Biojäteastia pois

Kustannukset kuriin

Hei, Vinkkinä muillekin. Pistettiin taloyhtiöstä biojäteastia poiskokoajan nousevien kustannusten takia. Ei tarvinnut vastiketta nostaa. Lisäksi sekajäte kerätään useammin kuin biojäte, joten kesällä ei ole enää hajuhaittoja. Suosittelen muillekin!!!

18

1124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyselempä vaan

      Mitäs jos kaupunki ei anna lupaa taloyhtiöiden pitää vain sekajäteastiaa,
      edellyttää myös biojäte keräystä ?

      • plus- vai vähennys ?

        Tyhmä,t biojäte on ainakin Helsingissä paljon halvempaa kuin kuin sekajäte.
        Onks teillä kaikki muukin laskettu samalla logikalla?


      • Kustannukset kuriin
        plus- vai vähennys ? kirjoitti:

        Tyhmä,t biojäte on ainakin Helsingissä paljon halvempaa kuin kuin sekajäte.
        Onks teillä kaikki muukin laskettu samalla logikalla?

        Tyhjennykset maksaa, joten jäi biojätetyhjennys pois kokonaan. Sekajäteastian tyhjennyksiä ei tarvinnut lisätä. Säästöä. Säästöä tulee. Jos joutuu lisäämään sekajäteastian tyhjennyskertoja niin silloin on tietenkin eri juttu.


    • kannatetaan

      Pitääpä laskea mitä se meidän rivarissa tekisi säästöä. Ketuttaa kun koko ajan kupataan lisää kiinteistöveroa ja muita maksuja. Kiitti vinkistä!!!

    • Piste.

      Vaan kun jätehuoltomääräykset sanoo, että biojäte pitää kerätä erikseen.

      • Hyvää kesää.

        Ei tarvitse, jos se esim. kompostoidaan itse. Onnistuu myös niissä kapungeissa, joissa sanotaan että biojäte pitää eritellä. Kukaan ei sano että se pitäisi kuljettaa pois tai että jätefirman pitäisi se käsitellä.

        Hulluja nää suo-maalaiset. Ensin luetaan pykälä ja kun ei ymmärretä niin sitten toteutetaan se kaikkein kovimpien määräysten muodossa.

        Rivitalossa tulee viikossa sen verran biojätettä, että kompostori puhisee ympäri vuoden. Ei tarvitse pelätä että jäätyy talvella. Ja sitä saa tyhjennellä vähän väliä.

        Kahvin porot voi sellaisenaan kylvää nurmikolle tai kukkapenkkien juureen. Niitä ei kannata mihinkään kompostoriin edes laittaa. Ne maatuu kesällä kuukaudessa. Kanamunan kuoria ei sitten bioastiaan. Vaikka ne kalkkia ovatkin, joku niistä aina ottaa herneen nenään. Joten, pistetään ne tavalliseen roskikseen.


    • Raharatkaisee

      Oiskohan aloittajan taloyhtiö niin pieni ettei biojätettä tarvitse kerätä erikseen. Ja eri paikkakunnilla on erilaiset määräykset. Siihen viittaa tuokin että biojäteastia on täyttynyt harvakseltaan ja että sekajäteastiassa on ollut ylikapasiteettia.

      • Kierrättäjä1

        Itseasiassa, biojätteen keräykseen liittyvät säännökset koskevat koko maata. Biojätettä erilliskerätään suurilta laitoksilta ja yrityksiltä sekä vähintään 10 asunnon taloyhtiöiltä. Muille se on vapaaehtoinen.

        Nyt en muista, mihin mennessä kunnan / jätehuollon piti aloittaa biojätteen erilliskeräys, sille oli / on olemassa joku aikaraja.


      • Kustannukset kuriin

        Jep. Meillä on 5 huoneiston rivari. Biojäteastia on vapaaehtoinen. Jos tämä kierrätys ja ekoilu alkaa vaan lisäämään kustannuksia eikä itse prosessi kustanna keräystä, niin minun puolesta saa ekoilu jäädä. Sieltä on säästettävä mistä voi.


      • PerserkkiSäOot
        Kustannukset kuriin kirjoitti:

        Jep. Meillä on 5 huoneiston rivari. Biojäteastia on vapaaehtoinen. Jos tämä kierrätys ja ekoilu alkaa vaan lisäämään kustannuksia eikä itse prosessi kustanna keräystä, niin minun puolesta saa ekoilu jäädä. Sieltä on säästettävä mistä voi.

        Niin sä oletkin sellainen siivellä eläjä veikkonen.
        Muut saa maksaa ja tehdä duunit, sä vaan nautit tuloksista.
        No, onneksi kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä, eli kiitä meitä selkärankaisia, joilla se ei ole ryhti valahtanut housuihin.


      • ärsyttävät loiset
        PerserkkiSäOot kirjoitti:

        Niin sä oletkin sellainen siivellä eläjä veikkonen.
        Muut saa maksaa ja tehdä duunit, sä vaan nautit tuloksista.
        No, onneksi kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä, eli kiitä meitä selkärankaisia, joilla se ei ole ryhti valahtanut housuihin.

        Ei tyhjästä kannata maksaa. Kunhan pitää huolen että kierrättää oikeita raaka-aineita. Tää bio on turhaa. Me työssäkäyvät maksamme vihersyöpäläisten elämisen.


    • Sunnuntaikirjoittaja

      Joo. Samaa mieltä. Mielelläni kierrätän patterit, metallit, renkaat ja muut vastaavat. Monesti tuotteen hintaa on lisätty kierrätysmaksu jo valmiiksi ja itse kierrätys on ilmaista. Olen kuullut, että biojätteen tuote, multa, ei kelpaa oikein mihinkään hyötykäyttöön. (Tietävämmät saavat kommentoida tuohon). Hienoa olisi jos multa myytäisiin ja siitä syntyisi tulo biojätteen kierrätykseen.

      Tällainen hajatelma.

      • ÖÖÖk

        Miksei kelpaisi?
        Taivaastako se muu multa on maailmaan tippunut? Eiköhän kaikki multa ole samaa eloperäistä mullaksi muutunutta jätettä. Samalla lailla se syntyy luonnossa kuin isossa tai pienessä kompostorissa.
        Biojätteen keräyksen pointti on estää metaanin pääsy ilmakehään. Metaani on voimakas kasvihuonekaasu ja sitä syntyy eloperäisen jätteen mädäntyessä kaatopaikalla.
        Lisäksi biojätteen metaani saadaan talteen ja voidaan polttaa energiaksi. Sitäkään energiaa ei tartte rahdata tänne Lähi-idästä.
        Kierrätys ja jätteiden lajittelu on niin älyttömän pieni vaiva ja kustannus, ettei luulisi sen olevan kenellekään ylivoimaista. Mutta ihmeesti vaan löytyy näitä en minä mutta muut -tyyppejä, jotka haluaa vain asioista hyödyn, mutta eivät ole itse valmiit tekemään mitään tai näkemään vaivaa.


      • kustannukset
        ÖÖÖk kirjoitti:

        Miksei kelpaisi?
        Taivaastako se muu multa on maailmaan tippunut? Eiköhän kaikki multa ole samaa eloperäistä mullaksi muutunutta jätettä. Samalla lailla se syntyy luonnossa kuin isossa tai pienessä kompostorissa.
        Biojätteen keräyksen pointti on estää metaanin pääsy ilmakehään. Metaani on voimakas kasvihuonekaasu ja sitä syntyy eloperäisen jätteen mädäntyessä kaatopaikalla.
        Lisäksi biojätteen metaani saadaan talteen ja voidaan polttaa energiaksi. Sitäkään energiaa ei tartte rahdata tänne Lähi-idästä.
        Kierrätys ja jätteiden lajittelu on niin älyttömän pieni vaiva ja kustannus, ettei luulisi sen olevan kenellekään ylivoimaista. Mutta ihmeesti vaan löytyy näitä en minä mutta muut -tyyppejä, jotka haluaa vain asioista hyödyn, mutta eivät ole itse valmiit tekemään mitään tai näkemään vaivaa.

        No kun verot ei jousta, niin muut kustannukset joustaa. Yksinkertaista. Elämisen kokonaiskustannuksella vain on merkitystä.


    • qwerty 28

      Minä asun OK-talossa ja sekajäteastia tyhjennetään kahden viikon välein. Hyvin sinne mahtuu kaikenlainen roina mitä pitäisi kuskata erillisiin keräypaikkoihin. Paristot, pienloistelamput maalipurkkien jämät yms. Koskaan en ole muualle laittanut kuin sekajätteeseen.
      Pussin suu kiinni, ei kuskit niitä ala penkomaan.

    • jätät ostamatta

      muutama mäyräkoira siitä säästö syntyyy

    • Loppu hyvin...?

      Nyt kun Hämeenlinnassa on aloitettu Bioetanolin valmistus, on biojätteen keräys varsin ajankohtainen asia. Minusta vain huonoasia on, että minä maksan osaltani bioetanolin raaka-aineen keräämisestä ja sitten vielä himoverotettua polttoainetta. Polttoaine on kuitenkin erittäin kovasti verotettu täällä Suomessa, niin miksi MINÄ maksan sen biojätteen keräämisen.

      Minusta biojätteen kerääminen tulisi olla taloyhtiöille maksuton ja maksu kerättäisiin polttoaineen hinnassa. Nythän E85 hinta on yli kolmanneksen edullisempi kuin 95E10. Näin koska raaka-aineen hinnasta osa on salaa jyvitetty taloyhtiön biojäteastiaan.

      Biojäteasia jouti pois. Palaa vasta kun keräys on ilmaista.

      • komposteja pliis

        Suomessa tuo polttoaineen verotus on aivan älytöntä. Miksi ei kannusteta käyttämään biopolttoaineita?

        Voisi olla hyvä, jos suhteellisen lähellä asuntoja olisi aina jonkunlainen kompostori ja sinne haettaisiin taloista biojäte tai sitä voisi ihmiset itse viedä ilmaiseksi. Puistoihin ja muihin maata tarvitseviin rakennuskohteisiin voisi hakea kompostoitua multaa, sekin ilmaiseksi. Kuka maksaisi tämän kaiken? Yhteiskunta. Yksityiskohdat jätän muiden mietittäväksi. Olisi meidän kaikkien etu, jos biojäte käytettäisiin tehokkaasti hyväksi, siksi meidän kaikkien tulisi se myös maksaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2491
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1635
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1444
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1305
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1222
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1152
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      82
      1021
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      998
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      942
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      103
      886
    Aihe