Ammatti/harrastus

ammattiharrastaja

Tässä kun lukee näitä juttuja kannattavuudesta, urakoinnista, tukialuepolitiikasta ja maataloudesta yleensäkin niin ei voi kun ihmetellä minkä vuoksi toisten katsantokantoja väitetään paskaksi ja "trolleiksi"
ja miksi kaikki pitäisi laskea rahassa. Tuntuu siltä, että joittenkin mielestä nukkumisestakin pitäisi saada rahaa.

Omaa maanviljelyäni pidän ammatin ja harrastuksen ihanteellisena yhdistelmänä.
Ansiotuloni kertyvät reilun 200ha viljelystä, tukieläinten kasvatuksesta ja pienimuotoisesta urakoinnista. Pellot ovat pariakymmentä hehtaaria lukuunottamatta omia ja kohtuullisen hyvin se on elättänyt. 4ha maksan täällä jonkun kirjoittamia huippuvuokria. Syy maksamani vuokran suuruuteen on viljelytekninen sekä että muuten omistaja vuokraisi lohkon jollekkin muulle viljelijälle, eikä suostu myymään lohkoa mistään hinnasta. Lohko sijaitsee oman reilun 30ha lohkoni sisällä, eikä välissä ole edes rajaojia. Vuokraa maksan kyseisestä lohkosta ne maagiset 800€/ha. Muista vuokrapelloista vuokrat vaihtelevat 190 - 340€/ha.

Minua kismittää näissä kirjoituksissa eniten se, jos joku kertoo veloittavansa aurauksesta 40€/ alv, puunajosta vähän riippuen 5€/m3 alv, puinnista 65€/h alv ja vaikka paalauksesta 11€/paali alv niin kuin minäkin teen, niin heti joku kirjoittaa että "voi vittu mikä idiootti, opettele laskemaan, sinähän teet sitä talkoilla eikä sulle jää siitä mitään." jne.
Minä hoidan auraukset 7820 jontikalla, puunajot N141 palmsin kärry, puinnit claasin medionilla ja paalaukset viconin muuttuvakammioisella. Ja minulle nuo veloitukset ovat riittävät ja urakointi on minulle nimenomaan mieleinen harrastus.
Tämä harrastukseni suututtaa paikallisia ammattimaisia urakoitsijoita aikalailla. Paikallinen puintiurakoitsija ja paalausurakoitsija ovat haukkuneet minua leipänsä viennistä. Vastasin molemmille samalla mitalla. Kun lopetat viljelyharrastuksesi ja minä saan peltosi oman ammattini harjoittamiseen, niin minä lopetan heti oman urakointi harrastukseni. Toinen heistä jopa tajusi yskän.
Molemmat kaverit siis ammattimaisia urakoitsijoita ja harrastuksenaan viljelevät muutamiakymmeniä hehtaareja aivan naapurissani.

3

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harrastava ammattila

Tossa ei oo mitään järkee. Milläs olet maksanut koneet ja miilä meinaat hankkia uudet koneet kun vanhat on loppu? Tollasessa kalustossa on jo aikamoiset pääomakulutkin, eli noi velotukset ei riitä alkuunkaan.
      Mut onhan se tietysti niinkin, että jokanen saa harrastaa mitä haluu ja harrastukset maksaa aina. Keräähän ne jokkut postimerkkejäkin ja maksaa niistä parhaimmillaan miljoonia. Loppujen lopukshan se on ihan sama mihin kukin rahansa laittaa, kunhan ne vaan riittää. Mitäs parempaa rahalla vois ees tehdä, kun käyttäis sen omaa itteensä parhaiten tyydyttävällä tavalla.

• hyvä kirjoitus

Olen ihan samaa mieltä, jos koneet on maksettu, niin ei niiden käyttämättömänä seisottaminen mitään säästöä ole, etkä sinä siinä mitään voita, jos et tee mitään.

Hinnoittelu on taitolaji, eikä siihen ole mitään yleispätevää sääntöä olemassa, itse käytän paljon urakoitsijoita, sekä muita yhteistyökumppaneita, hinta ei ole todellakaan se ainoa tekijä jota kuviossa katson.

Toi 11 € paali on semmonen hinta, että minä en esim. silloin laittaisi omia koneita, mutta toisaalta jos koneet laitan, niin kyllä myös urakoitsisin silloin senverran, että kone kuolettuu kolmessa vuodessaa.
      Tässä on päällä nyt sellainen miittinki yhden yhteistyökumppanin kanssa, miten tässä nyt jatketaan ja mitään lopullista ratkaisua ei ole vielä tehty ....

• kerrankin asiaa

Vaihteeksi joku osuu villakoiran ytimeen.
      Minun mielestäni maanviljely on mitä suurimmassa määrin elämäntapa. Kaikilla on tiedossa realiteetit joiden puitteissa toimitaan. Jos hommaa ei siitä huolimatta lyö leiville, niin siitä on turha valittaa kenellekään, myyköön sitten tilansa pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5200
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      126
      1670
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1579
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      51
      1530
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1255
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1200
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      22
      1080
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1047
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1008
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      847
    Aihe