Mielessäni olen pohtinut maastokelpoista kulkijaa hydrauliuvedolla.
Ohjaus toimisi muulla tavalla, eli voimansiirroksi riittäisi yksinkerainen säätötilavuspumppu.
En ole koskaan päässyt yhteisymmärrykseen hydraulimiesten kanssa järjestelmän rakenteesta.
Ymmärrän säätöpumpun rakenteen, eli kulmaa säätämällä vaihtuu männän iskunpituus ja tuotto sekä paine muuttuu.
Sitä en voi käsittää, miksei sitä pumpun kulmaa voi säätää mekaanisesti, vaan ensin pitää olla venttiili, joka säätää painetta ja virtausta, joka taas antaa impulssia sinne pumpun kulman säätöön....
Minä kun en tarvitsisi mitään muuta kuin vivun millä säätää pumpun tuottoa. sitä kautta nopeutta sekä vääntövoimaa...
Eräs mies messuilla sellaista vähn koitti selittääkin, mutta kertoi että se on kalliimpi kuin perinteinen ohjaus.....
Onko taas niin ettei hydrauliikka haluta myydä selkeää halpaa, vaan halutaan rahastaa kaiken maailman hilavitkuttimilla.
Säätöpumppu hydraulivetoon
5
402
Vastaukset
- Haerdix
Yleisesti ottaen vinolevyn kulmaa säätämällä muuttuu kierrostilavuus ja siis sen kautta tuotto, mutta paineeseen se ei kylläkään vaikuta! Itsellä on esim. ajettavassa ruohonleikkurissa mekaanisesti(polkimella) säädettävä pumpun kulma ja vastaavanlaisia on myös erilaisisten maansiirtokoneiden ajovoimansiirrossa. Pumppuja ja säädintyyppejä on erilaisia, mutta hankalaksi asian tekee se, että pääsääntöisesti kulmasäädöt toimivat paineen avulla(sekvenssiventtiili aukeaa tietyssä painearvossa ja muuttaa levykulman nollaan, jos virtausta ei esiinny). Tämä siis kuormantuntevissa järjestelmissä, sekä vakiopaine/kevennetyissä vakiopainejärjestelmissä(esim. rexrothin a10 vso tyypin pumput). Ajovoimansiirrossa taas olisi tarvetta muuttaa levykulmaa niin, ettei se olisi paineesta riippuvainen! On kyllä olemassa pumppuja, joiden levykulmaa säädetään esim. proportionaalisesti riippumatta paineesta, mutta ne ovat kalliita vehkeitä!
- Ferguson.ff_
No kyllähän minusta mitä suurempi tuotto, sitä pienempi paine, sekä mitä pienempi tuotto, sen suurempi paine.
Tuota en voi käsittää, mieksi tehdä pumppuja joiden kulmaa voisi säätää mekaanisesti, siis esiohjauksella, mutta ilman mitään kuorman tuntemista...
Periaatehan on sama kuin esim. jossain vanhoissa leikkuupyuimureissa, joissa hydraylisylinteri sääti hihnan kireyttä, sitä kautta välityksia, ilman variaattoria.
Hihnaveto, variaattorit ym. on kuitenkin leluja, ei niistä oikein ole työkäyttöön.
Mutta eikö tuohon kuorman tuntevaan pumppuun voi vaihtaa sitä kulmaa ohjaavaa öljyä käsisäätöiseksi?
En ole noihin pumppuihin kovin paljoa perehtynyt, mutta olen käsittänyt että on pumppuja, jotka levyn ollessa suorassa eivät tuota mitää,
Toiseen suuntaan virtaus on toiseen päin ja toiseen suuntaan yli nollapisteen virtaus on toisin päin.
Minulla on Excell taulukossa laskentasysteemi, joka laskee tehot, kierrokset, sierrostilavuuden, kun vain eri kenttiin syöttää eri arvoja...
Pumpun teho olisi noin 30 Kw, vaihteistoa en vielä tiedä, (kuten en paljoa muutakaan...
Yksi vaihtoethto olisi kytkeä kaksi ajomoottoria, ykkösellä rinnakkain, kakkosella sarjaan, tai toinen moottori pelistä pois...
Ehkä kuitenkin mekaaninen vaihteisto olisi parempi.- Haerdix
Niin, jos lasket excel -taulukollasi, paineen, tuoton ja tehon suhdetta, niin tottahan se on, että tietyllä teholla saadaan suurempi paine kehitettyä, mitä pienempi on tuotto, mutta ei säätötilavuuspumpun maksimi käyttöpaine muutu kulmaa muuttamalla, vaan esim. muuttamalla kulmaa pienemmälle muuttuu tehontarve pienemmäksi(vääntömomentin tarpeen alenimisen kautta siis). Nuo kaavat ovat lähinnä ns. "yleispäteviä", kun mitoitetaan arvoiltaan sopivan suuruista pumppua erilaisiin järjestelmiin. On totta että kulman ollessa nollassa pumppu ei (käytännössä) tuota mitään, mutta kuten sanottu suurin osa pumpuista toimii niin, että ne tuottavat, kunnes tietty painearvo saavutetaan ja tuotto muuttuu nollalle(nämä pumput on ns. painekompensoituja). On olemassa myös pumppuja juuri tähän vaihteistokäyttöön, joissa kulmaa muutetaan mekaanisesti esim. polkimella, mutta hinta voi olla aika suolainen. Yksi mahdollisuus on tietysti, että on tälläinen painekompensoitu säätötilavuuspumppu, mutta et ohjaa itse pumppua, vaan esim. suuntaventtiilin asennolla kuristat virtausta ajomoottoreihin ja siten hallitset nopeutta. Kun pumppu on painekompensoitu, niin se ei myöskään tässä tapauksessa aiheuta niin paljoa häviöitä(tuotto muuttuu automaattisesti tarpeen mukaan), kuin esim. kiinteätuottoisella pumpulla kävisi, kun virtausta kuristetaan.
"Mutta eikö tuohon kuorman tuntevaan pumppuun voi vaihtaa sitä kulmaa ohjaavaa öljyä käsisäätöiseksi?" Periaatteessa ei, koska pumpun säätimellä säädetään painetta, jolla pumppu lakkaa tuottamasta. Varsinaista tuoton määrää ei voida portaattomasti säätää. Tosin paineen alentaminen aiheuttaa myös pumpun ja ajomoottorin välisen paine-eron pienenemistä ja tällöin pumppu tuottaa jonkin verran vähemmän, edellyttäen ettei tuoton tarve ole pumpun maksimituottoon nähden suuri!
Yhteenvetona sanoisin, että hydraulinen voimansiirto on varmasti suhteellisen vähätöinen toteuttaa mekaaniseen vaihteistoon verrattuna, mutta virtauksen säätöä kannattaa ajatella mielestäni erilaiselta kantilta kuin pumpun kulman "suora" säätö(esimerkkinä vaikkapa juuri kuristusmenetelmillä) - Haerdix
Haerdix kirjoitti:
Niin, jos lasket excel -taulukollasi, paineen, tuoton ja tehon suhdetta, niin tottahan se on, että tietyllä teholla saadaan suurempi paine kehitettyä, mitä pienempi on tuotto, mutta ei säätötilavuuspumpun maksimi käyttöpaine muutu kulmaa muuttamalla, vaan esim. muuttamalla kulmaa pienemmälle muuttuu tehontarve pienemmäksi(vääntömomentin tarpeen alenimisen kautta siis). Nuo kaavat ovat lähinnä ns. "yleispäteviä", kun mitoitetaan arvoiltaan sopivan suuruista pumppua erilaisiin järjestelmiin. On totta että kulman ollessa nollassa pumppu ei (käytännössä) tuota mitään, mutta kuten sanottu suurin osa pumpuista toimii niin, että ne tuottavat, kunnes tietty painearvo saavutetaan ja tuotto muuttuu nollalle(nämä pumput on ns. painekompensoituja). On olemassa myös pumppuja juuri tähän vaihteistokäyttöön, joissa kulmaa muutetaan mekaanisesti esim. polkimella, mutta hinta voi olla aika suolainen. Yksi mahdollisuus on tietysti, että on tälläinen painekompensoitu säätötilavuuspumppu, mutta et ohjaa itse pumppua, vaan esim. suuntaventtiilin asennolla kuristat virtausta ajomoottoreihin ja siten hallitset nopeutta. Kun pumppu on painekompensoitu, niin se ei myöskään tässä tapauksessa aiheuta niin paljoa häviöitä(tuotto muuttuu automaattisesti tarpeen mukaan), kuin esim. kiinteätuottoisella pumpulla kävisi, kun virtausta kuristetaan.
"Mutta eikö tuohon kuorman tuntevaan pumppuun voi vaihtaa sitä kulmaa ohjaavaa öljyä käsisäätöiseksi?" Periaatteessa ei, koska pumpun säätimellä säädetään painetta, jolla pumppu lakkaa tuottamasta. Varsinaista tuoton määrää ei voida portaattomasti säätää. Tosin paineen alentaminen aiheuttaa myös pumpun ja ajomoottorin välisen paine-eron pienenemistä ja tällöin pumppu tuottaa jonkin verran vähemmän, edellyttäen ettei tuoton tarve ole pumpun maksimituottoon nähden suuri!
Yhteenvetona sanoisin, että hydraulinen voimansiirto on varmasti suhteellisen vähätöinen toteuttaa mekaaniseen vaihteistoon verrattuna, mutta virtauksen säätöä kannattaa ajatella mielestäni erilaiselta kantilta kuin pumpun kulman "suora" säätö(esimerkkinä vaikkapa juuri kuristusmenetelmillä)Lisäyksenä vielä, että jos kuitenkin saat jostain käsiisi pumpun, jonka kulmaa voidaan mekaanisesti säätää, niin sehän on on ilman muuta paras vaihtoehto tuossa sovelluksessa, kuten tietysti tiedätkin!
- GEHL 1625
Haerdix kirjoitti:
Niin, jos lasket excel -taulukollasi, paineen, tuoton ja tehon suhdetta, niin tottahan se on, että tietyllä teholla saadaan suurempi paine kehitettyä, mitä pienempi on tuotto, mutta ei säätötilavuuspumpun maksimi käyttöpaine muutu kulmaa muuttamalla, vaan esim. muuttamalla kulmaa pienemmälle muuttuu tehontarve pienemmäksi(vääntömomentin tarpeen alenimisen kautta siis). Nuo kaavat ovat lähinnä ns. "yleispäteviä", kun mitoitetaan arvoiltaan sopivan suuruista pumppua erilaisiin järjestelmiin. On totta että kulman ollessa nollassa pumppu ei (käytännössä) tuota mitään, mutta kuten sanottu suurin osa pumpuista toimii niin, että ne tuottavat, kunnes tietty painearvo saavutetaan ja tuotto muuttuu nollalle(nämä pumput on ns. painekompensoituja). On olemassa myös pumppuja juuri tähän vaihteistokäyttöön, joissa kulmaa muutetaan mekaanisesti esim. polkimella, mutta hinta voi olla aika suolainen. Yksi mahdollisuus on tietysti, että on tälläinen painekompensoitu säätötilavuuspumppu, mutta et ohjaa itse pumppua, vaan esim. suuntaventtiilin asennolla kuristat virtausta ajomoottoreihin ja siten hallitset nopeutta. Kun pumppu on painekompensoitu, niin se ei myöskään tässä tapauksessa aiheuta niin paljoa häviöitä(tuotto muuttuu automaattisesti tarpeen mukaan), kuin esim. kiinteätuottoisella pumpulla kävisi, kun virtausta kuristetaan.
"Mutta eikö tuohon kuorman tuntevaan pumppuun voi vaihtaa sitä kulmaa ohjaavaa öljyä käsisäätöiseksi?" Periaatteessa ei, koska pumpun säätimellä säädetään painetta, jolla pumppu lakkaa tuottamasta. Varsinaista tuoton määrää ei voida portaattomasti säätää. Tosin paineen alentaminen aiheuttaa myös pumpun ja ajomoottorin välisen paine-eron pienenemistä ja tällöin pumppu tuottaa jonkin verran vähemmän, edellyttäen ettei tuoton tarve ole pumpun maksimituottoon nähden suuri!
Yhteenvetona sanoisin, että hydraulinen voimansiirto on varmasti suhteellisen vähätöinen toteuttaa mekaaniseen vaihteistoon verrattuna, mutta virtauksen säätöä kannattaa ajatella mielestäni erilaiselta kantilta kuin pumpun kulman "suora" säätö(esimerkkinä vaikkapa juuri kuristusmenetelmillä)Laita suljetun piirin pumppu hydromoottori toimii nopeuden säätö suoraa laippakulmaa säätämällä.Vaatii pienen täyttöpaineen.Toimii esim.Sampopuimurin hydrovetona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840