Jyväskylän steinerkoulussa ainakin minun aikanani ensimmäiset vieraat kielet olivat saksa ja englanti. Miten muualla? Kaiketi englantii on kaikissa, mutta saksan sijaan jossakin on venäjä, onko muita? Entä Suomen ruotsinkieliset steinerkoulut? Onko niissä englanti ja suomi? Yksi steinerkoulujen pedagogisista ansioista on vieraiden kielten opetuksen aikainen aloittaminen!
Ensimmäiset vieraat kielet steinerkouluissa
7
388
Vastaukset
- minä vain
Meillä ensimmäisellä luokalla alkoi myös saksa ja englanti. Saksan sijaan voi kuitenkin alkaa venäjä tai ruotsi. Näistä vaihtoehdoista olen itse kuullut :) noista ruotsinkielisistä steinerkouluista en sitten tiiä...
- mmm
Lahden Steinerkoulussa ensimmäisellä luokalla alkaa Englanti ja Saksa.
- kolomekymmentä
Joensuussa englanti ja ruotsi. Olisin toivonut ruotsin tilalle ihan minkä tahansa muun kielen, vaikka venäjän!
- druvfc
Minun aikanani Helsingissä oli saksa ja ruotsi. Sellaista loruttelua ja en oppinut paljonkaan :D
- asdghhda
Ite menin steineriin 8-luokalla ja käsittääkseni siinä koulussa on saksa ja ruotsi ekalla luokalla, enkku vasta 6 luokalla ja senkin opetus jää lähes olemattomiin, kun ruotsia on se 3-4 tuntia viikossa, saksaa 2-3 tuntia viikossa ja englantia 1-2 tuntia viikossa. Jää vain kysymys, miksi vitussa näin? Eikö englantiijn pitäisi panostaa kaikista eniten jokaisessa koulussa.
- Steinerfaija.
Sinun koulusi lienee kaksikielinen Helsingin Rudolf Steiner -koulu / Rudolf Steiner skolan i Helsingfors...
- Brötchen
Saksa ja ruotsi :D Tai vaihtoehtona englanti ja venäjä, mutta se tuli jo koulun aloitettuani, muuten olisin ottanut sen. Mutta nyt ei kaduta ollenkaan, haluan ehdottomasti opiskella saksaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713498
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851516Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251259- 1581222
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35971
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16953Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk91788- 62745