Ei ehkä ihan oikea osio, mutta tänne laitoin.
Mulla on siis Canonin EOS 550D ja siinä kittiobjektiivi oliko se 18-55mm. Mietin vain, että mikä on tuo polttoväli. Onko siis 18mm lyhyempi polttoväli ja 55mm pidempi? Vai meneekö ne juuri päin vastoin. Kertokaa mahdollisimman yksinkertaisesti mikä on polttoväli, sillä en vieläkään tiedä..
Polttovälistä kysymys
32
505
Vastaukset
Polttoväli on objektiivin optisen keskipisteen ja kennon välinen etäisyys, kun kamera on tarkennettu äärettömään. Polttoväli yhdessä kennon koon kanssa määrää kuvakulman. EOS 550 D:ssä kenno on 22,3 mm leveä. Silloin, jos polttoväli on 22,3 mm, on kuva-alan leveys sama kuin etäisyys. Siis jos kuvaisit neliön muotoisessa huoneessa kamera kiinni seinässä, mahtuisi kuvaan juuri vastaseinä. 18 mm:llä kuvaan mahtuu vastaavasti enemmän, eli 18 metrin päästä mahtuu 22,3 metriä. 55 millimetrin polttovälillä kuvaan mahtuu vähemmän. Sillä pitää kuvata 55 metristä, jos haluaa 22,3 metriä kuvaan vaakasuunnassa.
Toisinaan polttoväleistä puhutaan ns. kinovastaavuuksina. Tällöin katsotaan mikä polttoväli 36 mm leveällä kinofilmiruudulla antaa saman kuvakulman. Kinovastaavuuksina tuon objektiivin polttoväli olisi 29-89 mm. Todellinen polttoväli kuitenkin on 18-55 mm. Suhde on 36 / 22,3 eli 1,61. Tätä usein nimitetään kroppikertoimeksi.
Objektiivit jaetaan polttovälin perusteella kolmeen luokkaan. Objektiivia, jonka polttoväli on noin ruudun lävistäjä nimitetään normaaliobjektiiviksi. Tosin kinoruudulle (lävistäjä 43 mm) normaalina yleensä pidetään 50 mm objektiivia. ESO 550D:n normaalina voisi pitää n. 30 mm polttoväliä. Normaalia lyhyempipolttovälisiä nimitetään laajakulmiksi ja pidempiä teleiksi. objektiivia, jonka polttoväliä voi vaihtaa nimitetään zoomiksi.
Laajakulmaa käytetään, jos halutaan korostaa etuosaa tai halutaan laaja syväterävyys. Laajakulmaa voi myös joutua käyttämään, jos tilaa on ei ole tarpeeksi, esimerkiksi sisällä. Teleä käytetään, jos halutaan välttää etuosan korostumista, esimerkiksi pitkää nenää muotokuvassa tai halutaan rajoittaa syväterävyyttä tai jos ei pääse tarpeeksi lähelle kuvaamaan, esimerkiksi lintu tai urheilukuvituksessa käytetään pitkiä teleobjektiiveja.. On kuitenkin huomattava, että perspektiivin määrä etäisyys, ei objektiivi. Laajakulmakuvasta rajattu kuva on perspektiiviltään samanlainen kuin telellä otettu.- Dol Biong
”Kinovastaavuuksina tuon objektiivin polttoväli olisi 29-89 mm. ”
Miksi tätä väärinkäsitystä täällä edelleen levitetään. 18-55mm = 18-55mm vaikka sen voissa paistaisi.
Kinovastaavuudella ei kuvata polttovälin vaan kuvakulman (rajaus) muuttumista kennon kokoa vastaavasti. Eli tuossa esimerkissä kuvakulma olisi sama kuin kinokennoisessa 29-89 mm polttovälillä.HUOM! POLTTOVÄLI OLISI EDELLEEN 18–55mm!
Esim:
Kuvan kohteen leveys = etäisyys x (kennon leveys / polttoväli)
Jos:
–polttoväli on 100 mm
– etäisyys 10 m
– kennon leveys 36mm
10m x (36/100mm) = 3,6.
Eli 10m etäisyydellä kuvaan mahtuu 3,6 metriä leveä kohde (kuva-ala).
Em. voi siis myäs päätellä:
Jos polttoväli on sama kuin kennon leveys niin kuva-alan leveys on sama kuin etäisyys. - että on
”… että mikä on tuo polttoväli … mahdollisimman yksinkertaisesti ”:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Objektiivi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoväli
http://www.pikseli.fi/digifaq/3_polttovali.html
http://www.digitaalikuvaus.com/kasitteet.html
http://digifaq.info/digi_omat/zoom/
– croppikerroin on rajauskerroin (ei polttovälikerroin)
– se, että objektiivin muodostamaa kuvaa rajataan jälkikäteen ei muuta objektiivin polttoväliä. Kirjallisuudessa usein puhutaan kinokoon polttoväleistä. Esimerkiksi usein sanotaan, että muotokuvauksessa on hyvä käyttää lyhyttä tn. 70 mm teleä. Tämä ei merkitse mitään ellei käytä nimenomaan kinovastaavuutta. Pokkarissa 70 mm on hyvin pitkä tele. Ei ole muutakaan kätevää tapaa verrata eri polttovälejä eri kokoisilla kennoilla. Toki voisi käyttää kuvakulmia tai tuota mainintaa kuva-alan leveydestä, jonka minä kerroin ja sinä toistit, mutta kun niitä ei yleisesti käytetä, joten ne eivät merkitse ihmisille juuri mitään ja joutuu lisäksi tekemään paljon laskuja, jotta siitä saa sen polttovälin. Noissa kinovastaavuuksissa riittää muistaa se kroppikerroin 1,6.
Kun käyttää jotain asteikkoa puhuimme sitten hevosvoimista, kilokaloreista tai polttovälin kinovastaavuuksista, on olennaista, että lukijalla on joku mielikuva asteikosta, jotta ei tarvitse lukea taskulaskimen kanssa. Jos sanoo: "otin tämän polttovälillä 50 mm (kinovastaavuus 80 mm)" sanoo se useammille enemmän kuin: "otin tämän polttovälillä 50 mm (kuvakulma 30 astetta)." Olennaista on sanoa, että kyse nimenomaan on kinovastaavuudesta. Tämä mielikuvan edellytys tarkoittaa sitä, että asteikkoja on vaikea vaihtaa. Kaksi edellä mainittua yksikköä poistui virallisesti käytöstä 1978, mutta ovat silti yleisempiä kuin niiden viralliset vastineet kilowatti ja kilojoule. Joskus toki tässä mennään älyttömyyksiin, kuten kameran kennokokojen ilmaisemisessa.- että on
Kun aloittaja ei edes tiedä mitä tarkoittaa polttoväli, nin mitä ihmettä hän hyötyy kinovastaavuuksien ja croopikertoimien opiskelusta.
Minusta se olisi vähintään yhtä tyhmää kuin jos kaikkien laakafilmi ja keskikoon kameran omistajat alkaisivat puhua kinovastaavuudesta ja croppikertoimesta (esim. 8x10 tuumaisen palkin croppikerroin.
Vanhoja kinofilmiin jumiutuneita pappoja jotenkin ymmärrän, mutta kaikille muille kinovastaavuuksista ja croppikertoimista vouhottaminen on pelkkää hölmöilyä.Laaka- ja keskikoon kamerat nyt ovat aika harvinaisia. Ei ole mitään syytä tuoda niitä keskusteluun. Totuus on, että kinofilmi on sellainen standardi kameroissa, etenkin kun katsoo polttovälivalikoimaa,.
Miten sitten vertaisit esimerkiksi pokkaria, kroppijärkkäriä ja micro 4/3:a keskenään polttoväleiltään? Joku yhteinen standardi pitää olla. Kinokoko ei ole mitään menneisyyttä, koska sen kokoisia kameroita tehdään yhä. Lisäksi vaikka ei tehtäisi, voisi se silti säilyä mittatikkuna. Käytetäänhän hevosvoimiakin yksikkönä, vaikka kukaan ei tee työtä enää hevosella.- että on
okaro kirjoitti:
Laaka- ja keskikoon kamerat nyt ovat aika harvinaisia. Ei ole mitään syytä tuoda niitä keskusteluun. Totuus on, että kinofilmi on sellainen standardi kameroissa, etenkin kun katsoo polttovälivalikoimaa,.
Miten sitten vertaisit esimerkiksi pokkaria, kroppijärkkäriä ja micro 4/3:a keskenään polttoväleiltään? Joku yhteinen standardi pitää olla. Kinokoko ei ole mitään menneisyyttä, koska sen kokoisia kameroita tehdään yhä. Lisäksi vaikka ei tehtäisi, voisi se silti säilyä mittatikkuna. Käytetäänhän hevosvoimiakin yksikkönä, vaikka kukaan ei tee työtä enää hevosella.”Miten sitten vertaisit … ”
No ei mitenkään, eikä sellaisessa olisi mitään mieltä kun kameran rungoissa ei ole polttovälejä, se on pelkästään objektiivien (linssien) ominaisuus.
Kinokoolla ja kinovastaavuudella ei ole kameran tai/ja kuvaamisen kanssa mitään tekemistä, eikä polttoväli ”näy” kuvassa.
Miksi ihmeessä esim pokkarilla kuvaavan pitäisi tietää mikä on objektiivin (zoomin) kinovastaavuus.Pitäisikö se laskea aina kun ”zoomaa” pookkarilla?
Toisaalta minulle on aikuisten oikeasti tietoa mm. kennon leveyden suhteesta kuva-alaan. Esim:
– jos kennon leveys on n. 22 mm niin tiedän
– jos objektiivin polttoväli on sama
– niin kuvaan mahtuu kohde (leveys) joka on saman kokoinen kuin kuvausetäisyys.
Siis jos kuvaan esim. ”kissanristiäisissä” niin 4m:n etäisyydeltä kuvaan mahtuu 4m:n levyinen vierasjoukko.
– mitä hyötyä minulle olisi siitä, että tietäisin tuon objektiivin ”kinovastaavuuden” ja kamerani croppikertoimen, eli tietäisin, että jos josku omistaisin kinokennoisen niin vastaavaan kuvaan pitäisi zoomata n. 36mm:n polttoväli? että on kirjoitti:
”Miten sitten vertaisit … ”
No ei mitenkään, eikä sellaisessa olisi mitään mieltä kun kameran rungoissa ei ole polttovälejä, se on pelkästään objektiivien (linssien) ominaisuus.
Kinokoolla ja kinovastaavuudella ei ole kameran tai/ja kuvaamisen kanssa mitään tekemistä, eikä polttoväli ”näy” kuvassa.
Miksi ihmeessä esim pokkarilla kuvaavan pitäisi tietää mikä on objektiivin (zoomin) kinovastaavuus.Pitäisikö se laskea aina kun ”zoomaa” pookkarilla?
Toisaalta minulle on aikuisten oikeasti tietoa mm. kennon leveyden suhteesta kuva-alaan. Esim:
– jos kennon leveys on n. 22 mm niin tiedän
– jos objektiivin polttoväli on sama
– niin kuvaan mahtuu kohde (leveys) joka on saman kokoinen kuin kuvausetäisyys.
Siis jos kuvaan esim. ”kissanristiäisissä” niin 4m:n etäisyydeltä kuvaan mahtuu 4m:n levyinen vierasjoukko.
– mitä hyötyä minulle olisi siitä, että tietäisin tuon objektiivin ”kinovastaavuuden” ja kamerani croppikertoimen, eli tietäisin, että jos josku omistaisin kinokennoisen niin vastaavaan kuvaan pitäisi zoomata n. 36mm:n polttoväli?Kyse oli miten vertaisit. Vastaus: "En vertaisi" ei kelpaa. Kinovastaavuus ei ole polttoväli vaan se kertoo kuvakulman. Kinovastaavuus on hyvä tietää, jotta on joku yhtenäinen mitta kameroille, joilla on erilainen kennokoko. Pokkareissa yleensä juuri kinovastaavuus säilyy vaikka polttoväli muuttuu. Esimerkiksi Canonin kompakteilla laajakulmaisimmillaan:
Ixus 500 HS 4 mm
Ixus 115 HS 5 mm
PowerShot G12 6,1 mm
PowerShot G1 x 15,1 mm
Kaikissa kuitenkin kinovastaavuus on 28 mm. Kumpi sanoo kameran kuvakulmasta enemmän? Kinovastaavuudesta on myös se hyvä etu, että sen kertominen todellisen polttovälin kanssa rinnan kertoo heti kennokoon. Tämä on jopa luotettavampi kuin virallinen tieto. Noista kahdessa ylimmässä on samankokoinen kenno, ylempi vain ei käytä sitä kokonaan.
Miten kertoisit tämän asian ymmärrettävästi ilman kinovastaavuuksia:
"Muutama viitisen vuotta sitten kompaktikameroissa zoom alkoi yleisesti 35 mm kinovastaavuudesta. Nykyään normaali on 28 mm kinovastaavuus ja monissa kameroissa on vielä laajakulmaisempi 24 mm kinovastaavuus."
Vai olisiko taas vastaus: "En sanoisi."
Totuus on, että kompaktinkameran suunnittelu alkaa nimenomaan kinovastaavuudesta. 35 mm, 28 mm ja 24 mm olivat ja ovat yleisiä polttovälejä kino-objektiiveilla. Tämän ympärille suunnitellaan objektiivi niin, että sopiva kinovastaavuus saadaan valitulla kennolla.
Kinovastaavuus kertoo pokkarin ostajalle millaisia kuvia sillä voi ottaa. Tämä on oleellinen tieto. Kuvatessa ei nyt ehkä tarvitse siihen kiinnittää huomiota. Ei polttoväliä edes yleensä näe mistään kuvatessa.
Tunnut taas toistavan noita etäisyyksiä ja kuva-aloja, jotka MINÄ jo kerroin ensimmäisenä tässä ketjussa. Minä kerroin niitä kuvaamaan minkälainen kuvakulma polttoväleillä on. Näitä ei oikein voi käyttää ilmaisemaan yllä lainausmerkeissä olevaa viestiä. Jos sinulla on jo muodostunut vuosien mittaan käsitykset siitä, mitä polttovälit kinokoossa tekevät, niin suhteuttaminen niihin voi olla hyvinkin hyödyllistä. Toki mittapuuksi voi ottaa jonkin muunkin, vaikka juuri kroppijärkkärin. Ongelma vain on, että silloin eri ihmisillä on eri mittapuut.- ”ei kelpaa”
okaro kirjoitti:
Kyse oli miten vertaisit. Vastaus: "En vertaisi" ei kelpaa. Kinovastaavuus ei ole polttoväli vaan se kertoo kuvakulman. Kinovastaavuus on hyvä tietää, jotta on joku yhtenäinen mitta kameroille, joilla on erilainen kennokoko. Pokkareissa yleensä juuri kinovastaavuus säilyy vaikka polttoväli muuttuu. Esimerkiksi Canonin kompakteilla laajakulmaisimmillaan:
Ixus 500 HS 4 mm
Ixus 115 HS 5 mm
PowerShot G12 6,1 mm
PowerShot G1 x 15,1 mm
Kaikissa kuitenkin kinovastaavuus on 28 mm. Kumpi sanoo kameran kuvakulmasta enemmän? Kinovastaavuudesta on myös se hyvä etu, että sen kertominen todellisen polttovälin kanssa rinnan kertoo heti kennokoon. Tämä on jopa luotettavampi kuin virallinen tieto. Noista kahdessa ylimmässä on samankokoinen kenno, ylempi vain ei käytä sitä kokonaan.
Miten kertoisit tämän asian ymmärrettävästi ilman kinovastaavuuksia:
"Muutama viitisen vuotta sitten kompaktikameroissa zoom alkoi yleisesti 35 mm kinovastaavuudesta. Nykyään normaali on 28 mm kinovastaavuus ja monissa kameroissa on vielä laajakulmaisempi 24 mm kinovastaavuus."
Vai olisiko taas vastaus: "En sanoisi."
Totuus on, että kompaktinkameran suunnittelu alkaa nimenomaan kinovastaavuudesta. 35 mm, 28 mm ja 24 mm olivat ja ovat yleisiä polttovälejä kino-objektiiveilla. Tämän ympärille suunnitellaan objektiivi niin, että sopiva kinovastaavuus saadaan valitulla kennolla.
Kinovastaavuus kertoo pokkarin ostajalle millaisia kuvia sillä voi ottaa. Tämä on oleellinen tieto. Kuvatessa ei nyt ehkä tarvitse siihen kiinnittää huomiota. Ei polttoväliä edes yleensä näe mistään kuvatessa.
Tunnut taas toistavan noita etäisyyksiä ja kuva-aloja, jotka MINÄ jo kerroin ensimmäisenä tässä ketjussa. Minä kerroin niitä kuvaamaan minkälainen kuvakulma polttoväleillä on. Näitä ei oikein voi käyttää ilmaisemaan yllä lainausmerkeissä olevaa viestiä. Jos sinulla on jo muodostunut vuosien mittaan käsitykset siitä, mitä polttovälit kinokoossa tekevät, niin suhteuttaminen niihin voi olla hyvinkin hyödyllistä. Toki mittapuuksi voi ottaa jonkin muunkin, vaikka juuri kroppijärkkärin. Ongelma vain on, että silloin eri ihmisillä on eri mittapuut.”Pokkareissa yleensä juuri kinovastaavuus säilyy vaikka polttoväli muuttuu.”
> mun pokkarissa on:
5,1 – 12.8mm zoom,
kuvasuhteet 1:1, 4:3, 3:2 ja 16:9
kennon koko on 1/1.63”
> kerroppa mikä on pokkarini kinovastaavuus eri kuvasuhteilla ja mitä minä sillä tiedolla tekisin?
Kaikissa kuitenkin kinovastaavuus on 28 mm. Kumpi sanoo kameran kuvakulmasta enemmän? Kinovastaavuudesta on myös se hyvä etu, että sen kertominen todellisen polttovälin kanssa rinnan kertoo heti kennokoon. Tämä on jopa luotettavampi kuin virallinen tieto.
> mitä ihmettä aloittaja hyötyy näistä tiedoista?
Totuus on, että kompaktinkameran suunnittelu alkaa nimenomaan kinovastaavuudesta. > tuossa nyt ei ole totuutta edes nimeksi. Miksi kertoilet tuollaisia älyttömiä satuja?
Kinovastaavuus kertoo pokkarin ostajalle millaisia kuvia sillä voi ottaa. Tämä on oleellinen tieto.
> onkos tuo aloittaja pokkaria ostamassa?
Kuvatessa ei nyt ehkä tarvitse siihen kiinnittää huomiota. Ei polttoväliä edes yleensä näe mistään kuvatessa.
> että sillälailla, onkohan mun kamerassa joku vika kun polttoväli näkyy etsimessä?
Ongelma vain on, että silloin eri ihmisillä on eri mittapuut.
> no tuo vasta onkin kamala ongelma, kehtaisivatkin käyttää eri mittapuita kuin sinä. Kaikilla tuntemillani ihmisillä on erilaisia ”mittapuita” (kakkosnelosia, kolmen tuuman nauloja, maileja, solmuja, poronkusemia yms.) mitenkähän he selviävät elämästä ”hengissä” ”ei kelpaa” kirjoitti:
”Pokkareissa yleensä juuri kinovastaavuus säilyy vaikka polttoväli muuttuu.”
> mun pokkarissa on:
5,1 – 12.8mm zoom,
kuvasuhteet 1:1, 4:3, 3:2 ja 16:9
kennon koko on 1/1.63”
> kerroppa mikä on pokkarini kinovastaavuus eri kuvasuhteilla ja mitä minä sillä tiedolla tekisin?
Kaikissa kuitenkin kinovastaavuus on 28 mm. Kumpi sanoo kameran kuvakulmasta enemmän? Kinovastaavuudesta on myös se hyvä etu, että sen kertominen todellisen polttovälin kanssa rinnan kertoo heti kennokoon. Tämä on jopa luotettavampi kuin virallinen tieto.
> mitä ihmettä aloittaja hyötyy näistä tiedoista?
Totuus on, että kompaktinkameran suunnittelu alkaa nimenomaan kinovastaavuudesta. > tuossa nyt ei ole totuutta edes nimeksi. Miksi kertoilet tuollaisia älyttömiä satuja?
Kinovastaavuus kertoo pokkarin ostajalle millaisia kuvia sillä voi ottaa. Tämä on oleellinen tieto.
> onkos tuo aloittaja pokkaria ostamassa?
Kuvatessa ei nyt ehkä tarvitse siihen kiinnittää huomiota. Ei polttoväliä edes yleensä näe mistään kuvatessa.
> että sillälailla, onkohan mun kamerassa joku vika kun polttoväli näkyy etsimessä?
Ongelma vain on, että silloin eri ihmisillä on eri mittapuut.
> no tuo vasta onkin kamala ongelma, kehtaisivatkin käyttää eri mittapuita kuin sinä. Kaikilla tuntemillani ihmisillä on erilaisia ”mittapuita” (kakkosnelosia, kolmen tuuman nauloja, maileja, solmuja, poronkusemia yms.) mitenkähän he selviävät elämästä ”hengissä”Olet jotenkin sotkenut omat tekstisi ja minun lainaukset jotenkin oudosta. Omat tekstisi näkyvät lainauksina, joten on aika hankala lukea tuota. Laskujeni mukaan Kinovastaavuus on 24-60 mm. Tämä kertoo, että kamera on varsin laajakulmainen, mutta toisaalta telepäästä hyvin rajoitettu. Jotta sain nämä tiedot, piti minun ensin tehdä nettihaku, jolla löysin Olympus XZ-1:n. Sen kinovastaavuus tiedoilla pystyin laskemaan nuo arvot. On helpompiakin tapoja: kertoa ne suoraan.
Aloittaja hyötyy esimerkiksi siten, että jos hän lukee jostain polttovälisuosituksia eri tarkoituksiin, mutta ne ovat kinokoolle, hän voi soveltaa niitä omaan kameraansa.
Keskustelu oli jo siirtynyt kinovastaavuuden käsitteeseen yleensä.. ei pelkästään aloittajan tapauksessa. Kamerassasi ei ole vikaa. On erilaisia kameroita erilaila ominaisuuksilla. Niin ja mitä aloittaja hyötyy tuosta?- LX3?
okaro kirjoitti:
Olet jotenkin sotkenut omat tekstisi ja minun lainaukset jotenkin oudosta. Omat tekstisi näkyvät lainauksina, joten on aika hankala lukea tuota. Laskujeni mukaan Kinovastaavuus on 24-60 mm. Tämä kertoo, että kamera on varsin laajakulmainen, mutta toisaalta telepäästä hyvin rajoitettu. Jotta sain nämä tiedot, piti minun ensin tehdä nettihaku, jolla löysin Olympus XZ-1:n. Sen kinovastaavuus tiedoilla pystyin laskemaan nuo arvot. On helpompiakin tapoja: kertoa ne suoraan.
Aloittaja hyötyy esimerkiksi siten, että jos hän lukee jostain polttovälisuosituksia eri tarkoituksiin, mutta ne ovat kinokoolle, hän voi soveltaa niitä omaan kameraansa.
Keskustelu oli jo siirtynyt kinovastaavuuden käsitteeseen yleensä.. ei pelkästään aloittajan tapauksessa. Kamerassasi ei ole vikaa. On erilaisia kameroita erilaila ominaisuuksilla. Niin ja mitä aloittaja hyötyy tuosta?”Laskujeni mukaan Kinovastaavuus on 24-60 mm. Tämä kertoo, että kamera on varsin laajakulmainen, mutta toisaalta telepäästä hyvin rajoitettu. Jotta sain nämä tiedot, piti minun ensin tehdä nettihaku, jolla löysin Olympus XZ-1:n.”
Onko siis niin, että kuvan (rajaaminen) croppaaminen (1:1, 4:3, 3:2 ja 16:9) kamerassa ei muuta polttovälikerrointa, miksi?
Entä jos rajaan kuvaa kuvankäsittelyssä, muuttuuko polttovälikerroin?
Kamerani ei ole XZ-1 vaan LX3 haittaaks se? - LX3?
LX3? kirjoitti:
”Laskujeni mukaan Kinovastaavuus on 24-60 mm. Tämä kertoo, että kamera on varsin laajakulmainen, mutta toisaalta telepäästä hyvin rajoitettu. Jotta sain nämä tiedot, piti minun ensin tehdä nettihaku, jolla löysin Olympus XZ-1:n.”
Onko siis niin, että kuvan (rajaaminen) croppaaminen (1:1, 4:3, 3:2 ja 16:9) kamerassa ei muuta polttovälikerrointa, miksi?
Entä jos rajaan kuvaa kuvankäsittelyssä, muuttuuko polttovälikerroin?
Kamerani ei ole XZ-1 vaan LX3 haittaaks se?ps.
RAW Auflösung:
4:3 format 3648 x 2736
3:2 format 3776 x 2520
16:9 format 3968 x 2232
1:1 format 2736 x 2736
Eli kun kaikilla eri kuvasuhteilla käytetään ikäänkuin erikokoista kennoa niin onko kamerassani neljä erilaista polttovälikerrointa - LX3?
LX3? kirjoitti:
ps.
RAW Auflösung:
4:3 format 3648 x 2736
3:2 format 3776 x 2520
16:9 format 3968 x 2232
1:1 format 2736 x 2736
Eli kun kaikilla eri kuvasuhteilla käytetään ikäänkuin erikokoista kennoa niin onko kamerassani neljä erilaista polttovälikerrointapps
Kennon koko on ymmärtääkseni 8.5mm x 6.5mm, mutta koko leveyttä (8,5mm) käytetään vain 16:9 kuvissa ja korkeutta (6.5mm) vai 1:1 ja 4:3 kuvissa LX3? kirjoitti:
”Laskujeni mukaan Kinovastaavuus on 24-60 mm. Tämä kertoo, että kamera on varsin laajakulmainen, mutta toisaalta telepäästä hyvin rajoitettu. Jotta sain nämä tiedot, piti minun ensin tehdä nettihaku, jolla löysin Olympus XZ-1:n.”
Onko siis niin, että kuvan (rajaaminen) croppaaminen (1:1, 4:3, 3:2 ja 16:9) kamerassa ei muuta polttovälikerrointa, miksi?
Entä jos rajaan kuvaa kuvankäsittelyssä, muuttuuko polttovälikerroin?
Kamerani ei ole XZ-1 vaan LX3 haittaaks se?Toki se periaatteessa muuttaa:Yleensähän nuo lasketaan lävistäjästä ja käytetään natiiviresuhdetta. Tuo kuvankäsittelyjuttu on jo huvittava.
Huomaa, miten Panasonic suoraan sanoo, että siinä on 24 mm laajakulma:
http://www.panasonic.fi/html/fi_FI/1557965/index.html
Itse en pidä ollenkaan tuosta tavasta. Kinovastaavuus on aina merkittävä sellaiseksi.
Spekseistä: Focal Distance f=5.1-12.8mm (35mm Equiv.: 24-60mm)LX3? kirjoitti:
ps.
RAW Auflösung:
4:3 format 3648 x 2736
3:2 format 3776 x 2520
16:9 format 3968 x 2232
1:1 format 2736 x 2736
Eli kun kaikilla eri kuvasuhteilla käytetään ikäänkuin erikokoista kennoa niin onko kamerassani neljä erilaista polttovälikerrointaItsesiassa juuri tuon kikkailun takia on vain yksi kerroin (jos 1:1 unohdetaan). Noilla kolmella muulla resoluutiolla lävistäjä on 4540-4560 pikselinleveyttä eli lähes muuttumaton. En löytänyt tarpeeksi tarkkoja mittoja kennolle (antamasi eivät täsmää), mutta Panasonic laskee kertoimeksi n. 4,7. Tuolle kikkailulle ei oikein ole muuta perustetta. Kamera tavallaan tuhlaa osan kennosta. Siellä on pikseleitä, joita ei koskaan käytetä.
Esimerkiksi omassa Canon SX220 HS:ssä kerroin on 4:3 suhteella 5,62, 3:2 suhteella 5,85 ja 16:9 suhteella 6,13. Canon virallisesti käyttää suhdetta 5,60.- suhdetta?
okaro kirjoitti:
Toki se periaatteessa muuttaa:Yleensähän nuo lasketaan lävistäjästä ja käytetään natiiviresuhdetta. Tuo kuvankäsittelyjuttu on jo huvittava.
Huomaa, miten Panasonic suoraan sanoo, että siinä on 24 mm laajakulma:
http://www.panasonic.fi/html/fi_FI/1557965/index.html
Itse en pidä ollenkaan tuosta tavasta. Kinovastaavuus on aina merkittävä sellaiseksi.
Spekseistä: Focal Distance f=5.1-12.8mm (35mm Equiv.: 24-60mm)”Tuo kuvankäsittelyjuttu on jo huvittava.”
—no nyt kyllä alkaa minuakin huvittaa
Onko siis niin, että jos kuvaa käsitellään (rajataan) kamerassa niin se ei ole huvittava ja se muuttaa objektiivin polttovälikerrointa?
Mutta jos croppaaminen tapahtuu kameran ulkopuolella niin se on huvittava eikä eikä se muuta polttovälikerrointa?
Esimerkki
– jos kuvaan samalta paikalta samalla objektiivilla (ja polttovälillä) kaksi kuvaa.
– toisen kuvan ns. kinokennoisella ja toisen croppikennoisella.
– sitten rajaan (kuvankäsittelyssä, kameran ulkopuolella) kinokennoisen kuvan croppikennoisen mukaan (ikäänkuin kennot olisivat samankokoisia). Oletetaan selvyyden vuoksi, että kummassakin kennossa on samankokoiset pikselit.
Näkyykö kuvissa joku ero joka johtuu polttovälikertoimesta?
Johtuuko ero siitä, että toinen kuvista on cropattu kamerassa ja toinen kuvankäsittelyohjelmassa?
Mitä tarkoittaa ”natiiviresuhdetta” ja onko olemassa myös natiividesuhdetta? suhdetta? kirjoitti:
”Tuo kuvankäsittelyjuttu on jo huvittava.”
—no nyt kyllä alkaa minuakin huvittaa
Onko siis niin, että jos kuvaa käsitellään (rajataan) kamerassa niin se ei ole huvittava ja se muuttaa objektiivin polttovälikerrointa?
Mutta jos croppaaminen tapahtuu kameran ulkopuolella niin se on huvittava eikä eikä se muuta polttovälikerrointa?
Esimerkki
– jos kuvaan samalta paikalta samalla objektiivilla (ja polttovälillä) kaksi kuvaa.
– toisen kuvan ns. kinokennoisella ja toisen croppikennoisella.
– sitten rajaan (kuvankäsittelyssä, kameran ulkopuolella) kinokennoisen kuvan croppikennoisen mukaan (ikäänkuin kennot olisivat samankokoisia). Oletetaan selvyyden vuoksi, että kummassakin kennossa on samankokoiset pikselit.
Näkyykö kuvissa joku ero joka johtuu polttovälikertoimesta?
Johtuuko ero siitä, että toinen kuvista on cropattu kamerassa ja toinen kuvankäsittelyohjelmassa?
Mitä tarkoittaa ”natiiviresuhdetta” ja onko olemassa myös natiividesuhdetta?Jos kuvaa rajataan jälkikäteen kyse ei enää ole kameran ominaisuudesta. Ilmeisesti olet vain haastamassa riitaa. Taitaa olla parempi lopettaa.
- Aloittajalle
Canonin EOS 550D/ 18-55mm.
Mietin vain, että mikä on tuo polttoväli.
—se on linssin keskipisteen etäisyys ns. polttopisteestä (=piste, jonka kautta kaikki linssin läpi tulevat valonsäteet kulkevat)
Onko siis 18mm lyhyempi polttoväli ja 55mm pidempi?
—on
Kertokaa mahdollisimman yksinkertaisesti
—polttovälillä pyritään kuvaamaan sitä paljonko ”kuvaan mahtuu”.
Lyhyemmällä polttovälillä kuvaan mahtuu suurempi kohde kuin pitemmällä jos etäisyys on sama.
Pari esimerkkiä
leveys = etäisyys x (kennon leveys / polttoväli)
jos kuvaat n. 3m etäisyydeltä niin tuon 18–55mm objektiivisi:
– 18mm polttovälillä kuvan leveyteen mahtuu n. 3,5m leveä kohde
– 55mm polttovälillä kuvan leveyteen mahtuu n. 1,2m leveä kohde
… jos laskin oikeinKaikki säteet eivät kulje polttopisteen kautta. Eihän tällöin kamera voisi muodostaa mitään kuvaa. Polttovälin etäisyydellä äärettömyydessä olevasta pisteestä lähtevät säteet kohtaavat muodostaen kuvan kyseisestä pisteestä.
Nimitys polttopiste tulee tietääkseni suurennuslasilla polttamisesta. Siinä itsesiassa ei muodostu pistettä vaan auringon kuva.- okarolle
okaro kirjoitti:
Kaikki säteet eivät kulje polttopisteen kautta. Eihän tällöin kamera voisi muodostaa mitään kuvaa. Polttovälin etäisyydellä äärettömyydessä olevasta pisteestä lähtevät säteet kohtaavat muodostaen kuvan kyseisestä pisteestä.
Nimitys polttopiste tulee tietääkseni suurennuslasilla polttamisesta. Siinä itsesiassa ei muodostu pistettä vaan auringon kuva.”Kaikki säteet eivät kulje polttopisteen kautta.…
—turhaa viisastelua kun et tunne asiaa. Jätin tarkoituksella kertomatta kaikki mahdolliset vaihtoehdot kun niillä ei ole merkitystä aloittajan tarkoittamassa asiassa.
Olet kai löytänyt joitakin ikiomia säteitä joita minä en tunne.
– kaikki minun tuntemani lasia läpäisevät säteet kulkevat polttopisteen kautta, mutta ei saman polttopisteen.
– kaikki samasta pisteestä lähtevät säteet joilla on sama aaltopituus kohtaavat samassa polttopisteessä.
– sähkömagneettisen säteilyn eri aaltopituuksilla (esim. mikroaallot, gammasäteily, rtg, UV , näkyvä valo, IR …) on erilaiset polttovälit.
… Eihän tällöin kamera voisi muodostaa mitään kuvaa.
– kyllä se voi ja kuvan muodostamiseen ei tarita linssiä jolla on polttoväli. Kuva syntyy aina kun filmille tai kennolle pääsee valoa
… Polttovälin etäisyydellä äärettömyydessä olevasta pisteestä lähtevät säteet kohtaavat muodostaen kuvan kyseisestä pisteestä.
—no ei kun ihan kaikki kennolle tulevat valonsäteet muodostavat kuvan
… Nimitys polttopiste tulee tietääkseni suurennuslasilla polttamisesta …
—mistä tuollaisen tiedon sait. Saattaapa hyvinkin tulla, en tunne tarkasti suomenkielisen termin etymologiaa, mutta muistaakseni tuo polttotemppu tehtiin kai alunperin koveralla peilillä. Linsseillä asiaa nimitettiin fokukseksi (lat. focus)
Nuo polttavat pisteet on ihan eri asia kuin näkyvä valo. Palamisen aiheuttaa lämpösäteily jolla on eri polttoväli kuin ”kuvalla”
… Siinä itsesiassa ei muodostu pistettä vaan auringon kuva.”
—mikä on piste? Millä perusteella väität, että auringon kuva ei ole piste?
Jos et tiedä jotakin asiaa niin miksi et aloita uutta keskustelua vaan viisastelet aloittajan kysymyksestä piittaamatta ja levität vääriä tietoja?
Useimmiten kannattaa ajatella (jos osaa) ennenkuin alkaa viisastella ;—) - okarolle
okarolle kirjoitti:
”Kaikki säteet eivät kulje polttopisteen kautta.…
—turhaa viisastelua kun et tunne asiaa. Jätin tarkoituksella kertomatta kaikki mahdolliset vaihtoehdot kun niillä ei ole merkitystä aloittajan tarkoittamassa asiassa.
Olet kai löytänyt joitakin ikiomia säteitä joita minä en tunne.
– kaikki minun tuntemani lasia läpäisevät säteet kulkevat polttopisteen kautta, mutta ei saman polttopisteen.
– kaikki samasta pisteestä lähtevät säteet joilla on sama aaltopituus kohtaavat samassa polttopisteessä.
– sähkömagneettisen säteilyn eri aaltopituuksilla (esim. mikroaallot, gammasäteily, rtg, UV , näkyvä valo, IR …) on erilaiset polttovälit.
… Eihän tällöin kamera voisi muodostaa mitään kuvaa.
– kyllä se voi ja kuvan muodostamiseen ei tarita linssiä jolla on polttoväli. Kuva syntyy aina kun filmille tai kennolle pääsee valoa
… Polttovälin etäisyydellä äärettömyydessä olevasta pisteestä lähtevät säteet kohtaavat muodostaen kuvan kyseisestä pisteestä.
—no ei kun ihan kaikki kennolle tulevat valonsäteet muodostavat kuvan
… Nimitys polttopiste tulee tietääkseni suurennuslasilla polttamisesta …
—mistä tuollaisen tiedon sait. Saattaapa hyvinkin tulla, en tunne tarkasti suomenkielisen termin etymologiaa, mutta muistaakseni tuo polttotemppu tehtiin kai alunperin koveralla peilillä. Linsseillä asiaa nimitettiin fokukseksi (lat. focus)
Nuo polttavat pisteet on ihan eri asia kuin näkyvä valo. Palamisen aiheuttaa lämpösäteily jolla on eri polttoväli kuin ”kuvalla”
… Siinä itsesiassa ei muodostu pistettä vaan auringon kuva.”
—mikä on piste? Millä perusteella väität, että auringon kuva ei ole piste?
Jos et tiedä jotakin asiaa niin miksi et aloita uutta keskustelua vaan viisastelet aloittajan kysymyksestä piittaamatta ja levität vääriä tietoja?
Useimmiten kannattaa ajatella (jos osaa) ennenkuin alkaa viisastella ;—)ps.
– kaikki samasta pisteestä lähtevät säteet joilla on sama aaltopituus kohtaavat samassa polttopisteessä.
Täsmennän tuota vielä ennenkuin ehdit viisastella tuostakin:
Tarkoitan tuossa tietenkin sama linssin läpi kulkevia säteitä! okarolle kirjoitti:
ps.
– kaikki samasta pisteestä lähtevät säteet joilla on sama aaltopituus kohtaavat samassa polttopisteessä.
Täsmennän tuota vielä ennenkuin ehdit viisastella tuostakin:
Tarkoitan tuossa tietenkin sama linssin läpi kulkevia säteitä!En katsonut, että kommenttini oli mitään viisastelua. Kyse on siitä, että polttopiste on huono termi. Moni oikeasti luulee, että polttolasi toimii keskittämällä auringon säteet yhteen pisteeseen, jota he nimittävät polttopisteeksi. Todellisuudessa linssi muodostaa kuvan auringosta. Tämä vain ylivalottuu rankasti. :-) Englanninkieliset termit focal lenght ja focal point ovat parempia, koska ne eivät viittaa polttamiseen. No termit on mitä on, eikä niitä voi muuttaa. Suomenkielinen Wikipediakin kertoo asian väärin.
Polttopiste on piste, jossa yhdensuuntaiset suoraan linssiä (ei linssin pintaa!) kohti tulevat säteet kohtaavat. Linssillä on tasan kaksi polttopistettä (kummallakin puolella).
- he nimittävät?
”Polttopiste on piste, jossa yhdensuuntaiset suoraan linssiä (ei linssin pintaa!) kohti tulevat säteet kohtaavat. …Tämä vain ylivalottuu rankasti”
—tuossa nyt ei ollut totuuden hiventäkään, vaan en jaksa enää. Saat uskoa mitä haluat, mutta:
älä tyrkytä ”tietojasi” totena muille ;—)Sinulla on joku ihmeen isotteluvaihe päällä. Et tunnu tietävän asiasta mitään, osaat vain soittaa suutasi. Lisäksi väärensit lainaukseni ottamalla otteita aivan eri kohdista viestiäni.
- iltaruskokuvaaja
okaro kirjoitti:
Sinulla on joku ihmeen isotteluvaihe päällä. Et tunnu tietävän asiasta mitään, osaat vain soittaa suutasi. Lisäksi väärensit lainaukseni ottamalla otteita aivan eri kohdista viestiäni.
Mistä johtuu, että auringon kuva ylivalottuu rankasti?
Ovatko kaikki tuolla näkyvät valokuvat auringosta rankasti ylivalottuneita?
http://www.google.com/search?q=aurinko&hl=fi&client=safari&rls=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FnJ_T5iNMeXN4QTZnsm3Bw&ved=0CEUQsAQ&biw=1271&bih=686 iltaruskokuvaaja kirjoitti:
Mistä johtuu, että auringon kuva ylivalottuu rankasti?
Ovatko kaikki tuolla näkyvät valokuvat auringosta rankasti ylivalottuneita?
http://www.google.com/search?q=aurinko&hl=fi&client=safari&rls=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FnJ_T5iNMeXN4QTZnsm3Bw&ved=0CEUQsAQ&biw=1271&bih=686Eikä vitsi mennyt jakeluun? Onko hissi huollon tarpeessa? Kyse oli siitä, että kun käyttää polttolasia on kyse itseaisassa siitä, että kohteeseen muodostetaan kuva auringosta. Tämä ylivalottuu, koska kohde syttyy palamaan.
- Apua tarvitaan...
Aloittaja tässä moro. Mulla meni nyt ihan yli hilseen mistä täällä oikein alettiin puhua. Sain kuvien EXIF tiedoista selville jotain hyödyllistä polttoväliin liittyen. Siis jos otin kuvan 55mm, kuvan EXIF tiedoissa oli polttovälin kohdalla 55. Eli tarkottaakohan sitten että vaikka 32mm polttoväli on 32?
- Kinofilmivastaavuus
Ainakin oma kamerani tallentaa EXIF-tietoihin todellisen polttovälin lisäksi kinofilmivastaavuuden. :)
- he nimittävät?
”Siis jos otin kuvan 55mm, kuvan EXIF tiedoissa oli polttovälin kohdalla 55. Eli tarkottaakohan sitten että vaikka 32mm polttoväli on 32?”
Kyllä tarkoittaa
Todellinen polttoväli on yleensä merkitty objektiiviin.
Objektiivin polttoväli ei muutu miksikään vaikka se kiinnitettäisiin minkälaiseen kameraan.
Mutta polttoväli muuttuu aina kun tarkennetaan, eli nimellinen polttoväli tarkoittaa sitä kun tarkennus on asetettu äärettömään.
Ns. kinovastaavuus ei tarkoita polttoväliä vaan kennon rajaamaa kuvakulmaa. - Apua tarvitaan...
he nimittävät? kirjoitti:
”Siis jos otin kuvan 55mm, kuvan EXIF tiedoissa oli polttovälin kohdalla 55. Eli tarkottaakohan sitten että vaikka 32mm polttoväli on 32?”
Kyllä tarkoittaa
Todellinen polttoväli on yleensä merkitty objektiiviin.
Objektiivin polttoväli ei muutu miksikään vaikka se kiinnitettäisiin minkälaiseen kameraan.
Mutta polttoväli muuttuu aina kun tarkennetaan, eli nimellinen polttoväli tarkoittaa sitä kun tarkennus on asetettu äärettömään.
Ns. kinovastaavuus ei tarkoita polttoväliä vaan kennon rajaamaa kuvakulmaa.Voi kiitos paljon =)
he nimittävät? kirjoitti:
”Siis jos otin kuvan 55mm, kuvan EXIF tiedoissa oli polttovälin kohdalla 55. Eli tarkottaakohan sitten että vaikka 32mm polttoväli on 32?”
Kyllä tarkoittaa
Todellinen polttoväli on yleensä merkitty objektiiviin.
Objektiivin polttoväli ei muutu miksikään vaikka se kiinnitettäisiin minkälaiseen kameraan.
Mutta polttoväli muuttuu aina kun tarkennetaan, eli nimellinen polttoväli tarkoittaa sitä kun tarkennus on asetettu äärettömään.
Ns. kinovastaavuus ei tarkoita polttoväliä vaan kennon rajaamaa kuvakulmaa.Tarkennus(lähemmäksi) voidaan tehdä kahdella tapaa, joko lyhentämällä polttoväliä hieman tai siirtämällä objektiivia kauemmaksi kennosta. Jälkimmäinen kai on suositumpi, en tosin ole ihan varma. Silmä tarkentaa polttoväliä muuttamalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741415
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3121191Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461107Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33935Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231914vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20827Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804