XP ei käynnisty

eiossaaei

hoaah, taitaa olla tuttua monille. Eli mulla näin:
Olin netissä ja meni ruutu jumiin kesken kaiken. Ei voinu klikata linkkejä, ei sulkea konetta. Buuttasin.

Nyt menee työpöydälle saakka mutta ei tule ne kuvakkeet työpöydälle, ei myöskään vasemmalle alakulmaan sitä "käynnistä" nappia. Pakko buutata taas.

Pääsen vikasietotilaan ja kaikki kuvakkeet tulee työpäydälle. Poistin kaksi viimeksi asentamaani ohjelmaa. Varmaan poistin turhaan koska ei tilanne parantunut. Ajelin Advanced Windowscaren tai jonku semmosen, se korjaili rekisteriä. Sammutin normaalisti ja kokeilin normaalikäynnistystä mutta taas etenee vain siihen tyhjälle työpöydälle eikä koneella voi siis tehdä mitään, sammutuskin vain buuttaamalla taas.

Tuo ei löydä mun "käyttäjää" eli profiilia jotenki. Tämä on amatöörin arvaus puhtaasti. Olisko joku komentosarja vkasietotilassa vaikka jolla pääsisin normaaliintyöpöytään puuhastelemaan? Miten tuo vikasietotilassa tehdään ,mikä niistä vaihtoehdoista mun pitää valita "vikasietotila" "vikasietotila ja verkkoyhteydet" jne. niitähän on useitakin siinä alkekkain ja nuolella valkataan sopiva.

KOneessa ei kai mikään ole varsinaisesti rikki koska vikasietotilassa kaikki näkyy kuten pitääkin ja ohjelmatkin toimii. Mutta normaalitilassa ei toimi mikään.

Kiitos avusta jos osaat neuvoa!

11

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dtyrtsdg

"Poistin kaksi viimeksi asentamaani ohjelmaa." no mitä ne ohjelmat olivat?

• auttoiko?

joskus auttoi kun ajoi vikasietotilassa scandisk ohjelmaa tai muuta vastaavaa...

Ehkä bios pariston irroitus joksikin aikaa auttaisi?
      Tai ihan sitten kokonaan virrat pois ja sähköjohto irti koneesta puoleksi tunniksi...?

• "Ajelin Advanced Windowscaren tai jonku semmosen,"

Aivan.

- Asenna XP uudelleen. Jos ei siltikään toimi niin:
      - Koneesi on hajalla > Osta uusi

• eiossaaei

no niin, kiitos vinkeistä. Poistin tulostimen asennuksen sekä Spyderin kalibrointiohjelman. Tulostin ei alkanut toimimaan kunnolla joten olisin poistanut asennuksen joka tapauksessa. Mutta kun kone jökkäsi kesken nettisurfailun niin tuo nopeutti noiden kahden ohjelman asennusten poistoa. Tulostimen usb-piuhan olen jo ottanut irti ettei tuo oheislaite vaikuttaisi.

Nyt tuo ryppyilevä kone on ollut pois virrasta jo yön yli ja saa olla edelleen. Yritän tällä toisella koneella selvitellä noita korjaussarjoja ensin eli en voi samantien livenä kokeilla ongelmakoneella noita reseptejä. Kokeilen sitten kerralla kaikkea siellä vikasietotilassa.

Koska en näe nyt mitään rikkinäisen koneen sisuksia niin missä se scandisk on, vikasietotilassako? Vai kirjoitetaanko se itse johonkin, mihin? Onko muita käskyjä, msconfig?

Kone sökö, kovalevy hajalla, muistikampa tohjona jne. Noita on pyörinyt mielessä. Mutta miksi kuitenkin pääsen vikasietotilaan ja työpöydän kuvakkeet on paikallaan ja ohjelmat toimii ja saan koneen sammutettua normaalisti. Mutta uudelleen käynnistäessä en pääse siihen normaalitilaan eli omaan käyttäjäprofiiliin taaskaan. En keksi tuosta mitään logiikkaa...

• Levyntarkistus tehdään chkdsk komennolla. Kirjoita komentokehotteeseen chkdsk c: /f niin saat ohjeet.

Tee vikasietotilassa toinen käyttäjä ja poista se vanha rikkoontunut käyttäjä.

• pröt

Testaa tätä: sillä tyhjällä työpöydällä paina Win R ja kirjoita siihen Suorita-laatikkoon explorer.exe ja paina enter, käynnistyykö työpöytä?

Tee vikasietotilassa toinen käyttäjä ja kirjaudu sillä, toimiiko?

• f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

Levyntarkistus tehdään chkdsk komennolla. Kirjoita komentokehotteeseen chkdsk c: /f niin saat ohjeet.

Tee vikasietotilassa toinen käyttäjä ja poista se vanha rikkoontunut käyttäjä.

Ei "chkdsk c: /f niin saat ohjeet."

Vaan chkdsk /? niin saat ohjeet

• xplinux

Suorita laatikkoon msconfig,saat järjestelmän kokoonpanoeditorin josta käynnistys välilehti sieltä "poista kaikki käytöstä" sitten ok.Jos käynnistyy ongelmitta lisäilet sinne käynnistys välilehtteen rukseja ja käynnistät kunnes ongelma palaa ja viimeksi lisätty ruksi on ongelma,jätät siitä ruksin pois ja lisäät loput ruksit. ja ilmoittelet tänne mitä siinä ongelmakohdassa lukee.

• eiossaaei

joo, voisin avata uuden käyttötilin tuonne :). Mutta silloin pitää asentaa ohjelmatkin sillä ne on toki koneessa mutta ovat siellä särkyneen profiilin takana. Tulee siis kaksi kertaa kuvankäsittelyohjelmat, toimisto-ohjelmat sun muut samaan koneeseen. Kytkenpä nyt tuon ongelmakoneen ja katoan joksikin aikaa netistä. Uusia kikkoja saa tähän kirjotella, auttaapi mua ja muitakin joille tulee sama ongelma.

• Ohjelmia ei tarvitse asentaa uusiksi jos lisäilee/ poistaa käyttäjätilejä.

• eiossaaei

no niin. Tein sen nopeimman jutun ja kirjoittelen tämän viestin ongelmakoneella. Menin -apuohjelmat-järjestelmätyökalut-mikähän sitten oli, joku järjestelmän palautus muistaakseni ja valkkasin viime viikolta edellisen "päivän", joku varmuuspäivä siellä oli tehtynä. Ja nyt kaikki pelaa!

Ihmeellistä oli se, että vikasietotilassa poistin siis sen Spyderin ja nyt se kuitenkin on paikallaan. Tulostimen ohjelmat poistin myös ja ne onkin kadonneet kuten pitikin. Spyderin olen asentanut viikkoja sitten ja Spyderin vasta tuon "päivän" jälkeen joten kone palasi viime viikon tilanteeseen kaikin puolin. huh huh!

Dzerzhisnsky: miten saan uuteen käyttäjätiliin haettua koneesta ohjelmat? Eikö idea oli juuri se että eri käyttäjät eivät pääse toisten asentamiin tietoihin ja pitää asentaa itselle tarvittavat erikseen. Vaikka toinen käyttäjä on ne itselleen jo asentanut. Tuo oli mulle uutta tietoa.

Mutta itse pääasia. Järjestelmän palautus poisti häirikköohjelmat eli sen tulostinrakkineen. Toivon mukaan taas kone pelaa muutaman vuoden...

Kiitoksia vielä kaikille, paljon hyviö ohjeita tuli. Onneksi selvisin jo ekalla kokeilulla mutta hyvä on olla nuo muutkin tallessa. Leikkaan/liimaan nuo vastaisen varalle talteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      52
      5592
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      67
      2621
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1960
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      154
      1796
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      36
      1742
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1713
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1458
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1141
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      80
      1119
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      62
      935
    Aihe