Minkävuoksi sairaudet eivät saa näkyä katukuvassa, vaan ne pitää pillereillä poistaa, miksi pillereitä ja muita myrkkyjä lykätään jo lapsille. Kuka siitä ottaa vastuun. Kuka häpeää niin paljon sairautta, että se ei saisi näkyä?
Moni sairaus on hävinnyt katukuvasta, vainko täydellisten on sielä lupa talloa.
Miksi on niin vaikeaa suvaita erillätavoin käyttäytyvää, miksi sitä hävetään ja sairauden poistamisen sijasta poistetaan oireet näkyvistä?
Mistä tulee sairaaloille vanhuksia kohtaan ruokkimattajättämispäätökset voiko sitä verrata eutanasiaan?
No niin puskii sotilaat kaikkiteitävät skeposet ratkaiskaa tämä arvoitus, vaikka ihan yhdellä sotimisella, sitten maahan palaa rauha ja ihmisille hyvä tahto lähmimmäistään kohtaan.
Joutessani kylvän
16
63
Vastaukset
- Skeponen
Sairaaloissa ruokkimattajättämispäätöksiä. Ihanko totta? Äkkiä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle ja rikosilmoitus poliisille.
Missä on kielletty esimerkiksi näkyvästi kehitysvammaisia kulkemasta kadulla? Kyllä ainakin meidän kulmilla kehareita kulkee.
Hervannan palvelutalon pyörätuoliporukka taitaa liikkua ihan vapaasti Herwoodissa ja käydä jopa Tapsan torin yläkerrassa tanssikapakassa (mikäli siellä vielä sellainen on) Palvelutalolla oli ihan kiva käydä jatkoilla joskus silloin -90 luvulla. Tosi fiksua porukkaa. Maailma oli opettanut.
Jospa esimerkiksi polion runtelemat ovat häipyneet katukuvasta rokotteiden tehon takia?
Terveisin vaan K P:lle, joka -80 luvun alkupuolella rutisti 60 kg:n sarjassa penkistä enemmin kuin kukaan terve Suomessa. Polion runtelemilla jaloilla ei vaan saanut edes tyhjää tankoa ylös. Pääseköhän K P enää ensinkän ulos, kun kepeillä joutuu kuleksimaan kaiken kansan nähtävänä?
Entinen läheinen työkaverini V A sai aivotulehduksen, joka vei työkyvyn ja muutti miehen koko luonteen toiseksi. Pidämme jatkuvasti yhteyttä, eikä hän ole kertonut, että olisi kielletty näkymästä Pohojanmaalla kylän raitilla. Päin vastoin hän on hyvinkin näkyvä ja nykyään taas myös melko arvostettu henkilö poikkeavasta käytöksestään huolimatta. Heikompi olisi siihen sairauteen tai viimeistään sen jälkivaikutuksiin sortunut.
En todellakaan tiedä, mitä tarkoitat ja missä maailmassa elät. Jos vakavasti mielisairaat lääkitään rauhallisemmiksi, niin ei kai se paha ole. Sairaat saavat suomalaisessa yhteiskunnassa näkyä ja kuulua kuten ennenkin. Ovathan hyväosaiset toki yrittäneet estää palvelutalojen perustamisen omien asuntoalueittensa lähistölle silloin tällöin. Siitä vaan pakkaa nousemaan nykyään sellainen äläkkä, etteivät enää kehtaa mussuttaa. Ja niin on hyvä.- Ei uskis
Olet siis körttiläinen kiihkouskovainen?
- Skeponen
Ei uskis kirjoitti:
Olet siis körttiläinen kiihkouskovainen?
En ole körtti, enkä kiihkouskovainen.
Entä jos olisin? Sekö minusta tekisi hyvän tai pahan? - ligfligflIUHIuhgökau
Skeponen kirjoitti:
En ole körtti, enkä kiihkouskovainen.
Entä jos olisin? Sekö minusta tekisi hyvän tai pahan?Vaikutat ihan tyhmältä ja ennakkoluuloiselta körtiltä, jonka mielestä kaikki on syntiä!
- emmäenempääviitsikir
Hei Skeponen, olen lukenut viestejäsi useammasta ketjusta. Hienoa, että jaksat olla asiallinen vaikka vastapuoli näkyy laittavan pääasiassa täysin päätöntä ja mollaava tekstiä ruutuun, jotta saisi Sinut lannistettua. Voi olla, että nyt ne hyökkäävät minun kimppuun, joten enpä viitsi tätä ketjua enää vaivautua avaamaan. Tsemppiä kaikille järjen ja tieteen valoa seuraaville :)
- Skeponen
Kiitos kannustavista sanoistasi. Viivyn palstalla kuitenkin korkeintaan niin kauan, kun sillä on jotain uutta annettavaa.
Pyrin olemaan asiallinen asiallisille, onhan se ihan ihmisenä olemisen perusfuktioita, mutta en minä mikään fakiiri ole. Osaan kyllä vastata myös epäasiallisesti.
Nimimerkki Matka-Leena kykeneeihan kiitettävästi asialliseen keskusteluun (kun aamuyön tunnit unohtaa :D ), vaikka näkemyksemme poikkeavatkin melko jyrkästi toisistaan. Mutta siitähän sitä oppii. Samanmielisten kanssa keskustellessa ollaan helposti "keskinäisen kehumisen kerhossa", eikä siinä paljoa uusia näkemyksiä aukene.
Itselläni on elämänkokemusta myös uskomuspuolelta. Viidesläinen fundamentalisti kun pitkään olin. Se on elämänvaihe, jonka koen nykyään vain rikkaudeksi, vaikka monet silloiset uskomukset tuntuvatkin nyt melko naiiveilta.
Ammattityöni olen hoidellut tiukan asiallisessa ja säädellyssä työssä, mutta vastapainona harrastuspiiriini on aina kuulunut urheilun lisäksi sekä sosiaalista harrastusta, että suuri intohimoni luonto. Siksi en usko, että minulla kovin helposti menee jauhot suuhun täällä keskustellessani.
Mutta aikansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin. Kun en enää saa edes yhtä järkevää kommenttia kymmenen typerän seassa, on aika vaihtaa palstaa.
Tulipahan paatoksella. Lasi punaviiniä edessä yksi jo sisuksissa ja Sibiksen viulukonsertto takana soimassa. Vanha pas...kakin tässä ihan herkistyy. - Asiallinen
Siis toinenkin molopää, joka torbetoi asiallista palstaa.
- Raivoraitis
Skeponen kirjoitti:
Kiitos kannustavista sanoistasi. Viivyn palstalla kuitenkin korkeintaan niin kauan, kun sillä on jotain uutta annettavaa.
Pyrin olemaan asiallinen asiallisille, onhan se ihan ihmisenä olemisen perusfuktioita, mutta en minä mikään fakiiri ole. Osaan kyllä vastata myös epäasiallisesti.
Nimimerkki Matka-Leena kykeneeihan kiitettävästi asialliseen keskusteluun (kun aamuyön tunnit unohtaa :D ), vaikka näkemyksemme poikkeavatkin melko jyrkästi toisistaan. Mutta siitähän sitä oppii. Samanmielisten kanssa keskustellessa ollaan helposti "keskinäisen kehumisen kerhossa", eikä siinä paljoa uusia näkemyksiä aukene.
Itselläni on elämänkokemusta myös uskomuspuolelta. Viidesläinen fundamentalisti kun pitkään olin. Se on elämänvaihe, jonka koen nykyään vain rikkaudeksi, vaikka monet silloiset uskomukset tuntuvatkin nyt melko naiiveilta.
Ammattityöni olen hoidellut tiukan asiallisessa ja säädellyssä työssä, mutta vastapainona harrastuspiiriini on aina kuulunut urheilun lisäksi sekä sosiaalista harrastusta, että suuri intohimoni luonto. Siksi en usko, että minulla kovin helposti menee jauhot suuhun täällä keskustellessani.
Mutta aikansa kutakin, sanoi pässi kun päätä leikattiin. Kun en enää saa edes yhtä järkevää kommenttia kymmenen typerän seassa, on aika vaihtaa palstaa.
Tulipahan paatoksella. Lasi punaviiniä edessä yksi jo sisuksissa ja Sibiksen viulukonsertto takana soimassa. Vanha pas...kakin tässä ihan herkistyy.Siis olet täysin salajuoppo körttiläinen!
- Skeponen
Raivoraitis kirjoitti:
Siis olet täysin salajuoppo körttiläinen!
Ihanko raivota alat, jos joudut raittiina olemaan?
Minulla on tänään punkku- ja Sibis ilta, enkä häpeä sitä yhtään. Salassa en ole juonut, enkä tule juomaan. Kun ei tarvii salailla keneltäkään. Ihan varta vastenhan ilmoitin, että vähän yliampuvat juttuni saattavat johtua tänä iltana nauttimastani punaviinistä.
Mikä sinua oikein pännii? Eikö skepo saisi nauttia elämästä? - Matka--Leena
Anteeksi,nythän mie hokasin, mitä se selkäkeikkanauru on.
Miekin halluun oikeesti nähä kun tulee se päivä kun ihmiset alkaa tästä harhasta heräämään, että kellä se järki on ja kellä ei oo siitä hajuakaan :)
Ja kun ite oon vasta alkanut tajuamaan, melkoista keikkaa täällä teenkin, melekoiseksi keikkumiseksi on menny tää elämä :)
Antakee vauhtia vaan
- Matka--Leena
No okei, ei oikeaa osumaa tälläkään kertaa, yritämme arvontaa sitten ensiviikolla uudelleen.
On tuo vatsatauti menemässä ohitse, sain sen muuten palvelutalosta, jossa muuten jostain syystä jota ihmettelen on joka kerta käydessäni joku oksentanut lattialle, pitkäkestoinen virusko. asukkaat itse protestoivat sapuskaa jonka laatu todennäköisesti säästösyistä onkin varmaan ihan alakantillaan, säästöä paikassa saadaan nuorilla edukkailla työntekijöillä joilla ei ole aikaa välipaloja tai muuta antaa tahi ainaskin kiistelevät potilaiden kanssa ajanpuuttumisesta ja ettekö tajua nälkiintyä oikeaan kellonaikaan..., tosin nettiesitteessä kuvataan jotta milloin tahansa kuin nälkä yllättää.
Miten on skeponen, minkämoisen palvelutalotason soisit itsellesi aikanaan? Kannattaako ihmetteleminen vaiko olisiko parasta toimia ajoissa sen varmistaakseen? Itse olen ihan lapsille kylvämässä uudenlaista inhimillistä tapaa toimia vanhusten kanssa- Sekä olin ajatellut tutustua terveelliseen ruokavalioon vanhuksille tarjottavaksi, jos ei ihan kirjan muotoon, niin ainakin perhekirjaksi. Samaan aikaan sitä kirjoittaessani inhimillisesti olen vanhuksieni kera ja inspiroin heitä prosessiin masentumisen ja laitostumisen sijasta.
Heh vai pystyn kiitettävästi keskusteluun, mutta se johtuu vain siitä, että minulla ei ole tarve sotia ja tiedän, että jokaisen usko on itselle tosi. Aivan sama milätavoin kukakin sen omassa harhassaan näkee. Teillehän minä tätä tarjosin, kun tunnutte tämän tarpeessa olevan.
Sitä kyllä ihmettelen sitä harhaisaa kananparantajaa, että samaanko tapaan hoitaa noita kanojaan kuin palvelutaloissa ikäänkuin. Ja voiko sen rinnastaa yöntunteina tapahtuvaksi tämän eläinrääkkäyksen.
No minäpä kerron, haastatellessani vanhempaa herrasmiestä ihan pihalla törmätessämme, hän alkoi muistelemaan nuoruuttaan, kun olivat juuri menneet vaimonsa kanssa naimisiin ja asuivat palvelutalon vieressä. Hän kuvaili naapureitaan pikkuhassuiksi ja heitä siis oli moneen junaan. Nykyään nämä samat vaivat siis on vain lääkkeillä eliminoituja, sairautta ei ole parannettu ja varmaankin lääkkeiden uuvuttamina elinikä on ollut huomattavasti lyhyempi. Ketään he eivät silloinkaan sellaisenaan olis häirinneet, mutta tiede oli toista mieltä. Nyt ilmeisemmin samat lääkkeiden uuvuttamat makaavat osastoilla kroonistuneina, sekö kenties on ollut tieteen riemuvoitto?
Nykypalvelutaloissa muuten on yllättävän paljon alkoholistuneita potilaita ei siis aina vanhuksia. 40-50v punaviininlitkijää kera rollaattorien.
Mutta voihan huokaus sinä se osaat mennä aina aiheesta ihan sivulle ja minä kun tämän palstan löytäessäni ajattelin, että vihdoin löydänkin porukan jonka kanssa voisi oikeastakin aiheesta jutella, eli parantamisesta ja parantumisesta, mutta eihän se tällä sotatantereella sellainen keskustelu löydy.
Kun parantamisen vastaan olet omassa harhassasi, niin oletko tutustunut Erik Pearlin tutkimuksiin, hänestähän on tehty tieteellisiä tutkimuksia, mitä mieltä niistä olet?
Sinun ainoa ongelmasi on jotta et oikein kykene hyväksymään toisella tavoin ajattelevia ja silti kyllästyt samaa mieltä oleviin, se ei ole mikään pikkujuttu :)
Ei se haittaa laisinkaan jos ei aina saa ääneen olla omaa mieltänsä vaan avartaa maailmankuvaa. kokemuksen ääneni tämän nyt näin sinulle kertoo.
Mihinkäs se toinen nainen on hävinnyt keskusteluista, alterego vai kuinka lausutaan vai sammuiko äänensä sotimisen jalkoihin?- Skeponen
Juttusi alkaa nyt olla melkoisen lennokasta.
"40-50v punaviininlitkijää kera rollaattorien."
Montako 40 tai 50 vuotiasta rollaattorilla liikkuvaa oikeasti tunnet? Ei sellasia ole, jos ei sitten ole jokin vakava sairaus taustalla.
Olen itse jo paljon lähempänä kuutta- kuin viittäkymppiä ja meidän saunaseuran "punaviinin litkimissaunaporukasta" olen kuitenkin ihan nuoremmasta päästä. Siitä jengistä kukaan ei kulje rollaattorilla, vaan suurin osa on vieläkin aktiivisesti liikkujia. Itselläni on toista tuhatta kilsa hiihtoa takana tänäkin talvena, että kisko siitä rollaattoreitasi. Jyväskylässä on parhaillaan veteraanien MM kisat menossa. Kaveriporukasta (niistä punkun ryystäjistä) yksi lähti yli kuusvitosten puolimaratoonille Suomea edustamaan. Tule sinä hänelle kertomaan punaviinistä ja rollaattorista. On muuten koulutukseltaan erikoislääkäri.
Niitä, jotka sortuvat, on ollut aina ja tulee aina olemaan.
"oletko tutustunut Erik Pearlin tutkimuksiin, hänestähän on tehty tieteellisiä tutkimuksia, mitä mieltä niistä olet?"
Hänestä on tehty, vai hän on tehnyt? Tieteessä yhdellä poikkeustapauksella ei ole juurikaan arvoa.
Laitahan linkkiä niihin tutkimuksiin, niin lupaan tutustua, jos on tosiaan tutkimuksesta kysymys.
"olet omassa harhassasi"
Tämän suhteen käsitys on meillä molemminpuolinen. Lisäksi olen nyt valmis vetämään takaisin sen, mitä sanoin kyvystäsi keskusteluun. Eihän tuonlaiset heitot oikein kypsätä keskustelulta näytä.
"varmaankin lääkkeiden uuvuttamina elinikä on ollut huomattavasti lyhyempi. Ketään he eivät silloinkaan sellaisenaan olis häirinneet, mutta tiede oli toista mieltä. Nyt ilmeisemmin samat lääkkeiden uuvuttamat makaavat osastoilla kroonistuneina, sekö kenties on ollut tieteen riemuvoitto?"
Onko sinulla tuohonkaan mitään muuta näyttöä kuin omat ennakkoluulosi?
"Miten on skeponen, minkämoisen palvelutalotason soisit itsellesi aikanaan? "
Ennen saleilla treenatessani sanottiin Wanhojen Kähmyjen tavoitteeksi "raudoista lautoihin". Nyt voisin sanoa "kajakista kalmistoon" tai "sivakoiden surmaan". Tavoitteni on pysyä sekä fyysisesti, että henkisesti mahdollisimman skarppina siihen asti kun noutaja tulee. En minä jouda makoilemaan kroonikko-osastoilla, jos vaan jotenkinvoin itse siihen vaikuttaa. Minulla on kaveriporukassa varsin hyviä esikuvia.
Jos sitten oikein huono mäihä käy, että joku vakava tauti kaikesta huolimatta iskee, niin sitten pelataan niillä korteilla, jotka käteen tulee. Mitä sitä ennakkoon murehtimaan. - Skeponen
Pienenä lisäyksenä seuraavaan:
"Tavoitteni on pysyä sekä fyysisesti, että henkisesti mahdollisimman skarppina siihen asti kun noutaja tulee."
Tikkakoskella oli vuonna 2008 sotaveteraanien SM hiihtokilpailut. Osallistuin itsekin valmisteluihin. Keski-ikä osallistujilla oli sillon n. 85 vuotta. Järjestävät (kapiaiset) yrittivät varovasti kysellä mitä tehdään, jos jollekin kilpailijalle sattuu jotain? Eräs vanha jermu oli vastannut skapparille, että ei talvisotaakaan keskeytetty, vaikka kaveri putosi viereltä. Eli se siitä.
Yksi kilpailija sai jonkin kohtauksen, mutta hänkin selvisi siitä. Paikalla tosin oli ihan oikea ambulanssi ja ilmavoimien lääkäri, eikä energiaparantaja.
Ikä ja kokemus tuo perspektiiviä asioihin. Sellaista perspektiiviä, jota nuorempien voi olla vaikea ymmärtää.
- Matka--Leena
Olen käynyt kahdessa palvelutalossa toisessa jo vuosia, olen nähnyt useita alkoholia liikaa juoneita jotka kävelevät rolleilla, tarkoitan sellaisia joista todella huomaa viimevuosien nautintoaineet. Viimeksi tällä viikolla rollaattorinainen huusi rollarimiehelle jotta haitko sitä viinaa nämä noin 50 v. Mutta oli niitä ennen remonttia useita 40-50v välistäkin. Porukka vaihtui. Nämä kaksi jäi vanhoina asukkaina.
Kenties sinun egosi nyt otti tämän itseesi, sinusta en puhunut. Parantumista toivoisin heillekin, mutta se oma tahto/skepoinenkin... pitää osata rukoilla sitä mitä oikeasti tarvitsee. Voi myös hädän hetkellä pyytää apua lähimmäisiltä. Vain puhdas rakkaus on parantava voima.
Minähän näin alkajana pyydän apua jos jokaiselle jos se on korkeimman tahto antaa apu. Sohin sinne sun tänne, eilen sain parannettua jossain mustan pantterin, hih. Joka muuten ei ole yhtään vähäpätöisempi kuin kukaan meistä ihmisistäkään. Rakastan eläimiä.
Ei siinä heidän valintansa, valinnoistamme on usein seurauksia. niin hyvässämielessä kun siinä toisessakin.
Sinä ammattimaisena linkkimiehenä ja asioita tutkineena skepona varmaankin selviät niistä pearlin jutuista. Jos tunnet sen kiinnostavan. Minua pitkät linkit kyllästyttävät
***Onko sinulla tuohonkaan mitään muuta näyttöä kuin omat ennakkoluulosi?***
Heitin kysymyksen mihinkä sinulla ei ollut mitä ilmeisemmin tietävänä vastausta, ei minua haittaa miten asiat ovat, olen nöyrtynyt totuuden ja erinmoisten valintojen edessä, näillä valinnoilla on elettävä ja parhaansa mukaan.
Onko teitä kaksi skeposta toinen kuopiossa ja toinen tampereella?
Onko sinun mielestäsi siis sellainen vain kivaa keskustelua jota käydään oman mielesi mukaisesti? Puhu peilille? Sitä useammat harrastavat koska omistavat ylisuuren egon. Näkevät itsensä täytenä vain kun toiset komppaavat häntä, sitä leikkiä minä en jaksa, sori. Tosin sitten näen paljon ihmisiä jotka ovat täynnä itseään, mutta näkyy sieltä jotain muutakin, pilkahdus.
Juon muuten mahatautiini jaffaa, ison pullon korkkasin, lisäaineista viis.- uytfyotfyt
Tuoko on skeposen mielestä sitä asiallista keskustelua? Ei oo kritiikki kohallaan kummallakaan.
"Vain puhdas rakkaus on parantava voima." Entä se likainen? - Matka--Leena
uytfyotfyt kirjoitti:
Tuoko on skeposen mielestä sitä asiallista keskustelua? Ei oo kritiikki kohallaan kummallakaan.
"Vain puhdas rakkaus on parantava voima." Entä se likainen?Puhtaus ja likaisuus on oma mielemme, niillä pittää mennä mitä ovat olleet omat tekomme lähimmäisiämme kohtaan, värisävyä pohtiessa voi vain katsoa itseä peilistä, korkeammalla ei vaikuta enään egomme, sillä sielä on paratiisin voimat vai miten sen haluaa kukakin kuvailla, mulla kun on tuo sana vapaa kuvailemaan ihan millein vaan :)
Joo mut ei haittaa skeponen on ihan omalta kohdaltaan kans oikeassa, eihä täst mitään valmista tuu tällein, mut sellaista se elämä yleensä on, eihän sitä aina voi onnistua ja oliko tarkoituskaan. Täydellisiä yksikään meistä ei ole.
Sotimalla, kun ei ymmärrystä jaeta millään tasoa, on sanomani määränpää, metsä vain vastaa miten sinne huudetaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874188Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293163No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10929
- 134921
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770