Ajattelin nyt sanoa pari varoituksen sanaa eräästä Keravalla sijaitsevasta yksityisestä hoitolaitoksesta. En sano yrityksen nimeä, mutta jos joku työpaikassa on ollut, tunnistaa paikan varmasti!
Aloitin työt ko. yrityksessä alkuvuodesta, kaikki meni hyvin ja tulin esimieheni kanssa toimeen. Työkaverini ja potilaan olivat kaikki ihania, ja mukavia ja ovat edelleen :)
Ongelmat alkoivat suunnilleen helmikuun alussa, kun esimieheni alkoi kohtelemaan työkaveriani todella törkeästi ja sitä voisi kutsua työpaikkakiusaamiseksi. Kiusaaminen oli halveksimista, ei puhunut työkaverilleni suoraan (pisti muut työntekijät kysymään häneltä asiota, kun ei voinut itse kysyä), haukkui ja halveksi myös potilaiden edessä jne. Eli hän teki kaikkea muuta kuin mitä ammatillinen, alaisiaan arvostava esimies tulisi tehdä. Kiitosta ei tullut eikä kuulunut, paitsi tietenkin esimieheni, eli tiiminvetäjän "oikealla kädelle", joka on siis asemaltaan samanarvoinen kuin muutkin työntekijät(lähihoitaja), mutta tiiminvetäjä oli nostanut hänet kultajakkaralle. Eli silloin kuin me muut paiskimme töitä, he istuivat toimistossa kahvikupit käsissä ja tekivät "paperihommia". Meille muille työntekijöille ei edes kerrottu potilaisiin liittyvistä tärkeistä kokouksista eikä niiden päätöksistä, kun oikeasti tiiminvetäjän tulisi kertoa niistä asioista raportin aikana.
Mutta ei, työpaikan hiarkia oli suunnilleen näin: Kaikki päätäntävalta oli tiiminvetäjän miehellä(samassa yrityksessä töissä), toisiksi suurin valta meidän talon "pomolla"(joka on kahden tulen välissä, aviopari sortaa ja vallitsee yritystä. Kertonut itsekkin suoraan että ei voi sietää tiiminvetäjää) ja sitten tiiminvetäjällä, joka on kaikkitietävä kuningatar jolla oli käsissään juuri ne oikeat narut, mutta käsitteli niitä väärin. Tämän jälkeen tulee tiiminvetäjän "oikea käsi", joka luistaa työstään ja istuu vaan toimistossa peukkuja pyöritellen ja vikana ja kaikkein alhaisimpina tulevat me, eli tavalliset kuhnurit. jotka tekevät hoito- ja siivoushommat. Eli me teemme suurimmaksi osaksi kaiken työn.
Tietenkään ylläoleva teksti ei kuulosta hyvältä, mutta ikävä kyllä se se on todella lähellä totuutta.
Keravan yksityinen!
2
146
Vastaukset
- jatkoa edelliseen..
Noh, kerroin työkaveristani jonka tiiminvetäjäni oli valinnut kiusattavaksi.(en kyllä ymmärrä miksi? hän oli empaattinen, ammattitaitoinen, teki kaikkensa potilaiden eteen, oli ahkera jne. eli täydellinen työntekijä)
Hän oli aloittanut työt samaan aikaan minun kanssa, joten me jaoimme yhteisiä kokemuksia ja autoimme toisiamme. Hän kesti kiusaamista kuukauden, ja tämän jälkeen irtisanoi itsensä. Irtisanomisen takia työpaikallamme tuli todella epämiellyttävä ilmapiiri.
Jouduimme kaikki työntekijät käydä puhumassa talon "pomon" kanssa, syynä oli se että pomo tahtoi tietää että miten tiiminvetäjä meitä kohtelee. Kerroin totuuden, minua kohtaa käyttäytyy hyvin, mutta samalla kerroin miten hän on kohdellut muita. Tämän keskustelun aikana pomoni haukkui tiiminvetäjän ja kirosi huonoa tilannetta kun on joutunut avioparin "väliin". En voinut siihen sanoa juuta enkä jaata. Tiiminvetäjä joutui myös keskusteluihin.
Tämän jälkeen tiiminvetäjän kohteli kaikkia kuin ilmaa, töihin meno oli viikon ajan aina ahdistavaa. Aina töiden jälkeen oli tyhjä olo, ja surullinen mieli. Pidimme tiiminkesken palaveria ja se helpotti tilannetta hiukan. Tämän jälkeen n. viikko oli normaalia työskentelyä ja tiiminä olemista.
Sitten jouduin pitkälle sairaslomalle. Tiiminvetäjä luuli että jäin saikulle vain sen takia koska en halua nähdä häntä. Totuus oli se että olin työkyvytön ja aamulla sängystä nouseminenkin oli vaikeaa. Työ on fyysistä, kun nostellaan potilaita ja kyykitään paljon, joten puolikuntoisenakaan ei töihin kannata mennä.
Olin tällöin siis vielä koeajalla, ja sairaslomani kesti 4viikkoa.
Noh, kun vihdoin olin terve ja valmis palaamaan töihin, niin tämä tyttö paineli työmaalle ja aloitti työt, kunnes tiiminvetäjän mies tulee luokseni ja kertoo minulle että koeaikani on purettu! Olin ihan ihmeissäni, ja kuuntelin syyt miksi minut potkitaan pihalle: " 1.) Et ole ollut motivoitunut työhösi ja 2.) olemme maksaneet sinulle liikaa palkkaa sairasloma ajaltasi". Eilen sain myös kuulla että en ole ainut kenet on heitetty ko. firmasta sairauden takia!
1.) olen luonteeltani sellainen ihminen että jos jonkun aloitan, niin teen sen sitten kunnialla loppuun. Minun motivaatiossa ei ole ollut mitään vikaa. En vaan ole sellainen ihminen. Tämä voi kuullostaa siltä että ylistäisin itseäni, mutta se on totuus. ja sitä mieltä ovat työkaverini. Silloin kuin työpaikkamme ilmapiiri oli huono ja työkaverini lähti, pomoni kysyi että olenko minä miettinyt lähtemistä ko. firmasta, sanoin silloin että jos tilanteeseen ei tule muutosta tai ilmapiiri menee huonommaksi, niin sitten etsin toisen työpaikan. Ehkä tuo oli sitten syy motivaation puutteeseen
.2.) Firma oli kuulemma maksanut mulle liikaa palkkaa sairaslomalta, mutta ei. Tämän kuun palkka oli jopa niin huima kuin 36,80euroa! Hyvä sillä on sitten eleillä seuraava kuukausi, onneksi on hiukan säästöjä, huh. Kaikista huvittavinta tässä on se, että he olivat jopa verottaneet tuon pienen summan liian suurella prosentilla, jopa 17% liikaa.
Olen niin kyllästynyt tähän, että en tiedä että pitäisikö nauraa, itkeä vai tapella?
Eilen sain hiukan nauraa, kun kuulin että tiiminvetäjäni oli mennyt keittiöön piiloon siksi aikaa kun hänen mies oli antamassa minulle potkut, erittäin kypsää vaan seistä jossain keittön kulmassa ja odottaa :DD
Mutta joo, toivottavasti olen ainut ketä on kohdeltu näin, sillä tämä kyllä vetää maton jalkojen alta ja laskeutuminen ei ole pehmeä :/
Minun ei ole tarkoitus syyttää tässä ketään, vaikka teksti voi olla ja onkin melko syyttävää. Haluan vain oikeasti kertoa ja varoittaa ihmisiä, miettikää minne menette töihin..Tässä firmassa ei palkita ahkeruudesta, ei kiitetä eikä arvosteta, ja sitten jos sairastaa, pahimmassa tapauksessa saa potkut. - Sairas työyhteisö
Niinpä niin surullista mutta totta. Terveydenhuolto on mennyt minustakin sairaaksi. Sen työyhteisöt kipeitä ja johtajien moraali, etiikka ja osaaminen on olematonta.
Koulutus, osaaminen ja ammatillisuus puuttuu.
Mikä saa toimimaan ihmiset näin? Pitäisi osata hoitaa sairaita mutta sairaampia ovat työyhteisön jäsenet tai ainakin osa niistä. Näin käytetään turhaa energiaa kaikkeen muuhun kuin todelliseen hoitotyöhön, kehittämiseen ja henkilöstön hyvinvointiin.
Ihmeen paljon on näitä sisäsiittoisia työyhteisöjä jossa työskentelee sukulaisia, läheisiä tai aviopuolisoja. Tällainen yhtälö on huono työyhteisö kehittymisen näkökulmasta ja työ ei kehity vaan kaikki muu nousee esiin.
Ihmisiä vahditaan , kytättään, nuollaan esimiestä ja kaivetaan mattoa toisen jalkojen alta. Selkäänpuukotusta, loukkaamista, aliarvioimista ja muutenkin työ on jo raskasta niin tällä tavallahan tehdäätn yöyhteisöistä ihan helvetillisiä.
Mikä ihmisiä vaivaa?
Minusta terveydenhuolto on mennyt ihan kuralle yksityistämisen kautta. Palkataan vähän henkilökuntaa, työn määrä on liian raskas, hoitajat tekevät siivoustyöstä - erityisosaamiseen ja potilas/asiakasmäärät kohtuuttomia henkilöstömäärään nähden.
Minusta tapauksesi on hyvä esimerkki siitä, että työyhteisössäsi oli huonoa johtaminen. Jos teamin vetäjä oli lähihoitaja niin häneltä puuttui kyllä osaaminen johtamiseen. Se vaatii kokemusta, koulutusta, osaamista ja erityisesti johtamisen osaamista.
Ei johtajaksi synnytä vaan tänä päivänä hyvä johtaja, esimies on koulutettu, kokemuksen omaava ja ihmisten johtaja eikä mikää "tuuliviiri" muiden mukana!
Näitä näennäijohtajia on paljon ja palkka pieni, koultus olematon ja jokin luulee osaavansa johtaa ilman koulutusta ja kokemusta.
Ilmeisemmin näistä teaminvetäjistä on tehty vain pelinappuloita ja esimiesten välikäsiä, jotta tieto kulkee mutta usein väärällä tavalla ja johtaminen onnetonta osaamattomuuden vuoksi.
Toivon sinulle voimia ja jaksamista. Työpaikka ei ollut sinun arvoisesi ja kohtelu epäasiallista ja loukkavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p545666Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "732782Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella182000No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol401885Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1601815- 181771
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5152881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191161Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy811141Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah66965