LEDit kotiin?

Ollaan pohdittu, että olisi korkea aika vaihtaa vanhat lamput uusiin hehkulamppuihin.

Lähinnä vaihdettaviksi tulisi normaaleja E27 -kantaisia, sekä joitaikin spotteja, lähinnä siis korostusvalaistukseen.

Onko kenellekään suosituksia mitä merkkejä kannattaisi katsastaa? Olen vähän skeptinen noiden Kiinassa valmistettujen lamppujen kanssa, joten mieluusti maksan hieman enemmän hyvästä laadusta.

Entä onko kellään kokemuksia LEDeihin vaihtamisesta, oletteko olleet tyytyväisiä, miten ovat lamput kestäneet jne?

Kaikki apu ja tieto erittäin tervetulleita!

16

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ledii

Itse en ole vielä suosinut ledejä huonon valotehon vuoksi. Jos ostaa ledejä tulee valita tehokkaita lamppuja (yli 8W), jotta oikeasti näkee ja niiden hankintahinta on melko kallis. Huonoa ledeissä on myös se, että jos ne kestävät pitkään niin niiden valoteho heikkenee ajan myötä "huomaamatta".
      Tällä hetkellä olen itse kannattanut laadukkaita energiansäästölamppuja, joissa valoteho on kohdallaan, eli vähintään 15W tehoisia.
      Ledeistä tulee kyllä hyviä tulevaisuudessa ja saa niistä nytkin hyviä ratkaisuja, kunhan ei vain sorru halparatkaisuihin.
      Itse vielä odottelen vähän aikaa kehitystä ennen kuin alan käyttämään kierrekantaisia ledejä.

• Hämärää...

Jos katossa on paljon pieniä halogeenispotteja, niin niiden korvaaminen ledeillä lienee ok.
      Jos perinteisiä valaisimia, niin niissä ei tee vielä ledilampuilla yhtään mitään...

• minävaantaas
        pikkarainen.jarkko kirjoitti:

Tälläiset löysin netistä:
        http://www.lamppuexpress.com/philips-ledspot-mv-4-35w-2700k-gu10-25d-master

Luuletko, että nuo pelittäisi hyvin? Koska meilläkin eteinen täynnä noita samalla kannalla ollevia kattoon upotettuja halogeenejä. Hintakaan ei näyttäisi olevan kovin paha, mikäli lamppu kestää luvatun iän...

25 asteen kulma on liian pieni katossa, ota 40 asteen kulmalla niin seinätkin saattaa saada valoa hieman. philips on yksi laadukkaimmista led valoista, ja markettihinnat alle 15€kpl. (ps. en ole philipskauppias). 4w philips vastaa aika hyvin 20-35w kapeakeilaista haloa, tosielämässä, ei markkinämiesten puheissa ja unelmissa :)

• Kulmakerroin
        minävaantaas kirjoitti:

25 asteen kulma on liian pieni katossa, ota 40 asteen kulmalla niin seinätkin saattaa saada valoa hieman. philips on yksi laadukkaimmista led valoista, ja markettihinnat alle 15€kpl. (ps. en ole philipskauppias). 4w philips vastaa aika hyvin 20-35w kapeakeilaista haloa, tosielämässä, ei markkinämiesten puheissa ja unelmissa :)

Taisi tällä palstalla olla keskustelua ja testilinkkiä ledilampuista, osassa tuo kulma oli likimain luvatun mukainen ja osassa lampuissa oli runsaasti myyntimiehen lukuja.

• 2e42212

Onko kokemuksia spoteista joissa on loisteputki?

• 25

Spottivalaisimeen ei kannata laittaa loistelamppua, koska loistelampun valo on liian hajanaista. Spottiominaisuus katoaa, eli valokuvio muuttuu hajavaloksi.

• Ronnervetter

Hatu Sassi, tuo hehkulamppujen tappaja, ehdottaa, että käytetään halogeenilamppuja. Vaan kun nehän tuottavat lämpösäteilyä miltei yhtä paljon kuin hehkulamput, ja ovat sitäpaitsi melko lyhytikäisiä.

Ledit eivät tosiaankaan vieläkään ole kuluttajan kannalta käyttökelpoisia.

• Volfram rules

Eikös ne halogeenitkin ole lähdössä pois, 12-volttisia myöten (esim. G4, GY6.35 ja verkkojännitteinen G9, sekä E27-kantaiset tavallisen hehkun muotoiset halogeenit) ? Näin olen käsittänyt. Millä korvataan vaikkapa pöytävalaisimessa oleva GY6.35, 12-volttinen esim. 35-wattinen, 860 lm lamppu? Ei millään. Tai 50W 1180lm !?
        http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/halogen-lamps/halostar/halostar-eco/index.jsp

Minulla on tällainen Ikean "Huså":
        http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30027791/
        jossa on Osramin GY 6.35, 12V, 860lm, 2900K, 4000 tuntia, n. 5€, tuotenumero 64432 ECO.
        Valo on aivan äärimmäisen hyvä, ja sopii erinomaisesti kaikenlaisen näpertelyn ja väsäämisen valaisemiseen sekä lukemiseen ja piirtämiseen ym. Mitään korvaavaa ei ole eikä tule.
        Monella on aurinkosähköt ja/tai tuuligeneraattori mökillä. He, sekä vaikkapa karavaanarit tarvitsevat 12-volttisia halogeeneja. Niiden poisto ei hyödytä mitään, paitsi ehkä loisteputkikauppiaita.

Mikä valoksi saunaan tulevaisuudessa? "Energiansäästölamppu"? Ei. LED? No ei sekään. Hehkulankalamput ovat AINOITA, jotka käyvät saunaan ja antavat miellyttävän, hyväspektrisen valon.

Tämmöiset lamppukiellot ovat aivan täysin mielisairaita. Hehkulamppukielto on tarpeettomana purettava, koska kotivalaistuksen osuus kaikesta sähkönkulutuksesta on vähäinen. KOSKA SUOMEN POLIITIKOT ALKAVAT PITÄÄ MEIDÄN SUOMALAISTEN PUOLTA JA VALVOA MEIDÄN ETUJAMME?
        Suomesta ja Euroopasta on tehty aivan pöpi paikka, ja hullummaksi käy. Minä kysyn MIKSI ja KENEN TOIMESTA?

• Ledit tuloo
        Volfram rules kirjoitti:

Eikös ne halogeenitkin ole lähdössä pois, 12-volttisia myöten (esim. G4, GY6.35 ja verkkojännitteinen G9, sekä E27-kantaiset tavallisen hehkun muotoiset halogeenit) ? Näin olen käsittänyt. Millä korvataan vaikkapa pöytävalaisimessa oleva GY6.35, 12-volttinen esim. 35-wattinen, 860 lm lamppu? Ei millään. Tai 50W 1180lm !?
        http://www.osram.com/osram_com/products/lamps/halogen-lamps/halostar/halostar-eco/index.jsp

Minulla on tällainen Ikean "Huså":
        http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30027791/
        jossa on Osramin GY 6.35, 12V, 860lm, 2900K, 4000 tuntia, n. 5€, tuotenumero 64432 ECO.
        Valo on aivan äärimmäisen hyvä, ja sopii erinomaisesti kaikenlaisen näpertelyn ja väsäämisen valaisemiseen sekä lukemiseen ja piirtämiseen ym. Mitään korvaavaa ei ole eikä tule.
        Monella on aurinkosähköt ja/tai tuuligeneraattori mökillä. He, sekä vaikkapa karavaanarit tarvitsevat 12-volttisia halogeeneja. Niiden poisto ei hyödytä mitään, paitsi ehkä loisteputkikauppiaita.

Mikä valoksi saunaan tulevaisuudessa? "Energiansäästölamppu"? Ei. LED? No ei sekään. Hehkulankalamput ovat AINOITA, jotka käyvät saunaan ja antavat miellyttävän, hyväspektrisen valon.

Tämmöiset lamppukiellot ovat aivan täysin mielisairaita. Hehkulamppukielto on tarpeettomana purettava, koska kotivalaistuksen osuus kaikesta sähkönkulutuksesta on vähäinen. KOSKA SUOMEN POLIITIKOT ALKAVAT PITÄÄ MEIDÄN SUOMALAISTEN PUOLTA JA VALVOA MEIDÄN ETUJAMME?
        Suomesta ja Euroopasta on tehty aivan pöpi paikka, ja hullummaksi käy. Minä kysyn MIKSI ja KENEN TOIMESTA?

Ottamatta kantaa kirjoituksesi poliittiseen osuuteen niin GY6.35:lle on näköjään jonkinlaisia korvaavia LED tuotteita:

http://www.lalightingstore.com/proled-3-6-watt-gy6-35-led-12v-ac-dc/

En ole vielä ostanut joten en tiedä toimiiko. Löytyisikhän Suomesta?

No sen verran politiikasta kuitenkin että onhan nuo hehkulamppukiellot ihan terveisiä juuri sieltä ja syvältä....

• pitäisi tilata
        Ledit tuloo kirjoitti:

Ottamatta kantaa kirjoituksesi poliittiseen osuuteen niin GY6.35:lle on näköjään jonkinlaisia korvaavia LED tuotteita:

http://www.lalightingstore.com/proled-3-6-watt-gy6-35-led-12v-ac-dc/

En ole vielä ostanut joten en tiedä toimiiko. Löytyisikhän Suomesta?

No sen verran politiikasta kuitenkin että onhan nuo hehkulamppukiellot ihan terveisiä juuri sieltä ja syvältä....

http://www.dhgate.com/10pcs-lots-g4-gu5-3-gy6-35-gx6-35-gy6-35/p-ff8080813097879b0130c758a7d43fe6.html

10kpl 34$, eli jotain 2,7€/kpl, kotiin (tai postiin) kuljetettuna.

• ....,,,,

Ei ainakaan persujen, ne kun HUUTAVAT päätöksentekopaikan oven ulkopuolella.

• Erittäin tyytyväinen

.

Erittäin tyytyväinen Motonetin e27 7W ja 9W ledilamppuihin

.

• Valopäää

Juuri jostain luin, että Ruotsissa ja Suomessa iso osa led- valaisimista on määrätty käyttäkieltoon, iso osa palautettu takaisin, varmaankin jo tullista. Itse en pistäisi mihinkään, näitä lämmöntuottajia.. Jos haluaisi saada 150 W monimetallivalaisimen valaistuksen ledeillä, jäähdytysripoja olisi vaikka muille jakaa . Hinnalla saisi hehkulamppuja kymmeniksi vuosiksi

• Höpötihöp

Sulla taitaa olla termistö sekaisin.

LED on se lamppu joka lämpenee väähemmän ja tuottaa enemmän valoa samalla sähkömäärällä.

150W yhdessä valaisimessa olisi LED valona jo aivan älytön valonheitin kotikäyttöön.

150W halogeenia vastaava led valo on ehkä 15-20W...

• Höpötihöp kirjoitti:

Sulla taitaa olla termistö sekaisin.

LED on se lamppu joka lämpenee väähemmän ja tuottaa enemmän valoa samalla sähkömäärällä.

150W yhdessä valaisimessa olisi LED valona jo aivan älytön valonheitin kotikäyttöön.

150W halogeenia vastaava led valo on ehkä 15-20W...

150w halogeenivalaisin tuottaa valovirtaa n.2500lumenia. Ledvalalaisimista ei saada kuin maksimissaan 70lm/w, joten 40w olisi sähköteho. Tuo vaatii jo kunnollisen jäähdytyksen.

Puhumattakaan tuosta monimetallilampusta joka (150w) tuottaa n. 12000-13000lumenia. Ledvalaisin saisi olla enemmän kuin 150w.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2608
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      26
      2352
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      13
      1662
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1397
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1349
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      93
      1280
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1143
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1086
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1073
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      58
      967
    Aihe