all inclusive ja tippi?

Uusi matkailija

Kysyisin kokeneemmilta matkailijoilta kuinka AI hotelleissa tippiä on tapana antaa? Siivoojille? Tarjoilijoille jne? Jotenkin matkaa varatessa ei tullut edes mieleen, että myös AI paikoissa täytyy kulkea rahapussi laukussa, mutta lukiessani kaikenlaisia palstoja, olen ymmärtävinäni, että kuuluu kuitenkin asiaan?

19

5243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prosentit

      En ole all inc.-matkoja tehnyt, enkä tee, mutta sen tiedän, ettei tipistä kukaan pahastu. Siivoojille jätän hotellissa viimeisenä päivänä, mikä toimii all inclusivessakin. Monessa tavallisessakin hotellissa on respassa lipas, johon voi laittaa kaikille yhteistä tippiä vaikka loman lopuksi.

      Valitettavasti monessa maassa palvelutehtävissä palkka on pieni ja työnantaja olettaa, että osa palkasta tulee suoraan asiakkailta.

    • m54kuo

      Riippuu ihan hotellin tasosta. Esim Alanturissa (paikallinen luokitus 5*) on kaikissa palvelupisteissa tippilaatikko eikä baarimastarit tai ravintolan tarjoilijat ainakaan näkyvästi seuraa, laittaako sinne rahaa.
      Huonommassa hotellissa aina ollaan käsi ojossa ja naama näkkärillä os ei anna.
      Siivoojaa on hyvä "lahjoa" heti ekana päivänä, esim 10€, ja palvelu pelaa varmasti! (ihan jokainen hotelli toimii niin)

      • Uusi matkaija

        Kiitos vastauksista...hotelli on tac premiere, kuinkahan siellä käytäntö? 15.4 lähtö ja ekaa kertaa Turkkiin/Alanyaan....melko huikeita kirjoituksia täällä ja tuntuu kyllä tosi ikävältä, jos siellä oikeasti turisti-naiset luokitellaan hutsuiksi....ymmärrän toki, että oma käytös vaikuttaa, mutta ei se paljon lohduta, jos paikallisten asenne on tuollainen. No, kohtahan sitä on itsekin paremmin tietoinen, pitävätkö kirjoitukset paikkansa. Niin paljon on puolesta ja vastaan tätä turitikohdetta....


      • hölö hölö sulle

        Mitä tuolla katkeralla vuodatuksella voitat . Vai "korkeakulttuuria" miksihän turkki on sitten kehitysvaltia 10vuotta suomea jälkessä.


      • Ei hutsu
        Uusi matkaija kirjoitti:

        Kiitos vastauksista...hotelli on tac premiere, kuinkahan siellä käytäntö? 15.4 lähtö ja ekaa kertaa Turkkiin/Alanyaan....melko huikeita kirjoituksia täällä ja tuntuu kyllä tosi ikävältä, jos siellä oikeasti turisti-naiset luokitellaan hutsuiksi....ymmärrän toki, että oma käytös vaikuttaa, mutta ei se paljon lohduta, jos paikallisten asenne on tuollainen. No, kohtahan sitä on itsekin paremmin tietoinen, pitävätkö kirjoitukset paikkansa. Niin paljon on puolesta ja vastaan tätä turitikohdetta....

        Uusi matkailija, luuletko että täältä voit lukea paikallisten asenteista. No et! Täällä kirjoittelee katkerat suomalaismiehet.


      • kiukuttaako?
        Ei hutsu kirjoitti:

        Uusi matkailija, luuletko että täältä voit lukea paikallisten asenteista. No et! Täällä kirjoittelee katkerat suomalaismiehet.

        Ei tänne mitkään katkerat suomimiehet kirjottele. Luulen että myös monet naiset kirjottelee totuuksia turkin matkailusta. Eihän se totuus siitä muutu vaikka kuinka suomimiehiä haukut ,mutta johonkin kai se on kiukku aina purettava.


      • Gtrotter

        Kyllä sen siivoojan on vaihdettava ne pyyhkeet ym. annoitpa tippiä eka päivänä tai et. Uskomatonta matelua suomalaisilta. Ei ihme, että meille nauretaan maailmalla.


      • hyväälomaa
        Uusi matkaija kirjoitti:

        Kiitos vastauksista...hotelli on tac premiere, kuinkahan siellä käytäntö? 15.4 lähtö ja ekaa kertaa Turkkiin/Alanyaan....melko huikeita kirjoituksia täällä ja tuntuu kyllä tosi ikävältä, jos siellä oikeasti turisti-naiset luokitellaan hutsuiksi....ymmärrän toki, että oma käytös vaikuttaa, mutta ei se paljon lohduta, jos paikallisten asenne on tuollainen. No, kohtahan sitä on itsekin paremmin tietoinen, pitävätkö kirjoitukset paikkansa. Niin paljon on puolesta ja vastaan tätä turitikohdetta....

        Harmillista, että jokaiselle sivustolle kirjoittelee nämä "mielensäpahoittajat" - jotka EI matkustelekkaan.
        Tippiä annan hyvästä palvelusta. Kaikkikuuluu hotellissakin baarissa annoin kahdelle mukavalle tyypille vähän tippiä. Tähän, "matelua Suomalaisilta" kommenttiin - Suomessa tähän tippien jättämiseen EI olla totuttu. KUKAAN tipin saaja ei naura saadessaan rahaa (ehkä sen pienuutta kylläkin). Eikä sitä tippiä tarvitse hotellilla jatkuvasti antaa (all in paikassa)


    • COCO matkailija

      Jätänkin tollaset all-inclusivet ja muutkin turistirysät teille pikku travellereille, jotka "harrastavat" matkailua kun käyvät kerran talvessa kanarialla! Pysykää te siellä niin minä tsekkaan ne OC-mestat!

      T: Coco

    • Kongosta

      Annat tippiä kun näet siihen syytä. Ihan sama millaisessa hotellissa olet, sehän on sinun oma asiasi.
      Siivoojolle tipit kannattaa (minun mielipiteeni) antaa suoraan käteen. Monissa hotelleissa siivojien esimiehet käyvät keräämässä sängylle jätetyt tipit lähtöpäivänä taskuihinsa. Eli raha ei mene sinne minne sen osoitit.
      Mutta eri maissa tietenkin eri tavat.

      • Gumus

        Seurasin kun eräässä kreikkalaisessa hotellissa hotellin johtaja kävi "tarkastamassa" pois lähteneiden huoneet ennen kuin päästi siivoojat töihin. Siitä lähtien olen antanut päivän parin päästä hotelliin saapumisestani siivoojalle henkilökohtaisesti tippiä euron per päivä hotellisssa oleskeluajalta, jos olen ollut tyytyväinen siivousjälkeen. Jos olen ollut työhön erityisen tyytyväinen olen antanut vielä lähtöä edeltävänä päivänä olen antanut uudestaan saman euron per päivä... näin esimerkiksi Gumuksessa, jossa oli työteliäs ja ystävällinen musliminainen siivoojana.

        All inclusive -hotelleissa annan aina silloin tällöin tippiä tippilaatikoihin... taas sillä edellytyksellä, että olen saanut ystävällistä palvelua.

        Respaan olen antanut tippiä, jos olen saanut etukäteen pyytämäni kaltaisen huoneen tai olen saanut vaihdettua huoneen parempaan tai sitten muuten olen kokenut saavani ylimääräistä palvelua.


    • tippi-iita

      Minä olen antanut lähtiessäni tipit siivoojille ja laittanut keittiön ja baarin tippilaatikkoon loput tlyt, ei niissä koko ajan tartte lompsa kädessä tippiä jaella.

      • 15+7

        Tipit siivoojalle kannattaa antaa etukäteen heti tullessa tai jättää päivittäin muutamia hiluja selvästi niin, että siivooja tajuaa sen tipiksi ja uskaltaa ottaa.

        Saat varmasti hyvää siivousta, ja jos tarvitset jotakin ylimääräistä - esimerkiksi tyynyjä - niin heti järjestyy. Siivoojat jäävät hotelleissa muutenkin rahanjaossa ja palkoissa vähimmälle, joten on kiva tasata hieman heidänkin tietään.


    • turkey

      Jes, siivoojille tippi ja annetaan henkilökohtaisesti. Jos jätät pöydälle, niin tokihan siellä vai käydä muitakin hotellin henkilökuntaan kuuluvia.

      Joissakin hamameissa suorastaan pyydetään tippiä, joten huomioikaa se.

    • Hamam

      Miten hamamissa tipataan? Näin siellä pesuhuoneessa tippilaatikon, mutta ei mulla ollut uimahousuissa taskuja, mihin laittaa rahaa.

      Ja parturissa - kun työn tekee yksi henkilö ja kassalla toinen ottaa maksun, niin annetaanko hiukset leikanneelle kaverille tippi suoraan käteen ja sitten mennään maksamaan kassalle se varsinainen hiustenleikkuun hinta?

      Viimeksi sekoilin näiden kanssa varmaan tosi paljon, kun en ollut tottunut, että joka paikassa tipataan.

      • vitunsairaspaska

        Tuo sun juttus on tosi paska ja kirjoittelet viestiketjuun joka aloitettu 2012. Vitun sairas ääliö.


    • OlinjuuriAlanyassa

      Se tippikulttuuri on Turkissa samanlainen kuin tinkiminen ostoksien hinnasta. Eli kun ne hoitaa, ovat tyytyväisiä. All inc hotellissa olen tiputtanut esillä oleviin bokseihin omasta mielestäni sovivasti ja siivoojille suoraan. Heillä kai on talon pienimmät palkat. Hierojat, hamaamit ym ovat myös tippien kaipaajia. Itse päätät mitä annat, mutta pienestäkin tipista saat hymyt ja kiitokset.

    • HuhtikuussaKahyassa

      Alanyassa Kahya hotellissa respan äijät kävi aamuyöstä kuulemma tarkastamassa illalla/yöllä lähteneiden huoneet, josko sinne oli tippiä jätetty.
      Eräs saksalainen pariskunta oli tämän huomannu.
      Itsekin ihmettelin, kun monesti yöllä baarista hotelliin tullessa respassa ei ollut ketään paikalla.

    • NäinMeilläToimitaan

      Siivoojia on hyvä tipata, he tekevät rehellistä kovaa työtä pienellä palkalla.
      Antakaa tipit rouville AINA suoraan käteen.

      Nilviäisukkeleille älkää antako koskaan mitään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe