Veden suodatus/puhdistus

Puronvarsimökki

Meillä on mökkitontilla puro, josta ottaisimme mieluusti saunavedet, mutta vesi on ruskeaa, koska puro saa alkunsa suolta. Tietääkö kukaan, onko kohtuuhintaisia vedensuodatuslaitteita tällaiseen tarkoitukseen?

9

6375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valinta kysymys

ei todellakaan ole ja jos niin tulee niin kallista vettä ettei sillä kannata saunassa käyttää. Kai voisi koettaa jotain kotikonstia esim. laskea vesi hiekan läpi jne mutta on siinä älytön homma. Mökki myyntiin jos nyt kukaan tuollaista ostaa? Suovesi on ihan ok vettä pesemiseen ...jos ei parempaa ole?

• 1 9

Hintoihin ja käyttösovellutuksiin en osaa ottaa kantaa mutta sellaisenaan ei edes löylyvedeksi eikä miel. pesuvedeksikään.
      Löyly- ja pesuvedet nyt saa otettua lähestulkoon ränneistä tms. riippuen käyttöasteesta ja veden kulutuksien määristä.
      Toinen vaihtoehto on kuskailla vesi mökille sinne mennessä tai pesuvedet suuremmissa erissä riippuen käytettävissä olevista mahdollisuuksista.
      Seuraavaksi kannattaa miettiä (hintaselvitykset) porakaivoa tai vesiliittymää jos hinnat ei karkaa järjettömyyksiin.

Puronvarsimökki tms. nyt on monesti jopa viihtyisempi vaihtoehto verrattuna isompiin vesistöihin joten edellisen kaltaiset kannaotot itse paikkaan oli asiattomia. Esimerkiksi itsellä mökki joen (koski) varrella koska omat harrastukset löytyy kosken ääriltä, ei järven. Himo koskikalastaja siis jolla ei kävisi mielessäkään järvellä uistimen veto.

Joka tapauksessa jokainen tekee omat valintansa itse oli "syyt" taustalla mitkä tahansa. Ihmeellistä tuo tapa näillä palstoilla joissa aina kannanotot ovat tavalla tai toisella loukkaavia?

Itsellä kuitenkin hiukan vastaava tilanne ja vesi kuljetetaan (saunavesi) 200l:n tynnyreillä tarpeen mukaan. Viime vuonna liittymä tuli lähelle mutta käyttötarve on tässä vaiheessa vielä niin pieni ettei ole käynyt edes mielessä. Veden kun saa tarpeen mukaan alle kilometrin päästä lähitilalta. Kun/jos käyttötarve lisääntyy, liittymä tulee meidän tapauksessa tarpeeseen koska pohjavedet ei ole parh. mahdolliset ja se käyttöhelppous.

• eenokki

Totta turiset,joka sopii toiselle ei sovi toiselle eli ihmisillä outo tapa arvostella toisten valintoja mökin paikasta,sijainnista,varustetasosta ym. Miksei vain jokainen nauttisi omista mökkipaikoistaan ja antaisi p....n jauhamisen olla. Hyvää kesää kaikille tasapuolisesti.

• N i m i m e r k k i

Siksi tätä palstaa kait kutsutaan Suoli24:ksi? Jutut on valitettavan korkealla prosentilla luokiteltavissa p...n jauhamiseksi ilman asiasisältöä tai kannanottoja itse avauksien aiheisiin. Joskus tuntuu näitä viestejä lukiessa että palstan pääasiallinen tarkoitus on toimia kanavana patoutumien tms. purkamiselle?

Humuspitoisen (ruskea) veden puhdistukseen en kyllä itsekkään osaa ottaa kantaa vaan peesaan nimimerkkiä 19.

• Puronvarsimökki

No, mökin paikka on minulle juuri oikea, lapsuuskodin mailla ja osuus meillä on suuren järven rannasta, vaikka torppa sinänsä ei ihan rannassa olekaan. Tähän asti olemme hakeneet veden lapsuuden kodistani, mutta helpompi olisi, jos saisi omalta tontilta. Olen minä rengaskaivoakin harkinnut ja sadeveden keruu ränneistä on mm. saaristossa ihan tavallista. Tuollaisten soilta lähtönsä saavien purojen vesistä suomalaiset järvetkin suurimmaksi osaksi koostuvat ja ruskeavetisiähän järvemme ovatkin. Myyntiin ei mökki ole tulossa, päin vastoin, rakennusala lisääntyy!

• minävaantaas
        Puronvarsimökki kirjoitti:

No, mökin paikka on minulle juuri oikea, lapsuuskodin mailla ja osuus meillä on suuren järven rannasta, vaikka torppa sinänsä ei ihan rannassa olekaan. Tähän asti olemme hakeneet veden lapsuuden kodistani, mutta helpompi olisi, jos saisi omalta tontilta. Olen minä rengaskaivoakin harkinnut ja sadeveden keruu ränneistä on mm. saaristossa ihan tavallista. Tuollaisten soilta lähtönsä saavien purojen vesistä suomalaiset järvetkin suurimmaksi osaksi koostuvat ja ruskeavetisiähän järvemme ovatkin. Myyntiin ei mökki ole tulossa, päin vastoin, rakennusala lisääntyy!

tehkää hiekkasuodatus, 5-8kpl 80cm renkaita, kaivakaa pihaan monttu johon renkaat (kuivimpana aikana) ja hiekkaa ympärille suodatuskentäksi (pohjalle hiekoitus sepeliä 30-40cm). suodattimina 2-osainen (60-80 mikroa hiukkaset ja kuitu tai aktiivihiili toiseen pesään) heti pumpun painepuolelle. 2-koon pesät ok.
        aktiivihiili tappaa pintaveden pöpöt ihan hyvin (max painevirtaus tiedettävä jottei liian kovalla tuhoa suodatustehoa). ilmastus kaivossa toimii vaikka pieni akvaarioon tarkoitettu malli, ilmastuksella haitallisia aineita, kuten metaani, radon, rauta ym. vähenevät ja kaivo ei leväty käyttämättömyyttään.

ps. kaupan valmiit suodattimet maksaa maltaita, ja tuottokaan ei kummoinen ole, näillä vinkeillä hyvää ja puhtaampaa kesää...

• kaikkea sitä

mökki ilman järveä on tyhjän pantti....suon laidassa kesämökki?

• NoProblem?
    • Sitähän voisi kokeilla tehdä pieni suodattumiskaivo sinne puron varteen. Vähän paikasta riippuen... Jos paikka puron varressa on tarpeeksi vetinen niin kaivo sellaisenaan. Jos ei monttuun löydy tarpeeksi vettä niin sitte ihan puron varteen ja hiekkapatja kiinni puroon niin vesi pääsee imeytymään purosta. Vesi suodattuu hiekan läpi. Kaivon ei tarvitse olla hirveän syvä. Muutamasta renkaasta luulisi riittävän sauna vesi. Vesi tuollaisessa kaivossa on pintavettä, joten juomista en sen enempää suosittele kuin juomista suoraan purostakaan, mutta saa sieltä kirkkaampaa pesuvettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe