ja aamun lehdessä olikin juttu, jossa maininta: laitoshoidossa olevat ja yli 60v vanhukset tarvii d-vitamiinia ympäri vuoden.
Jospa nyt taas uskon, että olen vanhus, näin yli 60v, en millään meinais uskoa sitä :)
Vitamiinit on tärkeitä,
43
425
Vastaukset
kaikki sitä deetä tarvii ja huomattavasti enemmän kun on suositus jos ei sitä käytä niin ei tiedä miksi tarvii mutta sen jälkeen kun rupee käyttään huomaa kyllä että tarvii.
- 5 vuotta kokeiltu
d-vitamiiniä 30 mg joka toinen päivä ja toisena päivänä kaksi kalaöljytablettia tai kylmäpuristettua luomurypsiöljyä ruokalusikallinen.
mää otan d vitamiiniä 100 mg joka päivä muuta en tällä hetkellä joskus kalaöljyä tulee syötyä paketillinen sillon kun rupee iho kuivamaan jostain syystä.
- nainen*
tiinaex kirjoitti:
mää otan d vitamiiniä 100 mg joka päivä muuta en tällä hetkellä joskus kalaöljyä tulee syötyä paketillinen sillon kun rupee iho kuivamaan jostain syystä.
Oletko tiinaex huomannut olossasi tai terveydessäsi parantumista, kun otat noinkin paljon d-vitamiinilisää? Mitä valmistetta käytät muuten? Kysyn sen takia kun olen ajatellut, että pitäisikö minunkin alkaa syömään enemmän d-vitamiinia.
Tytär sanoi, että se vitamiini pitäisi olla öljypohjaisessa muodossa tai siinä öljy mukana kapselissa. Kuulemma imeytyy silloin paremmin. Nyt otan vain monivitamiinin ja joskus kalkkia d-vitamiinilisineen, eli n. 20 mikrogrammaa siitä tulee päivässä. nainen* kirjoitti:
Oletko tiinaex huomannut olossasi tai terveydessäsi parantumista, kun otat noinkin paljon d-vitamiinilisää? Mitä valmistetta käytät muuten? Kysyn sen takia kun olen ajatellut, että pitäisikö minunkin alkaa syömään enemmän d-vitamiinia.
Tytär sanoi, että se vitamiini pitäisi olla öljypohjaisessa muodossa tai siinä öljy mukana kapselissa. Kuulemma imeytyy silloin paremmin. Nyt otan vain monivitamiinin ja joskus kalkkia d-vitamiinilisineen, eli n. 20 mikrogrammaa siitä tulee päivässä.devisol strong d3 50 kaks niitä oon semmoisen homman että pystyn olemaan polvillani ja nousemaan ylös ilman suurempaa tuskaa polvissa huomasin nimittäin sen ghanassa ollessani että siellä pystyin meneen hyvin lattialle ja nouseen ylös täällä kylmässä suomessa se on ollu tosi vaikeeta kun polviin on sattunu mää oon lukenu että dee vitamiina pitäs suomalaisten ottaa kesät talvet koska eihän suomen ilmasto oo koskaan samanlaista kun esimerkiks afrikassa vaikka olis kuinka hellettä ja yleensähän suomen suositukset kaikissa vitamiinilisissä on niin minimaalaiset että vaikka ne
tiinaex kirjoitti:
devisol strong d3 50 kaks niitä oon semmoisen homman että pystyn olemaan polvillani ja nousemaan ylös ilman suurempaa tuskaa polvissa huomasin nimittäin sen ghanassa ollessani että siellä pystyin meneen hyvin lattialle ja nouseen ylös täällä kylmässä suomessa se on ollu tosi vaikeeta kun polviin on sattunu mää oon lukenu että dee vitamiina pitäs suomalaisten ottaa kesät talvet koska eihän suomen ilmasto oo koskaan samanlaista kun esimerkiks afrikassa vaikka olis kuinka hellettä ja yleensähän suomen suositukset kaikissa vitamiinilisissä on niin minimaalaiset että vaikka ne
jäi kesken kertoo neljälläkin niin ei varmaan yliannostusta mistään voi saada.
- nainen*
tiinaex kirjoitti:
Kiitti vastauksesta. Onko tuo Devisol strong d3 50 siis öljyisessä kapselimuodossa? Ajattelin, että jos vaikka yhden päivässä ottaisi, niin olisihan se jo aika hyvä määrä. Taitaa olla apteekista ostettavissa?
Voisin tietty googlettaa vaan nyt näin kyselen :)).
On kaikenlaista kremppaa, ja jos vaikka saisi apua näin. nainen* kirjoitti:
Kiitti vastauksesta. Onko tuo Devisol strong d3 50 siis öljyisessä kapselimuodossa? Ajattelin, että jos vaikka yhden päivässä ottaisi, niin olisihan se jo aika hyvä määrä. Taitaa olla apteekista ostettavissa?
Voisin tietty googlettaa vaan nyt näin kyselen :)).
On kaikenlaista kremppaa, ja jos vaikka saisi apua näin.ihan tabletti on mutta uskon että imeytyy ihan yhtä hyvin kun öljyisessäkin muodossa ne eri muodot on varmaan enemmän uskon asioita kun todellisia apteekki tavaraa on tämä devisol tai ainakin mää oon ostanu apteekista siellä oli toinenkin tuote jossa oli se viiskyt sitä söin ensin purkillisen kaikkee pitää kokeilla itehän sen sit tietää mikä on hyväks ja mikä ei.
tiinaex kirjoitti:
D-vitamiini pillereiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen. Niitä ei saa syödä sen enempää päivässä ku siinä lukee. Se on suurina annoksina myrkyllistä.
Haittaa ei ole jos syö pillerin ja syö normaalisti ja joisi vitaminoitua maitoa päälle.- tiinaex...
Nittaminax kirjoitti:
D-vitamiini pillereiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen. Niitä ei saa syödä sen enempää päivässä ku siinä lukee. Se on suurina annoksina myrkyllistä.
Haittaa ei ole jos syö pillerin ja syö normaalisti ja joisi vitaminoitua maitoa päälle.en usko että deetä pystyy suomessa saamaan liikaa vaikka popsii pillereitäkin koska eihän semmosissakaan maissa saa liikaa joissa paistaa aurinko koko ajan sillonhan ne kaikki ihmiset sais myrkytyksen deetä tarvii varsinkin minä joka en juo maitoa en syö kananmunia enkä kalaa varsinkin iso määrä tekee niin hyvää mun nivelille harmittaa vaan kun en oo jo aikasemmin ruvennu syömään.
- meeriamanda
tiinaex... kirjoitti:
en usko että deetä pystyy suomessa saamaan liikaa vaikka popsii pillereitäkin koska eihän semmosissakaan maissa saa liikaa joissa paistaa aurinko koko ajan sillonhan ne kaikki ihmiset sais myrkytyksen deetä tarvii varsinkin minä joka en juo maitoa en syö kananmunia enkä kalaa varsinkin iso määrä tekee niin hyvää mun nivelille harmittaa vaan kun en oo jo aikasemmin ruvennu syömään.
Uskoisin etteivät he siellä tankkaakaan D-vitamiiniä. Itsellesi voit tehdä huonoa jos ylität normit. Tarkoitan vain varoittaa sinua :)
Luin kilpirauhasen arvot, meillä suomessahan menin suositusten sisälle... vaan amerikan arvojen mukaan kärsin vajaa toiminnasta.
Lääkäri hymähteli, ei tarvetta enempään... luin lisää ja sain tasapainoon jopa hiusteni lähdön. Luontaistuotteista kannattaa kiinnostua.
Olin ahdistunut , tressaantunut ja viihdevuosissa joten ihme jos hiuksetkin lähtivät, vaan etsin lisää tietoa ja nyt on karvat lisääntyneet :)))
Sanoit hyvin et itse tietää hyvän olon parhaiten, se on justiinsa niin. tiinaex... kirjoitti:
en usko että deetä pystyy suomessa saamaan liikaa vaikka popsii pillereitäkin koska eihän semmosissakaan maissa saa liikaa joissa paistaa aurinko koko ajan sillonhan ne kaikki ihmiset sais myrkytyksen deetä tarvii varsinkin minä joka en juo maitoa en syö kananmunia enkä kalaa varsinkin iso määrä tekee niin hyvää mun nivelille harmittaa vaan kun en oo jo aikasemmin ruvennu syömään.
Toistin vain elintarvikekemian dosentti Velimatti Ollikaisen puheita hesarissa. Kysehän oli jos pillereitä syö enemmän mitä purkin ohjeessa sanotaan.
- Anonyymi
tiinaex... kirjoitti:
totta ei ole d vaarallinen
- Anonyymi
Nittaminax kirjoitti:
Toistin vain elintarvikekemian dosentti Velimatti Ollikaisen puheita hesarissa. Kysehän oli jos pillereitä syö enemmän mitä purkin ohjeessa sanotaan.
höpö höpö ei kannata toistaa
tottakai hörhöjä on varotettava
ainakin 20 vuotta olen syönyt yli 50 mikrogrammaa d-tablettia päivässä ja mitä sitten
ruoasta maito juusto jne satvuu tulemaan
mutta se on totta että hörhöjä on varoitettava - Anonyymi
tiinaex kirjoitti:
Suositus vanhoille on 25 mg vuorokaudessa. Pientä rajaa !!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suositus vanhoille on 25 mg vuorokaudessa. Pientä rajaa !!!
Ja kukahan on suosittelija? Lääkäri vissiin, koska siltä loppuisi työt, kun kansalaiset huolehtisivat paremmin itsestään.
- aiempi
iho kyllä kuivaa ja aristaa jos ei käytä rasvoja tarpeeks ravinnossa, siks varmaan d-vitamiinia on parempi ottaa..
Vanha tai vanhus, lieneekö sillä niin suurta väliä. Sanoilla on eri ihmisille erilaisia merkityksiä.
Aloituksesi sivuasiaa pidän tällä kertaa tärkeämpänä.
D-vitamiinin päivittäisannoksen turvaraja on aikuisille 50 mikrogrammaa päivässä!
Jos ottaa rasvaliukoisia vitamiineja jatkuvasti turvallisen käyttörajan ylittäviä annoksia, sillä saattaa olla ikäviä seuraamuksia. (Vesiliukoisia, esim. c-vitamiinia, voi popsia huoleti pillereinäkin.)on ja on kuka sen turvarajan ja missä maassa se määritellään riippuu siitä suomessa toiset sanoo tota ja toiset ihan muuta.
tiinaex kirjoitti:
on ja on kuka sen turvarajan ja missä maassa se määritellään riippuu siitä suomessa toiset sanoo tota ja toiset ihan muuta.
"tiinaex"
Jokunen vuosi sitten, kun aloitin tämän "itselääkinnän" eli läskienipoiston alkamalla syömään läskiä ilman lotinaa, muistelen lukeneeni kansainvälisiä juttuja joissa todettiin että 100 kiloinen voi huoleta ottaa 100 Mikroa päivässä, eli menisi niin kuin kilojen mukaan.
H.- bessie*
tiinaex kirjoitti:
on ja on kuka sen turvarajan ja missä maassa se määritellään riippuu siitä suomessa toiset sanoo tota ja toiset ihan muuta.
Oikeassa O - O on. Suositukset vaihtelevat eri maissa, mutta niin vaihtelevat muutkin asiat.
Paras olisi saada kaikki tarvittava ravinnosta, silloin ei yleensä liikasaannin vaaraa ole.
Vanhukset, pienet lapset ja esim. joillekin ruoka-aineille allergiset asia erikseen.
Kaikenlaisia ravitsemusguruja maailmassa piisaa, useimmille se lienee ammatti ja bisnes. Ainakin pari melko nuorena - eikä tapaturmaisesti - kuollutta nyt heti tässä muistan.
C-vitamiinista olen O - O:n kanssa hieman eri mieltä. Ei senkään liikakäyttö suinkaan harmitonta ole.
Joskus kauan sitten luin yhden huuhaa ravitsemusgurun suureksi bestselleriksi Usassa nousseen kirjan. Siinä tämä c-vitamiini-intoilija mm. kirjoitti gorillojen saavan päivittäisestä ravinnostaan n. 500 mg c-vitamiinia. Painavaa asiaa:). - bessie*
bessie* kirjoitti:
Oikeassa O - O on. Suositukset vaihtelevat eri maissa, mutta niin vaihtelevat muutkin asiat.
Paras olisi saada kaikki tarvittava ravinnosta, silloin ei yleensä liikasaannin vaaraa ole.
Vanhukset, pienet lapset ja esim. joillekin ruoka-aineille allergiset asia erikseen.
Kaikenlaisia ravitsemusguruja maailmassa piisaa, useimmille se lienee ammatti ja bisnes. Ainakin pari melko nuorena - eikä tapaturmaisesti - kuollutta nyt heti tässä muistan.
C-vitamiinista olen O - O:n kanssa hieman eri mieltä. Ei senkään liikakäyttö suinkaan harmitonta ole.
Joskus kauan sitten luin yhden huuhaa ravitsemusgurun suureksi bestselleriksi Usassa nousseen kirjan. Siinä tämä c-vitamiini-intoilija mm. kirjoitti gorillojen saavan päivittäisestä ravinnostaan n. 500 mg c-vitamiinia. Painavaa asiaa:).Vai olisiko se sittenkin ollut niin, että gorilla saa 500 kertaa enemmän kuin mitä sikäläinen suositus oli, ei kai se voinut sentään 500 g olla. Joka tapauksessa, aivan tolkuton määrä, joten muistin varmasti väärin tuon 500 mg.
- ccccccccccccccc
bessie* kirjoitti:
Vai olisiko se sittenkin ollut niin, että gorilla saa 500 kertaa enemmän kuin mitä sikäläinen suositus oli, ei kai se voinut sentään 500 g olla. Joka tapauksessa, aivan tolkuton määrä, joten muistin varmasti väärin tuon 500 mg.
Gorilla on kasvissyöjä.
C-vitamiinia taatusti saa ravinnostaan. ccccccccccccccc kirjoitti:
Gorilla on kasvissyöjä.
C-vitamiinia taatusti saa ravinnostaan.Jotenkin ajattelin samaa ja ei gorillaa voi verrata ihmiseen ja sen saamiin vitamiineihin. Painaahan se toistasataa kiloa enemmänkin ja liikkuu enemmän ja ties mitä.
- bessie*
ccccccccccccccc kirjoitti:
Gorilla on kasvissyöjä.
C-vitamiinia taatusti saa ravinnostaan.Niin taatusti saakin.
Mutta että ylisuurten c-vitsku annosten puolesta puhuja ja kirjoittaja vakavissaan ottaa toiseen lajiin kuuluvan, keräilytaloudessa elävän vegaanin oletetun? vitamiinien saannin omien oppiensa tueksi!
En sitäpaitsi usko, että keskivertogorillan keskimääräinen c-vitamiinin saanti olisi edes suurin piirtein tiedossa, saati että sen vaikutukset gorillan terveyteen ja vireyteen. Tai siis ihan ensimmäiseksi, mitä järkeä on verrata pohjoisamerikkalaisen ihmisen ja länsiafrikkalaisen gorillan ruokavalioita alunperinkään. bessie* kirjoitti:
Niin taatusti saakin.
Mutta että ylisuurten c-vitsku annosten puolesta puhuja ja kirjoittaja vakavissaan ottaa toiseen lajiin kuuluvan, keräilytaloudessa elävän vegaanin oletetun? vitamiinien saannin omien oppiensa tueksi!
En sitäpaitsi usko, että keskivertogorillan keskimääräinen c-vitamiinin saanti olisi edes suurin piirtein tiedossa, saati että sen vaikutukset gorillan terveyteen ja vireyteen. Tai siis ihan ensimmäiseksi, mitä järkeä on verrata pohjoisamerikkalaisen ihmisen ja länsiafrikkalaisen gorillan ruokavalioita alunperinkään."bessie*"
Hyvin kirjoitit.
Ja Gorilla taitaa tietää mitä tekee, ihminen ei aina.
Muuten, Gorillan liikkuminen taitaa supistua satunnaisiin valta-asema tappeluihin.
Enemmän sen liikunta taitaa perustua "ties mitä"
Tämä loppu viittasi "Nittaminaxiin"
H.- Anonyymi
Gorilla on kasvissyöjä.
C-vitamiinia taatusti saa ravinnostaan.Ei ole vaan vegaani
- Anonyymi
Gorilla on kasvissyöjä.
C-vitamiinia taatusti saa ravinnostaan.totta samoin norsu
eli vihannes ei laihduta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
totta samoin norsu
eli vihannes ei laihdutaOnpa taas jälleen varsinainen valopää kommentoimassa.
- tola.
En minäkään vanhukseksi itseäni vielä tunne, vaikka välillä vanhaksi ja viisaaksi, kun lapsenlapsia on.
D-vitamiinia otan n. 40 mg /vrk. Siitä, kuinka paljon on annossuositukset vrk:ssa, asiantuntijatahoillakin tuntuu olevan aivan ääripäitten vastakkaisnäkemyksiä, vähän niinkuin rasvakeskusteluissakin.- tola.
...siis mikrogrammoja....eikä milligrammoja.
- Anonyymi
tuo määrä on hyvä ja turvallinen
Epämiellyttävä yhtälö!
Ikääntyessä elimistön toiminnot hiipuvat mutta vitamiinien ja hivenaineiden tarve kasvaa.
Jos suojaravinteet otetaan tavallisesta sekaravinnosta on energia yliannostus enemmän kuin todennäköistä.
Yhteen ainoaan vitamiiniin tuijottamisen asemesta tulisi tarkastella aineenvaihdunnan kokonaistarvetta, vitamiinien ja hivenaineiden lisäksi muitakin komponenttejä mm. protskua ja rasvojen laatua.
Vaikka solumittauksen mukaan perusaineenvaihduntani kulutus oli 2223kcal/vrk niin siitä huolimatta seuraan perussapuskasta saamiani suojaravinteita ja toistaiseksi täydennän niitä päivittäin ainoastaan ruokalusikallisella kalanmaksaöljyä ja 500mg C-vitskua.
Täydennysproteiinin tarpeen arvion treenien kovuuden ja rytmityksen mukaan.
B6:sta niinä jaksoina kun olen vaihtanut punttisalin tissutteluun jolloin mm. normaali 1,5l maitoa / pv ja ruisleipä jäävät täysin pois.- meeriamanda
Rasvaliukoisista vitamiineista ( A D E K ) linkissä mielestäni kattavasti tietoa, ja miksi suosituksia ei saisi ylittää.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=rasvaliukoiset vitamiinit&source=web&cd=1&ved=0CEgQFjAA&url=http://www.food-info.net/fi/vita/fat.htm&ei=OpF5T4XlJI_Z4QSNnYjdDg&usg=AFQjCNHgB13skRO5l0ZIeRuVqfmSx415sQ - RosaLiiin
Vitamiinijuttuun liittyen,
miksi popsia pillereitä summa mutikassa tai kauppamiesten ohjeiden mukaan.
Me ihmiset olemme yksilöitä ja jokaisella omanlaisensa aineenvaihdunta, tarvetasot ja ruokailutottumukset
Luotan tutkimuksiin ja sen pohjalta tarvittaviin vitamiineihin ja lisäravinteisiin.
Laboratoriotutkimuksilla saa selville omat tasonsa ja tarpeensa.
Maksaa helposti itse itsensä. Ei kannata ostaa ja nauttia turhia vitamiineja tms. vaikka olisivatkin vesiliukoisia.- älä tuputa ei kysytt
Vesiliukoiset vitamiinit eivät jää elimistöön, ne pissitään pois. Jos tiedät ottavasi alkoholia ehtoolla, napsi päivänmittaan B-vitamiinia useita , välltyt rapulalta ja suojelet maksaasi. Tämä on ohje jopa alkoholistisivuilla.
Minä ostan ja käytän oman järkeni kautta vitamiinini, joten tee sinä tavallasi minä omallani. - Anonyymi
ei se mene nyt noin
vitamiineja ei voi sillä tavalla tutkia kuin ajattelet koska niiden vaikutus on hidas
vuosia kestäviä tutkimuksia ei voida tehdä
siinä olet oikeassa että solujen käyttäytymistä voidaan selvittää miten niihin
mineraalit jne vaikuttavat mutta monisoluisen ihmisen terveys on vaikea ellei
mahdoton tutkia
kuin pitkäaikaisilla vuosikymmenien kokeiluilla
- sitroen.
Ja minä vanhus se hörppään joka aamu kalanmaksaöljyä suoraan pullon suusta sellaisen sopivantuntuisen kokoisen hörpyn. Tehnyt niin jo enemmän kuin 20 vuotta.
- Volkkarimies
Taidan siirtyä samaan tuotteeseen. Sitä löytyy myös saksalaiskaupasta, aika edullisesti.
- bessie*
Ehkä kannattaisi kuitenkin teelusikasta hörpätä se päivittäinen annos, Sitroen.
Onneksi vähensivät tässä parisen vuotta sitten kalanmaksaöljyn a-vitamiinipitoisuutta.
Vaikka toisaalta, kestäähän se ihmisen maksa koko elämän...
Muistelen sinun syövän kalaa, joten mahdatko edes tarvita tuota kalanmaksaöljyä päivittäin.
Kyllä noita suosituksia kannattaa noudattaa, jos lisiä ottaa. Jos D-vitamiinin takia kalanmaksaöljyä otat, niin viidestä millilitrasta saat 200% päivän tarpeesta.
Päivän tarve tulee myös kun olet varttitunnin auringossa kasvot ja käsivarret paljaina. Eikä sen auringon tarvitse edes täysillä präköttää.
- Anonyymi
tai kylmäpuristettua luomurypsiöljyä ruokalusikallinen.
ei öljyä syödä vain ruoan yhteydessä sillä korvataan huonompi rasva
ei vitamiina käytetä
""D-vitamiini pillereiden kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen. Niitä ei saa syödä sen enempää päivässä ku siinä lukee. Se on suurina annoksina myrkyllistä.""
sotket. A-vitamiinin kanssa on oltava varovaisempi maksa kalanmaksaöljy
megamäärät ovat aina vaarallisia
eli siis joku 50 mikrogrammaa Dtä on hyvä päiväannos
olen aminohappojen vitamiinien ja mineraalien käyttäjä
ja vähitellen kehittänyt kemiallisen annoksen vuosien miettimisen jälkeen - Anonyymi
Suomessa on pimeä talvi. Kaikki tarvitsevat D-vitamiinia purkista.
20 mikrogrammaa on talvella hyvä annos vrk:ssa.- Anonyymi
Ei riitä. D-vitamiinia voi ottaa ihan rauhassa enemmän, tällä kansalla on siitä aineesta suuri vaje.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p626057Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813566Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242721- 212199
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402165Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621853Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61679Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy85127281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201236- 261127