Muistan kun odotusaikana olin onnessani ja syntymän jälkeen itkin onnesta, kaikki oli täydellistä, kaunista, ihanaa..ensi vuosi täynnä uutta ja ihmetystä. äitiys oli haaveiden toteutus, kaikki niin täydellistä, tämän koin kolmesti ja tunsin olevani siunattu..nyt kaksi on murroiässä ja nuorimmainen ikuinen uhmaikäinen, viimeiset viisi vuotta on ollut ennen tai vämmän helvettiä. henkisesti, fyysiseti, taloudellisesti vaikeeta, omaa aikaa ei ole,omaa rahaa ei ole, en edes tunne enään itseäni, kadotin sen jonnekkin, lapset menee kaiken edelle, kaikki on aina vaan hankalaa, vaikeata, lapsista kun ei voi ottaa avioeroa, vaan on kestetättävä äiti lapsi suhdetta, jossa ei ole iloa, onnea, vaan joka päivästä taistelua.sisaret tappelee kokojan keskenään, koti on sotatanner, sekainen sikolätti, minun ainoa tehtävä on olla orja, tehdä töitä ilman palkkaa ja kiitosta. minua ei kodissani kukaan kunnioita tai arvosta, tulen aina listalla viimeiksi..joka päivä mietin, millaista elämäni olisi ollut jos en olisi tullut äidiksi, luon mielikuvia onnellisesta elmäsntä, ärsyynnyn lapsettomien itkuista, mitä ne edes itkee, olisivat onnellisia ja itsenäisiä, eivät he tiedä mitä kun kun lapset syö henksesti elävältä, jos joku hetkuttaa että odottaa vauvaa, mieleni tekisi sanoa- otan osaa.. tämän kirjoituksen jälkeen saan varmaan paljon vihaa niskaan, koska kaikki täydelliset äitit kulissi elämässään ei myönnä sitä, että äityis on rankkaa..no, tulihan kirjoitettu, ehkä jossain on jokin nainen, joka tuntee samoin, enkä ole ajatusteni kanssa yksin..vielä olisi ainakin kymmenen vuotta jaksettava, ennen kuin ainakin osittain vapaudun tästä vankilasta, ainakin saan jaloittelu oikeuden,lähteä ja mennä miten lystään, ilman että tarvii kahleita raahaa mukana joka paikkaan..sitä odotellessa...
vanhemmus yliarvostettua??
38
963
Vastaukset
- untamo
Neuvoisin sinua hakemaan apua ja pikaisesti!! Minulla on kaksi todella vaikeaa teiniä ja 3kk vauva. Ongelmat teinien kanssa ovat jatkuneet pitkään ja jossain vaiheessa ymmärsin että en selviydy yksin. Otin yhteyttä kunnan perheneuvolaan ja pääsimme keskustelemaan asioista yhdessä ja erikseen. Vaikkei siitä niin paljoa hyötyä ollut niin sain kuitenkin itse tukea ja lisää voimia taisteluun. Nyt olen myös viisaampi ja osaan hakea apua heti kun omat keinot ja voimat alkavat olla vähissä.
Pahin virhe on jäädä yksin siihen helvettiin. Nimimerkki: tiedän mistä puhut - Äitinä 25v
"...tämän kirjoituksen jälkeen saan varmaan paljon vihaa niskaan, koska kaikki täydelliset äitit kulissi elämässään ei myönnä sitä, että äityis on rankkaa.."
Minulla on 5 lasta, enkä allekirjoita kaikkea kirjoittamaasi.
En silti ole "täydellinen äiti", parhaani kuitenkin yritän.
Meillä ei ole kulissielämää vaan voin olla samoin ihmisten ilmoilla kuin kotonakin.
Äitiys on rankkaa, sen myönnän, mutten ikinä ole katunut lapsiani. Olemme myös hoitaneet lapsemme itse joten "liian helpolla" emme ole päässeet.
Mieheni on paljon töissä joten taloudellisesti tulemme toimeen paremmin kuin hyvin. En kiellä etteikö se auttaisi arjen pyörityksessä, mutta väittäisin, että myös asenteella on suuri merkitys.
Halusimme ison perheen ja koska huomasimme parin ensimmäisen kanssa, että se onnistuu, niin siksi meillä on nuo 5 lasta. Toki jotain olisi voinut muuttua senkin jälkeen kun lapset jo ovat olemassa, mutten osaa kuvitella mitään niin suurta, ettäkö lapsiini olisin väsynyt.
Emme mekään kuitenkaan ole ihan tanssien elämäämme kulkeneet, sairautta ja surua on meidänkin perheemme kokenut. Sellaisiakin iskuja, että olisi voinut "luvan kanssa" jäädä osaansa surkuttelemaan.
"...tehdä töitä ilman palkkaa ja kiitosta..."
Kyllä se kiitoksenkin aika vielä tulee! Meillä on pari lasta jo aikuisia ja kyllä he osaavat olla kiitollisiakin elämänsä eväistä, enkä tarkoita mitään materiaalista. Tytär varsinkin muistaa usein sanoa, että kuinka ihmeessä häntä jaksoimme murrosiässä. Vastaan hänelle, että tottakai jaksoimme, koska toivomme hänenkin jaksavan aikanaan omiensa kanssa ja meidän kanssamme sitten kun olemme vanhoja ja kiukkuisia!
Minkä ikäisiä murkkusi ovat? Voisivatko jo saada kesätyötä, että saisivat tienattua taskurahaa?
Lapsesi ovat jo sen verran isoja, että voit huoletta lähteä iltaisin vaikka kävelemään. Tunti-pari tekee jo ihmeitä psyykkiseen jaksamiseen.
Samaten riidoista voitte keskustella, koska jatkuva riitely ei ole kenellekään hyväksi! Miksi ja mistä riitelette? Nuorillakin on oikein hyviä vinkkejä moneen asiaan, joten kannattaa pitää perhepalaveri. Uskoisin kaikkien kuitenkin toivovan rauhallista ja suht siistiä kotia.
Mielikuvasi elämästä ilman lapsia alkaa pian käydä raskaaksi, joten siitä olisi päästävä! Sinulla on ne lapset, etkä voi heitä mihinkään palauttaa, joten näillä mennään.
Onko lasten isä kuvioissa?
Tulevaisuutta voit miettiä, mutta älä jauha menneisyyden valintoja, koska et voi niitä muuttaa.
Hirmuisesti jaksamista sinulle!- totuus esiin
Siis joku uskonlahkolainenko kirjoittelee liirumlaarumeitansa... ei ymmärrä oikeasta elämästä yhtään mitään ??!
- Mitäs ihmeen
totuus esiin kirjoitti:
Siis joku uskonlahkolainenko kirjoittelee liirumlaarumeitansa... ei ymmärrä oikeasta elämästä yhtään mitään ??!
liirumlaarumia tuo oli?
Jos joku on tyytyväinen elämäänsä niin miksi tuollainen kommentti??
Enkä huomannut uskonnosta edes puhuttavan joten mistä sen keksit?
Kyllä täytyy uskoa että Suomessa kateus voittaa kiimankin. Vai miten sitä sanotaankaan? - Äitinä 25v
totuus esiin kirjoitti:
Ikävää, että pidät normaalia elämää "liirumlaarumina". Tai me ainakin pidämme tätä normaalina.
Yritämme kasvattaa lapsistamme toisia kunnioittavia, empaattisia kunnon ihmisiä. Meidän mielestämme siihen parasta on oma esimerkki!
En voisi vaatia lapsiani käyttäytymään hyvin jos en tekisi niin myös itse.
Viittaan tällä lähinnä aloittajan lauseeseen "...sisaret tappelee kokojan keskenään, koti on sotatanner...". Mistä nämä nuoret ovat oppineet kyseisen käyttäytymismallin?
Emme kuulu mihinkään uskonlahkoon ja kirkossakin tulee käytyä vain kun joku tuttu menee naimisiin tmv. Että taidanpa olla lähempänä pakanaa kuin uskovaa... Enkä taitaisi sopia muutenkaan minkään uskonnon muottiin korkokenkineni ja päivittäisellä meikkaamisellani.
"...ei ymmärrä oikeasta elämästä yhtään mitään ??!..."
Tästä lähden erittäin mieluusti keskustelemaan kanssasi. Tosin en täällä julkisesti, mutta voin tehdä uuden sp-osoitteen jos olet kiinnostunut meidän elämästämme. Voisimme aivan hyvin tavatakin jos haluat.
Kirjoitin aiemmin näin: "Emme mekään kuitenkaan ole ihan tanssien elämäämme kulkeneet, sairautta ja surua on meidänkin perheemme kokenut. Sellaisiakin iskuja, että olisi voinut "luvan kanssa" jäädä osaansa surkuttelemaan."
Enkä todellakaan puhu tässä mistään aikuisten ihmisten sairauksista/kuolemista.
Jos taas sinulle "oikea elämä" on tappelua läheistesi kanssa niin siinä olet oikeassa, sitä en edes halua kokea, Meillä ollaan vielä tähän mennessä pärjätty keskusteluilla ja kompromisseilla. En kiellä, etteikö minullakin joskus hermot menisi, mutten pura sitä toisiin ihmisiin. Silloin otan koiran ja lähden yksin lenkille. Lapsetkin tietävät, että ok, äiti tarvitsee omaa aikaa.
Itse en ole lukenut ainuttakaan lastenkasvatuskirjaa, mutta käyn oikein mielelläni luennoilla, joita pitää alan ammattilaiset. Suosittelen muillekin!
Niistä saa todella hyviä näkökulmia ja välillä huomaa sellaisen katsantokannan, jota ei olisi itse hoksannut. Nykyajan nuoret ja lapset ovat niin fiksuja, että kyllä heidän kanssaan pärjää jos ei itse taannu murkkuaikaan.
Yritetään myös muistaa kehua nuoriamme aina kun siihen on aihetta. Suurempi todennäköisyys on, että se tiskikone tyhjennetään uudelleenkin lauseen "Ai kun olit ihana kun tyhjäsit eilen tiskarin" kuin "Etkö oo taaskaan viittinyt konetta tyhjentää" jälkeen.
Pätee muuten parisuhteessakin paremmin kuin hyvin! ;o)
- arvoton
Tulihan tarina kuin omasta elämästäni. Olen elämäni aikana vienyt yhden lapsen avioliitosta huolimatta vauvasta asti yksinhuoltajana aikuiseksi. Isänsä hylkäsi meidät heti vauvan synnyttyä. Olen tehnyt lapsen hyväksi kaiken minkä olen osannut, mutta paskat on tullut palkaksi, aina minun yli on kävelty. Nyt olen jo mummi, mutta ainoa joka pitää minua minkään arvoisena on onneksi se pikkuinen, jolle ei vielä ole mennyt perille, kuinka arvoton otus olen. Yksi tytär asuu vielä kotonamme ja tuntuu siltä, että pitää koko ajan olla kuin vieras omassa kodissaan, älä kysy mitään, älä aseta mitään rajoituksia kulkemisille, vaikka kyseessä on yhteinen koti, jossa pitää ottaa huomioon kaikki asukkaat.
Olen paljon tekemisissä eräiden lapsettomien työtovereiden kanssa, jotka surevat lapsettomuuttaan. En ole rohjennut kertoa heille, mitä tämä perhehelvetti oikeasti on, eivät he sitä ymmärtäisi. Veljeni perheeseen olisi toivottu kovastikin lasta, mutta sitä ei tule. Kerran veljeni sanoi minulle, että olen huono äiti kun huudan lapsilleni !! Voiko tästä helvetistä selvitä huutamatta ?
Koen samalla tavalla kuin sinäkin ; en ole minkään arvoinen ja kaikki asiat masentavat tai eivät tunnu miltään. Sitten on huono omatunto kun toivoo, että aika kuluisi nopeammin ja ne hirviöt poistuisi kotia pilaamasta.
Ja kun ne sanovat likaiset mielipiteensä suoraan päin naamaa, tuntuu siltä, ettenkö ole koskaan mitään hyvää niiden eteen tehnyt.
Koita jaksaa ja hae apua jos et yksin kestä. - PäiviäLaskeEn
Vanhemmuus ei ole tässä maassa koskaan ollut yliarvostettua, ei ole ollut, eikä koskaan tule olemaankaan. Sen varaan on siis turha laskea mitään. Eri asia on sitten, miten meistä kukin itse arvottaa vanhemmuuden. Minulle se on yksi ainoa ykkörarvo. Rankkaa on ollut ja on yhä. mutta ei tässä itkut eikä valittamiset auta, selvittävä on. Ja minähän selviän. Minun lasteni tulevaisuus on minun käsissäni. Ja kaikkeni tulen tekemään, että lapsillani olisi hyvä tulevaisuus. Vankinlaksi en ole tätä kokenut koskaan, en, vaikka herra tietää, vastoinkäymisiä on ollut. Olen yksinhuoltaja, ja oikeastaan ainoa ongelmien aiheuttaja on lasten isä. Siltikin, lapseni voivat hyvin, koulu menee hyvin ja vaikuttavat hyvin onnellisilta.
Lapset eivät aiheuta ongelmia,vaan me aikuiset emme ole osanneet varautua tuleviin haasteisiin tai pystyneet katsomaan elämän totuutta silmiin.
joten sinä ap, lopeta lastesi syyllistäminen, he eivät ole syyllisiä sinun pahaan oloosi. sinun jaksamisestasi ja sinun olotilastasi on vastuussa vain ja ainoastaan yksi ihminen; se olet sinä! - ei vain äiti..
kiitos arvoton:-) ymmärrät tilanteeni ja ajatukseni, hysselyni on loppu minun osaltani, en enään vedä tekohymyä naamalle, ku olen tapellut tunnin että saan nuorimmaisen tarhaan ja pääsen töihin..olen esittänyt jo liian pitkään onnellista äitiä, mutta totuus on että jos saisin uuden alun, en tekisi lapsia..en masennu, häpeä sanojani, kaikki ne äidit jotka ovat niin pullatuoksuisia, niin olkaa rauhassa, mutta on niitäkin NAISIA,jotka ovat muutakin kuin ÄITI, heillä on etunimikin, jota kukaan ei ole enään käyttänyt. kun lapsi syntyi, oma identiteetti kuoli..rakastan toki lapsiani hyvin paljon, nyt kun he ovat olemassa..ja pidän heitä huolen, kuten äidin kuuluukin, mutta se nainen huutaa tuskaa joka on sisälläni..haluan elää!! mennä leffaan, saada ihmiskontaktia, parantaa parisuhdetilannettani, meikata, pukeutua muuhunkin kuin lumppuihin, syödä hyvin, elää itselleni..olen ollut kodin vankina 15 vuotta ja toiset 10 vuotta pitäisi vielä jaksaa..sitten olen vapaa!!!
- Samat ajatukset
Olipa kuin minun kirjoittamaa tekstiä. Monta kertaa tuntuu että nyt kun otan ja lähden niin kaikki on sen jälkeen ainakin minulla hyvin. Eläkööt ipanat ihan miten haluavat, ei voisi vähempää kiinnostaa. Tuntuu että ainoa kiitos tästä työstä on jatkuvat opettajien yhteydenotot koululaisten huonosta käytöksestä, jälki-istuntolappuja on allekirjoitettavana tuhkatiheään. Ei auta keskustelut, ei rangaistukset eikä porkkanat. Tätäkö se vanhemmuus on? Silloin kun lapset olivat pieniä niin heistä sai paljon iloa mutta nyt murkkuiässä ei iloa ole koskaan.
Minunkin sisällä huutaa nainen joka haluaisi edes joskus viettää naisen elämää eikä olla vaan äiti. Ei auta pienet hetket kävelyllä tai elokuvissa/kirjastossa vaan kaipaisin enemmän. Mutta uskallapa jättää noita keskenään kotiin yönkään ajaksi. Varmaan keksivät kaikkea mahdollista äidin poissaollessa. Minullakin on vielä 10 vuotta tätä pakkolaitosta ja sen jälkeen (toivottavasti) helpottaa. Jotenkin vaan tuntuu ettei tuo nuorimmainen ole ikinä valmis lähtemään pois kotoa.- Vanhempi
Mitäköhän näihin nyt sanoisi... Kerran menetettyä auktoriteettia on lähes mahdotonta saada takaisin.
Ja auktoriteetin menettäminen tapahtuu hyvin helposti. Homma alkaa ensimmäisestä uhmaiästä. Jos silloin lepsuilee, seuraava vaihe on tuplaten pahempi ja entistä helpommin tulee mieleen luovuttaa ja antaa lapsen pitää päänsä.
Ja sitten kun ollaan murrosiässä, alkaa haistattelu, huorittelu ja pahimmassa tapauksessa fyysinenkin mätkiminen.
Älkää hyvät vanhemmat tehkö sitä virhettä, että esimerkiksi työstä väsyneenä annatte lapsen oikuttelulle periksi. Siinä avaa pandoran lippaan. Lapsi opettelee elämää ja jos se saa signaalin, että kiukuttelulla saa tahtonsa perille, sen opin muuttaminen on todella hankalaa.
Minulla on kolme lasta ja kyllä suoraan sanoen aikoinaan vitutti se vääntäminen, mutta nyt on jo helpompaa hymyillä kun sen jaksoi tehdä.
- aika p.skaa joo
Voi ei, jatkuuko tää sama "paska" tosiaan lasten täysi-ikäisyyteen asti? Mulla on 2 alle 3 v lasta ja jo nyt tulee savua korvista, kun tää äitiys ei tosiaan oo mitään ruusuilla tanssimista. (Vaikka en sellaista odottanutkaan.) Ei hetkeekään omaa rauhaa, saati kahden keskistä aikaa puolison kanssa joten koko parisuhdekkin on kuollut. Kohtapuoliin oon lähdössä töihin kun ei jaksa enää nyhjätä kotona, toivon et se auttas edes vähän jaksamaan kun ei tarvii kuunnella tätä huutoo 24/7 mut luultavasti teen vaan elämästäni entistä hankalampaa....saa nähdä. Mummokaan ei muka ehdi koskaan ottaa lapsia hoitoon kun on kaiken maailman kissan ristiäisiä joka viikonloppu, kiva kuunnella sen selityksiä kun on itse päässyt tuulettuun viimeks jotain 3-4 vuotta sitten. Niin siis toki rakastan lapsiani, enkä niistä luopuisi, mutta olis ne kiva saada edes joskus jonnekkin muualle. Olen jopa harkinnut eroa miehestäni, kun sitten lapset voisivat olla jokatoinen vkl isällään ja mä saisin elää omaa elämääni.
- -----------------
Huvittavaa kuinka pentujen pyöräyttelijät miinustavat korvat sauhuten viestiäsi vaikka kerroit vain oman kokemuksesi. Kertoo hyvin näiden pentuhihhuleiden älynlahjoista ja asenteesta.
- kirj.aloittanut
ihanaa kun osaat tuoda asian esille rehellisesti, ärsyttää kun ihmiset ei puhu äitiyden pahoista puolista, se on kuin joku kumma tabu..kiitos tästä;-))
- Isomummu
Kun tyttäreni ensimäinen lapsi kiljui uhmaiässä, toi tytär lapsen minulle ja itki, että ei varmaankaan ikinä pysty rakastamaan lastaan, koska se on tuollainen hirviö.
Muutaman vuoden kuluttua perheessä oli uusi vauva, joka huusi koliikkia ja uhmaiässä oli kiukkua täynnä. Tytär sanoi, ettei hän voi ymmärtää tätä, ensimmäisen lapsen kanssa kun ei ollut ikinä mitään ongelmaa!
Nyt nämä kiukkupussit ovt asiallisia teini-ikäisiä nuoria, joilla on hyvät suhteet vanhempiinsa. Tytär sanoo, ettei hän voi ymmärtää, miten tämän päivän äidit eivät selviydy pikkulasten kanssa. Hänellä ei ainakaan ollut koskaan erityisemmin vaikeuksia.
Joten rakkaat nuoret äidit - aika parantaa! Jonkun vuoden kuluttua nuo raivokkaat pikkupeikot ovat niitä ihania lapsia, joista on pelkkiä kauniita muistoja ja suloisia valokuvia.
Voi kunpa saisi ne ajat vielä takaisin!
- koeira
luepa ihan huviksesi:
salamatkustaja.com ,
www.projectmama.info
sekä
vuodenmutsi.blogspot.com
ovat aika samaa mieltä kuin sinä, järkeviä lapsiblogeja ilman äitiyden hehkutusta.- 11v mulkku murkku
Hahaa, aion lukea itsekkin jospa voisin itse oppia ärsyttävänä pentuna jotain....
- ei penskoille
Täysin yliarvostettua ja ihan naurattaa kaiken maailman hihhulit jotka eivät ole elämässään saaneet mitään muuta aikaan kuin pyöräytettyä sen ylimääräisen menoerän. Sitten uikuttavat vielä kateuksissaan lapsettomille kun se penskan hommaaminen alkoikin kaduttamaan. ELUKATKIN OSAA LISÄÄNTYÄ! Haloo! :D Penskan tekeminen ei tee kenestäkään parempaa ihmistä kuin lapsettomasta. Ei tipan tippaa.
- jälkeä jättämättä
Onkohan tuota vanhemmuutta koskaan oikein ylistetty? Kyllähän kuka tahansa ajatteleva ihminen ymmärtää, että vanhemmuus tuottaa työtä, tuskaa, vastuuta ja rahanmenoa n. 20 vuotta. Tämä toivottavasti on selvää kaikille ihanan tuoksuisista vauvoista haaveileville jo ennen lastentekopäätöksen tekemistä.
Ennemminkin isovanhemmuutta ylistetään ja sitä monet odottaa.
Itse olen sen verran itsekäs, että aion säästää itseäni siltä vaivalta, joka minulle koituisi siitä, että soisin omille vanhemmilleni isovanhemmuuden ilot.
Siinähän odottavat, mutta sen verran itsekkään paskiaisen ovat saaneet aikaiseksi, että odotus on turhaa.
Niin että kannattaa tosissaan miettiä sitä mukuloiden tekoa. Onko niistä iloa tai tukea/turvaa sitten aikuisinakaan, kun itse on jo vanha?
Aloittajallehan tätä ei ollut osoitettu, sillä niillä mennään mitä on. Ja aloittajan kohdalle tämä on jo myöhäistä saarnaa. Muille lapsentekoa suunnitteleville lähinnä.
Aloittajalle vaan voimia omissa taisteluissaan ja elämänvalinnoissaan. Toivottavasti kaikki vielä kääntyy iloksi jossain vaiheessa. Kaikkien kohdalla näin ei käy missään vaiheessa (valitettavasti). - 1+17=18
Huoh, teitä lapsenteon kauhistelijoita.
Itse toki joskus kuuluin samaan joukkoon, mutta ...
... miksi elämän pitäisi olla helppoa? Haluatteko viettää kätevän McDonalds -pikaelämän? Sisällöstä viis?
Lastenteko on vähän niinkuin tupakointi: sillä on kieltämättä omat haittansa, mutta jos siitä ei mitään saisi, niin miksi niin monet kuitenkin valitsisivat sen vaihtoehdon? (Jos aiot vastata, että tyhmyyttään, on ehkä parempi odottaa vielä pari vuotta asian kanssa: et vielä ehkä ole kypsä vanhemmaksi ;)- 13+7
Edellistä täydentääkseni: toivottavasti AP ei koe, että väheksyisin hänen ahdistustaan. Pointtini oli, että ne ovat osa sitä chiliburgeria, jota vanhemmuudeksi kutsutaan, eikä tässä ruokalassa suvaita erikoistilauksia. Koko v*ttumainen kokonaisuus on juuri se juttu. Voimia.
Sinun avauksesta on tehty kirja; sen nimi on: "kun ei ollut rahaa - tehtiin lapsi".
Oletko kuullu sanaa; ehkäisy..?? Et tietenkään. Haluat paljaalla ja tuntea miehen siemenen roiskuvan sun sisääsi, mutta et ole valmis kasvattamaan lasta, oli ulkoiset olosuhteet mitkä tahansa. Syytät muita asianomaisia ja olosuhteita. Helppoa. Sinullahan ei tarvitse olla vastuuta. Se loppuu siihen, että annat miehen naida sua paljaalla ilman ehkäisyä ja kun tulet raskaaksi ja saat lapsen, niin olosuhteet ovat vialliset, jos lapsesi ei kasva sinun omien arvojesi mukaan.
Hanki elämä - ja ehkäisy. Tai parempi itsetunto.- kir.aloittanut
en ole seksin perään, niin kuin näemmä sinä, kun osaat noin kuvailla..lapset on tehty harkinnalla ja rakkaudella, mutta todellisuus oli sitten aivan toista..aivan kun rakastuu ensin johonkin, joka paljastuu ajan myötä aivan muuksi..no miehestä voi ottaa eron ja jatkaa elämää, lapsista ei..
- kirj.aloittanut
kir.aloittanut kirjoitti:
en ole seksin perään, niin kuin näemmä sinä, kun osaat noin kuvailla..lapset on tehty harkinnalla ja rakkaudella, mutta todellisuus oli sitten aivan toista..aivan kun rakastuu ensin johonkin, joka paljastuu ajan myötä aivan muuksi..no miehestä voi ottaa eron ja jatkaa elämää, lapsista ei..
ja vielä..jos nainen elää parisuhteessa, jossa on ollut vuosia henkistä ja fyysistä pahoipitelyä joka pv, ei mitään arvotusta, kunnioitutsa, mies veisi rahat jotka tienaat, haukkuisi, solvaisi,kohtelu kuin orjaa, etkä saisi tuntea olevasi minkään arvoinen. vaikka yrittäisit kaikki terapiat, keskustelut, säännöt, rajat yrittää luoda yhdessä, nin toinen ei niitä kunnoita, niin kaikki on puolellasi kun otat eron, mutta entä jos olet synnyttänyt tälläisen ihmiset, niin joudut sitten kestämään sitä ikuisuuden, koska olet äiti..niinkö? oma elämä menee siinä ja siten kuolet äkki väsymykseen jo kuusikymppisenä..ja lapset jatkaa elämäänsä....ei sen näin pitänyt mennä, kun katsoit ensi ultra kuvaa vauvastasi..
- En tiedä sinun
kirj.aloittanut kirjoitti:
ja vielä..jos nainen elää parisuhteessa, jossa on ollut vuosia henkistä ja fyysistä pahoipitelyä joka pv, ei mitään arvotusta, kunnioitutsa, mies veisi rahat jotka tienaat, haukkuisi, solvaisi,kohtelu kuin orjaa, etkä saisi tuntea olevasi minkään arvoinen. vaikka yrittäisit kaikki terapiat, keskustelut, säännöt, rajat yrittää luoda yhdessä, nin toinen ei niitä kunnoita, niin kaikki on puolellasi kun otat eron, mutta entä jos olet synnyttänyt tälläisen ihmiset, niin joudut sitten kestämään sitä ikuisuuden, koska olet äiti..niinkö? oma elämä menee siinä ja siten kuolet äkki väsymykseen jo kuusikymppisenä..ja lapset jatkaa elämäänsä....ei sen näin pitänyt mennä, kun katsoit ensi ultra kuvaa vauvastasi..
kasvatustavoistasi, mutta kerron sinulle erittäin mielenkiintoisen esimerkin minun elämästäni.
Olipa aikoinaan kolme tyttöä, keskenään hyviä ystäviä.
Pyöräyttivät sitten aikuisena kahden vuoden sisään 4 vauvaa; kahdelle syntyi yksi lapsi ja minä olin tuo kolmas, jolle syntyi siis 2 lasta (eri aikaan).
Minä komensin lapsiani ja katsoin, että sanaani myös toteltiin. Ystävättäreni eivät kasvattaneet lapsiaan vaan lapset saivat tehdä ihan mitä huvitti. Välillä oli aika hulabaloo kun olimme kaikki koolla! Minua saatettiin moittia kun komensin ystävieni lapsia, vaikka komensin vain silloin kun omat lapseni joutuivat kärsimään. En todellakaan halunnut katsoa vierestä kun omaa lastani esim. lyötiin.
Nykyään nuo vauvelit ovat murkkuja. Yksi heistä on huostaanotettu, koska oli niin vaikea, etteivät vanhemmat pärjänneet hänen kanssaan.
Toisen ystäväni lapsi on meillä todella paljon. Äitinsä sanoo, että on aivan hirveä lapsi!! Minun mielestäni ei ole. Koulu voisi mennä paremminkin, mutta tietysti huonomminkin, joten tyydytään tähän. Tottelee meillä ollessaan meidän perheen sääntöjä, koska tietää että rikkomuksista seuraa puhuttelu ja joku rangaistus. Koulussa joutuu välillä jälkkäriin, mutta nekin ovat vähentyneet huimasti kun sanoin, että tietyn määrän jälkeen minä tulen hänen seurakseen sinne istumaan. Ja todellakin aion mennä! Saa nähdä, että montako istumista ottaa vielä sen jälkeen. Myöhästelyt loppuivat kuin seinään kun lupasin saattaa aamuisin luokkaan saakka jos ei ala itse ehtimään tunnille.
Meillä on normaalisti kotona oikein hauskaa ja tämä ystäväni lapsi kuuluu myös meidän perheeseemme. Minä ja mieheni emme silti ole lastemme kavereita, vaan tämän perheen auktoriteettejä. Meidän säännöillä mennään ja se on lapsillekin hyväksi, koska he tietävät että tänään on samat säännöt kuin huomennakin.
Eivät nuoret tyhmiä ole! Jos he tietävät, että pystyvät jotakuta manipuloimaan niin monet käyttävät sen hyväkseen. Monet vanhemmat opettavat jo pienille lapsille, ettei heitä tarvitse totella. Kun vanhemmat kieltävät jotakin ja lapsi tekee sen uudestaan niin silloin ei voi vaan todeta, ettei se mitään usko ja kyllä on kovapäinen..blaa..blaa... Siinä vaiheessta täytyy nostaa perce penkistä ja kieltää niin kauan, että lapsi uskoo.
Itse väitän, että omalla kasvatustavalla on hirvittävän iso rooli siihen millaisia lapsistamme tulee. Minäkin olen usein kuullut kuinka helppoa minulla on kun minulla on niin kiltit lapset! Mistähän se johtuu? - En tiedä sinun
En tiedä sinun kirjoitti:
kasvatustavoistasi, mutta kerron sinulle erittäin mielenkiintoisen esimerkin minun elämästäni.
Pyöräyttivät sitten aikuisena kahden vuoden sisään 4 vauvaa; kahdelle syntyi yksi lapsi ja minä olin tuo kolmas, jolle syntyi siis 2 lasta (eri aikaan).
Minä komensin lapsiani ja katsoin, että sanaani myös toteltiin. Ystävättäreni eivät kasvattaneet lapsiaan vaan lapset saivat tehdä ihan mitä huvitti. Välillä oli aika hulabaloo kun olimme kaikki koolla! Minua saatettiin moittia kun komensin ystävieni lapsia, vaikka komensin vain silloin kun omat lapseni joutuivat kärsimään. En todellakaan halunnut katsoa vierestä kun omaa lastani esim. lyötiin.
Nykyään nuo vauvelit ovat murkkuja. Yksi heistä on huostaanotettu, koska oli niin vaikea, etteivät vanhemmat pärjänneet hänen kanssaan.
Toisen ystäväni lapsi on meillä todella paljon. Äitinsä sanoo, että on aivan hirveä lapsi!! Minun mielestäni ei ole. Koulu voisi mennä paremminkin, mutta tietysti huonomminkin, joten tyydytään tähän. Tottelee meillä ollessaan meidän perheen sääntöjä, koska tietää että rikkomuksista seuraa puhuttelu ja joku rangaistus. Koulussa joutuu välillä jälkkäriin, mutta nekin ovat vähentyneet huimasti kun sanoin, että tietyn määrän jälkeen minä tulen hänen seurakseen sinne istumaan. Ja todellakin aion mennä! Saa nähdä, että montako istumista ottaa vielä sen jälkeen. Myöhästelyt loppuivat kuin seinään kun lupasin saattaa aamuisin luokkaan saakka jos ei ala itse ehtimään tunnille.
Meillä on normaalisti kotona oikein hauskaa ja tämä ystäväni lapsi kuuluu myös meidän perheeseemme. Minä ja mieheni emme silti ole lastemme kavereita, vaan tämän perheen auktoriteettejä. Meidän säännöillä mennään ja se on lapsillekin hyväksi, koska he tietävät että tänään on samat säännöt kuin huomennakin.
Eivät nuoret tyhmiä ole! Jos he tietävät, että pystyvät jotakuta manipuloimaan niin monet käyttävät sen hyväkseen. Monet vanhemmat opettavat jo pienille lapsille, ettei heitä tarvitse totella. Kun vanhemmat kieltävät jotakin ja lapsi tekee sen uudestaan niin silloin ei voi vaan todeta, ettei se mitään usko ja kyllä on kovapäinen..blaa..blaa... Siinä vaiheessta täytyy nostaa perce penkistä ja kieltää niin kauan, että lapsi uskoo.
Itse väitän, että omalla kasvatustavalla on hirvittävän iso rooli siihen millaisia lapsistamme tulee. Minäkin olen usein kuullut kuinka helppoa minulla on kun minulla on niin kiltit lapset! Mistähän se johtuu?Piti vielä muistuttaa, ettei ilkeitä lapsia synnytetä vaan heitä kasvatetaan.
En muista, että kenen viisaan psykologin lausahdus tämä on, mutta minunkin mielestäni tuo on oikein viisaasti sanottu. - kirj.aloitttanut
En tiedä sinun kirjoitti:
Itse väitän, että omalla kasvatustavalla on hirvittävän iso rooli siihen millaisia lapsistamme tulee. Minäkin olen usein kuullut kuinka helppoa minulla on kun minulla on niin kiltit lapset! Mistähän se johtuu?olet varmaan oikeassa, osa syy on huono kurinpito..mutta miten jaksaa kasvattaa, kun ei jaksa enään komentaa..linjaus muuttuu " hällä välii", "ihan sama" ..oravanpyörä pitäis saada pysäytettyä, mutta mistä löytyy motivaatio..
- Minkä ikäisiä
kirj.aloitttanut kirjoitti:
olet varmaan oikeassa, osa syy on huono kurinpito..mutta miten jaksaa kasvattaa, kun ei jaksa enään komentaa..linjaus muuttuu " hällä välii", "ihan sama" ..oravanpyörä pitäis saada pysäytettyä, mutta mistä löytyy motivaatio..
nuo lapsesi ovat? Voisitteko pitää kotona pikku kokouksen? Kysyisit nuoriltakin, että mitä parannusehdotuksia heillä on. Sanot, ettet jaksa noin stressaavaa elämää vaan haluat, että kaikilla on kotona hyvä olla. Luulisi nuortenkin jo ymmärtävän, että se on kaikkien etu.
Kun saatte kotona asiat rauhoittumaan niin itsekin jaksat ihan eri lailla. Kaikki energia ei enää mene "hengissä selviämiseen". Ei se helposti käy, mutta kannattaa panostaa siihen vaikka viimeisillä voimillaan! Jaksamista!
- näillä mennään
Tuttuja tuntemuksia nuo ovat kaikille äideille. Itselläni on kaksi nyt jo opiskelemassa olevaa lasta, toisella luokalla oleva tyttö ja kotona vielä oleva neljä vuotias. Joten olen kokenut murkut ja kaikki kasvatukseen liittyvät ongelmat. Välillä todellakin tuntuu ettei omaa elämää ole ollenkaan vaan elämän tarkoitus on toisten passaaminen(lisänä vielä alzheimer-tautinen vanhus kotona hoidettavana).
Joopa joo. Kuitenkin kun lajittelen mielessäni tärkeimmät asiat ja ihmiset, niin kyllähän omat lapset niitä kaikkein rakkaimpia on. Sydän syrjällään lukee uutisia lasten kuolemista ja siitä surusta mitä vanhemmat kohtaa. Kädet ristissä toivoo vain että ei itse ikinä kokisi oman lapsen kuolemaa. Silloin tajuaa miten tärkeitä lapset ovat, kuinka rakkaita, vaikka kuinka ne vievät elämäsi. Mutta itsehän ne olen tänne maailmaan halunnut. Ei se lapsen vika ole että on tänne maailmaan syntynyt. Eikä se ole vika lainkaan vaan lahja.
Näillä tunteilla viedään perhettä eteenpäin. Ja lohdutuksen sanoja pienten lasten äideille. Lapset kasvavat isoksi todella kovaa vauhtia. Nauttikaa kun ne ovat pieniä nyt, sitten he lähtevät maailmalle. Lainassa he ovat vaan meillä.
Vielä siitä kuvitelmasta että täytyy olla pullantuoksuinen äiti. En voi kuvailla itseäni ihan pullantuoksuiseksi, mutta hyvin olen kelvannut äidiksi ostopullillakin. - Onnellinen lapseton
En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset hankkivat lapsia.
Miksi nainen haluaa sen loisen kohtuunsa joka imee kaikki sun energiat ja ravinteet ja aiheuttaa pahoinvointia ja kaikenlaisia ongelmia.
Pilaa vartalon ja lopulta repii alapään rikki ulos tullessaan.
Sitten valvottaa kaikki yöt, ei tee muuta kuin rääkyy ja haisee vauvaikänsä ja sitten uhmaiät ja murrosiät, mitä iloa siitä lapsesta on!?
Itse en näe mitään eroa sikiön ja lapamadon välillä.
Lopettakaa tuo jatkuva lisääntyminen!!!- ÄLLITÄLLI
Kirjoittaa siinä yks loinen. Voi lapsi parka, opettele ensin elämän aakkoset ja ala sitten viisastelemaan jos kantti kestää. Onnea kuitenkin elämällesi, ei taida olla kovin hääppöstä tiedossa, kun kaverit vakiintuu, tekee niitä "loisia" ja sinä jäät yksin, mutta älä ala vaikeroimaan täällä että kaverit meni, teki "loisia" ja sinä jäit yksin, ketä kiinnostaa. Sinua kiinnostaa sitten siinä vaiheessa viimeistään kun olet tk:n vuodeosastolla "loisten" käänneltävissä.
- ÄLLITÄLLI
Äitiys/isyys on loppuelämän projekti hamaan hautaan, et pääse siitä eroon. Osallistuuko miehesi yhteiseen "projektiin"?? Nyt kakarat kuriin ja kovalla kädellä, tee selväksi niille, että SIIVOAVAT, RAHA EI KASVA PUUSSA JNE.... et ole ainut äiti/isä kuka painii näiden asioiden kanssa, et varmasti. Hae apua sossusta tilanteeseen ja vähän äkkiä tai toinen (oletan ettei ole enää vaippaikäisiä) lähde lätkiin aamulla ja tule illalla myöhään kotiin tai mene jonnekin yhdeksi yöksi ja sulje puhelin, jos suinkin mahdollista. Älä pyykkää, älä laita ruokaa, pistä siivoamaan, tekemään ruoat, älä anna rahaa, lyö nyrkkiä pöytään.
- 11v mulkku murkku
Ällitällille: Tuolla menttaliteetilla saadaan juuri lapset paiskomaan ovia.
Itseäni ärsyttää se koska isä ei ikinä siivoa vaan katselee formulaa tv:stä.
KANNATTAA TEHDÄ MOLEMMILLE VANHEMMILLE SELVÄKSI KOTITYÖN TARPEELLISUUS!
- 550119
Nämä kirjoitukset vaan todistavat sen mitä olen aina ajatellut, ei koskaan pentuja. Oma elämä menee aivan hukkaan. Vanhemmuus on todella yliarvostettua, jotkut vaan menee tuohon ansaan. En yhtään ihmettele avioerotilastoja, miesten on helppo lähteä jonkun lapsettoman mukaan kun pennut ja väsynyt akka alkaa ottaa kupoliin. Yleensähäön on niin että naiset niitä pentuja haluaa "kun muillakin on".
- 11v mulkku murkku
Noniin.... Täältä tulee yksi vihaamaanne porukkaan kuuluva mulkku murkku!
Itse olen omasta mielestäni ihan hyvin kasvatettu lapsi, kiitollinen kodista sun muusta, teen kotitöitä kun käsketään, mukinoitta.
Tiedän että esimerkiksi äidillä on vaikeaa, sen verran sekin huutaa asiasta. Opiskelee maisteriksi, yrittää samalla tehdä töitä ja hoitaa meitä pentuja. Yksi veli minulla on 16v. Jos joskus teen jonkun homman nenä nyrpyssä niin aina ollaan vertaamassa että ''ottaisitpa nyt siitä veljestäsi mallia!'' Siinä vaiheessa viimeistään paiskaan huoneen oven kiinni ja menen itkemään vällyjen väliin.
Mutta ei, ääntähän ei itkiessä saa kuulua, sillä siitähän tulee kotiarestia 6viikkoa!
Ja jos arestiin jotain kommentoi tuplataan aresti.
Toinen mikä kotitöissä tai missään ärsyttää on se jos aikuinen huutaa asiasta! Hyvänä esimerkkinä olikin tänään kattiloiden pesu:
''Pese nopeammin!'' Äiti sanoo
''En pysty tätä kovempaa'' sanon ja lasken harjan hetkeksi
''SAATANA SE HARJA KÄTEEN JA HINKKAAMAAN!!'' Äiti huutaa.
Jep, sitten lähdinkin ovet paukkuen omaan huoneeseeni.
No siinä onkin murkun näkökulmasta asiaa.
Kiitos muuten kommenteistanne, ehkä voin nyt yrittää saada taottua veljenikin kalloon asian. (tietysti kunnes olen takonut omaani)- Äitinä 25v
Mitäs luulet jos äitisi ei huutaisi niin huutaisitko sinä?
Jos olisit pienestä pitäen tottunut keskustelemaan ja tekemään kaikille sopivia kompromisseja niin miksi siitä myöhemmin luovuttaisiin?
Pidän vääränä sitä, että lasta syyllistetään aikuisten asioista.
"...äidillä on vaikeaa, sen verran sekin huutaa asiasta."
Se on hyvä, että tiedät asiasta, mutta äitisi voisi kertoa sen silloin kun hänellä ei ole huono päivä. Tunnut niin fiksulta nuorelta, että ymmärrät varmaan huutamattakin.
Voisit myös kysyä äidiltäsi, että kuinka paljon hänen oma työpanoksensa nousee jos joku huutaa tai haukkuu vieressä.
Koita saada keskusteluyhteys silloin kun vanhempasi ovat hyvällä päällä.
Aloita siten, että minun mielestäni voitaisiin jakaa kotityöt siten ettei kenellekään kerry niitä liikaa... Ettet syyllistä "miksi aina minä" "minä teen ja muut makaa" yms.
Tsemppiä sinulle! Toivon, että onnistut!
- ankeatäti
Kyllähän nämä tuntemukset ovat tuttuja - tosin vain hetkellisiä fiiliksiä. Jos aloittajalla on ihan koko ajan tuollainen tunnetila ja suhtautuminen - olisin huolissani. Lastenhoito ja vastuu lapsista on raskasta, mutta ei sen nyt suinkaan kuulu olla noin synkkää.
Eli jos on kyse pienistä hetkistä ja ohimenevästä mustuudesta, sanoisin, että no hätä. Mutta jos tilanne on jatkuva tai lähes jatkuva - mars hakemaan apua. Äiti uupuu, eikä todellakaan pysty antamaan kasvaville lapsilleen sitä mitä he tarvitsevat. Ja jos lapset kasvuaikanaan eivät saa tarvitsemaansa, heistä ei todellakaan pääse "eroon" 18 vuotiaana. Ongelmat voivat jatkua ja vielä pahempina ja isompina.
Nyt kohentamaan äidin ja koko perheen elämää ja hyvinvointia. Elämä voi olla parempaa ja sen pitäisi olla parempaa. - to be or not tubi
Joo, se on aina se perusjuttu jos lasten kanssa on vaikeaa, että on kasvatettu ne hirviöt väärin. Mutta jos samassa perheessä on kasvatettu samalla periaatteella, samoissa olosuhteissa ja samojen vanhempien kanssa kaikki mukulat ja vain osalle kasvaa sarvet päähän, on pakko uskoa, että ihmiset syntyvät jo oma luonne mukanaan.
Olen usein miettinyt, että olisi ihanaa, jos saisi elää vielä toisenkin elämän nämä tiedot ja taidot mukanaan, en missään tapauksessa tekisi lapsia, vaan nauttisin siitä elämästä joka minulle on annettu ja käyttäisin aikani ja elämäni itseni kehittämiseen ja jalostamiseen ja voisin auttaa niitä onnettomia, jotka lapsia pukkaavat ympäri maailmaa. Siis nauttisin elämästäni sen sijaan, että pahoitan mieleni jatkuvasti täällä kotona muiden jaloissa pyöriessä ja aina jotain väärin sanoen. Ruuan kuulemma teen hyvin, mutta senhän tiesinkin, joten ei se paljon lohduta. Sanovat ne joskus kiitos siitä ruuasta. - Jo mummu
Kasvatus ei ole helppoa, ja varsinkin silloin, kun ympärillä olevat motkottavat "kurinpidosta" ja vapaudenriistosta, kun lapsella on säännöt ja kotiintuloajat. Ihan kuulemma sääliksi kävi.
Minun oli helpompi vaatia sääntöjen noudattamista, kun rahaa oli vähän ja vanhempien työajat pitkiä. Oli tultava toimeen vähällä ja selvittävä. Pidimme lasten kanssa palavereita ja suunnittelimme elämämme. Siihen ei paljon uhmaikää ja vastustusta mahtunut.
Koulut käytiin, työpaikat hankittiin ja perheet on perustettu. Tasaista elämää ilman suuria draamoja!
Joskus myöhemmin tapasin kaksi vanhempaa, joiden lapset olivat olleet samoissa porukoissa vuosia sitten.
Pidin ilman muuta selvänä, että elämä heilläkin oli mennyt eteenpäin, mutta meninpä hiljaiseksi, kun toinen sanoi minulle, kuinka vaikeaa näin työttömyyden aikoina on päästä työelämään. Hänenkin poikansa oli 25 v. eikä ole koskaan saanut mitään vakityötä. Opiskelu on jäänyt ja poika masentunut. Kotona asuu, eihän työttömyyspäivärahalla vuoksia makseta.
Toinen taas kertoi, että tytär on avoliitossa ja hänen kaksi lastaan olivat kertojalla miltei aina hoidossa, kun tyttären avomies on viinaan menevä ja tyttären on pakko kulkea miehen mukana pubeissa, ettei mies joudu ongelmiin humalassa.
Minä en osannut sanoa mitään, mutisin vain, että lapseni ovat onnistuneet säilyttämään työpaikkansa, niin että heillä ei ole noin vaikeaa ollut. Ystäväni nyökyttelivät ja sanoivat, että minulla on onnea, kun lapsillani menee hyvin, "mutta hehän eivät koskaan ole olletkaan niin tempperamenttisia kuin meidän lapset."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883