Soluasuminen

vaihtoehdot vähissä

Tuleeko opiskelusta ja elämästä vieraalla paikkakunnalla mitään soluhuoneessa? Tuntuu että kaikki asuu yksiössä tai avoliitossa perheasunnossa, katsotaanko kieroon jos asuu solussa, tulisi ainakin halvaksi...

41

2580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei katsota kieroon

      No se katsooko se sinun kämppiksesi sinua kieroon kun asut hänen/heidän kanssaan samassa solussa riippuu kyllä tosi paljon siitä kämppiksestä itsestään.

      Itse asuin 7 vuotta samassa solussa ja siinä kyllä kävi "kääntymässä" vaikka millaista kieroon katsojaa. Osa asui muutaman kuukauden, osa taas muutaman vuoden.

      Yleensä noilla opiskelupaikkakunnilla on sen verran paljon noita soluasujia ettei ihmiset heitä kieroon katso. Tosin sinkkumiehen kannattaa huomioida se että naisia voi olla solu/kimppa-asuntoon hieman hankalampi saada houkuteltua yöksi kuin tavalliseen pikku yksiöön. Mutta ei se suinkaan mahdotonta ole, vaatii vain hieman siivoilua, kämppiksen lahjontaa/uhkailua ja tietenkin muutaman ylimääräisen drinkin tarjoamisen. :D

    • Alusssa solu parempi

      Jos sattuu tuuri käymään ja solukämppiksinä on mukavia ihmisiä joiden kanssa voi viettää aikaa muuallakin kuin siellä solussa, niin se uudelle paikkakunnalle kotiutuminen on paljon helpompaa kuin yksin yksiössä nyhjöttäessä.

    • sopusijaajne

      Jos onnistuu saamaan edes soluasunnon, saa olla siitäkin ihan onnellinen.

    • 23

      Minulla on sellainen ongelma, että kaipaan - tai siis TARVITSEN - omaa rauhaa. En kykene opiskelemaan, nukkumaan, rentoutumaan jne., jos ympärillä on mölyä. Valitettavasti suurin osa ihmisistä vaikuttaa olevan juuri sellaisia mölyapinoita, että joka päivä on pakko jumputtaa/huudattaa hip-hoppia tai metallia; viikonloput sitten taas on pakko käyttää bilettämiseen ja ryyppäämiseen, mistä kuuluu kovempaakin kovempi möly. Valitettavasti ihmisillä on taipumus ajatella vain itseään, joten on turha kuvitella, että voisin yksinkertaisesti pyytää hiljaisuutta. Jos erehdyn pyytämään hiljaisuutta, vastauksena on luultavasti vain jonkinlainen loukkaus, herja ym.

      Miten voin opiskella, työskennellä tai tehdä ylipäätänsä mitään tuottavaa ja hyödyllistä, jos minun ei anneta nukkua öisin (oli sitten arki tai loma) ja päivisinkin pidetää käsittämättöntä melua? Ilmeisesti minun on muutettavaa asumaan jonnekin maalle, mutta se tarkoittaisi parisuhde-, ura-, opiskelu- ja muista haaveista luopumista.

      • jaa-a

        "Ilmeisesti minun on muutettavaa asumaan jonnekin maalle, mutta se tarkoittaisi parisuhde-, ura-, opiskelu- ja muista haaveista luopumista."

        Jos sinulla on noin vakavia ongelmia muiden ihmisten kanssa ja olet vielä ennakkoluuloinenkin, niin ei se korkeakouluopiskelu välttämättä ole sinulle sopivaa laisinkaan. Ehkä kannattaisi hankkiutua sellaisella alalle jossa voi työllistyä yksityisyrittäjänä ja opiskelu onnistuu helposti vaikkapa oppisopimuksella, jolloin se kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa jää mahdollisimman vähäiseksi. Myös lääkitys kannattaa tarkistaa jos tuo nukkuminen on noin vaikeaa toisen ihmisen asuessa samassa asunnossa. Eikä sitä parisuhdetta varmaan kannata edes yrittää, sillä eihän se voi toimia jos molempien pitää asua omissa asunnoissaan.


    • markoolio45432

      "Ilmeisesti minun on muutettavaa asumaan jonnekin maalle, mutta se tarkoittaisi parisuhde-, ura-, opiskelu- ja muista haaveista luopumista."

      Hakeudu jonnekin pienen kaupungin yliopistoon (Joensuu, Vaasa, Jyväskylä tms. ja hommaa edullinen vuokrakämppä jostain kaupungin ulkopuolelta, mutta kuitenkin esim. bussireitin varrelta. Ei tarvitse asua solussa ja pääset kuitenkin kätevästi aina luennoille.

      • 23

        markoolio45432 kirjoitti:
        "Hakeudu jonnekin pienen kaupungin yliopistoon (Joensuu, Vaasa, Jyväskylä tms. ja hommaa edullinen vuokrakämppä jostain kaupungin ulkopuolelta, mutta kuitenkin esim. bussireitin varrelta. Ei tarvitse asua solussa ja pääset kuitenkin kätevästi aina luennoille. "
        Kiitos asiallisesta vastauksesta ja hyvästä vinkistä. Voisin ihan vakavasti ottaen harkita tuota vaihtoehtoa.

        jaa-a kirjoitti:
        "Jos sinulla on noin vakavia ongelmia muiden ihmisten kanssa ja olet vielä ennakkoluuloinenkin, niin ei se korkeakouluopiskelu välttämättä ole sinulle sopivaa laisinkaan."
        Ainoa ongelma, joka minulla on ihmisten suhteen, on heidän aiheuttamansa ulkoishaitat - siis jatkuva möly. On huolestuttavaa, jos vikaa aletaan etsiä siitä ihmisestä, joka ei aiheuta muille ihmisille haittoja, vaan pyrkii elämään omaa elämäänsä omassa rauhassaan, ulkoishaittoja aiheuttavien henkilöiden sijasta. Älä ymmärrä väärin, puolestani ääntä saa kuulua. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki yöt ja päivä, arkisin ja viikonloppuisin, täytyy pitää ihan käsittämätöntä melua.

        "Ehkä kannattaisi hankkiutua sellaisella alalle jossa voi työllistyä yksityisyrittäjänä ja opiskelu onnistuu helposti vaikkapa oppisopimuksella, jolloin se kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa jää mahdollisimman vähäiseksi."
        Mistä ihmeestä sinä päättelet, että minä en halua olla kanssakäymisessä muiden ihmisten kanssa? Sanoinko minä jossain vaiheessa niin? En sanonut. Älä tulkitse omiasi, vaan lue, mitä minä ihan oikeasti kirjoitin.

        "Myös lääkitys kannattaa tarkistaa jos tuo nukkuminen on noin vaikeaa toisen ihmisen asuessa samassa asunnossa."
        Eli jos minä en kykene nukkumaan musiikin huutaessa ja ihmisten möykätessä - niin kuin sinä ilmeisesti kykenet - on vika minussa eikä niissä, joista tuo ääni lähtee?

        "Eikä sitä parisuhdetta varmaan kannata edes yrittää, sillä eihän se voi toimia jos molempien pitää asua omissa asunnoissaan."
        Jälleen kerran minua ihmetyttää, oliko tämä ihan vakavissaan tarkoitettu vastaukseksi juuri minun viestiini. Olenko jossain vaiheessa - ihan missä vaiheessa tahansa! - sanonut, että en voi elää toisten ihmisten kanssa samassa asunnossa? Ongelma on jatkuvassa (pohdi sanan "jatkuva" merkitystä) mölyssä, ei missä tahansa pienessä äänessä tai toisissa ihmisissä sinänsä. Bilettämisessäkään ei ole mitään vikaa, mutta jos en saa nukkua ja opiskella arkisin ja biletys on joka viikonloppuista, on mielestäni kohtuutonta väittää, että vika minussa. Tässä vaiheessa lienee sopivaa painottaa, että minulla jonkin verran kokemusta asiasta, josta juuri parasta aikaa keskustelemme.

        Toistan kantani vielä kertaalleen, jotta ei tule väärinkäsityksiä: ääntä saa pitää ja bilettäminen on ok, mutta on olemassa piste, jossa raja tulee vastaan; jos esim. 75 % arki-illoista ja 100 % viikonlopuista on täytetty melulla, on em. raja ylitetty; kun hakeudutaan opiskelemaan, pitäisi ensisijaisen tarkoituksen olla opiskeleminen, ei jatkuva bilettäminen.


      • 15

        Ongelma pikkukaupungeissa on se, että asuntoja on vähän tarjolla. Eli eivät tosiaan ole mitenkään halpoja... Sitten kun siellä on yliopisto ja amk niin johan on vuokrat pilvissä. Itse menin tästä syystä maalle, tulee halvaksi ja saa keskittyä opiskelemaan. Ei tullut, eikä saanut.


      • fewrtr
        15 kirjoitti:

        Ongelma pikkukaupungeissa on se, että asuntoja on vähän tarjolla. Eli eivät tosiaan ole mitenkään halpoja... Sitten kun siellä on yliopisto ja amk niin johan on vuokrat pilvissä. Itse menin tästä syystä maalle, tulee halvaksi ja saa keskittyä opiskelemaan. Ei tullut, eikä saanut.

        Vaasassa 60 000 asukasta, yliopisto, AMK ruotsinkieliset. Asuntotilanne hyvä, VOAS:in asuntojen käyttöaste jotain luokka 95%. Eli kyllä asuntoja täällä ainakin saa, kunhan on ajoissa liikkeellä (heti kun tieto opiskelupaikasta tullut) eikä ole alkuun kovin kranttu.


      • wannabe-trolli
        23 kirjoitti:

        markoolio45432 kirjoitti:
        "Hakeudu jonnekin pienen kaupungin yliopistoon (Joensuu, Vaasa, Jyväskylä tms. ja hommaa edullinen vuokrakämppä jostain kaupungin ulkopuolelta, mutta kuitenkin esim. bussireitin varrelta. Ei tarvitse asua solussa ja pääset kuitenkin kätevästi aina luennoille. "
        Kiitos asiallisesta vastauksesta ja hyvästä vinkistä. Voisin ihan vakavasti ottaen harkita tuota vaihtoehtoa.

        jaa-a kirjoitti:
        "Jos sinulla on noin vakavia ongelmia muiden ihmisten kanssa ja olet vielä ennakkoluuloinenkin, niin ei se korkeakouluopiskelu välttämättä ole sinulle sopivaa laisinkaan."
        Ainoa ongelma, joka minulla on ihmisten suhteen, on heidän aiheuttamansa ulkoishaitat - siis jatkuva möly. On huolestuttavaa, jos vikaa aletaan etsiä siitä ihmisestä, joka ei aiheuta muille ihmisille haittoja, vaan pyrkii elämään omaa elämäänsä omassa rauhassaan, ulkoishaittoja aiheuttavien henkilöiden sijasta. Älä ymmärrä väärin, puolestani ääntä saa kuulua. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki yöt ja päivä, arkisin ja viikonloppuisin, täytyy pitää ihan käsittämätöntä melua.

        "Ehkä kannattaisi hankkiutua sellaisella alalle jossa voi työllistyä yksityisyrittäjänä ja opiskelu onnistuu helposti vaikkapa oppisopimuksella, jolloin se kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa jää mahdollisimman vähäiseksi."
        Mistä ihmeestä sinä päättelet, että minä en halua olla kanssakäymisessä muiden ihmisten kanssa? Sanoinko minä jossain vaiheessa niin? En sanonut. Älä tulkitse omiasi, vaan lue, mitä minä ihan oikeasti kirjoitin.

        "Myös lääkitys kannattaa tarkistaa jos tuo nukkuminen on noin vaikeaa toisen ihmisen asuessa samassa asunnossa."
        Eli jos minä en kykene nukkumaan musiikin huutaessa ja ihmisten möykätessä - niin kuin sinä ilmeisesti kykenet - on vika minussa eikä niissä, joista tuo ääni lähtee?

        "Eikä sitä parisuhdetta varmaan kannata edes yrittää, sillä eihän se voi toimia jos molempien pitää asua omissa asunnoissaan."
        Jälleen kerran minua ihmetyttää, oliko tämä ihan vakavissaan tarkoitettu vastaukseksi juuri minun viestiini. Olenko jossain vaiheessa - ihan missä vaiheessa tahansa! - sanonut, että en voi elää toisten ihmisten kanssa samassa asunnossa? Ongelma on jatkuvassa (pohdi sanan "jatkuva" merkitystä) mölyssä, ei missä tahansa pienessä äänessä tai toisissa ihmisissä sinänsä. Bilettämisessäkään ei ole mitään vikaa, mutta jos en saa nukkua ja opiskella arkisin ja biletys on joka viikonloppuista, on mielestäni kohtuutonta väittää, että vika minussa. Tässä vaiheessa lienee sopivaa painottaa, että minulla jonkin verran kokemusta asiasta, josta juuri parasta aikaa keskustelemme.

        Toistan kantani vielä kertaalleen, jotta ei tule väärinkäsityksiä: ääntä saa pitää ja bilettäminen on ok, mutta on olemassa piste, jossa raja tulee vastaan; jos esim. 75 % arki-illoista ja 100 % viikonlopuista on täytetty melulla, on em. raja ylitetty; kun hakeudutaan opiskelemaan, pitäisi ensisijaisen tarkoituksen olla opiskeleminen, ei jatkuva bilettäminen.

        23:lle:

        Tuon kommentoijan pointti oli varmaankin se, että miksi oletat, että kanssa-asujasi olisivat automaattisesti mölyäjiä? Itse olen asunut solussa vuosia, kämppiksiä on ollut kahden käden sormilla laskettavissa, eikä kukaan ole pitänyt niin paljon melua päivällä tai yöllä etteikö saisi normaalisti elettyä. Naapurit on sitten asia erikseen myös. Ja vuokranantajalle/isännöitsijälle voi aina tehdä valituksen meluavista kanssa-asukeista taikka naapureista. Itse olen sitä mieltä, että jos meinaa esim. kerrostalossa asua, pitää elämisen ääniä sietää.

        Ja niin, täällä trollataan aika paljon, etkä ole huomannut?... Tai ehkä olet ite:D


      • 23
        wannabe-trolli kirjoitti:

        23:lle:

        Tuon kommentoijan pointti oli varmaankin se, että miksi oletat, että kanssa-asujasi olisivat automaattisesti mölyäjiä? Itse olen asunut solussa vuosia, kämppiksiä on ollut kahden käden sormilla laskettavissa, eikä kukaan ole pitänyt niin paljon melua päivällä tai yöllä etteikö saisi normaalisti elettyä. Naapurit on sitten asia erikseen myös. Ja vuokranantajalle/isännöitsijälle voi aina tehdä valituksen meluavista kanssa-asukeista taikka naapureista. Itse olen sitä mieltä, että jos meinaa esim. kerrostalossa asua, pitää elämisen ääniä sietää.

        Ja niin, täällä trollataan aika paljon, etkä ole huomannut?... Tai ehkä olet ite:D

        wannabe-trolli kirjoitti:
        "miksi oletat, että kanssa-asujasi olisivat automaattisesti mölyäjiä?"
        Omat kokemukseni ovat olleet tuon suuntaisia. Lisäksi olen kuullut vastaavaa muilta. En siis sano, että kaikki ihmiset ovat automaattisesti mölyäjiä, mutta jatkuva mölyäminen vaikuttaisi olevan jonkinlainen trendi nuorempien ihmisten keskuudessa. Eli jos mennään puhtailla todennäköisyyksillä, niin pelkään, että luultavasti joudun tekemisiin mölyäjien kanssa. Saattaa vaikuttaa pessimistiseltä tavalta ajatella, mutta kun kokemukset ovat tietynlaisia, sitä pakostakin ajattelee niin kuin minä. Ehkä, ja toivottavasti, olen väärässä.

        "Tuon kommentoijan pointti oli varmaankin se"
        Jos hänen pointtinsa oli tuo edellä mainittu, niin voitko kertoa minulle erään asian. Miksi hän vihjasi, että olen lääkityksen tarpeessa olevaksi henkilö, joka ei tule ihmisten kanssa toimeen, ja jonka ei edes kannata yrittää parisuhdetta? Minua pistää mietityttämään, että mahtaakohan tämäkin keskustelu olla esimerkki vain siitä karusta totuudesta, että jokainen ajattelee vain ja ainoastaan omaa itseään, jonka johdosta muita saa kohdella miten haluaa.

        "Itse olen asunut solussa vuosia, kämppiksiä on ollut kahden käden sormilla laskettavissa, eikä kukaan ole pitänyt niin paljon melua päivällä tai yöllä etteikö saisi normaalisti elettyä."
        Olet onnekas.

        "Itse olen sitä mieltä, että jos meinaa esim. kerrostalossa asua, pitää elämisen ääniä sietää."
        Olen samaa mieltä siitä, että elämisen ääniä on siedettävä. Niissä kuitenkin on tietty raja. Jatkuva meteli lähes 24/7 enää mene normaalien elämisen äänien piikkiin.

        "Ja niin, täällä trollataan aika paljon, etkä ole huomannut?... Tai ehkä olet ite:D"
        Kyllä, olen huomannut, että trollaaminen on täällä päin - siis Suomi24:sen foorumeilla - melko yleistä. En kuitenkaan ole nähnyt mitään syytä olettaa, että nimimerkki, jolle edellisen viestini osoitin, olisi trolli. Niin, ja minäkään en ole trolli. En edes ymmärrä, mistä sellaista päättelit.


      • Trollitii
        23 kirjoitti:

        wannabe-trolli kirjoitti:
        "miksi oletat, että kanssa-asujasi olisivat automaattisesti mölyäjiä?"
        Omat kokemukseni ovat olleet tuon suuntaisia. Lisäksi olen kuullut vastaavaa muilta. En siis sano, että kaikki ihmiset ovat automaattisesti mölyäjiä, mutta jatkuva mölyäminen vaikuttaisi olevan jonkinlainen trendi nuorempien ihmisten keskuudessa. Eli jos mennään puhtailla todennäköisyyksillä, niin pelkään, että luultavasti joudun tekemisiin mölyäjien kanssa. Saattaa vaikuttaa pessimistiseltä tavalta ajatella, mutta kun kokemukset ovat tietynlaisia, sitä pakostakin ajattelee niin kuin minä. Ehkä, ja toivottavasti, olen väärässä.

        "Tuon kommentoijan pointti oli varmaankin se"
        Jos hänen pointtinsa oli tuo edellä mainittu, niin voitko kertoa minulle erään asian. Miksi hän vihjasi, että olen lääkityksen tarpeessa olevaksi henkilö, joka ei tule ihmisten kanssa toimeen, ja jonka ei edes kannata yrittää parisuhdetta? Minua pistää mietityttämään, että mahtaakohan tämäkin keskustelu olla esimerkki vain siitä karusta totuudesta, että jokainen ajattelee vain ja ainoastaan omaa itseään, jonka johdosta muita saa kohdella miten haluaa.

        "Itse olen asunut solussa vuosia, kämppiksiä on ollut kahden käden sormilla laskettavissa, eikä kukaan ole pitänyt niin paljon melua päivällä tai yöllä etteikö saisi normaalisti elettyä."
        Olet onnekas.

        "Itse olen sitä mieltä, että jos meinaa esim. kerrostalossa asua, pitää elämisen ääniä sietää."
        Olen samaa mieltä siitä, että elämisen ääniä on siedettävä. Niissä kuitenkin on tietty raja. Jatkuva meteli lähes 24/7 enää mene normaalien elämisen äänien piikkiin.

        "Ja niin, täällä trollataan aika paljon, etkä ole huomannut?... Tai ehkä olet ite:D"
        Kyllä, olen huomannut, että trollaaminen on täällä päin - siis Suomi24:sen foorumeilla - melko yleistä. En kuitenkaan ole nähnyt mitään syytä olettaa, että nimimerkki, jolle edellisen viestini osoitin, olisi trolli. Niin, ja minäkään en ole trolli. En edes ymmärrä, mistä sellaista päättelit.

        No jos et ole trolli, niin todella huumorintajuton ainakin.


      • 23
        Trollitii kirjoitti:

        No jos et ole trolli, niin todella huumorintajuton ainakin.

        "No jos et ole trolli, niin todella huumorintajuton ainakin."
        Tiettyjen asioiden suhteen olen huumorintajuton ja myönnän sen mielelläni. Hyvänä esimerkkinä on työ- ja kouluasiat. Pyrin hoitamaan ne kunnolla. Eikö ole hyvä, että tässä maassa (tai maailmassa) on vielä sellaisia ihmisiä, jotka pyrkivät hoitamaan oman osansa kunnolla? Se ei kuitenkaan tarkoita, että olen täysin huumorintajuton - kaikki ystäväni voivat todistaan puolestani. En kuitenkaan näe, miten huumorintajuni - joko sen paljous tai puute - on keskustelun kannalta relevanttia. Kaikesta ei pidä vääntää vitsiä.


      • Tylsistynyt...
        23 kirjoitti:

        "No jos et ole trolli, niin todella huumorintajuton ainakin."
        Tiettyjen asioiden suhteen olen huumorintajuton ja myönnän sen mielelläni. Hyvänä esimerkkinä on työ- ja kouluasiat. Pyrin hoitamaan ne kunnolla. Eikö ole hyvä, että tässä maassa (tai maailmassa) on vielä sellaisia ihmisiä, jotka pyrkivät hoitamaan oman osansa kunnolla? Se ei kuitenkaan tarkoita, että olen täysin huumorintajuton - kaikki ystäväni voivat todistaan puolestani. En kuitenkaan näe, miten huumorintajuni - joko sen paljous tai puute - on keskustelun kannalta relevanttia. Kaikesta ei pidä vääntää vitsiä.

        Musta on tosi kiva, että jaksat koko ajan vastailla provoiluihinkin, kiitos siitä:)


      • 23
        Tylsistynyt... kirjoitti:

        Musta on tosi kiva, että jaksat koko ajan vastailla provoiluihinkin, kiitos siitä:)

        "Musta on tosi kiva, että jaksat koko ajan vastailla provoiluihinkin, kiitos siitä:) "
        Kiva, jos on tosi kiva. Minula on juuri tässä kohden elämääni hieman ylimääräistä aikaa. Sitä paitsi on kohteliasta vastata itselleen osoitettuihin viesteihin.

        Ole hyvä


      • asuntojen hinnat
        15 kirjoitti:

        Ongelma pikkukaupungeissa on se, että asuntoja on vähän tarjolla. Eli eivät tosiaan ole mitenkään halpoja... Sitten kun siellä on yliopisto ja amk niin johan on vuokrat pilvissä. Itse menin tästä syystä maalle, tulee halvaksi ja saa keskittyä opiskelemaan. Ei tullut, eikä saanut.

        "Ongelma pikkukaupungeissa on se, että asuntoja on vähän tarjolla. Eli eivät tosiaan ole mitenkään halpoja... "

        Pääkaupunkiseudullahan ne asunnot totisesti halpoja ovatkin.


      • Huomioonotettava
        asuntojen hinnat kirjoitti:

        "Ongelma pikkukaupungeissa on se, että asuntoja on vähän tarjolla. Eli eivät tosiaan ole mitenkään halpoja... "

        Pääkaupunkiseudullahan ne asunnot totisesti halpoja ovatkin.

        Siellä on töitä ihan eri malliin, vuokrat voi olla kovat vaan niin on tulotkin, tai ainakin niitä on säännöllisesti.

        Ainakin mulla on ollut vaikeuksia löytää yksiöitä mitä pienemmässä kaupungissa olen asunut. Ja vuokrat on olleet lähellä isoja kaupunkeja. Työtarjonta taas ei!


      • opintotuki hakuun
        Huomioonotettava kirjoitti:

        Siellä on töitä ihan eri malliin, vuokrat voi olla kovat vaan niin on tulotkin, tai ainakin niitä on säännöllisesti.

        Ainakin mulla on ollut vaikeuksia löytää yksiöitä mitä pienemmässä kaupungissa olen asunut. Ja vuokrat on olleet lähellä isoja kaupunkeja. Työtarjonta taas ei!

        Opiskelijan ei tarvitse käydä töissä. Vuokran voi hyvin maksaa opintotuella.


      • sisäsuomalaanen
        fewrtr kirjoitti:

        Vaasassa 60 000 asukasta, yliopisto, AMK ruotsinkieliset. Asuntotilanne hyvä, VOAS:in asuntojen käyttöaste jotain luokka 95%. Eli kyllä asuntoja täällä ainakin saa, kunhan on ajoissa liikkeellä (heti kun tieto opiskelupaikasta tullut) eikä ole alkuun kovin kranttu.

        " ruotsinkieliset"

        siinä syy miksi kukaan sisäsuomalainen ei halua vaasaan, sen koommin opiskelemaan kuin muutenkaan

        joten ongelma ei ratkennut mihinkään


      • stadilainen12345

        pienissä kaupungeissa ei ole yliopistoja, niitä on vain suurkaupungeissa (helsinki, tampere) suurissa kaupungeissa (jyväskylä, lappeenranta jne.) ja keskikokoisissa (rovaniemi, joka on _hieman_ syrjässä)


    • Jeppis145453

      Joo valitettavasti joudun itsekin toteamaan, että omat kokemukseni soluista on kyllä pelkkää negatiivista. Omalla kohdalla oli erittäin vaikea päästä opintoihin sisälle, muutin pois kotipaikkakunnaltani ja sain solukämpän, jossa kämppikseni oli vanhempi opiskelija joka opiskeli silloin tällöin, kävi töissä yöllä ja ryyppäsi viikonloput.

      Seinät oli pahvia ja musa/TV/radio kuulu läpi. Yhteiset tilat oli ihan kauheassa kunnossa ja eläminen tuntu aika koiramaiselta.

      Onneksi sain yhteisen kodin tyttöystäväni kanssa. Keskiarvo nousi 2,5->4,1 ja opintoja sain suoritettua tuplamäärän. Elämänlaadussa tuli kuitenkin suurimmat muutokset.

      Voimia solussa asuville! :)

    • opiskelijasolutyttis

      Minulla on nyt kohta 5 vuoden kokemus solussa asumisesta, toisessa 4 vuotta ja toisessa kohta vuoden (eri paikkakunnilla). Olen kyllä viihtynyt ja kämppikset ovat vaihtuneet, mutta kaikki olleet ihan "normaaleja" eikä yhteiselo ole ollut yhtään vaikeaa. Omat huoneet kuitenkin, joten omaa rauhaa kyllä saa.

      En ymmärrä, miten on mahdollista, että yleensä solujen yhteistilojen kunnosta aina valitetaan hirveästi. Siitähän on yleensä opiskelija-asuntoyhtiön säännöissäkin mainittu, että yhteistilat on pidettävä siistinä, jopa siivousohjeet annettu. Jos niitä ei joku noudata, niin siitä voisi sanoa henkilölle ja huomauttaa, tai valittaa vuokraajataholle.

      MIelestäni soluasunto on yksin elävälle ihmisille paras ja järkevin vaihtoehto. Kustannukset matalat ja asumisen taso hyvä. Opiskelijat ovat yleensä liikkuvaa sorttia: aina ei kämppikset ole paikalla, jollon saa olla ihan yksikseenkin.

      Ei siis kannata etukäteismielikuvien perusteella luoda stereotypiamielikuvaa, vaan kannattaa kokeilla. Ilmeisesti vuokratasot ei Suomessa sittenkään ole suhteettoman korkeat, kun niin monilla on varaa hankkiutua omiin yksiöihin asumaan. Käsittääkseni maailman isoissa kaupungeissa solu- ja muissa yhteisasunnoissa asuminen on paljon yleisempää. Toivoisin, että solu- ja muun yhteisasumisen maine paranisi eikä sitä nähtäisi aina köyhien pakkorakona. Itse aion ainakin asua solussa niin pitkään, kun voin tai on joku henkilö x, jonka kanssa muuttaa yhteen.

      t. tyytyväinen soluasukki

    • annikas

      Kimppa asuminen on aika yleistä. Kato www.kimppakämppä.fi

    • soluasumisen iloja

      Itse asuin vuoden kolmen solussa, ensimmäiset neljä kuukautta sain olla aivan yksin. Muissa asunnoissa meno oli vähän sitä ja tätä (nuorimmat asujat vasta 16 vuotiaita) ja kyllä sieltä häätöä joku aina kerran kuussa sai.

      Ittelle kävi tuuria kun loppuajaksi sain huonekaveriksi irlantilaisen joka tuli vuodeksi yhdelle leirikeskukselle töihin. Todella mukava tyyppi, luotettava ja heti samalle aaltopituudelle pääsi. Kesällä kolmanneksi tuli ranskalainen asumaan kuukaudeksi. Siinähän ne kämppäkaverit olikin.

      Uskon että ainakin tuossa yhtiössä yritettiin sijoitella samanikäisiä saman katon alle. Mutta se on vain yksi asunto ja yksi vuosi ja kun kohdalle osui yksityiseltä kohtuuhintainn yksiö, muutin sinne.
      Ensi syksynä saattaa olla muutto edessä isommalle paikkakunnalle... Saa nähdä millaiseen kämppään siellä joutuu.

    • Toinen näkemys

      Kaikissa maailman huippuyliopisotissa soluasuminen on pakollista ensimmäisinä vuosina. Se sosiaalistaa opiskelijan.

      Huippuyksiköt yhdistävät opiskelun, asumisen ja sosiaalisen kanssakäymisen. Suomessa ei ole, eikä tule yhtään korkeatasosita yliopistoa niin kaun, kun opiskelija-asumista ei kytketä suoraan opinahjoon.

    • Opiskelurauhaa

      Onhan nyt jokaiselle ajattelevalle ja itseään kunnioittavalle opiskelijalle selvää, ettei opiskelusta tule mitään muualla kuin omassa keskustayksiössä. Sen takia opinto-oikeus ainakin yliopistoissa pitäisikin rajoittaa vain niihin, jotka pystyvät tällaisen välttämättömyyden itselleen järjestämään.

    • vanha läski

      Onneksi voin vääntää tulevan tutkintoni pääosin "kirjekurssina" (monimuoto, kirjatentit yms.). Saa asua omassa kämpässä vaimon kanssa.

      • Yliopistoko

        Missä toi on mahdollista!


      • olisko jyu?
        Yliopistoko kirjoitti:

        Missä toi on mahdollista!

        Jyväskylän yliopistoon ja kauppakorkeaan voi ainakin avoimen kautta tehdä joissain aineissa kandiin asti.


    • Hyi helvetti ihmiset

      Ottakaa pankista 200000 lainaa ja ostakaa kolmio tai neliö! Elämässä on elettävä silloin kun elämä on, huomenna se voi olla jo ohi eikä toista mahdollisuutta tule. Miksi siis pelkäätte velkoja tms? Jotkut asuvat kadulla tai kuolevat nälkään Afrikassa... Aivopeliä toimintaan ihmiset!

    • Just jo....

      Eipä lainaakaan saa ellei ole tuloja. Ja sitten pitäis käydä töissä koko ajan. Eikä asumislisääkään saa. Että hyvä plääni on kyllä (Y)

    • 5

      Mitä nähnyt niin asuu lähinnä vanhempia ikiopiskelijoita. Ei töitä, ei parisuhdetta, eikä oikein muutakaan. Erikseen vaihtarit ja syksyisin kodittomat uudet opiskelijat.

      • funhouse

        Jep, jollain tasolla soluasumisen nolouteen vaikuttaa imo juuri tuo opiskelijan elämäntilanne. Jos joku kaukaa muuttanut ensimmäisen vuoden opiskelija menee soluun, ei sitä juuri kukaan ihmettele, koska on ymmärrettävää että siinä tilanteessa on tärkeintä saada edes joku katto pään päälle.

        Sitten taas ne tyypit jotka asuvat vielä muutaman vuoden kuluttuakin solussa ovat harvinaisempia, ja (anteeksi jos loukkaan jotakuta) kuten yllekirjoittanutkin totesi, he ovat lähestulkoon aina töissäkäymättömiä sinkkuja.


    • power and control

      Ei sitä kieroon katsota. Tai jos joku katsoo, niin se kertoo enemmän henkilöstä itsestään.

      Omien kokemusteni perusteella en suosittele soluilua, mutta saattaahan joku siitä pitää. Itse en vain sietänyt sitä kun en pystynyt kontrolloimaan tilannetta. Ärsytti kun toinen touhusi keittiössä juuri silloin kun olisin itse halunnut kokata tai jos kämpässä vaikka hengaili kämppiksen kavereita.

    • Muutto kohta

      Kuinka vanhaksi näissä ilkeää asua...

      • sweyrtu

        Asuin 90-luvulla Tirolintiellä Oulussa. Varmaan osa teekkareista asuu siellä vieläkin:D.


    • Yrjö-Erkki Urpola

      Solussa on paljon parempi ja kivempi asua kuin yksiössä tai perheasunnossa!

      Solussa saat uusia ystäviä, eikä yksinäisyys ota valtaa. Jos rahat loppuu niin ei hätää! Yhteisestä jääkaapista voi aina vaivihkaa pölliä kämppisten ruokia, ja samaten ei kulu rahaa mm. hammastahnaan ja paskapaperiin koska nekin voit nussia kämppiksiltäsi! Halvaksi siis tulee!

      Siivotakaan siellä ei tarvitse, koska joku näistä toveri kämppiksistä on kuitenkin sen verran niuho, että kulkee päivät pitkät ympäri kämppää siivousrätti kourassa ja pyyhkii sinunkin leivänmurut pöydältä sekä pyllysi myös, jos oikein kiltisti pyydät.

      Leppoisaa siis on, senkus vaan piereskelet huoneessasi kaljaa lipittäen. Yön pimeinä tunteina käyt nussimassa kämppiksen tenttivastaukset niin opiskellakaan ei tarvitse yhtään!

    • ruskopöxy

      Apuaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
      Mää löysin ripulikakkaa mun vaipastaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      • Scheissehosen

        Noh, ryhdistäydy ja pese pylly!!!


    • 1243qwer

      No onpas tämä merkillinen aihe.

    • qwerty

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4803
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1121
    10. 23
      1102
    Aihe