      1404
    8. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      133
      1024
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      89
      984
    10. Olisitko maailmani?

      Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      909
    Aihe