Skanneria diapositiiviliuskojen skannaamiseen?

dialiuskat talteen

Hei!

Tasoskanneri on toivottoman hidas tuhansien diapositiiviliuskojen eli kehystämättömien diojen skannaamiseen.

Suositusta, kokemuksia nopeasta ja kohtuuhintaisesta "läpisyötettävästä" diapositiiviliuskojen skannaamiseen sopivasta laitteesta?

Kiitos vinkeistä!

17

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lljhkom

      Mikään skanneri ei ole nopea, eikä kunnollinen ole "kohtuuhintainen". Tässä on pari "läpisyötettävää".

      Filmiskannerit alkaa olla "kortilla".

      Nopein tapa on kamera ja diakopiointilaite.

    • DiaNegativ

      mulla on Nikonin skanneri.
      Sillä skannatessa menee kyllä ikä ja terveys jos tuhansia kuvia pitää skannata.

      ehkä tuo tuollainen diakopiointilaite voisi olla kohtuuhintainen, -laatuinen ja nopeahko.

    • skan

      Yleislipasta syövä Reflectan laite maksaa 1300€, netsitä varmaan löytää halvemmalla. Lippaallinen yössä, niin homma hoituu, laadusta tinkimällä hieman nopeammin. Eikä laatu ole parhaallakaan resoluutiolla tasoskanneria parempi.

    • dialiuskat talteen..

      Hei! Kiitos vastauksestasi!

      Tuo varmaan ok, minulla vain se ongelma, että tuhannet diani eivät ole kehyksissä eivätkä lippaissa, vaan ne ovat liuskoina, eli diapositveina, siis siinä muodossa, kuin ne kehittämöstä tulivat.

      Dioja on niin paljon, etten tilan, ajan, työn säästämiseksi koskaan ole kehystänyt kuin ehkä max 1-2 kpl / 36 ruudusta.

      Nyt toiveena olisi sellainen diaskanneri, johon voisi syöttää diapositiivit liuskoina eli kuuden kuvan sarjoissa, millaisiksi ne on kehittämössä leikattu.

      Tuollaisesta suht nopeasta ja laadukkaasta skannerista kaipaisin suosituksia. :)

      Meillä on nyt jo kaksi Esponin valokuvatason laadukasta tasoskanneria, mutta ovat hitaita ja se jatkuva kannen avaaminen ja sulkeminen, odottaminen..

      Luulisi että tänä päivänä olisi joku laite, johon voisi vain rakosesta syöttää liuskan sisään ja se tulisi toisesta päästä skannattuna ulos?

      Vai uneksinko jostain, mitä ei ole..

      Kiitos joka tapauksessa kaikille kirjoittajille! :)

      Moni varmaan pohtii samaa eli miten vanhoihin dia-aarteisiinsa nyt digiajalla pääsisi helpommin käsiksi?

      • Loittorengastelija

        Minulla on parituhatta viime vuosituhannen diaa kehystettyinä lippaissa. Haluaisin digitoida ainakin huomattavan osan niistä.

        Diakannella varustettua CanoScan 4200F -tasoskanneriani olen joskus kokeillut. Laatu ei tyydyttänyt ja homma oli toivottoman hidasta.

        Ostin digipokkareiden jälkeen ensimmäisen digijärkkärini (pikkukennoinen, 14 Mpix) muutama kuukausi sitten. Makro-objektiivia minulla ei siihen ole, mutta loittorengassarja tuli hankittua lähinnä juuri diakopiointikokeiluja varten. Ensikokeiluissani pääsin mielestäni ainakin skannerin jäljen päihittävään tulokseen. Pitäisi vain päättää, rakentelenko diakopiointilaitteen palkeen korvaavan, hajavalolta suojaavan pahviputki- tms. systeemin 35-millisen primen vai 18–200-millisen zoomin eteen ja millaisen pitimen värkkään siihen kehystettyjä dioja varten. Pitimessä saisi mielellään olla jonkinlainen säätöruuvi tai vastaava, jolla dian asennon saa tarkasti mutta helposti kohdalleen ennen valotusta. Entäpä valonlähde? Luonnonvalo sinistä vai pilvistä taivasta vasten? Jonkinlainen läpikuultavan valkoinen levy eteen valoa hajottamaan?

        Samojen ongelmien kanssa painineiden vinkit tervetulleita!


      • 1238

        Entäs jos ostat tai teet pienen valopöydän?
        Hyvä suurennoslasi lisäksi.
        Sitten katso liuskat läpi ja merkkat vain hyvät kuvat, ethän ollut edes kepuuttanut kuin 1-2/36 kpl:sta.
        Vähenee turhat skannaukset


    • Johnnymale

      oma valintani olisi DSLR macro novoflexin makrotarkennuskisko. nämä minulla siis on jo. vielä tarvisi satasen luokkaa olevan diapidikkeen, joka tule makrotarkennuskiskon eteen. ja valoa TTL salamalla. dian takaa.

      • Järkkärikö?

        Hei!

        Kiitos vinkistäsi!

        Tarkoittaako tuo systeemisi järjestelmäkameran virittämistä?

        Itsellä ei ole digijärkkäriä käytössä ja siksi etsin tehokasta skannaussysteemiä. :)

        Eli jos joku tietäsi muuta tapaa kuin tasoskanneri,
        sellainen johon dialiuskan voisi syöttää sisään ja
        tulisi skannattuna ulos.

        Sitten seuraava liuska kolosta skanneriin..

        Onko tuollaisia?


    • weicko

      Hobby Hall myy alle 100 euron hintaan skanneria: Dia-, nega- ja paperikuvaskanneri ION PICS 2 SD. Olen käyttänyt sitä vanhojen negatiivien skannaamiseen ja voin sanoa, että tulos on ollut varsin tyydyttävä. Nega asetetaan kasettiin, johon mahtuu kerrallaan kuuden kuvan pituinen liuska. Resoluutiolle on kaksi asetusta 5 ja 10. Valotusta voidaan korjata kaksi auokkoa ylös ja alas. Laite tarkentaa automaattisesti ja korjaa myös valotusta automaattisesti (ja jos tämä ei riitä, voi sitten itse vielä muuttaa valotusta manuaalisesti.

      Laitteen muisti on aika pieni, joten kannattaa heti hankkia siihen sopiva SD-muistikortti. Kuvien koko parhaalla resoluutiolla on luokkaa 1,5 Mt. Laite on nopea seka skannauksessa, että kuvien talletuksessa. Tietokoneelle laite näkyy samaan tapaan, kuin USB-porttiin kiinnitetty ulkoinen kovalevy (vaatii USB 2.0-liittymän). Ottaa virran USB-portin kautta. Siirtonopeus pc:lle on noi 30 kuvaa/30 sek.

      Negojen kasetti käy uskoakseni sellaisenaan kehystämättömille dia-liuskoille.

      Ammattilaislaite se ei tietystikään ole, mutta 17,3 tuuman hyvällä pc-näytöllä kuvat ovat kohtuullisen hyviä. Niiden paperitulostusta en ole vielä kokeillut.

      • Jylyppy joo

        Ostin viime viikolla kyseisen laitteen, enkä saa millään dioja tarkoiksi. Koneen näytölläkin ne näyttävät jo epätarkoilta. Diat ovat kehyksissään ja niihin kuuluvissa kehyksissään. Valokuvat onnistuvat kyllä hyvin ja ne tarkentuvat. Onko kokemuksia tai ohjeita?


      • näin on..

        ei ole oikea skanneri tuo, vaan cmos-kamera


    • kikkelis kokk4elis

      "Suositusta, kokemuksia nopeasta ja kohtuuhintaisesta "läpisyötettävästä" diapositiiviliuskojen skannaamiseen sopivasta laitteesta?"

      ei taida olla olemassa.

      Nikonin joihinkin skannereilla voi skannata liuskan kerrallaan, mutta sekin kestää iäisyyden ja pitää sit toki asentaa uusi liuska.
      Ehkä jos voisi laittaa rullan kerrallaan yön yli rutisemaan, niin voisi mennä kohtuullisen helposti, mutta jos diat ovat jo pätkitty, niin siitäkään mitään hyötyä ole :-(

    • hemmynen

      ominaisuus taitaa olla, tuo kuvien utuisuus. halvalla ei saa aikuisten oikeesti hyvää

    • kielitaidoton

      Paketissa ole suomenkielisiä ohjeita, mutta onneksi netistä löytyy niin alkuperäiset dokut ionin kotisivuilta kuin vastaavat suoraan suomeksi tästä http://www.ranua.fi/loader.aspx?id=034b985a-0998-4a82-a206-cb0c637c346c

      • ION pettymys

        Koeajon jälkeen ION PICS 2 SD oli pettymys. Paperi kuvat ovat todella kehnoja verrattuna skannerin kopioon. Tavallinen tasokopio / skanneri hintaluokassa 120 € on minulla ja se on nopeampi ja kuvat hyviä. Siksi se on nopeampi, kun siihen saa neljä kuvaa skannattua kerralla. Ei ole tarkaa miten suorassa ne ovat, ohjelma osaa poimia ne puhtaiksi kuviksi. Tämä masina on tarpeen vain diakuvien skannaukseen. Sitä en ole vielä kokeillut, mutta todennäköisesti tarkuus ei voi olle sen parempi? Jos joku on kokeillut niin kertokoon. Tuossa edellä joku kyllä jo moitti sitä dia tarkkuutta, mutta ajattelin sen olevan vain joku moka?


      • täti 60v+risat-
        ION pettymys kirjoitti:

        Koeajon jälkeen ION PICS 2 SD oli pettymys. Paperi kuvat ovat todella kehnoja verrattuna skannerin kopioon. Tavallinen tasokopio / skanneri hintaluokassa 120 € on minulla ja se on nopeampi ja kuvat hyviä. Siksi se on nopeampi, kun siihen saa neljä kuvaa skannattua kerralla. Ei ole tarkaa miten suorassa ne ovat, ohjelma osaa poimia ne puhtaiksi kuviksi. Tämä masina on tarpeen vain diakuvien skannaukseen. Sitä en ole vielä kokeillut, mutta todennäköisesti tarkuus ei voi olle sen parempi? Jos joku on kokeillut niin kertokoon. Tuossa edellä joku kyllä jo moitti sitä dia tarkkuutta, mutta ajattelin sen olevan vain joku moka?

        Minä ostin pari vuotta sitten Lidl' istä kahvipurkin kokoisen skannerin jolla voi skannata diat ja negat tietokoneelle, mukana ohjelma, joka hoitaa skannanuksen, se asennetaan tietokoneelle.
        Maksoi muistaakseni 30e. Kuuden kappaleen kuva-liuska asetetaan kiskoon joka syötetään skannerin läpi ja joka kuva kopioidaan koneelle, hidasta oli, mutta niin pääsin eroon sadoista vanhoista negoista ja dioista.
        Ja aina välillä kopioin koneelle talletetut kuvat myös tikulle ja myöhemmin ulkoiselle kovalevylle.(kuvat ovat vuosiluvun mukaan kansioissaan, alkaen isovanhempien elämästä).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe