Kirjoitin tällä palstalle reilu kuukausi sitten, siitä paljonko yhdeltä ihmiseltä menee normaalisti rahaa ruokaan kuukaudessa. Sain tosi hyviä vinkkejä täältä, erikoisesti Laiska-Lasselta (Kiitos sulle). Niitä noudatten ruokalaskuni tippui 400 eurosta 200 euroon ja tuntuu että vieläkin on varaa tippua. Silti syön hyvin ja tarpeeksi.
Oli ihan kiva seurata rahanmenoa ja tarjouksia kaupassa. Mieli on myös keveä, kun ei mene ruokaa hukkaan.
Paljon kiitoksia kaikille vinkeistä ja kannustuksesta ja mukavaa kevättä:)
Rahaa ruokaan
61
297
Vastaukset
Ja taas kirjoitit, ja edelleen syöt.
Jatka kuitenkin vain syömistä.
H.- Uusi harrastusko
Jatkan kirjoittamista niinkuin sinäkin hunksz - syön vaan välillä halvempaa ruokaa :)
- nälkää nähnyt
Kadehdin sinua. Minulle ei tässä huhtikuussa jää yhtään rahaa ruokaan. Nettoeläkkeeni on 1118 euroa ja jo tänä päivänä tililtä menee 1003 euroa laskuihin. Pari sataa on tulossa asumistukea, mutta niin on laskujakin. Toimeentuilotuki on liian monimutkaista hakea, ja aivan turhaa vaivaa nähdä, kun en saa kumminkaan. Laskut kun tulee veloista, joita olen pojalleni antanut. Arvaan, että sossu sanoisi, että käske poika maksamaan. Vaan kun ei hänelläkään rahaa ole. Luottotietojani en halua menettää, joten maksan velat ja olen sitten syömättä. Kaurapuuro on vielä halpaa, maitoa ei voi ostaa. Siksi vähän ihmettelen kun kehut ruokaostoillasi. Jos minulle jäisi edes 200 euroa, voisin minäkin syödä muuta kuin kaurapuuroa.
- tiinaex...
mitäs poikas sanoo tähän asiaan elää mukavaa elämää velattomana ja syö hyvin niin määkin sanon pistä poika maksamaan jos ei pysty maksaan niin pistä ostamaan ittelles ruokaa ja mun mielestä jos eläkkelläiselle jää käteen 1318 ekee kuukaudessa se on ihan hyvä nettotulo en usko että siihen enää mitään toimeentulotukee annetaankaan eihän monet työikäisetkään saa sitä summaa kuukaudessa.
- outojuttu
Missä päin maatamme saa tuollaisilla tuloilla asumistukea?
- edelleen nälkä
outojuttu kirjoitti:
Missä päin maatamme saa tuollaisilla tuloilla asumistukea?
pääkaupunkiseudulla! Vuokrakin on kymppiä vaille 700 euroa. Sitähän kirjoitin, että en toimeentulotukea saisi, mutta ei poika voi maksaa kun on perhettä pari lasta ja vaimo elätettävänä. Joten ruuassa on pihistettävä, muussa ei voi.
- 5 leipää ja 2 kalaa
Itselläni on työttömyysturva 700€/kk ja sillä elän kuukauden ja annan lapsellenikin siitä n. 60€/kk. Ja olen yksineläjä joten yksin joudun maksamaan kaikki laskut kuten TV-lupa, sanomalehti ym. Enkä saa mitään muuta rahaa, enkä näe nälkää. BVastiklkenn 200€/kk maksan tuosta 700€/sta. Ja kaikki muukin menee siitä eli mieti mikä on vähän ja kuitenkin saavat mahansa kunnon kotiruokaa täyteen. Ihmettelen välillä itsekin että miten olen pärjännyt.
- Jätetty mies
8 € päivässä.
- niukkis
Jos oin on todella niin vilpittömät onnitteluni!
- 2x jätetty
Jätetty vastaa niukkikselle.
8 € päivässä menee ruokaan rahaa. Siitäkö onnittelit ? - niukkis
2x jätetty kirjoitti:
Jätetty vastaa niukkikselle.
8 € päivässä menee ruokaan rahaa. Siitäkö onnittelit ?Näkyykö nuolta?
Mutta kun kysyit niin minusta 240€/kk ruokaan on onnittelemisen arvoinen asia.
Samaa luokka kuin meidän 2:n hengen talouden päivittäiskauppamenot yhteensä.
Kaikki mukaan luettuna vaikka emme tunne edes pihistävämme.
- ärsyttää jo..
saa kai tänne kirjoitella, ilman et joku vahtii joka juttua, eikös sana ole vapaa..
- eläkettä odottava
jos on eläkkeellä, silloinhan ei tulo ratkaise asumistuessa eikä säästöt, näin olen käsittänyt
- kukmik
Ei meillä päin ainakaan saa. Ei saa omistaa muuta, kuin korkeintaan sen asunnon, jossa asuu.
Siinä 200 sadan paikkeilla minunkin ruokalaskuni on. Siihen sisältyy jopa jonkin verran oluita. Tällä budjetilla saa juosta tarjousten perässä. Teen ruokani itse. En pidä valmisruoista. Useimmiten syön lihaa, perunaa ja kasviksia. Aina kotoani löytyy hedelmiä. 200 euroa riittää vain minun ruokalaskuuni. Muita en tällä budjetilla pysty ruokkimaan. Niin mielelläni kuin järjestäisin ruokajuhlia.
- sivu15
Kai se tulo ratkasee edelleen, eli mitä enempi tuloja niin sen vähempi tukea. Ja jos asuu omassa asunnossaan suht. edullisesti niin tuskin tulee asumistukea.
Kelan esitteessä on käytetty vuokramenona 600€/kk vuokra yksinasuvalla eläkeläisellä, eikä muuta tuloa kuin eläke. joopa joo.Anoppi aikanas opetti,että paras keittokirja on kukkaro.
niin nuarena sitä oikkeen käsittäny,mut jo kauvan olen muistellut,kuink viisas anoppi oli.Oliki mulle Opri.
Meil menee ennemmi 200e viikos,kun kuukaures.Ei ny joka viikko sentäs,mut satasel saan viikos helposti kulumaa.Muttem mää helposti pärjää satasel viikkoo.Nuaret ku tulevat ainaski kerran viikos syämää,ni sillon ostan "herkkuja" vaiks ihan itte kaik teenki.Taitais olla 600e kk aika liki meijän ruakakulut.Met kaks opiskeleva neitokaine.Kappas vaa 200e nuppi siit vaan tulee :)Moi sulle, tiedäkkö sulatin tänään ison pakastimen ja sieltä löytyi kaikkea kivaa mitä voi syödä.
Minä en laske ruokakuluja, jaksa niin paljon syödäkään, että rahat loppuisivat. :)- puupenni.
Joko olet "Köyhyys-palstalta" tullut tänne satuilemaan? Oletko yh-äiti pokkiksensa kanssa vai mikä köyhä äiti, niinkuin olet tuolla äsken mainitulla palstalla, milloin mikäkin.
Tunnen tyylisi! - puupenni.
puupenni. kirjoitti:
Joko olet "Köyhyys-palstalta" tullut tänne satuilemaan? Oletko yh-äiti pokkiksensa kanssa vai mikä köyhä äiti, niinkuin olet tuolla äsken mainitulla palstalla, milloin mikäkin.
Tunnen tyylisi!Tämä oli nimimerkki "mamma-vaa:lle".
- ilkee olet
puupenni. kirjoitti:
Tämä oli nimimerkki "mamma-vaa:lle".
Olisit pysynyt hiljaa.
- puupenni.
ilkee olet kirjoitti:
Olisit pysynyt hiljaa.
En ole ilkeä, mutta tuo tyyli "mamma-vaa:lla" on jotenkin tuttu. Samanlaista kieltä kirjoittaa eräs provoilija "Köyhyys-palstalla".
puupenni. kirjoitti:
Tunnen tyylisi!Mamma vaan on ihminen isolla kirjaimella ja uskon vakaasti että olet erehtynyt ihmisessä.
Hän tuskin on ollut köyhyys palstalla satuilemassa,kohottakaamme eläköön huuto mammalle.koti-kiusattu kirjoitti:
Mamma vaan on ihminen isolla kirjaimella ja uskon vakaasti että olet erehtynyt ihmisessä.
Hän tuskin on ollut köyhyys palstalla satuilemassa,kohottakaamme eläköön huuto mammalle.Eläköön, eläköön!!!
En usko minäkään, että mamma kävisi missään joutavia kirjoittelemassa, hän ei ole sen sorttinen ihminen.- puupenni.
Anceli kirjoitti:
Eläköön, eläköön!!!
En usko minäkään, että mamma kävisi missään joutavia kirjoittelemassa, hän ei ole sen sorttinen ihminen.Ok. Uskotaan sitten. Anteeksi epäilyni! Täällä vaan ei tiedä aina, kuka provoaa ja missä ja mitä. Ehkä liian kärkkäästi olin kys. olevaa nimimerkkiä epäilemässä, kun en "tunne/tiedä" ihmistä.
puupenni. kirjoitti:
Ok. Uskotaan sitten. Anteeksi epäilyni! Täällä vaan ei tiedä aina, kuka provoaa ja missä ja mitä. Ehkä liian kärkkäästi olin kys. olevaa nimimerkkiä epäilemässä, kun en "tunne/tiedä" ihmistä.
Mää tunnen ,usko minua.
- meeriamanda
puupenni. kirjoitti:
En ole ilkeä, mutta tuo tyyli "mamma-vaa:lla" on jotenkin tuttu. Samanlaista kieltä kirjoittaa eräs provoilija "Köyhyys-palstalla".
Mietin et miksi te ravaatte kaikenmaailman palstoilla ja alatte sitten syyttelemään/luulemaan omien visioittenne kautta lehmää sonniksi!
Me kirjoitamme hyvin smankaltaista suomea itse kukin, meitähän on paljon S24 palstoilla. Kukaan ei voi olla niin selvännäkijä et voi sanoa kenestäkään mitään.
Minäkin kirjoitan ihan toisella nicillä S24 muualla, vaan en sotke niitä toisiinsa.
Jos mitä inhoan kuin näitä...tiedän kuka olet? ... elämöijiä!!! Anceli kirjoitti:
Moi sulle, tiedäkkö sulatin tänään ison pakastimen ja sieltä löytyi kaikkea kivaa mitä voi syödä.
Minä en laske ruokakuluja, jaksa niin paljon syödäkään, että rahat loppuisivat. :)Moi Anceli !
Emmääkä niit laske.Tähän oliki vaikia vastata,mut miättisin tovin muutaman pvän kauppalaskun :)
Vaikkiaa siin oli se,ku ostan kaik pesu-aineekki ns.ruakakaupast.
Ilopussit lastenlapsil koitin kans vähentää.puupenni. kirjoitti:
Tunnen tyylisi!Moi puup.. !
Emmää ol yh-äiti.Mää ole mamma vaa.Köyhä kyl,muttem mää ol tiätäny,et on simmonenki palsta.Enkä meina tutustuukka sihe.
Tuskin tätä nimmarii kellään on,ku se kerran oli vapaana.Vanha ku ei enää toiminu.
Eppäs tuntenukka mun tyylii ! Haittaakse ?Anceli kirjoitti:
Eläköön, eläköön!!!
En usko minäkään, että mamma kävisi missään joutavia kirjoittelemassa, hän ei ole sen sorttinen ihminen.Punastuu iha tommosest hurraamisest !
Ei toiminu enää vanha nimmari.Kumpika :)
Mut onpas kiva,ku joku tuntee,muistaa ja pualustaa.
Aurinkoissii ajatuksii Ancelil ja Kk:lle !
Olette mukavii ain vaa !mamma-vaa kirjoitti:
Moi Anceli !
Emmääkä niit laske.Tähän oliki vaikia vastata,mut miättisin tovin muutaman pvän kauppalaskun :)
Vaikkiaa siin oli se,ku ostan kaik pesu-aineekki ns.ruakakaupast.
Ilopussit lastenlapsil koitin kans vähentää.Hauska tuo "ilopussit", minäkin ostin muutaman pääsiäismunan pojalle, kun huomenna palaa kotiin, niin on vähän herkkuja luvassa.
Enkä syö itse yhtään, en en en. :)mamma-vaa kirjoitti:
Punastuu iha tommosest hurraamisest !
Ei toiminu enää vanha nimmari.Kumpika :)
Mut onpas kiva,ku joku tuntee,muistaa ja pualustaa.
Aurinkoissii ajatuksii Ancelil ja Kk:lle !
Olette mukavii ain vaa !Silloin pitää hurrata, kun on hurraamisen aika.
Aurinkoa myös sinne Länsi-Suomeen. :)
Kiitti taas!
- .............
katsoin just tv.stä ohjelman, jossa kerrottiin et kypsennetystä ruuasta saa paljon enempi energiaa kuin raasta, eli säästöä syntyy kun tekee keittoja,laatikoita ym.
- Pippelinen
Mamma- vaa'ka olet ihana ! Kirjoitat hyvin. Olet yh-äiti, ainakin olet ollut.
Kuules ukkeli,
emmää ol ihana,mut sopivasti lihava.
Yh-äitikä ole.Mää ole mamma vaa ja ilone siit.
Noi lastenlapsoset ku onnii ihanii;
mää olsin net ens tehny,jos olsin tiänny heijän oleva noi lutusii.
5. syntyy täs kuus- L - L
Mielestäni soveltuu kaikkeen rahankäyttöön.
Tarpeiden jako kolmeen ryhmään.
1. Mitä minä TODELLA tarvitsen.
2. Mikä olisi mukavaa.
3. Toiveita, tavoitteita.
Jokaisessa vaiheessa pois sulkien mitä kuvittelen toisten ajattelevan!
Ravinnon suhteenhan siitä ei ole kyse paitsi ehkä ravintolassa käymisessä mutta muut.
Kestokulutushyödykkeet.
Vaatetus.
Näkyvä kulutus, muotiharrastukset jne.
Omat aivot peliin! - köyhä eläkeläinen
Minä eläkkeellä olevana käytän viikossa 20-30 euroa ja syön aika hyvin.
Ostan usein S marketista valmiiksi paistettuja broilerikoipia joiden kanssa syön perunaa ja halpoja pakaste vihanneksia. Kastikkeen teen ulkomaisesta kastikejauhosta joka valmistuu vaan sekoittamalla kiehuvaa vettä.
Ostan Findus pakastettua kalaa (2.99 euroa 4 palaa).
Kyllä tulee kekseliääksi rahan puutteessa ja etsii ja löytää edullista ruokaa.
En ole vielä koskaan käynyt leipäjonossa. Ehkä pitäisi. - Sisua ja onnea
Eli joku on köyhä jos rahaa on vähän ja katkeroituu ja lamaantuu.. Köyhä eläkeläinen pärjää koska on kekseliäs ja tottunut aina pärjäämään niillä mitä on. Ja syö vielä vihanneksiakin. Se on hatun noston paikka. Toivon sulle ja kaltaisillesi ekstra onnea Lottoon ja kilpailuihin - en keksi muutakaan mitä voisin tehdä .
- ...
No.
En muista, tuliko aloitukseesi kommentoitua, luultavasti vastasin. Mutta en pidä tietokantaa yllä vanhoista kirjoituksistani internettiin, kuten jotkut :D
Mutta mulla/meillä sellainen periaate, ei osteta biojätettä. Kaikki minkä joutuu skippaamaan biojätteisiin, sen on ite kaupasta rahalla tai velaksi ostanut ja se on sitä kalleinta mahdollista ruokaa. Halpa makkara muuttuu kalliiksi, kun siitä puolet heittää menemään.
Vähän niinkuin tuolla ideologialla tässä on koitettu taloutta ylläpitää. Eikä rahatilanne ole äärettömän huono, vaikka hyvä ei olekkaan. Ikuinen kitupiikkeily on tavallaan elämäntapa. Jos sattuu saamaan rahaa kasaan sivuun, aina sille käyttöä on löytynyt. Ruokamenoissa tavallaan helppo säästää, lämmityksess, sähkölaskuissa, pensakuluissa, tollasessa ei olekkaan niin helppoa.
Muutama asia on, mistä ei säästetä. Kirjat, nettiyhteydet (niitä muuten melko monta, tarpeista johtuen), kilju ja sätkätupakka:D
Jos noista mainituista turhuuksista luopuisi, oletettavasti tulisi syödyksi kalliiimpia elintarvikkeita. Tai lomailtua Hawajilla, se nyt niin riippuu ihmisestä.
Mutta, perunat kuorineen, kaurapuuroa tarvittaessa, poronfilettä jos rahat sallii. Tärkein asia, roskiin ei meillä ruokaa kaupasta kanneta. Sillä säästää eniten.
=DW=- Aina oppii
Tuo on kyllä totta. Enpä ole ajatellut tuota noin säästöasiana. Nyt ajattelen.
- kamala kirous,,,
Mä pärjäisin hyvin mutta kun pelaan kaupoissa hedelmäpelejä, kaikki rahat menee siihen,
ne pitäisi poistaa joka paikasta ihmiset kurjistuu kun pelaavat ittensä kipeeksi,
hyöty menee VAIN RAY:n johtajien taskuub ei kukaan muu todellisuudessa niistä rahoista hyösy,
osa niistä pitäisi palauttaa pelaajille. hyödyksi.- Pelit pois
Hyvä idea. Norjassa on poistettu hedelmä- ym muut rahapelit kaupoista ja baareista. Ja siellä on eläkeläisille rahaa!
- densa..
Eikös ihmisillä itsellään ole mitään vastuuta tekemisistään enää?
- babegoya
densa.. kirjoitti:
Eikös ihmisillä itsellään ole mitään vastuuta tekemisistään enää?
Näin se nykyään on, siksi meillä' on Räsänen.
Kun ihminen ei osaa itse ajatella tai hillitä himojaan, niin Räsänen kyllä auttaa.
Minä en itse, niinkään, välittäisi täyspäiväisestä holhouksesta.
- RIUKU
Ihmettelen teitä valittajia,,minun eläkkeeni on puhtaana 823e 21 keliakia avustus. Itse leivon laitan kaiken ruuan ,kun en uskalla syödä muuten ,jos sattuu olemaan jauhoja. pärjäilen jotenkin,mutta olen eduskuntaan sähköpostia laittanut
keliakia avustuksen suhteen,muttei kuulu mitään. onhan minulla vielä 39kg painoa.
kevyt arkku kantaa. kiitos hallitukselle, etenkin KATAISELLE. Miten masentavaa lukemista....
täällä ne on kaskeneet että 360 kruunua (n. 40 euroa) viikko pitäisi riittää vanhemman ihmisen viikottaisiin ruokamenoihin. Emmä tiiä onks pesuaineet ja veskipaperit lasketty mukaan. Tarkkailtuani hieman ympäristöäni olen todennut että yli 50-vuotias ruotsalainan jo JUO keskimäärin 350 kruunun edestä viikossa, siis ei ainoastaan alkoholipitoisia juomia kuten olutta ja viiniä, vaan mehuja, teetä, kahvia limsaa..."Paloma.se.co"
Näin on, tyttöseni, noita laskelmia olen minäkin seurannut Suomessa jokusen vuoden, ja aina vaan niitä vedetään kireämmälle.
Meillä, varmaan teilläkin, on olemassa ns. standardi-ruokakori, jolla mitataan hintojen nousua, koskaan siinä korissa ei ole sitä tavaraa josta ihminen saa iloa elämäänsä ja kuitenkin kannustetaan vanhuksia, vammaisia, työttömiä, eläkeläisiä, osallistumaan elämän rientoihin täysin rinnoin, jotta he eivät tylsistyisi ja muuttuisi laitosten taakaksi.
Jotta he eläisivät "täyttä elämää".
Enhän minä vaadi luksuslomia,Jokailtaisia kaljajuominkeja, Mersuja tai Bugatteja ihmisille, en Lumikelkkaa, Yamahaa enkä Fender Stratocastereita, haluaisin vain sen verran että ihmisellä olisi netti, telkkari, radio ja laite jolla vapaasti voi liikkua.
360 Kruunua riittää kyllä ruokaan, vaan ei laadukkaaseen = Terveelliseen ruokaan.
Olisikin hyvä jos laadittaisiin kuukausi-ruoka-virike-kori.
Otetaan tavallinen työssäkäyvä pulliainen, karsitaan hänen kuluistaan turha luksus ja turhat menot, eli ne joihin hän on oikeutettu, työssä kun on.
Silloin ollaan varmasti jossain tuhannessa Kruunussa/viikko.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Näin on, tyttöseni, noita laskelmia olen minäkin seurannut Suomessa jokusen vuoden, ja aina vaan niitä vedetään kireämmälle.
Meillä, varmaan teilläkin, on olemassa ns. standardi-ruokakori, jolla mitataan hintojen nousua, koskaan siinä korissa ei ole sitä tavaraa josta ihminen saa iloa elämäänsä ja kuitenkin kannustetaan vanhuksia, vammaisia, työttömiä, eläkeläisiä, osallistumaan elämän rientoihin täysin rinnoin, jotta he eivät tylsistyisi ja muuttuisi laitosten taakaksi.
Jotta he eläisivät "täyttä elämää".
Enhän minä vaadi luksuslomia,Jokailtaisia kaljajuominkeja, Mersuja tai Bugatteja ihmisille, en Lumikelkkaa, Yamahaa enkä Fender Stratocastereita, haluaisin vain sen verran että ihmisellä olisi netti, telkkari, radio ja laite jolla vapaasti voi liikkua.
360 Kruunua riittää kyllä ruokaan, vaan ei laadukkaaseen = Terveelliseen ruokaan.
Olisikin hyvä jos laadittaisiin kuukausi-ruoka-virike-kori.
Otetaan tavallinen työssäkäyvä pulliainen, karsitaan hänen kuluistaan turha luksus ja turhat menot, eli ne joihin hän on oikeutettu, työssä kun on.
Silloin ollaan varmasti jossain tuhannessa Kruunussa/viikko.
H.Ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa YMMÄRSIN joka sanan tekstistäsi. Ja jopa ajatukset sanojen takana jotka olivat kuin omia ajatuksiani. Bravo, H.
Paloma.se.co kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa YMMÄRSIN joka sanan tekstistäsi. Ja jopa ajatukset sanojen takana jotka olivat kuin omia ajatuksiani. Bravo, H.
"Paloma.se.co"
Rakkaus iskee aina yllättäen, ei siihen riitä heinäkasan päällä pullahtanut rinta, Auringon lämmittävät säteet sen saavat aikaan, kait?
Miten lienee? Onko salamarakkaus kestävämpi kuin pitkään esiin jauhettu kipinä?
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Rakkaus iskee aina yllättäen, ei siihen riitä heinäkasan päällä pullahtanut rinta, Auringon lämmittävät säteet sen saavat aikaan, kait?
Miten lienee? Onko salamarakkaus kestävämpi kuin pitkään esiin jauhettu kipinä?
H.Pensionärs- Bonnie and Clyde, nälkä molemmilla suuremmat kuin eväät. Toinen vaihtoetko olisi sitten se rotkon reuna.
- babegoya
Oma tapa on tehdä isohkoja annoksia ja laittaa ne pienemmissä erissä pakkaseen.
Siitä sitten ottaa poikakin kassillisen pakasteita mukaan kun lähtee ulkomaille reissutöihin.
Norja on kallis maa ja sinne on kiva viedä omia ruokia mukaan.
Iso kaalilaatikko, iso makaroonilaatikko, iso karjalanpaisti, pakastettuna jauhelihaa jne. Ruisleivät ostan tuoreena ja heitän heti pakkaseen, sieltä sitten otan aina joka päivä sen mitä tarvitsen.
Näin ei ruokaa mene hukkaan.Tuo nyt olikin sitten ihan asiaa ja niin teen nyt jo: esim. bolognesekastikkeen jaan aina pienempiin rasioiden seuraavalle kerralle kun tarvin. Kanan/broilerin ostan aina tuoreen, kokonaisen ja maustamattoman, teen siitä pari, kolme kivaa ateriaa ja keitän kanakeiton pahojen päivien varalle, ne menee pakkaseen. Ostan tuoreita vihanneksia yleensä liikaa mun tarvii treenata ostamaan vain esim. yksi pieni kesäkurpitsa ja pieni pussi varsiselleriä jne.Olen myös niitä jotka tykkäävät että ruokaa ei saisi mennä biojätteeseen.
- ??
Paloma.se.co kirjoitti:
Tuo nyt olikin sitten ihan asiaa ja niin teen nyt jo: esim. bolognesekastikkeen jaan aina pienempiin rasioiden seuraavalle kerralle kun tarvin. Kanan/broilerin ostan aina tuoreen, kokonaisen ja maustamattoman, teen siitä pari, kolme kivaa ateriaa ja keitän kanakeiton pahojen päivien varalle, ne menee pakkaseen. Ostan tuoreita vihanneksia yleensä liikaa mun tarvii treenata ostamaan vain esim. yksi pieni kesäkurpitsa ja pieni pussi varsiselleriä jne.Olen myös niitä jotka tykkäävät että ruokaa ei saisi mennä biojätteeseen.
Kertokaa, please, miten voitte syödä varsiselleriä!
Minusta sen maku on eräs epämiellyttävimpiä maailmassa.
Tosin, makuasoistahan ei voi kiistellä. - babegoya
Paloma.se.co kirjoitti:
Tuo nyt olikin sitten ihan asiaa ja niin teen nyt jo: esim. bolognesekastikkeen jaan aina pienempiin rasioiden seuraavalle kerralle kun tarvin. Kanan/broilerin ostan aina tuoreen, kokonaisen ja maustamattoman, teen siitä pari, kolme kivaa ateriaa ja keitän kanakeiton pahojen päivien varalle, ne menee pakkaseen. Ostan tuoreita vihanneksia yleensä liikaa mun tarvii treenata ostamaan vain esim. yksi pieni kesäkurpitsa ja pieni pussi varsiselleriä jne.Olen myös niitä jotka tykkäävät että ruokaa ei saisi mennä biojätteeseen.
Äiti oli sota-ajan elänyt, ei heittänyt mitään menemään.Vaikka leipä oli homeessa, se raaputettiin pois ja keitettiin vaikka leipäressuksi.
Samaa mieltä onpakko olla, maailmassa on niin paljon ihmisiä jotka kulkevat ilman ruokaa ja me heitämme sitä menemään. Se on synti, se.
Itse olen nähnyt opiskeluaikoina nälkää ja kai sitten olen liikaakin kiinni ruuassa, sitä pitää aina olla.
Väliin oli kausi, että tein monta ruokaa päivässä ja sitä piti heittää pois.Poika piti puhuttelun ja sai tajuamaan, että vaikka syö hyvin, voi silti säästää.
Itse ostan pakastevihanneksia suuria pusseja ja otan sitten mitä tarvitsen ruokaan.
Samoin ostan ajvaria ja se homehtuu nopeasti isossa purkissa, jaan pikkurasioihin ja pakkaseen, samoin pekonia ja sen sellaisia on aina pakkasessa, metsäsieniäkin. - * *
babegoya kirjoitti:
Äiti oli sota-ajan elänyt, ei heittänyt mitään menemään.Vaikka leipä oli homeessa, se raaputettiin pois ja keitettiin vaikka leipäressuksi.
Samaa mieltä onpakko olla, maailmassa on niin paljon ihmisiä jotka kulkevat ilman ruokaa ja me heitämme sitä menemään. Se on synti, se.
Itse olen nähnyt opiskeluaikoina nälkää ja kai sitten olen liikaakin kiinni ruuassa, sitä pitää aina olla.
Väliin oli kausi, että tein monta ruokaa päivässä ja sitä piti heittää pois.Poika piti puhuttelun ja sai tajuamaan, että vaikka syö hyvin, voi silti säästää.
Itse ostan pakastevihanneksia suuria pusseja ja otan sitten mitä tarvitsen ruokaan.
Samoin ostan ajvaria ja se homehtuu nopeasti isossa purkissa, jaan pikkurasioihin ja pakkaseen, samoin pekonia ja sen sellaisia on aina pakkasessa, metsäsieniäkin.Tack ska du ha, enpä tiennyt ennen, mitä on ajvar.
http://www.keittotaito.com/ajvar.html ?? kirjoitti:
Kertokaa, please, miten voitte syödä varsiselleriä!
Minusta sen maku on eräs epämiellyttävimpiä maailmassa.
Tosin, makuasoistahan ei voi kiistellä.Noin se menee, ??. Mä en tykkää fetajuuston enkä fenkoolin mausta ja liian etikkaiset viritykset ovat minulle myös vaikeita. Mutta kanakeitto ilman varsiselleriä ei oo oikeeta ja juuriselleristä pidän myös, eri tavoilla valmistettuna.
Totta että varsisellerin ystäviä ei ole kaikki. Näin on perheessänikin: tytär i-n-h-o-a-a.- babegoya
* * kirjoitti:
Tack ska du ha, enpä tiennyt ennen, mitä on ajvar.
http://www.keittotaito.com/ajvar.htmlKaupasta sitä saa, lasipurkeissa. Mutta hyvää on, monenkin ruuan marinoinnissa ja makuna.
- tosi kenkku juttu
Kauppojen keliakiatuotteet on aika kalliita,
kai monet vaan on tottunu jotenki pärjäämään
kipunsa kanssa kun asiasta on tehty jokseenki hirmu vaikea.
Korvauksista kauniisti kirjoitetaan ja puhutaan -- mutta siihen se sitten jääkin.- */ *
Saahan verotukseen siitä vähennyksen. Liekö silti osakorvauskaan kalliisiin tuotteisiin verraten.
http://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/sosiaaliturvaa_ja_tukea/vahennykset_verotuksessa/ Ymmärrän kyllä että on kurjaa elää sellasen kivun kaa mutta jos siirtyisit LCFH dieettiin, siis karppaamiseen, siinä leipä ja viljatuotteet ovat käytännöllisesti katsottuna kiellettyjä.
Paloma.se.co kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että on kurjaa elää sellasen kivun kaa mutta jos siirtyisit LCFH dieettiin, siis karppaamiseen, siinä leipä ja viljatuotteet ovat käytännöllisesti katsottuna kiellettyjä.
nojoo ei oo tää mun päivä...LCHF
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756