Moiks!
Onko kukaan osallistunut "lähiaikoina" kyseisen oppilaitoksen kys. pääsykokeeseen? Mitä se pitää sisällään ja meneekö koko päivä? Riittääkö luetun perusteella rasti ruutuun tehtävä ja enkuna testi, milainen ? Onko äikässä essee ja mistä aiheesta? Ovatko ns.ryhmähaastattelut jo vihdoin historiaa? Onko yks. haastatteluja? Kiitos jo etukäteen vinkeistä..Apua pannari iskee...
Tamk sosionomi
39
3680
Vastaukset
- Tamkiin
Moi!
Kyseistä asiaa olisin minäkin tiedustellut..Mitä,miten ja onko tärkeää lukea kirja, josta puhutaan oppilaitoksen sivuilla ja onko monivalinta testit? Testien kestoaika ja paikka??? - Kirja? Mitä?!?
What!? Pitääkö siinä lukea joku kirja :o Oon luullu ettei amk:n pääsykokeissa ole kirjoja...
- Hei joo!
Minäkin olen tästä aiheesta googletellut jo kyllästymiseen asti, loistavaa että on näin tuore ketju! TAMKkilaiset kertokaa ihmeessä kokemuksianne pääsykokeista, ryhmähaastatteluja? Soveltuvuuskoe? Psykologi? Kirjallinen tehtävä? Apua?
- Arg
Joo, minäkin täällä tietoa odotten ja ihmettelen??APUVA
- Leela
Mikäli koetilanne on samantyyppinen kuin viime vuonna, se menee jotakuinkin näin:
Valintakoepäiviä on pari, joista saat kutsun yhteen sukunimesi perusteella.
Päivään kuuluu psykologin haastattelu (motivaatio, soveltuvuus alalle) sekä kirjallisia testejä. Tässä lainaus sisällöstä:
Päämäärän valintakokeissa tutkitaan yleensä oppimisvalmiuksia eri päättelytaitotestein (esim. kielellistä, matemaattista ja loogista päättelyä). Voit hyötyä niiden harjaannuttamisesta jo ennen valintakoepäivää. Työskentely- ja sosiaalisia valmiuksia tutkitaan erilaisilla luonteenominaisuuksia ja ajattelutapoja kartoittavilla testeillä, joissa hyvä itsetuntemus helpottaa vastaamista. Psykologin haastattelussa keskitytään motivaation jäsentyneisyyden ja realistisuuden arvioimiseen. Psykologin haastatteluun valmistaudut parhaiten valintakoekutsun yhteydessä lähetettävän Valmistavan tehtävän avulla.
Psykologin haastattelu on hyvin lyhyt, joten on tärkeää, että tuot ilmi motivoituneisuutesi alalle. Kannattaa siis tehdä valmistava moniste huolella, ja valmistautua perustelemaan kaikkea & pysymään rauhallisena. Mikäli kerrot hakeneesi muihinkin hakukohteisiin kuin sosionomiksi, putoavat pisteet paljon... valehdellakaan ei kuitenkaan kannata, sillä jäät siitä luultavasti kiinni (tilanne on stressaava). Lopulta kyseessä on kuin mikä tahansa työhaastattelu... sinun pitää vakuuttaa ulkopuolisen tahon psykologi siitä, että olet sopiva henkilö hakemaasi koulupaikkaa varten. Alalle haetaan avoimia, rohkeita ja rauhallisia henkilöitä, mutta ei ole olemassa mitään täydellistä profiilia, millä kukaan pääsisi sisään - ainakin meidän ryhmässämme on kaikenlaisia persoonia. :)
Tärkeää on myös lähtöpisteet, sillä niiden perusteella saat kutsun valintakokeeseen. Yleensä lähtöpistemääräksi on vaadittu noin 27/35.
Ps. Olkaa selvillä sosionomin työnkuvasta ja uramahdollisuuksista & siitä mitä opintoihin kuuluu – sillä pääsee todella pitkälle!
Hyödyllisiä linkkejä:
http://opinto-opas.tamk.fi/ops/opas/ops/kops.php?y=2011&c=961&lang=fi
http://www.paamaara.com/index.php?page_id=10
http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/$all/81089C209F5AC2F8C225757B002D8379
http://www.sosiaaliportti.fi/etusivu
HUOM lukiolaisille & ammattikoululaisille
http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/$all/3E953FDCFA382630C2257928004B9589
Pyynikin toimipisteessä on myös hyvä kirjasto, joka on avoin kaikille. Sinne tulee paljon alan lehtiä, mistä kannattaa lueskella artikkeleita ajankohtaisista asioista.
Onnea kokeisiin :)- Tipu
Moi ! Hyvä että joku rohkeni valaista asiaa, kiitos.. Onko testit kirjalliset vai ryhmätyö? Jaa, psykologi haastattelee, hyvä. Millaisia noi kirjalliset kokeet on?
Thanks tiedoista, ei tartte turhaan jännittää....
- helpotusko?
Eikö oo ryhmätilannetta? Jos ei ole, oon kyllä niin sisällä!
- kiitoksiapaljon
Vastausta kaivataan. :)
"Eikö oo ryhmätilannetta TAMKissa?" - Leela
"Päivään kuuluu psykologin haastattelu (motivaatio, soveltuvuus alalle) sekä kirjallisia testejä."
Ei ole siis. - Lillali
Milloinkohan on kyseiset pääsykokeet?
- joopsisdfhgtfrh
1.6. tai 4.6. Lukee ihan TAMKin sivuilla.
- tamktamktamk
Oonko ymmärtänyt tän oikein että tän viikon lopulla lähtee valintakoekutsut postiin? Toivottavasti se sieltä nyt kolahtaa, pitäis kyllä (pisteet 33/35) mutta silti jännittää. Osaako joku muuten sanoa että onko tuo sosiaaliala muuten siinä Pyynikin läheisellä "osastolla" vaiko ihan pääkampuksella? (En oikein hallitse näitä termejä :D) Joskus kuulin jotain puhetta että on ollut Pyynikin suunnalla mutta siirtyy tai jotain? Millainen koulu on? Vaikka pääsykokeissahan sen sitten näkee mutta kiinnostaisi vaan jo ... :)
- tamkkilainen pääkamp
Juu, sossut pyynikillä (itse pääsykokeesta en kyllä tiedä). Pääkampuksella laajennetaan, joten joskus 3 vuoden päästä, kun PITÄISI olla valmista, sossut siirtyy sinne myös.
- mitäsanoa
Ei nyt ehkä kuulu ihan aiheeseen, mutta mitä ihmettä voi kertoa sosiaali- ja terveysalalla psykologin haastattelussa heikkouksikseen? Monesti nimittäin haastattelijat kysyvät tätä ja olen miettinyt, että mitä siihen voisi vastata niin ettei sitä heikkoutta merkittäisi sitten sillä alalla negatiiviseksi.
- aikuisopiskelija
Sain kutsun ja menossa ollaan.. MUTTA minä olen innokkaasti siivonnut laput paikkaan X.. Onko vastausta aiheeseen, moneltako pääsykoe on 31.5. Sillä tämän päiväyksen olen itselleni ylös kirjannut toisin kuin tuolla sivustolla on mainittu.. Oonkohan nyt ihan mettässä tän asian suhteen..
- ...
Jokohan pitää menettää toivo, jos ei ole kutsua pääsykokeisiin tullut?
- ...
Ja millähän pisteillä kutsun pääsykokeisiin on tänä vuonna saanut? ;o
- Ok
Siis mitä paskaa?? Lähtöpisteet 32 (koulumenestys ensimmäinen hakutoive) enkä saanut kutsua??
- eihuoltavieläsgtrd
Mullekaan ei ole kutsua tullu, lähtöpisteet täydet 35. Älkää huoliko vielä. :)
- jänskääjä
Maanantaina ei tullut kutsua, huominen tiistai jännittää... Onko kellekään jo tullut? Mulla lähtöpisteet 31/35, joten olen siinä tosi rajalla, pääsenkö vai en.
Tiedättekö muuten, lähettävätkö ilmoituksen myös siitä, jos ei pääse kokeisiin? - kymysyksiä
No niin, kutsu tosiaan tullut ja pari kysymystä siitä. Ensimmäinen noista kirjallisista testitehtävistä. Osaako joku sanoa minätasoisia tehtäviä siellä on esim matikasta? Kauhean vaikeita tuskin kun laskinta ei saa ottaa edes mukaan mutta niin, mihin on syytä varaututa? Ja toinen kysymys että minkä verran aikaa tuohon pitäisi suurin piirtei varata? Kasilta alkaa mutta päättymistä ei ole mainittu?
- iiiiks
keltaisessa lapussa mainittiin, että jos pääsee haastatteluun asti voi pääsykoe kestää iltaan asti
- apuvaaa
kuinka monta pistettä sulla oli??
- jänskääjä
Mulle ei tullut kutsua tänään. Joko luovun toivosta, että voisi esim. huomenna tulla? Eivätkö lähetä mitään ilmoitusta siitä, jos kokeisiin ei pääse?
- jk
Viime vuonna matikassa oli melko peruslaskuja, yhtälönratkaisujakin taisi olla mukana mutta eivät olleet mitenkään maailmaa kaatavia jos on matikka edes jotenkin hallussa :) Mitään tarkkaa loppumisaikaa ei pysty sanomaan, meidät jaettiin viime vuonna kahteen ryhmään joista toisella oli ensin haastattelu, toiset tekivät samaan aikaan kirjallisia. Itse olin ensin kirjallisissa ja sitten odottelin haastattelua, kotiin taisin päästä lähtemään klo 14 aikoihin. Osa jäi kyllä vielä odottelemaan haastatteluaan ja toinen ryhmä teki kirjallisia lähtiessäni.
- jihbih
http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/($All)/B36E05B1BA6D4BE9C2257967003494A3?OpenDocument
Siis pääsykokeissa on jokin kirja vai? Hieno homma, tänään kun kirje tuli postista :DD- jatkokoulutusta vaan
Tuo on aikuiskoulutuksen linja. Tiedän, koska viime vuonna hain vahingossa sille :D Ei siis kirjaa ei hätää!
- ihhi
Hahahah, eeeeikä :D Noniin, no hyvä sitten! Aattelinkin jo et johan tulee kiire lukasta tommonen kirjanen, kun en ees omista sellasta :D
- alula
voisko joku kertoo että millä pisteillä pääsitte sisään??
- khuul
Pisteitä tuli 33 :) ja iik ääk huomenna se jo on! Millaisilla mielillä porukka?
- kokeesta tullut
No niin sinne meni. Oli tosi itsevarma olo mutta psykologi oli jotenkin jäätävä? Tenttasi koko ajan että eikö pitäis mennä yliopistoon jos kerta se ja se kiinnostaa sun muuta. Kai se on niiden tehtäväkin mutta jäi vähän hämmentynyt olo koko haastattelusta. Tuntui etten saanut sitä oikein uskomaan että oikeasti haluan päästä tähän kouluun? :D Muita kokemuksia?
- jaikshuomenna
Noinhan niiden pitää tehdä, itse menossa huomenna.
Harmi vaan, jos olit ilmoittanut, että myös muu ala kiinnostaa. Itsellä tipahti pisteet toissa vuonna roimasti, kun en sitten osannutkaan perustella terpeeksi hyvin, miksi haluan sosionomiksi enkä sairaanhoitajaksi..
- MMHH
kerro nyt ihmeessä mitä muuta oli, kirjalliset yms?
- Käyttäjätunnusmiksi
jaikshuomenna: ja muutkin, jotka sanovat, että menetin pisteitä siitä ja tästä asiasta..
MISTÄ TIEDÄTTE mistä menetitte pisteet? Vai onko tuo vain kuvitelmaa??- jännäääääääää
Sen vaan huomasi haastattelussa. Tyyppi takertui vietävästi siihen, että olin hakenut myös muualle (ei tänä vuonna), enkä sitten osannut kunnolla perustella asiaa. Tiesihän sen siinä, että pisteet tipahtelee..
- muuuuuuh
Jos joku oli pääsykokeissa maanantaina ja huomasi että montako pääsi haastatteluun asti niin mua kiinnostais :) itse olin pe ja meitä pääs 44 haastatteluun.
- huhujahujuaklewfw
Oli puhetta, että 66 pääsi haastatteluun. (: En tosin itse laskenut, etten tiedä, kuinka pitää paikkansa.
Nähtävästi meitä on siis 110 nyt, näistä 60 pääsee sisään. Aika hyvät mahikset jo! - muuuuuuh
huhujahujuaklewfw kirjoitti:
Oli puhetta, että 66 pääsi haastatteluun. (: En tosin itse laskenut, etten tiedä, kuinka pitää paikkansa.
Nähtävästi meitä on siis 110 nyt, näistä 60 pääsee sisään. Aika hyvät mahikset jo!Nonni! Jännäää! :) Meillä oli sillon perjantaina siinä listassa numerot nimien edessä niin siitä oli helppo kattoo että 44 pääsi.
- ooookei
muuuuuuh kirjoitti:
Nonni! Jännäää! :) Meillä oli sillon perjantaina siinä listassa numerot nimien edessä niin siitä oli helppo kattoo että 44 pääsi.
Aijaa, meilläkin luultavasti. Mä vaan jännittäen etin omaa nimeä, en kerenny kattomaan tarkemmin :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455140Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1241643Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151479Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "501406- 141205
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4111081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76999Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60827No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol16827