Olen 23-vuotias nainen. Olen normaalipainoinen ja paljon urheileva. Ongelmani on, etten hallitse syömisiäni enää. Tai hallitsen siihen asti, kun aloitan syömisen. Tiedän, että tämä kuulostaa sekavalta, mutta esimerkiksi viikko menee todella hyvin: syön säännöllisin väliajoin terveellistä ruokaa ja voin hyvin.
Perjantaina minulle kuitenkin iskee joku pakonomainen tarve käydä ostaa herkkuja. Minulle ei siis riitä, että ostaisin esimerkiksi yhden suklaapatukan vaan ostan sitten kerralla puoli kiloa irkkareita. Vähintään. Tai jos vielä kaupassa päätän pitäytyä yhdessä pienessä herkussa, niin sen syötyäni päädyn hakemaan lisää. Tässä vaiheessa saatan syödä mitä vain. Ja tarvittaessa kehitän kaapista löytyvistä aineksista mitä tahansa "herkkua".
Saatan syödä yhden illan aikana ison pussin irtokarkkeja, popcorneja, limsaa jne. Syön periaatteella "huomenna palaan taas ruotuun", mutta lauantaina homma toistuu. Ja joskus vielä sunnuntaisinkin. Maanantaisin taas olen ihan normaali, mutta seuraavana perjantaina homma alkaa alusta.
En tiedä enää, mitä tekisin. Tiedostan, että minulle tulee ahmimisesta huono olo, mutta jatkan syömistä niin kauan etten enää pysty syömään mitään. Tai sitten syömiset yksinkertaisesti loppuvat.
Huomaan syöväni myös silloin, kun kohtaan jonkun stressaavan tilanteen. Esimerkiksi tänään opintosuunnitelmiani tehdessä ehdin syödä pussin popcorneja ja 10 välipalapatukkaa. Tiedän, minuakin oksettaa pelkkä ajatus tästä kaikesta, mutta en vain pysty lopettamaan. Seuraavana aamuna tunnen vointini ihan krapulaiseksi.
Tiedän olevani normaalipainoinen, mutta sekin johtuu vain siitä että liikun todella paljon. En kuitenkaan haluaisi apua ongelmaani ainoastaan painon vuoksi, vaan minua ahdistaa ajatus siitä, että syöminen ja ruoka hallitsevat elämääni. Ajattelen ruokaa käytännössä koko ajan. Myös ei-ahmimispäivinä. Silloin nimittäin mietin, mitä saan syödä seuraavaksi ja milloin. Lisäksi mietin koko ajan, mitä en saa syödä ja mitä söisin jos saisin.
Syöminen käytännössä hallitsee elämääni. Saatan jättää tapaamatta kaverianikin sen takia, että se estäisi minua viettämästä leffailtaa yksikseni ison karkkipussin kanssa. Nyt kun kirjoitan tätä ylös, tilanteeni kuulostaa vielä kauheammalta. En ymmärrä, mistä tämä johtuu. Olen aika tyytyväinen elämääni. Olen kyllä joskus hieman yksinäinen ja mietin, olisiko siinä syy tilanteeseeni. Että olen tottunut syömään yksinäisyyteen. Mutta silloinkin kun minulla olisi tiedossa kivaa muuta tekemistä, jätän ne välistä syödäkseni.
Kukaan tuttavani ei varmasti osaa kuvitellakaan, kuinka paha tilanteeni on. Ja koska olen normaalipainoinen, tuntuu hölmöltä ajatella että olisin syömishäiriöinen. En siis tiedä, olenko varsinaisesti "avun tarpeessa" vai pitäisikö minun antaa muiden pahemmassa tilanteessa olevien saada apua ensin. En kuitenkaan haluaisi syömisen hallitsevan elämääni. Osaako kukaan neuvoa, mikä voisi auttaa minua?
Onko kyseessä syömishäiriö?
4
321
Vastaukset
- minä vaan
Itsellä sama ongelma, mutta lähes päivittäin ja koskee kaikkia ruokia/juomia, eli tyhjennän jääkaapin kerralla. Olen käynyt ravitsemusterapeutilla, mutta valitettavasti en osaa hyödyntää hänen neuvojaan vaan jatkan samaan malliin. Sairastin bulimiaa viisi vuotta, sain sen pariksi vuodeksi suht hallintaan ja nyt pelkään sen alkavan taas. Itsellä auttoi ennen se ajatus, että "ok, nyt meni pieleen, huomenna syön taas normaalisti, enkä ota morkkiksia." eli maailma ei kaadu siihen jos välillä menee pieleen, sitä kun ahdistuu ahmimisesta niin menettää hallinnan helpommin. Nyt yritän taas palata tuohon, että sallin itselleni repsahdukset ja seuraavalla kerralla korvaan karkit vaikka hedelmäsalaatilla tai marjoilla ja vaniljakastikkeella.
- carppaaja
Karppaus auttaa herkkujen ahmimiseen. Hiilarit sen ahmimisen saa aikaan.
- fsafafas
Ei toi vielä ole syömishäiriötä. Ehkä alkavaa sellaista. Tietysti tuollaisellekin on tultava loppu, kun ei tuo mukavaa ole. Hae apua. Käy ravintoterapeutilla juttelemassa ja ehkä syy tähän löytyy.
- zikzakzzz
Periaatteessa EDNOS, eli epätyypillinen syömishäiriö. Periaatteessahan on kyse syömishäiriöstä jos se hallitsee negatiivisesti elämääsi, ajatuksiasi ja tekemisiäsi.
Itseasiassa selostuksesi kuulostaa paljon omalta "ruokatouhulta", eikä se periaatteessa ulkopuolisen silmin välttämättä kummoiselta näytä, mutta ei ongelman aina tarvitse ilmetä fyyisesti ollakseen ongelma. Itselläni syömisen käsistä lähteminen ei ole mitenkään päivään tai aikaan sidottua. Usein se on vähän kuin kierre jota ei kykene katkaisemaan.
Varsinkin ns. paastoaminen ahminnan jälkeen aiheuttaa ahminnan myöhemmin esim. illalla kun päivän olet yrittänyt syödä vähemmän koska toissa iltana söit ihan hirveitä määriä. Periaatteessa se on vähän kuin BED, mutta normaali painoisena ja toisinaan kykeneväisenä syömään myös normaalisti se ei sitä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2725380- 704856
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234355Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest483976- 513800
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363697- 413348
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo843073Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv612920Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu222666