Eli vauvamme oli 4kk neuvolassa 61,5 cm ja lääkäri oli huolissaan, määräsi verikokeisiin. 3kk neuvolasta on tullut 3cm lisää, eli on pituutta tullut. Nyt minä panikoin täällä, että mistä lyhyisyys johtuu tai miks on lyhyt. OIemme miehenkin kanssa keskivertoa lyhyempiä kyllä. Kysyin vielä lääkäriltä, että pitääkö minun nyt olla huolissani ja vähän ympäripyöreästi önisi jotain ja tuli olo että pitää olla. Onko muilla ollut vastaavaa? Painoa oli hyvin ja kaikki muukin on hyvin, kehittynyt hyvin jne..
Lyhyt 4kk ikäinen vauva.
14
4401
Vastaukset
- rrrrrrrritva
Paljonko sitten painaa?
Paljonko pituutta oli syntyessä?
Minusta kuulostaa hassulta että lääkäri on huolissaan. Meidän tyttö oli myös 4kk neuvolassa tuon saman 61,5 ja edellisestä neuvolasta oli tullut vain 1cm pituutta lisää!! Lääkäri ei sanonut muuta kuin että paino nousee käyrällä nyt aika vauhtia kun pituutta ei tule samassa tahdissa lisää mutta ei ollut sen enempää huolissaan eikä myöskään terkkari, joka sitten vielä näytti mulle ne käyrät.
Ja 5kk neuvolassa olikin tullut 3cm lisää ja painon kehitys tasaantunut :)
Jotkut lääkärit katsoo varmaan liikaa niitä käyriä, ehkä siksi on laittanut teidät hieman hätäisesti eteenpäin..
Eiköhän teilläkin kaikki ole hyvin!! :) - ed
en mäkään ymmärrä, kummallinen lääkäri! 3cm kuukaudessahan on hyvin!!
- Samallainen tilanne_
Meidän pikkuinen oli 4 kk:n iässä 58 cm. Olen itse tavallista pienempi (155 cm), mies on tavallista isompi (195 cm). Vauva oli syntyessään pieni, mutta kasvoi ja kehittyi silti hyvin. 6 kk:n iässä hän sai kasvupyrähdyksen ja pinkaisi kaikkien käyrien alapuolelta käyrille. Lääkäri ei ole ollut huolissaan.
Jos lapsi kasvaa ja kehittyy omalla käyrällään ilman notkahduksia ja kasvun viivästyksiä, en olisi huolissaan. Ehkäpä teidänkin lapsi ottaa jossakin vaiheessa kunnon kasvupyrähdyksellä muita lapsia kiinni. - Ap
Paino syntyessään 3,6kg ja pitkä oli 50cm. Nyt oli paino 7,070kg ja tuo pituus tuon 61,5cm. 3kk iässä pituus oli 58,5cm. Näytti minulle tuota käyrää ja minun mielestä viime kerran ja tämän kerran käyrä väli oli tasainen. Mutta sitä ennen käyrä ollut hieman yleempänä.
Tässä vielä vauvan mitat eri kuukausina:
1,5 kk 4,930kg ja 54,7cm
3kk 5,990kg ja 58,5cm
4kk 7,080kg ja 61,5cm.
Esikoinen on ollut tässä 4kk iässä 64,8 cm, eli 3cm pidempi. Ei tietysti pidä verrata, mutta jotenki tuo lääkärin suhtautuminen pisti itseäni huolettamaan :(- lijhdal
Täysin normaalin pituinen vauva. Kaikki ei vaan satu keskiarvoon, ei kaikki ole sentilleen saman mittaisia, joten sinne keskiarvon molemmille puolille on saatava sakkia :)
Jos haluat itse tarkistaa, täältä löytyy ajantasaiset kasvukäyrät: http://www.kasvukayrat.fi/kayra.html
Normaali pituus on välillä 2 --> -2 mutta tärkeämpää on se oman kasvun johdonmukaisuus. Sitä paitsi tuonikäisten pituusmittaukset on hyviä arvauksia, ei ne millilleen päde koskaan, sentin heitto uusintamittauksella ei ole mitenkään epätavallista. 3cm/kk on loistava kasvu!
- maijakoo23
meillä 5 kk neuvolassa pituus 63 joka oli sama kuin 4 kk neuvolassa itse huolestuin mutta neuvolan täti sanoi että ei aihetta huoleen ei ne joka kuukaisu kasva samaan tahtiin. Itse taas vähän jänskättää onko seuraavaan kerrtaan tullut pituutta. painoa kyllä tullut normaalisti.
- ei huolta
Meidän vauva oli syntyessään (rv39 4) vain 44cm (ja painoi 2615g). Ja vaikka kasvoi todella hyvin alussa, niin oli 59cm 4kk iässä. Syynä lienee minun pienikokoisuus (153cm) ja todella rankka treeniohjelma koko raskauden ajan ;) Ja nyt on neiti 77cm, terve ja hyvin kehittynyt, puolitoistavuotias... Monenlaista kasvua mahtuuu maailmaan. Nuo kasvuseulat kyllä aika hyvin seuloo jos oikeasti on kasvussa häiriötä. Tietysti lievemmät ongelmat saattaa mennä huomaamatta läpi. Joten jos vähänkin huolestuttaa, niin kannattaahan sitä peruslabroja ottaa.. joskus aina joku sillä keinoin selviää nopeammin.
- ihmettelen vaan
Ja säkö olet suorastaan jotenkin ylpeä siitä, että vedit sellaista rääkkiä raskausaikana, että lapsesi oli syntyessään selvästi normaalia pienempi?
- lajö
ihmettelen vaan kirjoitti:
Ja säkö olet suorastaan jotenkin ylpeä siitä, että vedit sellaista rääkkiä raskausaikana, että lapsesi oli syntyessään selvästi normaalia pienempi?
"Selvästi normaalia pienempi"? Mulla ei ole nyt käyriä käsillä ja raskausviikot vaikuttavat asiaan, niin en voi suorilta sanoa mahtuuko 44cm/2615g vauva käyrille, mutta ei se ainakaan "selvästi normaalia pienempi ole". Normaali on jotain ihan muuta kuin keskiarvo, ja 2,5-4,5kg on ihan normaali vaihteluväli vastasyntyneen painolle.
Nimimerkillä erittäin normaalin 2,6-kiloisen äiti - ihmettelen vaan
lajö kirjoitti:
"Selvästi normaalia pienempi"? Mulla ei ole nyt käyriä käsillä ja raskausviikot vaikuttavat asiaan, niin en voi suorilta sanoa mahtuuko 44cm/2615g vauva käyrille, mutta ei se ainakaan "selvästi normaalia pienempi ole". Normaali on jotain ihan muuta kuin keskiarvo, ja 2,5-4,5kg on ihan normaali vaihteluväli vastasyntyneen painolle.
Nimimerkillä erittäin normaalin 2,6-kiloisen äitiKuule, ei tarvitse vetää herneitä nenään. En kirjoittanut tuota ylempää viestiä kutsuakseni juuri sinun lastasi jotenkin epänormaaliksi. Jotkut ovat kyllä uskomattoman herkkänahkaisia... Kaikki otetaan henkilökohtaisesti. Kirjoitin sen, koska minun mielestäni on omituista, että edellinen kirjoittaja tuntuu vitsailevan sillä, että veti niin rankkaa treeniohjelmaa, että lapsi oli todella pieni. Hänhän itsekin kirjoittaa, että se oli yksi todennäköinen syy vauvan pienikokoisuuteen. Anteeksi nyt kamalasti, että käytin tuollaista ilmaisua, kuin "selvästi normaalia pienempi". Sanotaan nyt sitten vaikka, että selvästi keskiarvoa pienempi, jos sinua helpottaa tämä ilmaisu. Kaikki, mitä netissä lukee, ei ole sinulle suunnattu, ihan tuon yhden äidin kirjoitusta vain kommentoin.
- t6ty7u
Meidän vauveli on jo 7kk, mut kasvaa hitaasti sekä painoa että pituutta. Viimeksi pituutta oli tullut vain sentti ja painoa 150grammaa. Terkkari ei ollut silti huolissaan, vaikka käyrät onkin laskeneet tasaisesti. Totesi vain, että jos 8kk neukkulassa vielä on tahti hidastunut, niin sitten ihmetellään uudelleen. Lapsemme syö tissin lisäksi jo reippaasti kiinteitä. Sinuna en olisi huolissani, koska kaikki kasvavat omaa tahtiaan ja tuo 3senttiä on minusta paljon! Jos lapsi on tyytyväinen ja oma itsensä, niin tuskinpa on huolta mistään.
- -crosman-
neukkula=neuvostoliitto? :D
- fjjn
Meillä tyttö oli 4kk neuvolassa 62cm ja ei sanottu mitään kun hyvin kasvanut omalla käyrällään ja oli tullut 2cm edellis kertaan lisää pituutta :) Aika outoa kun kaikkialla sanotaan vähän eriasioita :o
- neo
en olis huolissani...
mun lapsella esim. seuraavat mitat:
syntyessä 3600 50cm
2kk 5500 58cm
3kk 6100 63cm
4kk 7300 65cm
5kk 8000 68cm
6kk 8400 71cm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666