kokmeuksia?
Onko allergia puhjennut jollekin perheessänne lapinkoiran hankkimisen jälkeen, jos niin kuinka nopeasti ja kuinka pahana? Jouduitteko luopumaan koirasta vai pystyittekö edelleen pitämään koiran esim. sillä että koira on paljon ulkona?
Tai onko jollakulla kokemusta niinpäin että jollakulla perheessä on allergia ollut mutta lapinkoira ei ole aiheuttanut oireita?
Kuinka vähän tai paljon allergisoiva rotu suomenlapinkoira on,
14
7909
Vastaukset
- Lap_pari1
Miehelläni oli todettu koira-allergia jo ennen kuin otimme koiran, mutta lapinkoirasta ei tule oireita. Koira on meillä sisäkoirana. Itselläni taas puhkesi allergia noin puoli vuotta pennun tulon jälkeen. Oireena on vain nenän vuotaminen ja aivastelu, mihin allergialääke auttaa, samoin kuin ahkera siivoaminen. Lääkäri käski ottaa uudelleen yhteyttä, jos tulee hengitysvaikeuksia. Lievät oireet (kuten nenän vuotaminen) eivät kuulemma haittaa, vaan nykyään suositellaan allergeenille altistumista.
Koirasta ei siis ole tarvinnut luopua, enkä kyllä siihen ikinä pystyisikään. Meillä oli samanrotuinen koira hoidossa useita viikkoja ennen kuin otimme pennun, joten siitä saimme tuntumaa tuleeko miehelle oireita. Toki saman rodun sisälläkin voi olla vaihtelua ja jotkin yksilöt aiheuttavat allergiaa tietylle ihmiselle ja toiset taas eivät. Jos tietää jo valmiiksi, että on allergia, kannattaa ottaa samanrotuinen koira "lainaan" useiksi viikoiksi ja testata asiaa. Ei hyödytä, jos koira on hoidossa yhden tai kaksi yötä, vaan allergeenien pitää keretä levitä koko asuntoon. Samoin, jos allergiaoireet ovat vakavampia (esim. astmaa), koiran ottamista kannattaa harkita erityisen tarkkaan. - allergia´´´
Allergia ei puhkea mistään tietystä lähteestä, eli koira-allergia ei synny koirien kanssa tekemisissä olemisesta. Tiedätkö, mitä on allergia ?
- 090
Oma siskoni on koirille allerginen, mutta lappalaisen tultua taloon ulkokoiraksi(olipas tyhmästi sanottu) on allergia lähes kokonaan hävinnyt.
Tiedän myös yhden miehen joka pystyy olemaan lappalaisten ja mitteleitten kanssa 24/7, mutta jos samassa huoneessa on hetkeäkään ajokoira, astma puhkeaa ja selkään tulee vesikuulia. - lapinkoira86
Jos jollekin tulee oireita suomenlapinkoirasta ja toiselle ei, se ei auta mitään sinun tilanteessasi. Toiselle sopii ja toiselle ei. Et taida tosiaan tietää allergioista mitään, joten älä vaan hanki koiraa ettet joudu sitä hylkäämään.
- ex-allergikko
Sinä et taida tietää allergioista mitään. Allergiaa voi ehkäistä myös itsehoidolla. Hiljattain kun koirien seurassa on, niin vastustuskyky kasvaa. Välissä tulee yleensä nuhaa, silmien vuotoa ym. allergiaoireita, mutta ne lievenevät ajan myötä, kun elimistö saa vastustusvoimaa allergianlähteestä. Sillain allergia vain pahenee, kun pysyttelee jatkuvasti kaukana koirista. Ja yleensä tiettyyn koiraan tottuu sitä paremmin, mitä enemmän on juuri sen seurassa. Astmaa voi tulla, mutta nykyinen lääketiede on suunnitellut siihenkin tepsivät lääkkeet. Itse tiedän nämä myös omakohtaisten kokemusten kautta, eli olen koirille allerginen, mutta enää niistä ei tule lähes minkään laisia oireita. Monet ihmiset välttelevät koiria liikaa, jopa turhaan, joka ei ainakaan vastustuskykyä tuo. Omaan koiraan siedättyy todennäköisesti melko nopeasti, jos ei kauhean pahasti allerginen ole.
- astmaatikko-allergikko
ex-allergikko kirjoitti:
Sinä et taida tietää allergioista mitään. Allergiaa voi ehkäistä myös itsehoidolla. Hiljattain kun koirien seurassa on, niin vastustuskyky kasvaa. Välissä tulee yleensä nuhaa, silmien vuotoa ym. allergiaoireita, mutta ne lievenevät ajan myötä, kun elimistö saa vastustusvoimaa allergianlähteestä. Sillain allergia vain pahenee, kun pysyttelee jatkuvasti kaukana koirista. Ja yleensä tiettyyn koiraan tottuu sitä paremmin, mitä enemmän on juuri sen seurassa. Astmaa voi tulla, mutta nykyinen lääketiede on suunnitellut siihenkin tepsivät lääkkeet. Itse tiedän nämä myös omakohtaisten kokemusten kautta, eli olen koirille allerginen, mutta enää niistä ei tule lähes minkään laisia oireita. Monet ihmiset välttelevät koiria liikaa, jopa turhaan, joka ei ainakaan vastustuskykyä tuo. Omaan koiraan siedättyy todennäköisesti melko nopeasti, jos ei kauhean pahasti allerginen ole.
Enpä kyllä suosittelisi ketään astmaa vapaaehtoisesti hankkimaan, sen verran kamala tauti se osaa olla. Allergia voi myös pahentua jatkuvassa altistuksessa, ja toisaalta myös helpottua vaikka ei olisi minkäänlaisessa kontaktissa koiriin. Tietysti siedättyminen on todennäköisempi vaihtoehto kontaktin ollessa jatkuvaa. Kuitenkin asioilla on aina monta puolta, mielestäni tälläisillä asioilla ei kannata leikkiä.
- ex-allergikko
astmaatikko-allergikko kirjoitti:
Enpä kyllä suosittelisi ketään astmaa vapaaehtoisesti hankkimaan, sen verran kamala tauti se osaa olla. Allergia voi myös pahentua jatkuvassa altistuksessa, ja toisaalta myös helpottua vaikka ei olisi minkäänlaisessa kontaktissa koiriin. Tietysti siedättyminen on todennäköisempi vaihtoehto kontaktin ollessa jatkuvaa. Kuitenkin asioilla on aina monta puolta, mielestäni tälläisillä asioilla ei kannata leikkiä.
Kannatat siis koirien välttelemistä, vaikka ihminen sellaisen itselleen tarvitsisi? Astmaan ollaan kehitetty nykypäivän mennessä tehoavat lääkkeet, vaikka 1990-luvulla sellaisista ei ollut vielä melkein mitään tietoa. Allergian paheneminen altistuksen johdosta on todella epätodennäköistä, enkä osaa sanoa, mikä siinä allergiaaa lisäisi, koska siedättymiseen tarvitaan tietyn allergianlähteen oireita aiheuttavia ainesosia. Koirien ollaan lääketieteellisesti todettu hillitsevän ihmisten mielenterveysongelmia, joten jos allergia on parannettavissa, koiran voi hommata sellaisen välittömässä tarpeessa. Et ole kuullut sellaisesta kuin itsehoito. Siinä potilas koittaa tietyin lääketieteellisin menetelmin itse parantaa sairauttaan tai vastaavaa. Allergiaankin on hyödylliset itsehoitomenetelmät. Nykylääketiede ei suosittele välttelemään koiria allergian takia, jos se ei ole liian vakava. Voimakas allergia on parannettavissa siedätyshoidolla.
Olen itse käynyt eri kasviallergioiden takia siedätyshoidossa sekä parantunut koira- ja kissa-allergiasta lääkärien neuvomilla itsehoitomenetelmillä. Heidän mukaansa tuollainen liiallinen tai jopa turha varovaisuus koiria (ja vastaavia) kohtaan on nykyään hyvin huolestuttavaa ja todellisen tiedon leviäminen allergiasta olisi tärkeää.
- Koiran parhaaksi!
Allergiat ovat aina yksilöllisiä, kukaan ei voi etukäteen sanoa tuleeko sinulle jostain oireita vai ei.
Lapinkoira/porokoira on työkoira, joka tottunut tekemään töitä ihmisen kanssa. Sitä ei missään tapauksessa pidä ottaa pihalle kärsimään yksinäisyydestä ja tekemisen puutteesta. - Cat1982
Joo, lapinkoira on todella sosiaalinen otus, ja tottunut olemaan ihmisten kanssa, eikä ulkokoirana. Ei siis kannata ottaa koiraa ajatuksella, että siitä tulee ulkokoira, vaikka se siellä turkkinsa vuoksi pärjäisikin.
Ota selvää lapinkoirista, ja yritä jos pystyt viettämään aikaa niiden kanssa, niin näet onko allergiaa vai ei.- Koirafani
Mutta eikö lapinkoira tykkää olla ulkona jos sille antaa riittävästi rakkautta ja huomiota?
- Jatkoa edelliseen
Koirafani kirjoitti:
Mutta eikö lapinkoira tykkää olla ulkona jos sille antaa riittävästi rakkautta ja huomiota?
Lisäys vielä tähän mun viestii nii kyl lappalainen ulkona voi olla mutta se kannattaisi olla myös sisällä. Jotta se saa tarpeeksi huomiota
- Siedättynyt
Meillä on ollut lapinkoira 15 kk ja olen siedättynyt koiraani täysin. Muiden koirille oireilen vaihtelevasti. Pölyallergiani on myös lähes hävinnyt. Aikaisemmin käytin viikottain allergia/astmalääkkeitä. Koira on sisäkoirana ja normaali viikkosiivous riittää. Samanlaisia kokemuksia tästä rodusta lähipiirissä.
- tiedän
Viimeiset 16-vuotta ollut, eikä mitään oireita kenellekään ole aiheutunut, jos otat koiran ja oireet puhkeaa myöhemmin on väärin koiraa kohtaan eristää se kokonaan muista pelkäksi ulkokoiraksi! Suomenlapinkoira on laumaeläin!
- ASTMAATIKKO PARANEE
Itse olin allerginen koirille niin, että kun samalla puolella katua kävelivät niin sai lähteä sairaala hoitoon. Tämä oli lapsena huono asia, koska kavereilla oli koiria.
Kuitenkin sairaala olosuhteissa tehty siedätyshoito, eli siis allergeeniä kasvavalla määrällä neulalla käsivarteen tehosi. Minulla myös astma (keuhkojen krooninen tulehtustila) sekä rasitus astma. Kuitenkin tälläkin hetkellä omistan kissan sekä lapinporokoiran ja keväisin on nenä tukossa ja silmät vuotaa, mutta johtunee lähinnä siitepölystä. Kaikki nämä on tauteja! Niistä voi parantua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_252618Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1162466Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup242020Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581953Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua271510Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3081259- 601053
- 2581023
- 53960
- 146923