Ontuva Eeriksson

tee.

Tännää niinko varmaa joka päivä
kaupunkil kulki ontue, keppis kans
yks miäs, laiha ja huanosti puettu.

Hänes oli jottai näkymättömyyt.
Kukkaaa ei huamannu kompurointii
paksus lumes - määkä mittää tehny.

E tiä oliks sil ollu joku halvaus
tai vaik parksinssoni tauti
tai mitä kaikkii niit onki.

Sitäkää e tiä, olisko se ilahtunu,
jos mää olisi auttanu sitä
siin lume paljoures.

Ko maailmas o nii monelaisii
näkymättömyyre tapoi.
Kui niihinki suhtautus oikei?

Yhret o näkymättömii ihos tähre,
toiset runsaa vartalos
ja jokku viäl väärälaisen nenäs.

Heit ei yhtää lohrut jos sannoo,
et sinul o sit hiano luanne
tai et fiksumpaa ihmis saa hakkee.

Samallai se olis ollu varmaa
se Eeriksoni kans.
Se olis vaa äyskässy:

"Mitä sää oikee yrität!"

11

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onija

      Niin..enpä tiedä onko meistä tullu välinpitämättömiä kanssaihmisiä
      kohtaan..ajatellaan että kyllä se ontuu siellä hangessa kuten muinakin
      päivinä..paljon sellaisiakin joiden ´ontumiset´on syvällä jossain sisimmässä..
      niitä ei näe muutakuin ehkä kasvoilta..jos ehtii katsoa..noita ontuvia on
      varmaan pilvin pimein..harva tohtii ulkopuoliselta apua kysyä..siitähän on vaivaa..
      toisilla taasen niin kiire ettei mitään huomaakkaan..auttaviakin toki löytyy vaan aina
      ei apu kelpaa ja siitä tuleekin mieleen että välttämättä autettava ei sitä haluakkaan..
      ja sillä tavalla auttajastakin tulee arka..ei uskalla aina mennä kysymään..
      pärjäätkö..ajattelemisen aihetta kuitenkin runollasi annoit.

      Kiitoksia tee..

    • tee.

      Onija, mukava kun vastasit ja pohdit kanssani tätä auttamista tai muuta empatian osoittamista. Ei niin yksinkertaista aina Suomessa.
      Itselläni on kahtalaisia kokemuksia. Yksi opiskelutoveri, tyttö, jota rohkaisin pitämään kaulansa esillä, vaikka siinä oli iso Gobatshov.syntymämerkki, oli siitä ilmeisen kiitollinen, Ainakin tuli seuraavana päivänä kaula paljaana ja pää pystyssä muitten joukkoon. Ja lähetti vuosia myöhemmin syntymäpäiväonnittelun.

      Sitten taas, kun yritin auttaa tuntematonta mummelia avaamaan katuosuuttaan ok-alueeella lumisateen jälkeen, sanoi: " Mitä sinä oikein yrität!" Jäin sitä hämmentyneenä miettimään.

      • onija

        tee.. Olet oikeassa.. ei se ole niin yksinkertaista..me olemme ilmeisesti
        ´kaksinkertaisia´..jos ei heti epäillä niin ainakin ihmetellään ja vielä
        ääneen jos koittaa jotenkin avittaa..aivan kuten tuo sinun ´mummelisikin´..

        kyllähän tästä pohdittavaa saisi vaikka kuinka..


      • tee.
        onija kirjoitti:

        tee.. Olet oikeassa.. ei se ole niin yksinkertaista..me olemme ilmeisesti
        ´kaksinkertaisia´..jos ei heti epäillä niin ainakin ihmetellään ja vielä
        ääneen jos koittaa jotenkin avittaa..aivan kuten tuo sinun ´mummelisikin´..

        kyllähän tästä pohdittavaa saisi vaikka kuinka..

        Onija, yksi ystävällisyyden osoittamisen este on viime aikoina tullut tullut pedofiliahysterian takia ainakin miespuolisille, pian ehkä myös naisille. Olipa tilanne mikä tahansa, muiden lapsia ei enää uskalla puhutella. Aiemmin sellainen oli luonnollista kanssakäymistä.
        Tämä sama epäluulo näkyy usein muutenkin, jos osoittaa yli velvollisuuden menevää ystävällisyyttä. Sääli.


      • onija
        tee. kirjoitti:

        Onija, yksi ystävällisyyden osoittamisen este on viime aikoina tullut tullut pedofiliahysterian takia ainakin miespuolisille, pian ehkä myös naisille. Olipa tilanne mikä tahansa, muiden lapsia ei enää uskalla puhutella. Aiemmin sellainen oli luonnollista kanssakäymistä.
        Tämä sama epäluulo näkyy usein muutenkin, jos osoittaa yli velvollisuuden menevää ystävällisyyttä. Sääli.

        tee.. olen lasten kanssa päivittäin.. näen..kuulen..paljon..

        ehkä juuri sen talkia uskallan puhua..juuri tulevaisuudelle..lapsille.. he sitä ovat..

        pedofiilisyys on yliammuttua..sitähän voi historiasta lukea..

        ei tarvita tätä päivää..ollut aina..siitä vaan vaiettu..ollaan oltu hiljaa..

        ystävällisyyttä en tule pelkäämään..lapset opetan sitä kunnioittamaan..

        Kiitän upeasta vastauksestasi tee..


    • -darklady'

      Osa ihmisistä on kokenut niin paljon, ettei auttaminen enää tunnukaan hyvältä.
      Siis jos joku sitä tarjoaa. Sen ennemmin kieltää, kun taas kerran petttyy, tai ei saa siitä mitään iloa. Oma emotionaalisuus on kokenut konkurssin. Vastaanottoa ei vaan enää ole. Myötätunto on muuttunut myrkyksi.
      Koskettava... runosi ovat aina vedonneet minuun.

    • tee.

      Ystäväni, niinpä, Ihmisenä oleminen on vaikeaa kaikenlaisissa olosuhteissa.
      - Yritä siinä sitten elää.
      Kiitos vastauksestasi!

    • Pohdiskelin runosi sanomaa, ja

      mielestäni taustalla piilee sana 'kyynisyys', toki
      sana sanana, koska

      tuolle sanallekin on määritelty niin monta eri sisältöä.

      Mutta itse mieltäisin Eeriksonin tokahduksen kyynisyyden näin:
      "elämisen kovettanaisuuden".

      • tee.

        Tähtisilmä, paitsi pelkoa elämän kovettamien vastaanottoreaktiosta, pelkään että omassa ohikulussa on halua sivuuttaa tilanne. Tunnen velvollisuutta tehdä jotain, mutten halua sitä.
        Kiitos sinulle pohdiskelustasi!


    • xxx

      tykkäsin kovin,kiitos tee!

      • tee.

        xxx, on aina ilo, kun joku tykkää runosta, vajavaisestakin. Minä tykkään sinun runoistasi, vaikka runoja liian harvoin kommentoin.
        Kiitos sinulle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe