Hei! Kanini, kääpiöluppa, joka on jo 5-vuotias, on alkanut aivastelemaan. Se saa yht'äkkiä aivastuskohtauksen ja välillä minusta tuntuu, että se tukehtuu. Pari vuotta sitten jouduin käyttämään kaniani eläinlääkärillä, koska se lopetti syömisen. Lääkärit antoivat lääkettä, jolla suoliston limakalvoja kohennettiin. Joskus silloin alkoi myös kanin silmät vuotamaan, joten saimme siihenkin lääkettä, mutta se ei auttanut. Myöhemmin todettiin, että kanin kummassakin silmässä on kaihi. Ja nämä silmät vuotavat edelleen, semmoista hieman sameahkoa nestettä, joka kuivaa inhottavasti kanin silmän alapuolelle. Kanille on tullut myös karvattomia kohtia, joihin kasvaa normaalia tummempaa karvaa. Mutta nämä eivät ole sen kummemmin haitanneet kanin elämää.. Kanin nenä ei siis vuoda, joten aivastelu voisi johtua allergiasta, mutten ole laittanut häkkiin, enkä tuonut huoneeseeni mitään, mikä voisi olla allergoiva. Voisiko kanilla olla joku tauti?
Tiedän, kanini on todella vaivainen, ei tarvitse kommentoida sitä, koska olen yrittänyt hoitaa kaniani kaikella rakkaudella. Ja onhan se vanhakin jo..
Ja mistä tietää, onko kanilla kipuja?
Kiitos avusta!
Kanini aivastelee
4
766
Vastaukset
- kääpiölupanomistaja
Jos kanilla on pahat kivut sen kyllä huomaa.Minullakin on kani siltäkin lähtee aika reilusti karvaa mutta kaljuja laikkuja en ole löytänyt.jos kanisi on hieman pelokas ja ikäänkuin poissaolevan oloinen suosittelen viemään eläinlääkäriin tai edes soittamaan ja kysymään mikä kanillasi voisi olla koska eläinlääkäriltä saat varmasti paremman vastauksen kuin minulta.oma kaninikin aivastelee aika usein ja aivasteluja saattaa tulla monta peräkkäin mutta sen ei pitäisi olla mitenkään epänormaalia(olen itse eläinlääkäriltä kysynyt).omalle kanille silmä vaivoihin olen käyttänyt maxim nimistä silmätippa tuotetta sitä saa ihan tavallusesta apteekista tosin omalla kanillani ei ole kaihia muttavtämän jälkeen silmien ei enää pitäisi vuotaa.
- k393hn3
Kanin aivastelu on ihan normaalia. Muistathan pitää kanisi häkkiä paikassa, jossa ei vedä.
Muistathan myös pitää kanisi ruokavalion monipuolisena, niin että saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Pelkkä rakkaus ei luonnollisestikaan riitä tyydyttämään kanin ravinnonsaantia.
Kipua kani voi peitellä, koska se on alkuperää saaliseläimet ja heikkouden näyttäminen ei ole sille hyvä asia. Todella kovia kipuja jos on, niin silloin sen huomannee jo kanin käytöksestä. - fasuhyppelipitkinsil
Pasteurella? Lääkäriltä saat paremman vastauksen. Varaa kanille siis aika. Ota kanien sairauksista selvää, etenkin pasteurellasta, sillä se aiheuttaa kaneille monia vaivoja (mm. nuhaa, silmien vuotamista, paiseita, hengitystietulehduksia jne.)
Sijoita kani vedottomaan paikkaan, pidä sen yleiskunto hyvänä eli päästä päivittäin useiksi tunneiksi juoksemaan, siivoa häkki ja kanin ympäristö tarpeeksi usein, tarjoa mahdollisuuksien (kestääkö maha?) mukaan mahdollisimman monipuolista ravintoa.
Luultavasti saat lääkäriltä antibiootteja. Hyvä lisä olisi sairastapauksissa lisätä monivitamiineja juomaan tai antaa suoraan suuhun veteen laimennettuna. - murmeli :)
Omalla kanilla on samaa. Vein kanin lääkäriin, sain antibiootteja ja kun kani sai lääkettä ei aivastellut ollenkaan. Antibioottikuurin jälkeen aivastelu alkoi taas, joten luulen että jonkinlainen tulehdus eikä ole vielä mennyt ohi? Kuurista aikaa n. 1kk ja aivastelee melkein päivittäin. :(( Kanien häkki on olohuoneessa missä ei ainakaan pitäisi vetää, kun siellä ihmisetkin viettävät aikaa ja ei ole mitään puruja yms mikä voisi pöllytä ja mennä kanin nenään. Kani on kumminkin pirteä ja jo 7v. eikä ollenkaan apaattinen ja aivastelu menoa hidasta. :)))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809