Narsismista

Vakava häiriö

NARSISTINEN LUONNEHÄIRIÖ

Kaikille narsistisesta luonne häiriöstä kärsiville ihmisille on tyypillistä pitkälti samanlainen persoonallisuus, oireiden määrän ja vakavuuden vaihdellessa häiriön vakavuuden mukaan.

Heikko itsetunto ja itsekeskeisyys

Narsistinen luonnehäiriö on itsetunnon ja ihmissuhteiden häiriö. Kaikki narsismin ongelmat kietoutuvat jollain tavalla vääristyneeseen käsitykseen omasta itsestä ja vääristyneisiin ihmissuhteisiin, epärealistiseen käsitykseen omasta kaikkivoipaisuudesta ja kyvyttömyydestä arvostaa ja kunnioittaa muita ihmisiä. Narsistiset ihmiset ovat suunnattoman itsekeskeisiä ja kyvyttömiä huomioimaan muita ihmisiä. He uskovat olevansa aina oikeassa, ja heillä on oikeus tehdä mitä he haluavat ja tulkita sääntöjä omalla tavallaan. Heikko itsetunto aikaansaa sen, että narsistinen ihminen on herkästi haavoittuva, loukkaantuu kaikesta, eikä kestä minkäänlaista itseensä kohdistuvaa kritiikkiä tai leikkipuhetta. Hän ei pysty tuntemaan myötätuntoa tai asettumaan toisen ihmisen asemaan ja katsoo myös oikeutetuksi toisiin ihmisiin kohdistamansa ruumiilliset tai henkiset loukkaukset.

Ihailun ja huomionherättämisen tarve

Heikko itsetunto saa aikaan jatkuvan huomionkipeyden, jolloin tällaisen ihmisen täytyy koko ajan olla ihailtu ja huomattu. Tarve saada huomiota ajaa hänet pyrkimään täydellisyyteen kaikissa suorituksissaan, tavoittelemaan rikkautta ja valtaa ollakseen siten paras ja loistavin. Narsististiselle ihmiselle on välttämätöntä saada huomiota, joka ruokkii hänen itsetuntoaan. Ellei hän saa huomiota käyttäytymällä ympäristössä hyväksytyllä tavalla, hän hakee tarvitsemansa huomion normien vastaisilla teoilla kuten tekemällä rikoksia.

Pätemisen tarve

Heikosta itsetunnosta johtuen hän käyttäytyy mahtipontisesti, uhoaa, mikä johtaa usein aggressiiviseen käyttäytymiseen. Aggressiivisella tai uhkarohkealla teolla hän ei pyri pelkästään näyttämään rohkeuttaan muille vaan ennen kaikkea vakuuttumaan itse omasta rohkeudestaan. Saadakseen muilta ihailua narsistinen henkilö voi tehdä järjettömiltä näyttäviä väkivallantekoja, joissa uhri on pelkkä objekti, ensimmäinen vastaantuleva, täysin syytön ihminen. Olennaista on se, että teolla on riittävästi ihailijoita.

http://www.sampo2002.oulu.fi/psykopatit/kehityspsykologia.htm

40

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • narsismiako?

Näkyy tuo "narsismi" olevan tällähetkellä muotisana! Sitä käytetetään ,monenkaan sen merkitystä edes ymmärtämättä? Muita muotisanoja ja sanontoja;
      Aikoinaan on ollut esim, loppuunpalaminen (purnout)! Sitä sairasti vähän jokainen "kunnon" naispuolinen työntekijä! Ja kiusaaminen, työ- ja koulukiusaaminen!
      Sanonnalla, " hanki oma elämä"! On hyvin usein käytetty sanonta. Mitä sillä sitten tarkoitetaankin? Käsittääkseni jokainen jo elää omaa elämäänsä! Se ei vaan mielytä kaikkia?
      Myös naurattaa, kun toisista sanotaan, kyttää "verhojen takaa", huomaamatta, että itse syyllistyy samaan, kun huomaa toisen verhojen takaa? Siis, sisäpuolelta katselu on kyttäämistä, mutta ulkopuolelta sisäänkatselu ei?
      "Koirankakka" keskustelu on aina "keskustelun arvoinen" aihe keväisin?
      Ja paljon muita samantasoisija, toistoja, keskustelun aiheita! Ne vaan nousevat esiin, kun niitä toistetaan!

• Helpottaa

Nyt on pääsiäisenä paljon myytävänä narsisteja paikat keltaisenaan, että naesistit menkää ostamaan.

• exuhrattu

Narsistin uhria ei käy kateeksi.

• :(

En ymmärrä miksi narsismia vähätellään. Sairautena kauhea läheisille ihmisille, ja kaikkein pahinta on, ettei itse narsisti edes ymmärrä tekevänsä mitään väärin. Terve ihminen toki loukkaa siinä missä narsistikin, mutta erona on se, että terve tajuaa tekonsa, pystyy pyytämään anteeksi. Narsisti ei pyydä anteeksi, koska ei mitään pahaa/väärää ole omasta mielestään tehnytkään -syy on aina jonkun muun. Te onnellisest, jotka ette narsistin kynsiin ole joutuneet, olkaa tyytyväisiä oloonne ja eloonne.

Ei narsismi ole muoti-ilmiö kuten joku aiemmin totesi. Kyllähän niitä on aina ollut ja tulee aina olemaan, nyt sille on vaan nimi.... vähän kuten laktoosi-intoleranssikin (jo kolkyt vuotta sitten ihmiset kärsi samoista oireista, tänäpäivänä tiedetään mistä johtuu).

Ja mikä narsismissa on pahinta, se on äärimmäisen vaikea hoitaa. Narsisti huijaa hoitajaansakin helposti... ja kohta hoitaja huomaa olevansa sairas, ja narsisti hoitaja. Narsisti tekee kaikkensa pilatakseen läheisensä elämän, jos niin on päättänyt... ja tarkoitan todella kaikkensa. Narsistisesta ex-puolisosta ei pääse eroon millään. Vaikka yhteiselämä olisi ollut h****iä ei eron jälkeenkään toiselle suoda vapautta ja onnea. Voiko joku vielä väittää, että sellainen ihminen on terve?

Mutta kuka on narsisti ja kuka ei... siinäpä kysymys. Vain lähimmät ihmiset (yleensä puolisot ja lapset) sen näkevät ja tietävät. Kukaan perheen ulkopuolinen ei edes uskoisi niitä tarinoita mitä heille kerrottaisiin, niin viehättävä ja hurmaava on narsisti lähipiirinsä ulkopuolella. Joten en minä, eikä toinenkaan naapuri voi kolmatta naapurin rouvaa tai herraa narsistiksi kutsua...

• mikä on satiiria?

Kertokaa oliko Molière satiirinen vai narsistinen?

• Yksin kotona!

Olen elänyt nyt 7 vuotta narsistin kanssa. Mieheeni sopii lähes kaikki kuvaukset narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Ainoastaan fyysinen väkivalta puuttuu, mutta sekin on korvattu rajulla henkisellä väkivallalla. Nyt varmaan voisi ihmetellä miksi en pakene. Vain toinen samassa asemassa oleva voi sen ymmärtää, joten en sitä tähän sen enempää selittele. Se joka nimittää narsismia muotisanaksi, ei takuulla ole uhri.

• !!!???

Liikuessa maailmalla en voinut luokitella lääketieteellisesti ihmisiä? Niitä tapasin monenlaisia? Helpoin tapa oli tyrkätä ne yksinkertaisesti vain "lokeroon", se kuuluu kansanluonteeseen!
      Kotimaisia työtovereita oli helpoin tapa käsitellä olankohauksella toteamalla; no se on hänen tapansa?
      Jos olisin aloittanut luokituksen, en olisi muuta ehtinytkään? Ja olisin kyllä itse "seonnut"?
      Nyt kun seuraa tekstareita ja muita kirjoituksi, voin vain todeta kuinka paljon heitä on ja vasta avioliiton aikana paljastut? Huh, Huh !!!???

• !!!!!

Todellinen narsisti paljastaakin todellisen minänsä vasta sen jälkeen, kun on manipuloinut uhrinsa puolustuskyvyttömäksi!!!??? Ovat mestareita näyttelemään kaikenlaisia tunteita, mitkään niistä eivät vaan ole aitoja. 20

• tervekö?

On se hyvä kun on noin paljon sentään täysin terveitä yksilöitä ja asiantuntijoita? Vai onko?

• heikko mielinen

Ei narsistin kanssa elävä voi mitenkään ollakaan täysin terve. Narsku valitsee AINA uhrinsa niiden joukosta, jotka ovat jo valmiiksi varustettu heikolla itsetunnolla, ovat edellisessä suhteessaan pahoinpideltyjä tai muuten alistettuja. Narskuilla on hyvin herkkä tutka löytämään otolliset saaliit. Saalis on helppo, koska saalistaja esittää juuri sellaista kumppania jota uhri on aina toivonut löytävänsä. Se on helppoa, kunhan vaan esittää oikeita kysymyksiä.

• irti !

Sen verran pitää olla jo etukäteen tietämystä narsismista, että pystyy ystävänsä valitsemaan kehen jää koukkuun?
      Ja eroon pääseminen vaikeatako? Kyllä siitä eroon pääseen! Ratkaisu on ainoastaan sinun! Sinä sen teet omien korvien välissä! Ei sitä tee muut, kuin vain sinä! Vaikeatako? Riippuu sinusta! Jos ett pääse irti, mene hoitoon, sillä sinäkin olet sairas!

• heikko mielinen

Ei minulla ollut ainakaan etukäteen mitään tietämystä narsismista. Tuli kyllä ihan puun takaa. Ensimmäisen puoli vuotta ihmettelin silmät suurina, että mitä nyt tapahtuu. Olin lähtenyt suhteeseen suuresta rakkaudesta ja sinisilmäisenä uskoin kaikki luritukset. Siitä olenkin sitten myöhemmin saanut kuulla, miten hyväuskoinen olin ja kuinka suuri rakkauteni oli heti minut tavatessaan tiennyt, miten minua pitää käsitellä.

• onkstuttua

- jos jätät minun, teen itselleni jotakin
      - jos jätät minut, teen sinulle jotakin
      -jos jätät minut, ystävällesi, sukulaisellesi, muuten läheisellesi käy jotakin.
      - jos jätä minut, et näe lapsia enään ikinä.
      -jos jätät minut, penniäkään et ota mukaasi.
      -jos jätä minut, voi olla että kätesi katkeaa "vahingossa"
      -jos jätät minut, et ikinä pääse niin kauas etten löydä sinua
      jne. jne.

Mitä tekee virkavalta? "ei voi puutua kun ei ole mitään tapahtunut".
      Mitä tekee sosiaalipuoli?" kääntykää virkavallan puoleen jos pelkäätte"

• vaarin neuvo?

Eihän se helppoa ole. myönnän. Mutta ethän sinä noinkaan voi elää? Ymmärrät kai?
      Yleensä he, ketkä uhkailevat, peittävät omat pelkonsa uhkailujen taakse? Oppi 1.
      Tee se ratkaisu ja vaihda maisemaa pian! Saat ehkä uuden henkilötunnuksen?
      Onhan siinä ihan käytännön asioita; Perhe hajoaa, mahdollinen työpaikan menetys, uuden järjestäminen, asunnon järjestäminen, ystäväpiirin katoaminen ja ym. ihan arkipäiväistä! Ja muista; se on hyppy tuntemattomaan?
      Plussana sinun terveytesi ja henkinen tasapaino, menneen unohtaminen sekä elämänlaatusi paranee! Aika parantaa haavat!
      Oppi 2. Tutki myös oma olotilasi onko myös virhettä sinussakin? Voisiko sittenkin aloitaa uudelleen?
      Onnea!

• Luuserilandia

Yleisessä keskustelussa, se joka ei ole luuseri on leimattava narsistiksi.

• kysyy utelias?

Mitä tarkoitat? Eikö enää uskalla ottaa osaa mihinkään yleiseen keskusteluun, tulematta leimatuksi?

• Luuserilandia

No sitä vähän...tarviiko jokainen luokitella kuuluvaksi johonkin.
        Kuitenkin useimmissa meistä on vähän narsistia ja luuseria..joten mihin se raja vedetään? Patologisesti selvät tapaukset on tietysti oma lukunsa kuten edellisissä esimerkeissä.
        Näitä nimityksiä kun käytetään aika yleisesti erilaisien vastapuolien leimaamiseen
        itselle edulliseen kastiin...

• Kokemusta on

Olis kiva löytää sellainen keskustelufoorumi, missä ei mitätöidä kovia kokeneitten ihmisten kertomuksia tosielämästä. Tuntuu vähän erikoiselta, että narsismia ymmärtämättömät ovat osuneet tälläiselle keskusteluketjulle. Miten voi ottaa kantaa asiaan, josta ei ole omakohtaista kokemusta.

• taimitarhanen

Taimi keskustelupalsta on sellainen järkevä ja asiallinen, ellei sitten tämän nyt tullessa julki, kaikki suomi24 häiriköt ryntää sinne.
        Googleta Taimi, niin sieltä se löytyy. (On jonkun mielenterveysseuran ylläpitämä)

• "minä itse"

Törkeys sekä tungettelun ja pakottamisen tuntu - Narsisti suhtautuu itseensä kuolemanvakavasti. Hänen huumorintajunsa saattaa olla vivahteikas, ironinen, railakas, sekä pureva ja kyyninen, mutta itsestään hän laskee leikkiä hyvin harvoin. Narsisti kokee, että hänellä on kokoaikainen tehtävä, jonka merkitys on kosminen ja jonka seurausvaikutukset ovat globaaleja. Jos hän on tiedemies - hän on aina tieteellisen vallankumouksen tohinassa. Jos hän on journalisti - hän on keskellä kaikkien aikojen suurinta tarinaa. Jos hän on kirjailija - hän on matkalla kohti Nobelin palkintoa.

Tämä väärä minäkuva ei ole vastaanottavainen kevytmielisyydelle eikä poispyyhkimiselle. Narsisti loukkaantuu helposti ja kokee äkkiä tulevansa loukatuksi (narsistinen vammautuminen). Hän tulkitsee viattomimmatkin huomautukset ja teot vähätteleviksi, tunkeutuviksi tai pakottaviksi. Hänen aikansa on arvokkaampaa kuin muiden - siksi sitä ei voi tuhlata mitättömiin asioihin, kuten leikinlaskuun tai kävelylle lähtemiseen.

Narsisti tulkitsee minkä tahansa tarjotun avun, neuvon tai huolestuneen kysymyksen tahalliseksi nöyryytykseksi, mikä osoittaa sen, että narsisti on avun tarpeessa ja näin ollen epätäydellinen ja vähemmän kuin kaikkivaltias. Mikä tahansa yritys laatia suunnitelmia on narsistin mielestä pelottava orjuuttamisen teko. Tässä mielessä narsisti on sekä jakomielinen että vainoharhainen ja usein elää omassa maailmassaan.

Nämä seikat - empatian puute, kylmäkiskoisuus, ylenkatse, erityisoikeuksien vaatiminen, ahdas huumorintaju, epäoikeudenmukainen kohtelu ja vainoharhaisuus - tekevät narsistista sosiaalisesti sopeutumattoman. Narsisti kykenee herättämään ympäristössään, satunnaisissa tuttavuuksissaan, ja jopa psykoterapeutissaan valtavan vahvaa, ahnasta ja raivoisaa vihaa ja inhoa. Omaksi järkytyksekseen, kiukukseen ja tyrmistyksekseen hän herättää muissa poikkeuksetta hillitöntä aggressiota.

Hänet koetaan usein parhaimmillaankin epäsosiaaliseksi ja usein yhteiskunnanvastaiseksi. Tämä on ehkä kaikkein varmin narsistin paljastava merkki.

• nykyinen narsisti?

Luettuani tuon sinun narsistin määritelmän, huomasin, että eihän täällä ole muita, kun narsisteja? Kaikki politiikot, päättäjät ym. tärkeät henkilöt ovat narsisteja?
        Tyrkyttävä omia mielipiteidä, jotka luulevat, että ne ovat aina oikeita? Myös puhuvat muunnettua totuutta? Eduskunta täynnä narsisteja? Samaten kuntien päättäjät, johtajat ja ym. tärkeät henkilöt?
        Ja minun pitäisi äänestää näitä sairaita, yksilöitä, päättäjiksi? Jos en äänestä, teenkö väärin? Rikonko kansalaisvelvollisuutta?
        Myös itse olen kai sairas? Vaikka se ei hyvältä tunnu!
        Kiitos, sait minutkin sairaaksi!

• diagnoosi?

Sairauksia on paljon muitakin kuin narsismi. Mutta se on vain jostain syystä pääsyt nyt esiin? Diagnooseja on niin pajon kuin on kirjoittajia? Mikään ei taida olla ammattimaisesti tehtyä? Jospa joissakin näistä kirjoittajissa on itsessään vikaa? On vain halu omia oletuksia tuoda esiin? Periaatteella, "Kyllä minä tiedän, se on selvä tapaus"? Ei kai ole sellaista ihmistä, etteikö näitä "diagnooseja" voi soveltaa jokaiseen? Niin kuka se on sitten täysin normaali?
      Menkää jokainen myös omaan itseenne, oletteko täysin normaaleja?
      Eiköhän kaikki sairaudet ole ikäviä, vakavia, etenkin henkisellä puolella?
      Tunnustan; Olen originelli!

• Ihan sama

Ja taas vastaväittäjät ihan intona. Mun puolesta olkaa vaikka kuinka narsistien puolella, mutta tönikää toisianne, älkää valmiiksi mitätöityjä lisää mitätöi.

• diagnoosi!

Höh! Vai niin!

• Iän myötä paheneva

Iän myötä paheneva ilmiö

Työyhteisössä luonnehäiriöinen asettaa yleensä ympäristölleen ja kiusatulle kohtuuttomia vaatimuksia ja syyllistää, rakentaa itselleen hovin, jota palkitsee sekä hakee syntipukkeja ja alistettavaa uhria. Ero koulukiusaajan pätemisen tarpeeseen on kuitenkin selvä ja liittyy etenkin keski-iässä uusiin mahdollisuuksiin käyttää valtaa. Valta sokaisee narsistisen luonnehäiriöisen ihmisen toisin kuin normaalin persoonallisuuden ja sen monet vivahteet. Vallasta ja sen käytöstä tulee osa luonnehäiriön välinettä, se ei ole osa työyhteisön suorituskyvyn kohottamista.

Iän myötä ongelma pahenee ja korostuu juuri häiriölle tyypilliset yhden asian “ilmiöt“, oman egon korostaminen ja muiden alistaminen tai väheksyminen. Samalla syntyy vainoharhaista käyttäytymistä ja työyhteisön ahdistus ja ristiriidat yleistyvät. Etenkin uudet työpaikalle rekrytoituneet eivät tajua mistä ongelmat saattaisivat johtua ja heitä käytetään hyväksi rakenneltaessa usein jo vaikeasti sairastuneeseen yhteisöön paikkoja uusille “syntipukeille”. Näin vahingon annetaan kiertää ja ammattikiusaajat saavat uusia uhrejaan. Työyhteisö alkaa siirtyä pois alkuperäisestä tehtävästään.

• mikä mä oon?

Jos olen narsisti, en voi olla sosialisti! Jos taas olen sosialisti, en voi olla narsisti!
      Siinäpä pulma?
      Mä oon mikä oon, enkä muuksi voi tulla!

• Ihminen?

Ole mikä olet, mut kaikista parasta jos olisit Ihminen. Siis arvostat kanssaihmisiä ja annat myös muiden olla sellaisia kuin ovat. Ketään satuttamatta , tahallaan loukkaamatta anna sinäkin kaikkien kukkien kukkia. Toisaalta saatat olla ikävä ihminen, olethan itsellesi sellaisen luvan antanut, koska olet mikä olet. Minkäs sinä sille mahdat!

• mikä mä oon?
        Ihminen? kirjoitti:

Ole mikä olet, mut kaikista parasta jos olisit Ihminen. Siis arvostat kanssaihmisiä ja annat myös muiden olla sellaisia kuin ovat. Ketään satuttamatta , tahallaan loukkaamatta anna sinäkin kaikkien kukkien kukkia. Toisaalta saatat olla ikävä ihminen, olethan itsellesi sellaisen luvan antanut, koska olet mikä olet. Minkäs sinä sille mahdat!

Niin, koetan olla ihminen mikä mä oon? Se on huonompi asia jos elän teeskentelevää elämää?
        En voi hyväksyä täysin teeskentelevää elämää! Et suinkaan vain sinä sitä elä?

• peikko

Kylmien väristysten kera luen näiden narsistin sielunelämää syvään luottaavien "asiantuntijoiden" tekstiä. Mistä moinen kyky kulkea toisen ihmisen mielenmaisemassa? Kaikenlaisten ominaisuuksien sijoittaminen "narsistiin" muistuttaa ajasta jolloin noitavainot kukoistivat. "Uhrit" näyttävät olevan verbaalisesti erittäin näppäriä ja herää kysymys onko se oma mielenmaisema yhtä perusteellisesti tutkittu ja löytyisikö sieltäkin narsisti, joka näkee kaiken pahan vain muissa?

• Paljon kokenut

Voi voi ai että kylmiä väreitä. Vaikuttaa ihan, että itse olet jossakin liitossa elävä piru, joka kääntää uhrinsa kertomukset päälaelleen ja mitätöi samalla ihmisten tarinat. Tai sitten et ole koskaan ollu tekemisissä narsistin kanssa. Siitä voit olla onnellinen, koska narsistin kanssa oleminen tai eläminen liitossa on yhtä helvettiä.

• Myös paljon..
        Paljon kokenut kirjoitti:

Voi voi ai että kylmiä väreitä. Vaikuttaa ihan, että itse olet jossakin liitossa elävä piru, joka kääntää uhrinsa kertomukset päälaelleen ja mitätöi samalla ihmisten tarinat. Tai sitten et ole koskaan ollu tekemisissä narsistin kanssa. Siitä voit olla onnellinen, koska narsistin kanssa oleminen tai eläminen liitossa on yhtä helvettiä.

Kuulehan Peikko, nyt menee minullakin kylmät väreet. Me syväänluotaavat asiantuntijat tiedämme oikeasti mistä puhumme. Emme ole lukeneet ensin narsistisista henkilöistä, vaan olemme kokeneet sen henk koht ja alkaneet vasta sen jälkeen ottamaan selvää, onko tälle kauheudelle olemassa jotain nimeä. Oletan, että joku taas mitätöi tämänkin. Tsemppiä kaikille uhreille!

• Paljon kokenut
        Myös paljon.. kirjoitti:

Kuulehan Peikko, nyt menee minullakin kylmät väreet. Me syväänluotaavat asiantuntijat tiedämme oikeasti mistä puhumme. Emme ole lukeneet ensin narsistisista henkilöistä, vaan olemme kokeneet sen henk koht ja alkaneet vasta sen jälkeen ottamaan selvää, onko tälle kauheudelle olemassa jotain nimeä. Oletan, että joku taas mitätöi tämänkin. Tsemppiä kaikille uhreille!

En lukenut myöskään itse mitään aiheeseen liittyvää vaan sen jälkeen kun tietyt asiat alkoivat mennä pahasti pieleen. Mistään ei voinnut puhua ei yhtään mistään ilman vittuilua ja mitätöintiä. Keskeyttämistä, häirintää kun yritti jostakin puhua ja kun oma ääni meni huutamiseksi niin toinen sanoo, että oletpas sinä äkkipikainen. Yllyttämistä kaikenlaisiin asioihin, joita ei olisi itse tehnyt ja kun toinen niitä toteutti, niin muuttikin mielensä ja ivaili tai raivostui, että mitä olet mennyt tekemään, en pyytänyt sitä noin. Lupausten rikkomista aivan yhtenään. Järjetöntä selittämistä, jos jäi jostakin vilpistä kiinni tai oli aiheuttanut vahinkoa jollekkin. Mitätöintiä aivan täysin, ei mitään empatiakykyä eikä tilannetajua, jos toinen olisi tarvinnut apua. Jatkuvaa halveksintaa ja antamalla kuva, että toinen on aivan idiootti lähes kaikissa asioissa ja toi sitä jatkuvasti esille lukemattomissa tilanteissa..............Tälläisiä kokemuksia .

• Myös paljon..
        Paljon kokenut kirjoitti:

En lukenut myöskään itse mitään aiheeseen liittyvää vaan sen jälkeen kun tietyt asiat alkoivat mennä pahasti pieleen. Mistään ei voinnut puhua ei yhtään mistään ilman vittuilua ja mitätöintiä. Keskeyttämistä, häirintää kun yritti jostakin puhua ja kun oma ääni meni huutamiseksi niin toinen sanoo, että oletpas sinä äkkipikainen. Yllyttämistä kaikenlaisiin asioihin, joita ei olisi itse tehnyt ja kun toinen niitä toteutti, niin muuttikin mielensä ja ivaili tai raivostui, että mitä olet mennyt tekemään, en pyytänyt sitä noin. Lupausten rikkomista aivan yhtenään. Järjetöntä selittämistä, jos jäi jostakin vilpistä kiinni tai oli aiheuttanut vahinkoa jollekkin. Mitätöintiä aivan täysin, ei mitään empatiakykyä eikä tilannetajua, jos toinen olisi tarvinnut apua. Jatkuvaa halveksintaa ja antamalla kuva, että toinen on aivan idiootti lähes kaikissa asioissa ja toi sitä jatkuvasti esille lukemattomissa tilanteissa..............Tälläisiä kokemuksia .

Juuri näin, aivan kuin puhuisimme samasta.henkilöstä. Toisaalta lohdullista, että on kohtalotovereita. Toisaalta hyvin surullista, kun tietää kuinka tuskallista tuo kaikki on. Haluaisiko joku vaihtaa paikkaa kanssani?

• Peikko

Ei ole tarkoitus mitätöidä tosia kokemuksia vaan jokin ei ole kohdallaan näissä "asiantuntijoiden" loputtomissa luetteloissa narsistin ominaisuuksista. Runsaasti on esim. aivan vastakkaisia luonteenpiirteitä ja herää kysymys mikä osuus on omilla mielikuvilla. Myös "uhrit" näyttävät käyttävän hyvinkin agressiivisia ilmauksia. Eräs "asiantuntija" väittää narsistin herättävän suunnatonta raivoa muissa ihmisissä! Kuka lienee siinä terveempi? Itse olen ollut tekemisissä itseni lisäksi monien "hankalien" tyyppien kanssa jotka ovat loppupeleissä paljastuneet totuutta rakastaviksi ja oikeuden puolustajiksi.

• TuliKuuMaa

Luonnehäiriö on veteen piirretty viiva..
      Totuus ei pala tulessakaan, mutta miten helppoa onkaan yksinkertaisen ihmisen käydä katkeruuttaan herjaamaan "elämänsä rakkautta" luonnehäiriöiseksi, kun ei suhteen loputtua enää muuhunkaan kykene.

• Asiantuntijako?

Narsistinen luonnehäiriönen ja muut hankalat ihmiset kuuluvat aivan eri maailmaan. Tunnustan itsekin olevani ajoittain hankala, itsepäinen ja malttinsa menettävä. Kadun kuitenkin alle viiden minuutin sanomisiani ja tekemisiäni, pyydän anteeksi ja myönnän olleeni väärässä. Itken maailman toisella puolella olevien ihmisten hätää ja menen vaikka tuleen läheisteni puolesta. Tästä huolimatta, tai tästä syystä tunnen suuttumusta, kun joudun alistetuksi, pahoinpidellyksi, ivatuksi ja kuulen valheita, asioiden vääritelyä ja syyllistämistä. Tuo lainausmerkki asiantuntioitten ja uhrien kohdalla on tavallaan myös aika ivallinen tapa mitätöidä toisen ihmisen kokemukset. Eli hakata saa, muttei saa olla uhri.

• Satulassa

Elämäni rakkaus esitti näytelmää juuri niin kauan, kuin se oli tarpeen saadakseen minut ratsunsa selkään ja polttamaan sillat takanani. Matkani ratsun selässä kohti tosi kuumaa paikkaa jatkuuu.. Joten se siitä suhteen loppumisesta.

• TuliKuuMaa

Mikään asunto, auto, tai muukaan maallinen "menetys" ei ole niin suuri, ettetkö voisi hypätä tuon kapisen kaakin kyydistä pois. Muista, että sinulla on VAIN yksi elämä ja itse teet päätöksen/päätökset miten sen elät! Tee yksi suuri päätös ja noudata sitä OMAA, itsenäistä päätöstäsi, siitä alkaa henkinen toipuminen ja oman itsekunnioituksen kasvu. Voimia sinä tarvitset, mutta se todellinen ja kaiken muuttava voima löytyy vain sinusta omasta itsestäsi. USKO itseesi ja anna tuon ratsumiehen tehdä loppumatkansa yksin..
      Nimimerkille Satulassa

• Satulassa

Ei se materia mitään merkitsekään. Kun nyt vaan pystyisi luottamaan, että elämä kantaa. Toisaalta, satulasta hyppäämisessä on omat vaaransa..

• tummi44

bodarit lähes kaikki narsisteja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      126
      9392
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5383
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      34
      3893
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      131
      3585
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2644
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1572
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1557
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1418
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe