Kansanedustaja Sari Sarkomaa (kok) on jättänyt kirjallisen kysymyksen koskien suojateiden turvallisuutta. Hän toivoo liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) tarttumaan toimeen, ja muun muassa koventamaan rangaistuksia suojatiesääntöjen rikkomisesta.
- Taas eilen luimme lehdestä todella surullisen uutisen siitä, että 10-vuotias tyttö kuoli jäätyään pakettiauton alle suojatiellä Naantalissa. Uusia ja tehokkaita toimia turvallisuuden parantamiseksi suojateillä tarvitaan, jotta ne olisivat nimensä veroisia, Sarkomaa tiedottii tiistaina.
Ministeri Kyllönen kertoi jo tammikuussa kannattavansa kovempia rangaistuksia autoilijoille, jotka törttöilevät suojateillä. Hän ei usko asennekasvatuksen auttavan asiaa.
Poliisin tilastojen mukaan autoilijat jättävät yhä useammin väistämättä suojatiellä kulkevan ja ohittivat näkyvyyden peittävän auton pysähtymättä.
Sarkomaan mielestä rangaistusten koventamisen lisäksi pitäisi pohtia myös kansallista kampanjaa, poliisivalvonnan lisäämistä ja ajonopeuksien alentamista.
Erityisen huolissaan kansanedustaja on lapsista, jotka jäävät suojateillä autojen yliajamiksi. Arviolta kolme neljästä lapsille sattuvista henkilövahingoista tapahtuu tietä ylitettäessä.
Paljon uhreja tarvittu heräämiseen:
1
113
Vastaukset
- Pölyt.Bois.
Kulkekaa yleisillä kulkuneuvoilla ja vaatikaa yleisiä linjoja Naantalin alueelle niinkuin on muuallakin ja jättäkää omat autot pois käytöstä. Miksi kirjoitin näin, johtuu siitä, että liikenneonnettomuuksia tapahtuu päivittäin.. Mikäli liikkeellä olevien autojen lukumäärä olisi vaikka puolet tämänhetkisestä, niin olisi jo puolet turvallisempaa.
Mutta, kuka luopuu autostaa? Tämän aikakauden henki on omistaa auto ja liikkua parisataa metriä kauppaan autolla, koska kävellä ei jaksa. Tai sitten tottumus on tehnyt tehtävänsä. Tapaa toistetaan. Ihminen on tapojensa orja.
Suojateiden turvallisuuteen minulla on hyvä ehdotus. Tämä koskee liikennevaloristeyksiä. Eli. Kun jalankulkijalle syttyy vihreä valo, niin on ideoitava jonkinlainen ns. melko nopeasti valojen vaihtuessa esille tuleva turvapuomi, joka suojaa jalankulkijaa auton törmäykseltä. Silloin myöskin liikennevaloristeyksissä ei enää olisi autoilla mahdollista ajaa keltaisella valolla niinkuin on nyt.
Jalankulkijoita on suojeltava ja heidän liikkumisensa autojen seassa on turvattava.
Eli autoilijoille olisi tehtävä jonkinlainen este liikennevalojen vaihtuessa punaiseksi, koska liikennevaloja ei noudateta niinkuin kuuluisi. Monet ajavat keltaisilla ja kaasuttavat niin paljon että ehtivät vielä keltaisella, mutta sitten on nuo punaisell ajavat, joille ei näytä tehoavan mikään.
Hälytysajoneuvot olisi huomioitava, kun ideaa kehiteltäisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724274Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1003720Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363409- 512980
- 402468
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182409Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222162- 231816
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141607Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?331592