Unilaululla nukutus

tuleva äiti -91

Minulle itselleni äitini lauloi aina iltaisin unilauluja ja siitä on jäänyt ihanan lämpöiset muistot. Pehmeä ääni loi suuren turvallisuudentunteen. Perinnettä olisi mukava jatkaa pian syntyvän esikoiseni kanssa, mutta minua ei ole ikävä kyllä siunattu lauluäänellä :-/ Onko kellään kokemuksia, että ajaako nauhalta soitettu musiikki saman asian, jos äiti tai isä on kuitenkin siinä vieressä? Vai onko se oman vanhemman ääni se juttu? Näitä pohdiskellessani olen jo aloittanut laulujen kokoamisen. Onko hyviä ehdotuksia? Varsinkin olisin kiinnostunut oman lapsuuteni jälkeen ilmestyneistä eli 2000-luvulla. Muutaman olen jo löytänytkin ja varsinkin Markojuhani Rautavaaran "Unten mailla" on niin ihana, että pakko jakaa se täällä! Hyvää pääsiäistä kaikille

8

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laulelija

Varmaan nauhalta soitettu musiikkikin toimii, mutta ei lapsi myöskään arvostele lauluääntäsi - itse ainakin tykkään kovasti laulella lapsilleni, vaikka nuotin vierestä meneekin :)

• klassinen tutkinto

Täällä voin lohdutukseksi sanoa, että olen klassisen musiikin ammattilainen ja että kun yritin hyräillä muutaman kuukauden ikäiselle lapselleni tuutulaulua, tämä katsoi minua erittäin pitkään, että mitä siinä yniset?

Että laulakaa pois vain, jos lapselle kelpaa. Minulle on tullut ramppikuume. Kaverit ne sanovat, että "oi kun ihanaa, sitten sinä voit laulaa ja soittaa lapselle kaikki päivät!"

Ja minä vastaan vaan, että "joo ..."

• :) :)

Itse uskon, että juuri se oman äidin kohdusta asti tuttu ääni ja lauluhetkeen kuuluva vuorovaikutus on lapselle tärkeä juttu: oma äiti laulaa juuri hänelle sillä rakkaudella, jolla vain omalle pikkuiselle voi laulaa. Nauhalta tuleva vieraan laulu ei ole sama asia, vaikka tietysti siitäkin voi lapsi nauttia ja mielellään siihenkin nukahtaa. Jos itse tykkäät laulamisesta ja lapsi laulustasi, muulla ei ole väliä. Ei mikään Idols-tuomaristo teidän kotiin tule arvostelemaan suoritustasi. Sitäpaitsi minusta on hyvä lapselle pienestä pitäen osoittaa, että muillakin kuin vaan luonnonlahjakkuuksilla on oikeus laulaa, eikä itselleen pidä olla liian ankara.

Meillä lauletaan ihan itse keksittyjä unilauluja, jotka olen alunperin vaan hatusta improvisoinut, kun jompikumpi kaksosistani ei meinannut nukahtaa, ja jotka ovat sitten jääneet jokailtaisiksi unilauluiksi. Muihinkin arjen tilanteisiin löytyy omatekoisia renkutuksia. Lapselle kelpaa yksinkertainen sävel ja hölmötkin sanat. Joskus ikävämmätkin jutut voi saada sujumaan laulun avulla, ja usein olen siis hankalassa paikassa improvisoinut siihen sopivan laulun. Laula siis ihmeessä vauvalle niin nukuttaessa kuin muutenkin. Ei kannata häpeillä. Jos meidän pian 4-vuotiaille vieläkin kelpaavat minun älyttömät rallatukseni (ja he kyllä sanoisivat rehellisesti, jos eivät kelpaisi) niin ei varmaan teidänkään vauva ääntäsi arvostele. :)

• aivan =D

"Joskus ikävämmätkin jutut voi saada sujumaan laulun avulla, ja usein olen siis hankalassa paikassa improvisoinut siihen sopivan laulun"

Jep, tämä toimii=)

Päiväkodissakin kun pitää saada useampi uhamikäinen pukemaan.. huhhuh...
        Mutta kun siitä tehdään laululeikki toimii paljon paremmin =D

• lksjhdbl

Harjoitus tekee mestarin :) Olen aina ollut surkea laulaja, mutta kymmenien toistojen jälkeen alan jo pysyä aika hyvin nuotissaan kun jollotan "Raparperin alla" tai "Hämä-hämä-häkki". Oikeasti yllätyin siitä miten kehittyy, kun laulaa päivittäin, vaikka en edelleenkään lähtisi julkisesti esiintymään (mitä nyt vaunuja työntäessä saatan tarvittaessa hiljaa laulaa jos ei lähietäisyydellä ole ketään). Mutta nykyään ei enää nolota kun mies tulee töistä kotiin enkä kuule sitä lauleskelultani vauvan pyllyn pesulla!

Unilauluja löytyy vaikka kirjastosta monta cd-levyä, sieltä vain mieleistä etsimään. Meillä lauletaan Pii-pii-pikkuinen lintu ja Pieni tytöntylleröinen.

• tuleva äiti -91

Kiitos kaikille kannustavista vastauksista! Ehkäpä minäkin vain rohkaisen mieleni :)
      Vaikka täytyy sanoa, että itsekin tulee nautittua ja rauhoituttua päivän kiireistä kuunnellessani, jotain joka osaa laulaa...

• tarha-terttu

Ihana laulu tuo

• monen äiti

ei tsiisös.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe