Opintojen vaikeimmat asiat?

vanikkakekkuli

Mitkä ovat lääkiksen 6 vuoden opinnoissa vaikeimmat asiat?

10

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+13

      Olen vasta opintojen puolivälissä, mutta hankalimpia on mulle ollut anatomia ja biokemia. Patologian tenttiä pidetään lääkiksen vaikeimpana, mutta se ei ollut mulle sellainen, vaan nuo ylhäällä mainitut. Keskustelun aloitus tästä teemasta on mielestäni hyvä!

    • tohtoripaisuvaiskudo

      sisäänpääsy

    • Sverige 2013?

      Sisäänpääsy

      • leurksisd

        Mikä siinä pääsykokeessa on vaikeinta? Kuinka monta sivua siinä on ja mitä painotetaan eniten?


      • fddfghgdfdf
        leurksisd kirjoitti:

        Mikä siinä pääsykokeessa on vaikeinta? Kuinka monta sivua siinä on ja mitä painotetaan eniten?

        Pitää olla hanskassa lukion kemia, fysiikka ja biologia. Tiedä yhtään minkälainen tuleva koe on. Aineistopohjanen ainakin.


    • Lääkehoito?

      Tarkoittiko tuo 17 13:n vastaus sitä, että menet niissä myös yli siitä, mistä aita on matalin? Tai mahdollisesti, ettet pidä niitä kovinkaan tärkeinä? Ihan ystävällisesti kysyn. Eivätkö juuri anatomia ja biokemia ole hyvin tärkeitä jos ajatellaan sairauksien syyn ja synnyn ymmärtämistä? Ja taas sitä kautta ihmisen paranemista?

      Kuinka paljon lääkis on sellaista, että opetellaan että tämä oireisto ja sairaus on yhtä kuin tämä lääkitys? Opetetaanko siellä ajattelemaan sairauksia siltä kantilta, miten ne lääkehoidetaan?

      Mitä mieltä täällä ollaan funktionaalisesta lääketieteestä? Tieteysti lääkehoito on tärkeää, mutta onko se ihan ainoa tie edetä? Tiedän, että ette voi sille mitään, juuri nyt, mutta te olette tulevaisuuden lääkärisukupolvi. Olemmeko me missanneet terveyden hoidosta lääkkeiden kehitysvimman takia jotain?

    • Candida

      Lääkis ei mun mielestäni ole lainkaan "yhdistä sairaus ja lääkitys" -tyyppistä. Iso osa sairauksista on monitekijäisiä ja usein sairastetaan montaa sairautta yhtä aikaa, jolloin oirekirjo voi sekoittua. Eräällä opintojen alkuvaiheen luennolla eräs professori totesikin, että usein maallikot kuvittelevat lääketieteen opintojen olevan juuri sitä, että yhdistetään lääke ja sairaus, mutta opiskelijat tulevat huomaamaan, että asia ei ole millään tavalla tällainen.

      Lääkekehitys on mielestäni erittäin tärkeä asia. Tänä päivänä on liialti jätetty lääkekehitys paitsioon ja sen resursointi esim. lääkeviitehintajärjestelmän hintoja painamalla ja perustutkimuksen rahoituksen karsimisella on litistetty.
      Harvinaiseen entyymipuutossairauteen yms. kuolevalle on turha tulla kertomaan funktionaalisesta lääketieteestä tai ihmisen kokonaisvaltaisesta kohtaamisesta, jos hänen elämänsä päättyy siihen, ettei lääkekehitystä ole priorisoitu tarpeeksi korkealle.
      Nimenomaan lääkkeityksen vuoksi harva suomalainen työikäinen ei kuole sydän- ja verisuonisairauksiin, toisin kuten ennen oli tapana

    • Lääkehoito?

      Niin, tietenkin lääkehoidolla on paikkansa, en sitä sanokaan. Erikoissairaanhoitoon en mene, mutta entä tavallinen terveyskeskushoito, jossa paljon potilaita käy. Siellä potilas voi tosiaan valittaa useita epämääräisiä oireita, kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin. Esimerkiksi samalla potilaalla voi olla hiusten lähtöä, lihassärkyjä, unettomuutta, levottomat jalat, ummetusta ja närästystä. Silloin voisivat funktionaalinen lääketiede ja biokemian tuntemus olla hyväksi, ettei anneta vaan jokaiseen vaivaan (oireeseen) omaa lääkettänsä, jos annetaan. Tai no hiusten lähtöön ei varmaan annettaisi, mutta muihin.

    • hoitsu ja tukka

      noordströmin rolffi auttaa hiustenlähdössä, älä sinä pikku lääkäri sitä pohdi:)

    • (-/:;()

      Henkisesti oikeuslääketieteen ruumiinavaukset.. Muuten biokemia Krebsin sykleineen.. Terveisiä vaan kaikille niissä hikoilleille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe