Onhan sitä tullut värkättyä jos jonkinmoisia jälkiruokia ja muita murkinoita, mutta Pashaa en ole tehnyt.
Äitini teki taivaallista pashaa. Jotenkin on semmonen mielikuva, että hän olisi sen rahkan tehnyt itse. Äitini ei enää muista, miten pashaa teki, joten häneltä en voi kysyä.
Aloin tässä googlettamaan Pasha-reseptejä, että voisin värkit kirjottaa paperille ja kun tuun töistä kotiin, voisin kaupan kautta niitä käydä hakemas.
Saisinko joltakin OIKEIN suber-hyber-hyvän reseptin.
Noissa katsomissani resepteissä oli eroja.
Yhes reseptis sanottiin, että kun on sekottanut värkit, niin mönjä kuumennetaan levyllä niin kauan, että se alkaa höyrystymään. Onko kukaan kokeillut kuumentamista? Mun mielestä se kuulostaa hyvältä, koska mönjään sekoitetaan munan keltuaista. Jotenkin raaka muna äklöttää. Ja pitääkö sitä munaa ylipäätään laittaa siihen?
Tahtoisin onnistua pashan teossa, koska aateskelin, että teen kasan itselleni, toisen pojan perheelle ylläriksi ja sitten vielä yhen kasan mun ystävälle, jonka luo menen kylään.
Pashan reseptiä siis anelen:)
Tekis mieli
42
540
Vastaukset
Tässä! Aito karjalainen pasha resepti, kulkenut yhden tuttuvan suvussa jo monta sukupolvea. Kevyt se ei ole, ja munaakin siinä on, mutta ainoastaan keltuaiset. Valkuaisista teen yleensä marenkia. Perinteisesti ortodoksiset syö tätä pullan päällä.
Tuli kyllä mieleen tuosta höyryttämisestä, että tulee enempi juustomainen?
Eiku asiaan: Alkujaan tässä reseptissä oli kilon voita ja 20 munaa, muistaakseni, olen vähän piententänyt sitä :))
170 g voita
500 g rahkaa
170 g sokeria
3 munankeltuaista
80 g smetanaa
1/4 osa vaniljatanko
mantelia
sukkaattia
Vaahdota voi ja sokeri, ja lisää munankeltuaiset yksitellen hyvin vispaten. Erkanee muuten. Avaa vaniljatanko ja ota siemenet talteen, hienonna kuori ja käytä kaikki taikinaan. Lisää rahkaa, smetana ja mausteet. Peitä sihvilä tai pasha-muotti harsolla ja kaada sinne taikina valumaan painon alle vuorokaudeksi.- Hei kun keikuskelen
Ai Jaaaaa, että pullan päällä ei istuta:)))
Toisaaltaan, vähä mä mietin, että jos haluaisi vähän kevyemmän kaloripommin, niin sitä tosiaan voisi istua pullan päälle ja alkaa mutustamaan pashaa. Voisi syödä Enemmän herkullista pashaa, kerran se pullan kalorimäärä on littanana pepun alla.:)
Reseptisi näyttää just prikulleen semmoselta, että se vois olla hyvää.
Smetana, joo hyvä idea. Juuri lähdin hakemaankin jotakin Aitoa reseptiä.
Kaupassa on purkissa saatavana Vaniliinisokeria ja Vaniljasokeria. Käsittääkseni vois käyttää vaniljajauhetta tangon sijasta. Vai pilaisinkohan koko pashan.
Kivaa-kivaa, nyt sitten tiedän, mitä kaupasta ostan ja yllärini tullee onnistumaan.
Kiitos sulle:) Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Ai Jaaaaa, että pullan päällä ei istuta:)))
Toisaaltaan, vähä mä mietin, että jos haluaisi vähän kevyemmän kaloripommin, niin sitä tosiaan voisi istua pullan päälle ja alkaa mutustamaan pashaa. Voisi syödä Enemmän herkullista pashaa, kerran se pullan kalorimäärä on littanana pepun alla.:)
Reseptisi näyttää just prikulleen semmoselta, että se vois olla hyvää.
Smetana, joo hyvä idea. Juuri lähdin hakemaankin jotakin Aitoa reseptiä.
Kaupassa on purkissa saatavana Vaniliinisokeria ja Vaniljasokeria. Käsittääkseni vois käyttää vaniljajauhetta tangon sijasta. Vai pilaisinkohan koko pashan.
Kivaa-kivaa, nyt sitten tiedän, mitä kaupasta ostan ja yllärini tullee onnistumaan.
Kiitos sulle:)Niih, piirakka onkin täysin eri juttu ;O)
On niitä hyviä kevyitä vaihtoehtoja myös, sain naapurin mammalta kerran jonkun oikein superkevyen pashan, oikein raikas sitruunainen luomus. Ja varmasti onnistuu myös muulla kuin vaniljatangolla, vaik vaniljavalssilla, se onkin inhottavan sitkeä kapistus leikata. Yleensä pizzaleikkurilla ajanut yli sata kertaa. Kerro miten onnistut! Olen niin huono keittiössä, että en uskalla leikkiä reseptien kanssa :/ Jos siinä lukee että kauli 24 cm:ksi, niin meitsi hakee viivoittimen. Pitäis varmaan roudata radio pois keittiöstä, että keskittyisin vähän paremmin.- Hei kun keikuskelen
miss.fire kirjoitti:
Niih, piirakka onkin täysin eri juttu ;O)
On niitä hyviä kevyitä vaihtoehtoja myös, sain naapurin mammalta kerran jonkun oikein superkevyen pashan, oikein raikas sitruunainen luomus. Ja varmasti onnistuu myös muulla kuin vaniljatangolla, vaik vaniljavalssilla, se onkin inhottavan sitkeä kapistus leikata. Yleensä pizzaleikkurilla ajanut yli sata kertaa. Kerro miten onnistut! Olen niin huono keittiössä, että en uskalla leikkiä reseptien kanssa :/ Jos siinä lukee että kauli 24 cm:ksi, niin meitsi hakee viivoittimen. Pitäis varmaan roudata radio pois keittiöstä, että keskittyisin vähän paremmin.Ei emmäää. Liian kevyet versiot eivät ole miun maun mukkaisia.
Jos päättää syödä herkkua, niin sitte kans syödään, eikä meinata.
Sitäpaitsi Rrrrakastan rahkaa, Rrrrakasta kermavaahtoa ja jos niitä alan suuhun sullomaan, niin pidän huolen, että kyseessä on ehtaa tavaraa.
Sitäpaisi syön peräti harvoin herkku-herkku-herkkuja. Joten eipä sillä väliä ole, jos silloin harvoin kun syön, niin se on semmosta erittäin kaloripitoista.
Jos otetaan esimerkkinä JUUSTOT. Oletko maistanut kevyt-kevyt juustoja?
Ne on koostumukseltaankin, kuin ikivanhat kenkien pohjat. Maistuu ihan yli-pahalta.
Kerran ostin jotakin ihmeen ylikevyttä pippurisekoitus sulatejuustoa. Pieni ja kallis rasia. En ole tähän ikään mennessä IKINÄ maistanut Niin pahaa sulatejuustoa. Päätin viedä sen pojan koiralle. Kun asetin tämän "herkun" sen eteen, niin se nuuhkaisi ja loi minuun Niin halveksivan ja loukkaantuneen ilmeen, että olin peräti nolo.
- ...
Rusinat.
En ole pashaa itse tehnyt, vaimo kyllä. Mun mielestä perusidea kuitenkin on, liikaa kaloreita ei ole koskaan liikaa. Niitä kuivattuja hedelmiä kans... Ja niinkuin smetana kuuluu kyllä ruokaan kuin ruokaan. En tiedä, aikanaan oli myynnissä sitruunalla maustettua smetanaa, vois passata aika hyvin.
Itellä tässä enenpi ollut mielessä chilin istuttaminen, ostin kaupasta Habaneroa, tavallista punaista chiliä, punaista jalapenoa... Maa jäässä, tuntuu jotenkin typerältä lähteä kauppaan ostamaan multaa, hitto mökki keskellä pottupeltoja >:/
=DW=- Hei kun keikuskelen
Hitsin myöhään menee aina näin keskiviikkoisin. Kaupassa on nyt käyty ja pashavärkit ostettu. Tavallista smetanaa ostin, en havainnut siellä olevan sitruunalla maustettua smetanaa. mikäli olisi ollut, niin luulen, että olisin semmosen napannut.
Ostin sitruuna ja joo jep, myös rusinoita, sukkaattia, manteleita ja tummia ja vihreitä viinirypäleitä. Niin appelsiinia.
En ole läheskään varma, pistänkö viinirypäleitten pikku paloja siihen, mutta otin varooksi.
Hae vaan multapussi kaupasta. Luulen, että mainitsemasi tuliset chilit sun muut tykkäävät kasvaa enemmän sisällä herkullisen möyhevässä mullassa, kuin pottupellossa.:)
Vai pashaa :))
Mun resepti on että mennään lähikauppaan ja otetaan purkki hyllyltä ja maksetaan kassalle. Kotiin ja eikun syömään!- Hei kun keikuskelen
Annoit varsinaisen pika-pasha-reseptin:)
En oo koskaan maistanut kaupan valmista pashaa, enkä nyt saa edes mieleen, että olisin semmosta nähnyt myynnissäkään. Pitää vilkaasta, ku meen kauppaan käymään. - leijanna
@ tulisille terkkuja.
Samaa olen mieltä. Taitaisi täällä meidäkin istumalihaksemme sangen leventyä, jos kahteen pekkaan popsisimme moisia itsetehtyjä herkkupashoja, siis täällä meillä, kahdella pullahiirellä.
Toki on hyvää itsetehty, koskaan en ole tehnyt, mutta kylässä itsetehtyä saanut nauttien maiskutella.
Jollain lailla tuntuu, että näitä erikoisherkkunautintomerkkipäiviä on pian jokaisena vuoden päivänä.
Ei ihme, että kihti piinaa, diabetes jyllää, verenpainetta pitää mitata monilla mittareilla, lonkat lahoaa, polvet pettävät.
Mutta kun kielen mitta on lyhyt, vaan niin makoisan nautinnollinen, taivaallisen autuas. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
En oo koskaan maistanut kaupan valmista pashaa, enkä nyt saa edes mieleen, että olisin semmosta nähnyt myynnissäkään. Pitää vilkaasta, ku meen kauppaan käymään.Maitohyllyltä kävin tänään ostamassa "Lieksan perinteistä rahkaherkkua"
90 g oikein makeaa pashaa.
Huomenna meinaan ensin syödä Lemin särää, (lammaspaistia) ja jälkkäriksi vetäsen tuon pashan.
Pääsiäsenä sitten olenkin reissussa, systerin luona.leijanna kirjoitti:
@ tulisille terkkuja.
Samaa olen mieltä. Taitaisi täällä meidäkin istumalihaksemme sangen leventyä, jos kahteen pekkaan popsisimme moisia itsetehtyjä herkkupashoja, siis täällä meillä, kahdella pullahiirellä.
Toki on hyvää itsetehty, koskaan en ole tehnyt, mutta kylässä itsetehtyä saanut nauttien maiskutella.
Jollain lailla tuntuu, että näitä erikoisherkkunautintomerkkipäiviä on pian jokaisena vuoden päivänä.
Ei ihme, että kihti piinaa, diabetes jyllää, verenpainetta pitää mitata monilla mittareilla, lonkat lahoaa, polvet pettävät.
Mutta kun kielen mitta on lyhyt, vaan niin makoisan nautinnollinen, taivaallisen autuas.Moi vaan Leijanna.
Olen minäkin joskus kylässä saanut ihan itsetehtyä.
Onneksi on pieni tuo kaupasta saatava purkki, ei niin makeaa voisi enempää syödäkään.
Muutenkin olen nyt vähentänyt huiman paljon makean syömistä. Suklaan ja jäätelön.
Ja lisännyt oikea oppista syömistä.- Hei kun keikuskelen
tulisilla kirjoitti:
Maitohyllyltä kävin tänään ostamassa "Lieksan perinteistä rahkaherkkua"
90 g oikein makeaa pashaa.
Huomenna meinaan ensin syödä Lemin särää, (lammaspaistia) ja jälkkäriksi vetäsen tuon pashan.
Pääsiäsenä sitten olenkin reissussa, systerin luona.Kun meet pääsiäisenä siskos luo, niin meinaakko mennä trullittamaan:)
Vai onko sielä päin trullituspäivä huomenna?
Täällä Vaasassa Trullit lähtevät virpomaan huomenna. Joissakin päin kaiketi trullipäivä on ollut viime viikolla?
Oon ostanut kaaaaauhian kasan erilaisia karkkeja trulleja varten.
Kiva niiden kippoihin on pudottaa nameja. Sitten saa itselleen höyhenillä koristeltuja pajunkissoja.:) Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Kun meet pääsiäisenä siskos luo, niin meinaakko mennä trullittamaan:)
Vai onko sielä päin trullituspäivä huomenna?
Täällä Vaasassa Trullit lähtevät virpomaan huomenna. Joissakin päin kaiketi trullipäivä on ollut viime viikolla?
Oon ostanut kaaaaauhian kasan erilaisia karkkeja trulleja varten.
Kiva niiden kippoihin on pudottaa nameja. Sitten saa itselleen höyhenillä koristeltuja pajunkissoja.:)Meillä trullit kävi sunnutaina, samoin systerillä.
Kilpailtiin kummalla käy enemmän. Heh mulla kävi.
Mutta mulla kävi nyt sellainen moka etten muistanut koko päivää, kun viime vuonnakaan ei käynyt yhtään virpojaa. No mulla ei ollutkaan nameja. Kolikon saivat mutta tuntuivat olevan siihenkin tyytyväisiä.
Kohteliaasti vielä kysyivät, saako virpoa :)
Huomisesta alkaen olen taas todennäköisesti ilman konetta pitkään.
Mulla on nyt ollut tää kone muutaman viikon kun edellinen hajos.
Alusta alkaen tässä oli ongelmia, "näytönohjain lakkasi vastaamasta ja palautui itsekseen". Eli ei hyvä.
Tuubissa jää kone likkumattomaan tilaan, ei tapahdu mitään. Pakko sammuttaa tuolta nappulaa painamalla.
Tää oli jo yhden kerran huollossa ja sain takaisin toissa pävänä.
Pojat liikkeessä sanoi seuranneensa konetta ja kaikki on ihan OK. Tuubiakin olivat kuunnelleen monta tuntia ja ihan hyvn mennyt.
Muttaa kas kun tulin kotiin niin neljäs kappale tuubissa jähmettyi jälleen. Kokeilin toista selainta mutta ei mitään apua tänä aamuna yritin kuunnella yhtä kappaletta niin ei kun jähmetys.
Ja just äsken näytönohjain lakkasi vastaamasta.........
ETTÄ OON VIHAINEN. Mua ei huijata enää. Uuden koneen vaadin huomenna, ja avaimet käteen takuun piikkiin.PRKL.
Ja jos ei ala homma pelaamaan niin lopetan koko laajakaistan sieltä puljusta.
Katotaan miten suut pojilla menee.- Hei kun keikuskelen
tulisilla kirjoitti:
Meillä trullit kävi sunnutaina, samoin systerillä.
Kilpailtiin kummalla käy enemmän. Heh mulla kävi.
Mutta mulla kävi nyt sellainen moka etten muistanut koko päivää, kun viime vuonnakaan ei käynyt yhtään virpojaa. No mulla ei ollutkaan nameja. Kolikon saivat mutta tuntuivat olevan siihenkin tyytyväisiä.
Kohteliaasti vielä kysyivät, saako virpoa :)
Huomisesta alkaen olen taas todennäköisesti ilman konetta pitkään.
Mulla on nyt ollut tää kone muutaman viikon kun edellinen hajos.
Alusta alkaen tässä oli ongelmia, "näytönohjain lakkasi vastaamasta ja palautui itsekseen". Eli ei hyvä.
Tuubissa jää kone likkumattomaan tilaan, ei tapahdu mitään. Pakko sammuttaa tuolta nappulaa painamalla.
Tää oli jo yhden kerran huollossa ja sain takaisin toissa pävänä.
Pojat liikkeessä sanoi seuranneensa konetta ja kaikki on ihan OK. Tuubiakin olivat kuunnelleen monta tuntia ja ihan hyvn mennyt.
Muttaa kas kun tulin kotiin niin neljäs kappale tuubissa jähmettyi jälleen. Kokeilin toista selainta mutta ei mitään apua tänä aamuna yritin kuunnella yhtä kappaletta niin ei kun jähmetys.
Ja just äsken näytönohjain lakkasi vastaamasta.........
ETTÄ OON VIHAINEN. Mua ei huijata enää. Uuden koneen vaadin huomenna, ja avaimet käteen takuun piikkiin.PRKL.
Ja jos ei ala homma pelaamaan niin lopetan koko laajakaistan sieltä puljusta.
Katotaan miten suut pojilla menee.Siis mikään ei ole NIIIIN viheliäisen inhottavaa, ku vehkeitten toimimattomuus.
No heh, pitäisköhän ottaa tuo vehje-sana veks ja panna tilalle joku pareet sana:))))
Tuli vaan mieleen, että jos sullekin ja muillekin tulee sama asia mieleen, ku mulle tuli sen jälkeen ku olin tuolla tavalla kirjoittanut:)))
Äsh olkoot, en ala pyyhekummailemaan mitään.
Ota tuima ilme naamaas ja porhalla puljuun ja ryöpäytä suustas monipofordiset tuulahdukset niiden pläsiin ja jää sitte kattelemaan, miten niiden suut menee.
Vielä ku laitat käsivartes kehosi eteen sillä tavalla Justiinamaisesti (Pekka Puupään vaimo) ja suus pitkälle viivalle, niin johan alkaa tulemaan uutta konetta. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Siis mikään ei ole NIIIIN viheliäisen inhottavaa, ku vehkeitten toimimattomuus.
No heh, pitäisköhän ottaa tuo vehje-sana veks ja panna tilalle joku pareet sana:))))
Tuli vaan mieleen, että jos sullekin ja muillekin tulee sama asia mieleen, ku mulle tuli sen jälkeen ku olin tuolla tavalla kirjoittanut:)))
Äsh olkoot, en ala pyyhekummailemaan mitään.
Ota tuima ilme naamaas ja porhalla puljuun ja ryöpäytä suustas monipofordiset tuulahdukset niiden pläsiin ja jää sitte kattelemaan, miten niiden suut menee.
Vielä ku laitat käsivartes kehosi eteen sillä tavalla Justiinamaisesti (Pekka Puupään vaimo) ja suus pitkälle viivalle, niin johan alkaa tulemaan uutta konetta.Joo tulihan mieleen varmaan ihan sama kun sulle.
Mutta pyyhkeilemään et kyllä ala mitään etkä varomaan kirjoituksias kun mulle vastaat.
Kun menen kauppaan sanon heti ovella että uusi kone ja sassiin sittenkin.
Uudesta olen maksanut enkä enää ota tätä takaisin.
Kädet on puuskassa ja silmistä sinkoilee salamat. Ja puhettakin tulee kun....jostain.- ZorroZ
Hei kun keikuskelen kirjoitti:
En oo koskaan maistanut kaupan valmista pashaa, enkä nyt saa edes mieleen, että olisin semmosta nähnyt myynnissäkään. Pitää vilkaasta, ku meen kauppaan käymään.Ei kannata, se ei ole hyvää.
Jaah, mun reseptiin tulee kermavaahtoo, rahkaa, voita ja vaniljaa ja sitruunanmehua mauksi.Sit mä laitan siihen pähkinänmuruja kun tykkään pureskella ja joskus sit appelsiinin kuorta.
Sitä mä sit mussutan kippo sylissä....- Hei kun keikuskelen
Hyvää varmasti tulee sunkin reseptillä. Sitruuna sopii munkin mielestä pashaan.
Muutama päivä sitten istuin minäkin kippo sylis. Isoo kippo olikin:)
Tein itselleni rahka-kermavaahto-puolukkamössöä. Voi hitsien vitsien hitsi, että se on Hyvää.
- rygseck
No ensteks...
Tässä tulee sulle rahkanteko-ohje --->
10 l kuorittua maitoa
1 l piimää
Lämmitä maito kädenlämpöiseksi ja sekoita siihen piimä. Kaada seos uunivuokiin ja anna piimiä huoneenlämmössä yön yli. Pane vuoat uuniin, mietoon lämpöön (n.150c) ja anna juustoutua. Leikkaa kypsentämisen aikana uunipiimä astian pohjaa myöten veitsellä ristiin ja kypsennä edelleen. Kun hera on kirkasta, valuta se varovasti vuoasta pois. Kaada rahka harsokankaalla vuorattuun siivilään valumaan niin, että loppukin hera juoksee pois.
Rahkan voi maustaa haluamallaan tavalla.
Ja toiseks...
Yks versio pashasta --->
(tää on kuumentamaton)
2 keltuaista
2 dl sokeria
2 tl vanilijasokeria
2 dl kuohukermaa
2 tlk (500g) maitorahkaa
1 dl (75g) voisulaa
1 dl mantelirouhetta
1 dl silputtuja rusinoita
1 dl hillottua appelsiininkuorta - hienonnettuna
½ dl sukaattia
½ dl sitruunamehua
Vaahdota keltuaiset ja sokeri. Vatkaa kerma hyväksi vaahdoksi. Sekoita maitorahka keltuaisseokseen. Lisää haalea voisula, manteli ja hedelmät ja sitruunamehu. Sekoita massaan kermavaahto ja tarkista maku.
Kaada seos kostealla harsokankaalla vuorattuun pashamuottiin ja laita muotin päälle lautanen jonka päällä on vielä paino.
Muotti muuten kannattaa laittaa vaikka syvälle lautaselle, sillä sitä heraa valuu vielä aika paljon siitä...
Anna pashan jähmettyä viileässä vuorokauden ajan...
Siinä se - helppoa kuin heinänteko =)
Muuten... se kuumentaminen tekee pashasta vähän juustomaista ja (ainakin minusta) hieman kumimaista.. :P- Hei kun keikuskelen
Ai 10, siis kym-me-nen, siis KYMMENEN Litraako maitoa häh?
No johan on isoo määrä. Ja siihen päälle litra piimää.
Taitaa kutistua paljonkin ku hera herahtaa veks.
Aivan Fantastinen juttu, että kirjotit ton rahkareseptin.
Meinaan tehdä. Ei, en pashaa varten, vaan rahkapiirakkaa varten.
En IKINÄ, enkä milloinkaan unohda, kun mun äitin täti teki itsetehdystä rahkasta rahkapiirakkaa. Rahkaa oli tooooodella paksusti ja se maistui niin taivaallisen hyvältä, että en pysty sitä kuvailemaan. Olin silloin pikku tyttö, kun tätä piirakkaa söin.
"Siinä se - helppoa kuin heinänteko =)"
Onkos heinänteko helppoa. Minä en pahemmin ole heinäntekoa suoritellut ja silloin harvoin, kun oon kokeillut, niin heinähankoon on ollut lähes mahoton saada heinätukkua. Oikeasti se ei ole minun lajiani:)
Toivon siis hartaasti, että pashan teko olisi helpompaa, kuin heinänteko.
Sunkin pasharesepti vaikuttaa hyvältä.
Nams nams nams, että alkas tekeen mieli pashaa. - Hei kun keikuskelen
En IKINÄ, enkä milloinkaan unohda, kun mun äitin täti teki itsetehdystä rahkasta rahkapiirakkaa. Rahkaa oli tooooodella paksusti ja se maistui niin taivaallisen hyvältä, että en pysty sitä kuvailemaan. Olin silloin pikku tyttö, kun tätä piirakkaa söin.
Onkos heinänteko helppoa. Minä en pahemmin ole heinäntekoa suoritellut ja silloin harvoin, kun oon kokeillut, niin heinähankoon on ollut lähes mahoton saada heinätukkua. Oikeasti se ei ole minun lajiani:)
Nams nams nams, että alkas tekeen mieli pashaa.Edellinen vastaus rygseckille siis.
Pasha sedälle kans niiaus ja kiitokset linkistä:) - rygseck
Nams nams nams, että alkas tekeen mieli pashaa.No joo =)
Ei siitä tosiaan kauheita määriä jää, mut saat sä siitä aina yhen piirakan väsättyä !!
Mä oon tehny tota - ihan vaan kokeilunhalusta.
Tossa ku sanotaan, että leikkaa massa ristiin kypsentämisen aikana, ni minähän onneton sen sitten menin silppuamaan semmoiseksi kanaverkonkokoiseksi silpuksi... no joo - arvaa oliko siitä kiva koittaa kaadella niitä heroja veks ;D
Se hera muuten käy leivontaan - toim. huom.
Toi kuorittu maito... mä tein ihan punasesta maidosta - tuloksena oli untuvapilvenpehmoinen ja ihana rahka.
Piimänä käytin ihan tavallista piimää - en tiedä miten ab-piimä tossa toimisi...
Kotijuustoa muuten saat melkein samalla tyylillä --->
3 l maitoa
1 l piimää
suolaa
Sekoita maito ja piimä ja kuumenna kattilassa melko kuumaksi (huomaat kyllä kun juustoutuminen alkaa). Riko massa ristiinleikkaamalla ja valuta hera (voi käyttää kans leivontaan). Anna jäähtyä tovi ja lapo massa juustomuottiin tai siivilään, joka on vuorattu sideharsolla. Taittele sideharso massan päälle ja laita taitoksen päälle lautanen ja paino. Koko komeus jääkaappiin vuorokaudeksi.
Tuosta on vielä kananmunallinen versio -->
3 l maitoa
1 l piimää
1-2 munankeltuaista
suolaa
tehdään samalla tavalla - kuumentamisen kanssa saa vaan olla vähän tarkempi... tulee helposti keitetyn kananmunanmakuinen :P - Hei kun keikuskelen
rygseck kirjoitti:
No joo =)
Ei siitä tosiaan kauheita määriä jää, mut saat sä siitä aina yhen piirakan väsättyä !!
Mä oon tehny tota - ihan vaan kokeilunhalusta.
Tossa ku sanotaan, että leikkaa massa ristiin kypsentämisen aikana, ni minähän onneton sen sitten menin silppuamaan semmoiseksi kanaverkonkokoiseksi silpuksi... no joo - arvaa oliko siitä kiva koittaa kaadella niitä heroja veks ;D
Se hera muuten käy leivontaan - toim. huom.
Toi kuorittu maito... mä tein ihan punasesta maidosta - tuloksena oli untuvapilvenpehmoinen ja ihana rahka.
Piimänä käytin ihan tavallista piimää - en tiedä miten ab-piimä tossa toimisi...
Kotijuustoa muuten saat melkein samalla tyylillä --->
3 l maitoa
1 l piimää
suolaa
Sekoita maito ja piimä ja kuumenna kattilassa melko kuumaksi (huomaat kyllä kun juustoutuminen alkaa). Riko massa ristiinleikkaamalla ja valuta hera (voi käyttää kans leivontaan). Anna jäähtyä tovi ja lapo massa juustomuottiin tai siivilään, joka on vuorattu sideharsolla. Taittele sideharso massan päälle ja laita taitoksen päälle lautanen ja paino. Koko komeus jääkaappiin vuorokaudeksi.
Tuosta on vielä kananmunallinen versio -->
3 l maitoa
1 l piimää
1-2 munankeltuaista
suolaa
tehdään samalla tavalla - kuumentamisen kanssa saa vaan olla vähän tarkempi... tulee helposti keitetyn kananmunanmakuinen :PHeippa sinulle:)
Tuli muuten mieleen, että jos siihen rahkaan tarvitaan yhteensä 11 litraa maitoa/piimää, niin sehän on niin suuri määrä, että eihän uuniin mahdu niin monta kippoa. Onhan mulla isoja uuniin pantavia astioita, muttei nyt kuitenkaan NIIN isoja-isoja.
Joku oikein iso kattila vois ehkä käydä, mutta mulla on vaan semmosia kattiloita, joita ei voi uuniin laittaa, muuten ne kädenrivat sulais:)
Pitäisköhän kuitenkin laittaa vaan puolet tuosta määrästä. Vai tulisko sitä rahkaa sitten niin pieni kipenö, että pitäis ottaa suurennuslasi kouraan:)
Ei sekään olis kivaa se.
Ihania reseptejä sä tänne päin nakkelet. Täten suurkiitokset, syvän kumarruksen kera. tahdon sinulle sanoa:) - rygseck
Heippa sinulle:)
Tuli muuten mieleen, että jos siihen rahkaan tarvitaan yhteensä 11 litraa maitoa/piimää, niin sehän on niin suuri määrä, että eihän uuniin mahdu niin monta kippoa. Onhan mulla isoja uuniin pantavia astioita, muttei nyt kuitenkaan NIIN isoja-isoja.
Joku oikein iso kattila vois ehkä käydä, mutta mulla on vaan semmosia kattiloita, joita ei voi uuniin laittaa, muuten ne kädenrivat sulais:)
Pitäisköhän kuitenkin laittaa vaan puolet tuosta määrästä. Vai tulisko sitä rahkaa sitten niin pieni kipenö, että pitäis ottaa suurennuslasi kouraan:)
Ei sekään olis kivaa se.
Ihania reseptejä sä tänne päin nakkelet. Täten suurkiitokset, syvän kumarruksen kera. tahdon sinulle sanoa:)Moi vaan =)
Joo, onhan toi aika iso satsi...
Pienentäisin ohjetta seuraavaksi --->
3 l maitoa
2 dl piimää
Löysin vanhan reseptin, johon olin marginaaliin kirjottanut että noin tunti 150-asteisessa uunissa riittää, eikä kannata silputa sitä massaa ihan pieneksi - pari viiltoa ristiin piisaa ;D))
Ja tosiaan - tee punaisesta maidosta - kaikista paras tulee siitä !!
Kyllä tosta pitäs rahkaa tulla joku 300 grammaa ainaki, voi tulla enempiki - sitä en ollu kirjottanu ylös :/
Se kotijuusto muuten on sitten maailman ihaninta - viimeks tein sitä kesällä ja laitoin tuoretta ruohosipulia siihen - oli mennä kieli mukana kun maistoin !!
Pääsiäistä täältä pitää vielä toivotella - Hyvää =)
"pashan teossa"???? Kauheeta, Teo ihmettelee!!!! :-DD
- Hei kun keikuskelen
Jaa, Teoko sitte luulee, että oon lantaa luomas:)
Tai että puhun Pashaa. Heh aika pashamainen tunne jos niin luulet.
Asiasta kolmanteenkymmenenteenkolmanteen ja puoleen.
Kävin eilen kirjastossa ja otin lainaksi Milan Kunderan kaks kirjaa: Olemisen sietämätön keveys ja toinen kirja oli "Kiireettömyys".
Iiiihanaa, kohta pötkähdän sänkyyn ja alan lukemaan. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Jaa, Teoko sitte luulee, että oon lantaa luomas:)
Tai että puhun Pashaa. Heh aika pashamainen tunne jos niin luulet.
Asiasta kolmanteenkymmenenteenkolmanteen ja puoleen.
Kävin eilen kirjastossa ja otin lainaksi Milan Kunderan kaks kirjaa: Olemisen sietämätön keveys ja toinen kirja oli "Kiireettömyys".
Iiiihanaa, kohta pötkähdän sänkyyn ja alan lukemaan.Kirjastovirkailija Teo pitää valintojasi onnistuneina, Kundera on loistava kirjailija.:-)) Jäähyväisvalssi olisi hänen tuotannostaan vielä hyvä lukea, sillä siinä tsekkiläinen huumori pääsee oikeuksiinsa.
- Hei kun keikuskelen
Teotwawki kirjoitti:
Kirjastovirkailija Teo pitää valintojasi onnistuneina, Kundera on loistava kirjailija.:-)) Jäähyväisvalssi olisi hänen tuotannostaan vielä hyvä lukea, sillä siinä tsekkiläinen huumori pääsee oikeuksiinsa.
No mainitsin noista Kunderan kirjoista sulle siksi, kun männä vuonna herra Kirjastovirkailija itse minulle suositteli Kunderan Jäähyväisvalssia. Minä sen sitten hain luettavaksi ja koomisuudessaan se oli ihan Hulvattoman hauska.
Vähän aikaa sitten kyselin kirjailijan nimeä, kun olin sen unohtanut ja TAAS oli Herra kirjastovirkailijasta apua.:)
Olihan siellä useampikin hänen kirjojaan, mutta valitsin nyt noi summanmutikassa. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
No mainitsin noista Kunderan kirjoista sulle siksi, kun männä vuonna herra Kirjastovirkailija itse minulle suositteli Kunderan Jäähyväisvalssia. Minä sen sitten hain luettavaksi ja koomisuudessaan se oli ihan Hulvattoman hauska.
Vähän aikaa sitten kyselin kirjailijan nimeä, kun olin sen unohtanut ja TAAS oli Herra kirjastovirkailijasta apua.:)
Olihan siellä useampikin hänen kirjojaan, mutta valitsin nyt noi summanmutikassa.Hyvä siis niin.:-)) Sen kyllä nyt muistan, kun mainitsit. Itse olen keskittynyt juuri nyt Kari Enqvistin tuotantoon, josta voisi luulla, että se on pelkkää tähtitiedettä, mutta sitä se ei suinkaan ole, vaan sieltä löytyy loistavia kirjallisia oivalluksia hyvän kirjoittajan tyyliin, vaikka ei ehkä yhtä värikkäästi kuin kollegansa Esko Valtaojan tyylistä.
- Hei kun keikuskelen
Teotwawki kirjoitti:
Hyvä siis niin.:-)) Sen kyllä nyt muistan, kun mainitsit. Itse olen keskittynyt juuri nyt Kari Enqvistin tuotantoon, josta voisi luulla, että se on pelkkää tähtitiedettä, mutta sitä se ei suinkaan ole, vaan sieltä löytyy loistavia kirjallisia oivalluksia hyvän kirjoittajan tyyliin, vaikka ei ehkä yhtä värikkäästi kuin kollegansa Esko Valtaojan tyylistä.
Joo hyvä sit niin. :-))
Äläkä sinäkään sitte unohda mun suosittelemaan kirjaa: Melania G. Mazzuccoa.
Mestarin tunnustukset. Aijee, että oli hyvä. Niinku tosi hyvä, etten sano. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Joo hyvä sit niin. :-))
Äläkä sinäkään sitte unohda mun suosittelemaan kirjaa: Melania G. Mazzuccoa.
Mestarin tunnustukset. Aijee, että oli hyvä. Niinku tosi hyvä, etten sano.Hyvä kub muistutit, koskapa kirjoitan tätä juuri kirjaston koneelta, joten voin katsoa tietokannasta heti löytyykö se meiltä.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Hyvä kub muistutit, koskapa kirjoitan tätä juuri kirjaston koneelta, joten voin katsoa tietokannasta heti löytyykö se meiltä.:-)
No niin, tilasin sen juuri pääkirjastosta itselleni.:-)
- Hei kun keikuskelen
Teotwawki kirjoitti:
No niin, tilasin sen juuri pääkirjastosta itselleni.:-)
Hyvä siis niin.:-))
Luin Mazzuccon toisenkin kirjan, jonka toissapäivänä palautin. Se oli "Täydellinen päivä". Sitä en ala suosittelemaan. Jotenkin se ei niin viehättänyt.
Aikomus oli lainata saman kirjailijan kolmas kirja, mutta se ei ollut saatavilla sivukirjastossa ja olis pitänyt tilata pääkirjastosta. Päätin sitten kysästä, josko Kunderan kirjoja olis ja olihan niitä.
Sitten mulla on kännykän muistissa sulta saama kirjaehdotus: Jaan Kross: Uppiniskainen kroniikka. Se meinaan kyllä ehdottomasti lukea, jahka saan inspiroitua siihen, että edessä on yli 1200-sivuinen kirja:)
Ei sen puoleen, tykkään paksuista kirjoista. Hei kun keikuskelen kirjoitti:
Hyvä siis niin.:-))
Luin Mazzuccon toisenkin kirjan, jonka toissapäivänä palautin. Se oli "Täydellinen päivä". Sitä en ala suosittelemaan. Jotenkin se ei niin viehättänyt.
Aikomus oli lainata saman kirjailijan kolmas kirja, mutta se ei ollut saatavilla sivukirjastossa ja olis pitänyt tilata pääkirjastosta. Päätin sitten kysästä, josko Kunderan kirjoja olis ja olihan niitä.
Sitten mulla on kännykän muistissa sulta saama kirjaehdotus: Jaan Kross: Uppiniskainen kroniikka. Se meinaan kyllä ehdottomasti lukea, jahka saan inspiroitua siihen, että edessä on yli 1200-sivuinen kirja:)
Ei sen puoleen, tykkään paksuista kirjoista.Minusta Kross olisi ansainnut kirjasta Nobelin. Se on niin hyvin kirjoitettu ja kokonaisuus on hallinnassa koko pitkän tarinan ajan. Mä saan sen Mazzuccon vasta perjantaina 14.4., mutta sitten tartun siihen.
- FF 58
Meillä ei ole ikinä tehty Pashaa, enkä ole koskaan sitä myöskään maistanut. Kauhistun aina sen tekoreseptiä jossa sekoitetaan kaikki mahdolliset rasvat ja paljon sokeria. Minun aivoni sanovat sen olevan äärimmäisen kummallinen herkku, kuten tuo mämmikin. Joku tökkii...
Kananmunat ja lammas...nam..nam.
Tulee mieleen Juhannusjuusto, se ternimaidosta keitetty hieman punertava versio. Siskon mies söi meillä sitä ekan kerran ja pitkin hampain myönsi olevan hyvää. Naama sanoi toisin. Heh..heh- ka-pusta
En minä ikinä ole punasta herraa/juhannusjuustoa ternimaidosta keittänyt.
Täälläpäin on niihin aikoihin kaupoissa sen tekoon tarkoitettua maitoa.
Sitä kun kahdeksisen tuntia keittelee, jää 7 litrasta vähän syötävää herkkuakin.
Ihanaa on meistä, toisilla on toiset herkut, kellä mitkin.
Ternimaidosta muinoin tein uunijuustoa ja pannaria. - Hei kun keikuskelen
FF 58
Suklaakonvehti. Jos suklaakonvehti olis ranskanleivän kokoinen, pullea pötikkä, niin taitais tulla oksennus, jos semmosen vetäis naamaansa kokonaan.
Suklaakonvehti on makiaa ku mikäki ja rasvasta. Se onkin tehty sillä aatoksella, että Vähän, mutta Älyttömän hyvää.
Pasha on kans semmosta, että ei sitä taikinakulhollista kykenisi syömään.
Pashaa nautiskellaan pieni määrä kerralla.
Teelusikallisen jos maistaisit, niin oon varma, että et sanoisi, että hyi nyt Tökkii:)
- Sibone*
Pasha ei oo kuulunu meilläkään Pääsiäisperinteisiin. Maistan kyllä, jos on tarjolla.
Mämmiä oli aina kotona, ihan tuohesta tehdyissä tuokkosissakin.
No, nyt ostin kaupasta ihan tavan vuoksi.. meneehän se, jos sokeria ja kermaa..
ja siis vähä vaan kaloreita.. :))- Hei kun keikuskelen
Hello Sibone!
On joitakin ruokia, joitten tekemisiä ollaan jaettu (siis ennen muinoin).
Jouluisin (silloin kun vietimme sen kotomaassa), niin kutsuimme aina aattona äitini meille. Minä leivoin jos jonkinmoisia pikkuleipiä ja muita herkkuja. Joulupöydän antimia tein suurimman osan, mutta Aina äitini teki Rosollia meille, kuten myös lipeäkalaa. Myöskin hän teki maailman parasta imellettyä perunalaatikkoa.
Pääsiäisenä äitini teki myös tuota pashaa itselleen ja veljeni perheelle ja meidän perheelle.
Nykyään äitini on jo niin iäkäs, ettei ruuanlaitot onnistu.
Minä vien palvelutaloon jouluna puolestaan Luumuräämiä kermavaahdon kera, joka ehdottomasti kuuluu joulupöydän jälkkäreihin.
Harvemmin syön mämmiä, vaikka tykkäänkin siitä. Ei vaan tuu ostettua sitä.
- Hei kun keikuskelen
No niiiiiin, se on sitten sillä tavalla, että meikäläisen jääkaapissa köllii itse tehtyä Pashaa :). Eilen kun sitä tein, niin toki jouduin moneen kertaan maistelemaan, että pitääkö lisätä sokuria,vaniljasokuria, sitruuna tai manteleita.
Lisäilin ja maistelin ja lisäilin ja maistelin. Vähä mä pelekäsin, että syön kaikki, eikä jääkaappiin jää mitään.
Keräsin ketjun resepteistä Oman version. Yleensäkin alan reseptejä vähän muuttelemaan.
Voin vakuuttaa, että kyllä tuli Hyvää.
Sitten aloin miettimään, että onkos ne nyt NIIIIN rasvaista, kuin ens hätään tulee mieleen. Kun ensinnäkin siinä rahkassa on vain ja ainoastaan 0,3% rasvaa.
Tein 1,6 litraa tätä herkkua, johon laitoin 75g rasvaa. Jos nisua tekisin, niin tuohon nestemäärään tulis paaaaljon enemmän rasvaa.
Smetanassa nyt on aimo kasa rasvaa, mutta sen olis voinut jättää pois, jos nyt ihan hirveesti rasvoja pelkää (minä en pelännyt, ku ajattelin kokeilla sitä), toisaaltaan eihän sitä nyt niin paljon edes laiteta. Kermaa laitoin 3dl.
Appelsiinin mehua, sitruunan mehua, appelsiini sukkaattia, mantelilastuja murennettuna, hasselpähkinärouhetta, rusinoita. Namskutaraaraa...
Eli tähän lopuksi kiitokset vastauksista.
Ja sitä rahkaa meinaan tehdä sata-varmasti kans. Kiitti Rygseck reseptistä.
Hyvää pääsiäistä kaikille.
Kaks Trullia on jo käynyt ovella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1471111- 511102
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601065Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo73853Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu44817Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55798Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54745Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54740KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71701- 32672