Tiedän, että saan nyt suuren tulvan kaikenlaisia puolusteluja, koska hyökkään "arkaan paikkaan"..Mutta itseäni ihmetyttää miksi äidit syöttävät lapsilleen pelkkää teollista purkkiruokaa, joka on täynnä haitallisia kemikaaleja ja myrkkyjä. On aivan turha alkaa puolustella noiden tuotteiden terveellisyyttä ja tutkimuksia joiden mukaan tuotteista ei ole mitään haittaa.
Miksi hankitaan lapsia mikäli ei sen vertaa viitsitä, että peruna-porkkana ym. soseet tehtäisiin itse? (ymmärrän, että toisinaan on turvauduttava purkkivaihtoehtoon esim. matkalla, kovassa kiireessä jne..)
Ettekö piittaa lastenne terveydestä? Kai ymmärrätte ettei pelkän pikaruoan syöminen ensimmäisinä elinvuosina voi olla kovin terveellistä lapsellenne?
Viekö facebook kaiken ajan? Miten ennen ehdittiin ruokkia lapset kotiruoalla?
laiskat ja välittämättömät äidit surettavat
59
1723
Vastaukset
- klikkaatästä
Olet oikeassa, sohaisit oikeaa amipiaispesää.....
itse olen jo teini-ikäisten vanhempi ja kyllä, aikanaan tuli pottu-porkkana sun muut soseet tehtyä itse. Toki joskun myös noita valmiita, kun reissussa oltiin,
Mutta, mutta, nyt ajat ovat toiset; uusavuttomuus on mitoissa arvaamattomissa ja laiskuus vielä sitäkin suuremmissa..... ja kaikki vaan tykkää peukun kera ;-)- seiskaäiti
Jopas tänne on vastauksia tullut oikein läjäpäin... Eiköhän se ole jokaisen äidin ja perheenkin oma asia, miten ja millä sen vauvan ruokkii. Vauvanruuat tutkitaan kyllä, mutta sattuu niissäkin vahinkoja, itselle osui juuri sitä erää mikä oli vitaminoitu tuplaten, joskus 14 vuotta sitten. Viimeaikoina ei suurempia takasvetoja ole ollut. Jos sitten tekee itse niin valitsetko niihin luomuvaihtoehtoja vai tavallisia, tuleeko niihin torjunta-ainejäämiä tai muuta ylimääräistä kamaa, kuka sen tutkii? Kaikilla asioilla on puolensa, joten eiköhän anneta jokaisen valita oma linjansa ja olla tyytyväisiä, että lapset tulevat ruokituiksi ja rakastetuiksi.
- en tuomiste
seiskaäiti kirjoitti:
Jopas tänne on vastauksia tullut oikein läjäpäin... Eiköhän se ole jokaisen äidin ja perheenkin oma asia, miten ja millä sen vauvan ruokkii. Vauvanruuat tutkitaan kyllä, mutta sattuu niissäkin vahinkoja, itselle osui juuri sitä erää mikä oli vitaminoitu tuplaten, joskus 14 vuotta sitten. Viimeaikoina ei suurempia takasvetoja ole ollut. Jos sitten tekee itse niin valitsetko niihin luomuvaihtoehtoja vai tavallisia, tuleeko niihin torjunta-ainejäämiä tai muuta ylimääräistä kamaa, kuka sen tutkii? Kaikilla asioilla on puolensa, joten eiköhän anneta jokaisen valita oma linjansa ja olla tyytyväisiä, että lapset tulevat ruokituiksi ja rakastetuiksi.
Juurikin näin.. Mutta tuli mieleen tuosta, että harvoin jputuu vetömöön takaisin. Oliko se nyt viime kesää vai millon tässä lähiaikoina kun semper veti myslipatukat takaisin. Hometta vaiko joku syöpää aiheuttava ainesosa oli päässyt erään :( Tämä on harmillista kun näin käy.. Mutta juurikin harvinaista!
Nykyään ei moni edes osaa tehdä ruokaa. Ystäväni on ostanut aina kaikki purkkiruoat lapselleen. Enkä ole häntä moittinut vaikka itse suurimmaksi osaksi teenkin itse. Me vain ollaan niin erilaisia tämän ystäväni kanssa. :) - kaamoskaappi
Niin ja kevytlimut ja mehut joissa on ASPARTAAMIA ovat todellista myrkkyä.
Rottakokeissa 10% rotista sai AIVOKASVAIMEN. ASPARTAAMI on todella vaarallista. Elintarviketeollisuus käyttää sitä koska se on 1000 kertaa makeampaa kuin sokeri ja kauppias käärii rahat RUUMISRÖYKKIÖIDEN kustannuksella.
Kiitos vaan hymyilevä K-Kauppias ja S-Market kauppias. - mummo
seiskaäiti kirjoitti:
Kyllä se on jokaisen oma asia miten ruokki lapset mutta minusta se kyllä ei ole normaalia kun lapset kuolee ennen vanhempia sen takia että syö hampurilaisia
ja pitsoja, juo limsaa ja tulee läskiksi. Amerikassa esimerkiksi lääkärit jo puhuvat
ensimmäisestä sukupolvesta joka kuolee ennen vanhempia. Lapsille pitäisi
selittää että on pakollinen syödä myös vihanneksia ja hedelmiä vaikkapa joka-
ikisellä ovat lempiruuat. Mun lapset ja lapsenlapset syövät kyllä kaikkea vaikkapa
se vei aikaa ja tarvitsi totuttamist
- Niibpä!!
Totta. Itse en esikoiselle 5 vuotta sitten tehnyt itse mitään, nyt mietin että miksi ihmeessä en!? Helppoa halvempaa ja parempaa! Kuopukselle tein kaiken itse, joskus hedelmäsosetta ostin kaupasta, mutta hyvin harvoin.
- hankipa elämä
No mutta miten se nyt sinua vaivaa mitä muut ihmiset lapselleen syöttävät?
Minä tunnen yhden kaltaisesti äidin, hänelle on kunnia-asia tehdä kaikki lasten ruoat itse, alusta alkaen ja luomua tottakai. Vaipat ovat kestovaippoja, vaatteet luonnonkuitua, televisiota ei katsota eikä sokeria syödä. Sikäli ihan ok, mutta lapset kärsivät.
Äidillä ei ole ikinä aikaa leikkiä lastensa kanssa, kun pitää soseuttaa, keittää, siivuttaa ja pyykätä. Lapset ovat väline, joiden avulla hän pääsee toteuttamaan itseään, näyttämään miten hyvä hän on. Auta armias, jos hänen lapselleen erehtyy tarjoamaan keksin kun tulevat kylään, se napataan heti pois lapsen kädestä ja nuhteet tulee sekä tarjoajalle että lapselle. Omat eväät löytyy tottakai laukusta ja niin nämä lapsoset jyrsivät luomuspelttinäkkäriä, jopa synttärikutsuilla. Minusta se on sairasta.
Sinä kysyt miksi hankkia lapsia ellei sen vertaa viitsi että soseuttaisi perunat ja porkkanat itse. Joku toinen kysyy miksi hankitaan lapsia jos niille sitten syöttää ei-luomua, lihaa tai sokera, pukee heille tekokuituvaatteita, vie heidät tavalliseen kouluun steinerin sijasta, tavalliseenpäiväkotiin kielikylpytarhan sijasta ja niin edespäin. Joku on aina olevinaan parempi kuin muut ja surullista on että lapset siitä äitien kilpailusta eniten kärsivät.
Jos suurin ongelma on se, että perunasose tulee purkista eikä äiskän survimesta, asiat ovat loppujen lopuksi oikein hyvin. Keskity sinäkin siihen omaan olemiseesi, keitä ja soseuta jos siltä tuntuu, mutta älä oleta sen tekevän sinusta parempaa kuin he jotka eivät sitä tee.- esrtgwsgtf
Juuri näin. Meillä lapset ovat siirtyneet normaaliruokavalioon 1-vuotiaana eli sen jälkeen ei olla valmisruokia/purkkiruokia käytetty kuin max. kerran viikossa jotain pinaattilettuja. Mutta vauva-aikana käytin varsinkin tokan kohdalla purkkiruokia, koska oli kaksi taaperoa vuoden ikäerolla (molemmat vielä valvotti samaan aikaan) ja kyllä se niin on, että jos äiti tekee kaikki ruoat itse, siivoaa yms. viimeisen päälle, niin ei siinä ehdi yhtään olla ja leikkiä lasten kanssa ja mielestäni se on tärkeämpää lapsille. Itse asiassa lasten kanssa leikkiminen on musta jopa tietyllä tavalla rankempaa kuin ruokien tekeminen :-). Varsinkin kahden pienen lapsen kanssa huomaan, että aina niinä päivinä kun teen ruokaa paljon/siivoan, niin lapset huutavat huomiota vieressä, joten kumpi on sitten parempaa: 1) antaa aikaa, läsnäoloa ja leikkimistä, syliä lapsille vai 2) tehdä itse kaikki ruoat ja siivoukset viimeisen päälle. Se äiti, joka antaa aikaa ja jaksaa leikkiä, ei ole yhtään sen laiskempi kuin toinen joka tekee kaikki ruoat yms. itse. Se on aina toisesta pois ja mitä useampia lapsia on, sitä enemmän joutuu tekemään arvovalintaa kumpi on tärkempää koska aika ei riitä kaikkeen.
Itse pyrin tekemään kompromissin näiden kahden välillä eli joinakin päivinä vain olen lasten kanssa ja toisina päivinä taas teen enemmän kotitöitä. Lapset kyllä tykkää enemmän niistä päivistä, jolloin keskityn vain heihin:-). Oma äitini aikanaan koko ajan siivosi ja kokkasi, enkä kirjaimellisesti muista, että hän olisi ikinä leikkinyt meidän kanssa tai käynyt puistoissa yms. - wergtrewr
No huh, huh! Vai että ihan sairasta on, ettei muksu ole muovi-kemikaalikääreessä, syö täyseinestä purkista, juo sokeri-lisäainelitkua päälle, vaatteet eivät ole kertakäyttöisiä ja muovisia (juu, keinokuidut ovat muovia)? Tv:tä pitäisi tuijottaa kaikki aamut,että äiti saa maata sängyssä pidempään ja näin ei sitten "lapset kärsi"?? Muahahahahaaa! Tää pelasti mun päiväni :) Toiset lapset saattavat olla esim. allergisia niille kekseille, joten omat eväät on pakko olla mukana. Tuliko tämä koskaan mieleesi??
Meillä lapset sitten kärsivät ja riutuvat kun auttavat äitiä pyykkienlaitossa, ruoka tehdään yhdessä, samoin lumityöt. Varsinkin pienemmät riutuvat kantoliinassa keikkuessaan kun isompien kanssa tuohutaan ja ollaan vaikka piilosilla. Lapsi parat. - dfsdfds
Haha, kylläpäs oli niin hölmö puolustuspuhe kuin olla voi, sori vain! Ihan käsittämätön väite, että lapset "kärsii", jos äiti soseutta itse porkkanat ym. Että siihen menisi muka jotenkin niin paljon aikaa?! Mitä ihmettä. Mitä aikaa siihen menee, kun siellä ne vihannekset kiuhuu kattilassa ja kun on valmiit, ei muuta kuin tehosekoittimeen ja se on siinä!
Kyllä ne lapset siitä kärsii paljon enemmän, että niille syötetään teollista ruokaa ja sokeria ja kun sitten kaiken maailman lisäaineet ja sokeri aiheuttavat ylivilkkautta niin sitten nämä samat äidit pumppaavat ensin säilöntäainetta täynnä olevat lapsensa täyteen myös adhd lääkkeitä.
Syyt, miksi jotkut äidit pukevat lapsensa luonnonkuituihin ja yrittävät toimia ekologisesti, ei ole näyttämisenhalua, vaan välittämistä tästä yhteisestä maapallostamme, jolla elämme. Jotta TEKIN ja teidän lapsenne voisitte elää sillä vielä pitkään. Mutta se, että tuollaisesta toiminnasta ajatellaan heti, että se jotenkin näyttämistä ja itseään parempana pitämistä, kertoo omaa surullista kieltään ihmisten itsekkäästä ajattelusta ja katkeroitumisesta omaan elämään. Mikä on oikeastaan aika outoa, sillä ei se ole teiltä pois. Myös te voitte alkaa toimia samoin ja toivottavasti niin teette. Tai edes teidän lapsenne joku päivä. - Rakkaudella, isoäiti
"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"....
Kaikille elämä ei ole kilpailua,
joku on ihan oikeasti kiinnostunut omista lapsistaan
ja heidän tulevasta elinympäristöstään.... - grannen
oletko ymmärrtänyt väärin suomi palstan tarkoituksen ? tämähän on keskustelu palsta. tuttavasi vastuuntunto, miksi näet siinä vain vikaa ? mistä lapset kärsivät ?
nykyisin ei saa olla tunnollinen vanhempi kaikkien mielestä, niin kuin sinun. ei lastenruuan tekeminen niin paljon vie aikaa etteikö kerkeä olla lasten kanssa.
itse otin sivuun ruokaa lapselleni ennen maustamista, siinäpä se. jälkiruoka soseita ei tarvinnut ostaa, onko vaikeaa muusata esim. banaani ? karkkia ja keksejä en syöttnyt ensimmäisinä vuosina ollenkaan, miksi syöttää ? säästyy monelta itkulta kun ei opeta lapselle keksin ja mehun juontia, sitä mitä hän ei saa sitä hän ei vaadi. omat eväät oli mullakin aina mukana... vaikkei luomua. sille kun ei voi mitään että kaikki on myrkytetty nykyisin.
sen vain tiedän että lapsemme oli ainut terve koko tarhassa, ei tullut jatkuvia flunsssia tai muita tauteja. jos johtui ruuasta en tiedä. jokainen voi kysyä miksi pienet lapset ovat allergisia ?
harvassa on enään kunnon NAISIA ! jotka osaa / viitsii laittaa ruokaa ja hoitaa kotia. oma aika on tärkeämpi. - en ymmärrä?
esrtgwsgtf kirjoitti:
Juuri näin. Meillä lapset ovat siirtyneet normaaliruokavalioon 1-vuotiaana eli sen jälkeen ei olla valmisruokia/purkkiruokia käytetty kuin max. kerran viikossa jotain pinaattilettuja. Mutta vauva-aikana käytin varsinkin tokan kohdalla purkkiruokia, koska oli kaksi taaperoa vuoden ikäerolla (molemmat vielä valvotti samaan aikaan) ja kyllä se niin on, että jos äiti tekee kaikki ruoat itse, siivoaa yms. viimeisen päälle, niin ei siinä ehdi yhtään olla ja leikkiä lasten kanssa ja mielestäni se on tärkeämpää lapsille. Itse asiassa lasten kanssa leikkiminen on musta jopa tietyllä tavalla rankempaa kuin ruokien tekeminen :-). Varsinkin kahden pienen lapsen kanssa huomaan, että aina niinä päivinä kun teen ruokaa paljon/siivoan, niin lapset huutavat huomiota vieressä, joten kumpi on sitten parempaa: 1) antaa aikaa, läsnäoloa ja leikkimistä, syliä lapsille vai 2) tehdä itse kaikki ruoat ja siivoukset viimeisen päälle. Se äiti, joka antaa aikaa ja jaksaa leikkiä, ei ole yhtään sen laiskempi kuin toinen joka tekee kaikki ruoat yms. itse. Se on aina toisesta pois ja mitä useampia lapsia on, sitä enemmän joutuu tekemään arvovalintaa kumpi on tärkempää koska aika ei riitä kaikkeen.
Itse pyrin tekemään kompromissin näiden kahden välillä eli joinakin päivinä vain olen lasten kanssa ja toisina päivinä taas teen enemmän kotitöitä. Lapset kyllä tykkää enemmän niistä päivistä, jolloin keskityn vain heihin:-). Oma äitini aikanaan koko ajan siivosi ja kokkasi, enkä kirjaimellisesti muista, että hän olisi ikinä leikkinyt meidän kanssa tai käynyt puistoissa yms.Mä en kyllä hoksaa miten siihen ruoanlaittoon saisi niin tuhlattua aikaa? Itse olen sormiruokailun kannattaja, mutta jos nyt soseita pitäisi tehdä, niin eikä tuo ole sama heittää pieneen kattilaan keittymään tai höyryttymään samoja raaka-aineita kuin itselle valmistaa, ja surauttaa sauvasekoittimella soseeksi? Kai sitä taloudessa kokataan jos on muitakin lapsia, niin siitä vaan ennen suolaa sama eväs sauvasekoittimeen?
Meidän vauvaikäinen on usein kantoliinassa ruoanlaiton ajan, yhdessä tekemistä sekin on, ei se edellytä lattialla makaamista ja värikkäitä muovisia hilavitkuttimia.
Mut toisaalta, minusta purkkiruoissa ei ole mitään pahaa, ainakin jos sen lisäksi saa myös "aidompia makuja" (onhan niissä kaikissa soseissa se tärkkelyksen sivumaku). - pöhhhuu
Tuo herkkujen syöttäminen pikkulapselle on toimintaa ihan aikuisen eikä lapsen tarpeeseen. Tykkäätkö minusta nyt, kun annoin kakkua? Enks mä ookin kiva kun meillä saa aina keksiä? Se palvelee aikuisen tarkoitusperiä, ei lapsen! Toki eri asia on isommat lapset, mut ei ne 0-2-vuotiaat osaa sisäsyntyisesti kakkua kaivata banaanin sijaan jos sitä ei heille erikseen arvota ohi banaanin. Ota tästä sokeria namnam, onpa hyvää, nyt ei tartte syödäkään vain hedelmiä...
- Ihanaa, että
jotkut äidit vielä viitsivät "soseuttaa, keittää, siivuttaa ja pyykätä". Helpommalla tietysti pääsee jos ei viitsi. Mies kun tulee töistä niin alkaa valitus, että kuinka rankkaa on ollut. Enkä sano, etteikö esim.sairaan lapsen hoitaminen vuodesta toiseen ole rankkaa, mutta oletuksena tässä, että lapset ovat terveitä.
Sitten ihmetellään kun väki on uusavutonta! Missähän näitä taitoja oppisi jollei kotona? Ai niin, kouluhan voi sitten myöhemmin ne taidot opettaa... Yhdessä tekeminen on juuri sitä oikeaa laatuaikaa!
Monella asiantuntijan luennolla istuneena tiedän, etten ole kovin väärässä, kun meilläkin tehdään niitä arkiaskareita lasten kanssa yhdessä. Hyvin vielä ehditään tekemään niitä muitakin juttuja, ettei se päivä pelkissä kotitöissä mene. Lapset auttavat usein siivouksessa, ruuanlaitossa, puutarha- ja lumitöissä. Tänään ajattelimme alkaa siivoamaan kunnolla pihalla ja sen jälkeen paistelemme lättyjä tai makkaraa pihakeittiössä. Monen mielestä varmasti tylsää, muttei meidän mielestä.
Muistaaksi psykologi Keijo Tahkokallio oli tehnyt tutkimuksenkin, jossa kyseltiin aikuisilta, että mitä tilanteita he muistavat lapsuudestaan. Ne olivat hyvin arkisia asioita (sitä ruuanlaittoakin), eikä siis sellaisia missä lapselle oli keksimällä keksitty tekemistä.
Tähän törmää hyvin usein: "Joku on aina olevinaan parempi kuin muut ja surullista on että lapset siitä äitien kilpailusta eniten kärsivät."
Mistä ihmeen kilpailusta? Kyllä kai kaikilla saa olla oma tyylinsä kasvattaa lasta jos lapsi kuitenkin saa tarvitsemansa.
Valitettavasti nämä ihmiset, jotka puhuvat jostain kilpailusta, ovat usein juuri niitä, jotka eivät itse viitsi kerätä kuin rusinat pullasta. Tehdään siis vain sitä "kivaa"josta pääsee kaikkein helpoimmalla, eikä tule lastenkaan kanssa konflikteja. Ei kuitenkaan kannata kadehtia äitejä, jotka jaksavat puuhailla lastensa kanssa enemmän, vaan miettiä, että mitä itse voisi tehdä toisin.
Itseäni ei häiritse, että kuinka naapuri lapsensa ruokkii, kunhan kuitenkin ruokkii. Jos kuitenkin itse panostan itse tekemällä ja pyrkimällä esim. välttämään lisäaineita niin ei se tee minusta "kilpailevaa" tai huonompaa äitiä kuin se, joka ei näitä tee.
"Auta armias, jos hänen lapselleen erehtyy tarjoamaan keksin kun tulevat kylään, se napataan heti pois lapsen kädestä ja nuhteet tulee sekä tarjoajalle että lapselle. Omat eväät löytyy tottakai laukusta ja niin nämä lapsoset jyrsivät luomuspelttinäkkäriä, jopa synttärikutsuilla. Minusta se on sairasta."
Olettaisin tämän olevan erittäin harvinaista. En ole itse moiseen törmännyt muuta kuin silloin jos lapsi on lähes kaikelle allerginen. - Koliiiikkiiii iiiiik
en ymmärrä? kirjoitti:
Mä en kyllä hoksaa miten siihen ruoanlaittoon saisi niin tuhlattua aikaa? Itse olen sormiruokailun kannattaja, mutta jos nyt soseita pitäisi tehdä, niin eikä tuo ole sama heittää pieneen kattilaan keittymään tai höyryttymään samoja raaka-aineita kuin itselle valmistaa, ja surauttaa sauvasekoittimella soseeksi? Kai sitä taloudessa kokataan jos on muitakin lapsia, niin siitä vaan ennen suolaa sama eväs sauvasekoittimeen?
Meidän vauvaikäinen on usein kantoliinassa ruoanlaiton ajan, yhdessä tekemistä sekin on, ei se edellytä lattialla makaamista ja värikkäitä muovisia hilavitkuttimia.
Mut toisaalta, minusta purkkiruoissa ei ole mitään pahaa, ainakin jos sen lisäksi saa myös "aidompia makuja" (onhan niissä kaikissa soseissa se tärkkelyksen sivumaku).Sauvasekoittimella saa lapsen ruokaan mukavasti "lisättyä" ilmaa, niin että tuo ei oikein sovellu pikkuvauvan ruuantekotavaksi - yli 1-vuotiaalle kylläkin.
- Perunamuusia
Avasitko saman aiheen jo aikaisemmin? Mielestäni puolesta ja vastaan on kirjoiteltu joitakin viikkoja sitten.
Oliko silloin liian vähän riitaa lasten ruuista?
Haluat herättää kiivauden jällen esiin?
Luulen, että kirjoittajilla on nyt liian kiire, kun keittävät, soseuttavat, pakastavat, sulattavat, lämmittävät, muusaavat - ja syövät itse koko sapuskan, kun lapsi nykyajan asenteiden mukaan ei suostu edes maistamaan, tai on allerginen keliaakikko.
Uusi aihe olisi paikallaan. - helppoa!!
mun muksut söi teollisuus ruokaa ja hyvin ovat kasvaneet, miksi tehdä ite ku voi valmiinakin ostaa, niin jää aikaa sit vaikka facebookkiin!!
- --------------------
Itse söin pikkulapsena ihan sitä samaa ruokaa mitä vanhemmatkin. Samalla kun vanhemmat söivär ruokaansa, joka sisälsi yleensä niitä keitettyjä perunoita, niin he muusasivat haarukalla lautaselleni perunan, joka oli kiehunut samassa kattilassa muiden perunoiden kanssa. Myös porkkanat kiehuivat siinä samalla kuin perunatkin, ei niitä tarvinnut erikseen keittää.
Nyt meillä on pieni lapsi, jonka purkkiruokakokemukset ovat rajoittuneet matkoille yms. erikoistilanteisiin. Kummankaan kotona ei ollut tapana syödä eineksiä, joten sama kotiruokakulttuuri siirtyi myös yhteiseen talouteemme. Mies tekee yleensä ruuat, mutta ollessani muutaman kuukauden kotona lapsen vauva-aikana, tein ruokaa päivisin. Ruoka on ihan opiskeluaikojen alusta lähtien valmistunut perus kasvisruoka-aineksista ja on kyllä aina maukasta. En näe siinä mitään ongelmaa, että lapsen ruoka-ainekset keittyvät siinä samalla liedellä ja samaan aikaan kuin muukin ruoka. Vaivalloisempaa olisi ostaa ne erikseen kaupasta. Emme vain ole tottuneet tai nähneet mitään syytä syödä eineksiä itse, joten miksi lapsen sitten pitäisi elää eineksillä? Taatusti emme olisi itsekään nykyisessä hyvässä kunnossa, jos olisimme ikämme puputtaneet valmisruokia.
Taitaa vain olla niin, että mitä enemmän vanhemmat ovat itse syöneet valmisruokia, niin sitä tottuneemmin syöttävät sitä myös lapselleen. Omassa kaveripiirissämme olemme havainneet kotiruokakulttuurin aika vähäiseksi. Kaipa se purkkiruuan syöttäminen sitten joillekin on luontevaa, jos ovat vaikkapa itse syöneet lapsena valmisruokia. Muutos ei kuitenkikaan ole mahdoton, sillä kaikkihan nyt ruokaa oppivat laittamaan. Voivat kuitenkin oman lapsuudenkodin tavat istua joskus aika tiukassa.- Samaa mieltä!
Ja monet nuoret valittavat kuinka ruokaan menee rahaa!
Joo, pikku makaronilaatikkovuuan saa parilla eurolla, mut uunipannullisen tekee vitosella ja sitä jää pakastettavaksi pariin käyttökertaan.
Joten kumpi tulikaan halvemmaksi? - kukin tyylillään
Samaa mieltä! kirjoitti:
Ja monet nuoret valittavat kuinka ruokaan menee rahaa!
Joo, pikku makaronilaatikkovuuan saa parilla eurolla, mut uunipannullisen tekee vitosella ja sitä jää pakastettavaksi pariin käyttökertaan.
Joten kumpi tulikaan halvemmaksi?minun "selitykseni" :): ) purkkiruualle on se että asun pienellä paikkakunnalla jossa on tasan yksi ruokauppa ja sieltä ei mitään luomuja saa ainakaan lihassa,lihan joutuisit ostamaan vakuumipakkauksessa ja ne eivät minusta ole sen terveellisemmän oloisia kuin tutkitut purkkiruuat :) haju on ainakin joskus hirveä kun muovin aukaisee :)
Toki perunan ja porkkanan tein soseeksi itse,mutta kuten joku sanoi niin ihan keitin yhtaikaa kun muillekin perheenjäsenille,otin vaan ennen mahdollista maustamista pois.
Hedelmäsoseissa oli paljon enemmäm vaihtoehtoja kuin meidän hedelmätiskissä joten nekin tulivat pääsääntöisesti purkista.
Ja lapset eivät ole olleet juurikaan sairaita tänäkään päivänä ja minulla on ollut aikaa sitten vaikka lukea lapsille :) - Rakkaudella, isöäiti
Varmasti olet oikeassa,
monet nykyvanhemmat ovat jo itse lapsena tottuneet, että "edullinen" einesruoka ostetaan valmiina kaupasta ja laitetaan kotona mikroon.
Toimintamallia oikeasta ruuanvalmistuksesta ei ole.
Terveellisen kotiruuan laittaminen on helppoa, kun siihen oppii jo lapsena osallistumalla elämään ja kotitöihin yhdessä vanhempien kanssa....
- hetkinen...
"On aivan turha alkaa puolustella noiden tuotteiden terveellisyyttä ja tutkimuksia joiden mukaan tuotteista ei ole mitään haittaa. "
Miten niin turha? Ensin ihmettelet jotain ja samaan aikaan kiellät vastaamasta miten asiat on jos kerran niin ihmetyttävät :D Ihmettele itseksesi jos sinulle ei kerran saa vastata. - juu juu
Juu, menipä tämä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
- kössikkä
no kuka vastaisi siihen, että miksei keitä itse lapselleen perunoita?
onko vaikeaa keittää lapselle ERIKSEEN perunoita, kun itse vetää valmiseineksiä vai? Tässä vastaus:) Eiköhän tällä ravinnolla ala ihmisen elinikä laskemaan pikkuhiljaa kun pienestä vauvasta sti purkkimyrkkymoskia viattomille lapsille syötetään..- Olis entisaika!
Kaikesta on tehtävä ongelma, koska työtä ei riitä koko päiväksi.
Ennen vanhaan äidit saivat tehdä työtä 24/7 penskojensa hoitamisessa, kun oli kaikki tehtävä käsin pesutuvassa, avannon reunalla, puuhellan ääressä kantovedellä, saunan padassa, juuriharjalla, trikoorätillä, leivät ja pullat leivinuunissa, kasvikset omasta maasta, perunat omasta pellosta, munat omasta kanalasta, jne.
Iloisina tekivät, eikä allergioita pelätty, ei eineksiä haalittu, puuroa tarjottiin, luusoppaa ja tirripaistia.
Oi aikoja entisiä.
Nyt on se einesongelma, voi voi.
- Laiskoista laiskoin
Täällä yksi laiskoista laiskoin! Miksi ihmeessä edes vääntää mitään helkkarin soseita ja käyttää tunteja päivässä sen harmaan mömmön lappamiseen vauvan suuhun, kun lapsi osaa noin puolivuotiaasta lähtien syödä ihan itse sitä kiinteää ruokaa? Tänään meni kahdeksankuiselle lihapullia tomaattikastikkeessa, spagettia ja kukkakaalia - ihan just sitä samaa mitä aikuiset söi.
- Rakkaudella, isoäiti
Hienoa, näinhän se menee,
sormiruokailu keksittiin esi-äitiemme laskeutuessa puista.
Me keksimme sen uudestaan,
tosin nykyisin ongelmana on valita lisäaineettomia ruokia,
aikaisemmin vain löytää ruokaa hengissäpysymiseen.
- laiska äiti
Onneksi isät ei ole!
He tekevät uusia lapsia, ja unohtavat entiset lapset.
He eivät hoida lapsia, ei suoki, vaateta ei vietä aikaa heidän kanssaan, ei hoida sairaana... ja ovat sitli niitä ahkeria ja hyviä ihmisiä toisten silmissä. Helpolla pääsee hyväksi ihmiseksi.
Sen sijaan nämä laiskat välinpitämättömät äidit käy töissä,hoitaa kodin ja lapset ympärivuorokauden, sairaina, auttaa lksyissä, käy vanhempainiloissa, vie ha hakee harrasuksiin, kuuntelee kiukkua, koitaa koidin, pesee pyykit, laittaa ruuat, tiskaa, sivoo, käy kaupassa... juupa, on erittäin laiskoja äitejä.- Aina minä!
...niin, ja kaiken lisäksi valittavat ja yrittävät valjastaa miehen mukaan näihin hommiin.
Mies on sentään perheen PÄÄ.
Kun vaikika ajattelee, että on tiskikonekin keksitty, niin äkkiäkös ne tiskit on pesty. Moni vaimo vain ei edes sitäkään saa tehneeksi ilman miehen apua. Kuinka monta riitaa onkaan käyty, kun vaimo yrittää saada miestä tyhjentämään astiat kaappiin.
Laiskio!
- 1v4kk äippä
Itse en ainakaan esikoiselle/ainokaisellemme kokenut rasittavana tehdä ruokia itse..Enhän itsekään syö eineksiä (ehkä pitsa kerran kuussa). Ja vuoden iässä siirryttiin ihan samaan ruokaan.. MUTTA jos perheessä on useita (pieniä) lapsia tai on yksinhuoltaja tai vaikkapa stressiä/masennusta niin onhan toki tärkeämpää, että äiti saa levätä ja leikkiä rennolla fiiliksellä lasten kans kun että ruuan ravintoarvot on viimesen päälle kohillaan..
- -------
Ja kun se ei ole mitenkään itsestäänselvää, että ne ravintoaineet ovat viimeisen päälle kohdillaan niissä itsetehdyissäkään.
Minä olen aina tehnyt vauvoilleni sen yhden ruuan päivässä itse, eli ottanut osan muun perheen ruuasta ennen maustamista erilleen, mutta toisen olen antanut purkista useimpina päivinä. En vain halua syöttää samaa ruokaa kahta kertaa päivässä ja en tee muillekaan kuin kerran päivässä ns. kunnon ruuan. Pakastinta en jaksa käyttää tuollaiseen. En usko lasteni ravitsemuksen kärsineen lainkaan ja väitän jopa, että nyt isompanakin syövät huomattavasti keskivertoa terveellisemmin.
- 1v4kk äippä
Juu, toki se kotiruoka voi olla tosi heikkolaatuistakin. Aina sitä pelkkää peruna/jauhelihasoselaatikkoa tmv. Ja toisaalta purkkiruokia voi käyttää hyvinkin monipuolisesti ja terveellisesti omien tuoreruokien LISÄNÄ. Keskimäärin kotiruika on kuitenkin ravitsevampaa.
- tahallaan laiska
Joep, minä teetän kaikki ulkopuolisilla ihmisillä, maksan siitä että saan istua sohvalla ja katesella videoita päivät pitkät. Miksi rikoisin kynteni ja rasittaisin itseäni kun on palveluja tarjolla. On niiiiiiiiiiiin ihnaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa olla vaan ja laiskotella.......jeeeeeeee
- äityliini10
Voi vitt*.. On sullakin ongelma..
Jos olet noin "täydellinen" äiti, mikset itse tee kaikille muille maailman lapsille sun tekemää ruokaa!!
Sun tenavat on sun ja muitten on muitten.... JA SYÖTTÄÄ NIILLE MIKÄ ON NIIDEN MIELESTÄ PARASTA LAPSILLE!!!
Kasvappa vähän ennen kuin kirjottelet tänne tommoisia..! - piltillä ruokkinut
Voi jeesussentään. Minulla on kaksi upeaa, täysin tervettä, hyvät ammatit opiskellutta aikuista tytärtä, äitejä jo itsekin, jotka ovat kasvaneet purkkiruualla ja äidinmaidon korvikkeella. En pystynyt imettämään ja perunaporkkana soseen jälkeen tarvittiin tuhdimpaa kamaa jota sai sitten purkista valmiiksi tutkittuna ja valmistettuna. Oppi ne sitten syömään ruokapöydästä ihan tavallista kotiruokaakin, jota ei ole mitenkään tutkittu (vähän arvelutti sen antaminen tutkittujen jälkeen).
Voi sentään, kunhan saat lapsesi aikuiseksi, ymmärrät, että elämässä on hemmetin paljon muitakin ongelmia kuin purkkiruoka. Onnellisinta oli se, että oli mahdollisuus syöttää lapsi kylläiseksi ja tyytyväiseksi. Sekään ei ole edes täällä suloisessa suomessa itsestäänselvyys. - äiti89
Itselläni on kohta vuoden täyttävä likka, muutama kuukausi sitten annoin purkkiuokaa, kunnes tajusin miten helppoa on jättää se suola pois meidän aikuisten ruuasta ja lisätä sitä sitten pöydässä. Matkoilla ja kyläillessä syödään purkkiruokaa. Valmis lihapullia ja nakkeja ei tulisi mieleenkään tarjota. Mahdollisimman alusta asti teen itse.
Toisaalta ei noissa purkkiruuissa vikaa ole, ja jää siinä aikaa muksun kanssa touhuumiselle. Mutta tosiaan tulee se uoka siinä samalla tehtyä kun tekee itselle ja miehelle. En tuomitse vanhempia ketkä antaa purkkiruokaa. Mutta valmis lihapullia ja jauhemuusia jne en oikein ymmärrä, lisäaineita täysi. Herkutkin jätän minimiin. Eihän se normiruoka maistu jos saa vaan "herkkuja".
Kalauuat annan piltti-purkista, koska sitä tulee tehtyä liian harvoin :D
Piltit ymmärrän, Valmis-lisäaine sapuskoja en niinkään ymmärrä. Mutta jokanen tallaa tavallaan. Ja saa nähdä miten käy kun palaa töihin ja tulee väsyneenä kotiin, niin jaksaako sitä sitten vääntää sapuskaa alusta asti :D- niin se vain on
Tuo perustelu, että lapselle jää muka enemmän aikaa, jos syöttää purkkiruokia on kaikista perusteluista naurettavin ja hölmöin! Älkää pliis enää mainitko sitä! Jos käyttäisitte senkin ajan, minkä vietätte tällä palstalla, facebookissa, netissä, tupakalla, tai paskalla aku ankaa lukien siihen, että nopsaan tekaisette itse jonkin soseen, ni ongelma olisi ratkaistu. Vihannekset kiehuu itsekseen kattilassa suurimman osan joten todellisuudessa siinä, että tekaisit erikseen lapselle ruoan kuluisi aikaa jolloin et ole lapsen käytettävissä n. 5 min. Aika huonosti on asiat, jos olet niin helve*** kiireinen, ettei sinulla ole tuon vertaa aikaa käyttää vuorokauden 24 h lapsesi terveelliseen ruokaan! Että onnea vaan! Se, että olette laiskoja paskoja, eikä teitä juurikaan kiinnosta mitä lapsenne syö, ei automaattisesti tarkoita ettette rakastaisi lastanne. Koittakaa nyt ymmärtää se, älkääkä väittäkö vastaan päivänselvää asiaa aivan kertakaikkisen typerillä argumenteillä!
- Että sillee....
Omat lapseni eivät ole koskaan saanneet vauvojen piltti ym ruokia eikä valmis ruokia.(Lapset nyt 21v ja 16v). Aina itse tehny (paremmin söivät kuin ite sisäpaistia ym) Itse olen ruoka-alalla ,mielummin oma tekemää kuin valmis ruokia. Edelleenkään eivät syö valmis ruokia.
- 14+6
Tai eivät ainakaan kerro sulle, jos syövät (tai juovat)... :)
- Kategoriaan:
Joka itse isensä ylentää se alennetaan,
Ei kannattaisi käyttää hankaavia aineita sädekehänsä kiillottamiseen. - no.
Musta suurimpia superäitejä ovat töissä käyvät äidit, tässä yhteiskunnassa.
- Kanervan Ike
Tapelkaa ämmät tapelkaa, setä tarjoaa tupakkaa :D
- Sormiruokaa
Lemmikkien valmisruuassa on kielletty 180 sellaista lisäaineitta, joita ihmislapsen ruuassa saa käyttää. Että sillein... syöttäkkää vaan teollista ruokaa lapsillenne.
- iskä-viilee
Meitä on moneen junaan ja kukin tyylillään. Jotenkin tuntuu että te jotka niin hirveästi puolustelette valintojanne podette kuitenkin huonoa omaatuntoa. Hyökkäys on paras puolustus, vai miten se meni?
Soseiden valmistamiseen EI todellakaan mene kuin muutama minuutti ja myös tämä argumentti että "lapseni söivät teollista ruokaa ja hyvin ovat silti kasvaneet" on kyllä tyhmyyden ylistys. Kyllä sä voit lisätä sinne ruokaan kaikenlaista myrkkyä eikä päällepäin huomaa että siitä olisi haittaa.
Minullakin on paljon ystäviä jotka ovat "ravinneet" itseään vuosia mm. alkoholilla ja kannabiksella ja ihan normaaleilta ja terveiltä ihmisiltä silti näyttävät ja vaikuttavat. Ei niistäkään ilmeisesti sitten mitään haittaa ole.
Ei muuta kuin korkki auki ja bongi palamaan! - miemienmien
Ymmärrän kyllä täysin sen, jos äidillä on esimerkiksi masennusta tai voimakasta väsymystä tai jotain muuta syytä, miksi on vaikea jaksaa, niin silloin minusta purkkiruoat ovat hyvä ja helppo ratkaisu. Mutta mikäli äiti/isä ovat normaalissa elämäntilanteessa, eikä ole mitään masennuksia tai muuta sen tyyppistä ongelmaa, niin silloin en ymmärrä miksi pitää turvautua purkkiruokaan.
- Ja mitähän
myrkkyä lasten purkkiruokiin lisätään?
- 231132312
No tämä on taas liioittelua. Kyllä, totta kai on parempi ja halvempi tehdä ruuat itse, mutta ei noissa nyt myrkkyä ole. Nykyään se vaan on niin trendikästä olla kaikkea vastaan...
- siksi kysyin
kun niin jotkut vastustavat purkkiruokaa etä mitähän myrkkyjä ne luulee että sinne laitetaan.Ja luuleeko kaikki että jos purkkiruokaa syöttää niin siitä automaattisesti siirrytään einespitsaan..
- vierailjax
Meillä käytetään surutta purkkiruokaa itsetehdyn ruoan ohessa ihan tilanteesta riippuen. Purkit kulkee näppärästi mukana jos ollaan reissussa ja kotioloissakin niitä tulee laitettua lapselle silloin, kun ei muilta kiireiltä ehdi/jaksa kokkailemaan. Purkki lämpenee minuutissa kun soseen tekemiseen menee helposti ainakin puoli tuntia. En erityisesti nauti ruoanlaitosta ja välillä käytänkin ajan mieluummin lapsen kanssa touhuamiseen.
Mitään myrkkyjä teollisiin ruokiin ei tietääkseni erikseen lisätä, ja luomuvaihtoehdon valitsemalla voi pyrkiä minimoimaan esim. torjunta-ainejäämiä.
Lapseni ruokavaliossa eniten (ja siis paljon enemmän kuin teollisen ruoan tarjoaminen) on huolestuttanut se, ettei hänelle oikein maistu tuoreet vihannekset, marjat tai hedelmät muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Siksi valmiit hedelmä- ja marjasoseet ovat olleet todella näppäriä. Nekin tosin kuumennetaan, ja onhan purkkiruokien "bakteerittomuutta" kritisoitu allergioita lisääväksi.
Lapsiperheessä (ainakin meillä) riittää hommaa enemmän kuin ehtii tekemään, joten jos jostain suunnasta saa helpotusta, niin ei sen hyödyntämisestä mielestäni pidä eikä tarvitse kokea yhtään syyllisyyttä. Lisäksi hämmentää se, että tässäkin syyllistetään jostain mystisestä syystä vain äitejä - eivätkö isät ole lainkaan vastuussa lastensa ruokailusta? Omassa tuttavapiirissä on sattumoisin parikin pienen vauvan isää, jotka ovat perheen ainoita "sosevastaavia". - facelini
Silminnäkijässä tuli kerran näistä lasten purkkiruoista. niissä ei ole yhtään mitään ravintoaineita!
http://risteyksissa.blogspot.com/2011/10/ajattelemisen-aihetta-lasten.html- vieras__S
Mä katsoin tuon ohjelman. En muista, että siinä olisi väitetty purkkiruoissa olevan erityisen vähän ravintoaineita. Sen muistan, että hyödyllisten bakteerien puute nähtiin huolestuttavana. Toki kuumentaessa osa ravintoaineista häviää, mutta niin häviää silloinkin kun kypsentää sen ruoan kotioloissa.
Toki itsekin kannustan kotiruoan valmistamista lapselle ensisijaisesti, mutten myöskään kammoksu purkkiruokia tai näe niiden (jopa päivittäisessä) käytössä mitään paheksuttavaa. - sjkjskljsdkljsd
vieras__S kirjoitti:
Mä katsoin tuon ohjelman. En muista, että siinä olisi väitetty purkkiruoissa olevan erityisen vähän ravintoaineita. Sen muistan, että hyödyllisten bakteerien puute nähtiin huolestuttavana. Toki kuumentaessa osa ravintoaineista häviää, mutta niin häviää silloinkin kun kypsentää sen ruoan kotioloissa.
Toki itsekin kannustan kotiruoan valmistamista lapselle ensisijaisesti, mutten myöskään kammoksu purkkiruokia tai näe niiden (jopa päivittäisessä) käytössä mitään paheksuttavaa.Mää en edes ensisijaisesti kannusta valmistamaan itse vauvojen ruokia.
-pitäisi kasvattaa ne kasvikset itte ja samoin possut ja naudat hankkia vähintään joltain luomutilalta, ettei niissä olisi käytetty mitään kasvimyrkkyjä ja nitriittejä
-soseutuksessa tehoseikoitin on huono, jos noita mössöjä tekee alle 1-vuotiaille, koska se sotkee samalla pirusti ilmaa joukkoon. Purkkiruoista ilma on otettu kaikki pois (tiiviöitä)
-meillä muksut on alkaneet syödä liha-kasvissoseita 6kk iässä, eikä itse pysty millään saamaan lihasta tarpeeksi "sileetä" sosetta, ettei nää siiviläkurkut alkais kakomaan
-en ole halunnut syöttää pelkkää kasvista, koska ihminen on kuitenkin sekaravinnon käyttäjä ja pienikin tarvii proteiineja
-itse mössöjä keittäessä, muutaman minuutin liian pitkä keittoaika hävittää kaikki vitamiinit
MUT ei se lapsi puutostauteja saa, vaikka joskus söisikin kotitekoisia ruokia.
KAIKKIHAN toki siirtyy yli 1-vuotiaan ruokailussa jo lähes samaan ruokaan, jota muukin perhe syö, kunhan se muu perhe syö tarpeeksi terveellistä ruokaa
- Mrs.Hienostelija
Haista huora vittu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Luomuankka
Tulkaapa tänne Britteihin katsomaan kuinka nuoret äidit iloisina syöttää 1-2 vuotiaita ranskiksilla ja limulla, tai vaikkapa KFC:n friteeratulla kanalla. On se vaan niin synkkää kateltavaa...ja en sanoisi että tämä enää on suuri harvinaisuus Suomessakaan, otetaan pienet Mäcci-ateriat iltapalaksi kasvaville lapsukaisille = kasvavatpa ainakin leveydeltään.
- Bimboo==O
Facebookin viherpiipertäjä tullu jeesusteleen tänne palstalle.Tunge sä vaan perseestä s niitä porkkanoita sinne kattilaan ja väännäpä vaikka mausteeksi oikein kunnon tortut vielä sinne ja sit voisit vaikka tykittää vielä niillä riippasilla luomutisseill äs sinne sekaan vähän sitä oikein haitallista ja saastaista maitoas kun se sun kus i päästäs laskeutuu sinne tisse ihin ja näin vitu n hienosti sä voit myrkyttää lapses kun me muut äidit tehdään se hienommin purkkiruuilla.
- ddddddddddddddddd
Voiko olla että on olemassa noinkin epävarmoja äitejä...Mun mielestä parasta on että lapsi saa monipuolista ravintoa ja ylipäätänsä ruokaa.Antakaa ihmiset oikeesti jokaisen tehdä se oma valintansa.
- ---
Hahah oikein naurattaa kun luin tätä läpi.. :D:D
Että te provot keksitte kaikenlaista tappelun aihetta!
Itse annan silloin tällöin itse tehtyjä ruokia, silloin tällöin Piltin valmissosetta.
Kumpikaan vaihtoehto ei tee ihmisestä sen parempaa tai huonompaa!
Taitaa jotkut "paremmat äidit" olla vaan huomionpuutteessa!
Eikö isäntää kiinnosta että teette luomuruokaa, siksikö pakko tulla tänne kertomaan kuinka paljon parempia ootte? :D:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse734527Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423463Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891219- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.127944- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837