Kaksoiselämästä

HenniH

Eikö ole aika rankkaa elää kaksoiselämää? Nimitäin teillähän seuroissa saarnataan että ei saa katsoa viihdettä eli elokuvia tai sarjoja eikä kuunnella musiikkia. Silti melkeen kaikki tuntemani vl-nuoret katsoo elokuvia ja kuuntelee maallista musiikkia. Salaatteko niitä siis puhujamiesten edessä vai kerrotteko että joo olen katsonut elokuvia tms.

40

737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KaisLak

On rankkaa, todella rankkaa. Kouluaikoina vaadittiin, että koulussa ei saa katsoa opetusfilmejä tai koulutelevisiota. Kuitenkin jo silloinkin seuroissa perusteltiin TV:n synnillisyyttä maailmallisilla ohjelmilla. Jo lapsena ymmärsin ristiriidan tässä. Eihän opetusohjelma voi olla sen maailmallisempaa kuin muukaan opetus. Keskustella tästä ei kuitenkaan voinut. Leimattiin niin helposti saatanan lapseksi.

Siis rankkaa oli. Katsoin ja salasin sen silti, sillä tiesin, ettei se todellakaan VOI OLLA SYNTIÄ.

• HenniH

Niin. Luulen että nyt kun netti ja muut ovat yleistyneet nopeasti niin vl-piireissäki aletaan ymmärtää että tv/netti ei ole syntiä. Tietysti sitä kannattaa varoa mitä katsoo, jos uskoo että se vaarantaa omaa uskoa tai on liian maallista niin ei kannata katsoa.Järkeä on hyvä käyttää. Mietin että kai ne puhujamiehetkin tajuaa että omat lapsensa saattaa katsoa netistä mitä tahansa ja silti he vielä saarnaavat seuroissa että se on syntiä. Ehkä he eivät uskalla myöntää että eihän se niin paha asia olekkaan?

• KaisLak
        HenniH kirjoitti:

Niin. Luulen että nyt kun netti ja muut ovat yleistyneet nopeasti niin vl-piireissäki aletaan ymmärtää että tv/netti ei ole syntiä. Tietysti sitä kannattaa varoa mitä katsoo, jos uskoo että se vaarantaa omaa uskoa tai on liian maallista niin ei kannata katsoa.Järkeä on hyvä käyttää. Mietin että kai ne puhujamiehetkin tajuaa että omat lapsensa saattaa katsoa netistä mitä tahansa ja silti he vielä saarnaavat seuroissa että se on syntiä. Ehkä he eivät uskalla myöntää että eihän se niin paha asia olekkaan?

Mielestäni netti on paljon vaarallisempi kuin tv tai elokuva koskaan. Ymmärrän kyllä, että jos joku haluaa pelätä uskonelämänsä joutuvan jossain kiusaukseen (jos ei ole itsekuria), niin nimenomaan netissä se juuri on mahdollisimmillaan. Mitään logiikkaahan siksi ei noissa koulu-TV -kielloissa olekaan, kun kuitenkin netti sallitaan.

Mutta tottakai, jokainen huolehtivainen vanhempi, uskovainen tai pakana, suojelee lapsiaan pahoilta vaikutteilta, myös netissä.

Mutta synniksi en nettiä minäkään silti ymmärrä. Syntiä olisi paremminkin synnillisten sivustojen järjestelmällinen seuraaminen. Samoin TV:ssä synnillisten ohjelmien katsominen. Ei siis itse netti tai TV.

• HenniH
        KaisLak kirjoitti:

Mielestäni netti on paljon vaarallisempi kuin tv tai elokuva koskaan. Ymmärrän kyllä, että jos joku haluaa pelätä uskonelämänsä joutuvan jossain kiusaukseen (jos ei ole itsekuria), niin nimenomaan netissä se juuri on mahdollisimmillaan. Mitään logiikkaahan siksi ei noissa koulu-TV -kielloissa olekaan, kun kuitenkin netti sallitaan.

Mutta tottakai, jokainen huolehtivainen vanhempi, uskovainen tai pakana, suojelee lapsiaan pahoilta vaikutteilta, myös netissä.

Mutta synniksi en nettiä minäkään silti ymmärrä. Syntiä olisi paremminkin synnillisten sivustojen järjestelmällinen seuraaminen. Samoin TV:ssä synnillisten ohjelmien katsominen. Ei siis itse netti tai TV.

Niimpä netistähän löytyy vaikka ja mitä. Tv:stä tulee kyllä myös paljon "syntisiä" ohjelmia. Mielestäni vl-piireissä on väärät perusteet julistaa joku asia synniksi, ilman ymmärtämättä kokonaisuutta.

• Näin ajattelen
        KaisLak kirjoitti:

Mutta miksi sitten joutuu nuhdeltavaksi jos on ostanut kotiin telkkarin? Eihän siinä ole mitään järkeä? Sehän on vain laite. Se kai on olennaista että ei sillä katso muuta kuin selalisia kjoita sopii katsoa.

Ei voi olla hengellisessä mielessä eroa siinä katsooko tietokoneella vai tv-vastaanottimella, eihän?

• maanantaimaanantai
        KaisLak kirjoitti:

Netissä ja Tv:ssa on kuitenkin hurja ero! Telkusta EI todellakaan voi edes vahingossa löytää sitä saastaa, mitä netti on pullollaan.

• juottolateltta
        Näin ajattelen kirjoitti:

Mutta miksi sitten joutuu nuhdeltavaksi jos on ostanut kotiin telkkarin? Eihän siinä ole mitään järkeä? Sehän on vain laite. Se kai on olennaista että ei sillä katso muuta kuin selalisia kjoita sopii katsoa.

Ei voi olla hengellisessä mielessä eroa siinä katsooko tietokoneella vai tv-vastaanottimella, eihän?

Viinakaupassa voi ostaa alkoholijuomia mutta niitä ei saa juoda. Valtiohan saa näin verotuloja, joilla voidaan kustantaa mm. lapsilisät.

Kuka ostaa suviseuroihin ehtoollisviinin, jota saa vl:kin juoda? SRK tietääkseni juottaa.

• jokujoskusjossainihm

Oletko tosissasi? Vai vitsiäkö väännät?

Jos tosissasi olet, tyydytä itseäsi hyvän sään aikana. Ei se ole mikään synti!

• niin likaista
        jokujoskusjossainihm kirjoitti:

Oletko tosissasi? Vai vitsiäkö väännät?

Jos tosissasi olet, tyydytä itseäsi hyvän sään aikana. Ei se ole mikään synti!

Minä en ole koskaan ajatunut niin alas syntiin, että olisin itse runkannut itseäni.

• no smoke
        HenniH kirjoitti:

Voi hyvä tavaton sentään. Tiedän paljon pahemman elämäntavan, nimittäin tupakoinnin, joka sentään on vakava synti sen orjaksi joutuneelle. Netin katselu ei ole vaarallista lainkaan aikuiselle, mutta tietysti pienille lapsille se on haitallinen, kun eivät ymmärrä vielä todellisuutta ja tarua.

Tupakan orjaksi on joutunut paljon lestadiolaista nuorisoa ja määrä kasvaa koko ajan. Mitään valistuskampanjaa ei seuroissa anneta, ainoastaan täällä netissä annetaan ja se on hyvä asia, kun puhutaan, mitä hyvää netissä keskustelupalstoilla löytyy.
        Voi niitä lapsiparkoja, jotka joutuvat syntymään lestaperheeseen, jossa toinen tai molemmat vanhemmat ovat nikotiinin orjia.
        Sellaisessa kodissa isä ja äiti joutuvat jatkuvasti laukkaamaan ulkona tupakalla ja tuovat lemun sisälle huoneisiin.
        Autokin lemuaa, sillä tupakanhaju tartttuu sitkeästi auton verhoiluun. Lestaisäthän polttaa autoissa ja muka pitävät ikkunaa auki. Sitten näytetään esimerkkiä jälkikasvulle heittelemällä natsat auton ikkunasta ulos ja karistamalla tuhkat samoin ikkunasta.
        Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Isien pahat tavat siirtyy kolmanteen ja neljänteen polveen raamatun sanan mukaan.

• joka vitsaa säästää

Kun tv 60-luvulla julistettiin synniksi, niin äitini joutui antamaan minulle piiskaa paljalle pyllylle, kun olin mennytt katsomaan tv:tä naapuriin. Silloin tuli tv:stä Lassie, RinTinTin ja Mustaori. Äitini toimi vl-puhujien opetuksen mukaan. Eihän oppi ole tästä muuttunut vai onko?
        Minä en tiedä tämän päivän tilannetta koska jätin vl:n heti kun aikuistuin mielestäni käsittämättömien tekosääntöjen vuoksi.

• Syntilistat muuttuu
        joka vitsaa säästää kirjoitti:

Kun tv 60-luvulla julistettiin synniksi, niin äitini joutui antamaan minulle piiskaa paljalle pyllylle, kun olin mennytt katsomaan tv:tä naapuriin. Silloin tuli tv:stä Lassie, RinTinTin ja Mustaori. Äitini toimi vl-puhujien opetuksen mukaan. Eihän oppi ole tästä muuttunut vai onko?
        Minä en tiedä tämän päivän tilannetta koska jätin vl:n heti kun aikuistuin mielestäni käsittämättömien tekosääntöjen vuoksi.

Minä sain selkääni, koska olin katsomassa naapurissa kun luokkatoverini pelasivat silloin uutta tv-peliä: Tennistä. Valkoinen pallo valesi muatalla pohjalla ja sitä tönittiin kahdella valkoisella palkilla. Kuinkahan syntinen on Angry birds siihen verrattuna?

• Mitä tosiaan ihmisen mielelle tapahtuu, kun hänellä on kaksi erilaista käyttäytymiskoodia? Olen ex-vl ja yksi syy liikkeestä irrottautumiseen oli se, että halusin mielipiteitteni olevan linjassa sen kanssa, mitä teen. Jos olisin jatkanut vl-liikkeessä, minusta olisi varmasti tullut kieroilija, outojen sääntöjen vanki.

Olen kuunnellut joidenkin vl-nuorten juttelua nykymenosta vl-liikkeessä, eikä kivalta tunnu. Yksikin nuorukainen totesi, että sama kai se on olla vl-liikkeessä, kun voi tehdä kaikkea mitä muutkin. Mutta onko noin todella, vaan joutuuko ihminen rikkomaan sääntöjä. Vaikka itse näenkin, että säännöt ovatkin aivan tolkuttomia, ei ole mielelle hyväksi, jos hän toimii vastoin sääntöjä, jotka hän kuitenkin on tavallaan hyväksynyt, koska on vl. Vähitellen ihminen muuttuu kaksinaamaiseksi opportunistiksi. Sellainen ihminen ei ole miellyttävä, eikä luotettava. Samainen nuorukainen kertoi minulle myös joidenkin vl-kavereidensa tekemisistä, eivätkä ne olleet ollenkaan hyväksyttäviä myöskään minun mielestäni. Kaverit tekivät kuitenkin niin, koska eivät jääneet kiinni. Tällaiseen vl-systeemi helposti opettaa. Tällainen käyttäytyminen hiipii osaksi persoonaa niin salakavalasti, ettei ihminen itsekään välttämättä tajua, mitä hänelle on tapahtumassa.

Jotta ihmisestä kasvaisi rehellinen ja luotettava, hänen tulee kasvaa ympäristössä, jossa hän saa selkeän esimerkin ja viestin siitä, että ainoa oikea tapa toimia, on rehellisyys. Valitettavasti vl-systeemi ei aina kannusta tähän. Tätä kannattaisi liikkeen piirissä miettiä. Yksi keino epärehellisyyden kasvun kitkemiseen, on karsia liikkeestä "tyhmät" säännöt. Kun ohjeet tuntuvat noudattamisen arvoisilta, on helpompi seistä niiden takana, eikä mieleen kehity kaksoiskoodia.

• Ni2

Niin aivan. Hyvin kirjoitit "tä", todella hyvin. Tätä minäkin olen paljon miettinyt. VL-sukulaisteni mielestä minä elän synnissä ja valheessa, vaikka pyrin olemaan mahdollisimman rehellinen, mutta en ole vl . Samaiset VL-sukulaiset rikkovat minunkin nähteni VL-sääntöjä useasti ja luottavat siihen, etteivät jää kiinni. Ja nämä ihmiset ovat aikuisia. Ikään kuin mellastetaan siinä luvallisuudessa, että pelastus on varma, kunhan vain kuuluu vanhoillislestadiolaisiin. Mutta näinhän asia ei välttämättä ole.

• 2kooditus

• maanantaimaanantai

Ni2, tervetuloa kerhoon! koettu on. Enää ei tuo hurskas lauma ainakaan minua sumuta!

Löysin vasta nyt tuon Hakomajan. Miten ihanaa huomata, että meitä "sorrettuja" on muitakin.

• 3+6

Mitä on "maalinen musiikki"?

• no se turkulai-

nen diplomilaulaja (ha-ha-haa-huh-haaaa-ha-haaaah-oijoi-ha=ha=haaaaa) se erotettu puhuja laulaa luikaisee tiplomilaulujaan - se on maailmallista joukua se.

• Kyselevä,,
        no se turkulai- kirjoitti:

nen diplomilaulaja (ha-ha-haa-huh-haaaa-ha-haaaah-oijoi-ha=ha=haaaaa) se erotettu puhuja laulaa luikaisee tiplomilaulujaan - se on maailmallista joukua se.

selvä, otetaan seuraavissa seuroissa.

Kiitos.

• Kuolleet joutsenet

Kuolleet joutsenet makaavat altaan seisovassa vedessä.
      Ne makaavat. Ne mätänevät. Ne kääntyilevät satunnaisesti
      Ympäri.

Lihanpaloja irtoaa niistä

Silloin tällöin.

Ja uppoaa altaan syvyyksiin.

Ne myös haisevat aika lailla.

• ei oikeastaan ole..

Minä olen 15 v tyttö ja asun lestadiolaisessa perheessä. Koulussa katson aina kaikki elokuvat ja näin, ja omalla koneella katson elokuvia ja kuuntelen musiikkia, enkä näe siinä mitään väärää. Paitsi tietenkin joudun tekemään sen salaa, mikä ei ole aina niin mukavaa...

Äitini ei tiedä tästä, enkä halua vielä kertoakkaan koska koneeni otettaisiin samantien pois kun kertoisin.

Vl:n seuroissa käyn lähennä kavereitten ja muodon vuoksi. Jos joku tulisi kysymään minulta uskonko jumalaan niinkuin lestadiolaiset uskovat vastaisin kyllä suoraan että en usko ja perustelisin asian. Tosin kukaan ei ole vielä tulllut kysymään.

Joku kysyi mitä on maallinen musiikki. Se on oikeastaan kaikkea muuta kuin klassista, erityisesti rytmikäs musiikki.

Suurimmat erimielisyydet lestadiolaisuuden kanssa ovat ehkäisykielto ja se,että homoutta pidetään syntinä. Ja tietenkin se, että musiikki, elokuvat yms. olisivat muka syntiä.

Itsellä ei ole koskaan aikomuksena saada 12 lasta, ei todellakaan. Vaikka osittain kyllä ymmärrän tuon ehkäisyvastaisuuden, siinähän estetään alkiota kehittymästä ihmiseksi.
      Ja ehkäisykieltohan perustellaan sillä että lapset ovat jumalan lahjoja ihmisille. No, en luule elämäni parantuvan millään lailla vaikka näitä lahjoja olisin se 12 kappaletta...

Minä olen oikeastaan jo aika tottunut kaksoiselämääni, joten ei se niin raskasta ole. Huonompi juttu on että tässä oppii valehtelemaan ja salaamaan ihan kunnolla. Mutta kun pääsen muuteman vuoden kuluttua muuttamaan omaan kotiin, sekin loppuu seinään.

• opepekko

Oikeinkirjoitusvirheet ja kömpelö ilmaisu eivät vielä riitä tekemään tekstistäsi 15-vuotiaan kirjoitusta.

• neuvoja.

Ymmärrätkö sinä Tyttö mihin olet menossa? Olen hyvin huolestunut sinusta ja tilastasi, etenkin koska olet noin nuori. Sinun olisi hyvä kertoa internetissä olemisistasi äidillesi ja isällesi. Jos et kerro heille, niin kerro ainakin jollekin seurapuhujalle.

Voisit myös mainita seurapuhujalle näistä kavereistasi, keitä he ovat ja mistä perheestä he ovat, etenkin jos he ovat ikäisiäsi.

Sinun olisi hyvä keskustella asenteistasi homoseksualisteihin, musiikkiin ja elokuviin.

• moikkalainen

Ei kaksoiselämästä ole mitään hyötyä. Helpompaa on olla joko tai. Ei kukaan luulekaan pääsevänsä taivaaseen vain vl jäsenkirjalla. Jumala näkee jokaisen vl sydämeen niinkuin muidenkin. Jos ei uskolta mitään saa, ei siihen ole muilla meisseleillä mitään sanomista. Itse olen kuitenkin saanut tässä uskossa lohdutuksen ja kokenut saaneeni synnit anteeksi. En ole siitä sen paremmaksi itsessäni muuttunut, vaan samat asiat kiinnostaa kuin ennenkin. Ne eivät vain saa samanlaista sijaa elämässäni. Samanlaisen armon lohdutuksen saa kuka tahansa ja ajattelivat siitä muut mitä tahansa. Tälläkin palstalla ihmetellään miten murhamiehille ja pedofiileille annetaan syntejä anteeksi käden nostamisella. Näin se vaan menee. Vankilan ne joutuvat kärsimään mutta muuten homma on ok. Joo tosiaan jos kaksoiselämää todella elää (siis jos on varma että näin on) on henkisesti mielestäni helpompaa olla rehellisesti ulkopuolella. Itse ainakin olisin sillä pelkkien ihmisten tai sosiaalisen kulttuurin takia en vl porukkaan kuuluisi.

• 11+11

"Tälläkin palstalla ihmetellään miten murhamiehille ja pedofiileille annetaan syntejä anteeksi käden nostamisella. ""

Käskeekö esim. Jeesus ja Paavali nostamaan käden, että saa synnit anteeksi? Eikö Jeesus yksinkertaisesti sanonut: "Uskosi on sinut pelastanut." Emmekö voisi Jeesuksen työn jatkajina sanoa samaa, jos kerran Hänta seuraamme ja haluamme Hänen opissa pysyä?

• myllynkivi kaulaan

"Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.""

Näin sanoi Jeesus avionrikkojalle, mutta sama ei päde pedofiiliin, koska pedofilia on riippuvuus ja hänen on pakko tehdä uudestaan ja uudestaan lasten raiskaamisia. Eihän Jammukaan parantunut, vaan kuoli vankimielisairaalassa.

Jeesus sanoi pedofiileistä, että parempi olisi, että heidän upotetaan meren syvyyksiin. Jeesus tiesi, ettei pedofiili pysty jättämään riippuvuuttaan.

• moikkalainen
        myllynkivi kaulaan kirjoitti:

"Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.""

Näin sanoi Jeesus avionrikkojalle, mutta sama ei päde pedofiiliin, koska pedofilia on riippuvuus ja hänen on pakko tehdä uudestaan ja uudestaan lasten raiskaamisia. Eihän Jammukaan parantunut, vaan kuoli vankimielisairaalassa.

Jeesus sanoi pedofiileistä, että parempi olisi, että heidän upotetaan meren syvyyksiin. Jeesus tiesi, ettei pedofiili pysty jättämään riippuvuuttaan.

Ei vl:t ole ketään vankimielisairaalasta olleet koskaan vapauttamassa vaikka synnit olisi annettu anteeksi. Ne on eri asioita.

• liinu

Olen 15-vuotias ei VL-tyttö. Minulla on ystävä piirissä paljon vl. kavereita tai oikeastaan kaikki ovat. Sääntöjen rikkominen on aina mietittävä asia, mutta monestii yhdessä kun mietimme onhan Jumala sen asian luonut ja miksi sitä ei voisi sitten käyttää.
      Jotku vl-kaverini meikkaavat ja jotku taas ovat uskovaisempia, jotku kiroilee ja joku juo. Tunnen itseni joskus vl.ksi koska kaverini tekevät ihan samoja asioita kuin minä ja se on normaalia

• Kaksinaismoralismia.

SRK:N ja maallikkosaarnaajien opit ovat erittäin kaukana vl-uskovaisen arkielämästä. Elokuvien katsominen on aivan yleistä huvia vl-uskovaisille, vaikka se luokitellaan kadottavaksi synniksi. Kysyhän Salatuista Elämistä tai jostain musta tv-sarjasta vl-uskovaiselta niin, etei ole saarnamies kuulemassa niin saat aivan tarkat tiedot aiheesta. Seuroissa ja "tiettyjen uskovaisten" aikana ollaan kuin ei mitään tiedettäsisi, mutta niitä kyllä katsotaan!

• moikkalainen

Höpöpuhetta. Ei ole kielletty mitään elokuvia tai tv sarjoja. Tällaisiin asioihin kun tarkertuu niin eipä ole yhtään synnitöntä ryllä, ei ne puhujatkaan. On sitäpaitsi asiaan kuuluvaa, että on näitä "tiettyjä uskovaisia" muuten menisi kaikki ihan hurlumhei, ja lisäksi sillä "tietyllä uskovaisella" on ihan ikioma ristinsä kannettavana. Nämäkin hommelit saa uskoa anteeksi, myös kaksinaismoralismin.

• älä valehtele
        moikkalainen kirjoitti:

Höpöpuhetta. Ei ole kielletty mitään elokuvia tai tv sarjoja. Tällaisiin asioihin kun tarkertuu niin eipä ole yhtään synnitöntä ryllä, ei ne puhujatkaan. On sitäpaitsi asiaan kuuluvaa, että on näitä "tiettyjä uskovaisia" muuten menisi kaikki ihan hurlumhei, ja lisäksi sillä "tietyllä uskovaisella" on ihan ikioma ristinsä kannettavana. Nämäkin hommelit saa uskoa anteeksi, myös kaksinaismoralismin.

Varmasti on kielletty, meneppä ry:lle ja kerro, että kävit elokuvissa työkaverin kanssa, niin miten suu siitten pannaan?

• eraafd

Kaksoiselämä kuuluu osana vanhoillislestadiolaisena olemista. Kaikkea voi tehdä, mutta kiinni ei saa jäädä uskonveljelle.

• Höröpörrö

Kaksoiselämä on myös seurausta siitä, että kaikenlaisia sääntöjä on liikaa, ja niistäkin osa on täysin älyttömiä (tv /netti, korvakorut/kaulakorut,jne). Jos ihminen näe säännössä mielekkyyttä, niin hän rupeaa luistelemaan sen noudattamisesta. Vanhana esimerkkinä mainitttakoon 80 vuotta sitten kumottu alkoholin kieltolaki. Kieltolain aikana juopottelu oli monesti tolkutonta.

Kymmenen käskyn noudattamisessa olisi kyllä tarpeeksi kilvoiteltavaa. Mutta kun vanhoista äijistä on niin mukavaa käyttää valtaansa ja keksiä uusia rajoituksia nuorisolle ja naisille.

• samvetelä

Olen ihmetellyt vl-uskovaisten kaksinaismoralismia piiitkään. Televisioon suhtautumien ei ole ainoa asia.
        Entäs naispappeuteen suhtautuminen? "Syntisessä" kirkossa "epäuskoiset" naispapit voivat toimia pyhien ja "oikeasti" uskomassa olevien miespappien rinnalla, mutta vl-naiset eivät saa ottaa pappisvihkimystä eivätkä saarnata edes siellä "syntisessä" kirkossa, saatikka "oikeiden kristityiden" seuroissa. Jos vl-naiset ottavat pappisvihkimyksen, heidät tuomitaan saatanan lapsiksi ja tottelemattomiksi Jumalan valtakunnan neuvoille.

Omatuntoa ei kunnon nykyvl saa edes omistaa, vaan omatunto on alistettu vl-seurakunnan "yhteistunnon" alle. ( Eräs vl perusteli minulle yhteistunnon ruotsinkielen sanalla samvete! )
        Vl-uskovaiset näyttävät seuraavan tätä "yhteistuntoa" vaikutusvaltaisimpien vl-kellokkaidensa avulla.
        Jos "paremmilla" uskovaisilla on esim. lintuharrastus, kaikki näyttävät seuraavan lintuja. Jos jotkut menevät ulkomaille, Dubaihin tai Turkkiin, kaikki muutkin menevät. Jos joku laittaa TV:n voivat toisetkin sen hyväksyä, jne.

Muistan itsekin ne ajat, jolloin seuroissa saarnattiin, että "kun sinä tässä Jumalan lasten joukossa vaikka laitimmaisena raahustat, sinä kostut perille".
        Monet vl-uskovaiset ovat nykyään syntyneet ja kasvaneet vl-liikkeessä. Heillä ei ole ollut aitoa synninhätää koskaan. Niinpä koko usko voi olla vain melko tavanmukaista vl-sääntöjen noudattamista.

• moikkalainen
        samvetelä kirjoitti:

Olen ihmetellyt vl-uskovaisten kaksinaismoralismia piiitkään. Televisioon suhtautumien ei ole ainoa asia.
        Entäs naispappeuteen suhtautuminen? "Syntisessä" kirkossa "epäuskoiset" naispapit voivat toimia pyhien ja "oikeasti" uskomassa olevien miespappien rinnalla, mutta vl-naiset eivät saa ottaa pappisvihkimystä eivätkä saarnata edes siellä "syntisessä" kirkossa, saatikka "oikeiden kristityiden" seuroissa. Jos vl-naiset ottavat pappisvihkimyksen, heidät tuomitaan saatanan lapsiksi ja tottelemattomiksi Jumalan valtakunnan neuvoille.

Omatuntoa ei kunnon nykyvl saa edes omistaa, vaan omatunto on alistettu vl-seurakunnan "yhteistunnon" alle. ( Eräs vl perusteli minulle yhteistunnon ruotsinkielen sanalla samvete! )
        Vl-uskovaiset näyttävät seuraavan tätä "yhteistuntoa" vaikutusvaltaisimpien vl-kellokkaidensa avulla.
        Jos "paremmilla" uskovaisilla on esim. lintuharrastus, kaikki näyttävät seuraavan lintuja. Jos jotkut menevät ulkomaille, Dubaihin tai Turkkiin, kaikki muutkin menevät. Jos joku laittaa TV:n voivat toisetkin sen hyväksyä, jne.

Muistan itsekin ne ajat, jolloin seuroissa saarnattiin, että "kun sinä tässä Jumalan lasten joukossa vaikka laitimmaisena raahustat, sinä kostut perille".
        Monet vl-uskovaiset ovat nykyään syntyneet ja kasvaneet vl-liikkeessä. Heillä ei ole ollut aitoa synninhätää koskaan. Niinpä koko usko voi olla vain melko tavanmukaista vl-sääntöjen noudattamista.

Tästä aiheesta on kiva keskustella, koska olen täysin toista mieltä kuin monet täällä kirjoittavat. Ensinnäkin kaikki mikä vaikuttaa kansinaismoralistiselta on hyvä ottaa pöydälle ja kysyä mistä ne johtuvat. Naispappeusasia on selitettävissä helposti sillä että ei-vl naispappi voi toimia vapaasti koska ei ole vl kirjoissa. Eikä miespapeilla ole vaatimuksia toisia ihmisiä kohtaan. Toisaalta vl kirjoissa oleva nainen ei voi perinteen mukaan toimia naispappina. Tällähän perustuu perinteelliseen Raamatun tulkintaan. Siinä ei ole kaksinaismoralismia.
        Mitä harrastuksiin, tv:hen ja vastaaviin tulee niissä noudatetaan perinteisiä käsityksiä. Käsitykset muuttuvat, mutta eivät nopeasti. Näissä kunnioitetaan seurakunnan mielipidettä, mutta kysymys ei ole mistään yhteisomastatunnosta. Jokaisella on oma omatunto, joka kolkuttaa tai sitten ei kolkuta. Jos asioista ei puhuta, todennäköisesti omatunto ei ennenpitkää kolkuta vaikka mitä tekisi. Näistä kuitenkin puhutaan seurakunnan keskuudessa, ei joka päivä, mutta muutamia kertoja vuodessa kuitenkin. Mielestäni ei ole mitään järkeä kulkea vl nimikkeellä jos nimenomaan synnin hädästä ei ole kysymys. Eli tavanomaisella sääntöjen noudattamisella ei pääse minnekkään, ei ainakaan taivaaseen. Sen sijaan tässä porukassa saa uskoa syntinsä anteeksi aina uudelleen. Joten pidän edelleen näitä mielipiteita kaikesta kaksinaismoralistisuudesta perimmältään höpöjuttuina, mutta sillä varauksella että jos näkee sellaista todellisuudessa jonkun ihmisen kohdalla niin kannattaa sanoa siitä suoraan. Sen pitäisi kolahtaa jos on kolahtaakseen (omatunto).

• Pahoja nähnyt
        moikkalainen kirjoitti:

Tästä aiheesta on kiva keskustella, koska olen täysin toista mieltä kuin monet täällä kirjoittavat. Ensinnäkin kaikki mikä vaikuttaa kansinaismoralistiselta on hyvä ottaa pöydälle ja kysyä mistä ne johtuvat. Naispappeusasia on selitettävissä helposti sillä että ei-vl naispappi voi toimia vapaasti koska ei ole vl kirjoissa. Eikä miespapeilla ole vaatimuksia toisia ihmisiä kohtaan. Toisaalta vl kirjoissa oleva nainen ei voi perinteen mukaan toimia naispappina. Tällähän perustuu perinteelliseen Raamatun tulkintaan. Siinä ei ole kaksinaismoralismia.
        Mitä harrastuksiin, tv:hen ja vastaaviin tulee niissä noudatetaan perinteisiä käsityksiä. Käsitykset muuttuvat, mutta eivät nopeasti. Näissä kunnioitetaan seurakunnan mielipidettä, mutta kysymys ei ole mistään yhteisomastatunnosta. Jokaisella on oma omatunto, joka kolkuttaa tai sitten ei kolkuta. Jos asioista ei puhuta, todennäköisesti omatunto ei ennenpitkää kolkuta vaikka mitä tekisi. Näistä kuitenkin puhutaan seurakunnan keskuudessa, ei joka päivä, mutta muutamia kertoja vuodessa kuitenkin. Mielestäni ei ole mitään järkeä kulkea vl nimikkeellä jos nimenomaan synnin hädästä ei ole kysymys. Eli tavanomaisella sääntöjen noudattamisella ei pääse minnekkään, ei ainakaan taivaaseen. Sen sijaan tässä porukassa saa uskoa syntinsä anteeksi aina uudelleen. Joten pidän edelleen näitä mielipiteita kaikesta kaksinaismoralistisuudesta perimmältään höpöjuttuina, mutta sillä varauksella että jos näkee sellaista todellisuudessa jonkun ihmisen kohdalla niin kannattaa sanoa siitä suoraan. Sen pitäisi kolahtaa jos on kolahtaakseen (omatunto).

Herääkö sitten omatunto tai synninhätä sitten, jos vl:t alkavatkin periaatteessa sallia tv:n koteihin? Nimittäin valtavan paljon ihmisiä "jätettiin saatanan haltuun" hoitokokouksissa 1970- ja 80-luvuilla pelkästään sillä verukkeella, että heillä tai heidän ei-vl lapsellaan oli samassa taloudessa tv. Silloinhan "hoitajat" ovat tehneet äärimmäisen kohtalokkaan virheen.

No oikeasti kohtalokkaan virheen he tekivät jokatapauksessa! Todella kohtalokkaan.

• Saa.tanan haltuun!
        Pahoja nähnyt kirjoitti:

Herääkö sitten omatunto tai synninhätä sitten, jos vl:t alkavatkin periaatteessa sallia tv:n koteihin? Nimittäin valtavan paljon ihmisiä "jätettiin saatanan haltuun" hoitokokouksissa 1970- ja 80-luvuilla pelkästään sillä verukkeella, että heillä tai heidän ei-vl lapsellaan oli samassa taloudessa tv. Silloinhan "hoitajat" ovat tehneet äärimmäisen kohtalokkaan virheen.

No oikeasti kohtalokkaan virheen he tekivät jokatapauksessa! Todella kohtalokkaan.

Sievi suviseurojen yhteydessä pidetyssä SRK:n vuosikokouksessa päätetiin, että asiasta on niin paljon puhuttu, että television hankkineita uskovaisia pidetään tästä lähtien epäuskoisina ja heidät erotetaan Ry:n jäsenyydestä.

• RankkaaSettiäPösöllä

KKO:ssa jatkuu KÄSITTELY!

Ex-lestadiolaisvaikuttajan tuomio halutaan KKO:hon

Entisen lestadiolaisvaikuttajan saamaan hyväksikäyttötuomioon haetaan valituslupaa korkeimmalta oikeudelta (KKO).

Entisen lestadiolaisvaikuttajan saamaan hyväksikäyttötuomioon haetaan valituslupaa korkeimmalta oikeudelta (KKO).

Helsingin hovioikeus korotti tammikuussa keski-ikäisen miehen Espoon käräjäoikeudelta keväällä 2011 törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä saaman neljän vuoden vankeustuomion viideksi vuodeksi.

Sekä jutun syyttäjä, tuomittu että asianomistaja haluavat saattaa vyyhden korkeimman oikeuden puntaroitavaksi ja he hakevat juttuun valituslupaa.

Keski-ikäinen mies on aiemmin toiminut suuren rauhanyhdistyksen johtokunnan puheenjohtajana Etelä-Suomessa. Hänet valittiin myös merkittävään luottamustoimeen Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistykseen.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ex-lestadiolaisvaikuttajan-tuomio-halutaan-kkohon/573163/

Rankkaa näyttää olevan . . .

• TELEVISIO-synti.

Televisiolaitteen omistaminen ja sen myynnin edistäminen ovat kadottavia ja vl-jumalan valtakunnasta erottavia syntejä, mutta samojen ohjelmien katsominen netistä on ihan pikkusynti kuten lasten raiskaaminenkin!

• koutsi iha päädyis

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2501
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1134
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe