Tilanteeni hunonee

Am I moving on

Tarvitsen apua joltakin joka tietää asiasta tai osaa neuvoa.
Haluan muuttaa pois kotoa mahdollisimman nopeasti, mutta täytän lähiainkoina vasta 16 vuotta. Minulla olisi edellytykset mennä lastenkotiin, koska äitini on yrittänyt tappaa minut ja pahoinpitelee yms. mutta en halua lastenkotiin haluan muuttaa yksin muualle.Opiskelupaikka on jo aika varma, mutta kysymys kuuluukin miten voisin muuttaa niin nopeasti pois kotoa kuin vain mahdollista? Voinko muuttaa jo nyt? Vuoden päästä?Vai onko pakko odottaa vielä 18 vuotiaaksi?

Opiskelen kolme vuotta ja sitten suunnitelmana mennä oppisopimuksella alan töihin, joka ei pitäisi olla mahdottomuus. Vanhemmilta en rahaa saa se on varmaa.Vai voisinko tehdä töitä jo seuraavana vuonna opiskelun ohessa? En elä leveästi ja eikä haittaa vaikka joutuisin elämään nälässä. Lainaa välttelisin mielelläni niin kauan kuin mahdollista.

Ps. Tämä on henkisesti tuskallisempaa kuin fyysisesti, apua?

7

600

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dewsssed21

Hankala tilanne. :/

Suosittelisin että muuttaisit toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, missä olisi mahdollisuus asua asuntolassa, se on varmaankin ilmaista, tai ei pitäisi olla kovin kallista.

kyllä sun kannattais puhua jollekkin viranomaiselle silti..

• Tsemppiä sulle

Muuttaa voit jos vanhempasi ei estä. Työtä olet saanut tehdä jo 14 vuoriaasta asti, 15 vuotias voi allekirjoittaa oman työsopimuksen, mutta valitettavasti työllisyystilanne on todella huono, ensin kannattaa hankkia se työ ja vasta sitten harkita muuttoa.

Etkö voi muuttaa kaverille, tai kaverin kanssa kimppaan?

Lainaa ei saa, jos ei ole työtä, sosiaalitoimisto auttaa kotoa pois muutossa ja asunnon järjestelyssä ja vuokran maksussa, jos välit vanhempien kanssa on poikki. Lastenkoti sijoituskin on tosin mahdollinen, tai sijaiperhe, oletko ajatellut sitä, kannattaa keskustella sossun kanssa vaikka aluksi nimettömänä puhelimessa.

Missä paikkakunnalla aiot opiskelun aloittaa?

• Mamazz

Tässä tarkat ohjeet:
      Tarvitset lastensuojelusta raportin ja B-lääkärinlausunnon, jotta voisit Kelasta hakea KUNTOUTUSRAHAA (n 570 euroa/kk) mikä voidaan myöntää 16-20 vuotiaalle mielenterveyskuntoutujalle.
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801134100EH
      Hakeminen:
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801151627EH?OpenDocument

Kuntoutusrahan asumistuen toimeentulotuen turvin voit päästä asumaan omaan asuntoon, eroon vanhemmistasi (ei tarvitse hakea opintolainaa). Kannattaa olla yhteydessä oman kuntasi lastensuojelu- ja sosiaaliviranomaisiin ja psykiatriin. Tärkeää on, että kokemasi asiat saadaan kirjoitettua ylös B-lääkärinlausuntoon. On myös toivottavaa, että osallistut saamaasi terapiaan, jos sitä ehdotetaan.

Asunnon haku voi olla hankalaa, koska olet alaikäinen. Vuokra-sopimukseen alaikäinen tarvitsee holhoojan suostumuksen ja takauksen vuokran maksusta. Ole yhteydessä lasten suojeluun, onko heillä neuvoa, miten auttaa sinua asunnon saamisessa ?

Kuntoutusrahasta - tiedoksi sen vuoksi, että nuoret ymmärtäisi hakeutua hoitoon, jos on kotona ongelmia, mitkä aiheuttaa mielenterveydellisiä vaikeuksia.
      Oma 16v poikani hakee Kelasta samaa tukea 3v:n opiskelun ajaksi. Mutta hänelle on helppoa, kun äitinä järjestän hänelle asunnon paikkakunnalle, minne hän muuttaa opiskelemaan.

- Nuori 16v-20v ei kuulu opintotuen piiriin, jos saa nuoren kuntoutusrahaa (mielenterveys syyt ) ja voi siksi hakea normaalia asumistukeakin.

- Ruokakunta - asumistuki
      Alaikäinen lapsi kuuluu yleensä vanhempansa ruokakuntaan eikä voi saada asumistukea omaan asuntoonsa. Jos vanhempansa kodista erillään asuvalla alaikäisellä lapsella on tuloja, joilla hänen voidaan katsoa elättävän itsensä ja hän vastaa itse asumismenoistaan, Kela voi kuitenkin myöntää hänelle asumistukea itsenäisenä ruokakuntana.

On vaikeutta siinä, ettei viranomaiset tunne ko sääntöjä, joten ota tästä kopiot mukaasi, kun järjestelet asioitasi.
      Kerro myöhemmin, miten asiasi edistyy ? se on mielenkiintoista kuulla.

• Mamazz

Tässä vielä kuntoutusrahan hakemisesta; opiskelun ja kuntoutuksen suunnittelussa vanhempiesi sijasta voi toimia lastensuojeluviranomainen. Ja niin lain mukaan kuuluukin toimia, kun oma vanhempi on selvä uhka terveydelle.

Nuoren kuntoutusrahaa haetaan paperisella hakemuslomakkeella KU 112 ja nuoren kuntoutusrahaliitteellä KU 111. Nuoren kuntoutusrahaa voi hakea myös sähköisesti. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärinlausunto B hoitavalta lääkäriltä, missä kuvataan hakijan tuen tarvetta itsenäiseen asumiseen ja opiskeluun.
      Nuoren kuntoutusrahaa varten tarvitaan myös henkilökohtainen opiskelu- ja kuntoutumissuunnitelma (KHOPS). Suunnitelman laatii nuoren kotikunta yhteistyössä nuoren, hänen huoltajiensa sekä tarvittaessa muiden asiantuntijaviranomaisten (esim. oppilaitoksen edustajan) kanssa. Suunnitelma voi olla tehty Kelan mallipohjalle (KU 110, tulostettavissa Kelan nettisivuilta) tai vapaamuotoinen kunhan siihen sisältyvät seuraavat asiat:

-Arvio sairauden (mielenterveyden) vaikutuksesta nuoren kuntoutumisen mahdollisuuksiin.
      -Arvio ammatillisen kuntoutuksen tavoitteista - itsenäiseen elämään.
      -Suunnitelma opiskelun järjestämisestä ja toteuttamisesta sekä opiskelussa tarvittavista tukitoimista.

• sanomitäsanot

Jos on opiskelupaikka,voit hakea kelasta opintorahaa..asumislisää..
        Itse muutin 17 vuotiaana...silloinhan loppuu lapsilisät.Olen pärjännyt hyvin kelan avustuksilla ja jos rahat ei tunnu riittävän.niin sossuun ja toimeentulotukihakemus eteenpäin.Itse muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan,koska omalta paikkakunnalta ei irronnut opiskelupaikkaa.Lopetin opiskelut ja muutin omalle paikkakunnalleni poikaystäväni kanssa.Rahamme riittää ja haen parhaillaan kouluun..omalle paikkakunnalleni.Jos opiskelupaikkaa en saa,niin työkkäriin ja töihin.

• Am I moving on

No tilanne on nyt se, että en voi/halua tehdä vielä ennen oopiskelupaikan varmistumista mitään hätiköityä päätöstä. Sossuun olen ollut jo yhteydessä, mutta lähinnä siitä syystä, että äitini ei osta minulle melkein mitään. Enkä nyt koskaan ole pyytänyt kuuta taivaalta. Isäni on juoppo joka elelee lähinnä vaan omaa elämäänsä. Eli sossuun en minä ottanut yhteyttä vaan kouluterveydenhuoltaja kun koulussa alkoi ilmetä ongelmia

Lisäksi en viitsi mennä lastenkotiin koska en saisi vanhempia kun olen murrosiässä sekä maksaisin 1 000 000e Suomen yhteiskunnalle yhdessä vuodessa. En tosin ole väkivaltainen enkä ole joutunut poliisin kanssa tekemisiin. Tosin oma syy nuo pahoinpitelytkin ovat kun olen aukonut päätäni. Väkivalta vähän vähentynyt minua kohtaan kun minulle on tullut ikää, mutta en tunne rauhallisuutta kotiin mennessäni.

Kiitos kuitenkin kaikille jotka vastasivat tähän. Jos en pääse kyseiseen opiskelupaikkaan mihin pyrin niin (kaikista riidoista huolimatta kotona) haen kauemmas kotoani niin että voisin muuttaa jonkun kaverin kanssa kauemmas. Ongelma on vaan, että kaikki kaverini menevät lähelle paikkakuntani lukioon ja minä taas amikseen. (kun lukioon en pääsisi) Mutta sitten hankin vaan kämppiksen ei siinä muuta. Vielä kerran k i i t o s!

• vastaan näin

Minä en tuota yhden vastaajan kehotusta ymmärrä mielenterveyskuntoutujaksi hankkiutumisesta. Eiköhän se mt-ongelmainen ole se, joka uhkaa tappaa eikä uhri...
        Miksi pilata omaa mainettaan alistumalla jonkun B-lausunnon saajaksi? Siinähän sitä äkkiä joutuisi sossun toimenpiteiden kohteeksi ja ties mihin laitokseen.

Monet muuttavat amiksen asuntolaan, mutta onhan maailma täynnä muitakin vuokranantajia. Seuraa lehti-ilmoituksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7017
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      836
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe