jakohihnan vaihto 3v / 60 000km ???

onko näin ?

Huollossa kaveri väitti, että fiat bravassa (2000, 1.6 bensa) pitäisi vaihtaa jakohihna 3 vuoden tai 60 tkm:n välein. Autollani vaihdosta on juuri 3 vuotta, mutta ajettu vain 30 tkm sen jälkeen. Pitääkö tuo väite paikkaansa vai onko vain huoltofirmojen rahastusta ?

36

17248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooo.

      aika ja kilometrit kuluttavat hihnaa...

    • stiilosti

      Meikä omisti ja ajoi vuosia sitten Marealla ja kun matkaa kertyi 75 tkm ja 5 v alkoi kuulua jakopäästä sirinää, niin vaihdoin hinhan ja rullat. Aika ei sitä hihnaa syö, vain kilometrit ja silloinkin vain kiristinrullaa. Tuo mainittu sirinä johtuu siitä, että jakopään kiristinrulla on muovia ja sen kuluminen on suurin syy vaihtotarpeeseen. Ennen vanhaan kun tämä sama 1,6 litrainen perusrunko oli 128 maliissa ja silloin ajettiin 120 tkm ennenkuin vaihdettiin hihnaa. Ajoin montakin 128:a hihnanvaihtomittaan, eli tunnen asian. Ajan nyt Stilolla jossa on ns 192 tyypin 1,6 litrainen GM-kone jossa hihnan vaihto on 150 tkm/10v ja kaiken päälle kaupunkikulutus on 6,7 - 6,9 l/100km.

      • justniii

        huvikseen ne taitavat sen tuollain aika / km mukaisesti jokapaikassa ilmoittavan.


      • stiilosti
        justniii kirjoitti:

        huvikseen ne taitavat sen tuollain aika / km mukaisesti jokapaikassa ilmoittavan.

        Muistan hyvin, kun -70 ja -80-luvuilla Fiattien jakohihnanvaihto oli lähes aina 120 tkm, eikä aikarajoitusta ollenkaan. Olen ihan varma, että hihnat kestävät ainakin sen 10 v, mutta ne pahuksen muoviset kirintinrullat eivät kestä kuin sen 60-70 tkm. No, tuolla konstilla saa myytyä tavaraa ja huoltotyötä, jos auton omistajalla on peukalo väärässä kohdassa. Ja jakohihnan kohdalla se on useimmilla ihan keskellä kämmentä, ja kauppa käy.


    • Luigi Cravatto

      Huoltofirmojen rahastusta tuo on. Ulkomailla vaihtoväli on kaksinkertainen.

      Minulla oli myös Marea 1.6 ja siihen vaihdoin hihnan 120000 km kohdalla ja mitään ongelmia ei ollut. Suomalaisen maahantuojan ohje oli 60000 km, perustelut lyhyelle vaihtovälille olivat mielestäni heikot. Marea oli erinomainen auto, jossa ei koskaan ollut vikoja. Vaihdoin auton 212000 km ajettuna uuteen ja silloinkaan moottori ei kuluttanut öljyä ja kaikki toimi. Stilo ei sitten ollutkaan ihan yhtä onnellinen tarina.

      • GP Air

        Huoltokirjan mukaan omassa Grande Punto 1.2 bensiini vm.2011 jakohihnan vaihtoväli on 120 tkm tai 4 vuotta. Kysyin varmuuden vuoksi sen huollosta ja niin kuulema on.


      • stiilosti
        GP Air kirjoitti:

        Huoltokirjan mukaan omassa Grande Punto 1.2 bensiini vm.2011 jakohihnan vaihtoväli on 120 tkm tai 4 vuotta. Kysyin varmuuden vuoksi sen huollosta ja niin kuulema on.

        Nuo kilometrit tuntuvat jo järkiviltä, mutta aika ei taida olla kohdallaan. En tunne tuon 1,2 litraisen teknologiaa, mutta vaikuttaa siltä, että siellä ei ole muovisia osia jakopäässä. Hyvä kuitenkin, ettei ihan joka toinen vuosi tarvitse hihnanvaihdon kanssa touhuta.


      • sitikkafani
        stiilosti kirjoitti:

        Nuo kilometrit tuntuvat jo järkiviltä, mutta aika ei taida olla kohdallaan. En tunne tuon 1,2 litraisen teknologiaa, mutta vaikuttaa siltä, että siellä ei ole muovisia osia jakopäässä. Hyvä kuitenkin, ettei ihan joka toinen vuosi tarvitse hihnanvaihdon kanssa touhuta.

        Jos huoltokirjaan on lisätty tuo 3v/60tkm, niin siitä on syytä pitää kiinni, Suomessa. Ja visusti. Nähty on, kun ei kilometrit, (1,6 16V -99) vaan aika ylittyi muutamalla kk:lla, oli kiristinrullan teräspeltirunko väsynyt, murtunut. Ja kun ylittyi ohjeaika, niin kaverin lomsa kävi. Tämä on eräs tositapaus.


      • kilometrit syö
        sitikkafani kirjoitti:

        Jos huoltokirjaan on lisätty tuo 3v/60tkm, niin siitä on syytä pitää kiinni, Suomessa. Ja visusti. Nähty on, kun ei kilometrit, (1,6 16V -99) vaan aika ylittyi muutamalla kk:lla, oli kiristinrullan teräspeltirunko väsynyt, murtunut. Ja kun ylittyi ohjeaika, niin kaverin lomsa kävi. Tämä on eräs tositapaus.

        Isälläni oli aikoinaan 460 volvo 2 litran koneella vuosimallia -93.Isäukkoni ei paljonkaan volvollaan ajellut , mitä nyt kaupassa ja mökillä kävi . Auto vaihtui 2006 uuteen ja vanhalla oli ajettu alle 50 tkm eikä jakohihnaa ollut vaihdettu. Eli hihna oli 13 vuotta vanha , itse olen sitä mieltä että kilometrit hihnaa syö enemmän kuin aika.


    • Rahastusta

      Vaihdoin kakkosautooni Bravo 1.4 -98 hihnan 2005. Sen jälkeen sillä on ajettu hyvin vähän mutta ilman ongelmia.

    • Juuri vaihtanut

      Itsellä on Grande Punto -09 ja huoltokirjassa vaihtoväliksi iloitettu tuo 60 tkm tai 3 vuotta.

      Edellisessä autossa Peugeotissa pääsi hihna menemään poikki ja sen jälkeen pitikin vaihtaa venttiilitkin hihnan lisäks,i joten tuli hieman kalliimpi vaihto ja sen jälkeen en ole viitsinyt riskeerata. Vaikka hieman alakanttiin varmaan on noi rajat laskettu. Nehän varmaankin lasketaan sen takia noin, jotta 110% varmuudella pitäis kestää ainakin siihen asti ja sen ylittävältä osalta voidaan siirtää vastuu omistajalle.

      En tiedä miten suomen talvi sitten mahtaa vaikuttaa hihnan kestoon, jos muissa maissa on annettu pidempiä kestoarvoja. Lämmöltähän sen pitää jo joka tapauksessa suojattu (moottorin kuumuus) ja aurinkohan sinne ei yleensä pahemmin paista.

    • kvalttori

      Kyllä vaan syö aika kumista hihnaa. Eräässä autossani jonka ostin oli myyjä vaihtanut sanomansa mukaan juuri hihnan. Muujä oli siis yritys, mutta ei autokauppa. Kuinka ollakaan 3v tuosta jakohihna petti. Hihna ei katkennut vaan rivi hampaita irtosi hihnasta. Kun kokeilin hihnan muita kumisia hampaita lähtivät ne irti sormin repimällä.
      Eipä tainnut olla tämä rehellinen keski-suomalainen raskaskoneiden korjaus ja asennus firman omistaja vaihtanut / vaihdattanut hihnaa juuri ennen myyntiä. Kilometrejä tuolla vehkeellä ei tullut tuona aikana kun alle 50thkm.
      Tämmösiäkin kusettajia löytyy, joten epäilevä täytyy näköjään olla joka käänteessä.

      • viiattiii

        Ei mokomia hihnoja kannata vaihdella, kun se sitten katkeaa niin voi samalla tehdä vähän isomman huollon..eli uusia kannen hilppeineen ja jos on tooosi kivasti käynyt niin vielä pari kiertokankeakin. Sittenpähän on taas uudenveroinen pastamankeli odottamassa seuraavaa `huoltoa`.


    • ei ole rahastusta

      Usko pois ja vaihdata, vesipumppu kannattaa samalla vaihdattaa, kun
      paikat on siitä kohden auki. Kyllä ne tietää siellä.
      Kun hihna pasahtaa kalliiksi tule, vaikka onhan niissä varaa, vaikka
      "yli meneekin"

    • Veksiiiii

      Fiestassa jakohihnan vaihtoväli 240tkm. Pikkasen Fiatin touhu yllätti

      • paraskin_tietäjä

        Mitä nää fix or repair daily pellet täällä nyt pyörii?

        Foordiin en viitsi koskea, kun yksi tuttu osti uuden mondeon 2000-luvun alkupuolella. Ruoste- yms. ongelmien piti jo olla kunnossa, mutta niin vaan meni kaikki ovet vaihtoon kittivian ansiosta. Ja 170 tkm kohdalla porsi moottorista kiertokangen laakerit. Ei tarvinnut korjata, kun ikää jo 7 vuotta = korjauskustannus > auton arvo.

        Ja nykyäänhän tojon dieselit ynnä VAGin bensakoneet tuppaa porsimaan vieläkin vähemmillä kilometreillä, mutta essonvaarit vaan laulaa jotain 30 vuoden takaisia laulujaan...


    • 120tkm

      Grande Puntollani (vm.2011) vaihdatin hihnan hieman yli 100 tkm:ssa, ikää autolla oli silloin 4 vuotta. Ihan hyväkuntoisen näköinen vanha hihna oli mutta tuo 4 vuotta tuli täyteen niin vaihdatin. Kilometriraja hihnanvaihdolle olisi ollut 120 tkm, kuten tietääkseni kaikissa uudehkoissa bensafiateissa on.

    • RMB

      Fiatin maahantuoja saa tehtaalta X euroa autoa kohti takuukorjausrahaa. Kun X euroa on käytetty, joutuu maahantuoja maksamaan omistaan takuukorjaukset.
      Vuosituhannen vaihteessa Fiat Marean jakohihna ei tahtonut kestää luvattua 120.000 km / 4 vuotta. Mitä tehdä? Lasketaan vaihtoväliä 80.000 km / 3 vuotta. Sen jälkeen vastuu on asiakkaalla. muistaakseni väli pudotettiin myöhemmin 60.000 km/3 vuotta.
      Jo alkoi hihna kestämään.
      Yleisesti ottaen kun hihnan vaihdetaan, on syytä vaihtaa kiristimen lisäksi myös vesipumppu. On tärkeää myös tarkastaa välipyörien hammastuksen ja laakerien kunto. Ei ole myöskään pahitteeksi tarkistaa uudella hihnalla kampiakselin ja nokka-akselin(t) hammastus. Katsotaan ettei hihnan hammas pohjaa ko. rattaisiin.
      Pohjaaminen tarkoittaa sitä, että hammaspyörä on kulunut ja näin edesauttaa ennenaikaisen jakopäävaurion.
      Noudattakaa ihmeessä annettuja vaihtovälejä. Edempänä joku kirjoitti ettei hihnassa ollut mitään silmämääräistä vikaa. Niin, ei siinä saa ollakaan. jos olisi ollut, on vaihtoväli liian pitkä.
      Myös joku oli maininnut vaihtoajan vaikutuksesta hihnaan. Kyllä aika kovettaa kumia. Kumisaappaan varteenkin alkaa ajan myötä tulemaan pykämiä vaikka ei koville joutuisikaan. Renkaista puhumattakaan.

    • kestääkyllä

      Fiatin dieselkoneissa taitaa hihnanvaihtoväli olla jopa 140 tkm (paitsi 1.3 Jtd ei hihanvaihtoa koska ketjukone).

      • F.I.A.T

        60 000 km/4 vuotta. Hihna kestäisi mutta vesipumppu ei.


      • väärää_tietoa

        Taidat olla trolli, kun nykyään bensakoneillakin on (taas) 120 tkm/4 vuotta speksi. Dieseleillä vissin koko ajan näin, vaikka bensakoneilla oli välillä 60 tkm/3 vuotta.


      • F.I.A.T

        Kyse oli Dieselistä, tunget bensakoneita tähän
        "Dieseleillä vissin koko..." Kovin varmaa tietoa vaikuttaa olevan.


      • älä_suotta_pidättele

        No, kerrotko meille nyt, missä dieselissä on 60 tkm hihnanvaihtoväli. 1,25 litraisessa?


      • tunge_deselit_sinne
        F.I.A.T kirjoitti:

        Kyse oli Dieselistä, tunget bensakoneita tähän
        "Dieseleillä vissin koko..." Kovin varmaa tietoa vaikuttaa olevan.

        Kun on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta. Ensi sekoili "kestää kyllä" ja kun dieselimiehet näin kaappasivat ketjun, sopikin jo unohtaa, mistä alun perin puhuttiin.

        Lainaus alkuperäisestä viestistä:
        "fiat bravassa (2000, 1.6 bensa) pitäisi vaihtaa jakohihna"


      • AnthonMyski
        tunge_deselit_sinne kirjoitti:

        Kun on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta. Ensi sekoili "kestää kyllä" ja kun dieselimiehet näin kaappasivat ketjun, sopikin jo unohtaa, mistä alun perin puhuttiin.

        Lainaus alkuperäisestä viestistä:
        "fiat bravassa (2000, 1.6 bensa) pitäisi vaihtaa jakohihna"

        Hyvin sanottu! Vittuilusta ei oo paljon apua, kun asioista puhutaan.


    • kabulu

      120 000 km ja 6v tarkastettu huoltoliikkeessä. Fiat punto torino vm 2005.

      • hmmmmmn

        Kyllä nuo lyhennetyt vaihtovälit ovat maahantuojien ylivarovaisia suosituksia. Vanhassa autossahan heillä ei ole mitään vastuuta muutenkaan. Hihnan voisi vaihtaa hyvällä omallatunnolla pari vuotta myöhemmin, jos tulee vähän ajoa ja vähintään kun puolet km-määrästä saavutettu, eli jos 120tkm , niin voi ajaa sen 60 tkm kohdille ja aikaperusteisesti pitää hihnaa pari vuotta yliaikaa. Eivät ne voi niin heikkoja olla ja materiaalit ovat kehittyneet, jos tulee ostaneeksi aina merkkituotteen, eikä mitään halpishihnoja.

        Tosin Brava/Bravo yms. koneissa on tuolla ylhäällä mainittu hyvä syy miksi hihna pitää ehdottomasti vaihtaa. Niiden jakopäissä on ilmeisesti heikkous. En tiedä sitten onko sitä mistä vuosimallista lähtien parannettu vai onko lainkaan.


    • Jupelis

      Honda civikillä ajoin 200 tuhatta aikoinaan,ei tullut ajatuksiinkaan,että olisi jakohihna vaihtaa.eikä seuraava ostajakaansitä kysynyt.yhden kerran on katkennut,omaa tyhmyyttä,pesin auton nmootoria,ei ähtenyt käyntiin,verätettiin käyntiin toisella autolla,jolloin vaurioitui,repäsy,kun vaihten laittoi päälle,mikä aiheutti katkeamisen,öljy,jos pääse jakohihnalle,voi aiheuttaa,että katkee ajossa.einormaali käytössä ylensä katkea.

    • FiatPuntoGrange0814

      Fiatin maahantuoja on näin ohjeistanut muovisen kiristinrullan takia.
      vaihdata samalla myös vesipumppu ja tarkastata monikäyttöhihna

    • maamimamma

      Samoin sanottiin 3v/ 60tkm. en ole 3 vuoteen ajanut tuota määrää, mittä peloittelevat. Nyt ajettu jotain 98.5 siis 2017 ja saisi ajaa 120 häh. eka hihna vaihdettu 56.4 vuonna 2013, pitääkö jo panikoida?

    • kaisaV8

      Fiat puntooni vaihdettu 2/2014 ja funtsin kun olen viemässä autoa huoltoon, että vaihdatanko. sen jälkeen ajettu reilu 30 000 kun edellisen kerran vaihdettu.

    • GEEPEE1.2

      Ei kannata vaihtaa. Ajele vaan vielä ainakin 2 vuotta. Minä ajoin Grande Puntolla 103 tkm ennen ensimmäistä hihnanvaihtoa ja vielä olisi alkuperäinen hihna kestänyt.

    • Anonyymi

      ei ole rahastusta,jos hihna on ollut 4 vuotta se on jo menettänyt lujuuden.hihna on jo alkanut venyä.mitä vanhempi on hihna se haurastuu.siksi on suositeltu hihnalle ikä

      • Anonyymi

        Croma 2.0 i.e -88, muistelen että hihnanvaihtoväli 60 tkm. Huoltokirjan mukaan se oli vaihdettu viimeksi n.297 000 km kohdalla muistaakseni loppuvuonna 2012. Ostin auton kesällä 2016 (mittarilukema n.316 000 km) ja myin pois hiljattain (mittarilukema n.343 000 km). En vaihtanut hihnaa koko aikana. Eli ainakin Cromassa tuo kesti hyvin vaikka oli yli 8 v sama hihna, ja voi olla että kestää vieläkin kun kilsoja viime vaihdosta vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Croma 2.0 i.e -88, muistelen että hihnanvaihtoväli 60 tkm. Huoltokirjan mukaan se oli vaihdettu viimeksi n.297 000 km kohdalla muistaakseni loppuvuonna 2012. Ostin auton kesällä 2016 (mittarilukema n.316 000 km) ja myin pois hiljattain (mittarilukema n.343 000 km). En vaihtanut hihnaa koko aikana. Eli ainakin Cromassa tuo kesti hyvin vaikka oli yli 8 v sama hihna, ja voi olla että kestää vieläkin kun kilsoja viime vaihdosta vähän.

        Noin 4v ja noin 32tkm ja oli jo hihnassa halkeama, josta olisi voinut hihna joku kaunis päivä katketa. Ei niitä hihnoja suotta vaihdeta todellakaan. Noin siis 1.4 moottorissa. Mieluummin ajoissa kuin liian myöhään. Kai niillä kuitenkin suhteellisen pienellä riskillä voi ajaa 4-5 vuotta.


    • Anonyymi

      Ferrarissa on paljon lyhempi vaihtovälit!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2132
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe