Miks lääkis on niin suosittu, kaikki kaveritkin hakemassa sinne! Tuntuu että varsinkin tämän taloustilanteen aikainen nuoriso etsii enemmän hyvää palkka ja työllisyyttä kuin työn mielekkyyttä.
Miks lääkis on niin suosittu
11
2199
Vastaukset
- a1s2d3s2a1
"Tuntuu että varsinkin tämän taloustilanteen aikainen nuoriso etsii enemmän hyvää palkka ja työllisyyttä kuin työn mielekkyyttä. "
Tottakai hyvä palkka ja hyvä työllisyys houkuttelevat. Miten pystyt väittämään, että lääkärin ammatti ei olisi muka mielekästä? - ahsdhfsha
Itsekin lukiossa ajattelin aina opiskelevani DI:ksi mutta kyllä vähitellen huomannut että lääkäri on kyllä varmempi työllistäjä ja tietysti huikea palkkainen.
- kandipaatti
Lääkärin duunia ei jaksa kukaan, jollei koe sitä mielekkääksi. Harva suostuisi tonkimaan ihmisten takapuolia, kuunnella kännisten vittuilua keskellä yötä tai rypemään ihmisten räässä ja oksennuksessa, vaikka palkka olisi kuinka hyvä. Riippuen hieman erikoisalasta lääkärin työ on harvoin täysin siistiä esteettistä sisätyötä.
- ei-lääkäri
Juuri näin. Lääkärin työ on ehkäpä arvokkainta työtä mutta raha tuskin motivoi ketään loputtomiin. Saman rahan (melkein saman, tai enemmänkin) saa helpomminkin (ei silti helposti).
- suositus..
ei-lääkäri kirjoitti:
Juuri näin. Lääkärin työ on ehkäpä arvokkainta työtä mutta raha tuskin motivoi ketään loputtomiin. Saman rahan (melkein saman, tai enemmänkin) saa helpomminkin (ei silti helposti).
Kyllä kaikkien kannattaa hakeutua lääkärikouluun. Mitään ei tartte osata. Saa suurta palkkaa ilman, että keho rapistuu, kuten raskaantyön raatajilla. Saa leikkiä ihmisten terveydellä ja nauttia heidän kärsimyksistään suurella palkalla ja ajatelkaa ilman minkäänlaista älykkyystestiä. On siinä kriteeriä kerrakseen hakeutua lääkärikouluun. Niin ja kaiken kukkuraksi heidän virheet peittelee haudan umpeenluojat.
- Lääkikseen vai ei
Itse olen ajatellut pyrkiväni lääkikseen myös ja huomannut tässä aikuislukiossa opiskellessa kuinka moni sinne haluaa. Taitaa olla suosituin ala koko yliopistossa.
Joistakin on tosin ollut jotenkin vaikea kuvitella, että he sopisivat potilaiden kuuntelemiseen ja ihmisten auttamiseen. Mutta toisaalta lääkiksen kautta pääsee myös suuntautumaan tutkijaksi. Tästä huolimatta mielestäni selkeästi paistaa esiin se lääkärin saama palkka ja työn arvostus. Juurikaan ei tulla ajatelleeksi millaista se työ voisi olla ja oikeiden ihmisten kohtaaminen. Mielestäni kuitenkin hyvän, potilaita kohtaavan lääkärin piirteisiin kuuluu toisista välittäminen, aito kiinnostus ihmisyyteen, suvaitsevaisuus, kärsivällisyys ja ulospäin suuntautuneisuus. Näitä ominaisuusksia ei kyllä valitettavasti kovin monella havaitse. En sano, etteikö lääkäri voisi työskennellä lääkärinä ilman näitäkin omininaisuuksia, mutta tällöin ei varmasti kovin moni potilas sano, että " se on niin hyvä lääkäri."
Sanoisin, että monien pitäisi ensin tarkkaan harkita alaa, eikä vain huvikseen lähteä hakemaan alalle ja katsoa sitten onko se sitä mitä huvittaa tehdä. Se vie opiskelupaikan taas heiltä keille se lääkärin työ voisi olla unelma. Yksinkertaisesti lopulta erittäin vastuullista työtä ei jaksa tehdä jos siitä ei todella pidä. Toisaalta mielestäni lääkärin auktoriteettiasemakin on vähän liian ylimainostettu. Tottakai saat antaa ohjeita muille, auttaa ihmisiä ja antaa valistustyötä, mutta ei lääkäri silti päätä asioista. Ihmisyyttä arvostetaan ja moraali on tärkeää jolloin potilas itse tai lähiomaiset tekevät suurimmat päätökset mitä tehdään. Mitä tulee sitten hallinnollisiin asioihin niin eihän lääkärillä ole mitään asiaa niihin. Korkeintaan yksikön johtaja tai ylilääkäri istuu kehityspöytään. Tämä on yksi asia mikä on saanut minut miettimään mikä voisi olla se B -vaihtoehto.
Olen siis sitä mieltä, että nykyään lääkis on jotenkin yliarvostettu. Olen kuullut monesti tarinoita sisäänpäässeistä, ettei se tiedekunta olekaan sen kummoisempi kuin muut tiedekunnat.- entinen lapsinero
Miksei olisi suosittu? Ainoita aloja joilta valmistuessaan pääsee hyville ansioille, joiden määrään voi työnteolla oikeasti vaikuttaa. Monet muut akateemiset alat johtavat aika fiksattuun palkkatasoon jos työtehtävät tarkasti määritelty. Palkka ei paljosta työstä juuri nouse vaan on sidottu asemaan hierarkiassa. Yleneminen nostaa palkkaa mutta yleneminen edellyttääkin sitten usein nuoles..., korjaan, verkostoitumistaitoja.
- huh huh
entinen lapsinero kirjoitti:
Miksei olisi suosittu? Ainoita aloja joilta valmistuessaan pääsee hyville ansioille, joiden määrään voi työnteolla oikeasti vaikuttaa. Monet muut akateemiset alat johtavat aika fiksattuun palkkatasoon jos työtehtävät tarkasti määritelty. Palkka ei paljosta työstä juuri nouse vaan on sidottu asemaan hierarkiassa. Yleneminen nostaa palkkaa mutta yleneminen edellyttääkin sitten usein nuoles..., korjaan, verkostoitumistaitoja.
Sinulle ei ole mennyt vielä perille, ettei työtä jaksa tehdä pidemmän päälle pelkän palkan takia. Voisit samantien mennä kertomaan ollessasi lääkärinä potilaille "ku on nii hyvä palkka ni on kiva hoitaa teitä."
- &&&
Lääketieteen tutkijan homma on varmasti mielekästä. Potilaiden kanssa asiointi terveysasemilla taas on vähän sellaista portsarin hommaa, kenelle annetaan hoitoa ja kenelle ei. Siinä on vähän sama tilanne kuin jollain patenttivirkamiehellä. Jos menet teettämään turhia tutkimuksia niin yhteiskunta ei pidä, jos taas et teetä tutkimuksia, jotka olisivat ollet välttämättömiä, potilas ei pidä. Vähänkin tiukemmista tilanteista menee todennäköisesti 50% pieleen.
- asiat järjestykseen
&&& kirjoitti:
Lääketieteen tutkijan homma on varmasti mielekästä. Potilaiden kanssa asiointi terveysasemilla taas on vähän sellaista portsarin hommaa, kenelle annetaan hoitoa ja kenelle ei. Siinä on vähän sama tilanne kuin jollain patenttivirkamiehellä. Jos menet teettämään turhia tutkimuksia niin yhteiskunta ei pidä, jos taas et teetä tutkimuksia, jotka olisivat ollet välttämättömiä, potilas ei pidä. Vähänkin tiukemmista tilanteista menee todennäköisesti 50% pieleen.
Mutta tärkeintähän on että suuri palkka juoksee, eikös niin?
- homoffffff
Jep, oon nyt kesätöissä puistohommis, perkele, ajattelen kyllä miten esimiehet jaksaa tehä tollasta duunii joka pv 7-16. Hittolaine, kyllä kannattaa opiskella, ettei jää tollasii paskaduuneihin. Tuijotan suunilleen kelloa, että koska tauko xD. Tosin ei mulle siel paljoo duunii annetakka, joten seki on ihan perseest.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078