Hei!
Olen kysellyt tietoa tästä aiheesta muualtakin verkosta, nyt päätin koettaa onneani täältä, jos täällä olisi ihmisiä saman pulman kanssa. Eli jos sinulla on kokemusta väsymyksestä (krooninen väsymys), tai alhaisesta serotoniinitasosta, arvostaisin erittäin paljon, jos lukisit pitkähkön tekstini tilanteestani, ja kertoisit omista oireistasi ja mahdollisesta hoidosta. Kiitos todella paljon jo etukäteen! :)
Eli alkuun voisin pistää tilanteeni. Olen 16-vuotias nuorimies, ja vaikken ole viime vuosina nyt ollutkaan varsinainen "sosiaalinen energiapilleri", niin ehkä pari kuukautta ennen viime joulua (vuoden 2011) homma alkoi mennä väsyneemmäksi. Alkuun tämä näkyi niin, ettei lukion tunneilla jaksanut keskittyä, ei kiinnostanut olla kavereitten kanssa, mielialakin alkoi pikkuhiljaa laskemaan. Rupesi menemään kiinnostus sosiaaliseen kanssakäymiseen ja koulunkäyntiin. Kävin koulussa kuitenkin, mitä nyt välillä jonkun päivän jonkun flunssan oireen takia jäin kotiin. Tästä on nyt siis se 5-6 kuukautta.
Joululoman lepäsin, ei mitään vaikutusta. Rupesin miettimään onko minulla ehkä nuoren iän diabetes, kuten kaverillani todettiin samoihin aikoihin. Eli väsytti ja oli myös jano, mistä johtui, että jouduin käymään usein kusella. Noh, kävin oikeastaan lähes kaikissa mahdollisissa testeissä, mm. juurikin veren sokeriarvot, pitkän ajan arvot, kortisolitasot ja borrelioositesti. Näistä ei siis löydetty mitään poikkeavaa. Rupesin siinä vaiheessa miettimään masennusta, sillä oli aika alakuloinen olo (väsyneenä olen kyllä muutenkin ollut alakuloisempi). Rupesin miettimään, että mikäs minua nyt "pidättelee", mietin aiempaa koulukiusaamista ym., mutta tulin jokin aikaa sitten siihen tulokseen, että olen täydellisen tyytyväinen elämääni. Rupesin kylläkin ottamaan kirkasvalohoitoa, mikä kyllä paransi mielialaa jonkin verran, muttei poistanut väsymystä. Eli minulla taisi olla myös kaamosmasennusta.
Ja vielä syksyllä olin jaksanut, olin pudottanut painoa (9-10 kg), kohottanut kuntoa hyvin tuloksin, hommannut uusia kavereita. Koulu oli jäänyt hieman sivummalle, mutta sekin meni "ihan okei". Söin terveellisesti, ja nykyäänkin syön ihan kohtalaisesti, ja otan (lähes) päivittäin D-vitamiini -tabletin, Multitabs-tabletin (yleistabletti, C-vitamiinia sekä muita) sekä 1-3 Möller Tupla -kapselia. Otan myös päivässä 30-45 minuuttia kirkasvaloa.
(Jatkuu seuraavassa viestissä, muuten liian pitkä aloitus)
Kuukausia jatkunut väsymys
9
223
Vastaukset
- Väsyttäämutteinukuta
Nykyinen tilanteeni on seuraava: Nukun öisin kohtalaisen huonosti. On välillä kuuma olo, janottaa, herään yleensä kerran, korkeintaan kaksi kertaa yössä janoon. Herääminen ja nouseminen onnistuu ihan kohtalaisen helposti, eli pääsen kyllä pystyyn, mutta on todella valo käy silmiin, pahemmin kuin aiemmin. En millään haluaisi lähteä kouluun, kun ajattelenkin, että täytyisi lähteä (=ei saisi levätä), minulle tulee kasvoille kuuma olo, ja poskia alkaa jo vähän punoittamaan. Jos lähden kouluun, minun on hankala jutella kauaa kenenkään kanssa, ei vain jaksaisi keskittyä mihinkään, ja siellä varsinkin rupeaa posket punoittamaan pahasti ja tulee kuuma ja kipeä olo. Tuntuu kuin kurkku olisi kipeä, ja silmät rupeavat vuotamaan hieman. Ja tulee todella herkästi kurkku kipeäksi, pidän paljon kaulahuivia. Välillä joudun koulussa "lepäämään", kun käyn vessassa, seison vain paikallani, silmät kiinni. En ole jaksanut välittää koulutöistä, mikä on näkynyt, hylättyjen kokeiden muodossa (olen kylläkin saanut ylimääräistä aikaa kurssitöilleni selitettyäni tilanteeni, mutta ei vain jaksa). Ja siis, koulu on minulle aika mieluisa paikka muuten, ei jännitä, vaikka näiden perusteella siltä vaikuttaisikin.
Ja vaikka minua väsyttää koko päivän, ei taida olla narkolepsia, en ole vahingossa nukahtanut minnekään, mutta koko päivän ajan väsyttää. Huomaan myös, että ulkona häikäisee paljon enemmän kuin aikaisemmin, ja olen viime viikkoina/päivinä huomannut, että saan päänsäryn paljon helpommin kuin aikaisemmin. Minun on myös hankala keskittyä tai ymmärtää mitään, vaikka olenkin ollut aika järkevä. Eli keskittyminen ja oppiminen on todella hankalaa.
Näille oireille on vielä testaamatta serotoniinitaso, joka ei kuulemma näy "normaalissa" verikokeessa (?), en lyhyellä selvityksellä löytänyt aiheesta paljoa, en tiedä kuinka todennäköinen, jos edes mahdollinen, tämä vaihtoehto olisi. Toinen vaihtoehto olisi "krooninen väsymys", jonka olen kuullut joillakuilla alkaneen juurikin 16-vuotiaina. Näistä kroonisen väsymyksen oireista tunnistan itseltäni (itse väsymyksen lisäksi) päänsäryn, ahdistuksen, keskittymishäiriöt, uniongelmat sekä jossain määrin lihassäryt. Ja fyysisestikin väsyttää, eli lihakset ovat todella väsyneen tuntuiset, jotain flunssan aiheuttamien oireiden ja kohtalaisen salitreenin väliltä. Olisin kuitenkin vielä viime aikoihin saakka jaksanut (fyysisesti) treenata, nyt on kyllä lihaksetkin jotenkin heikentyneen tuntuiset kun koittaa.
Eli mitä mieltä olette? Onko kenelläkään kokemuksia aiheeseen liittyen, ehdotuksia? Olisi niin paljon asioita, joita haluaisin tehdä, ja joita pystyisin, mutta väsyttää, en vain kuvittele. Pahoitteluni huonosta kirjoitusasusta, nykyään on aika hankala keskittyä.- Hoitsu
Hei!
Suosittelen lämpimästi, että menet lääkärin vastaanotolle ja pyydät lähetettä laboratoriokokeisiin ja annat tutkituttaa kilpirauhasarvosi. TSH, T3 ja myös T4 arvot. Siitä pääset eteenpäin. :)
Terv. Hoitoalalla työskentelevä - Hoitsu
Hoitsu kirjoitti:
Hei!
Suosittelen lämpimästi, että menet lääkärin vastaanotolle ja pyydät lähetettä laboratoriokokeisiin ja annat tutkituttaa kilpirauhasarvosi. TSH, T3 ja myös T4 arvot. Siitä pääset eteenpäin. :)
Terv. Hoitoalalla työskenteleväHoitsu jatkaa: Jäi lisäämättä edelliseen: Anna tutkituttaa myös veren rasva-arvot. Voivat vaikuttaa kilpirauhashormoneihin.
- Väsyttäämutteinukuta
Hoitsu kirjoitti:
Hei!
Terv. Hoitoalalla työskenteleväKiitos paljon, olikohan niin, että myös raudan puute voi aiheuttaa tätä?
- Hoitsu
Väsyttäämutteinukuta kirjoitti:
Kiitos paljon, olikohan niin, että myös raudan puute voi aiheuttaa tätä?
Eipä mitään :) Vastaus kesti tovin kun olin ulkomailla. Kilpirauhasongelmat tulivat ensimmäiseksi mieleen. Oireet osittain muistuttavat kyllä kuvailemasi mukaan osittain myös tilannetta jossa alhaisella hemoglobiinilla voisi olla syytä. Anna tutkituttaa täysi verenkuva, mikä on perusteellisempi koe kuin perusverenkuva. Oletkin jo ehkä käynyt verikokeessa? Jos et saa perusteellisia vastauksia perusterveydenhuollosta, voit pyytää lääkäriltä maksusitoumusta myös yksityiselle puolelle erikoislääkärille tai vaihtoehtoisesti käydä siellä omakustanteisesti. Toivottavasti saat selvyyden ja avun vaivaan, tsemppiä!
- Oho, tuli totuus.
Tuo helpottaa kun olet 21v.
- teen itse näin
Sinun täytyy ottaa itsestäsi ryhtiliike ja ruveta harrastamaan kunnon liikuntaa jossa nousee syketaso ja hengästyt hieman ,muista että liikunta pitää aloittaa varovasti ja
lyhyttä lenkkeilyä aluksi jatkat lenkin pituutta sitten kun kuto kohoaa ja keho sekä elimistö ovat tottuneet rasitukseen väsyttävä olo katoaa sitten pikkuhiljaa ja olo virkistyy ja elimistö elää. Makeat juomat,karkit ja roskaruoat roskikseen.
Ulkona liikkuminen ja harrastaminen on kaiken A ja O ja jatkuu läpi elämän.
Muuta ei tarvita vaatii kylläki itsekuria. Uniapnea kannattaa tutkituttaa! Voi alkaa jo nuorella iällä, eikä ole aina ylipainoisten ongelma.
- kokeilen kaikkea
Joo ja ota muutkin verikokeet, tiedä jos niissä ois jotain selittävää. syötkö paljon hiilaripitoista ruokaa? sehän väsyttää, itse syön aamulla rahkaa jollain höystettynä, lisäksi karppaan. olen jättänyt plajon hiilareita pois ja olo on paljon paljon energisempi, vain tummaa leipää, vihanneksia, ei riisiä, pastaa, perunaa, vaaleata leipää. mutta pullaa syön, koska en käytä alkoa, tupakkaa. SItten noista kalakapseleista, syö vain sellaista, jossa on puhdasta e-epaa, sitä saa marketeista e-epa strong 500mg leaderin valmistama, voit ottaa 1000mg-1500mg päivässä, nostaa todellakin energiatasoa ja henkistä vireyttä, olen syönyt pitkään, vaikuttaa myös keskittymiskykyyn.
Mutta ehdottomasti mene selvittämään labrakokein tilasi, en halua pelotella, mutta esim imusolmukesyövässä ja leukemiassa on tuollasta voimakasta väsymystä. kaikkein pahintahan on epätietoisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859