Kuinka vanhoilla tietokoneilla kirjoittelette tänne? Omani kärsii vanhuudenvaivoista jo 4-vuotiaana.
Kuin kauan puhelimenne on palvellut ja toimiiko vielä hyvin? Puhelimeni ei kestä edes 2 v. takuuaikaa. On ollut korjattavana ja pitäisi viedä uudelleen.
Onko teillä hyviä vai huonoja kokemuksia nykyisistä kodinkoneista?
Teinkö virheen, kun vaihdoin kylmä- ja astianpesukoneen. Jos nekin ovat lyhytikäisiä.
Mitä laitteita kannattaa korjauttaa ja mitä on parempi vaihtaa uuteen?
Kalluppi koneista
16
96
Vastaukset
- meeriamanda
Eka läppäri uupui hieman yli 4 vuotiaana, tää on nyt n. 2vuotinen. Korjaaminen monesti tulee kalliimaksi kuin uuden osto... tähän on menty.
Puhelin on ollut jokusen vuoden, vaan käytän hyvin vähän... netteillään enempikin.
Ei nykyvehkeitä ole tarkoitettukaan monivuotisiksi , komponettien vaihto maksaa aina enempi kuin kuin uusi väline.
Jopa kihartimen lyhyt kestoisuus on usein harmittanut, kun ei voi korjata...korjata... kun se on sellainen kotelo ettei siihen varaosia saada. Peekele, pyykkikoneeseen olisi sellainen kokonaisuus maksanut niin paljon ettei puhettakaan... korjaaja olisi osannut korjata, vaan kun ei myydä osia! Näin pakkomyydään, muutahan tässä ei ole. - YksMies '
Koneeni on vuodelta 2005, kannettava jonka tyttäreni sai ylioppilaslahjaksi.
Antoi sitten uuden hankittuaan koneen iskälle. - sitroen.
Tämä läppäri on reilut 2 vuotta vanha. Kerran oli korjaamolla kolmisen viikkoa, mutta ei löytänyt vikaa vaan laskutti silti 50:-
Itse sain vian etsiä omin nokkineni. Löytyi ja kuntoon tuli.
Edellinen läppäri oli 7,5 vuotta. Kaksi ja puoli kovalevyä meni, sitten pimeni näytön valo. Kunhan ehdin, niin kokeilen saako sen toimimaan vanhan kuvaputkinäytön kanssa. Käytin aikanaan korjaajalla ja korjaaja laskutti kympin ja sanoi, että tulee halvemmaksi ostaa uusi kone. Ei saanut tai viitsinyt ohjattua ulkoiselle näytölle.
Sitä edellisestä läppäristä (vm jotain 1987, maksoi noin 10 000 mk harmaasävynäytöllä) meni takuuaikana kovalevy. Olihan tiukassa saada takuuseen uusi! Akku loppui myös, uusi liian kallis. Toimii verkkolaitteella tarvittaessa, käyttöjärjestelmä W 3.1.
Pöytätietokone on vuodelta -97. Hajosi (kiinalainen) emolevy takuuaikana, mutta minun se piti silti maksaa, 700 mk 200 km:n ajo. Nyt Joulun alla hajosi kovalevy ja vaihdoin toisen. Taistelin 3 kk ja sain jotenkin nilkuttamalla toimimaan, siinä on jotakin muutakin vikaa joko muisteissa tai emolevyllä (elkot kuivuu?). Oli liikkeessä pari viikkoa, eivät tehneet mitään eikä kyllä maksanutkaan mitään.
3 kpl mustesuihkutulostimia. Kaikissa joku väri kuivunut tukkoon eikä aukene millään. Pitänee ostaa värilasertulostin. Mitähän vikoja niissä on?
Skanneri toimi monta vuotta, sitten hajosi sen virtlähde. Ostin uuden mutta oli viallinen, antoi 24 V 15 V:n sijasta ja poltti skannerin. Omaksi vahingoksi jäi ja uusiksi meni koko skanneri.
Jääkaapin termostaatti kestää sen 3 vuotta. Tahallaan huonoja tekevät Danfossilla, kun kilpailua ei ole. Eikä ne toimi muutkaan Tanskalaiset laitteet yhtään paremmin kuin Kiinalaiset ja Italialaisetkaan.
Käytettynä ostettu puhelin (Nokia) kesti muutamia vuosia ja sitten pimeni näyttö. Ostin halvimman Nokialaisen, 38 euroa. On toiminut jo muutaman vuoden, akku vain alkaa osoittaa hiipumisen merkkejä.
Pesukoneen (UPO valmistettu Italiassa!) ostin -88. Kerran piti yksi letkuliitin sorvata nailonista ja ostaa pätkä silikoniletkua kun alkoi laskea vesiä lattialle. Joskus jo metelöi siihen malliin, että pitänee lähivuosina avata ja katsoa missä vikaa.
Edellinen pesukone oli ensimmäisiä Pesukarhuja. Siitä meni kannen mikrokytkin ja sen jouduin avaamaan, tekemään sulaneen nailonosan tilalle uuden "rättimuovillevystä" ja epoksilla kasaan. Seuraavalla kerralla elektroniikkaliikkeessä käydessä ostin uuden, vaan ei tullut tarvetta. Kone on jemmassa varastossa...
Pakko se on itse korjata mitä pystyy ja kokeilla sellaistakin, mitä ei osaa. Mistään ei saa apua, ei rahalla eikä ilman. Aina on neuvo, että osta uusi.
Ostatko sinä aina uuden takin, kun vanhasta nappi putoaa? Tai uudet kengät, kun nauha katkeaa? Tai uuden kellon, kun ranneke rikkoutuu?
Tahallaan, aivan tahallaan tekevät huonoja tavaroita. Melkein kaikki on sutta ja sekundaa. Äärimmäisen harvoin löytää mitään kunnollista. Hinnasta riippumatta. - leijanna
Kone on pari kuukautta vanha. Yksi kirjain alkoi jo tänään jumittaa, mutta puhalsin ja puhalsin.
Kaipa sieltä jokin kivenmurikka poistui, kun nyt toimii, kuin pitääkin.
Olen oikea konekiusaaja, monen monta konetta olen viime vuosina tainnuttanut, mikä lie syy?
Pakastimet, nykyiset, toimivat pari vuotta, niin kauan, ettei vakuutus toimi.
Siis, kannattaako yhtään mitään konetta korjauttaa? Enpä usko.- meeriamanda
Hiustenkuivaajalla puhaltele näppäimiä kertapäivään. Kerran viikossa käännän ympäri ja annan imuria jokaiseen ilmastoreikään , sillä suippopää osalla... pitkään ja hartaasti :))
Ei kuumene niin paljon.
Olen laittanut myös jokaiseen ´nurkkaan´ pari tikkuaskia päällekkäin eli ilmavirta toimii alakauttakin... en tiä auttaako mut ´yrittänyttähän ei laiteta´ :))) - leijanna
meeriamanda kirjoitti:
Hiustenkuivaajalla puhaltele näppäimiä kertapäivään. Kerran viikossa käännän ympäri ja annan imuria jokaiseen ilmastoreikään , sillä suippopää osalla... pitkään ja hartaasti :))
Ei kuumene niin paljon.
Olen laittanut myös jokaiseen ´nurkkaan´ pari tikkuaskia päällekkäin eli ilmavirta toimii alakauttakin... en tiä auttaako mut ´yrittänyttähän ei laiteta´ :)))Annetaan henkeä koneelle, jospa hän paremmin antaisi meidän näppäillä.
Henki se käy elävässä.
Paineilmaa aioin häneen puhaltaa.
Silti ja sen puoleen, kuinka on neitikattisesi olotila, hyvä, toivon ma. - meeriamanda
leijanna kirjoitti:
Annetaan henkeä koneelle, jospa hän paremmin antaisi meidän näppäillä.
Henki se käy elävässä.
Paineilmaa aioin häneen puhaltaa.
Silti ja sen puoleen, kuinka on neitikattisesi olotila, hyvä, toivon ma.Nyt on ok. kuten sanoin emme rohkaisevia jatkoja saaneet. Nukkuu enemmän kuin ennen, sellainen riehakkuus on hävinnyt... vanha friiduhan se jo on, mut ´mä tietysti luulen´ poraa mua katseellaan kuin jotain sanoakseen... liekö jäähyväisiä minulle kun näkee mun itkevän. Jos vähänkin nään et on kipee, saa lääkäri päättää jatkosta, rakkautta on myös luopua... niin kamalalta kun se tuntuukin.
- leijanna
meeriamanda kirjoitti:
Nyt on ok. kuten sanoin emme rohkaisevia jatkoja saaneet. Nukkuu enemmän kuin ennen, sellainen riehakkuus on hävinnyt... vanha friiduhan se jo on, mut ´mä tietysti luulen´ poraa mua katseellaan kuin jotain sanoakseen... liekö jäähyväisiä minulle kun näkee mun itkevän. Jos vähänkin nään et on kipee, saa lääkäri päättää jatkosta, rakkautta on myös luopua... niin kamalalta kun se tuntuukin.
Rakkautta ei voi kokea ihminen, joka ei sitä osaa antaakin.
Eivätkä kyyneleet vie, ne myös antavat.
Minusta on mukavaa kuvitella, teillä lie yhtä hauskaa, kuin meilläkin. :))
Suruja unhoittamatta. Yhdessä, rinnakkain.
Nyt pitää tömähtää matrassiin. :))
- Jallu ilman kolaa
http://fin.afterdawn.com/vertailu/tuote.cfm/1284/nokia_1110i
Ei ÄLY, vaan JÄRKIpuhelin. Onko muilla samanlaista käytössä?- sitroen.
Saman näköinen ja mittainen. Ei mallimerkintää. En tiedä onko just sama. Riittää minulle ja maksoi joku vuosi sitten 38 €.
- ...
Halpis läpykkä.
Jotain pari vuotta vanha. Passaa nettihommiin, muuhun tästä ei ole. Työkone ei ole paljonkaan arvoinen rahassa enää. uuden laittaminen ois parinkin kymppitonnin jutttu. Rajusti rautaa, lisäksi:Director, Flash, Photari. Illustrator, InDesingn.. Pelkkä ammattinäyttö maksaa monta tonnia,....
Elikkä tässä läpytellään, pashalla läpykällä ja eniten tympii tää kurja näppis. Mutta halvallahan ei ennenkään ole saanut mitään hyvää:>:/
=DW= - Tietsikka on
pian viisi vuotta vanha ja toimii hyvin omalla käyttiksellä.
Niin läppäri on jossain tuolla pöydän alla ja tässä pöydällä on vanha HP-näyttö. Tämä HP:n LED-näyttö on ollut ammattikäytössä kai vuodelta 2006 ? jonka sain "ilmaiseksi" myös näppiksen ja hiiren., tai kun asensin yhteen vanhaan koneeseen Linux-käyttöjärjestelmän, sain nämä vaivan palkkaa.
Tämä näyttö on teksti käytössä paljon parempi kun tuo läppärin omanäyttö.
känny on jotain puoli vuotta vanha. Neljä vuotta vanhaan LG-simpukka kännyn ei löytynyt enää akkua Suomesta ? Ostin uuden halvan Nokian jotain 30€.
Mut ei ole simpukkakänny :(
Uusi pesukone ja kuivauslinko ovat edelleen paketissa kun vanha Upo ei suostu menemään millään eläkkeelle ?
Jää/pakastin on jotain yli parikymmentä vuotta olleet käytössä, yksi termostaatti on tähän mennessä tarvinnut vaihtaa. Merkki on Helkama Lumimies. Maalämpöpumppu ollut käytössä pian 10v sähkövastuksen 6kW on mennyt rikki, on voinut olla valmistus vikainenkin koska se nikotteli heti uudesta asti.
Kaikki pyrin itse korjaamaan ja rakentamaan, autosta > nuppineulaan ;)
Motto on ollut aina se et, kun sen on ihminen tehnyt niin ei se voi olla vaikea kohde korjatakaan. - yks mielipide
4kk vanha Asus,toimii kuin salama,edellinen oli 10v ja alkoi hidasteleen.Kävi korjaaja joka totesi vanhaksi,laskutti silti 30.
Tuli toinen joka ajoi siihen jonkun uuden ohjelman ja siihen se sitten jäikin,kun avasin aamulla,ei se ollut kypsä toimimaan vielä iltapäivälläkään.
Meni hermo ja nakkasin sen kaapin nurkkaan.Ostin tän uuden.
Puhelimia on ollut monia,nykyinen pari vuotta vanha Nokian simpukkamallinen,Roosan värinen,ostin siihen heti toisen akun,käytän vuorotellen.Malliahan ei saa enää,ne vaihtuu niin nopeaan.Siinä on isot näppäimet,eikä sellaiset pienet joita saa suurennuslasilla etsiä.
Jääkaappipakastin melkein 20v,pesukonekin uusi,entinen kesti 10v,meni tiivisteet kannen alta rikki.
Olen ymmärtänyt että nykyisin tehdään kaikesta melkein kertakäyttötavaraa,tilalle uusi vaan.Miksi jätekuormat kasvaa ja sorttiasemat ovat pullollaan roinaa.Juuri siksi.
Autoistakin tehtiin ennen kestävämpiä ja moni ajelee vanhalla koslalla vieläkin.
Joistakin jopa kilpaillaan ja oikein etsitään,mistä sais. - naapurin täti
Viisi vuotta on koneella ikää, uusi on suunnitelmissa. Toimii kyllä ihan OK megan verkossa.
Nykypäivänä nettisivuilla alkaa olla jo niin paljon mainoksia, että muistia tarvitsisi olla enemmän.
Pesukone on seitsemän vuotta, tosi kovassa käytössä ja toimii hyvin. Samoin telkkari, laatikko Philips, putosi lattiaankin välillä. Telkkari ei ollut moksiskaan, parketti oli, siihen tuli reikä. Edellinen lähes kolmensadan pölynimuri pimahti kahden vuoden jälkeen, eikä sitä olisi kannattanut korjauttaa. Ostin uuden ja poikani, varsinainen Pelle Peloton korjasi vanhasta itselleen hyvän imurin.
Silitysrauta ja kahvinkeitin kestää tänä päivänä hädin tuskin takuu-ajan loppuun ja kirjoittimen musteet maksavat enemmän kuin uusi kirjoitin. Jätevuoret sen kun kasvavat, aika ristiriitaista.- " paljon mainoksia "
Ota käyttöön selaimeksi Firefox ja siihen lisäohjelma Adblock Plus, niin pääset eroon mainoksista ja tehot piisaa hieman paremmin.
Kyllä poikas tuon osaa asentaa jos imurin korjaa.
- häh!
Miksei Snittasminaxinaxinaxi kysele omalla nimimerkillään ?
Tapatko tämänkin palstan niinkuin salakapakan !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770