Silloin kun erositte, mietittekö lainkaan niitä hyviä aikoja x:n kans.
Itse olen nainen joka erosi pari vuotta sitten. Haluaisin tietää mitä ootte ajatelleet exästä Syy siihen miksi kysyn on, että aika on kullannut mun muistot ja jäljelle on jäänyt hirvittävä ikävä. Me tehtiin paljon pahaa toisillemme ja siinä vaiheessa kun viimeinenkin lapsi oli jo jalka oven raossa mies halusikin jotain muuta.
Se on tarina toinen, mutta nyt kun on mennyt vuosi siitä kun vielä yritettiin ja silti päädyttiin eroon.
Luultavasti rakastan häntä loppuun asti mutta se mietityttää että miettiikö hän koskaan samoin.
Ex 23 v yhdessä
Eronneet miehet!!!! Kertokaa mulle...
16
674
Vastaukset
- paperit sisässä
no, eroprosessi käynnissä. muutama viikko sitten vietiin paperit käräjäoikeuteen. molemmat katselee asuntoa ja mietitään koska kerrotaan lapsille.
papereiden jättämisen jälkeen ahdistava tunnelma on laantunut kotona. tänäänkin käytiin ensimmäisen kerran yhdessä varmaan vuoteen kaupassa. väkisin tulee mietittyä onko tämä joku vaihe, vaikka molemmat tahtovat erota. olen katsellut vanhoja matkakuvia etc. mukavaakin on ollut. mieluummin sitä niitä miettii kun heikkoja hetkiä. yhteistä taivalta n. 19 vuotta ja toisemme olemme tunteneet juuri tuon 23 vuotta.
toisaalta on helpottavaa nähdä, että tulevalla ex.vaimolla on mieli pirteämpi. vaikka itse olen arvuutellut pian neljä vuotta itsekseni liittomme tulevaisuutta, uskon ettei se rakkaus koskaan katoa, vaikka sen vaimentaakin ikävämmät tuntemukset. - Hexa
Mulla tilanne: 11v yhdessä 1,5v naimisissa. Lapset 3 ja 7v. Vaimo päätti lähteä, kun ei kuulemma enää tunteita. Asumusero (erohakemusta ei vielä puolin/toisin). Lapset vuoroviikoin ja lähivanhemmuuskin jaettu. Asutaan kävelymatkan päässä.
Onhan tämä yhtä helvettiä omien tunteiden ja ajatusten kanssa. Varsinkin lasten reagointi (kun ei mitään dramaattisia riitoja, jotka haittais heitä). Nuorempi itkee päivittäin useita kertoja ja oman tulkinnan mukaan haluaa vanhempien olevan yhdessä. Vanhempi lapsista sulkeutunut asian suhteen, mutta muutaman varovaisen keskusteluavauksen jälkeen on "uskaltanut" sanoa mielipiteensä, mutta pelkää äitinsä reaktiota mielipiteeseensä. Se kai täytyy ottaa äidin kanssa puheeksi, ettei syytön pieni ihminen ala ainakaan itseänsä syyttämään.
Meillä kaikki vielä "alussa" ap:n tilanteeseen nähden, mutta itsellä vahva fiilis, että vaimon puolella agitointi ollut aika vahvaa tukijoukkojensa puolelta. Kai se sitten kertoo, että olen hänen tukijoukkojensa mielestä "paska jätkä", mutta toisaalta he eivät ole meidän arkea olleet katsomassa. Ei siitä sen enempää. Rakastan perhettäni ja sitä kautta myös vaimoani. Kun vain saisi rakentavan keskusteluyhteyden vaimon kanssa, jotta perhe saataisiin takaisin yhtenäiseksi. Vanhaan ei kannata palata, enkä halua.
Vaikka ero ei ole vielä virallinen (eikä edes vireillä), niin mietin suurinpiirtein joka hetki vaimoani ja lapsia, silloin, kun he eivät ole minun luona. Meillä on ollut niin paljon niitä hyviä hetkiä. Paljon enemmän, kuin huonoja. Tietysti tämä on vain minun mielipide, mutta kai se toinen osapuoli sitten haaveilee jostain paremmasta?? Suurin ongelma on, etten tiedä varmasti tilanteeseen johtaneita syitä. Eli olen koko ajan epävarma, miksi olemme tässä tilanteessa. Hänelle asia voi olla kristallin kirkas, mutta ei minulle. Jos olisi, niin kai se erokin olisi helpompi? Toisaalta ajattelen, että koska hänkään ei ole halunnut niitä eropapereita lähettää, hän epäröi. Mutta alkaa mennä hermo, kun ei ole suuntaa, mihin valmistautua. Täytynee tehdä piakkoin omat ratkaisut ja ottaa kerralla iso kasa paskaa niskaan, kuin heitellä sitä pikkuhiljaa tuulettimeen.
Ei ehkä vastaa ap:n alkuperäiseen kysymykseen, mutta kysymys kosketti, koska pelkään sitä, että kuinka kauan tämä tuska kestää ja pääseekö siitä lopulta koskaan yli? Teinkö väärin, kun keskitin itseni, elämäni ja tulevaisuuteni yhtenäisen perheen eteen? Taisin tehdä!!!- toivoa sopii
Hei, eronne voi olla uuden yhteisen alku? lapsenne tarvitsee teitä, kasvakaa uudelleen yhteen. Vaihtamalla ei aina parane,
- eilinen on mennyt
Se mitä jää jäljelle ei ole enää rakkautta. Se on tottumusta. Aina plussaa kun joku eroaa sovussa. Menneisyyteen ei kannata jäädä roikkumaan. Eikä pidäkään jos mielii elämäänsä jatkaa. Mennyt jää vähitellen taakse.
Meilläkin oli omat hyvät aikamme. Ei me muuten oltaisi naimisiin koskaan menty tai siinä edes 10 vuotta pysytty. Mutta se meni ohi. Puoli vuotta asumuserosta exmies soitteli ja halusi jutella menneistä. Koin sen ristiriitaisesti. Luulin ensin että hän haluaa jatkaa yhdessä. Olin puolustuskannalla, mutta olin väärässä. Sitten luulin että hän halusi pitää eron mutta roikkui menneissä. Olin puolustuskannalla, mutta olin väärässä. Juteltiin jokseenkin ristiriitaisissa tunnelmissa mutta riitelemättä. Hän kaiveli vanhoja asioita esiin ja juteltiin, ihan varmaankin rakentavasti. Vasta myöhemmin ymmärsin, se oli hänen tapansa tehdä ero sisimmässään lopullisesti. Kyllähän se minuakin auttoi. Varmaan eron käsittelyyn olisi mennyt kauemmin. Saatiin mennyt pois käsistä ja katseet suunnattiin tulevaan.
Kaikki ihmsiet ei sitä tee, jos on tulehtuneet välit. Parempi sitten olla haavoja kaivelemattakaan. Mitä paskempi maku suhteesta jää sen vähemmän haluaa niitä hyviäkään aikoja muistella.Jotkut hoitaa nää keskustelut ennen kuin tekevät pesäeroa. Siten varmistuvat että ratkaisu on oikea. Kuitenkin, vasta erillään eläessä asiat on hyvä kuitenkin käydä vielä läpi. Jos mahdollista tai edes tarpeen. Ap:lle sanoisin, että käsittele eletty elämäsi omalta osaltasi mutta älä vaadi sitä mieheltä. Jos olette puheväleissä kannattaa yrittää ottaa asia esiin mutta jättää sikseen jos ei tunnu hyvältä ajatukselta.- ”Se mitä jää
jäljelle ei ole enää rakkautta. Se on tottumusta. ”
Melko yksioikoinen vaihtoehto.
Pitkän liiton päätyttyä on näet toisesta edelleen välittämineni usein se,
mikä jää jäljelle.
Tuo kannanottosi viimeinen lause on viisautta. - jee musta välitetään
”Se mitä jää kirjoitti:
jäljelle ei ole enää rakkautta. Se on tottumusta. ”
Melko yksioikoinen vaihtoehto.
Pitkän liiton päätyttyä on näet toisesta edelleen välittämineni usein se,
mikä jää jäljelle.
Tuo kannanottosi viimeinen lause on viisautta.joskus kummasti se välittäminen muuttuu kun mies löytää uuden naisen ja on onnellinen.
se välittäminen muuttuu vihaksi ja mustankipeydeksi.
ex-vaimosta tulee äiti nro 2 joka välittää, tietää sanojensa mukaan ettei se nainen ole miehelle hyväksi vaikka se ei sitä naista edes tunne ole koskaan tavannutkaan ja miehen pitäisi vielä miettiä ja huomioida lapsetkin ja kaikkea. vaikka mies on onnellinen ja kaikki on hyvin.
ja kaiken sen se sanoo vaan siksi että välittää.
sen mielestä on tarpeen välittää joka päivä ja joka ilta ja viikonloppuisinkin viikosta toiseen ja työpäivien aikaan.
niin se sanoo. en sitte tiiä välittääkö. - johan on
jee musta välitetään kirjoitti:
joskus kummasti se välittäminen muuttuu kun mies löytää uuden naisen ja on onnellinen.
se välittäminen muuttuu vihaksi ja mustankipeydeksi.
ex-vaimosta tulee äiti nro 2 joka välittää, tietää sanojensa mukaan ettei se nainen ole miehelle hyväksi vaikka se ei sitä naista edes tunne ole koskaan tavannutkaan ja miehen pitäisi vielä miettiä ja huomioida lapsetkin ja kaikkea. vaikka mies on onnellinen ja kaikki on hyvin.
ja kaiken sen se sanoo vaan siksi että välittää.
sen mielestä on tarpeen välittää joka päivä ja joka ilta ja viikonloppuisinkin viikosta toiseen ja työpäivien aikaan.
niin se sanoo. en sitte tiiä välittääkö.turkanen, että lopultakin onnellisen miehen pitäisi lapsia miettiä ja huomioida.
luulis kakrujenkin olevan ylen tyytyväisiä, kun niillä on äitejä kaksin kappalein.
se, ettei äidit tunne toisiaan on varmaan työtapaturma. rapatessa kun tuppaa roiskumaan.
mutta tuo vaje on kyllä helppo korjata....
- Hexa
Ompa niitä tapauksia myös niinpäin, että pienen hengähdystauo/eron jälkeen palataan yhteen ja ollaan "siitä huolimatta" onnellisia. Kliseisesti sanottuna, jokainen ero on erilainen ja me ihmiset olemme erilaisia. Arvomaailmat ovat erilaisia. Minun mielestäni ei pitäisi vain ja ainoastaa oman kokemuksen perusteella mennä kenellekkään sanomaan, että mitä pitäisi tehdä ja mitä ei. Mielestäni vertaistuki on sitä, että kerrotaan omista kokemuksista ja ajatuksista ratkaisuihin omassa tilanteesaan. Siinä äkkiä tekee elämänsä suurimman virheen, kun menee suin päin kuuntelemaan "viisaampiaan" ja tekee asiat heidän mukaan. Eipä ne neuvonantajat kumminkaan vastuuta joudu päätöksistä kantamaan. Toisten kertomukset ja ratkaisut antavat ajattelimisen aihetta omaan tilanteeseen ja sitä kautta ratkaisut ovat omia, eikä toisten tekemiä. "Eilinen on mennyt" ja saa mennäkin. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että huominen ei voisi olla hyvä vanhan kumppanin kanssa. Ja kuka määrää, mikä on rakkautta ja mikä tottumusta? Antakaa nyt hyvät ihmiset toisillenne mahdollisuus, jos sellainen on olemassa. Lopputulos voi olla siitä huolimatta mikä tahansa, mutta eipähän jää epävarmuutta, oliko ratkaisu oikea vai ei.
- totta
Hexa kirjoittaa asiaa. Kaikki suhteet ovat erilaisia, eikä kenenkään pitäisi mennä neuvomaan miten missäkin tilanteessa täytyy toimia. Ulkopuolisten pyytämättä antamista "neuvoista" on ollut omassa suhteessa vain haittaa. Mitä kukaan on mestaroimaan toisten asioita?
Nykyisin erotaan liian helposti. Suhteessa voi olla vielä paljon hyvää edessä, vaikka pitäisi taukoa. Jokaisen pitäisi saada tehdä päätökset avioliitostaan itse.
- -a
Tarinasi kuulostaa tutulta. Olin itsekin 23 vuotta suhteessa ja erosimme noin vuosi sitten. Mitään dramaattista eroon ei liittynyt vaan vaimo halusi elämältään jotain muuta ja ilmoitti eropäätöksestä yllättäen viime keväänä. Alkuun oli suunnattomia pettymyksen ja vihan tunteita, mutta nykyisin mieleen tulee lähinnä hyviä muistoja kuluneista vuosista. Kait sitä on oma oleminen vuosien varrella profiloitunut yhdessä eletystä elämästä ja vieläkin oma oleminen tuntuu vieraalta kun toista ei ole vieressä. Kaikki uudet kuviot tuntuvat vierailta kun tilanne on eri kuin nuorena. Kaikilla muillakin on elettyä elämää takanaan n.40v, on lapset ja oma elämä kuosissa ja uusi suhde pitäisi aloittaa siitä tilanteesta... Millaiseen suhteeseen siinä tilanteessa täytyisi sopeutua ? Mikään ei tule korvaamaan aikaisempaa - sellaiseen tilanteeseen on vaan mahdotonta enää päästä. Ainakin itse ajattelen, että vanhoilla hyvillä asioilla pönkittää omaa olemistaan ja pyrkii jollain tapaa profiloimaan omaa minuuttaan joka tuntuu aika vieraalta.... toivottavasti joskus pääsee kiinni uusiin juttuihin ja täysin uudenlainenkin suhde tuntuu omalta... tsemppiä sinulle - meitä on paljon :)
- Ero edessä...
Täähän on aika mielenkiintoista. Olen itse ollut naimisissa vuodesta 1989. Lapset ovat nyt 13 ja 17. Olen jo muutaman vuoden hautonut mielessäni eroa, jopa joskus sanonut puolisolleni että nyt lähden. Hän on kuitenkin saanut minut ylipuhuttua -toistaiseksi. Olen jo hetken aikaa ollut syvästi rakastunut entiseen duunikaveriin ja hän tuntee myös samoin. Olemme puhuneet yhteisestä elämästä. Oma puolison on ollut aina se hallitsevampi osapuoli jo pelkästään siitä syyst, että hän käytännössä omistaa kaiken mitä meillä on. Olen hiljattain siirtynyt yrittäjäksi ja nyt edessä on avioehtosopimuksen päivittäminen. Olen varma, että hän repii pelihousunsa kun annan asian hänen mietittäväkseen.
Tuntuu siltä, että olen täysin vieraantunut puolisostani jo ennen kuin tajusimme toisen henkilön kanssa rakastavamme toisiamme. Olen itse miettinyt, että pitikö itse elää melkein 50 vuotta ennen kuin tajuaa, että oman elämän olisi voinut elää toisinkin ja miksei tulevaisuudessa näin voisi olla.
Lähteminen on vaan niin älyttömän vaikeaa. Eroaikeissa oleville pitäisi olla myös joku vertaistukiryhmä, joka voisi sparrata. On totta, että jokainen ero on erilainen ja syitä on monia. Oman elämisen puitteet on ihan kunnossa; ei ole juurikaan velkaa, hyvä tulotaso, lapset pärjäävät hyvin koulussa ja kaikki näyttää ulospäin oikealta "ydinperheeltä". Mutta kun se tunne puuttuu. Aika pitkään sai elää ennen kuin ymmärsi omat tunteensa. Omassa lapsuudenkodissa ei juuri tunteita näytetty. Nyt on sellainen olo, että hauan huutaa ja näyttää kaikille, kuinka paljon rakastan tuota toista ihmistä.
Kirjoitin tämän tarkoituksella sukupuolineutraalisti.- zeta-66
Lähtemisen vaikeus ei ole muuta kuin oman pääsi sisälle. Sitten kun viimein saa asian eteenpäin ja hakee eroa, ihmettelee miten kummassa pelkkä ajatuskin erosta oli aikanaan niin vaikea.
- 100% YH
Ero on pelastus. 23 v jälkeen ajateltuna. muistan kun vaimoni sanoi.Toivottavasti kuolet yhtä nuorena kuin Äitisikin. Meillä kolme vaipoissa ja uusiTalorakenteilla.(velaton).Nuorin kuoli onnettomuudessa. Minä ja lapset jatkamme elämää talossamme. HYVÄ NÄIN!
- eräs tarina
Minä olin 22v ja risat suhteessa. Tässä eräs tarina....kuinkahan monet kerrat olen sen kertonut missä milloinkin.... Liitto oli hyvä, mutta lopulta oli sisko/veli-asetelma, joka ei muuttunut miksikään vaikka yritin. Kai lopputulos oli sitten kaikille hyvä...mies ei pyytänyt jäämään sanallakaan. Kolmen kuukauden päästä hänellä oli uusi kuvioissa.Ystäviä olemme edelleen, autellaan toisiamme ja nyt jo aikuisen lapsenkin takia pidämme yhteyksiä. Alkuun pari vuotta näimme harvemmin. Mikään ei oikeastaan ole entiseen suhteeseen muuttunut (paitsi, että emme asu ja syö yhdessä ja että on eri rahat), sisko-veli -asetelmahan jo olikin, tulemme siis hyvin juttuun. Hänen uusikaan ei ole mustis. Minä olen edelleen yksin kuuden vuoden jälkeen, hän edelleen samassa suhteessa. Nyt sitten hän on keksinyt ruveta vonkaamaan, vaikka liiton aikaan ei kelvannut. :-/ Pitääkö tämä toimiva systeemi nyt lopettaa? Miksi miehet eivät lopulta osaa olla kavereita? Vai onko tämä liian outoa toimiakseen?
- Hurs1
Omasta erostani noin kaksi vuotta ja väittäisin rakastavani exääni hieman jopa enemmän kuin liitomme aikana.
Rakastamisen laatu on muuttunut huomattavasti :)
Iso paikka on ja tulee olemaan aika exällä sydämessäni.- zeta-66
Minunkin erosta on noin kaksi vuotta. En voi käsittää miksi tuhlasin elämääni exään peräti 26v. Minun exällä ei ole koskaan ollut eikä koskaan tule olemaan sijaa sydämessäni. Olin hänelle hyötyväline. Itse olin lapsenuskoinen hölmö, joka yritti viimeiseen asti ajatella pahan olevan hyvää. Kun viimein myönsin totuuden ja erosin, voin puolestaan ihmetellä miten helposti ja kivuttomasti voi 26vuotinen "suhde" ikäänkuin haihtua olemattomiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella273019No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760