mulla triptyl 50mg estona, siitä huolimatta toisinaan tulee rajuja kohtauksia, jotka luulen ainakin olevan migreeniä. Aura menee ehkä nukkuessani, mutta aamut alkavat oksentamalla jopa 8 tunia putkeen...
Mutta sit tää, että onks muilla kohtauksen jälkeinen elämä jopa viikonajan ihan sekavaa?? mullon iha toistaitosta monta päivää, en osaa tehdä asioita ,puhun mitä sattuu ja väsyttää kovasti... hävettää suorastaan oma olotila, kun on ihan ku puusta pudonnut... Saaks tällaseen saikkua tai onks jotai lääkettä millä vauhdittaa toipumista?
migreenin jälkitila?
16
3999
Vastaukset
- vegaan
..siis olenko ainut joka kärsii tällaisesta, kun ei kukaan kommentoi...????
- kirkas olo
kyllä minulla on myös kokemusta samanlaisesta hitaasta toipumisesta migreenikohtauksesta. sanat eivät löydy aivan sujuvasti, näkö on sameaa,olo hidasta ja väsynyttä...heti ei voi suunnitella mitään kovin energiaa vaativaa puuhailua. nyt toivon apua vyöhyketarapiasta, jossa kävin jo kerran ja paremmalta vaikuttaa...
- Flyx
Et varmasti ole ainoa. Mullakin on vaikea aurallinen migreeni, muttei oireile ihan samalla tavalla kuin sulla. Mulla kroonistui ja elämä on tällä hetkellä yhtä kohtausta ja jälkitilaa ja molempia yhtäaikaa.
Onko tilanteesi yhä sama? Triptyl ei ole sulle riittävä tai sopiva estolääke, jos on noin vaikeat oireet. Onko sulle kokeiltu muita estolääkkeitä? Onko sulla kohtauksiin kunnon lääkkeet? Kun kirjoitit, että oksennat jopa 8h....niin pahoinvointilääke ja tietty kohtauslääke pitäisi olla. Et taida olla neurologin hoidossa?
Oireesi ovat sen verran vakavat, että mene lääkäriin ja yritä hakeutua tai saada lähete neurologille. Sen varmistamiseksi, että kyseessä on varmasti migreeni, eikä mikään muu, ja että saat lääkkeet/hoidon, mikä todella auttaa. Miten jaksat/pystyt edes olemaan töissä?- veegan
kiva että edes joku vastasi! siis olen neurologian puolella todettu juurikin krooniseksi migreeni-potilaaksi, koska minulla saattoi mennä 2 kk putkeen puutumisten ja halvaus-kohtauksien kanssa painiessa (päänsärkyä tai perinteistä sahalaitaa ei kuitenkaan ollut). sieltä määräsivät tuon triptyli in käyttöön. sitä nostettiin 4 kk jälkeen tuohon 50mg. Pitkät puutuilu- ja halvaus-oire jaksot ovat vähentyneet kyllä huomattavasti, että jotakin apua tuosta on ollut..
Muita lääkkeitä ei ole kokeiltu tähän, kun kuitenkin suht kohta siedettävää on tämä elämä entiseen verrattuna..
Tosiaan sitten vain kun tuo raju migreeni(?) kohtaus iskee, menee elämänhallinta ihan sekaisin... töissä pystyn olemaan sitten, kun tuo mieletön oksentaminen (parhaillaan 24 kertaa 7 tunnin aikana)ja päänsärky loppuu, mutta olen kyllä toisaan ihan pihalla sen viikon verran kohtauksen jälkeen... varmasti myös tuo mieletön oksentaminen vetää heikoksi mutta ikäänkuin ei aivot toimisi normaalisti, saatan huomata kesken keskustelu-tuokion, etten tiedäkään mstä puhutaan, eli unohdan keskustelun aiheen yks kaks, en pysty tekemään normaaleja laskutoimituksia, eli päättelykykykin ihan syvältä, asita eivät vain mene jakeluun...
Kamalaahan tuo on, ja todella kiusallista!!! nykyään en enää niin panikoidu tuosta aivo-sumusta, kun tiedän että se loppuu viikon päästä, mutta aluksi luulin kyllä, että minulla on joku aivovaurio...
- Flyx
Hyvä, että olet neurologin hoidossa! Siis varmaan sun pää on magneettikuvattukin? Toi viikon kestävä kohtauksen jälkitila kuulostaa aika kovalta ottaen huomioon, että sulla on jo estolääkitys. Ja ylipäätään, että tulee vaikeita kohtauksia kertoo, ettei estolääkitys toimi kunnolla. Vaikka nyt koet, että tilanne on jo parempi, niin olisi varaa ja kannattaisi kokeilla jotain muuta estoa myös. Ihan oman vointisi ja jaksamisesi takia. Voihan estolääkkeitä olla useampikin käytössä, eli Triptylin rinnalle vaikka joku toinen tilannetta tasapainottamaan.
Kun mulla alkoi päänsäryn ja pahoinvoinnin lisäksi yllättäen puutumis-, tunto-, kuulo ja puhehäiriöt, niiin taustalla epäiltiin ensin aivokasvainta ja laitettiin pikana magneettiin, mutta onneksi kaikki oli siinä ok. Diagnoosi tarkentui migreeniksi, vaikkei tyypillinen olekaan, eikä voi edes puhua enää kohtauksista, kun on jokapäiväistä. Mulla ei ole löytynyt sopivaa estolääkettä vielä, mutta elän siinä toivossa, että joku apu löytyy. On ainakin pari erityisluvallista lääkeainetta vielä kokeilematta.- pääkipuhelvetti!!!
itse olen kärsinyt migreenistä koko ikäni olen nyt 38v ja noin 5vuotta sitten todettiin hortoninoireyhtymä mikä on paljon pahempi kipu ku migreeni joudun syömään päivittäin estolääkitystä (verpamil) kärsiikö ketään samoista vaivoista???
- huiop
Tämähän se tässä kurjinta on. Tulee se tila,ettei tajua mistään mitään. Ei osaa yksinkertaisempia laskutoimituksia ja on todella ihan pihalla kaikesta. Tulee poissaoleva olo. Tajunnanhämärtymisiä.Ja kaikki muu siihen liittyvä(halvausoireet,puheen häipyminen,näön menetys, huimaus, vilkkuvaloherkkyys ja kouristuskohtaukset) Kyllähän se ihan kaaosta on. Tätä kun jatkuu vuodesta toiseen,niin eihän se normaalia elämää ole.
Nuorena jaksoi taistella työn ja migreenin kanssa ja jaksoi näytella ns.tervettä. Migreenini on lopulta diagnosoito basilaari migreeniksi kaikkien muiden dignoosien jälkeen.
Nyt on sen verran ikää,ettei vaan jaksa ja olen täysin pudonnut työelämän rattaista.Tästä johtuva stressi ei ainakaan tilannetta paranna.
Hyvä olisi kohdallasi,että saisit luotettavan neurologisuhteen ja jonkunlaista lääkinnällistä apua. Omalla kohdallani on kokemusta siitä kun molemmat asiat ovat menneet pieleen. Väärät diagnoosit ja väärät lääkkeet.- vegaan
huiop: tutultapa kuulostaa sun oireesi. silti mulle neuronlääkäri suorastaan ivallisesti töksäytti että ei sulla nyt sentäs basilaarista ole... miksi ei , minä vain kysyn? millä pois suljetaan eri tyyppiset migreenit?
Pään magneetti on otettu noin 3 vuotta sitten ja sinä ei erityistä. Mistähän se sitten johtuu että näin rajuun migreeniin, joka kroonistuu samantien, voi sairastua aikuisiälläkin?
en oikein muutenkaan tiedä aina, mitä ajatella koko dg stä... sain tuon diagnoosin vaikka päänsärkyä eikä sahanlaitaa koskaan ollutkaan niissä pahoissa useamman viikon mittaisissa kohtauksissa... sanoiva vain, että minulla jostakin kumman syystä "hirttää" auran päälle, ja se ei pääse muuttumaan migreeniksi jostakin syystä.. onkoha muille tuollaista selitystä annettu...?
Toki, tuo triptyl on nyt estänyt nuo "hirttäjäiset", että nyt vaan on sitten näitä todellakin rajuja oksennuskohtauksia ja tuota "tollotus" vaihetta., mikä on melkein viellä tuskaisempaa kestää kun tuo oksentelu..... - araanja
Tarkkaan lukien sun kannattaisi vielä yrittää neurologin puheille. Mulla on paha aivorunkomigreeni, muistuttaa kovasti epilepsiaa, kun vasemmalta aivokopasta lähtee jotain hidasaaltoa. Mutta kun ei ole ollut kouristuksia, ei tajunnan menetystä eikä ilmeisesti tajunnan laskuakaan, diagnoosi ei ole epilepsia. Mutta, sä kerrot tuossa, että sulla liittyy kohtaukseen kouristukset.. jos näin on, niin siinä olisi hyvin tärkeä keskustelun aihe neurologin kanssa.
- huiop
araanja kirjoitti:
Tarkkaan lukien sun kannattaisi vielä yrittää neurologin puheille. Mulla on paha aivorunkomigreeni, muistuttaa kovasti epilepsiaa, kun vasemmalta aivokopasta lähtee jotain hidasaaltoa. Mutta kun ei ole ollut kouristuksia, ei tajunnan menetystä eikä ilmeisesti tajunnan laskuakaan, diagnoosi ei ole epilepsia. Mutta, sä kerrot tuossa, että sulla liittyy kohtaukseen kouristukset.. jos näin on, niin siinä olisi hyvin tärkeä keskustelun aihe neurologin kanssa.
Kouristuksia voi tulla migreenissäkin,esim.jos on vilkkuvaloherkka. Elikä juuri tämä fotomyogeeninen(ennen fotomyoklooninen reaktio). Kaipa tarkoittaa jotain lihasaktivaatiota,mutta kuitenkaan aivoissa ei ole epileptistä purkausta. Elikä kaikki sähköpiuhat menee oikein aivoissa kouristuksen aikana,mutta epileptisessä kohtauksessa menevät vääristä paikoista. Näin neurologi ainakin selitti asian.Käsitykseni mukaan kaikkia samankaltaisia kohtauksia voi esiintyä epilepsiassa kuin migreenissäkin. Erotus on vain purkauksissa. Asian hullunkurisuus tulee sitten esille kun epilepsiassa ei saa ajaa autoa,mutta migreenikko saa ihan rauhassa ajella,ellei sitten itsellä ole holttia olla poissa ratista.
- veegan
araanja kirjoitti:
kenelle vastailit...? jos minulta, niin minä en huomannut missään maininneeni kouristuksista, mutta mainittakoon ne nyt :) eli kyllähän noita kouristuksia tulee, lähes päivittäin jotakin ihme lihas kramppeja. eivät ole kivuliaita, onneksi, mutta todella kurjaa kun esim. juuri kun on nukahtamassa/ heräämäämässä saattaa tulla mega sätkyjä, usein rintarangan korkeudelle jollloin singahdan istumaan, tai muuten rytkäyttää koko kropan ilmaan. ja pahimmillaan putoan sängystä.. joskus tulee vain johonkin raajaan raju kivuton muutaman sekunnin kestävä pakko-liike-kramppi ja jonkun kerran on ollut koko kropan kattava kouristus joka on noussut jaloista kasvoihin saakka... tajunta on kuitenkin säilynyt tai ainakin luulen niin...
Näitä tällaisia siis on ollut nyt viimeisen vuoden ajan.. ensin siis tuli tämä migreeni kuvaaan mukaan ja sen jälkeen tilanne muuttunut näin, että on noita kramppejakin alkanut tulemaan. eivät ilmen kuitenkaan yhtäaikaa, luojan kiitos!
miten tuo aivorungon epi sitten todetaan...?
tekivät minulle tuon aivoista otettavan sähökäyrän silloin aikojen alussa kun alkoi migreeni vaivat.a silloin oli ihan ok ja noita kramppeja ei ollutkaan viellä..
- Flyx
Vähättelevä neurologi kuulostaa kauhealta ja ettei ottanut sinua tosissaan. Voisitko ehkä päästä toisen lääkärin hoitoon? Minusta nuo sun oireet nimenomaan viittaa basilaariin, mutta kun sen erotusdiagnoosi kaiketi tehdään oireiden perusteella, niin riippuu sitten pelkästään neurologin näkemyksestä.
Lääkäreitä on moneksi....Yhden lääkärin mukaan mulla ei voinut olla migreeni, koska mun äidillä ei sitä ole, enkä näe sahalaitaa. Mikä mahtava diagnoosin peruste. Kotiin vaan ensiavusta ilman kipupiikkiä kortisonireseptin kanssa. Moni lääkäri on väittänyt kivenkovaan, että on kyseessä jännityspäänsärky, vaikka jännityspäänsärkyyn ei koskaan liity pahoinvointia. Eräs lääkäri väitti ensiavussa, että mulla nyt vaan on paniikkikohtaus, vaikka mulla oli niin kova päänäsärky ja pahoinvointi, että luulin kuolevani ja siksi huusin, itkin ja kyykin sängyn vieressä lattialla koko sen 2 tuntia ennenkuin siellä ehdittiin laittaa migreenitippaan....
Nämä mun kokemukset nyt ei liittynyt sinun asiaasi mitenkään, mutta tarkoitin sanoa, että on tärkeää päästä asiantuntevalle ja motivoituneelle lääkärille, joka ottaa potilaansa todesta. - huiop
Minua kun hoidettiin toistakymmentä vuotta temporaaliepilepsiapotilaana Eeg-käyrän mukaan. Ja senhän sitten tietää ne lääkkeet. Vaikka kyllähän epilepsialääkkeitä käytetään kai myös migreenin hoitoonkin.
Kerran kyllä eräs neurologi sanoi jo aikaisemmin tämän olevan basilaarimigreeniä. Sitten taas kerran sain odotella diagnoosia pitemmänaikaa,kun toisen neurologin mukaan hajutuntemukset kuuluvat vain epilepsiaan.
Kun tämä diagnoosi lopulta tuli,niin ymmärsin ettei migreeni ole mikään sairaus. Ja sain vielä palkaksi sellaisen olon,että olen itse aiheuttanut kaikki väärät diagnoosit ja vielä huijannut lääkäreitä epilepsialla, vaikka ne diagnoosit on tehty eeg:n mukaan ja itsehän en voi niihin mitään vaikuttaa.Tällä hetkellä olen ihan tuuliajolla hoidon suhteen. Eeg:ssä sain kouristuskohtauksen vilkkuvaloista,joka nimettiin fotomyogeeniseksi kohtaukseksi.Nimihirviö,josta en ole saanut minkäänlaista tietoa. En anna asian masentaa. Päivä kerrallaan.Olisin kiitollinen,jos joku osaisi sen selittää!- nuuskutin nokka
tuossa kun joku mainitsi että haju-tuntemuksia on kärsinyt ja että ne kuuluisivat epilepsiaan...? millaisia haju-tuntemuksia tarkoitat?
- huiop
nuuskutin nokka kirjoitti:
tuossa kun joku mainitsi että haju-tuntemuksia on kärsinyt ja että ne kuuluisivat epilepsiaan...? millaisia haju-tuntemuksia tarkoitat?
Se on aina voimakas savunhaju. Niitä voi tulla yksi kerrallaan tai sitten hyvin monta kerrallaan ns. sanotusti sarjassa.Kestävät vain alle sekunnin. Siihen voi liittyä voimakas päänsärky tai ilman ja hetken olo on jotenkin poissaoleva . Siitä ei voi erehtyä,että se olis todellinen savunhaju,vaan tietää,että se on ns.harha-aistimus.
Samahan se on ns.migreeniaurojen(näköaistimukset.kirkkaat tähdet tai valopallot),tai sitten ennenkoetun tuntemukset tai hetkelliset entistuntemukset.
Nämä hajutuntemukset on nyt sitten neurologien mukaan tulkittu migreeniauroiksi.
- 10000 kertainen haju
Kyllä mulla hajujen voimistuminen ennakoi migreeniä. Migreenin aikana vainu toimii kuin koiralla, valitettavasti silloin olen muuten kunnoton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401539Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758