Häpeän itseäni

Yksinäinen nainen

Minulla ei ole ystäviä, koska minulla ei ole itsetuntoa. Minun itsetuntoni on kadonnut ja rapissut aikoja sitten.Olen vasta 20 vuotias nainen haluaisin tappaa itseni. Olen kyllä töissä ja koulussa, mutta silti minusta tuntuu, että minusta ei ole mihinkään. Teen paska duunia ja olen vieläkin lukiossa, en ole vieläkääään valmistunut ja se aiheuttaa minussa turhastuneisuutta. Tuntuu kuin olisin nolla jai hmiset kummastelevat että vieläkin olet lukiossa ja teet siivojan hommia. Se masentaa. Olen ajatellut että onhan mussa vielä jotain jäljellä kun olen koulussa ja töissä, monet jäävät vain kotiin makaamaan, mutta nuo lauseet ja huvittuneesti hymyilevät kasvot kaupanpäälle eivät todellakaan tsemppaa jatkamaan..
Vihaan myös ulkonäköäni, vaikka näytänkin " normaalilta" niin silti minusta tuntuu, että kaikki tuijottavat ja olen ruma. haukunkin usein peilikuvaani vitun rumaksi huoraksi. Välillä en lähde edes kävelylle tai kauppaan jos pelissä on vastassa tarpeeksi kuvottava olento, minusta tuntuu ihan siltä et näytän hirviöltä. Usein haluaisin tappaa itseni, koska se olisi tie ulos tästä kaikesta. Mun elämä on muutenkin täynnä pettymyksiä, eikä mulla oo ystäviä,kuten jo sanoin, koska en uskalla tutustua. Musta ei oo ikinä tykätty, koska en uskalla olla heti avoin kun tapaan ihmisiä ja mun perusilmeeni näyttää siltä kuin olisin vihainen, ja usein mulle sanotaankin, että älä ole vihainen, tulee aina paha mieli vaikka esitänkin että en olisi moksiskaan. Ongelmani on myös miesten kanssa. Jostain syystä aina kun ihan ok:nkin hyvännäköinen mies puhuu minulle, vaikka toinen opiskelija tai opettaja, työkaveri tai kaverin kaveri jne. minulle tulee hirveät paineet vaikka tiedän että siinä ei ole mitään KUMMANKAAN puolelta, rupean jotenkin häpeämään itseäni ja sitä miltä näytän. JOtenkin hävettää että henkilö puhuu MINUN NÄKÖISELLENI ihmiselle. Pahinta on se, jos mies on hyvännäköinen. Jostain sýystä ns. rumien miesten seurassa minua ei hävetä, ainakaan niin paljoa. Kaikista kauheinta on musta se, jos joku kiinnostuu musta ja muut henkilöt saavat tietää asiasta.... Minua niiiin hävettää ITSENI että mitä kaikki ajattelee hänestä ja että itsensä nolaa kun MINUSTA kiinnostuu.. Tiedän että asia ei ole niin eikä saisi olla, mutta kun se itsetunto on tuhottu niin se on tuhottu. Haluaisin päästä puhumaan psykologille, mutta se on kovin vaikeaa, yritin joskus päästä, mutta ei kuulemma ollut tarpeeksi painavia syitä... Kiitos suomi. En ole nyt muutamaan vuoteen yrittänyt, mitä siellä pitäisi sanoa että ottaisivat sisään? Helpotti taas hetken kun sai purkaa tänne ajatuksia ja tuntoja, kun ei ole niitä ystäviä kenelle puhua.. :/
Musta olisi kiva jos joku haluaisi edes täällä puhua mulle jotain...

9

914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Samansuuntaisia ajatuksia täälläkin.
      Tykkäisin tehdä kävelylenkkejä läheisessä puistossa, mutta viime kerrasta on jo pitkä aika. Tuntuu, että kaikki vastaantulijat pitävät minua pilkkanaan. Eihän se välttämättä pidä paikkaansa, mutta sellainen tunne tulee.
      Tuollaiset ajatukset rajoittavat elämää. On vaikeaa mennä minnekään ihmisten ilmoille vaikka mieli tekisikin.

• parikymppinen m

Hei!

Olen parikymppinen mies ja minulla OLI samantyyppisiä ongelmia. Kehitettävää löytyy edelleen, mutta olen edennyt näiden ongelmien suhteen harppauksin.

Minulla oli tapana kanssa vihata ulkonäköäni. Käytin hyvin paljon aikaa vain miettiäkseni kuinka ruma olen ja perustellakseni itselleni miksi kukaan ei voi kiinnostua minusta. Tähän vaivaan minua auttoivat eniten kaksi juttua. Ensinnäkin, olen - yksinäisyydestä johtuen - harrastanut salitreeniä monta vuotta, joten kroppani on kunnossa. No, päätin sitten kerran rohkaistua ja laittaa kroppakuviani nettiin näille kuvasaiteille. Yllätyksekseni sain todella paljon positiivisia kommentteja naisilta.

Toiseksi, aina kun huomaat mielessäsi haukkuvasi ulkonäköäsi (tai ylipäänsä miettiväsi jotain negatiivista), niin tee DING ääni mielessäsi ja nollaa ajatuksesi. Me voimme hallita ajatuksiamme. Lopetin kaikkeen negatiiviseen keskittymisen, ongelmiin keskittymisen. Kun keskittyy ongelmiin, ratkaisut vilisevät silmien ohi.

En osaa sanoa onko kolmannella seikalla ollut mitään vaikutusta, mutta olen pitänyt päällä jatkuvasti koneella ollessani vielä "subliminal hypnosis" -nauhoja, jotka käsittelevät itsetuntoa. Näiden seikkojen kautta uskalsin laittaa naamakuvallisen nettitreffi-ilmoituksen. Olin lukenut, että nettitreffeillä miehillä ei ole juurikaan mahdollisuuksia, joten odotukseni eivät olleet kovin korkealla. Olen kuitenkin sielläkin saanut naisilta oma-aloitteisia viestejä ja kehuja, mikä on antanut lisää uskoa.

Olen vielä alussa matkallani, koska suurin ongelmani - yksinäisyyden aiheuttaja - on ärrävika, jota en ole vielä saanut korjattua. Toivottavasti kuitenkin noista keinoista on muille apua, ainakin ne auttoivat minua parantamaan itsetuntoani ulkonäköni suhteen.

• ............

Tässä sulle vähän lisää negatiivisuutta:
        Olit siis oikeasti hyvännäköinen/ok-näköinen jolla hyvä kroppa? Helppohan silloin siitä ulkonäkö-ongelmasta on yli päästä. Entäs jos saakin baarissa aina pakit ja nettitreffeissä on saanut kymmeniä naama-pakkeja ja harvojen treffien jälkeen saa aina kuulla ettei sytytä.

• seeprakoura

Tuo huono itsetunto ja "minusta ei ole mihinkään" on minullekin hyvin tuttua. Mutta se taas johtuu, siitä että en ole tehnyt päivääkään töitä ja edelleenkään kukaan ei ota mihinkään töihin ja olen jo 23 vuotias (onneksi sentään opiskelen yliopistossa). Ikätovereillani on hyvinkin paljon työkokemusta. Erityisesti pelottaa tuleva kesä, jos en saa töitä, niin en tiedä millä elään ja jaksaanko jatkaa elämäni. Sosiaalisesta tilanteesta en edes halua puhua, ystäviä ei ole ja en ole ikinä seurustellut

Haluatko kertoa miksi kävi niin, että olet tuossa iässä lukiossa? En syyttele/tuomitse, luulen vain että siinä piilee ongelmasi. Oletko miettinyt, mitä teet lukion jälkeen? Jos haluat vaihtaa viestejä niin spostini [email protected]

• rg

Hehe, oon 23v ja oon viel lukiossa.. tosin vikoi viedään.. Kerran luokalle jäänyt lukion melkein ekan jakson jälkeen henk. koht. syiden takia lopettanu jonka jälkee vuoden "oleskelun" jälkeen töihin jokski 3 vuodeksi ja sit takas kouluun.. Mietippä sitä.. 23v ja lukiossa!!! -.- :(

• yksin & syrjäytynyt

Täällä kanssa yksi, jolla lukio venähtänyt - ikää 22v. Olen käynyt lukiotani aikuislukiossa, koska peruskoulun arvosanoillani en päässyt mihinkään paikkakuntani päivälukioon.

Tässä kai se minun sudenkuoppani oli: aikuislukiossa on oltava hyvin itsenäinen, apua opiskeluasioissa ja sen suunnittelussa on hyvin hankala saada ja siellä ei ole ketään katsomassa perääsi tai potkimassa ns. persuksille (jota olisin ehkä saamattomana nuorena hieman kaivannut). Lisäksi monissa aineissa oli tietysti ongelmia ja parin aineen kohdalla jouduin käymään lähes kaikki kurssit kahteen kertaan, jotta pääsin edes lävitse.

Tänä keväänä olisi tarkoitus lukion päättäri saada, vaikka yhä on muutama pakollinen kurssi suorittamatta. Jos jotakin kuitenkin vielä tulisi tielleni, niin sitten saisi koko lukion roska jäädä.

Tämän aikuislukion ohella olen yrittänyt hakea töitä sekä hakenut yhteishaussa haluamiini ammattikouluihin muutamana vuotena peräkkäin. Opiskelemaan en ole kuitenkaan päässyt ja töissäkin on lykästänyt vain mainostenjakajana. On tullut sellainen olo, että olen nainen, jota ei haluta yhtään mihinkään. Toivon todella, että tämä kevät olisi poikkeus, koska muuten en tiedä mitä teen.

• Arvoton nainen

Ap:n kirjoitus oli kuin minä sen olisin kirjoittanut. Ero vaan on siinä, että olen itse yli nelikymppinen ja ajatukseni ovat samat edelleen.
      Arvottomuuteni johtuu lapsuuteni rankoista kokemuksista ja siitä, että minut on kasvatettu arvottomaksi. Se on perusluonteessani ja kun se on perusluonne, ei siitä pääse koskaan eroon, ikävä kyllä.

Isälläni oli tapana sanoa minulle- nuorelle tytölle- että "hyi helvet*i, eihän KUKAAN tommosen kanssa vois ikinä olla". Sitä ja muuta vastaavaa kun on lapsuutensa kuunnellut, niin se on syöpynyt osaksi persoonaani.
      En myöskään pysty kuin vaivoin olemaan kanssakäymisessä miesten kanssa. Jo heidän katseensa viestittää minun mielstäni halveksuntaa ja ivaa.
      Tiedän tietysti, että näin ei oikeasti ole, mutta tunteillleen ei oikein voi mitään ja niiden mukaan reagoin ja vetäydyn kuoreeni.

En ole minäkään koskaan käynyt psykologilla. Olen vaan yrittänyt jaksaa puskea elämääni eteenpäin ja onneksi olen jo puolessa välissä. Joskus tääkin loppuu. elämä oli minulle pakkosuoritus ilman nautintoja.

• tsemppiä!!

Ei kenenkään luonteeseen kuulu arvottomuus. Se on lapsuudessa iskostettu, mutta siitä voi todellakin parantua.
        Aloittaja voisit mennä ihan mielenterveystoimistoon juttelemaan. Tuollainen ajattelu mitä sinulla on, ei ole tervettä ja voit parantua siitä ja oppia arvostamaan itseäsi.
        Sinulla on mahdollisuus vaikka mihin, kun vain alat uskoa itseesi.
        Niin, ja olen itsekin kokenut sen, kun on todella huono itsetunto ja ihan vääristynyt käsitys itsestä. Se voi muuttua.

• 2+5

No tähän käy samanlainen vitsi tai elämän viisaus... Oli usalainen venäläinen ja suomalainen kaikki näki elefantin usalainen ja venäläinen sanoi että katso elefantti suomalainen sanoi mitähän toi musta ajattelee... eli oma kokemus mulla oli tollanen ajatusmaailma kun sulla aikasemmin... menin psykoterapiaan ja sain arvokkaan neuvon elämälleni että kohtele ihmisiä niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan itse en ole mitenkään hyvän tai ruman näköinen sellanen tavallinen eli jos sulle on joku sanonut että oot jotenkin vihasen näköinen se yleensä johtuu siitä.. sulle on taivas rajana kannatta edes kokeilla kerran täällä ollaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      105
      7411
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      100
      5255
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3506
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3451
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2544
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1511
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      345
      1485
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      55
      1318
    Aihe