Viellä kerran läpivienneistä...

Onko tällä palstalla joku joka pystyy kertomaan kuinka voi tarkistaa läpiviennin kunto, lähinnä sinkikatoa ajatellen?
Kolme vuotta sitten vaihdoin yksi läpivienti. Asensin Maritimistä ostettu uusi paikalleen. Sahasin, viilasin ja hakkasin vanhaa vasaralla. Osoitautui olevan erinomaisessa kunnossa!
Nyt totean että se Maritimin tuote ei ole CR-merkinnällä varustettu?!

9

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Säälimätön kaveri

      American boat and yacht council:in standardin mukaan ventiilin pään pitää kestää 500 paunaa vääntöä 30 sekunnin ajan. Tuon voi testata esim pyytämällä kaveria seisomaan venttiilin päällä ja hyppimään, sekä potkimaan venttiiliä. Parempi että hajoaa testatessa jos on hajotakseen.

      • Onhan tuokin jonkinlainen tapa mutta miten tiedät että seuraava hyppy/potku ei katkaise ventiiliä?


    • bullshit

      500 paunaa on voiman yksikkö, eikä väännön, joten missään standardissa ei taatusti tuollaista lue.

      • Säälimätön kaveri

        www.sailingmates.com/seacock thru hull.htm


      • paino on voima, eikä
        Säälimätön kaveri kirjoitti:

        www.sailingmates.com/seacock thru hull.htm

        vääntö.

        " the weight of 500 pounds "
        On suomeksi 500 paunan paino.

        Väännön imperiaalinen yksikkö taas on lbft, si-järjestelmässä Nm.

        Käytännössä moisen testin voi tehdä ennen asennusta, sen jälkeen ei kukaan mahdu esim koneen ja pohjan välissä hyppimään, eikä muuallakaan venttiilejä kannata asentaa kulkureiteille, jossa niiden päällä hypitään.
        Tarpeeksi pitkä vipuvarsi venttiili_läpivienti yhdistelmässä voi myös johtaa siihen, että runko murtuu moisesta kuormituksesta (kylki esim pesualtaan viemäröinnissä), joten ei kannata testata asennuksen jälkeen ellei asennus ole lujalla alueella pohjassa.


    • Sitähän sää kysyit

      Jos läpivientisi on hapettunut vihreäksi, ota ja hio tai harjaa se puhtaaksi siten, että puhdas metalli tulee esiin.
      Jos messinki on vaaleanpunaista, se on kärsinyt sinkkikadon

    • thirsty traveller

      Ei niitä voi tarkistaa tekemättä materiaalianalyysiä. Vaihada ruostumattomiksi tai pronssisiksi aina kun epäilet. Yleensä vanhan irroittamiseen tarvitaan laikkakone vaikka se olisi messinkiä. Kaupallisissa veneissä läpiviennit on yleensä messinkiä, koska se on halvempaa kuin pronssi. Messinki brakaa vasta takuuajan päätyttyä-

      • Ohjeita

        Laikkakone on aika raju peli. Voi tulla vaurioita runkoon. Käytä mieluummin kunnollista rautasahaa, jolla sahaat läpivientiholkin ja mutterin halki, olen itse kokeillut molempia noin puoleen tusinaan läpivientiin, rautasaha on paljon parempi. Läpivientien materiaali on loputtoman keskustelun aihe, varmaan syystäkin. Jos materiaaliasia tai läpiviennin laatu muuten vaivaa, laita Grocot tai Blaket. Minua kyllä vähän arveluttaa noissakin se, että pitää tehdä monta pultinreikää runkoon. Ei se läpivientien vaihtaminen viiden vuoden välein mahdoton vaihtoehto ole sekään. Siinä ajassa eivät vielä syövy kiinni, joten homma on oikeastaan aika helppo.


    • Tarkistuksen paikka

      Tässä pitää muistaa erottaa varsinainen läpivienti (through-hull) ja siihen liitettävä sulkuhana (seacock). Ulkomaisissa venelehdissä paljon esillä ollut huoli läpivientien korroosiosta on lähtöisin kylpyhuonelaatuisista sulkuhanoista. Varsinaiset runkoläpiviennit voivat olla paremmasta materiaalista. Paikallaan olevasta osasta on kyllä vaikeaa ottaa selvää, mistä se on tehty ja missä kunnossa se on oikeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      145
      14433
    2. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      44
      6042
    3. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      168
      5630
    4. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      21
      4760
    5. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      312
      4417
    6. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      60
      4246
    7. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      23
      3924
    8. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      108
      3702
    9. Vanhat miehet eivät muista

      Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      29
      3617
    10. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      69
      2703
    Aihe