Onko tällä palstalla joku joka pystyy kertomaan kuinka voi tarkistaa läpiviennin kunto, lähinnä sinkikatoa ajatellen?
Kolme vuotta sitten vaihdoin yksi läpivienti. Asensin Maritimistä ostettu uusi paikalleen. Sahasin, viilasin ja hakkasin vanhaa vasaralla. Osoitautui olevan erinomaisessa kunnossa!
Nyt totean että se Maritimin tuote ei ole CR-merkinnällä varustettu?!
Viellä kerran läpivienneistä...
9
370
Vastaukset
- Säälimätön kaveri
American boat and yacht council:in standardin mukaan ventiilin pään pitää kestää 500 paunaa vääntöä 30 sekunnin ajan. Tuon voi testata esim pyytämällä kaveria seisomaan venttiilin päällä ja hyppimään, sekä potkimaan venttiiliä. Parempi että hajoaa testatessa jos on hajotakseen.
Onhan tuokin jonkinlainen tapa mutta miten tiedät että seuraava hyppy/potku ei katkaise ventiiliä?
- bullshit
500 paunaa on voiman yksikkö, eikä väännön, joten missään standardissa ei taatusti tuollaista lue.
- Säälimätön kaveri
www.sailingmates.com/seacock thru hull.htm
- paino on voima, eikä
Säälimätön kaveri kirjoitti:
www.sailingmates.com/seacock thru hull.htm
vääntö.
" the weight of 500 pounds "
On suomeksi 500 paunan paino.
Väännön imperiaalinen yksikkö taas on lbft, si-järjestelmässä Nm.
Käytännössä moisen testin voi tehdä ennen asennusta, sen jälkeen ei kukaan mahdu esim koneen ja pohjan välissä hyppimään, eikä muuallakaan venttiilejä kannata asentaa kulkureiteille, jossa niiden päällä hypitään.
Tarpeeksi pitkä vipuvarsi venttiili_läpivienti yhdistelmässä voi myös johtaa siihen, että runko murtuu moisesta kuormituksesta (kylki esim pesualtaan viemäröinnissä), joten ei kannata testata asennuksen jälkeen ellei asennus ole lujalla alueella pohjassa.
- Sitähän sää kysyit
Jos läpivientisi on hapettunut vihreäksi, ota ja hio tai harjaa se puhtaaksi siten, että puhdas metalli tulee esiin.
Jos messinki on vaaleanpunaista, se on kärsinyt sinkkikadon - thirsty traveller
Ei niitä voi tarkistaa tekemättä materiaalianalyysiä. Vaihada ruostumattomiksi tai pronssisiksi aina kun epäilet. Yleensä vanhan irroittamiseen tarvitaan laikkakone vaikka se olisi messinkiä. Kaupallisissa veneissä läpiviennit on yleensä messinkiä, koska se on halvempaa kuin pronssi. Messinki brakaa vasta takuuajan päätyttyä-
- Ohjeita
Laikkakone on aika raju peli. Voi tulla vaurioita runkoon. Käytä mieluummin kunnollista rautasahaa, jolla sahaat läpivientiholkin ja mutterin halki, olen itse kokeillut molempia noin puoleen tusinaan läpivientiin, rautasaha on paljon parempi. Läpivientien materiaali on loputtoman keskustelun aihe, varmaan syystäkin. Jos materiaaliasia tai läpiviennin laatu muuten vaivaa, laita Grocot tai Blaket. Minua kyllä vähän arveluttaa noissakin se, että pitää tehdä monta pultinreikää runkoon. Ei se läpivientien vaihtaminen viiden vuoden välein mahdoton vaihtoehto ole sekään. Siinä ajassa eivät vielä syövy kiinni, joten homma on oikeastaan aika helppo.
- Tarkistuksen paikka
Tässä pitää muistaa erottaa varsinainen läpivienti (through-hull) ja siihen liitettävä sulkuhana (seacock). Ulkomaisissa venelehdissä paljon esillä ollut huoli läpivientien korroosiosta on lähtöisin kylpyhuonelaatuisista sulkuhanoista. Varsinaiset runkoläpiviennit voivat olla paremmasta materiaalista. Paikallaan olevasta osasta on kyllä vaikeaa ottaa selvää, mistä se on tehty ja missä kunnossa se on oikeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30511706
- 1447156
- 1045972
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425329- 534409
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304319- 623628
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 833248
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223165