Olen näinä kypsinä vuosina törmännyt siihen, että vanhemmat rouvat pelkäävät miesparkojensa katoavan toisen naisen sylin poimuihin. Luulisi,että logiikka toimisi niin,että mies mieluumin valitsisi nuoremman naisen niinkuin tosielämässä käy. Kuitenkin rouvat pelkäävät nimenomaan yksin eläviä sinkkueläkeläisnaisia. Siis jos nämä asuvat hajuetäisyydellä.
Miksi? Luulisi,että yli kuusikymppisen sukupuolielämä ei voi olla kaksikymppisen tasoa, vaikka sänkytoimintaa vielä olisikin. Jotenkin surettaa, kun vanhoja ruppanoita aviomiehiä pidetään kurissa ja nuhteessa ja vielä suurina Casanovina, jotka ukkeinakin ovat jatkuvasti vahtaamassa vieraita naisia. Kertooko mustasukkaisuus rouvien huonosta itsetunnosta vai enemmän siitä,että liitto ei oikein toimi vai siitä,että iän mukana suhteellisuudentaju häviää? Eihän ketään voi omistaa,ei edes vanhaa miestä.
Aika kurjaa on myös niillä varttuneilla naisparoilla, joihin mustispuoliso kohdistaa epäilynsä ja yleensä täysin syyttä. Meillä naisilla kun on tapana luulla mieluummiin kuin nostaa kissaa pöydälle ja kysyä suoraan. Mahtaisiko selän takana parjaaminenkin olla enemmmän tämän ikäryhmän sairaus kuin muiden?
Jos olisin rouva, pelkäisin eniten miehen aivojen katoamista kuin sitä,että jos nyt joskus käy luikauttamassa. Ilman aivotoimintaa kun ei se alapääkään toimi. Ja jos kerran on kyvykäs mies, miksi hyvää ei jakaisi? Varsinkaan kun siitä ei enää seuraa uusia pesänjakajia.
Onko mustasukkaisuus vanhenemistauti?
52
636
Vastaukset
Muuten olen sitä mieltä että mustasukkaisuus on ihan yhtä usein miesten kuin naisten ongelma, jopa vanhalla iällä. Se riivaa ihmisiä jotka eivät luota siihen että kumppani pitää heistä saati että se heitä rakastaisi vaan haluavat mieluummin omistaa jonkun, vähän kuin koiran...
- isoäiti*
Just noin yöhuuhkaja, omistamisesta ja heikosta itsetunnosta mustasukkaisuus kielii.
Ylpeä pitäisi olla miehestä/vaimosta, jota muutkin ihailevat ja kadehtien katsovat.
Samaa miält ton pöllön kans.
Myäs sitä miält,että ellei koton saa ruakkaa,saa käyrä kylil syämäs.
Mustasukkasuus on kurja tauti.
Kaik kummiski tiätää...että sitä yhtä jää viäl kuarmalline hautaanki.
Anopin oppei taas.Mul oli maailman paras anoppi.R.I.P- Lorena*
Jasså! Jäätyäni leskeksi ystäväpiiri -pariskunnat - katosivat kuin pyyt maailmanlopun edellä. Syy tietty, pelätään lesken houkuttelevan heidän armaat puolisot uusille teille. Kahvikutsut loppuivat tai kutsuttiin tule nyt kahville kun se ARMAS on lähtenyt hirvimetsälle, arvata voi vastaus oli, kiitos kutsusta, ei sovi juuri nyt. Mustis-tauti siellä taka-alalla lymyää.
Huomautus mikä näiltä tutuilta tulee, sinä olet aina niin siististi puettu, käyt varmaan kampaajalla joka kuukausi. Mitä tuosta kadehtimaan, sama mahdollisuus on jokaisella jos vain viitsii hoitaa itseään. Jos osapuoli on jatkuvasti HOMPSUN - oloinen, en ihmettele jos toinen osapuoli aidan taakse kurkistelee. Jos eivät pidä miehistään tai vaimoistaan parempaa huolta, syyttäkööt itseään - näin on marjat. - hippulat vinkuu
Lorena* kirjoitti:
Jasså! Jäätyäni leskeksi ystäväpiiri -pariskunnat - katosivat kuin pyyt maailmanlopun edellä. Syy tietty, pelätään lesken houkuttelevan heidän armaat puolisot uusille teille. Kahvikutsut loppuivat tai kutsuttiin tule nyt kahville kun se ARMAS on lähtenyt hirvimetsälle, arvata voi vastaus oli, kiitos kutsusta, ei sovi juuri nyt. Mustis-tauti siellä taka-alalla lymyää.
Huomautus mikä näiltä tutuilta tulee, sinä olet aina niin siististi puettu, käyt varmaan kampaajalla joka kuukausi. Mitä tuosta kadehtimaan, sama mahdollisuus on jokaisella jos vain viitsii hoitaa itseään. Jos osapuoli on jatkuvasti HOMPSUN - oloinen, en ihmettele jos toinen osapuoli aidan taakse kurkistelee. Jos eivät pidä miehistään tai vaimoistaan parempaa huolta, syyttäkööt itseään - näin on marjat.Höpsistä! Tuskin nyt on mustasukkaisuudesta kyse vai oliko sitä mustasukkaisuutta jo silloin ilmassa, kun sulla oli vielä mies?
Aikoinaan, kun olin aviossa, niin mieheni aina toivoi, että kutsuisin näitä vapaita tyttöystäviäni silloin kylään, kun hän on poissa. Häntä, kun ei naisten jutut kiinnostanut.
Mustasukkaisuus ei ole vanhuuden oire, mutta joku viisas joskus väitti, että pahenee vanhetessa. - Onnellinen puoliso
Lorena* kirjoitti:
Huomautus mikä näiltä tutuilta tulee, sinä olet aina niin siististi puettu, käyt varmaan kampaajalla joka kuukausi. Mitä tuosta kadehtimaan, sama mahdollisuus on jokaisella jos vain viitsii hoitaa itseään. Jos osapuoli on jatkuvasti HOMPSUN - oloinen, en ihmettele jos toinen osapuoli aidan taakse kurkistelee. Jos eivät pidä miehistään tai vaimoistaan parempaa huolta, syyttäkööt itseään - näin on marjat.Lorena!
Älä luule liikoja itsestäsi!
Älä ole kateellinen toisten suhteille! - naapurin täti
Lorena* kirjoitti:
Huomautus mikä näiltä tutuilta tulee, sinä olet aina niin siististi puettu, käyt varmaan kampaajalla joka kuukausi. Mitä tuosta kadehtimaan, sama mahdollisuus on jokaisella jos vain viitsii hoitaa itseään. Jos osapuoli on jatkuvasti HOMPSUN - oloinen, en ihmettele jos toinen osapuoli aidan taakse kurkistelee. Jos eivät pidä miehistään tai vaimoistaan parempaa huolta, syyttäkööt itseään - näin on marjat.Varmaan jokainen leskeksi jäänyt nainen on kokenut tuon ilmiön. Perheystävät hävisivät miehen kuoltua kuin tuhka tuuleen. Huomasin sellaisenkin hassun jutun kun eräs tuttavapari tuli kadulla vastaan ja pysähdyimme juttelemaan, satuin seisomaan miehen vieressä niin vaimo hivuttautui siihen väliin. Mahtoiko pelätä, että käyn mieheen käsiksi.
On se vaan ihmeellistä kun muuttuu kohtalokkaaksi naiseksi tässä iässä, ja vielä kun ne ukkoparat eivät voisi vähemmän kiinnostaa.
Minä kyllä mielellään otankin kahvikutsun vastaan silloin kun siippa on vaikka hirvimetsällä, mutta ei niitäkään juuri ole tullut. Tuntuu, että eläkeellä jääneet parit ovat kuin siamilaiset kaksoset, yksin ei enää pääse edes maitokauppaan. Itsekin kutsuin aikoinaan naisystäviä kylään silloin kun mieheni oli muualla, mutta hänen toivomuksesta, hän kun omien sanojen mukaan ei välittänyt kuunnella naisten kotkotuksia - Lorena*
naapurin täti kirjoitti:
Varmaan jokainen leskeksi jäänyt nainen on kokenut tuon ilmiön. Perheystävät hävisivät miehen kuoltua kuin tuhka tuuleen. Huomasin sellaisenkin hassun jutun kun eräs tuttavapari tuli kadulla vastaan ja pysähdyimme juttelemaan, satuin seisomaan miehen vieressä niin vaimo hivuttautui siihen väliin. Mahtoiko pelätä, että käyn mieheen käsiksi.
On se vaan ihmeellistä kun muuttuu kohtalokkaaksi naiseksi tässä iässä, ja vielä kun ne ukkoparat eivät voisi vähemmän kiinnostaa.
Minä kyllä mielellään otankin kahvikutsun vastaan silloin kun siippa on vaikka hirvimetsällä, mutta ei niitäkään juuri ole tullut. Tuntuu, että eläkeellä jääneet parit ovat kuin siamilaiset kaksoset, yksin ei enää pääse edes maitokauppaan. Itsekin kutsuin aikoinaan naisystäviä kylään silloin kun mieheni oli muualla, mutta hänen toivomuksesta, hän kun omien sanojen mukaan ei välittänyt kuunnella naisten kotkotuksiaOlen samoilla linjoilla naapurin tädin kanssa. Niin sopivasti kuvasit "eläkkeelle jääneet parit ovat kuin siamilaiset kaksoset", lisään vielä vaimot ajattelevat ja puhuvat mieshensä aivoilla, Armas oli tätä mieltä, Armas ajattelee samalla tavalla kun minä, Armas sanoi näin, jne..... . Mikä ihmeteltävää näin muuttuu naisten ajatusmaailma, ovatpa he sitten minkä koulukunnan edustajia tahansa.
Totta on naimisissa olevat naiset kokevat meidät vapaasti ammuttavina riistana, mutta se on heidän utopistinen näkemys. On senvarran vaateita etteivät vapaat naiset mitään lökäpöksyjä katsele, pitää charmantti hyvin käyttäytyvä, eikä ole pahitteeksi hyvän partaveden tuoksukaan. Omasta tahdosta elämme omavaraistaloudessa, miesystävä olla pitää ainakin seurustelu upseerina ja niitä on aina ollut ja on, mutta yksikerrallaan. Tämä on kahvikekkeri porukan yhteinen mielipide.
Vastaan samalla "Onnelliselle puolisolle" olen tyytyväinen siihen mitä minulla on ja minkä elämäntien olen valinnut, jos muilla on asiat paremmin se on heidän onnensa. So what!
- Maallikkosaarnaaja
Mustasukkaisuus liittyy yleensä heikkoon itsetuntoon, ja tietysti siihen, etteivät pariskunnat jostain syystä osaa tai halua keskustella asioista avoimesti keskenään. Usein hellyys, arvostuksen ilmaiseminen ja läheisyyden tunne katoaa jonnekin samaan aikaan kun oma seksuaalinen itsetunto ja halu alkavat hiipua. Ehkä monet ovat oppineet elämään arjessa rinnakkain huomaamatta tai edes katsomatta kunnolla toisiaan. Kumppanista on saattanut tulla vain yksi itsestään selvyytenä pidetty osa kodin arkea. Valituksia ja vaatimuksia kuullaan ja esitetään monta kertaa useammin kuin sanotaan jotain positiivista.
Ehdotan, että katsotaan sitä toista puoliskoa suoraan silmiin ja kerrotaan joka päivä koko pääsiäisen ajan jotain ystävällistä ja arvostavaa Hänelle! Pienet hellyydenosoitukset eivät myöskään olisi yhtään hassumpi juttu.;)) - Miehet eivät osaa
arvostaa muuta kuin penetraatiota.
Naisten mielestä taas kaikki muu on tärkeämpää.- Olet yleistäjä
Joistakin naisista on kaikkeen muuhun, joistakin taas vain siihen penetraatioon.
Johtuisivatko kokemuksesi omasta lahjakkuudestasi? - *
Mikään ei osu niin mönkään, kuin yleistys.
Tunteet eivät ole sukupuolisidonnaisia. - Duo xx & xy
Tämä on osa elämää, kuten Juice tässä laulelee. Lahjakas artisti omalla alallaan.
Marilyn on se biisi joka tähän paikkaan ketjua sopii, hän sanoo kaiken sen syvällä rintaäänellä, mistä taas kiistelyn aihe nousee.
Ei penetraatio ole mikään tekninen suorite, se sisältää tuhannen ja yhden yön tarinoita, kunhan vain muistellaan.
http://www.youtube.com/watch?v=8BtgCBf5yus
- hölmönmuija
Ja himp hamp, meillä ainakin tuo äijä vahtii 59 v vaimoaan, kuin haukka. Ettei vaan kukaan vie kotoa. Ilkiää vielä ääneen marmattaa että "kyllä sulla joku on". Etenkin kun piipahdan lähikaupassa, niin silläkin aikaa kerkeän treffeille:)
- ´´´´
Mustasukkaisuus on luonteenpiirre, huonon itsetunnon yksi ilmenemä.
Vanhuus vaivoineen ruokkii sitä. - kokemusta on
tuo joskus huvittaakin kun aviossa oleva ei voi kutsua ystävää kylään, vaikka työkaveria kun mies kotona, miksi? Onko siinäkin pelko et nainen yrittää toisen miestä itselleen. nainen pelkää ei mies
- bessie*
Mistä tiedät, että "rouvat pelkäävät nimenomaan yksin eläviä sinkkueläkeläisnaisia" ja vielä "jos nämä asuvat hajuetäisyydellä"? En minä ainakaan pelkäisi, ellei selvää aihetta annettaisi. Ja se selvä aihe minulle olisi, jos mies rupeaisi viettämään kohtuuttoman paljon aikaa toisen naisen luona ja asettamaan tämän seuran/ tarpeet omieni sekä yhteisten ja läheistemmekin seuran/ tarpeiden edelle, jatkuvasti.
Se mistä mustasukkaisuus kertoo, riippuu tietenkin tapauksesta. Voihan se kertoa siitäkin, että toinen antaa aihetta, ajattelemattomuuttaan tai tahallaan. Omaa mustasukkaisuuttani pidän aivan normaalina. Jos se siis mustasukkaisuudeksi katsotaan, että kerron omat tunteeni ja esim., että tunnen itseni surulliseksi ja laiminlyödyksi, loukatuksikin. Voisin hyvin kuvitella myös sanovani, että ethän sinä mihinkään voi lähteä, meidänhän piti tehdä sitä ja sitä.
Eli keskustella pitää, kuten tässä muutkin ovat jo todenneet.
Tuosta hyvän jakamisesta sanoisin, että tullaineno mielestäni vaatii paria, joka ei pahemmin välitä muiden - kuten läheisten, ystävien ja naapureiden - mielipiteistä (läheisten kohdalla voidaan puhua tunteistakin), ja joiden suhteessa ei ehkä kuitenkaan ole kovin kunnioittavaa ja rakastavaa tunnetta toista kohtaan.
Luulisi tuon "hyvän jakamisen" olevan antoisampaakin hienotunteisesti ja kenenkään mieltä pahoittamatta hoidettuna. - Kokemusta on
Ei se ihan noin ole, ettäkö naiset ovat mustasukkaisia, sillä kyllä se sairaus kytee kummassakin sukupuolessa, jos ikävästi sattuu. Itse törmäsin aivan sairaaseen miehiseen mustasukkaisuuteen, jossa olivat vitsit vähissä. Siinä eivät järkipuheet auta, jos toinen näkee pettämistä kaikessa, jopa kauppareissulla on muka ollut jotain epäilyttävää meneillään. Onneksi se oli ohimenevä vaihe, mutta suhde siinä kärsi niin paljon, ettei se aivan ehjäksi enää koskaan ole tullut enkä yhteen muuttoa enää edes harkinnut.. Siksi kaukosuhde oli parempi - ja ystävyydeksi se sitten muuttuikin emmekä enää juurikaan edes tapaa.
- meeriamanda
Itse kutsun naisystäviäni harvakseltaan mutta silloin kun kaverini on jossain reisussa. Miksikö? Koska silloin saamme pölistä omia juttujamme, miestä ei sellainen kiinnostaisi.
Voisin olla altid mustis kaveristani, on komee muidenkin silmissä... vaan emmä oo. Menee jos haluaa, siihen ei auta vahtiminen. Tietää kyllä et kerta riittäisi.. :)))
Olemme alle 40v yhteisen elon alkaneet, kummallakin kokemuksia...ikäviäkin takana, lupasimme puhua aina toisillemme totta, vahvasti uskon et olemme sitä noudattaneet. - terve mustasukaisuus
on normaali ilmiö, osottaa välittämistä oikeesti toisesta.
Mustasukkaisuutta kahta tyyppiä,
sairasta mustasukkaisuutta ja tervettä mustasukkaisuutta,
tarviiko tarkemmin selittää näitten ero,
kai jokainen tietää milloin kumastaki on kysymys. - L - L
Jos sitä on niin luulisi sen laimenevan ikääntymisen myötä.
Tosin olen nähnyt päinvastaisestakin väkivaltaisen esimerkin.
Itse kuvittelen pitkän parisuhteen mukauttaneen ihmiset toisiinsa siten, että kumpikin tuntee kumppaninsa mieltymykset ja oikut eikä tarvitse ryhtyä vieraan kanssa totuttelemaan.
Minä en ainakaan viitsisi vaivautua, edes tilapäisesti.
Joku on heittänyt vaimolleni herjan minun rälläämisestäni hänen tyttöjen matkojensa aikana.
Vaimo on todennut etten minä viitsi vetää "ulosmenovaatteita" päälleni.
Kaiken lisäksi on oikeassa.
Kulmapubissa / terassilla olen käynyt ka. kerran/matka.
Huolimatta sulautumisestani joukkoon ei ole ollut vaaraa edes yhden illan tuttavuuden muodostumisesta.Luulen että pelko sen pahenemisesta vanhemmiten on todellinen. Huonon itsetunnon takanahan on aina häpeä omasta käytöksestä ja kun vuodet sen toiselle osapuolelle selväksi tekevät, se johtaa siihen että tämä omistamisen pakko ja menettämisen pelko saa aina väkivaltaisempia muotoja. Siihenkin syntyy itseään ruokkiva tuhon kierre.
- @@@@
tummat silimät : jooo sun mustasukkaisuus on sairasta jopa vaarallista ympäristölleen.
terve mustasukkaisuus on aivan eri asia, siinä otetaan parisuhde keskustelun, tehdään selväksi mitä halutaan parisuhteelta, mitkä on sallitua mitkä asiat ei toista lukkaamatta,
jos parisuhde ei perustu luottamukselle, on ehdottomasti parempi heti erota,
epäluotettava kumppani aiheuttaa valtavaa kärsimystä ympäristöönsä,
on täysin epäkelp puolisoksi.Niin, tuossa nyt rakennetaan jotakin kauppa- tai hallintasopimusta ja sille purkuehtoja.
Rakkaus taitaa olla vähän joustavampaa laatua... eli en tunnusta ns terveen mustasukkaisuuden hypoteesia ollenkaan.- bessie*
yohuuhkaja kirjoitti:
Niin, tuossa nyt rakennetaan jotakin kauppa- tai hallintasopimusta ja sille purkuehtoja.
Rakkaus taitaa olla vähän joustavampaa laatua... eli en tunnusta ns terveen mustasukkaisuuden hypoteesia ollenkaan.Eiköhän jonkinlaisia sopimuksia yleensä tehdä, jos yhdessä olemiseen ryhdytään.
Jos toinen osapuoli niitä rupeaa järjestään rikkomaan, niin enpä menisi syyttelemään mustasukkaiseksi sitä osapuolta, joka haluaa vaikkapa vain tietää missä mennään.
Kovin luonnottomalta minusta tuntuisi, ellei voisi kumppaninsa kanssa keskustella itseään vaivaavista asioista. bessie* kirjoitti:
Eiköhän jonkinlaisia sopimuksia yleensä tehdä, jos yhdessä olemiseen ryhdytään.
Jos toinen osapuoli niitä rupeaa järjestään rikkomaan, niin enpä menisi syyttelemään mustasukkaiseksi sitä osapuolta, joka haluaa vaikkapa vain tietää missä mennään.
Kovin luonnottomalta minusta tuntuisi, ellei voisi kumppaninsa kanssa keskustella itseään vaivaavista asioista.Noo, avioliitto on sopimus. Ja silloin kun sitä oli vaikeampi purkaa katsottiin läpi sormien paljon sellaista mikä nykyisin johtaa heti eroon. Naimakaupat olivat kauppoja.
Nykyisin parisuhteet syntyvät enemmän ns rakkaudesta. Vieraissa juokseminen ei ole sitoutumista, mutta toisen epäileminen tuollaisesta vain 'varmuuden vuoksi' yrittää muuttaa sitoutumisen periaatteita.- bessie*
yohuuhkaja kirjoitti:
Noo, avioliitto on sopimus. Ja silloin kun sitä oli vaikeampi purkaa katsottiin läpi sormien paljon sellaista mikä nykyisin johtaa heti eroon. Naimakaupat olivat kauppoja.
Nykyisin parisuhteet syntyvät enemmän ns rakkaudesta. Vieraissa juokseminen ei ole sitoutumista, mutta toisen epäileminen tuollaisesta vain 'varmuuden vuoksi' yrittää muuttaa sitoutumisen periaatteita.Tuo "ns rakkaus" on minulle vähän outo, mutta luulenpa sellaisessakin parisuhteessa joitakin asioita sovitun. Suuriakin asioita, asumismuotoa ja -paikkaa, työpaikkoja, opiskelua, lapsiin liittyviä, raha-asioita, jne..
Epäileminen jatkuvasti ja ilman pienintäkään aihetta aiheuttaa varmasti eniten kärsimystä epäilijälle itselleen, mutta pitkän päälle jatkuessaan varmaan toisellekin. Silloin, jos koska, pitäisi mielestäni pyrkiä puhumaan (uudella, ei syyttävällä tavalla) ja yrittää yhdessä selvittää asiat.
Olen kuitenkin puhunut tilanteesta, jossa toinen osapuoli (toistuvasti) omilla teoillaan tai tekemättä jättämisillään tekee toisen onnettomaksi ja epävarmaksi.
Tuota "varmuuden vuoksi" jne. en myöskään ymmärrä. Yksinkertaisesti kertoisin vain, miltä minusta tuntuu ja miksi. Jos haluaisin tietää syyn esim. siihen, että joku jo sovittu, minulle tärkeä asia jätetään tekemättä, niin kysymällähän minä tietenkin etenen. Vai pitäisikö sitä hiljaa mielessään miettiä, salaa yksin itkeä ja muuten iloisena teeskennellä että ei tässä mitään, mitäpä minusta.
Pelkkä "vieraissa juokseminen" - tolkku tietysti kaikessa - ei minua hetkauta. bessie* kirjoitti:
Tuo "ns rakkaus" on minulle vähän outo, mutta luulenpa sellaisessakin parisuhteessa joitakin asioita sovitun. Suuriakin asioita, asumismuotoa ja -paikkaa, työpaikkoja, opiskelua, lapsiin liittyviä, raha-asioita, jne..
Epäileminen jatkuvasti ja ilman pienintäkään aihetta aiheuttaa varmasti eniten kärsimystä epäilijälle itselleen, mutta pitkän päälle jatkuessaan varmaan toisellekin. Silloin, jos koska, pitäisi mielestäni pyrkiä puhumaan (uudella, ei syyttävällä tavalla) ja yrittää yhdessä selvittää asiat.
Olen kuitenkin puhunut tilanteesta, jossa toinen osapuoli (toistuvasti) omilla teoillaan tai tekemättä jättämisillään tekee toisen onnettomaksi ja epävarmaksi.
Tuota "varmuuden vuoksi" jne. en myöskään ymmärrä. Yksinkertaisesti kertoisin vain, miltä minusta tuntuu ja miksi. Jos haluaisin tietää syyn esim. siihen, että joku jo sovittu, minulle tärkeä asia jätetään tekemättä, niin kysymällähän minä tietenkin etenen. Vai pitäisikö sitä hiljaa mielessään miettiä, salaa yksin itkeä ja muuten iloisena teeskennellä että ei tässä mitään, mitäpä minusta.
Pelkkä "vieraissa juokseminen" - tolkku tietysti kaikessa - ei minua hetkauta.Noooo, tuo ns rakkaus tarkoittaa sitä että kumpikin osapuoli pyrkii parisuhteessa enemmän toisen osapuolen onneen kuin omaansa.
Taitaa olla nykyisin varsin harvinaista, paitsi puheissa...- ?
yohuuhkaja kirjoitti:
Noooo, tuo ns rakkaus tarkoittaa sitä että kumpikin osapuoli pyrkii parisuhteessa enemmän toisen osapuolen onneen kuin omaansa.
Taitaa olla nykyisin varsin harvinaista, paitsi puheissa...Enpä usko, en ole koskaan saanut Lotossa päävoittoa?
You see?
Ihmisyys elää. ? kirjoitti:
Enpä usko, en ole koskaan saanut Lotossa päävoittoa?
You see?
Ihmisyys elää.Ihmisyys elää mutta egoismi voi paremmin...
- ?
yohuuhkaja kirjoitti:
Ihmisyys elää mutta egoismi voi paremmin...
Egoistin sielu on luotaantyöntävä, vain itseään hyvänä pitävä.
Egoistilla ei ole ystävää.....♫
Egoismi tiettyyn pisteeseen on hyvä, mutta kuvottava sen partaan ylittävänä.
Egoismi on säälittävä ominaisuus, ankea vankila itselleen.
Egoisti laittaa silmälaput kumpaakin näkevään silmäänsä. ? kirjoitti:
Egoistin sielu on luotaantyöntävä, vain itseään hyvänä pitävä.
Egoistilla ei ole ystävää.....♫
Egoismi tiettyyn pisteeseen on hyvä, mutta kuvottava sen partaan ylittävänä.
Egoismi on säälittävä ominaisuus, ankea vankila itselleen.
Egoisti laittaa silmälaput kumpaakin näkevään silmäänsä.Eipä se maailmasta sillä häviä että sulkee silmät.
Tätäkään aloitusta ei olisi tehty jos maailma olisi egoismista vapaa.
Hyvinkin lähellä ihmistä eläimiä, jotka keräävät haaremin ja taistelevat naaraistaan raivokkaasti.
Senlaisia ihmisiäkin elää, Arabimaissa tms. ja jokaisen meistä naapurissa.
Joillakin miehillä on naisensa pitämisen tarve vahva ja joillakin olematon.
Yleensä naiset pitävät mustasukkaisesta miehestä.
Mikäs sen ihanampi tunne naiselle, kun mies on vähän jäykkä ja töksähtelevä kun nainen valmistautuu tyttöjen risteilylle. (ihanaa, se tykkää minusta vielä..)
Mutta harvat miehistä joilla se lyömällä lyö yli, satunnaiset naiset kylläkin.
Ei se, että ihmiselle on kehittynyt parempi aivo kun eläimelle, tarkoita sitä etteivätkö alkukantaiset piirteet niissä piilossa elä.
Mutta, oikeesti paljon vanhemmiten alkaa mustasukkaisuus tarkoittamaan pelkoa siitä että yhteinen asunto menee jakoon, suloisten muistojen ylle lankeaa musta varjo, elintasoa on pakko laskea, naisella ei ole ajokorttia ja potkukelkka on ruostunut pilalle ja sekin miehen nimissä.
Tai päinvastoin, silloin ei enää ole kysymys mustasukkaisuudesta vaan romahtaneen tulevaisuuden pelosta, tulevaisuuden, joka siihen asti oli ollut vahva kuin kallio.
H.- Tilja K
Mustasukkaisuus ei oile vanhenemistauti. Se on nuorella ja vanhalla sairas kuvitelma, että toisen ihmisen voi omistaa. Ihminen on moniavioinen laumaeläin. Se pitää hyväksyä.
- bessie*
Jos pitää hyväksyä se, että ihminen on moniavioinen laumaeläin, niin silloin kyllä joutuu samalla hyväksymään senkin, että ihminen on mustasukkainen ja omistushaluinen.
bessie* kirjoitti:
Jos pitää hyväksyä se, että ihminen on moniavioinen laumaeläin, niin silloin kyllä joutuu samalla hyväksymään senkin, että ihminen on mustasukkainen ja omistushaluinen.
Näin se on, haaremit eivät synny rakkaudesta vaan vallasta.
- meeriamanda
Jos ihminen ei kykene sitoutumaan hänen on parempi pysyä yksineläjänä, sillä emme todellakaan ole moniavioisia täälä karussa pohjoisessa maapallon kolkassa.
Mustisihminen on sairas, lytätty itseminä jo lapsuudesta lähtien voi olla yksi syy, ja syitä on monia.
Jos rakastaa tuntee myös mustankipeyden piston, muttei se pahasta ole. sairaudeksi se muuttuu jos antaa sellaisen tunteen kasvavaa päässään.
Olen ollut mustiksen kohteena, olen itse ollut sitä... onneksi ne jutut ovat taaksejääneitä.
- noita-Näpsä
Taas kerran hyvin osuttu asian ytimeen!
- noita-N
Sanoin siis yölinnulle.
- mustiskisu
Mustasukkaisuutta on aina olemassa kahden ihmisen välillä ja sitä on jopa omista lapsistakin.
Näissä moniavioisissa perheissä ei niistä pääse yli eikä ympäri. Syitä löytyy moniin asioihin. Mustasukkaisuus on jonkinlainen omistamisen halu. Sanotaan joskus, että rakkaus on silloin loppunut ja sijalle on tullut vain tämä omistamisen halu.
Kaikissa ihmisissä jo lapsesta lähtien on mustasukkaisuuden siemen, se vain rasittaa toista enemmän kuin toista, ja se voi olla ihmiselle todellinen rasitus- meeriamanda
Aika nuorena jotenkin tajusin äitini olevan mustis isin rakkaudesta minuun. Velipoika oli taas äidilleni meitä siskoja rakkaampi. Olen heevetin tyytyväinen et olen viin ´saanut´ yhden lapsen, en tiedä olisinko sen parempi jos useita olisi?
Kyllä minä koen etteikös kaverinini jotenkin ...jossain... näyttäisi mustista, olisi samaa kuin kuollutsuhde. Viimeksi huomasin sellaisen Teatteri-iltanamme kun tapasin tuttuni :)
Sehän oli positiivista, vaan olen kokenut senkin et tavaratalossa työskennellessäni jouduin varoittamaan työkavereita varsinkin miespuolisia etteivät vaan puhuisi mitään höpsöä miesystävän kuullen.
Antaako aihetta vai ei?
Jos kumppanin mielenkiinto ulkopuoliseen ylittää selvästi normaalin sosiaalisen kanssakäymisen rajat niin kyllä kai silloin voi kysyä mistä onkaan kyse?
Leikkimielinen flirtti on vielä paikallaan.
Muuten en ymmärrä koko kysymystä.
Vähiten sen liittymistä vanhenemiseen.
Kyse ei ole välinpitämättömyydestä vaan kiintymyksestä ja luottamuksesta.- tätä mieltä,
Leikkimielisestä flirtistäkin voi mustis saada aiheen riitelyyn, puhumattakaan normaalisti vastakkaista sukupuolta olevalle muutaman sanan vaihtamisestakin.
Itselleni on aivan sama onko juttukaveri nainen vai mies jos keskustelee normaalisti. Kivahan se on välillä vaihtaa ajatuksi muittenkin kanssa kuin omansa. Saman suon kumppanillekin. En ole mustissorttia, enkä usko että kaikki olisi pettämässä puolisoaan. Eikä ainakaan itselleni ole sellaista tullut mieleenikään.
Ei ole kiva jos kumppani kulkee aina perskärpäsenä vahtimassa joka paikkaan.Sellainen elämä ahdistaa ja siitä tekee mieli vapauteen. tätä mieltä, kirjoitti:
Leikkimielisestä flirtistäkin voi mustis saada aiheen riitelyyn, puhumattakaan normaalisti vastakkaista sukupuolta olevalle muutaman sanan vaihtamisestakin.
Itselleni on aivan sama onko juttukaveri nainen vai mies jos keskustelee normaalisti. Kivahan se on välillä vaihtaa ajatuksi muittenkin kanssa kuin omansa. Saman suon kumppanillekin. En ole mustissorttia, enkä usko että kaikki olisi pettämässä puolisoaan. Eikä ainakaan itselleni ole sellaista tullut mieleenikään.
Ei ole kiva jos kumppani kulkee aina perskärpäsenä vahtimassa joka paikkaan.Sellainen elämä ahdistaa ja siitä tekee mieli vapauteen."Tätä mieltä" puhut asiaa.
Mulla jo tyän pualest syntys pal miäs ystävii.
Mut kyl mää ain muistin,että Suames on kaksinnaiminen kielletty.Kaksin naiminen sallittu.
Toisen vahtiminen ei tosiaanka onnistu,ellei muuta sinne asumaa,mihi ei aurinko paista.Ainoastas siält voi vahtii.Jos toine on mennäkses,ni menee se.Sihe ei muu auta,ku koittaa pittää itte toisen niin tyytyväisenä,että viihtyy viärellä.Aamen.
- mitä Hän sanoi...
Kun ihminen on pelkkä ihminen,
ei mitään muuta.
Jos jollain kauniit silmät on, eikö ne edelleen saa olla ihmisen päässä --- ei ole pakko repiä niitä pois.
Eikä tehdä ihmisestä hevosta, "jonka lautasille mahtuu monta ratsastajaa", niinku uskovaisten piirissä naisia pilkataan ja halveksitaan.
Luetaan vielä noita vihaan sairastuneiden vanhojen haareminpitäjien sangen sotaisia ja tosi sairaita tekstejä "siunauksiksi" ihmisille.
Rakkautta niissä ei todella ole, vain omistamista ja raakaa vallankäyttöä -- rikoksiin asti."mitä Hän sanoi..."
Kulttuuri määrittelee rikoksen.
Kulttuuri määrittelee myös sen mikä on oikein ja mikä on väärin.
Mikä olet sinä ihminen sanomaan mihin tutkainta käytetään?
Kun elät vain omassa kulttuurissasi.
Älä ala tuomariksi, koska viisautesi, ihmisen viisaus, ei siihen koskaan riitä.
H.
- kuka mitenki..
No en oo mikään tuomari,
mutta minusta eräs lääkäri, Raunileena L-K,
on sangen oikeassa sanoissaan siitä maailman pahuudesta, joka ihmisestä joskus esiin kumpuaa ja
tämä on omaa ajatteluani - aina yhteiskunnassa kaatuu kuin sontakuorma, kaikkein pienimpien, heikompien ja sairastuneiden niskaan.
Tuolla mm-palstalla joku on jo otsikossaan valmis vaatimaan teloituksia nuorille, jotka huppareihin pukeutuvat...
Eikö ne henkivallat ole jokaisessa ihmisessä itsessään, hyvyyttä, pahuutta ja kaikkea siltä väliltä, tuntoa ja tunnottomuutta?
Sitä Marian tuskaa kun meihin kaikkiin naisiin kyllä mahtuu.."kuka mitenki.."
Edelleen kirjoitat kultuurisi vankina, joten auttaa en voi, eikä auttaminen ole tehtävänikään.
Voin vain osoittaa suuntaa.
Elämän täyttää aina tuska, eikä elämä ole tarkoitettu kaikille auvoiseksi.
Vain ihminen itse, voi luoda itselleen auvon elämäänsä.
Ei ole yksi, eikä kaksikaan kertaa kun lapsi kiroaa vanhempansa, jotka ovat hänet synnyttäneet maailmaan vain omien halujensa vuoksi.
Yhä enemmän lapsia syntyy elämään kaduilla.
Sivistyneet kansat sitten haluavat noita lapsia halvaksi työvoimaksi, pakottaen omat lapsensa pukeutumaan huppareihin ja kiusaamaan tyttöystäviään Siwan kassoilla.
H.
- kilotavaraa, lapsi
Ja naapurikaupassa Salessa tai K-kaupassa "omistaja-jäsenille,
jotka vihreän kortin omistavat, jotkut ovat valmiita aina
iskemään viivakoodin käteen, kuljet kassan ohi koodinlukijan lävistämänä kilotavarana ja aikanaan niskassa paukahtaa,
eipä oo paljon rakkautta ihmisrukkaa kohtaan siinäkään touhussa.
No joku onnellinen pari kai saa nauttia ilmaisista omenoistaan.
Joillakin vaan menestyksellisen parisuhteen hinta on toiselle aiheutettu kärsimys. - nuorena kuollut
Zimbawelainen kirjailija kirjoittaa kirjassaan
kuvauksen paikallisista häistä:
Hääväki katsoo perinteen mukaisesti morsiusparin huulet, ennustaa niistä kohtalon.
Sulhasen huulet ovat paksut ja vaaleanpunaiset, nuorella morsiamella kirkasta huulipunaa. Hääväki tietää paljon, sulhasen vakavasti sairas, moninkertainen murhamies, jo monta vaimoa hautaansaattanut. Nuoren morsiamen silmät täyttää
rakkaus ja ilo juhlapäivän onnesta. Hän ei tiedä mitään menneisyydestä, vain tämä hetki on ainutlaatuinen ja tärkeä. Se riittää sanoillaan ja tunnelmallaan saattamaan hänet tielle, joka on hänen kohtalonsa.
Elämässä on aina draamaa ja dramatiikkaa mukana ympäri maailman.
Jos sanan Rakkaus tilalla olisi esm välittää ja pitää huolta, olisiko mustasukkaisuus
lievempää, välillä vaikka sini-, kelta- ja punasukkaisuutta, ilman että ennustukset ja tuomiot niiden mukaan toteutuisi aina vääjäämättä.2"nuorena kuollut"
Jos esmes?
Mitä tarkoitat?
Kirjoitatko omin huulin, omasta mielestäsi?
Mikä oikeuttaa sinut kirjoittamaan oman kulttuurisi mukaista arvostelua toisten kulttuurista?
H.
- vähemmän volyym..
En arvostele,
itselläni, kuin joilllakin muillakin ikäluokkani ja vanhempien naisten silmissä, on usein surumielisyyttä, ihan aitoa ja oikeaa kyynelten makua elämän tieltä.
Lapsena sitä nauraa ja pelleilee ja iloa toki saa ja pitää olla, aikuisella jo suru on saapunut ollakseen läsnä kaikessa elämässä.
Yksi vahva kriteeri elää aikuisena on elämän arvaamattomuuden ja rajallisuuden kokeminen ja myöntäminen.
Saa silti ilo olla jokaisen elämässä. Ja mun kulttuuri on vain yhden pienen ihmisen rajallista järjenjuoksua.
Mummulla on ymmärrysvika, sanoi kerran lapsenlapsi.
No, minä yritän tulla sen kanssa toimeen -- siis vian ja lapsenkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1433485Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371980Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575701925Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.134976- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847