Tarkka-ampuja koulutus?

:p

Elikkä olen 17v ja kutsunnat olisi tänä vuonna. T-A koulutus kiinnostaisi todella paljon ja olen motivoitunut siihen. Aseella en ole koskaan ampunut mutta olen kiinnostunut aseista. Kenellä on tietoa mitenköhän Tarkka-ampuja koulutukseen pääsee? Olen lukenut netistä että T-A koulutukseen valitaan henkilöitä jotka ampuvat hyvin ja ovat motivoituneita jonkun muun koulutuksen aikana(eli siis koulutukseen ei voi hakea mitenkään kutsunnoissa). Kriteereitähän olen lukenut olevan

-Pitää olla motivoitunut
-Hyvä kunto aina plussaa
-Tarkka ampumaan
-Hyvä matikka(Jos on spottaajana(ainakin))
-Tarkka näkö(Oli lasit tai ei)

Kuntoni ei ole mikään hyvä mutta sitä olen tässä ajatellut kesän aikana kohentaa kuntoa huomattavasti. Näköni on huono kun mennään vähän pidemmälle matkalle tai tulee pimeämpää mutta jos lasit ei ole este niin sitten siitä ei mitään koska sellaset kohta hommaan. Matikka on ainoa joka minua huolestuttaa urakalla koska en tykkää matikasta enkä todellakaan ole siinä hyvä. Motivoitunut olen ja ampumista en ole kokeillut vielä mutta odotan innolla... se jää nähtäväksi.

Eli minkä koulutuksen kautta pääsisin T-A koulutukseen jos vedän kaiken nappiin ja mistä päin suomea? Itse asun Helsingissä ja lähin varuskunta on Santahaminassa. Onko sieltä mahdollista päästä tarkka-ampujaksi? Otan asian esille kutsunnoissa mutta olisi kiva tietää minnepäin kannattaisi hakeutua.

62

26852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moraalinen kysymys

      "Näköni on huono kun mennään vähän pidemmälle matkalle tai tulee pimeämpää mutta jos lasit ei ole este niin sitten siitä ei mitään koska sellaset kohta hommaan."

      Suomen armeija nyt on sellainen leikkikoulu, että saatat vaikka tuostakin huolimatta päästä tarkka-ampujaksi. Oman moraalisi varaan taas jää se, haluatko mahdollisessa sotatilanteessa vaarantaa koko joukkueesi, kun et pystykään toimimaan täysimääräisesti sinulle annetussa tehtävässä. Silmälasit ja huono näkökyky huonoissa olosuhteissa, mieti nyt itse kun lasit alkavat huuruuntua ja on pimeää...

    • :p

      Tuokin on totta. Ei sillä etten näkisi mitään kauemmas mutta siis pidellä matkalla en erota esim ehkä kaveria. Tietenkin jos katson kiikaritähtäimen läpi samalle matkalle niin näen paremmin kuin ilman kiikaritähtäintä mutta kommenttisi on totta. Kuitenkin haluaisin tietää että mistä varuskunnista on mahdollista päästä T-A koulutukseen vai pääseekö lähes jokaisesta? Mielellään menisin santahaminaan kun on lähellä.

      • TA makaa ja odottaa

        Joka jumalan jääkärikomppaniassa on pari tarkka-ampujaa. Tykistössä tai pioneereilla tuskin on. Jäksteriksi siis pitänee suuntautua. Santahamissa mitä luultavimmin onnistuu. Tarkka-ampujan homma on sitten sellaista paikallaan kökkimistä että ei paremmasta väliä. Jos inttiin on hinku päästä, niin kyllä monipuolisempiakin tehtäviä olisi varmasti tarjolla. Tiedustelu/ sissit / pioneerit jne.


      • :p
        TA makaa ja odottaa kirjoitti:

        Joka jumalan jääkärikomppaniassa on pari tarkka-ampujaa. Tykistössä tai pioneereilla tuskin on. Jäksteriksi siis pitänee suuntautua. Santahamissa mitä luultavimmin onnistuu. Tarkka-ampujan homma on sitten sellaista paikallaan kökkimistä että ei paremmasta väliä. Jos inttiin on hinku päästä, niin kyllä monipuolisempiakin tehtäviä olisi varmasti tarjolla. Tiedustelu/ sissit / pioneerit jne.

        Kiitokset vastauksesta. Tiedän kyllä minkälaista T-A hommat on... oon lukenut kyllä siitä. Kiitokset vielä :)


      • suurin lahjasi?
        :p kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta. Tiedän kyllä minkälaista T-A hommat on... oon lukenut kyllä siitä. Kiitokset vielä :)

        Et sä lukemalla mitään tiedä, et ennen kuin olet itse maannut 24h talvisessa maastossa paikallaan, ja kussut pari kertaa housuihisi. Mutta olet kohtelias pienen vittuilun alla, ja säilytät hienosti kompositiivisen etuotsalohkon kognition, joten näkisin sinut mieluummin hakemassa varusjohtajaksi tai KadKhon. Luoja tietää että siellä on vajausta pätevistä henkilöistä, jotka osaavat arvostaa muitakin näkökulmia kuin vain omaansa.


      • :p
        suurin lahjasi? kirjoitti:

        Et sä lukemalla mitään tiedä, et ennen kuin olet itse maannut 24h talvisessa maastossa paikallaan, ja kussut pari kertaa housuihisi. Mutta olet kohtelias pienen vittuilun alla, ja säilytät hienosti kompositiivisen etuotsalohkon kognition, joten näkisin sinut mieluummin hakemassa varusjohtajaksi tai KadKhon. Luoja tietää että siellä on vajausta pätevistä henkilöistä, jotka osaavat arvostaa muitakin näkökulmia kuin vain omaansa.

        No emmä nyt tarkottanu käytännössä. Tarkotin lähinnä että nimenomaan semmosta pitkäveteistä odottamista ja ryömimistä sun muuta. Luin paljon netistä minkälaista siihe koulutukseen kuuluu. Kirjoittanut itse ne jotka on sen koulutuksen käynyt.


      • JokuA

        Kuule sinä et tuu ampumaan vihollista oman elämäs aikana se on varma, koska Suomi on niin hyvissä väleissä muiden maiden kanssa että mahdollisuus sotaan on pienempi kuin se, että joutuisit muurahaisten syömäks. Joten sinuna en huolis tosta "En ehkä erota kaveria"


      • Anonyymi
        JokuA kirjoitti:

        Kuule sinä et tuu ampumaan vihollista oman elämäs aikana se on varma, koska Suomi on niin hyvissä väleissä muiden maiden kanssa että mahdollisuus sotaan on pienempi kuin se, että joutuisit muurahaisten syömäks. Joten sinuna en huolis tosta "En ehkä erota kaveria"

        Kuule poika jos haluat TA koulutuksen ja haluat oikeasti kehittyä siinä ja olet motivoitunut menemään jopa toisiin maihin sotimaan. Joudut tappamaan niitä ahmadeja tilanteen tullen. Se on varma jos sinne asti pääset.


      • Anonyymi
        JokuA kirjoitti:

        Kuule sinä et tuu ampumaan vihollista oman elämäs aikana se on varma, koska Suomi on niin hyvissä väleissä muiden maiden kanssa että mahdollisuus sotaan on pienempi kuin se, että joutuisit muurahaisten syömäks. Joten sinuna en huolis tosta "En ehkä erota kaveria"

        hyvin ikäänty tämä kommentti


      • Anonyymi
        JokuA kirjoitti:

        Kuule sinä et tuu ampumaan vihollista oman elämäs aikana se on varma, koska Suomi on niin hyvissä väleissä muiden maiden kanssa että mahdollisuus sotaan on pienempi kuin se, että joutuisit muurahaisten syömäks. Joten sinuna en huolis tosta "En ehkä erota kaveria"

        Pari vuotta myöhemmin.. venäjän sotakone jauhaa euroopassa ja on linjannut Suomen kuuluvan sen etupiiriin.


      • Anonyymi
        JokuA kirjoitti:

        Kuule sinä et tuu ampumaan vihollista oman elämäs aikana se on varma, koska Suomi on niin hyvissä väleissä muiden maiden kanssa että mahdollisuus sotaan on pienempi kuin se, että joutuisit muurahaisten syömäks. Joten sinuna en huolis tosta "En ehkä erota kaveria"

        Ehkä vähän muuttunu nää ajat


    • r23r23tg42gt45

      Joitain perusasioita kannattaisi tietää kai sitten että esim. miksi Thompson .45" konepistooliin laitettiin erilainen piippu jne.

      Eli siis sen takia että sellainen vähentää sitä piipun heilumista, M16:ssa on vielä isompi monisuuntainen tuollainen suussa..

    • 1231245352345325

      Oli hyvä isän sanonta... tekemässä halkoja mökillä, ja itse säätämässä taljavarsijousen kiikaria.. sanoi että älä ammu nyt, menen tuosta välistä, 30m matkaa siinä, joo isä oli armeijassa Haminassa, sanoi että pikkuisen menee oikealle ylös nuolet nyt, säädä vähän kiikaria..

    • ornitologi evp

      takkampujaksi pitäisi kyllä riittää pelkkä into , ja erityistä plussaa saa jos siviilissä on harastanut ornitologiaa elikkä lintujen pongausta , -- siis tärkeintä löytää kk -pesäkkeet ja tykistön tulenjohtajat ne on tärkeintä riistaa.

    • Mikko...

      Itse myöskin kiinnostunut samasta koulutuksesta ja juurikin tuola haminassa suunnittelin sen käyväni. Suosittelen (ainakin omasta kokemuksesta) käymään ainakin edes muutaman kerran ampumaradalla kokeilemassa tarkkuuskivääriä, että tiedät millaisella laitteella lähdet ampumaan, kuitenkin vähän erilaista se oikeasti on kun peleissä. Mitä mä olen saanut ymmärtää niin matikka on plussaa kun pitää laskea luodin lentoradat yms. Mutta joo, jos vuokrauslinjalla olisit joskus radalle menossa, niin suosittelen kaliiperia .308

    • Skappari

      Ammut alusta asti hyvin ja jos kouluttajaa sattuu kiinnostamaan kenenkään mielipide, niin pääset siihe paska hommaan.

    • 3+10

      Säkylässä noita oli ainakin melko vähän ja hyvä kunto siinä piti olla kun tosiaan joutuu siirtymään paljon, samoin kärsivällisyys muutoinkin kuin makaamisessa.

      Ei millään pahalla, mutta tosta viestistä tulee läpi se, että oot vaan pelannu CS:ää, ei kuntoa, ei näköä, eikä hajuakaan mitä paskaa koko intti on, joten et sinne tarkka-ampujaksi pääse, etkä todennäköisesti edes halua koko inttipaskaa käydä jahka pääset siihen tarkemmin tutustumaan.

      • Anonyymi

        Ei saa kirjoittaa noin rumasti.intti on parasta mitä voi olla


    • Amattisotials

      Riittää että tunnet arvomerkit Kapteenieverstistä alaspäin ja sitten vaan riittävä into kun peruskoulutuskauden jälkeen haastattelussa kysyvät halukkuuksia. Helppo homma, ei mitää merkitystä mitä oot aiemmin tehny ja onko ammuntataustaa tai metästysharrastusta. Nykyajan pussihousuarmeijalle tuollanen mies on kultaakin kalliimpi

    • sarana55

      Nuoruuden paras anti oli juuri tuo intti :)

    • Vierestäseurannut

      Jos ammut pienoiskiväärillä 70.metrin päästä Rätysen (jokaonlaitonta) Tai Teeren 300 metrin päästä luodikolla niin tarkkuutesi riittää. Mutta perskules kun vihollinen tuppaa ampumaan takaisin.

    • kiikarionoltava

      - tarkkampuminen on ns. raosta ampumista ,- täytyy olla suoja yllä ja alla.

    • Ohhohh

      On täällä kyllä kovaa äijää joka suuntaan. Kaikki varmaan Suomen armeijan käynyt läpi ja nyt luulee olevansa kovia kokeneita veteraaneja. Herätys nyt läskit sieltä ruudun takaa

    • NimimTikkariKourassa

      SPOLissakin on tarkka-ammuntaa mutta vielä enemmän kulunvalvontaa. Yök!

    • karhunkaataja

      -Tarkkámpuja koulutuksen voi käydä videopeleillä -olen juuri valmistunut mestari hirvenkaatajaksi

    • koskaaneisaaluovuttaa

      Aina voi yrittää..
      Edellä kommentoineilta kysyisin mitkä ovat minun mahdollisuuteni sillä itsekin olen ta:ksi haluamassa. Olen 16v ja tällä hetkellä ampunut kilpaa 10 vuotta ja harrastanut metsästystä 8 vuotiaasta asti kaikkea pieriistasta suureen ja rakastan luonnossa oloa. Pisimmät hetket sorsapassissa 12h vaikka ei sorsia olisi. Tämän hetken aseita 22lr kilpailuun, 300m matkalla 6mm br ja metsällä 338win mag. Tällä hetkellä 20 vuotiaiden pienoiskiväärin suomen-mestari. Näkö hyvä muihin ikäisiini nähden ja hyvä peruskunto.

    • Tarkka

      Tarkka-ampuja, tietoinen täsmätappaja. Hyi, helvetti! Kuka normaali-ihminen ja vielä näin siviiliaikana haluaisi lähteä moista edes harjoittelemaan.
      Armeijan käyminen nyt on valitettavasti vielä kaikille miespuolisille periaatteessa pakollista, mutta ei sielläkään kukaan kukaan tuohon hommaan pakota.
      Tarkkuusammuntaa (sekä kiväärillä,että pistoolilla) olen itsekin harjoitellut ja jopa ihan siviilissä ennen inttiä, mutta vaikka kuinka hyvin saisi laukauksensa tauluun osumaan, niin tarkka-ammunta intissä on kuitenjkin aivan eri asia. siinä ei ole kysymys pelkästä tarkkuudesta aseella vaan aseen ja sillä tarkkuusammunnan käyttämisestä tappamisen keinona.
      Jos jotain tarkkuusammunta sinänsä kiinnostaa, niin mahdollisuushan on pyrkiä siinä vaikka olympiajoukkueeseen ja ampua siellä kilpailussa tauluun vaikka maailmanmestaruustulos.

      Jos jotain (entistä tai nykyistä)aseellaan tarkkaa ampujaa haluaa ihailla, niin niitähän on ollut Suomen olympiajoukkueissa moniakin, mutta ketään sota-ajan täsmätappajaa ei kenelläkään ole, ,ainakaan mitään velvollisuutta, ihailla.
      Heistä ei urheiluampujan tarvitse olla yhtään mitään mieltä ja heidät voi nähdä( ja kuitata ) vain sota-aikoihin liittyvänä erityisilmiönä.
      Niiden ilmiöiden ,näin jälkeenpäin 'hehkuttamista' en ymmärrä.

      • Näin.on.marjat.fi

        "Niiden ilmiöiden ,näin jälkeenpäin 'hehkuttamista' en ymmärrä. "

        Sotasankarit, maasta, kansallisuudesta, poliittisesta suuntautuneisuudesta, tai ihan mikä viitekehys hyvänsä kyseessä... ovat olleet ihailtuja ja juhlituja sankareita omiensa joukossa.

        Mielestäni Simo Häyhä teki velvollisuutensa, ja sotatyönsä ihailtavalla taidolla. Hän käytti myötäsyntyistä syntymälahjaansa siinä missä vaikka Reino Hallamaa ymmärsi radiotiedustelua, kumpikin teki sen hyvin minkä parhaiten osasi. Luultavasti molemmat olisivat aikansa muuten ja rauhanomaisemmin käyttäneet, jolleivat suursodan tuulet olisi heitä tehtävinsä työntäneet.

        Jollei kansakunta ole henkensä pelastamisesta sen suorittaneille kiitollinen, ja muistaisi heitä, niin ketä sitten? Muistetaanhan jääkiekon MM-mitalistejakin, ja kyseessä on kuitenkin ainoastaan urheiluleikki.


      • pohjanpojat

        Moraalisaarna: "siinä ei ole kysymys pelkästä tarkkuudesta aseella vaan aseen ja sillä tarkkuusammunnan käyttämisestä tappamisen keinona."

        Oletko tosissasi? Ehket sentään.

        Olisiko moraalisesti arvokkaampaa, jos sotilaat ampuisivat huonosti? Vihollinen hyökkäisi ja suomalaiset sotilaat olisivat asemissa - kovaa tulitusta vihollista kohti, mutta juuri kukaan ei osuisi kohteeseen. Sen seurauksena vihollinen pääsisi asemiin ja alkaisi suomalaisten sotilaiden tappaminen. No, vihollisia sentään säästyisi!

        Tarkka-ampuja tekee sodassa ihan samaa tehtävää kuin muutkin eli vihollisen elävän voiman heikentämistä tappamalla vihollisen sotilaita. Se on tiimityötä.


    • Tarkka-ampuja

      Hauska lukea ketjua. Ainakaan huonoilla ampumatuloksilla ei tuohon hommaan
      ole asiaa.
      Olin itse aikanaan tarkka-ampuja Karjalan Prikaatissa sen asemapaikan vielä
      silloin ollessa Kouvolassa, ampumassa kävimme Tyrrissä ja Pahkajärvellä, siellä
      avoimessa maastossa. Siihen aikaan koulutettiin prikaatissa 8 miestä joka kolmannessa
      saapumaerässä, satuin siis siihen erään jolloin valinta tehtiin. Käytössä oli vain 7kpl
      kiikarikivääreitä joten kaksi miestä joutui jakamaan yhden aseen.
      Kannattaa lukaista tuo Sarjasen kirja; "Valkoinen kuolema", joka kertoo Simo Häyhän
      tarinan josta suosittelisin erityisesti sitä osaa joka kertoo homman eettisestä
      puolesta joka ei ole aivan samanlaista kuin tykin laukaisunarusta vetäminen.
      Homma on muuten asemien tekoa ja paikoillaan oloa. Nykyisin tekniikka auttanee
      paljon etäisyyksien ja tuulen määrittämisessä ja paljon muussakin.

      • EpätarkkaAmpuja

        Tekniikka auttaa myös vihollista tarkka-ampujan löytämisessä ja tuhoamisessa, kannattaa lukea myös: Tapio Saarelainen: Simo Häyhä, Talvisodan legendaarinen tarkka-ampuja. Uusin painos jossa käsitellään nykyajan ja tulevaisuuden tarkka-ammuntaa.


    • weaponsdesigneraluksi

      Ensin kannattaisi olla ainakin kymmenen vuoden kokemus aseiden suunnittelemisesta jotta tarkka-ampujaksi meinasi...

      • Asiaanperehtynyt

        Olen suhteellisen varma, että asesuunnittelija ei tarvitse olla tarkka ampujaksi pääsemistä varten. Kuulostaa jotenkin absurdilta. Ei sinun tarvitse olla autonasentaja tullaksesi rallikuskiksi. Ymmärrän tämä on hiukan huono vertaus, mutta parempaa en keksinyt.


    • NäinPääsinIte

      Tarkkikseks riittää kun viet vanhan impparin pahvitaulun mihin oot vaikka läheltä ampunut jollain el gamon paskalla kaks kutia kymppiin niin todistaa että oot hyvä..kukaan ei kyseenalaista enää sun osumatarkkuutta ja kas,näin olet tarkkis.helppoa kun sen osaa vai mitä?

    • Tarkka-ampuja

      Epätarkka-ampujalle kiitos kirjallisuusvinkistä. Meidän aikanamme ei ollut mitään
      kirjallista materiaalia, muuta kuin omat muistiinpanomme ja sodan ajan kertomukset
      joita tarjoili meille asevaraston TVL sotilasteknikko, sodassa ollut, kuten sen aikaiset
      prikaatin ja pataljoonien komentajatkin.
      Myöhemmin on tullut oikein käsikirjakin ja Pauli Salon; "Vanha ja Uusi testamentti".
      Olen kyllä lueskellut artikkeleita alan kehityksestä ja olen varsin tietoinen tekniikan
      tarjoamista mahdollisuuksista tarkka-ampujien tuhoamisesta, mutta myös siitä että
      tekniikka mahdollistaa myös ampujan toimimisen irti omasta aseestaan ja tähtäämisen
      kauempaa kuituoptiikkaa käyttäen.
      Mitkä ovat sitten käytännön eväät on kuitenkin toinen juttu, tarkka-ampuja lienee
      halvempi kuin tekniikan suomat mahdollisuudet ja tämä saattaa selvitä ohjeella yksi
      laukaus / asema, sillä sen toisen ja ainakin kolmannen ampuu vastustaja ja useimmiten
      suorasuuntaustykillä.
      Yllä Näin Pääsin Ite vahvistaa kuitenkin oman mielipiteeni joka on yhtenevä Tuntemattoman
      sotilaan Honkajoen kanssa, hänen toivoessaan päättäjille edes sen verran viisautta että ovat
      lyömättä päätään Karjalan mäntyyn, toivottavasti varovat käyttämästä sitä muutenkaan
      lyömäaseena kovuudestaan huolimatta.
      Huoli on varsin aiheellinen, sillä onhan meillä ensimmäinen sotaministeri entisten
      puolustusministereiden jälkeen ja olemme hankkimassa hyökkäyshävittäjiä joten jo
      seuraajaministeri saattaa ollakin hyökkäysministeri.

      • De-Facto

        "...sillä onhan meillä ensimmäinen sotaministeri entisten
        puolustusministereiden jälkeen ja olemme hankkimassa hyökkäyshävittäjiä joten jo
        seuraajaministeri saattaa ollakin hyökkäysministeri. "

        Nykyinen puolustusministerimme Jussi Niinistö on mielestäni ylivoimaisesti paras sotien jälkeisessä historiassamme. Ehkä aikaisempikin huomioiden, sitä aikakautta en kuitenkaan ole opiskellut. Hän jos kuka on toiminut Isänmaan etu edellä!


      • Anonyymi
        De-Facto kirjoitti:

        "...sillä onhan meillä ensimmäinen sotaministeri entisten
        puolustusministereiden jälkeen ja olemme hankkimassa hyökkäyshävittäjiä joten jo
        seuraajaministeri saattaa ollakin hyökkäysministeri. "

        Nykyinen puolustusministerimme Jussi Niinistö on mielestäni ylivoimaisesti paras sotien jälkeisessä historiassamme. Ehkä aikaisempikin huomioiden, sitä aikakautta en kuitenkaan ole opiskellut. Hän jos kuka on toiminut Isänmaan etu edellä!

        Jussi Niinistö on presidenttiainesta..tinkimätön Suomen edun valvoja,edistäjä ja lahjomaton EUn ja itänaapurin suhteen..Niinistön-Niinistön linjan jatkuminen takaa Suomen pysymisen maamme etua edistävällä tiellä emmekä sorru lyhytaikaisen edun tavoitteluissa epäedullisiin hankkeisiin.

        Jussi Niinistö Presidentiksi !


    • tosifacta

      Tällä sotaministerillä on tulevaisuutta ainoastaan odinin sotureissa.

    • todellinenmies

      Ihmetellä pittää miksi nuoriso aina pyrkii talonpojan tappolinjalle armeijassa , kyllä säähavaintoasemalla on hyvä olla ,pyrkikää sinne mieluummin

      • Realistinenajattelija

        Koska armeija on aktiivista joka rauhan aikana on mukavassa kohtaamispaikassa missä haaste, vitutus ja ryhmähenki kohtaavat


    • päivywstäjä

      Älkää herranjumala hakeko tarkka-ampujaksi! Kuulostaa hyvältä hommalta mutta todellisuudessa aivan perseestä.

      Vitusti siirtymistä ja liikkumista 2.kertaa painavammilla varusteilla kuin tavallisella jääkärillä.
      Sit kun vihdoin olet sen 7 tunnin putkeen marssimisen jälkeen löytäny hyvän tähystyspaikan niin saat kantaa taistelijaparisi kanssa 150 poteroa eri ilmansuuntiin ja linnoittaa ittes. Sen jälkeen makaat liikkumatta 10tuntia vesisateessa mutasessa poterossas silmä kiinni tähtäimessä ja odotat olematonta vihollista. sittenku se vihollinen vihdoin tulee oot niin väsynyt että ammut päin persettä ja saat kouluttajalta vitunmoiset haukut ja joudutte sit peittää ne 150 poteroa ja marssimaan takasin. sodassa ette elä kovin kauaa

      T: alig nönnönnöö säkylä 1/16 1.jk

    • lyijypallovoimailut

      Aamulla oli TV:ssä, uutisissa "voimistelupallo", tuollainen lyijynvärinen n. 100cm halkaisijainen, niin kuvittelepa jos se olisi kokonaan lyijyä se pallo, olisi helppo laskea paljonko painaisi ja siinä' olisi voimistelua sitten sellaisen kanssa voimistellen.

    • Yökyöpä

      Paljonko olis hyvä pinnamäärä 300m 10ls ilman kiikaritähtäintä? Onko monta varusmiestä pystynyt 100 pinnaa 10 kudilla?
      Luulen, että harvassa jopa puolta lyhyemmältä 150m.

    • HelppoaKuinMikä

      Ostaa sniper pleikkapelin ja vetäsee sen läpi niin on jo valmis sniperi mihin sotaan vaan.

      • Seeykkö

        Ei mitään pleikkoja, vaan klassinen avotähtäin ammunta makuulta ruutiaseella matka 150m.


    • sniiperru

      Katsoppas se Amerikan snaipperi elokuva. Mieti sitten haluatko oikeasti. Tosin Suomessa leikitään, tosi paikan tullen olisi oikeasti kusiset paikat. Muuallakin kuin housuissa.

      • Fhgjhbj

        Elokuva on elokuva!!!!!!


    • ToistenTukija

      Tämähän on 2012 tapahtunut. Todennäköisesti kaveri pääsi koulutukseen kävi sen ja sitä vitutti sellaisella hyvällä tavalla. Hän on onnistunut ja kokee ylpeyttä. Vaikka täällä nää todelliset isämmaanpualustajat jotka vittuilee ja on muutenkin epäkohteliaita, jos ymmärtäisitte että rohkaiseminen ja toimii paremmin kuin maanrakoon dissaaminen...

    • Kohta.inttiin

      Minäkin motivoiduin tarkka ampuja hommasta kun olen katsonut tosi paljon Syyrian sodasta YouTube videoita, tosi siistii !!!! Tuota haluun tehä, missä intissä saa koulutuksen ja saako heti oman aseen? Noista videoista olen kyllä jo kaiken oppinut et olen jo valmis tarkka ampuja!

      • Anonyymi

        Saa aseen heti omaksi ja sen saa lomillekkin ottaa mukaan jos haluaa, patruunoitakin saat niin paljon kuin haluat..


      • Anonyymi

        Kysyppä muutamalta TA:lta oliko mukavaa hommaa ja mieti sitten uudestaan. Todellisuudessa homma on ihan perseestä. Koulutuksen aikana ammutte vaa 300 laukausta per ukko ja kavelette hirveitä matkoja, sitten kun ootte jonnekin päässy makaatte vaa 10 tuntia ammutte ehkä kerran ja lähete menee. Ei mitkään Syyrian sotavideot oo verrattavissa suomen TA hommiin.


    • Anonyymi

      mitenköhän pitkään T-A koulutus kestää?

      • Anonyymi

        En tiedä mutta laukkujen kantamisen oppii hetkessä :D


    • Anonyymi

      On kunniallista ja hienoa lukea näitä kirjoituksia, sanon vaan kokemuksesta että tarkka-ampujaksi ei voi ns. kouluttautua, se tarvii personallisia ominaisuuksia kuten rauhallisuutta, kylmäpäisyyttä ja omaksuntaa oman kehon hallintaan, ne kun on kohdallaan niin voi toistuvien harjoitusten myötä saavuttaa hyviä tuloksia, viimeiseksi tärkeintä on oma tahto haluta ja omaksua, se tuottaa tulosta. Aina kannattaa yrittää sitä mitä haluaa

      • Anonyymi

        "tarkka-ampujaksi ei voi ns. kouluttautua, se tarvii personallisia ominaisuuksia kuten rauhallisuutta, kylmäpäisyyttä ja omaksuntaa oman kehon hallintaan"

        Rauhallisuus ja kylmäpäisyys ovat tärkeitä ominaisuuksia. Tiedän tarkka-ampujiksi koulutetun henkilöitä, jotka ampuivat rynkyllä minua huonommin. Kyllä he koulutuksen kautta oppivat sitten osumaan.


    • Anonyymi

      Pääsenkö sukellusvene torjuntaan,mulla on punaiset silmälasit

      • Anonyymi

        Kuinkahan jouduin tälle sivulle? Kai maanpuolustusjuttuja etsiessäni. Isäni oli tarkk-ampuja talvi- ja jatkosodassa, ja jäi henkiin, niin kuin voitte päätellä, koska nyt 75-vuotiaana tätä kirjoittelen. Nuoruudessani itäsuomessa harrastin metsästystä, kun se oli tavallinen harrastus siihen aikaan, 50-60-luvulla.
        Ennen inttiä olin siis ammuskellut pienoiskiväärillä ja "pystykorvasta" tehdyllä hirvikiväärillä aika paljon. Intissä, pioneeriporukassa, ammuin ekaluokan aika hyvillä pisteillä ja sain kuntoisuuslomankin. Joukkueenjohtaja hieman ihmetteli tulostani. Ehdotti siirtoa joukko-osastoon, jossa olisin voinut saada ampumakoulutusta tarkk-ampujaksi. En halunnut lähteä, koska isäni oli kertonut asiasta faktoja. Kostoksi se luti pisti minut raukkiin, ja jouduin roikkumaan intissä 11 kuukautta, vaikka siviilitöihin olis ollut kova halu. Tämä tarina on tosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinkahan jouduin tälle sivulle? Kai maanpuolustusjuttuja etsiessäni. Isäni oli tarkk-ampuja talvi- ja jatkosodassa, ja jäi henkiin, niin kuin voitte päätellä, koska nyt 75-vuotiaana tätä kirjoittelen. Nuoruudessani itäsuomessa harrastin metsästystä, kun se oli tavallinen harrastus siihen aikaan, 50-60-luvulla.
        Ennen inttiä olin siis ammuskellut pienoiskiväärillä ja "pystykorvasta" tehdyllä hirvikiväärillä aika paljon. Intissä, pioneeriporukassa, ammuin ekaluokan aika hyvillä pisteillä ja sain kuntoisuuslomankin. Joukkueenjohtaja hieman ihmetteli tulostani. Ehdotti siirtoa joukko-osastoon, jossa olisin voinut saada ampumakoulutusta tarkk-ampujaksi. En halunnut lähteä, koska isäni oli kertonut asiasta faktoja. Kostoksi se luti pisti minut raukkiin, ja jouduin roikkumaan intissä 11 kuukautta, vaikka siviilitöihin olis ollut kova halu. Tämä tarina on tosi.

        " Kostoksi se luti pisti minut raukkiin, ja jouduin roikkumaan intissä 11 kuukautta, vaikka siviilitöihin olis ollut kova halu. Tämä tarina on tosi."

        Tuolla asenteella olet näköjään viherpipertäjä ja sovit hyvin sotkuun leipomaan munkkeja ja sen jälkeen variksenpelättimeksi marttakerhon mansikkamaalle.


    • Anonyymi

      Kenestä ajattelit tehdä ruumiin?

    • Anonyymi

      "Näitä ihmisiä ei saa nähdä – Yllättäen iskevät Suomen armeijan tarkka-ampujat kylvävät viholliseen pelkoa ja epävarmuutta"

      https://yle.fi/uutiset/3-10384594

      Sieltä voit lukea tarkka-ampujalta vaadittavista ominaisuuksista jne.

    • Anonyymi

      Pääsiköhän hän ikinä tarkka ampujaksi, näin 10 vuotta myöhemmin

    • Anonyymi

      Ite sanoisin että kyllä se armeija sieltä T-A hommistakin parhaimmat omenat poimii..jättäsin nää netti tarkka-ampujat omiin arvoihinsa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4384
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2375
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      181
      1127
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1066
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe