Nivelten taipuminen

Yliliikkuva

Moi! Osaako kukaan sanoa, paljonko nivelten "kuuluu" taipua? Tietenkin se on yksilöllistä, mutta kuinka paljon normaali-ihmisen esim. sormet, ranteet, olkapäät ja nilkat taipuvat? Meneekö yleensä ihmisillä sormet kiinni kyynärvarteen, entä kuinka suuri kulma nilkkaan tulee kun nostetaan varpaita ylöspäin pitäen paino kantapäillä? Entä peukalo, kun peukalo on koukussa, meneekö yleensä sen pää helposti kämmenselän päälle, jos ymmärrätte mitä tarkoitan? Paljonko sormet taipuvat? Kiitos kovasti, olisi mielenkiintoista tietää miten nivelet yleensä taipuvat, kun itse ei oikein osaa arvioida mitkä nivelet ovat kuinkakin paljon yliliikkuvia ja mitkä taas ovat ns. normaaliasentoja :)

13

2501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yliliikkuva
    • ei notkea

      Minulla ei ole yliojentuvat nivelet. En saa peukaloa ranteeseen kiinni, vaan siihen jää n. 3 cm:n rako. En saa myöskään peukaloa kämmenselän päälle. Sormet ei taivu ylemmistä nivelistä, ainoastaan etusormi hieman.

      Täällä Ehlers-Danlosin sivuilla on hyviä kuvia. Esim. tuo polvien ojennus seistessä. Itselläni ei näyttäisi olevan ollenkaan yliojennusta, noissa kuvissa jalat kääntyy ikään kuin väärin päin.

      Onko lääkäri tutkinut ja todennut sinulta tuon yliojentumisen? Itse kun ravasin vaivojeni kanssa lääkärillä, niin melko pian kyllä testatiin nämä nivelten liikkuvuudet. Kyynärpää on yksi, joka kertoo myös asiasta. Pöytää vasten painettaessa ei saisi ojentua liikaa.

      http://edssuomi.blogit.fi/kuvia/

    • Tikku-akka

      Juu, nivelesi kuulostavat varsin yliliikkuvilta. Itse saan peukalon taivutettua ranteeseen, kyynärtaipeeni "ulospäin", ratsastaessa kantapää taipuu niin alas, että varpaat ovat lähellä nilkkaa, polveni ovat yliojennuksessa ja olkapäät rutisevat paikoiltaa esim. painavaa kassia kantaessa. Yliliikkuvuudesta on surannut järkyttäviä kipuja esim. istuessa tai seistessä. Liikkuessa lonkat kipeytyvät.

      • Yliliikkuva

        Kiitos molemmille vastauksista! Joo, lääkäreillä on käyty olkapäiden sijoiltaanmenon vuoksi, ne kun tipahtavat paikoiltaan n. kerran viikossa ja subluksoituvat useita kertoja tunnin aikana. Ehlers-Danlosin mahdollisuutta tutkitaan, mutta genetiikan polille pääsyä odotellessa yritän itse kartoittaa, kuinka huomattavasta yliliikkuvuudesta on kyse. Olkapäiden lisäksi ranteet, nilkat ja lonkat vaivaavat enemmän, muut nivelet vain silloin tällöin. Tämän vuoksi onkin hankala arvioida mitkä ovat "normaaleja" liikkeitä ja mitkä eivät, joten vastaukset ovat kullanarvoisia ;)


    • ykskaks vaan

      Esimerkiksi reumaliiton sivuilta löytyy jotain rajoja yliliikkuvuudelle. http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/nivelten_yliliikkuvuus_hypermobi/

      Kyllä minultakin lääkärit ovat melko äkkiä yliliivkkuvuuden todenneet, jos ovat niveliäni tutkineet. Minulla tosin on kyse hyvälaatuisesta yliliikuvuudesta ja se nähtävissä selvästi lähinnä polvista ja vähemmän selvästi muualta. Minulle jäykkä selkä on monelle ihan normaalisti liikkuva.

    • Ilia

      Itselläni on yliliikkuvat nivelet jotka rutisee ja paukkuu sen minkä kerkee. Sioiltaa menee sen minkä kerkee. Nivelet turvottaa ja tulehtuilee vähän väliä. Siis yliliikkuvuutta on jokaisessa nivelessä sekä selkärangassa = koko roppa. Polvi ja olkapääleikkauksessa käyty kiristyksissä (myös löysät nivelet) ja jonkun aikaa voi olla apua. Ikää huimat 17.
      Muuten tän kanssa pärjää mutta tosiaan monet karttavat minnuu ku kädetki menee iha ihme asentoihin vahingossa ja ku paikat menee sioiltaan koko ajan. Sormet ja varpaat (ennen myös olkapään) saan ihan vetämällä pois sijoiltaan.

    • Tikku-akka

      Oletteko te muut yliliikkuvat aamuisin sellaisia pökkelöitä ihan kuin olisi maratonin juossut edellisenä päivänä? Itse herään aamuyöstä järkyttävään lonkkakipuun. Koko lonkan seutu on niin kipeä, ettei pysty kunnolla kyljellään olemaan. Muutenkin aamuisin olen sellaisessa mytyssä ja pitää oikoa itsensä auki. Olkapäät ja hartiat paukkuu kammottavan rutinan säestyksellä.

      • Yliliikkuva

        Joo, aamulla on jonkin aikaa niin että esim. niska ja selkä eivät taivu "normaalisti". Rasituksesta palautuminen on myös hidasta. Osaako kukaan muuten sanoa onko yliliikkuvan olkapään sijoiltaanmeno yhtä kivuliasta kuin normaalin olan? Saatteko itse olkapäät paikoilleen? Ilia, oletko saanut mitään diagnoosia? Mitä kipulääkitystä käytät? Entä, ihan mielenkiinnosta, minkä näköiset ja tuntuiset ovat sijoiltaan olevat sormet? Itselläni on siis 16 mittarissa.
        Edelleen odotellaan aikaa geneetikolla, saa nähdä koska pääsee. Olkapäiden kanssa on siis sama juttu kuin muutama vuosi sitten silmien lihasten kanssa, ei suostuta leikkaamaan kun ovat joka suuntaan niin löysät. Tulos olisi kuulemma lähes varmasti vielä huonompi kuin nyt.. Mutta odotellaan, jos vaikka saisi varmistuksen onko kyseessä EDS :)


    • Yliliikkuva

      Hei, entäs miten saatte nukuttua? Itse tarvitsen tällä hetkellä tyynyt molempien olkapäiden ja toisen lonkan alle, onko kenelläkään mitään helpompaa konstia? :)

    • mardy_bum

      itellä taipuu sormet taaksepäin melkein kämmenselkään saakka, selkä on koko ajan kierossa, polvet ja lantio muljahtelee ja polvet kokonaa pois paikoiltaan. sormia ja selkää ja olkapäitä ja polvia särkee 24/7. ei voi oikein tehdä mitään missä pitää tehdä äkkinäisiä liikkeitä, esim hyppiä trampoliinilla, kun menee mutkalle.
      menossa reumatutkimuksiin piakkoin, myöskin olkapääleikkaukseen.

      olé!

      • Yliliikkuva

        Ohhoh, onpa sinulla yliliikkuvat paikat. Miten selkäongelmat ilmenevät ja oletko saanut vielä diagnoosia?

        Entä mitä tapahtuu, kun vedätte sormeanne? Kuuluuko alimman nivelen ja rystysen väliin tulla "kuoppa"?

        Heinäkuussa pitäisi päästä genetiikan polille.. Täytyy toivoa että tulee peruutuspaikkoja :)


    • Yliliikkuvuus12345

      Mulla kans yliliikkuvat nivelet, varsinkin sormissa... Polvi muljahtelee, nilkka rutisee ja kipeytyy helposti, yms.. Mulla ei siis ole sitä diagnosoitu, mutta luultavasti periytyny mullekkin, koska ihan lähisuvussa sitä esiintynyt.

    • Anonyymi

      Minunkin peukalo liikkuu ns yli, mutta lääkäri sanoi vain että on hyvälaatuiset yliliikkuvat nivelet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      311
      2814
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2193
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      82
      1643
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      188
      1530
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1335
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      54
      1231
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe