sisun vaihteet

ottaa keppi maahan

Veli osti vanhan sisu m162 kuorma-auton ja nyt olisi kiva saada ammattimiehiltä neuvoja fullerin vaihteiston käytöstä. Meinaa nimittäin piipata vaihteet turhan usein varattua. Olen ajanut vain kuorma-autoja, joissa on ollut synkronoitu laatikko. Siis jotain välikaasu/ kaksoispoljentaneuvoja kaipaisin. Sitten onko siinä perää kun joku väitti ettei fullerilla tarvitse vaihteen vaihdossa kytkintä????

23

20480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vha pieru

      Minun k-autokoulustani on aikaa jo 35 vuotta. Lienevätkö oppini ajan tasalla?

      Periaatehan on se, että kun siirrytään pienemmältä vaihteelta isommalle, siirretään keppi ensin vapaa-asentoon, käytetään kytkinpoljinta nopeasti ylhäällä ja painetaan uudelleen alas, minkä jälkeen keppi vasta tökätään isompaan loveen. Isommalta pienemmälle vaihdettaessa menetellään muuten samoin, mutta vaihteen ollessa vapaalla ja kytkinpolkimen ollessa ylhäällä annostellaan vielä kaasujalalla sopivasti lisää kierroksia koneeseen.

      Vaatii vain hieman harjoittelua!

      Lankomiehet pahalaiset ostivat viime kesänä kimppamökille kimppaleluksi 1960-luvun lopulla tehdyn venäläisen maastokuorma-auton ZiL 157. Siinäkään mitään synkronointeja! Piti minunkin kaivaa selkäytimestäni noita ammoin opittuja tuplapoljentoja ja välikaasuja, ja tottelihan se veli Lihatšov!

      Mekaanisia vaihteistoja pystyy yleensä vaihtamaan ilman kytkintä, olipa vaihteisto Fuller tai jokin muu ja olipa synkronointia tai ei. Tiukassa paikassa homma menee hankalaksi, mutta tasaisella tiellä rauhallisesti ajellessa hommaa voi hyvin kokeilla (henkilöautollakin). Periaate on se, että vedätys lopetetaan (kaasua löysäämällä), siirretään keppi vapaalle, sovitetaan moottorin käyntinopeus sellaiseksi kuin seuraavaksi valittava vaihde vaatii ja loksautetaan tuo vaihde päälle. Ylöspäin vaihdettaessa kaasua löysätään, alaspäin vaihdettaessa sitä survaistaan pieni annos lisää.

      • sisukas

        just noin kun kerrottiin...lohdutukseksi vielä että ei se laatikko ole moksiskaan satunnaisesta kurahtelusta. Jos se siitä hajoais niin eihän niitä olis ehjänä kellään. Ja jokaisella kurahtaa joskus. Maailman paras laatikko toi synkronoimaton fuller muuten, ja etenkin ne 70-ja 80-lukujen versiot....parikyt vuotta tullu ajettua sisuilla puuta


      • tkk
        sisukas kirjoitti:

        just noin kun kerrottiin...lohdutukseksi vielä että ei se laatikko ole moksiskaan satunnaisesta kurahtelusta. Jos se siitä hajoais niin eihän niitä olis ehjänä kellään. Ja jokaisella kurahtaa joskus. Maailman paras laatikko toi synkronoimaton fuller muuten, ja etenkin ne 70-ja 80-lukujen versiot....parikyt vuotta tullu ajettua sisuilla puuta

        mikäpä sen mukavampi laatikko käyttää kuin tämä vanha kunnon suora. hieman "rytmitajua" ja vaihteet menee silmään kuin unelma. tosin ameriikan poikien paljon käyttämä 13pykäläinen roadrunneri on jostain syystä rantumpi kuin jotkut muut.. miksikähän? kurahtelu ei pahaa laatikolle tee, mutta väkisin voimalla runnominen kyllä.. tiedän erään ammattikoulun sm sisun josta pamahti loota jo alle 200tkm, siirtäjän holkki napsahti palasiksi. kyllähän sillä normiajossa sen miljoonan puodttelee menemään, vai miten on?


      • sisukas
        tkk kirjoitti:

        mikäpä sen mukavampi laatikko käyttää kuin tämä vanha kunnon suora. hieman "rytmitajua" ja vaihteet menee silmään kuin unelma. tosin ameriikan poikien paljon käyttämä 13pykäläinen roadrunneri on jostain syystä rantumpi kuin jotkut muut.. miksikähän? kurahtelu ei pahaa laatikolle tee, mutta väkisin voimalla runnominen kyllä.. tiedän erään ammattikoulun sm sisun josta pamahti loota jo alle 200tkm, siirtäjän holkki napsahti palasiksi. kyllähän sillä normiajossa sen miljoonan puodttelee menemään, vai miten on?

        meil vielä yks SM...ajettu puuta 1,4 milj,laatikkoa ei auottu. Joskus 80-luvulla muuten fullerin perään sai lisävaihteiston...sitten löytyi tosi pieniä pykäliä mettään ja isoja maantielle...sillon ei vielä noita rajoittimia. Aika vähän noita lisälaatikoita taidettiin kuitenkin ostaa.


      • tkk
        sisukas kirjoitti:

        meil vielä yks SM...ajettu puuta 1,4 milj,laatikkoa ei auottu. Joskus 80-luvulla muuten fullerin perään sai lisävaihteiston...sitten löytyi tosi pieniä pykäliä mettään ja isoja maantielle...sillon ei vielä noita rajoittimia. Aika vähän noita lisälaatikoita taidettiin kuitenkin ostaa.

        kyllä ne kestää.. mutta meillä toinen sisu e12 mackin koneella ja zf-lootalla.. siinä se vasta ei puunajoon sopiva yhdistelmä ainakin pohjoisen mäkiin ja maastoihin..! 400tkm ja laatikkoa sai lakaista tieltä.. se suorastaan räjähti. alavääntö on kyllä myös ihan perästä kuuluu... vähän ehkä enemmän niitä rahtivehkeitä.


      • Dick
        sisukas kirjoitti:

        just noin kun kerrottiin...lohdutukseksi vielä että ei se laatikko ole moksiskaan satunnaisesta kurahtelusta. Jos se siitä hajoais niin eihän niitä olis ehjänä kellään. Ja jokaisella kurahtaa joskus. Maailman paras laatikko toi synkronoimaton fuller muuten, ja etenkin ne 70-ja 80-lukujen versiot....parikyt vuotta tullu ajettua sisuilla puuta

        Joo onhan se fulleri maailman paras vaihdelaatikko .....ollut joskus vuonna kivi ja kypärä.Kyllä synkronointi on nykypäivää piste.


      • juupas
        Dick kirjoitti:

        Joo onhan se fulleri maailman paras vaihdelaatikko .....ollut joskus vuonna kivi ja kypärä.Kyllä synkronointi on nykypäivää piste.

        heppu, joka ei oo puita metsästä ikinä hakenu.


      • tkk
        juupas kirjoitti:

        heppu, joka ei oo puita metsästä ikinä hakenu.

        elä muuta! kyllähän sitä synkronoidullakin pärjää, se on todistettu, mutta kyllä se fulleri vaan on huoleton pykältää vaikka huonossakin paikassa! jos nyt tilanteesta riippuen sen uskaltaa tehdä..


      • Dick
        tkk kirjoitti:

        elä muuta! kyllähän sitä synkronoidullakin pärjää, se on todistettu, mutta kyllä se fulleri vaan on huoleton pykältää vaikka huonossakin paikassa! jos nyt tilanteesta riippuen sen uskaltaa tehdä..

        En oo juu hakenu puuta mettästä,mutta kummasti ne näkyy ruottalaisten ja saksalaisten pelien kyydissäkin sieltä tulevan.


      • Vha pieru
        Dick kirjoitti:

        En oo juu hakenu puuta mettästä,mutta kummasti ne näkyy ruottalaisten ja saksalaisten pelien kyydissäkin sieltä tulevan.

        Synkronointi on käyttömukavuuden kannalta ja maantieolosuhteisiin kelpo ratkaisu, mutta se h-i-d-a-s-t-a-a vaihteiston toimintaa.

        Synkronoimaton loota kuten Fuller on osaavan kuskin käsissä ehdottomasti nopeampi. Tätä ovat pöllikuskit osanneet aina arvostaa. Vaihto pienempään sujuu tiukassakin paikassa kuin ajatus, kun siihen oppii.

        Itse en väitä olevani tai edes koskaan olleeni keppimiehiä. Lompakkooni on unohtunut ABECE-kortti joskus vuosikymmenia sitten, vaikka minulla ei raskaan yhdistelmän ajokokemusta ole kuin yhdeltä kesältä ja vain muutaman tuhannen kilometrin verran. Ruotsalaisvalmisteisen veturin laatikko oli ykköstä lukuunottamatta synkronoitu. Eteen viisi pykälää ja alueenvalitsin hidas/nopea = yhteensä 10 välityssuhdetta. Sitäkin tuli hämmennettyä kaksoiskytkentää ja välikaasua käyttäen.


      • Kivityömies
        Vha pieru kirjoitti:

        Synkronointi on käyttömukavuuden kannalta ja maantieolosuhteisiin kelpo ratkaisu, mutta se h-i-d-a-s-t-a-a vaihteiston toimintaa.

        Synkronoimaton loota kuten Fuller on osaavan kuskin käsissä ehdottomasti nopeampi. Tätä ovat pöllikuskit osanneet aina arvostaa. Vaihto pienempään sujuu tiukassakin paikassa kuin ajatus, kun siihen oppii.

        Itse en väitä olevani tai edes koskaan olleeni keppimiehiä. Lompakkooni on unohtunut ABECE-kortti joskus vuosikymmenia sitten, vaikka minulla ei raskaan yhdistelmän ajokokemusta ole kuin yhdeltä kesältä ja vain muutaman tuhannen kilometrin verran. Ruotsalaisvalmisteisen veturin laatikko oli ykköstä lukuunottamatta synkronoitu. Eteen viisi pykälää ja alueenvalitsin hidas/nopea = yhteensä 10 välityssuhdetta. Sitäkin tuli hämmennettyä kaksoiskytkentää ja välikaasua käyttäen.

        >Synkronointi on käyttömukavuuden kannalta ja
        >maantieolosuhteisiin kelpo ratkaisu, mutta se
        >h-i-d-a-s-t-a-a vaihteiston toimintaa.
        >
        >Synkronoimaton loota kuten Fuller on osaavan
        >kuskin käsissä ehdottomasti nopeampi.

        Totta. Kytkentäajat synkronoimattomalla vaihderasialla (sillä fullerilla) ovat kertaluokkaa lyhyemmät kytkintä käyttämättä kuin synkronoidulla vaihdelaatikolla ja kytkintä käyttäen.

        >Tätä ovat pöllikuskit osanneet aina arvostaa.
        >Vaihto pienempään sujuu tiukassakin paikassa kuin
        >ajatus, kun siihen oppii.

        Oikeassapa olet. Eipä tuohon ole enää mitään lisäämistä.


      • Janne
        sisukas kirjoitti:

        just noin kun kerrottiin...lohdutukseksi vielä että ei se laatikko ole moksiskaan satunnaisesta kurahtelusta. Jos se siitä hajoais niin eihän niitä olis ehjänä kellään. Ja jokaisella kurahtaa joskus. Maailman paras laatikko toi synkronoimaton fuller muuten, ja etenkin ne 70-ja 80-lukujen versiot....parikyt vuotta tullu ajettua sisuilla puuta

        Kysyisin vaan että mitenkä tuo Fullerin kertoja/puolittaja pelaa ilman kytkintä?
        Kyllähän keppiä voi ilman kytkintä heilutella mutta eikö noi kertojat/puolittajat
        toimi paineilmalla joka vaatii kytkimen painamisen vai toimiiko se niin että
        helpataan kaasua niin alue vaihtuu? Ainakin Volvon ja Scanian puolittaja tarvii
        kytkimen polkaisun, olen ajanut paljon erilaisilla Sisuilla Intissä
        (SK- ja SL-Sisuilla, Maseilla, Protolla, Automaatti-Protolla, E11-Sisulla
        (automaatti), Kontiolla, mutta en yhdelläkään Sisulla missä olisi Fulleri! Ainut
        Kuorma-auto Synkronoimattomalla lootalla jolla ajoin oli Gaz 66!


      • tkk
        Janne kirjoitti:

        Kysyisin vaan että mitenkä tuo Fullerin kertoja/puolittaja pelaa ilman kytkintä?
        Kyllähän keppiä voi ilman kytkintä heilutella mutta eikö noi kertojat/puolittajat
        toimi paineilmalla joka vaatii kytkimen painamisen vai toimiiko se niin että
        helpataan kaasua niin alue vaihtuu? Ainakin Volvon ja Scanian puolittaja tarvii
        kytkimen polkaisun, olen ajanut paljon erilaisilla Sisuilla Intissä
        (SK- ja SL-Sisuilla, Maseilla, Protolla, Automaatti-Protolla, E11-Sisulla
        (automaatti), Kontiolla, mutta en yhdelläkään Sisulla missä olisi Fulleri! Ainut
        Kuorma-auto Synkronoimattomalla lootalla jolla ajoin oli Gaz 66!

        kun vaihtaa niin kaasua vaan höllää ja kertoja menee päälle.. ja pienemmälle kertoimelle kun vaihtaa niin ensin nappi ja sitten polkasee kaasua niin se menee.. riippuu aina tilanteesta, mutta kun on tuntuma laatikkoon ni tietää kyllä mitä millonkin tehdä. isolle/pienelle puolelle kun menee ihan siinä keppia sotkiessa.. nappi vaan ylös/alas..


      • pöllikuski
        tkk kirjoitti:

        kun vaihtaa niin kaasua vaan höllää ja kertoja menee päälle.. ja pienemmälle kertoimelle kun vaihtaa niin ensin nappi ja sitten polkasee kaasua niin se menee.. riippuu aina tilanteesta, mutta kun on tuntuma laatikkoon ni tietää kyllä mitä millonkin tehdä. isolle/pienelle puolelle kun menee ihan siinä keppia sotkiessa.. nappi vaan ylös/alas..

        ...on aika varma tapa särkee,muuten pomminvarma laatikko!!! kytkin on sitä varten että sitä käytetään,VARSINKI puolittajalla ja VARSINKI alaspäin vaihdettaessa,se kun toimii paineilmalla ja siksi tunnoton! heh,voin kertoo tämän yli 25v kokemuksella Fullereista! vaihtaminen kyllä onnistuu ilman kytkintä,mutta kytkintä pitää käyttää. ilman kytkin vaihtaminen toimii ihan hyvin,kun toimii,mutta sittenkun se ei onnistu,esim puolittajalla,niin rattaat tykkää aika huonoa... kytkin on siksi tärkeä käyttää,että se vaimentaa vaihtoja!
        oon ottanu kymmeniä miehiä töihin,nuoria ja vanhoja,heh ja aina koeajolla kaverit alkaa selittään miten fullerilla voi ja saa ajaa ilman kytkintä ja että sitä ei saa rikki!!! sen saa rikki ja ihan helposti,väärällä käytöllä,mutta oikeella käytöllä se on aika ikunen laatikko... esim kasettiajossa yli miljoona kilometriä,eikä laatikkoon ole tehty mitään vaikka ajo on pelkkää vaihtamista...


      • tkk
        pöllikuski kirjoitti:

        ...on aika varma tapa särkee,muuten pomminvarma laatikko!!! kytkin on sitä varten että sitä käytetään,VARSINKI puolittajalla ja VARSINKI alaspäin vaihdettaessa,se kun toimii paineilmalla ja siksi tunnoton! heh,voin kertoo tämän yli 25v kokemuksella Fullereista! vaihtaminen kyllä onnistuu ilman kytkintä,mutta kytkintä pitää käyttää. ilman kytkin vaihtaminen toimii ihan hyvin,kun toimii,mutta sittenkun se ei onnistu,esim puolittajalla,niin rattaat tykkää aika huonoa... kytkin on siksi tärkeä käyttää,että se vaimentaa vaihtoja!
        oon ottanu kymmeniä miehiä töihin,nuoria ja vanhoja,heh ja aina koeajolla kaverit alkaa selittään miten fullerilla voi ja saa ajaa ilman kytkintä ja että sitä ei saa rikki!!! sen saa rikki ja ihan helposti,väärällä käytöllä,mutta oikeella käytöllä se on aika ikunen laatikko... esim kasettiajossa yli miljoona kilometriä,eikä laatikkoon ole tehty mitään vaikka ajo on pelkkää vaihtamista...

        että jos ohjekirjassakin sanotaan, että käyttäkäämme kytkintä, niin se myös tehdään. siinä vaan kerroin, että miten se ilman kytkintä tapahtuu, kun joku kysyi. ilman kytkintä vaihtaessahan voi esim. helposti käydä niin, että vaihde ei kytkeydy kunnolla ja saattaa sitten hypätä pois päältä.. ei kovin tervettä laatikolle vaikka pysyisi päälläkin, eli viitaten edelliseen kertojaan niin käyttäkää sitä kytkintä!


      • Sisu mies
        pöllikuski kirjoitti:

        ...on aika varma tapa särkee,muuten pomminvarma laatikko!!! kytkin on sitä varten että sitä käytetään,VARSINKI puolittajalla ja VARSINKI alaspäin vaihdettaessa,se kun toimii paineilmalla ja siksi tunnoton! heh,voin kertoo tämän yli 25v kokemuksella Fullereista! vaihtaminen kyllä onnistuu ilman kytkintä,mutta kytkintä pitää käyttää. ilman kytkin vaihtaminen toimii ihan hyvin,kun toimii,mutta sittenkun se ei onnistu,esim puolittajalla,niin rattaat tykkää aika huonoa... kytkin on siksi tärkeä käyttää,että se vaimentaa vaihtoja!
        oon ottanu kymmeniä miehiä töihin,nuoria ja vanhoja,heh ja aina koeajolla kaverit alkaa selittään miten fullerilla voi ja saa ajaa ilman kytkintä ja että sitä ei saa rikki!!! sen saa rikki ja ihan helposti,väärällä käytöllä,mutta oikeella käytöllä se on aika ikunen laatikko... esim kasettiajossa yli miljoona kilometriä,eikä laatikkoon ole tehty mitään vaikka ajo on pelkkää vaihtamista...

        Osaatkos sanoa että miksi Fullerissa pyörii pääakseli vaikka kytkin on painettuna pohjaan.


      • Anonyymi
        Dick kirjoitti:

        Joo onhan se fulleri maailman paras vaihdelaatikko .....ollut joskus vuonna kivi ja kypärä.Kyllä synkronointi on nykypäivää piste.

        automaatti laatikko on nyky päivää


    • Asiaton asiakas

      Altia on tunnetusti pitänyt suomalaisen autoteollisuuden puolta tuomalla Alkoon tarjolle tuotteen nimeltä Sisuviina (104577). Seitsemän desilitran omistajaksi pääsee kaiketi 11,57 eurolla.

      Tuollaisen puikon kun kerralla nykäisee, niin menee jo fyllerismin puolelle (rattijuoppo on toisella kotimaisella "rattfyllerist").

      Jos haluaa pysytellä fullerismin puitteissa, niin Alkon oluthyllystä löytyy Fuller's London Pride III (000104), 4,7 %, hinta 2,08 € / 0,33 l, sekä ESB - Fullers Extra Special Bitter IV B (009376), 5,9 %, hinta 3,38 € / 0,5 l. Valmistaja brittipanimo Fuller, Smith & Turner.

      Sanakirjan mukaan fuller = vanuttaja, smith = seppä ja turner = sorvaaja, sorvari. Luulisi tuollaisen ammattimieskaartin osaavan tehdä niin vaihde- kuin olutlaatikoitakin!

      Niin että eikun wanhat Sisu-miehet Fullerin keppi vaan pystyyn lattialle kiikkustuolin viereen ja kepittelemään! Toisen käden ulottuville Sisuviinaa ja Fuller-olutta!

      • :D :D :D

        Nyt on äijä asian ytimessä!


    • rahtimakegemt

      Fulleri paras vaihteisto .Jos kun kuskilla kieroslukumittari persuksissa Kun Mootori ylämäessä hidastaa ja laatikon kierrokset samat imasee itse vaihteen päälle kun kepille suuntaa näytää. Jos et hallitse kaksois pojventaa. . Hake ajossa siilollta lähtiessä 600 kierosta koneessa napsastiin jumpo pääle ja siitä sit ladotiin kieroksien noustessa ykkösestä alkaen .Ajossa kierrokset aina paras vääntö.Vaihteela säädetään nopeus. Iveko parempi kuin sisu. ivekossa kans vulleri. Parhaissa vullereis joita ajoin oli yhteensä 36vaihdetta eteenpäin. Kun oli perän jaalue vaihtaja sekä loikari. Fulleria pysty vaihtaan tosi nopeesti. ZFÄÄ Kun vaihto niin syngrönointi ... kierrokset väsy. Veto ei riitäny jyrkissä nousuissa esimerkiksi Gasselin missä esim. Sillä vaihteela se mäki lasketaan millä noustaan.

    • siisssuu

      Ja sisu ei ole vieläkään siirtynyt nykyaikaan, ostakaa laadukkaampia autoja.

      • Fuller

        Onneksi Sisua saa kunnon Fullerin laatikolla.


    • Anonyymi

      Fulleri hyvä laatikko. Totta on, että pystyy vaihtamaan ilman kytkintä. Tää homma opittiin jo nöösipoikana Tunturi-mopolla kultaisella 60-luvulla.
      Samoilla opeilla kuormureihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe