Miksi Pyhäjärvellä, tunnetussa kaivoskaupungissa ei ole maan tunnettua kaivosmieskoulutusta?? Kokkola ilmoittaa suurilla mainoksilla tulevaisuuden koulutusta kaivosalallle? Luulisi olevan Pyhäjärvellä siihen tiloja ja ammattitaioa ja loput vois ostaa? kaivoksia ei voi viedä kiinaan mutta metallia voi
kaivosmieskoulutusta
21
270
Vastaukset
- Örg.
Ei ole työpaikkoja! On koulutettu ketä tartteevat.
- expert mineral
kaivoksia avataan kokoajan lisääympäri maata ja sitä mukaa tulee työpaikkoja ja tisekseen isot ikäluokat jää eläkkeelle
- sivistyslautakunnall
höpsistä. pyhäjärvisten pitää panostaa ammattikoulutukseen. Kaivoskoulutus on yksi sellainen, että miksi Pyhäjärviset eivät hoida asiaa. Täällä tarvitaan osaamista, tarvitaan ammattikoulua ja sen väilymistä . Tässä linja, jota on toistamiseen haettava meille.
- Juna män jo
Myöhäistä jo !
Koulutus on muualla.
Entisten valtuustojen ois kuulunut tehdä asialle jotain, mutta kun halusivat vaan sinne Haapajärvelle kaiken antaaa.
- kaik o kaapan
Käytännössä kaivokset on kuitenkin viety jo ulkomaille, siitä esimerkkinä reaaliaikainen seuranta kaivoksilta emäkonttoreihinsa. On vain ajan kysymys milloin maahamme aletaan tuottamaan halpatyövoimaa kaivoksiinkin. Ensimmäisiä kokeiluja tehtiin merenkulussa ja nyt jo puolet rakennustyöläisistä ovat ulkolaisia ja sama määrä Suomen rakentajia on kortistossa. Nerokkaat päättäjämme myyvät vaikka ruokamullatkin Suomesta vaikka voisivat antaa vain vuokralle.
- Kiutaköngäs
Kaik´o kaapan on täysin oikeassa.
- silminnäkijä
Kävin ihan itse katsomassa, eipä ollut ainakaan ruotaselta vieneet kaivosta minnekään. Oli ihan siinä missä ennenkin, tarkistappa tietolähteesi.
Mutta tuo halpatyövoiman tulo on kyllä todellinen uhka. - €:llaeiole isänmaata
silminnäkijä kirjoitti:
Kävin ihan itse katsomassa, eipä ollut ainakaan ruotaselta vieneet kaivosta minnekään. Oli ihan siinä missä ennenkin, tarkistappa tietolähteesi.
Mutta tuo halpatyövoiman tulo on kyllä todellinen uhka.Jos Suomalainen kaivoksenomistaja lastaa Huippuvuorelta hiiltä Kreikkalaiseen laivaan, kyllä kai se on kaivoksen vientiä. Tilallehan jää vain vettä ja sivukiveä.
- töissäoon.........
Pyhäjärvellä työpaikat jaetaan tuttujen kanssa!Piirii pieni pyöriii...........
- Naurettavaa touhua
Tuo on täysin totta! Sisäsiittosta,
- aihe soppiipyhäjärve
Kouluutukseen tulis väkkee ympärisuomen ja havainnollista käyt koulutusta vois antaa tyhjissä kaivosluolissa ym.
oma riesahan siitä varmana olis. saattais häiriöt vaikka lissäntya - pintaa syvemmältä
ei täällä sivistystoimi kehtoo, ei kehtoo yrittee.
ammattikoulu ammottaa tyhjillään, olis luokkahuoneita.
harjoittelupaikkoja olis kaivoksella,
mutta kun ei kehtoo,
niin ei kehtoo
ja muitakin linjoja
kait niitä ruuan laittajiakin joskus tarvittas,
mutta kun en kehtoo
ei kehtoo.... - säteilymittausta ja
pitäisikö jo samalla huomioida mahdollisen lagunan tulon ammattivaatimuksia ja ruveta kouluttamaan siihen sopivaa väkeä. muutehan nekin tuloo romanisasta.
- eessä kuin enkeli...
"Munkkipussilla ja korttipakalla töihin pääsee,
siis vain "hyvillä suhteilla.
Kummaa hommaa,kun ei ""oman kylän miehet pääse
edes koulutukseen "Talonsisään..
Ensi isä,sitten poika,ja vuosien päästä poijan poika..jne.. - kultaa ilomantsista
noin olen kuullut minäkin. oli kyselty onko isä tai veli ollu töissä.
eli tänne ei tarte kouluutusta. entä talvivaaraan tai kolariin jne - tarkka arvio
Tuo ajatus kaivosalan koulutuksesta on aivan loistava ajatus, vaikken itse sitä keksinytkään. Tuota kannattaisi lähteä ajamaan ihan oikeasti.
- idea vapaasti käytt
ja jos oikein aletaan Pyhäjärvisyyttä hehkuttamaan kun meidät kerran kaivospitäjänä tunnetaan niin kaivosalankoulutuksen lisäksi LUKIO vois ottaa hiukkastutkimuslinjan tms joka tukee tulevaisuuden suunnitelmia. Tulis taas syy muuttaa muualta Pyhäjärvelle.
- tarkka arvio
Hyvä ajatus tuokin, liittää lukioon alan kursseja. Parhaita ajatuksia tällä foorumilla aikoihin.
- tosi on123
Tuo on totta,että työntekijöoihin pennut otetaan heti ensimmäisenä töihin,se lankiaa ku manulle illallinen,jos isäukko on kaivoksella.Koettakaapa tasa-arvottaa sitä töihin ottamista,kun yhtä päteviä löytyy muistakin perheistä.arhhh
- kaivoslainen
isä ja äiti on muissa hommissa itehän pääsin kaivokselle omin avuin..
- ammatin osaavia tarv
Suomessa eletään kaivosbuumia. Toiminnassa on jo toistakymmentä kaivosta, ja kymmeniä eri kokoisia hankkeita on vireillä. Samalla alan ammattilaisista on kova tarve, ja kaivosyhtiöillä kiire saada parhaat palkattua.
- Kaivosyhtiöt joutuvat kilpailemaan asiantuntijavoimasta, Itä-Suomen yliopiston ympäristöpolitiikan professori Rauno Sairinen sanoo.
Ammattilaisten palkkaaminen ulottuu myös kaivoksia valvoviin ELY-keskuksiin ja lupia myöntäviin aluehallintovirastoihin. Viranomaispuolelta onkin loikattu esimerkiksi Kittilän ja Talvivaaran kaivoksiin sekä Raahen kultakaivokseen, jonka nykyinen ympäristöpäällikkö toimi aiemmin AVIssa ja oli silloin tekemisissä myös kyseisen kaivoksen lupien kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202810Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3472447Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262232Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o392226Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581818Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181349Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121342- 701223
- 551200
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?61163